H
'Fff
to s
‘go
eoëëq
'Als donderdagmorgen
de brievenbus kleppert,
dan is het de Koerier'
7,95
7/95
2,50
4,9$
1
DONDERDAG 8 MAART 2007 - PAGINA 15
IRDAG 8 MAART2007-1
tilburgse koerier
FOTO'S: PETER LIGTENBERG
Frans van Dun
,F>
By ERAS
IELT
ixivloer.nl
buur.
een half jaar duren voor een reservebezorger een wijk krijgt toegewe
zen", weet Vermeer.
oopste!
I 633
JT B.V.
Tilburg
3-5358199
talen.nl
Sociale contacten
Een van de trouwe bezorgers van de Tilburgse Koerier is Frans van Dun
(68) uit Tilburg. Alweer acht jaar brengt hij de kranten rond. Leuk detail
is dat de man van wie hij het destijds overnam, er maar liefst veertig
bezorgersjaren erop had zitten. Hoe lang Van Dun nog wil blijven
bezorgen, weet hij niet. "Ik heb er wel eens aan zitten denken om met
mijn zeventigste te stoppen. Maar het hangt helemaal van mijn gezond
heid af en of ik het leuk blijf vinden", zegt hij. Elke donderdag loopt Van
Dun twee wijken in het centrum, in totaal 1.100 adressen. "Ik haal 's
morgens om acht uur 200 kranten op bij het kantoor van De Tilburgse
Koerier, de rest wordt bij mijn huis afgeleverd. Rond vier uur 's mid
dags heb ik alles gedaan. Tussendoor kan ik op mijn gemak thuis even
koffie drinken en iets eten." Van Dun doet het bezorgwerk vooral voor
de beweging en voor de sociale contacten. "Ik bezorg bijvoorbeeld in de
Heuvelstraat en daar kent iedereen me. Dat maakt het leuk." Natuurlijk
zijn er ook dingen die het bezorgen minder leuk maken. Van Dun:
"Regen, sneeuw en wind bijvoorbeeld. Maar dat hoort erbij hè. En ik ben
een tijdje geleden wel eens gevallen met mijn fiets tijdens het bezor
gen. Er stak een vrouw over waarvoor ik moest uitwijken. Ik kneep te
hard in mijn voorrem en daar ging ik."
Folder s
Een bezorger brengt ongeveer tussen de 150 en 300 kranten per uur
rond. Dat hangt onder meer af van de wijk. Wie een villawijk heeft, doet
langer over zijn ronde dan iemand die bijna alleen maar flats in zijn
wijk heeft. En de een wil snel klaar zijn, de ander loopt zijn wijk op zijn
gemakje. Af en toe zit er bij De Tilburgse Koerier ook nog een folder,
ter ondersteuning van een adverteerder. Meestal maar eentje. "Want het
gaat toch om de krant", zegt Vermeer hierover. "Sommige folders wor
den in het hele verspreidingsgebied bezorgd, andere alleen in bepaal
de wijken. Dat ligt aan het soort adverteerder. Een slager in Tilburg-
Zuid zal zijn folder bijvoorbeeld niet helemaal in de Reeshof laten ver
spreiden."
Elke donderdag weer krijgen ongeveer 110.000 huishoudens in Tilburg en omge
ving De Tilburgse Koerier op hun deurmat. Op het moment dat de krant van de per
sen rolt in het Belgische Beringen, treedt een logistieke operatie in werking die uit
eindelijk bij de lezer eindigt. En die operatie begint al als de meeste lezers nog op
één oor liggen.
US»’
UJ
Drukker
Voor Norbert Claesen (54) is dit alles al 25 jaar vaste prik. Zo lang is hij
al chauffeur op een van de vrachtwagens van De Tilburgse Koerier. Met
name de contacten trekken hem in dit werk. "Je bent altijd met dezelf
de chauffeurs, dezelfde bijrijders. Zo leer je elkaar kennen. Als ik een
nieuwe bijrijder krijg, is dat toch weer even wennen", vertelt de Belg. In
de loop der jaren heeft hij de stad zien veranderen. "Het verkeer is
natuurlijk veel drukker nu. En Tilburg is zo enorm gegroeid in die paar
decennia. Ik kan me de tijd nog herinneren dat we heel Tilburg konden
doen met één vrachtwagen. Dat zijn er nu drie. Kijk naar een wijk als
De Reeshof. In het begin zaten daar 2 bezorgers; nu zijn daar 35 men
sen nodig om alle kranten rond te brengen", zegt Claesen. Toen de
Reeshof nog volop in aanbouw was, leverde dat voor de vrachtwagens
nog wel ebns problemen op. "Moesten we naar een nieuwe bezorger,
lagen er nog geen straten."
Nieuwjaarswensen
Niet alleen de bezorgers zelf zijn tevreden over hun werkzaamheden,
ook de lezers zijn dat. Dat blijkt wel uit de gulle giften aan de bezor
gers die aan het eind van het jaar langs de deuren gaan met de traditi
onele nieuwjaarswensen.
"Sommige mensen die de
nieuwjaarswens van de
bezorger hebben gemist
omdat ze niet thuis waren,
sturen zelfs een envelop
met inhoud naar ons kan
toor. Of we dié alsnog wil
len overhandigen aan de
bezorger. De nieuwjaars
wensen leveren de bezor
gers toch elk jaar weer een
mooi extraatje op. En ik
vind ook dat ze dat verdie
nen, ook al krijgen ze al
betaald voor het werk. Ze
brengen die kranten toch
maar mooi rond, ook in
weer en wind", aldus Ver
meer. Ook bezorger Frans
van Dun vindt de waarde
ring door de lezers aan het
eind van het jaar erg pret
tig. "Dat is het enige
moment dat je echt even
een praatje maakt met de
lezer", zegt hij. "Bijvoor
beeld met die mevrouw die dan tegen me zegt dat ze altijd precies weet
dat het die meneer van de Koerier,
als om 9.00 uur de brievenbus
kleppert."
AT - PLANKEN
Ritueel
Na de koffiepauze rijden de chauffeurs en bijrijders hun routes door
Tilburg om de kranten af te leveren bij de bezorgers. Dat gaat volgens
een vast ritueel: kranten uitladen en voor de deur leggen, even aanbel
len en dan weer door naar het volgende adres. Sommige bezorgers heb
ben buiten een zeil klaarliggen of een kist staan waar de kranten kun
nen worden ingelegd. Zo blijven de pakken kranten ook bij slecht weer
droog. De routes die de chauffeurs rijden zijn piet elke week hetzelfde;
zodra er een bezorger afvalt of bijkomt, wijzigt de route die de vracht
wagens moeten rijden. Voor de bijrijders is dit werk fysiek zeer zwaar,
omdat zij de pakken kranten steeds uit de vrachtwagen moeten sjou
wen. In de praktijk is het zo dat de chauffeurs de bijrijders daarbij wel
helpen, ook al zijn ze dit contractueel niet verplicht.
Plezier
De meeste bezorgers van de Tilburgse Koerier doen hun werk met ple-,
zier. Vermeer: "Veel bezorgers blijven dit werk wel een aantal jaren
doen. We hebben weinig wisselingen. En gelukkig zijn er bijna nooit wij
ken waar helemaal geen bezorger voor is.” Ook het percentage klachten
is minimaal: op 110.000 kranten minder dan 0,1 procent. Wanneer een
bezorger er toch met de pet naar gooit, zit het hoofd bezorging daar
meteen bovenop. "Zo iemand krijgt eerst netjes een waarschuwing.
Gaat het dan nog niet goed, dan zijn we strenger", aldus Vermeer. "De
laatste optie is om er een andere bezorger voor in de plaats te zetten."
Over het aantal reservebezorgers heeft De Tilburgse Koerier niet te kla
gen. Momenteel staan op die lijst ongeveer 250 mensen. "Het kan goed
Bezorgers
De taak van Claesen en zijn collega's zit er 's middags op; voor veel
bezorgers begint het werk dan pas. De Tilburgse Koerier moet elke don
derdag voor 21.00 uur in de bus liggen. De krant heeft ongeveer 250
bezorgers in dienst; de jongste is 14, de oudste rond de 75. "De meeste
bezorgers zijn toch wel jongeren tussen de 14 en 18 jaar", vertelt Kees
Vermeer, hoofd van de bezorging. "Hoewel we ook best veel WAO'ers in
dienst hebben die het rondbrengen van de kranten zien als een letike
vrijetijdsbesteding." De meeste mensen hebben één wijk, sommige heb
ben er twee of meer. Een bezorger duwt op donderdag gemiddeld tus
sen de 300 en 400 kranten door de brievenbus."Maar elke wijk verschilt
in grootte", zegt Vermeer. "Wanneer een wijk te groot wordt, splitsen we
hem op. Dat gebeurde bijvoorbeeld toen woontoren Westpoint klaar
was, dat waren ineens een hele hoop extra adressen."
‘'’’«‘“'Wn#
-
p
et NS-plein in Tilburg, donderdagoch
tend, kwart voor acht. Terwijl de stad
ontwaakt en zich klaarmaakt om naar
school of werk te vertrekken, zijn bij
het kantoor van De Tilburgse Koerier zojuist
drie vrachtwagens met kranten gearriveerd.
Alles bij elkaar zo'n 110.000 stuks, genoeg
voor Tilburg en de dorpen eromheen. De chauf
feurs en bijrijders hebben er op dit vroege tijd
stip al een rit van 80 kilometer opzitten van
het Belgische Beringen, waar de Tilburgse Koe
rier wordt gedrukt, naar Tilburg. Het beroep
van chauffeur of bijrijder is alleen geschikt
voor ochtendmensen; ze moeten al rond 5.00
uur in Beringen zijn, want de pallets met kran- Coördinator bezorging Kees Vermeeer (links) en assistent Jo van Schijndel.
ten moeten ook nog in de vrachtwagens wor
den geladen. Pas in Tilburg is er tijd voor kof
fie. Maar niet voordat een klein gedeelte van de kranten is uitgeladen.
Zo'n twaalf bezorgers halen hun exemplaren van De Tilburgse Koerier
zelf bij het kantoor aan het NS-plein op. Zij bezorgen de krant met
name in het centrum van de stad. Daarnaast wordt nog een klein aantal
exemplaren door de coördinator bezorging afgeleverd bij enkele bezor
gers. De rest van de kranten blijft in de vrachtwagens en wordt bij de
adressen in de overige wijken en de dorpen afgegooid.
an.be