goed alternatief
Een onmisbaar stukje Tilburg
'Huis-aan-huisblad
voor dagblad'
o
urg
■NS
X j
U'vsej'b
DeTit?yrg$eK®erier
s - sssl
DONDERDAG 8 MAART 2007 - PAGINA 3
■ERDAG 8 MAART 2007 pag>df T|LBURGSE KOERIER
Directeur Joost de Beer:
FOTO: PETER LIGTENBERG
er dan!
Ruud Vreeman
FOTO: PETER LIGTENBERG
Een echt Tilburgs familiebedrijf. Dat is De
Tilburgse Koerier, en als het aan directeur
Joost dè Beer ligt, blijft dat voorlopig zo.
De zoon van Jos en Tini de Beer nam in
1992 het roer van het blad over. Hij is trots
op de positie die het weekblad in het
Midden-Brabantse medialandschap inneemt.
Directeur Joost de Beer van De Tilburgse Koerier: 'Als een vertrouwd, volwassen en
trots weekblad zal ons weekblad de regio blijven voorzien van de informatie waar
zij om vraagt'
it het toch wel bij
schiedenis van 50
ilburgse Koerier
presenteert
ir Floor van
)ut nog één keer
roemde Cirkelfoto.
Vaste waarde
Door de jaren heen heeft De Tilburgse Koerier zich ontwikkeld tot een
vaste waarde in de regio, vindt De Beer. "Het aanbod van informatie uit
de regio is divers. Het nieuws gaat over de gemeente, de lokale politiek,
cultuur, sport, uitgaan, auto's, cursussen, noem maar op. Verder kun je
in ons blad de Seniorenwijzer, een overzicht van kerkdiensten, de lijst
van overledenen en niet te vergeten de commerciële boodschap van de
adverteerders vinden. Deze mix heeft ervoor gezorgd dat de lezer De
Met GRATIS
minizuiger!
t.w.v. 49.95
Stemafe
iran Puur
rt Huismerk
tilburg
IKENS
uutunsen,
Mij feliciteren
9 K°ERIER
>pen zaterdag
leze foto gemaakt
t Wagnerplein.
■«cirkelde persoon
foto mag zich
n in onze zaak
2t Wagnerplein.
ïvering van deze
entie ontvangt
fame een
omtaart voor
•sonen!
Tilburgse Koerier erg waardeert."
Voor De Beer is het duidelijk dat de diversiteit van de redactionele
inhoud een duidelijke afspiegeling is van een enorm dynamische stad
en regio. "Door de contacten met vele lokale organisaties en instanties
kan de redactie wekelijks over een hoeveelheid informatie beschikken
die maar met moeite in de redactionele kolommen kan worden inge
past. Het maakt ons als krant dan ook enorm trots om als een 'gereed
schap' te kunnen dienen. Een 'gereedschap' om een verbinding te
maken tussen enerzijds de aanbieders en anderzijds de gebruikers."
De grafische sector is volgens hem de afgelopen vijftig jaar waar
schijnlijk het meest aan technische ontwikkelingen onderhevig
geweest. De Beer: "De Tilburgse Koerier heeft die ontwikkelingen steeds
gevolgd. Zo behoort het drukken in full colour al sinds 1973 bij ons tot
de mogelijkheden. Dat heeft ook te maken met het steeds vooruitstre
vende karakter van Concentra, de Belgische drukkerij, waar De Tilburg
se Koerier al sinds 1972 van de persen rolt."
e Tilburgse Koerier verscheen de eerste jaren op tabloidfor-
A maat. Hoewel Joost de Beer pas in 1961 werd geboren, heeft
1 hij nog wel meegekregen hoe het er destijds aan toeging. "Op
1- de 'Solex' werden de eerste jaren de klanten bezocht. Weke
lijks werkten mijn ouders, enkele medewerkers en een aantal familiele
den in het kantoor annex woonhuis aan de Jacob van Campenstraat tot
in de kleine uurtjes om de kopij tijdig en compleet bij de drukker te
krijgen." In 1968 verhuisde het kantoor naar het NS-Plein, waar het
momenteel nog steeds is gevestigd.
Tien jaar later stierf Jos de Beer plotseling op 52-jarige leeftijd. "Door
de tomeloze inzet van de medewerkers onder leiding van adjunct-
directeur Piet van Loon en mijn moeder hoefde De Tilburgse Koerier
destijds niet te stranden, maar kon het blad verder uitgroeien tot een
krant die de regio in beweging brengt." Zelf werkt hij sinds 1980 bij De
Tilburgse Koerier en twaalf jaar later mocht hij zich directeur noemen,
toen zijn moeder met pensioen ging.
wordt hiermee een loket aangeboden waarmee de landelijke en boven
regionale adverteerders in één keer ruim 2,3 miljoen brievenbussen
kunnen bereiken. In een andere samenwerkingsvorm met Brabantse uit
geverijen presenteert De Tilburgse Koerier de vacaturesite www.bra-
bantwerkt.nl. De Beer: "Onder het mom van 'je zoekt ander werk, maar
het liefst in de buurt' dient deze vacaturesite als verlengstuk van de
'gedrukte' advertentie. Een service voor die bedrijven die het liefst zien
dat werkzoekenden uit de regio hun vacature invullen en die door hun
keuze voor het huis-aan-huis blad ook de garantie willen dat het grote
publiek hun advertentie leest."
Software
Behalve bij het drukproces is ook in het voortraject veel geautomati
seerd. "De Tilburgse Koerier was een van de eerste Nederlandse onder
nemingen die gingen werken met de grafische software van het Finse
Anygraaf Oy”, legt De Beer uit. "Afdelingen als administratie en redac
tie konden door de inpassing van de juiste software volledig in eigen
huis blijven. Zelfs de vormgeving van De Tilburgse Koerier, die eerder
door derden werd verzorgd, konden we daardoor zelf doen. En zo werd
het mogelijk om effectiviteit, flexibiliteit, snelheid en het behouden
van de wenselijke 'korte lijn' met lezers en adverteerders te waarbor
gen."
De Beer wijst erop dat ook het adverteerderlandschap veranderingen
doormaakt. "Het aantal zelfstandige winkelbedrijven neemt eerder af
dan toe. Grootwinkelbedrijven krijgen steeds meer de overhand en
daarmee vermindert helaas de betrokkenheid van de winkel met de
klant, de winkelstraat en de stad. Was het vroeger de eigenaar of
bedrijfsleider die zeggenschap had over de commerciële boodschap,
momenteel worden deze meer en meer vanuit een aantal hoofdkanto
ren bepaald." Samen met vijf uitgeverijen van huis-aan-huisbladen uit
Noord-Brabant en Limburg is De Tilburgse Koerier op 1 maart met een
nieuwe verkooporganisatie begonnen. Onder de naam Lokaal Kranten
Digitaal
Het zijn geen makkelijke tijden voor de dagbladen, weet De Beer. "Het
nieuws is snel. Via radio, televisie en internet kun je op elk gewenst
moment van de dag op de hoogte worden gehouden van het laatste
nieuws. Het nieuws wordt digitaal. De lezer zal in de toekomst zijn
eigen krant samenstellen. Het abonnement wordt afhankelijk van de
items die je wilt ontvangen. Hebt u interesse in uitsluitend sportnieuws
of beursnieuws of het regionieuws? U mag kiezen. Maar of de lezer ook
massaal gaat betalen voor de commerciële boodschap van de adver
teerder, is de vraag. De oplages staan onder druk. De dagbladen zien
zich genoodzaakt om te snijden in de kosten. Regionale redacties krij
gen de taak om met minder mensen meer nieuws te brengen in minder
ruimte. De adverteerder moet genoegen nemen met minder ruimte voor
meer geld. De verkopers staan voor een moeilijke taak."
De Beer voorspelt dat het huis-aan-huisblad voor zowel de lezer als de
adverteerder een goed alternatief zal kunnen zijn. "Informatief op een
steeds hoger niveau, met meer nieuws uit de regio, gratis in de bus en
vooral in een grote oplage. De adverteerder zal toch zijn klant willen
bereiken. En hoe meer, hoe liever natuurlijk."
Hij noemt de afgelopen halve eeuw 'een periode waarin De Tilburgse
Koerier zich heeft ontwikkeld tot een vertrouwd, volwassen, trots
weekblad'. "De Tilburgse Koerier is sinds het begin een zelfstandige
onderneming geweest en hecht nog steeds zeer grote waarde aan haar
onafhankelijkheid. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Als
een vertrouwd, volwassen en trots weekblad zal het de regio blijven
voorzien van de informatie waar zij om vraagt. Op naar de honderd!"
e Tilburgse Koerier bestaat vijftig jaar en dat is een prestatie.
I j Het blad verscheen voor het eerst in 1957, Tilburg zag er
U toen totaal anders uit. De skyline van de stad werd bepaald
door schoorstenen en kerktorens. De oplage van nog geen
30.000 abonnees zegt iets over hoe groot Tilburg was op dat moment.
Hoe anders is dat nu! Wie had gedacht dat vijftig jaar later meer dan
110.000 exemplaren hun weg naar brievenbussen in en om Tilburg
zouden vinden! Het zegt iets over de groei van Tilburg, maar ook over
de kracht van De Tilburgse Koerier. Waar menig krant failliet ging of
opging in een grote uitgeverij, bleef De Tilburgse Koerier steeds zelf
standig.
Het lijkt wel of De Tilburgse Koerier sinds mensenheugenis op de
deurmat valt. Dat is ook niet raar. Verschillende generaties Tilburgers
groeiden inmiddels op met het blad. Een blad dat iedere week een vro
lijke boodschap extra meebrengt, namelijk dat het weekeinde eraan
komt. Het blad is belangrijk als gids voor wat er in de stad te doen is
en is tegelijkertijd goed op de hoogte van de lokale politiek. De'Koe-
rier vindt wekelijks de weg naar meer dan 100.000 huishoudens en is
daarmee een belangrijke nieuwsbron voor de Tilburgers. Dat deze
maar een keer per week verschijnt, doet niets af aan dat feit! De Koe
rier verschijnt met ijzeren regelmaat elke week, jaar in jaar uit. Het is
ooit voorgekomen dat de krant door omstandigheden te laat uitkwam,
maar dat is een zeldzaamheid in het vijftigjarig bestaan.
De Tilburgse Koerier wordt graag en goed gelezen. Dat is een van de
redenen dat de gemeente al twintig jaar samenwerkt en het gemeente-
nieuws afdrukt in de kolommen van de Koerier. Het is een krant die je
lekker naast je 'gewone' dagblad kunt lezen. Ik ken menig Tilburger
met abonnement op een landelijk dagblad, die hem leest voor het loka
le nieuws.
De Koeriengeeft op zijn eigen manier kleur aan de stad en is daarmee
een onmisbaar stukje Tilburg. Een stad die op veel fronten in beweging
en ontwikkeling is, heeft een blad als de Koerier nodig. We kunnen De
Tilburgse Koerier daarom niet missen en ik hoop dat het blad zijn rol
nog lang blijft spelen, hoe Tilburg zich ook ontwikkelt!