Werkzaamhedeibi
H
I
0800 1920
Herir
Nieuw verkeerscirculatieplan voor binnenstad
'ityring
Centraal Meldpunt
1
DETILBURGSE KOERIER-
De Cityring
Tilburg timmert aan de weg. Letterlijk en figuurlijk. Een aantal straten in de binnenstad zijn de afgelopen jaren opnieuw ingericht,
andere straten komen dit jaar aan de beurt. Het Pieter Vreedeplein is bijna klaar. Een deel van het Pieter Vreedeplein zal aan het
Vanaf 2005
einde van dit jaar worden opgeleverd, het resterende deel in 2008. De werkzaamheden voor het aanleggen van de Cityring, de
een grote h<
ringweg om het centrum, zijn in volle gang. Al deze projecten moeten ervoor zorgen dat de Tilburgse binnenstad klaar is voor de
toekomst. Een binnenstad waar ondernemers zich gfaag vestigen, waar het fijn winkelen en goed toeven is en waar je prettig kunt
wonen. Ook moet de binnenstad goed bereikbaar zijn, zonder dat het autoverkeer het voor het zeggen heeft. Op deze pagina leest
u wat er staat te gebeuren.
De vrijliggende rechtsafstrook voor fietsers op de Schouwburgring.
Wat staat e
Verkeerscirculatieplan, eindsituatie 2012
Inloopavond
28 februari 2007
Datum:
Tijd:
19.30-21.00 uur
gemeentehuis, ingang Stadhuisplein 130
Locatie:
De Tuinstraat
•J
P Klipper
WWW. tilburg. nl/cityring
I
Het verkeerscirculatieplan geeft de rijrichtingen aan voor het verkeer in de bin
nenstad. Vanwege de komst van de Cityring, heeft de raad gevraagd om een nieuw
verkeerscirculatieplan. Dit om te verkomen dat automobilisten de binnenstad gaan
gebruiken als sluiproute om het eenrichtingsverkeer op de Cityring te omzeilen. De
bihnenstad moet goed bereikbaar, blijven. De afgelopen jaren is hard gewerkt aan dit
nieuwe plan. Bewoners uit de binnenstad zijn hierbij nauw betrokken.
Het college heeft op 6 februari een ontwerpbesluit genomen over het verkeers
circulatieplan. Op 19 maart 2007 wordt het plan behandeld in de commissie
Fysiek. Wilt u komen inspreken of wilt u meer informatie? Bel of mail dan met
commissiesecretaris Marjo van de Loo van de raadsgriffie: tel. 013 542 82 99 of
Marjo.van.de.loo@tilburg.nl.
Bij de herinrichting van de Willem II straat tussen de Girostraat en Tuinstraat zijn
flexibele afsluitingen geplaatst bij de Tuinstraat en in de Girostraat, tegen de Willem
II straat aan. In de Girostraat wordt tweerichtingsverkeer ingevoerd om de straat
voor bewoners bereikbaar te houden als de afsluiting tussen 11.00 en 06.00 uur van
kracht is. Theater De NWE Vorst blijft zo bereikbaar.
Najaar 2007
(bij in gebruikname Pieter Vreedeplein)
Voor meer informatie over de Cityring kunt u terecht op de website.
Op de website kunt u zich ook aanmelden voor de digitale nieuwsbrief. Zo blijft u
altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
De gemeente werkt op dit moment aan de aanleg van de Cityring, een ring om
de binnenstad. De aanleg van de Cityring is begonnen in augustus 2006 en duurt
tot 2012. In 2010 is het grootste gedeelte klaar voor gebruik. Als in 2012 ook.de
Burgemeester Brokxlaan ten noorden van het spoor klaar is, wordt de Spoorlaan
eenrichtingsverkeer en is de Cityring compleet. Op dit moment zijn de werkzaam
heden aan het oostelijke deel (stadszijde) van de Spoorlaan in volle gang. De werk
zaamheden aan de Spoorlaan dienen uiterlijk half juli 2007 klaar te zijn in verband
met de kermis. Met de Paleisring, tussen de, Piusstraat en Bisschop Zwijsenstraat,
wordt gestart meteen na de Tilburg Ten Miles op zondag 2 september 2007.
Spoorlaan zuidelijke rijbaan, tussen Stationsstraat en Heuvelring
Aanleggen van Cityring, riolering, kabels en leidingen, beplanting
Spoorlaan, noordelijke rijbaan, tussen station en Noordhoekring
Aanpassing aan tijdelijke situatie totdat de Burgemeester Brokxlaan klaar is
Paleisring
Aanleg Cityring
Alle werkzaamheden in de binnenstad brengen de komende jaren de nodige
overlast met zich mee. Dit is helaas niet te voorkomen. De gemeente doet er
alles aan om de overlast zo veel mogelijk te beperken en om de bereikbaarheid
tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk te waarborgen. Heeft u klachten
over de werkzaamheden in uw buurt of straat? Belt u dan met het Centraal
Meldpunt van de gemeente.
Tips en klachten over buurt of straat?
Laat het de gemeente even weten!
In 2007 gaat d(
In de volgende
Ten behoeve van de Cityring worden in dit jaar de volgende straten
werkzaamheden uïtgevoerd:
Karrestraat
Herinrichtin,
Bodehof
Uitbreiding i
Willem II sti
Herinrichtinj
1. Willem II
2. Willem II
3. Willem II
4. Willem II
Telefoonstr
Herinrichtinj
Noordstraat
Afronding h<
Spoorlaan
(fietspad tus
Verkeerskun
Burgerijpad
Herinrichting
Fabriekstra
Herinrichting
Wanneer gaat de nieuwe situatie in?
De gemeente voert dit plan in vier verschillende fases in, steeds wanneer de situatie
daar om vraagt. De verschillende fases staan met een rood kader en cijfer op het
kaartje aangegeven. In 2012 is de situatie zoals op het kaartje afgebeeld. Dan rijdt
het verkeer op de Spoorlaan ook in één richting (zodra de Burgemeester Brokxlaan
ten noorden van het spoor klaar is).
bel gratis
Wat gaat er veranderen?
Het verkeerscirculatieplan beschrijft de nieuwe verkeerssituatie in de binnenstad. In
een aantal straten gaat de verplichte rijrichting veranderen. In andere straten komt
tweerichtingsverkeer, waar nu nog eenrichtingsverkeer is. Op het kaartje staat de
nieuwe rijrichting aangegeven met een rode pijl Daar waar de situatie blijft
zoals die nu is, staat de rijrichting aangegeven met een witte pijl. In straten die
aangegeven staan met een verbodsbord worden wegvakken afgesloten voor
doorgaand verkeer. Dit gebeurt deels met flexibele afsluitingen.
Om het Pieter Vreedeplein en de omliggende straten bereikbaar te
houden, worden de volgende maatregelen in het najaar van 2007 ingevoerd:
Omdraaien rijrichting IJzerstraat naar het noorden;
Instellen tweerichtingsverkeer Magazijnstraat;
De Telegraafstraat afsluiten met een paal ter hoogte van de in- en uitgang
parkeergarage van het Pieter Vreedeplein. Door gebruik van een flexibele
afsluiting ontstaat een alternatieve route via de Telegraafstraat en Magazijnstraat
op de momenten dat de Heuvelring afgesloten is;
Instellen tweerichtingsverkeer Telegraafstraat tussen Magazijnstraat en
Heuvelring;
Instellen tweerichtingsverkeer Telegraafstraat tussen Magazijnstraat en laad- en
loshaven Pieter Vreedeplein;
De Cityring wordt gevormd door de Spoorlaan, Heuvelring, Paleisring, Schouwburg
ring en Noordhoekring. De auto's rijden straks in één richting, over twee rijstroken,
met de klok mee. Verkeer in één richting zorgt voor minder kruisend verkeer, dat
beter doorstroomt. Ook bussen rijden op de twee rijstroken. Fietsers en voetgan-
De gemeente organiseert op dinsdag 28 februari een inloopavond over het
verkeerscirculatieplan, de diverse werkzaamheden in de binnenstad en het
parkeren. Medewerkers van de gemeente zijn tijdens de avond aanwezig om
uw vragen te beantwoorden. Namens het bestuur is Els Aarts aanwezig.
I De werkzaamhi
gers krijgen meer ruimte. Fietsers blijven in twee richtingen rijden over vrijliggende vindt plaats in
fietspaden. Voetgangers krijgen een bredere stoep. Verder komt er meer groen en is a
aandacht voor kunst in de openbare ruimte. Naar verwachting is na de herinrichting
van de Paleisring in 2008 de grootste overlast rondom het winkelgebied achterwege.
Met de aanleg van de Cityring blijft de binnenstad ook in de toekomst bereikbaar en
leefbaar.
dens de werkzj
zaamheden in i
andere straten.
Het weer speel'
I voorbeeld het l
j zaamheden uit
I Op de website
I van de werkza;
ondernemers, I
i werkzaamhede
gebeuren, wat
uitstraling i
Noordstraat
De auto is t<
voor zowel
Naar verwachting voorjaar 2010
l 1 (bij invoering eenrichtingsverkeer op Noordhoekring)
Bij de invoering van eenrichtingsverkeer op de Noordhoekring, dient de moge
lijkheid om via de binnenstad naar de Schouwburgring te rijden, voorkomen te
worden. Om toch een westelijke ontsluiting te behouden voor de binnenstad en om
de parkeergelegenheid in de omgeving van de Schoolstraat bereikbaar te houden,
neemt de gemeente de volgende maatregelen:
Opheffen van de verplichte rijrichting vanuit de Tuinstraat naar de Stations
straat;
Afsluiten van de aansluiting van de Schoolstraat op de Schouwburgring voor
gemotoriseerd verkeer. De aansluiting blijft wel een bereikbaar voor de brand
weer;
Instellen van tweerichtingsverkeer in de Schoolstraat tussen de Heuvelstraat en
de Vincentiusstraat.
f Naar verwachting eind 2010
I fcJL 1 (bij invoering eenrichtingsverkeer op Spoorlaan tussen de Noordhoekring en
Stationsstraat)
Bij de invoering van eenrichtingsverkeer op dit gedeelte van de Spoorlaan, zouden
bewoners van de Noordstraat de Cityring rond moeten rijden, als zij bijvoorbeeld
even boodschappen doen en daarna in de buurt willen parkeren. Om dit op te los
sen is gekozen om de rijrichting in de Fabriekstraat tussen de Stationsstraat en de
Noordstraat om te draaien, richting het westen.
Voorjaar 2007
Het verkeer gaat de binnenstad inrijden via de Utrechtsestraat. Nu gebeurt
dit via de Noordstraat. De Noordstraat ligt dichtbij de kruising Spoorlaan/
Noordhoekring, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. De rijrichting in
de Utrechtsestraat wordt omgekeerd, het verkeer gaat straks van noord naar zuid
rijden.