H 'Fff to s ‘go eoëëq 'Als donderdagmorgen de brievenbus kleppert, dan is het de Koerier' 7,95 7/95 2,50 4,9$ 1 DONDERDAG 8 MAART 2007 - PAGINA 15 IRDAG 8 MAART2007-1 tilburgse koerier FOTO'S: PETER LIGTENBERG Frans van Dun ,F> By ERAS IELT ixivloer.nl buur. een half jaar duren voor een reservebezorger een wijk krijgt toegewe zen", weet Vermeer. oopste! I 633 JT B.V. Tilburg 3-5358199 talen.nl Sociale contacten Een van de trouwe bezorgers van de Tilburgse Koerier is Frans van Dun (68) uit Tilburg. Alweer acht jaar brengt hij de kranten rond. Leuk detail is dat de man van wie hij het destijds overnam, er maar liefst veertig bezorgersjaren erop had zitten. Hoe lang Van Dun nog wil blijven bezorgen, weet hij niet. "Ik heb er wel eens aan zitten denken om met mijn zeventigste te stoppen. Maar het hangt helemaal van mijn gezond heid af en of ik het leuk blijf vinden", zegt hij. Elke donderdag loopt Van Dun twee wijken in het centrum, in totaal 1.100 adressen. "Ik haal 's morgens om acht uur 200 kranten op bij het kantoor van De Tilburgse Koerier, de rest wordt bij mijn huis afgeleverd. Rond vier uur 's mid dags heb ik alles gedaan. Tussendoor kan ik op mijn gemak thuis even koffie drinken en iets eten." Van Dun doet het bezorgwerk vooral voor de beweging en voor de sociale contacten. "Ik bezorg bijvoorbeeld in de Heuvelstraat en daar kent iedereen me. Dat maakt het leuk." Natuurlijk zijn er ook dingen die het bezorgen minder leuk maken. Van Dun: "Regen, sneeuw en wind bijvoorbeeld. Maar dat hoort erbij hè. En ik ben een tijdje geleden wel eens gevallen met mijn fiets tijdens het bezor gen. Er stak een vrouw over waarvoor ik moest uitwijken. Ik kneep te hard in mijn voorrem en daar ging ik." Folder s Een bezorger brengt ongeveer tussen de 150 en 300 kranten per uur rond. Dat hangt onder meer af van de wijk. Wie een villawijk heeft, doet langer over zijn ronde dan iemand die bijna alleen maar flats in zijn wijk heeft. En de een wil snel klaar zijn, de ander loopt zijn wijk op zijn gemakje. Af en toe zit er bij De Tilburgse Koerier ook nog een folder, ter ondersteuning van een adverteerder. Meestal maar eentje. "Want het gaat toch om de krant", zegt Vermeer hierover. "Sommige folders wor den in het hele verspreidingsgebied bezorgd, andere alleen in bepaal de wijken. Dat ligt aan het soort adverteerder. Een slager in Tilburg- Zuid zal zijn folder bijvoorbeeld niet helemaal in de Reeshof laten ver spreiden." Elke donderdag weer krijgen ongeveer 110.000 huishoudens in Tilburg en omge ving De Tilburgse Koerier op hun deurmat. Op het moment dat de krant van de per sen rolt in het Belgische Beringen, treedt een logistieke operatie in werking die uit eindelijk bij de lezer eindigt. En die operatie begint al als de meeste lezers nog op één oor liggen. US»’ UJ Drukker Voor Norbert Claesen (54) is dit alles al 25 jaar vaste prik. Zo lang is hij al chauffeur op een van de vrachtwagens van De Tilburgse Koerier. Met name de contacten trekken hem in dit werk. "Je bent altijd met dezelf de chauffeurs, dezelfde bijrijders. Zo leer je elkaar kennen. Als ik een nieuwe bijrijder krijg, is dat toch weer even wennen", vertelt de Belg. In de loop der jaren heeft hij de stad zien veranderen. "Het verkeer is natuurlijk veel drukker nu. En Tilburg is zo enorm gegroeid in die paar decennia. Ik kan me de tijd nog herinneren dat we heel Tilburg konden doen met één vrachtwagen. Dat zijn er nu drie. Kijk naar een wijk als De Reeshof. In het begin zaten daar 2 bezorgers; nu zijn daar 35 men sen nodig om alle kranten rond te brengen", zegt Claesen. Toen de Reeshof nog volop in aanbouw was, leverde dat voor de vrachtwagens nog wel ebns problemen op. "Moesten we naar een nieuwe bezorger, lagen er nog geen straten." Nieuwjaarswensen Niet alleen de bezorgers zelf zijn tevreden over hun werkzaamheden, ook de lezers zijn dat. Dat blijkt wel uit de gulle giften aan de bezor gers die aan het eind van het jaar langs de deuren gaan met de traditi onele nieuwjaarswensen. "Sommige mensen die de nieuwjaarswens van de bezorger hebben gemist omdat ze niet thuis waren, sturen zelfs een envelop met inhoud naar ons kan toor. Of we dié alsnog wil len overhandigen aan de bezorger. De nieuwjaars wensen leveren de bezor gers toch elk jaar weer een mooi extraatje op. En ik vind ook dat ze dat verdie nen, ook al krijgen ze al betaald voor het werk. Ze brengen die kranten toch maar mooi rond, ook in weer en wind", aldus Ver meer. Ook bezorger Frans van Dun vindt de waarde ring door de lezers aan het eind van het jaar erg pret tig. "Dat is het enige moment dat je echt even een praatje maakt met de lezer", zegt hij. "Bijvoor beeld met die mevrouw die dan tegen me zegt dat ze altijd precies weet dat het die meneer van de Koerier, als om 9.00 uur de brievenbus kleppert." AT - PLANKEN Ritueel Na de koffiepauze rijden de chauffeurs en bijrijders hun routes door Tilburg om de kranten af te leveren bij de bezorgers. Dat gaat volgens een vast ritueel: kranten uitladen en voor de deur leggen, even aanbel len en dan weer door naar het volgende adres. Sommige bezorgers heb ben buiten een zeil klaarliggen of een kist staan waar de kranten kun nen worden ingelegd. Zo blijven de pakken kranten ook bij slecht weer droog. De routes die de chauffeurs rijden zijn piet elke week hetzelfde; zodra er een bezorger afvalt of bijkomt, wijzigt de route die de vracht wagens moeten rijden. Voor de bijrijders is dit werk fysiek zeer zwaar, omdat zij de pakken kranten steeds uit de vrachtwagen moeten sjou wen. In de praktijk is het zo dat de chauffeurs de bijrijders daarbij wel helpen, ook al zijn ze dit contractueel niet verplicht. Plezier De meeste bezorgers van de Tilburgse Koerier doen hun werk met ple-, zier. Vermeer: "Veel bezorgers blijven dit werk wel een aantal jaren doen. We hebben weinig wisselingen. En gelukkig zijn er bijna nooit wij ken waar helemaal geen bezorger voor is.” Ook het percentage klachten is minimaal: op 110.000 kranten minder dan 0,1 procent. Wanneer een bezorger er toch met de pet naar gooit, zit het hoofd bezorging daar meteen bovenop. "Zo iemand krijgt eerst netjes een waarschuwing. Gaat het dan nog niet goed, dan zijn we strenger", aldus Vermeer. "De laatste optie is om er een andere bezorger voor in de plaats te zetten." Over het aantal reservebezorgers heeft De Tilburgse Koerier niet te kla gen. Momenteel staan op die lijst ongeveer 250 mensen. "Het kan goed Bezorgers De taak van Claesen en zijn collega's zit er 's middags op; voor veel bezorgers begint het werk dan pas. De Tilburgse Koerier moet elke don derdag voor 21.00 uur in de bus liggen. De krant heeft ongeveer 250 bezorgers in dienst; de jongste is 14, de oudste rond de 75. "De meeste bezorgers zijn toch wel jongeren tussen de 14 en 18 jaar", vertelt Kees Vermeer, hoofd van de bezorging. "Hoewel we ook best veel WAO'ers in dienst hebben die het rondbrengen van de kranten zien als een letike vrijetijdsbesteding." De meeste mensen hebben één wijk, sommige heb ben er twee of meer. Een bezorger duwt op donderdag gemiddeld tus sen de 300 en 400 kranten door de brievenbus."Maar elke wijk verschilt in grootte", zegt Vermeer. "Wanneer een wijk te groot wordt, splitsen we hem op. Dat gebeurde bijvoorbeeld toen woontoren Westpoint klaar was, dat waren ineens een hele hoop extra adressen." ‘'’’«‘“'Wn# - p et NS-plein in Tilburg, donderdagoch tend, kwart voor acht. Terwijl de stad ontwaakt en zich klaarmaakt om naar school of werk te vertrekken, zijn bij het kantoor van De Tilburgse Koerier zojuist drie vrachtwagens met kranten gearriveerd. Alles bij elkaar zo'n 110.000 stuks, genoeg voor Tilburg en de dorpen eromheen. De chauf feurs en bijrijders hebben er op dit vroege tijd stip al een rit van 80 kilometer opzitten van het Belgische Beringen, waar de Tilburgse Koe rier wordt gedrukt, naar Tilburg. Het beroep van chauffeur of bijrijder is alleen geschikt voor ochtendmensen; ze moeten al rond 5.00 uur in Beringen zijn, want de pallets met kran- Coördinator bezorging Kees Vermeeer (links) en assistent Jo van Schijndel. ten moeten ook nog in de vrachtwagens wor den geladen. Pas in Tilburg is er tijd voor kof fie. Maar niet voordat een klein gedeelte van de kranten is uitgeladen. Zo'n twaalf bezorgers halen hun exemplaren van De Tilburgse Koerier zelf bij het kantoor aan het NS-plein op. Zij bezorgen de krant met name in het centrum van de stad. Daarnaast wordt nog een klein aantal exemplaren door de coördinator bezorging afgeleverd bij enkele bezor gers. De rest van de kranten blijft in de vrachtwagens en wordt bij de adressen in de overige wijken en de dorpen afgegooid. an.be

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2007 | | pagina 15