goed alternatief Een onmisbaar stukje Tilburg 'Huis-aan-huisblad voor dagblad' o urg ■NS X j U'vsej'b DeTit?yrg$eK®erier s - sssl DONDERDAG 8 MAART 2007 - PAGINA 3 ■ERDAG 8 MAART 2007 pag>df T|LBURGSE KOERIER Directeur Joost de Beer: FOTO: PETER LIGTENBERG er dan! Ruud Vreeman FOTO: PETER LIGTENBERG Een echt Tilburgs familiebedrijf. Dat is De Tilburgse Koerier, en als het aan directeur Joost dè Beer ligt, blijft dat voorlopig zo. De zoon van Jos en Tini de Beer nam in 1992 het roer van het blad over. Hij is trots op de positie die het weekblad in het Midden-Brabantse medialandschap inneemt. Directeur Joost de Beer van De Tilburgse Koerier: 'Als een vertrouwd, volwassen en trots weekblad zal ons weekblad de regio blijven voorzien van de informatie waar zij om vraagt' it het toch wel bij schiedenis van 50 ilburgse Koerier presenteert ir Floor van )ut nog één keer roemde Cirkelfoto. Vaste waarde Door de jaren heen heeft De Tilburgse Koerier zich ontwikkeld tot een vaste waarde in de regio, vindt De Beer. "Het aanbod van informatie uit de regio is divers. Het nieuws gaat over de gemeente, de lokale politiek, cultuur, sport, uitgaan, auto's, cursussen, noem maar op. Verder kun je in ons blad de Seniorenwijzer, een overzicht van kerkdiensten, de lijst van overledenen en niet te vergeten de commerciële boodschap van de adverteerders vinden. Deze mix heeft ervoor gezorgd dat de lezer De Met GRATIS minizuiger! t.w.v. 49.95 Stemafe iran Puur rt Huismerk tilburg IKENS uutunsen, Mij feliciteren 9 K°ERIER >pen zaterdag leze foto gemaakt t Wagnerplein. ■«cirkelde persoon foto mag zich n in onze zaak 2t Wagnerplein. ïvering van deze entie ontvangt fame een omtaart voor •sonen! Tilburgse Koerier erg waardeert." Voor De Beer is het duidelijk dat de diversiteit van de redactionele inhoud een duidelijke afspiegeling is van een enorm dynamische stad en regio. "Door de contacten met vele lokale organisaties en instanties kan de redactie wekelijks over een hoeveelheid informatie beschikken die maar met moeite in de redactionele kolommen kan worden inge past. Het maakt ons als krant dan ook enorm trots om als een 'gereed schap' te kunnen dienen. Een 'gereedschap' om een verbinding te maken tussen enerzijds de aanbieders en anderzijds de gebruikers." De grafische sector is volgens hem de afgelopen vijftig jaar waar schijnlijk het meest aan technische ontwikkelingen onderhevig geweest. De Beer: "De Tilburgse Koerier heeft die ontwikkelingen steeds gevolgd. Zo behoort het drukken in full colour al sinds 1973 bij ons tot de mogelijkheden. Dat heeft ook te maken met het steeds vooruitstre vende karakter van Concentra, de Belgische drukkerij, waar De Tilburg se Koerier al sinds 1972 van de persen rolt." e Tilburgse Koerier verscheen de eerste jaren op tabloidfor- A maat. Hoewel Joost de Beer pas in 1961 werd geboren, heeft 1 hij nog wel meegekregen hoe het er destijds aan toeging. "Op 1- de 'Solex' werden de eerste jaren de klanten bezocht. Weke lijks werkten mijn ouders, enkele medewerkers en een aantal familiele den in het kantoor annex woonhuis aan de Jacob van Campenstraat tot in de kleine uurtjes om de kopij tijdig en compleet bij de drukker te krijgen." In 1968 verhuisde het kantoor naar het NS-Plein, waar het momenteel nog steeds is gevestigd. Tien jaar later stierf Jos de Beer plotseling op 52-jarige leeftijd. "Door de tomeloze inzet van de medewerkers onder leiding van adjunct- directeur Piet van Loon en mijn moeder hoefde De Tilburgse Koerier destijds niet te stranden, maar kon het blad verder uitgroeien tot een krant die de regio in beweging brengt." Zelf werkt hij sinds 1980 bij De Tilburgse Koerier en twaalf jaar later mocht hij zich directeur noemen, toen zijn moeder met pensioen ging. wordt hiermee een loket aangeboden waarmee de landelijke en boven regionale adverteerders in één keer ruim 2,3 miljoen brievenbussen kunnen bereiken. In een andere samenwerkingsvorm met Brabantse uit geverijen presenteert De Tilburgse Koerier de vacaturesite www.bra- bantwerkt.nl. De Beer: "Onder het mom van 'je zoekt ander werk, maar het liefst in de buurt' dient deze vacaturesite als verlengstuk van de 'gedrukte' advertentie. Een service voor die bedrijven die het liefst zien dat werkzoekenden uit de regio hun vacature invullen en die door hun keuze voor het huis-aan-huis blad ook de garantie willen dat het grote publiek hun advertentie leest." Software Behalve bij het drukproces is ook in het voortraject veel geautomati seerd. "De Tilburgse Koerier was een van de eerste Nederlandse onder nemingen die gingen werken met de grafische software van het Finse Anygraaf Oy”, legt De Beer uit. "Afdelingen als administratie en redac tie konden door de inpassing van de juiste software volledig in eigen huis blijven. Zelfs de vormgeving van De Tilburgse Koerier, die eerder door derden werd verzorgd, konden we daardoor zelf doen. En zo werd het mogelijk om effectiviteit, flexibiliteit, snelheid en het behouden van de wenselijke 'korte lijn' met lezers en adverteerders te waarbor gen." De Beer wijst erop dat ook het adverteerderlandschap veranderingen doormaakt. "Het aantal zelfstandige winkelbedrijven neemt eerder af dan toe. Grootwinkelbedrijven krijgen steeds meer de overhand en daarmee vermindert helaas de betrokkenheid van de winkel met de klant, de winkelstraat en de stad. Was het vroeger de eigenaar of bedrijfsleider die zeggenschap had over de commerciële boodschap, momenteel worden deze meer en meer vanuit een aantal hoofdkanto ren bepaald." Samen met vijf uitgeverijen van huis-aan-huisbladen uit Noord-Brabant en Limburg is De Tilburgse Koerier op 1 maart met een nieuwe verkooporganisatie begonnen. Onder de naam Lokaal Kranten Digitaal Het zijn geen makkelijke tijden voor de dagbladen, weet De Beer. "Het nieuws is snel. Via radio, televisie en internet kun je op elk gewenst moment van de dag op de hoogte worden gehouden van het laatste nieuws. Het nieuws wordt digitaal. De lezer zal in de toekomst zijn eigen krant samenstellen. Het abonnement wordt afhankelijk van de items die je wilt ontvangen. Hebt u interesse in uitsluitend sportnieuws of beursnieuws of het regionieuws? U mag kiezen. Maar of de lezer ook massaal gaat betalen voor de commerciële boodschap van de adver teerder, is de vraag. De oplages staan onder druk. De dagbladen zien zich genoodzaakt om te snijden in de kosten. Regionale redacties krij gen de taak om met minder mensen meer nieuws te brengen in minder ruimte. De adverteerder moet genoegen nemen met minder ruimte voor meer geld. De verkopers staan voor een moeilijke taak." De Beer voorspelt dat het huis-aan-huisblad voor zowel de lezer als de adverteerder een goed alternatief zal kunnen zijn. "Informatief op een steeds hoger niveau, met meer nieuws uit de regio, gratis in de bus en vooral in een grote oplage. De adverteerder zal toch zijn klant willen bereiken. En hoe meer, hoe liever natuurlijk." Hij noemt de afgelopen halve eeuw 'een periode waarin De Tilburgse Koerier zich heeft ontwikkeld tot een vertrouwd, volwassen, trots weekblad'. "De Tilburgse Koerier is sinds het begin een zelfstandige onderneming geweest en hecht nog steeds zeer grote waarde aan haar onafhankelijkheid. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Als een vertrouwd, volwassen en trots weekblad zal het de regio blijven voorzien van de informatie waar zij om vraagt. Op naar de honderd!" e Tilburgse Koerier bestaat vijftig jaar en dat is een prestatie. I j Het blad verscheen voor het eerst in 1957, Tilburg zag er U toen totaal anders uit. De skyline van de stad werd bepaald door schoorstenen en kerktorens. De oplage van nog geen 30.000 abonnees zegt iets over hoe groot Tilburg was op dat moment. Hoe anders is dat nu! Wie had gedacht dat vijftig jaar later meer dan 110.000 exemplaren hun weg naar brievenbussen in en om Tilburg zouden vinden! Het zegt iets over de groei van Tilburg, maar ook over de kracht van De Tilburgse Koerier. Waar menig krant failliet ging of opging in een grote uitgeverij, bleef De Tilburgse Koerier steeds zelf standig. Het lijkt wel of De Tilburgse Koerier sinds mensenheugenis op de deurmat valt. Dat is ook niet raar. Verschillende generaties Tilburgers groeiden inmiddels op met het blad. Een blad dat iedere week een vro lijke boodschap extra meebrengt, namelijk dat het weekeinde eraan komt. Het blad is belangrijk als gids voor wat er in de stad te doen is en is tegelijkertijd goed op de hoogte van de lokale politiek. De'Koe- rier vindt wekelijks de weg naar meer dan 100.000 huishoudens en is daarmee een belangrijke nieuwsbron voor de Tilburgers. Dat deze maar een keer per week verschijnt, doet niets af aan dat feit! De Koe rier verschijnt met ijzeren regelmaat elke week, jaar in jaar uit. Het is ooit voorgekomen dat de krant door omstandigheden te laat uitkwam, maar dat is een zeldzaamheid in het vijftigjarig bestaan. De Tilburgse Koerier wordt graag en goed gelezen. Dat is een van de redenen dat de gemeente al twintig jaar samenwerkt en het gemeente- nieuws afdrukt in de kolommen van de Koerier. Het is een krant die je lekker naast je 'gewone' dagblad kunt lezen. Ik ken menig Tilburger met abonnement op een landelijk dagblad, die hem leest voor het loka le nieuws. De Koeriengeeft op zijn eigen manier kleur aan de stad en is daarmee een onmisbaar stukje Tilburg. Een stad die op veel fronten in beweging en ontwikkeling is, heeft een blad als de Koerier nodig. We kunnen De Tilburgse Koerier daarom niet missen en ik hoop dat het blad zijn rol nog lang blijft spelen, hoe Tilburg zich ook ontwikkelt!

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2007 | | pagina 3