H H jeugdige overmoed' 'De Koerier werd geboren uit Jos de Beer Piet van Loon z oc O t DONDERDAG 8 MAART 2007 - PAGINA 5 ^DAG 8 MAART 2007-PAgij DE TILBURGSE KOERIER FOTO: PETER LIGTENBERG FOTO: PETER LIGTENBERG l Op 8 maart 1957 zag De Tilburgse Koerier het levenslicht. Aan de ver schijning van die allereerste editie ging een heel proces vooraf. Voor dat het ondernemersechtpaar Jos de Beer en Tini de Beer-Douwes de stoute schoenen aantrok en met een nieuwe krant van start ging, moesten de vele voors en tegens op een rijtje worden gezet. Uiteinde lijk werd een belangrijk stukje zekerheid overboord gezet en koos het tweetal voor het avontuur. Een verantwoorde onderneming, maar niet helemaal zonder risico. Vijftig jaar later weten we dat de oprich ting van De Tilburgse Koerier meer dan uitstekend heeft uitgepakt. Pionierswerk "We waren erg blij met onze eerste adverteerders", vervolgt mevrouw De Beer. "Die hadden al snel in de gaten dat we als gratis huis-aan-huis blad een groot bereik hadden. Er kwamen ook al snel mensen aan de deur om hun reclameboodschappen af te geven. We begonnen in Til- LU 5EHT bo emoción LU De mensen van het eerste uur geconcentreerd aan het werk. Van links naar rechts: Piet van Loon, Toon op 't Hoog en Jos de Beer. FOTO: FRANS VAN AARLE et spreekt voor zich dat De Tilburgse Koerier onlosmakelijk verbonden is met oprichter Jos de Beer. De geboren en geto gen Tilburger maakte van deze krant zijn levenswerk. Jos de Beer toonde niet alleen'visie, maar wist die visie om te zetten in daadkracht. Samen met zijn vrouw en de medewerkers van het eer ste uur legde hij in de zestiger en zeventigerjaren een belangrijke basis voor de succesvolle onderneming, die De Tilburgse Koerier nu is. Jos de Beer was een harde werker en een innemende persoonlijkheid, met veel toewijding voor zijn gezin en zijn vele vrienden en kennissen. Hij was altijd aanspreekbaar voor zijn medewerkers en wist zijn men sen haast ongemerkt op informele wijze te sturen en te inspireren. Hij stimuleerde de zelfstandigheid van zijn medewerkers, waardoor het prettig werken was bij De Tilburgse Koerier. Die stijl van leiding geven is nog steeds merkbaar in de organisatie. In de jaren zeventig was zijn gezondheid helaas niet optimaal. Jos de Beer werd geboren in Tilburg op 6 februari 1926. Hij overleed veel te vroeg in zijn geboortestad op 6 juni 1978. Mevrouw Tini de Beer-Douwes: met een gratis huis-aan-huis blad van start te gaan", zegt mevrouw De Beer. "Mijn man had kennis gemaakt met twee van zulke kranten in Amsterdam. Na veel reke nen en veel wikken en wegen kwamen we Tot de conclusie, dat zo'n initiatief ook in Tilburg moest kun nen slagen. Achteraf gezien wilden we wel wat erg graag. De Tilburgse Koerier is eigenlijk geboren uit jeugdige overmoed. Toen we begonnen had Til burg al twee kranten en het Roomsch Leven. We liepen daarom een groot risico, dat het niet zou lukken om onze krant rendabel te maken. Maar we hebben alles gegeven voor de zaak. Vooral in de beginjaren bestond er voor ons niets anders dan De Tilburgse Kberier. Een halve eeuw later blijkt dat het allemaal niet voor niets is geweest." burg met een oplage van 28.500 exemplaren, maar we wisten al snel uit te breiden door de omliggende dorpen erbij te nemen. Van die gestage groei hebben we nooit spijt gehad. Op dit moment hebben we een opla ge van liefst 110.000 exemplaren. We zijn op verzoek van een klant ook nog even in Dongen verschenen, maar daar kwamen we al snel van terug. Die gemeente is van oudsher meer op Breda gericht." In de eerste jaren was het vooral veel pionierswerk op de burelen van De Tilburgse Koerier. "Ikzelf deed in de beginperiode van de krant zo'n beetje van alles. Vooral op maandag- en dinsdagavond was het spitsuur aan de Jacob van Campenstraat, waar we ons eerste kantoor aan huis hadden. Overdag werden advertenties verkocht en 's avonds werden advertenties en redactionele artikelen klaar gemaakt voor de drukkerij. Het werd op die avonden meestal erg laat, maar het was vaak ook erg gezellig. Ondanks het vele werk dat verzet moest worden hebben we gelukkig ook veel kunnen lachen." Hét gezicht Dat het instituut Tilburgse Koerier na vijftig jaar nog steeds niets aan zeggingskracht heeft ingeboet is natuurlijk op de eerste plaats de ver dienste van de oprichters Jos de Beer en Tini de Beer-Douwes. Mevrouw De Beer is echter de eerste om alle medewerkers in een halve eeuw Til burgse Koerier mee te laten delen in de eer. "In de loop der jaren heb ben veel mensen op een of andere manier meegewerkt aan het tot stand komen en verspreiden van opze krant. Zonder andere medewerkers tekort te willen doen verdienen Piet van Loon en Toon op 't Hoog een aparte vermelding. Zij zijn de mensen van het allereerste uur. Toon op 't Hoog was onze eerste redacteur. Hij kwam een halfjaar na de oprich ting bij ons in dienst. Korte tijd later volgde Piet van Loon, die de adver tentieverkoop voor zijn rekening ging nemen. Piet speelde ook een cru ciale rol in ons bedrijf, nadat mijn man in 1978 plotseling was overle den. Piet van Loon was niet aleen mijn steun en toeverlaat, hij was ook jarenlang hét gezicht van De Tilburgse Koerier. Zonder hem hadden we het waarschijnlijk niet gered. Bij het noemen van de mensen van het eerste uur mag ik Mieke van Gurp-van Ierland niet vergeten. Zij was onze eerste medewerkster op kantoor. Mieke zat aanvankelijk ndg op school en kwam na de lessen vaak rechtstreeks naar het werk." et zag er trouwens even naar uit dat Jos de Beer met een druk kerij van start zou gaan. De oprichter van De Tilburgse Koe rier werkte in het midden van de vijftiger jaren bij een Til- burgse drukkerij en wilde graag voor zichzelf beginnen. Maar dat vereiste een dusdanig grote investering, dat het echtpaar De Beer z'n pijlen ging richten op een andere soort bedrijvigheid. "Toen een drukkerij niet haalbaar bleek, kwam al snel het idee boven drijven om Zelfstandig De Tilburgse Koerier is er in geslaagd om sinds de oprichting in 1957 zelfstandig te blijven. "We zijn meerdere keren door andere, groot schaliger media organisaties gevraagd, of we onze krant niet wilden verkopen. Maar we hebben elk bod naast ons neergelegd", vertelt mevrouw De Beer. "We hebben door de jaren heen met zijn allen heel hard gewerkt om De Tilburgse Koerier op te bouwen tot een succesvol mediabedrijf in het Hart van Brabant. Er zit teveel tijd, energie en lief de in om dat zomaar op te geven. Bovendien is De Tilburgse Koerier van origine een echt familiebedrijf. Als de nood aan de man kwam hielp iedereen in de familie een handje mee. Dat familiegevoel is in de loop der jaren gebleven. Als ik terugkijk op de afgelopen vijftig jaar, moet ik vaststellen dat het een enerverend leven is geweest, waarin van alles is gebeurd. De Tilburgse Koerier is geen doodgeboren kindje gebleken. Integendeel. En dat geeft veel voldoening. Het enige wat ik betreur is dat mijn man dit allemaal niet meer mee heeft mogen maken." U "’fc ij een terugblik op vijftig jaar Tilburgse Koerier kunnen we niet om Piet van Loon heen. In het eer- Lx ste jaar van het bestaan van de krant kwam Van Loon over van de toenmalige boekhandel Pillot I j aan de Willem Il-straat om zich bij De Tilburgse Koerier samen met oprichter Jos de Beer bezig te gaan houden met de advertentieverkoop. Het legde de krant geen windeieren. Piet van Loon zat bijna dagelijks in de stad, stond midden tussen de mensen. Hij kende veel mensen en veel mensen ken- den hem. Het begrip netwerken moest nog uitgevonden worden, maar het onderhouden van prettige, 1 vruchtbare contacten met zakelijke relaties maar ook andere Tilburgers zat hem in het bloed. Piet van I Loon wist ook zijn collega's te inspireren. Collega-vertegenwoordigers en collega's van redactie en admi- I nistratie. Hij was bovendien een graag geziene gast bij Concentra in België, waar De Tilburgse Koerier I sinds jaar en dag elke week wordt gedrukt. Piet van Loon groeide letterlijk en figuurlijk uit tot het gezicht van De Tilburgse Koerier. Toen oprichter 1 Jos de Beer plotseling kwam te overlijden, nam 'Mister Koerier' het bedrijf met veel gedrevenheid op I sleeptouw en loodste het samen met mevrouw Tini de Beer-Douwes en zijn collega's in moeilijke omstan- 1 digheden door de jaren tachtig en negentig. In die periode was Piet van Loon adjunct-directeur, maar met I die titel liep hij niet te koop. Het weerhield Piet er niet van om een grote stempel te drukken op De Til- burgse Koerier.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2007 | | pagina 5