I z z 1 A Z w h ce u x Dierenspeciaalzaak Animo en Koerier gouden combinatie Jan de Cock: van kleermakerij tot succesvolle herenmodezaak r I Benut de Gunst II!! DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 8 MAART 2007 -1 Oma en opa 'de Sik' van den Eisen achter de toonbank van hun manufacturenwinkel IN Vogel- en zaadhandel Animo in de jaren vijftig. vooral via direct mail in Animo was in 1957 een van de eerste relaties van De Tilburgse Koerier. a a fl a o a 0 n n i Ir U. ik. De bekende Tilburgse dierenspeciaalzaak Animo, Gasthuisring 36-38 in Tilburg, bestond in het voorjaar van 2006 een halve eeuw. Discus Animo is een van die echte Tilburgse bedrijven, met een roemrijke historie. Animo is ook één van de allereerste adver teerders van De Tilburgse Koerier. Alle reden daarom om bij het 50-jarig bestaan van onze krant de schijn werpers even te richten op deze gouden combinatie. In de eerste editie van De Tilburgse Koerier uit 1957 staat een advertentie van De Gunst. ’Benut de Gunst', 'Goed gekleed gaat het beter!’ en 'Voor iedere tak van elk vak het juiste pak’. Termen die De Gunst destijds in haar advertenties hanteerde. Eisen het. "De uitstekende bereikbaar heid, de' ruime en op het plein zelfs gra tis parkeergelegenheid en het aanbod van zestig speciaalzaken maakt winkel centrum De Besterd tot een prima loca tie”, aldus Bart. Dus de leus 'Benut de Gunst' heeft vijftig jaar na dato nog steeds vele voordelen voor elke man die goed gekleed voor de dag wil komen. fiCl IXI UI w uw >«d«r« «Ik v»k b«i J TKVJBNI in ZU tKO XIII M ■MMH BA] brem 2 TOT? Vrijetijdskleding Het assortiment is in de loop der tijd ook veranderd. De Cock: "Tot 1990 stonden wij vooral bekend als een pakkenzaak. Natuurlijk verkopen we die nog steeds, mensen kunnen bij ons altijd terecht pa%E TILBURGSE KOEf meestal met de pot mee. Er is sindsdien veel veranderd. Mensen zijn veel bewuster met hun dieren bezig. Ze horen veel meer bij het gezin. Nu krijgen de dieren hun voeding vaak volgens een uit gebalanceerd dieet. Het is allemaal ook wat luxer en trendy geworden. Zo hebben wij op dit moment bijvoorbeeld kwispel- bier in ons assortiment, een alcohol- en •koolzuurvrije drank voor onze trouwe viervoeter." Tilburg telt vele modezaken, maar er zijn er maar weinig die kunnen zeggen dat ze al 118 jaar bestaan. Jan de Cock mode in Tilburg begon in 1889 als kleermaker, maar groeide aan het NS-plein 45 uit tot een bekende herenmodezaak. Sinds 22 maart 1957 adverteert Jan de Cock in De Tilburgse Koerier. zaadhandel Animo in het pand aan de Gast huisstraat 38. Korte tijd later ging ook mijn vader in de zaak werken. Weer later is daar het pand op nummer 36 bijgeko men. Op deze locatie zijn we nog steeds te vinden. Als één van de weinige overge bleven bedrijven in de straat, die inmiddels is omgedoopt in Gasthuisring. We hebben hier de pastoor en de textiel overleefd. Ik heb een aantal jaren gele den de zaak van mijn ouders overgeno men." Alle benodigdheden. Visvoeders etc. De Gunst: van manufacturen tot jeans casual UI LU aj Trendy Animo maakt sinds 2,5 jaar deel uit van inkoopvereniging Discus. "Omdat we via deze coöperatieve vereniging inkopen, kunnen onze klanten profiteren van voordelige prijzen. En kwaliteit is gega randeerd", vertelt Tukker. "Ons assorti ment is in de loop der jaren aanmerkelijk uitgebreid. Huisdieren aten vroeger voor een maatkostuum. Maar daarnaast verkopen we tegenwoordig vrijetijdskle ding. We voeren onder meer de merken Tommy Hilfiger, Gant en Hugo Boss. Het aanbod in onze winkel is veel breder geworden. Naast kleding 'verkopen we bijvoorbeeld ook schoenen." Jan de Cock adverteert al sinds 22 maart 1957 in De Tilburgse Koerier. "Ik kan me herinneren dat dat vroeger altijd behoorlijk grote advertenties waren, bijvoorbeeld van een pagina. De laatste jaren is dat toch wel teruggelopen en nu adverteren we alleen nog bij de Sint-Nicolaaspuzzel; tegen woordig benaderen wij onze klanten namelijk plaats van een kranten adver tentie." In: Prima VogeIvoeders. A Hondensportartikelen. Jeans casual De bedrijfskleding die in het verleden tot het assortiment behoorde, heeft plaats gemaakt voor een schitterende trendy collectie jeans casual herenkleding. Was het vroeger slechts een zomer- en een wintercollectie, tegenwoordig wisselt de gehele winkelvoorraad zes keer per jaar om de laatste trends te kun- Het pand heeft aan de buitenkant het karakter behouden. Het interi^jj^is, daarentegen niet meer te vergelijken. FOTO: PETER UGTENBERG e allereerste reclameboodschap 1 van Animo in De Tilburgse Koe- S rier is terug te vinden in onze Z editie van vrijdag 15 maart 1957. Het was de tweede uitgave van onze krant. De jonge onderneming Animo bestond op dat moment bijna een jaar. Bij de oprichting van de dierenspe ciaalzaak was een prominente rol wegge legd voor de moeder van de huidige eige naar, Erik Tukker. "Zij is een telg uit de familie Van Dijk, bekend van het vroege re Tilburgse dierenpark. Mijn opa was eigenaar van het dierenpark aan de Bre- daseweg, dat in 1973 werd gesloten. Het was geen dierentuin zoals we die nu ken nen, maar was meer een handelsbedrijf. Er werden partijen dieren gekocht en ver kocht en het publiek mocht naar de die ren komen kijken. Het betekende dus wel dat er regelmatig andere dieren te zien waren. Mijn moeder is groot geworden tussen de dieren. Zij is in het voorjaar van 1956 van start gegaan met vogel- en l op h«t B«*t«*dpl*in eind jaren zestig, na het overlijden van zijn vader, in de zaak Hij gaf De Gunst een grote wending en maakte er de eerste echte jeans-zaak van Brabant van. Momenteel is het de zoon van Peter, Bart, die als derde generatie van Van den Eisen de scepter zwaait binnen De Gunst mode. Iedereen die De Gunst kent, weet dat die scepter niet daadwerkelijk te vinden is in de winkel. Gezelligheid, ongedwongen heid, goed contact met de klant en een lage drempel; dat zijn sleutelwoorden die door het honkvaste verkoopteam, bestaande uit Peter, Bart, Jurgen en Ellen, worden gehanteerd. "Onze klanten moe ten zich thuis voelen, op handen worden gedragen of in ieder geval worden her kend", geven Bart en Jurgen aan, alsof het vanzelfsprekend is dat dat bij alle jeans- zaken in het land zo het geval is. *Jk T aar alle waarschijnlijkheid is De Ik I Gunst net na de Eerste Wereld- I oorlog gestart, De oprichter, de JL Tl heer Stibbe, was van origine een marskramer in manufacturen die op het Besterdplein een winkel opende. In 1935 traden de gezusters Hamilton als filiaal- houdsters bij de heer Stibbe in dienst om kort daarna het bedrijf over te nemen. Jacques van den Eisen, later beter bekend als de Sik, kwam als installateur om enige verbouw ingswerkzaamhe den te verrichten en is vervolgens aan een van de gezusters Hamil ton blijven 'han gen'. Naast manufacturen kreeg De Gunst op aandringen van Jacques van den Eisen ook bedrijfskleding in het assortiment. Uit het huwelijk van Van den Elsen- Hamilton werd onder andere zoon Peter geboren. Peter van den Eisen, bijna door .iedereen Peter de Gunst genoemd, kwam nen volgen. Het mooie van Pe Gunst is dat van alle merken die in de winkel zijn te vinden, steeds de complete col lectie kan wor den gepresen teerd. De belangrijkste merken zijn Pall Mall, State of Art, Pierre Cardin en Camel Active. Doordat Bart en Jurgen zelf alle collecties inkopen kunnen ze ook 100% achter het winkelassortiment staan. Voor de man die 'meer feestelijk of zakelijk gekleed moet gaan, heeft De Gunst ook een prachtige collectie colberts en kostuums. Sinds het allereerste begin is de winkel gevestigd op het Besterdplein. "Parkeren naast de paskamer", noemt Bart van den JAN DE COCK ui fc, e. IW Gemoedelijk Zoals gezegd is Animo voor De Tilburgse Koerier één van de relaties van het aller eerste uur. En die goede verstandhouding is gebleven. Ook wat dat betreft vormen beide bedrijven een gouden combinatie. "Ik moet wel in alle eerlijkheid zeggen, dat we in die 50 jaar even weg zijn geweest als klant. Maar we hebben de weg naar de Koerier weer vrij snel terug weten te vinden. We hebben nog een aan tal metalen drukcliche's bewaard van vroegere advertenties in jullie krant", licht Erik Tukker toe. "Het is voor onder nemers als ik prettig zaken doen met de Koerier. Omdat jullie een zelfstandig familiebedrijf zijn is het allemaal wat gemoedelijker en meer vertrouwd. Er is voor ondernemers bij De Tilburgse Koe rier ook wat meer mogelijk dan bij ande- e meeste mensen kennen Jan de 1 Cock herenmode als die mode- j zaak aan het NS-plein. Maar Adaar heeft de winkel niet altijd gezeten. "Mijn overgrootvader Jan de Cock is in 1889 als kleermaker begonnen aan het Smidspad", vertelt Jan-Hein de Cock, inmiddels de vierde generatie in het familiebedrijf. "Hij werd opgevolgd door zijn zonen Jan en André. Zij kwa men in 1930 in het pand aan het NS-plein te zitten, toen ze daar herenkledingzaak Mols overnamen. Ze zijn begonnen op de hoek Koestraat-Atelierstraat. In de loop der jaren zijn we steeds verder uitge breid om de hoek. Er is ook diverse keren verbouwd." Het eigen atelier is er na al die jaren nog steeds. "Dat is nog altijd onze grote kracht", vindt Jan-Hein de Cock. "Vroeger werd daar alles gemaakt, later kwam er steeds meer confectie en werd er steeds minder gebruikgemaakt van het atelier. Tegenwoordig wordt er vooral kleding versteld." Vogel en Zaadhandel „JjflimO” GASTHUISSTRAAT 38 - TILBURG - TELEF. 24921 Gespecialiseerd

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2007 | | pagina 18