Een halve eeuw 3 - R c ui X X""' ■gjofei DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 8 MAART 2007 - PAGINA, DE TILBURGSE Ki Tilburg 1957-2007 4 FOTÓ: JOOST DE BEER FOTO: PETER LIGTENBERG ■J Jl a n verder weg. Dat daar ooit nog de stad zou komen, was bij niemand in beeld. De skyline van Tilburg is de afgelopen vijftig jaren drastisch veranderd. Domi neerden in het verleden de vele schoorstenen en kerktorens, momenteel wordt de horizon gekenmerkt door drie hoge torens. Hier een panorama uit maart 2002 gezien vanuit Tilburg Noord. De toren van Interpolis was destijds nog het enige hoge gebouw. Ni in, va all w< be de h de We ste dai Of bij dal pei He kei de vei In mc me we cei Ste ke ve bi m di st di G Dl ke gr er 12 ne in in n< d< w g< Henk van Doremalen (1952) is freelance historicus, publicist. Hij schreef tientallen boeken en arti kelen over de geschiedenis van Tilburg. Hij was als auteur en redacteur betrokken bij de populair- wetenschappelijke serie Ach Lieve Tijd Tilburg en by het standaardwerk over de geschiedenis van Tilburg ‘Tilburg, stad met een levend verleden'. Voor De Tilburgse Koerier heeft hij in het verle den tientallen stukjes geschreven onder de titel Tilburgse Mijmeringen. Ook schreef hij regelma tig reisverhalen in dit weekblad. In 1957 komt als opvolger voor burgemeester baron Van Voorst tot Voorst Mr. C. Becht een voormalige ambtenaar uit Nederlands Indië die het burgermeesterschap van Kerkrade verruilde voor dat van Tilburg. Zijn 'regeerperiode' van 1957 tot 1975 is een periode van een opmer kelijke transformatie van de katholieke industriestad. Begrijpelijk, maar niet geheel terecht, heeft de wat aristocratische Becht het etiket Cees de Sloper gekregen. Hij was de verpersoonlijking van de vele ver anderingen die plaatsvonden in Tilburg. Begrijpelijk omdat in zijn periode grote delen van de stad verdwenen en enkele beeldbepalende elementen gesloopt zijn: de oude centraal gelegen volkswijk de Koningswei, een groot deel van het stratenpa troon en gebouwen in het centrum en omgeving en talloze fabrieken. Onder Becht is veel gesloopt en het gemeentebestuur en het gemeente lijke apparaat slaagde er in die tijd niet in om alle plannen duidelijk over te brengen aan de bevolking. Achteraf het meest betreurd is de sloop van het uit 1849 daterende monumentale gemeentehuis aan de Markt (waar nu de Schouwburging loopt en de Concertzaal staat) en het industrieel-archeologisch waardevolle complex van textielfabriek Pieter van Dooren aan de Hilvarenbeekse weg (nu het St. Elisabethziekenhuis). Becht ging voort op een lijn die al jaren eerder was uitgezet onder zijn voorganger(s). geworteld in Tilburg dat als het Rome van Nederland werd beschouwd. Maar allerlei verschijnselen wezen er op dat het geloof niet zo diep zat. Het verklaarde het latere snelle verval van de uiterlijke geloofsbeleve nis, zoals het kerkbezoek. Maar dat was in de jaren vijftig nog nauwe lijks merkbaar. In 1961 trok nog een H.Hartstoet door de stad die veel belangstelling trok. Een katholieke industriestad Tilburg was in 1957 een katholieke industriestad met 133.000 inwoners waar de wolindustrie met tientallen middelgrote bedrijven dominerend aanwezig was. Metaal- en elektrotechnisch bedrijf De Volt, onderdeel van het Philipsconcern, aan de Groenstraat, de Spoorwegwerkplaats d'n Atelier aan de Koestraat en wollenstoffenfabriek Aabe aan de Hoeven- seweg waren de grootste industriële bedrijven in de stad. Naast de overheid waren het ook de belangrijkste werkgevers en bedrijven met om en nabij de 1000 werknemers of meer. Op zijn hoogtepunt in de jaren zestig had De Volt (dat ook vestigingen had in Oosterhout en Turnhout) er meer dan 3000 in Tilburg. In ieder geval uiterlijk was de stad sterk katholiek met vele kloosters en in 1957 24 parochies, veelal voorzien van een bewaarschool, een jon gensschool, een meisjesschool en dikwijls ook nog een patronaat en diverse katholieke verenigingen. In tien jaar tijd kwamen er nog eens zeven parochies bij in de nieuwe wijken westwaarts en (later) noord waarts van de stad. De Katholieke Volks Partij (KVP) domineerde met 28 van de 39 raadszetels al jarenlang de gemeenteraad en dat zou voorlo pig nog even zo blijven. De overwegen ten oosten en ten westen van het grote spoorwegempla cement (station met goederenstation en werkplaats), leken meer dicht dan open en vormden vooral in het spitsuur een belemmering voor de doorstroom van het verkeer van zuid naar noord en omgekeerd. Soms wel honderden fietsers en ook steeds meer brommers (in de jaren vijf tig, het nieuwe 'luxe' artikel voor de werkende man) hoopten zich op aan weerszijden van de gesloten spoorbomen bij de Koestraat en Gast huisstraat. Heuvel, Heuvelstraat en Markt maakten nog deel uit van een verkeersader dwars door de stad. Gelukkig had Tilburg al zijn ringba nen zodat hef verkeer naar Den Bosch, Breda en Eindhoven niet meer door de belangrijkste winkelstraat hoefde. Ontspanning en vermaak Vlakbij een van die overwegen lag in een oud fabrieksgebouw Schouw burg Metropole waar het toneelspel gestaakt moest worden als een zware goederentrein de stad passeerde. Het muziekleven met tientallen fanfares en harmonieën bloeide in de stad. Carnaval gebeurde nog in besloten kring, pas begin jaren zestig trad het schuchter naar buiten. De kermis was het belangrijkste volksvermaak: het duurde vijf dagen en trok nog nauwelijks bezoekers van buiten de regio. Met drie clubs, Noad, Longa en Willem II, was Tilburg sterk vertegenwoordigd in het betaald voetbal. In de eerste helft van de jaren vijftig was Willem II drie keer zuidelijk kampioen en twee keer landskampioen geworden. Wiel rennen was de tweede publiekssport in de stad met koersen in vele wij ken (Loven, Besterd, Hasselt, Korvel, later ook het Zand). Boerke Mut- saerts lag bij een overweg aan een idyllische landweg, de Delmerweg, buiten de oprukkende stad, Bart van de Staak in de Hoge Witsie was nog sjgjOr Voor hun vermaak trokken de Tilburgers wandelend of fietsend naar de genoemde uitspanningen, bezochten het Tilburgsch Dierenpark, ze gin gen gescheiden zwemmen in het grote zwembad aan de Ringbaan Oost of verboden of niet, in het kanaal. De dagtochtjes naar de in 1952 geo pende Efteling met het fameuze sprookjesbos en de grootste speeltuin in de regio, namen in de belangstelling toe. Als men vrij was, waren ook de Drunense Duinen, dé Oisterwijkse Vennen en de vele heidevelden rond de stad geliefde bestemmingen. In mei stond het uitstapje naar de Hasseltse kapel op het programma. Ook St. Job in Berkel-Enschot en Peerke Don ders op de Heikant mochten zich tot centra van devote ontspanning rekenen. Wie verder weg ging op vakantie ver toefde veelal aan de Zeeuwse kust waar in de jaren zestig heuse Tilburgse encla ves ontstonden in Renesse, Haamstede of Zoutelande. Veranderingen kondigen zich aan Terugkijkend kan geconcludeerd wor den dat de eerste jaren dat de Tilburgse Koerier verscheen, de veranderingen op sociaaleconomisch, maatschappelijk, religieus en cultureel gebied op gang kwamen. In zijn proefschrift over het geestelijke leven in de stad zag de kapu cijn pater Alfred de Weyer in 1955 teke nén van verandering in de geloofsbele ving. Uiterlijk leek het katholicisme vast e Tilburgse Koerier als huis-aan-huisblad zag voor het eerst B het levenslicht op 8 maart 1957. Tilburg kende op dat moment a nog twee eigen dagbladen met het Nieuwsblad van het Zuiden JL—en de Nieuwe Tilburgsche Courant. Daarnaast bestond het Roomsch Leven als toonaangevend kerkelijk weekblad. De halve eeuw dat de Koerier bestaat, loopt parallel met enorme wijzigingen in het sociaaleconomische leven, de bevolkingsopbouw, de geloofsbelevenis, het aanzien van de stad en het culturele leven. Maatschappelijke ver anderingen zijn er altijd in iedere periode, maar de laatste helft van de 20e eeuw bracht voor Tilburg wel enkele zeer ingrijpende omschake lingen. wjj

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2007 | | pagina 8