E
[2
slile
w
F
\AA
Beslist de moeite waard
DONDERDAG 2 NOVEMBER 2006 - PAGINA 13
12 NOVEMBER 2006-PAGINA t!
Raadswerk
Eerste begrotingsbehandeling van nieuwe raad
Tilburgers willen'
ro) ziet er als volgt uit:
dus
2,79
we niet rondkomen'
-1,0
15,8
-8,7
Dp TUburasp Gpmppnfprtmd
gemeente Tilburg
stijging in
Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg 2 november 2006
Spoorzone. Van
enslotte valt het
IpETILBURGSE KOERIER
Joost Möller (VVD):
'Dit is drijfzand
en niet wat de
Marcel Degen (AB):
'Goede balans tussen vangnet
en hangmat'
Johan van den Hout (SP):
'Begroting is oude wijn in
nieuwe zakken'
Nell Schoenmakers (TSP):
'Van dit armoedebeleid kunnen
Driek van Griensven (PvdA):
'Armoede met zelfde élan aanpakken als gratis bus'
Ruud van Esch (D66):
'Meer lef nodig voor echte
verschuivingen'
oet als wethouder
ocent van het
volgens mij nog
Jat is niet zo spec-
eel veroorzaakt
id jaar komt vooral
Uitgave:
Realisatie:
Fotografie:
Raadsgriffie gemeente Tilburg
Communicatieadviesbureau Mercuur
Gemeente Tilburg, Joop Wever, Beeldveld
i vooral te
ïze begroti
Maar dat
:n van de
jgramma
ten groot
ontvan®»11
jnk er al
joen. Daar zou je
n aan de amateur-
>ed
let
Loes Dielissen (TVP):
'Het geld beter besteden door
naar je burgers te luisteren'
:n actie or
t er een go,
Dat is de i
ben we ooi
trucs heb-
iet kunnen
p maandag 6 en dinsdag
begroting voor 2007 en de j
voorstel van het college van burgemeester en wet!
openbaar. Op 6 november
i 7 november om 14.00 uur in de
itstreeks luisteren naar de raads-
jndernemen.
?oed initia-
nieuwe
>k financieel
hetgeen we in de
:och een compleet
etje een
teerder-
aunten terug uit
jur en de wi.
nog maar het
bij het maken
I 7 november a.s. behandelt de raad de
‘jaren daarna. De begroting is nu nog een
an burgemeester en wethouders. Over dat
voorstel leest u meer op de gemeentepagina hiernaast.
srgie te stoppen. De be;
nbities. Maar het mag
i geld
taken, die dicht t
echt invloed op d
_i_nnen jn J,
iviaai wie voorstellen
Maarten van den Tillaart (CDA):
'Nog steeds veel te weinig geld
voor wegenonderhoud'
tn geld voor
tunst of wat
)us hoeft van ons echt niet. Besteed dat
tijd rijden en vaker. De 4,5 miljt
Dan weet de TVP wel betere bes
igde trottoirs, waar 7 euroton per
"jke accommodaties n
willen wij
tren, dat de thuis
Schot voor de boeg van alle fracties
lingen mee kunnen doen. Natuur
veel dichter bij de inwoners var
gemeente van Essent ontvar
it college? Dat besteelt zijn eigen burgers en stopt
1 kan beter naar de vele mensen in Tilburg die de ein<
effectiever dan het armoedebeleid. Daar hebben we nu ineens haast mee terwijl i
e bijzondere bijstand. Een stad die dichtslibt, een wethouder die in China
een janboel van maken. Een Cityring aanleggen terwijl je niet eens weet of de rit
straks het verkeer wel aankunnen. Ik kan me niet voorstellen dat de inwoners van deze stad op dit bele.
te wachten. Hadden ze daar maar aan gedacht toen ze op 7 maart in het stemhokje stonden.’
jemenswaardige
jndenbelasting en
oename van de
jn uit om strenger
Is op het gebied van
a zelfde bedrag gaat
del. De kosten die
n fietsenstallingen
1 tot een tariefsver-
bedrag moeten
tad is omgeven door I
;tad en landelijk gebit
louden, liefst same®
investeringen.
De raadsdebatten over de begroting zijn uiteraard
begint de raadsvergadering om 17.00 uur en op 7
raadzaal van het stadhuis (stadskantoor 1). Recht
debatten kan via www.tilburg.nl/raad.
Hans Smolders (LST):
'Dit krijg je er dus van'
1y\ it krijg je er dus van als je CDA en PvdA stemt met de gemeenteraadsverkiezingen. Een
begroting die is gebaseerd op pure geldverkwisting en uitgaat van verkeerde keuzes.
Dit college en de partijen die het collegebeleid ondersteunen, gooien het geld over de
balk. Ze wilden nota bene 6 ton besteden aan een kunstwerk in de nieuwe parkeergarage onder
het Pieter Vreedeplein. Doordat ik aan de bel heb getrokken, kunnen ze dat geld nu besparen.
Sowieso wordt er veel teveel geld aan kunst en cultuursubsidies uitgegeven, meer dan 10 miljo
zoveel andere dingen mee kunnen doen. Natuurlijk moet er geld naar cultuur, maar geef dat dan
kunst. Die staat veel dichter bij de inwoners van de stad. Diezelfde inwoners zouden mee moeten profiteren van
het dividend dat de gemeente van Essent ontvangt. Ze hebben daar immers met hun energienota zelf aan mee
betaald. Wat doet dit college? Dat besteelt zijn eigen burgers en stopt het geld in de pot voor grote prestigepro
jecten. Dat geld kan beter naar de vele mensen in Tilburg die de eindjes niet of nauwelijks aan elkaar kunnen
knopen. Dat is effectiever dan het armoedebeleid. Daar hebben we nu ineens haast mee terwijl we al jarenlang
geld overhouden van de bijzondere bijstand. Een stad die dichtslibt, een wethouder die in China zit terwijl haar
verkeersambtenaren er een janboel van maken. Een Cityring aanleggen terwijl je niet eens weet of de ringbanen
leid zitten
wordt de eerste van deze raad. Sinds de gemeente-
t afgelopen voorjaar zit er immers een nieuwe raad. De
‘n veranderd. Verder zitten er nu 10 fracties in de raad
>en uit de raad die het college ondersteunen, vormen
jben een soort beleidsakkoord geformuleerd voor de
tg te vinden in de begroting met
moedebeleid, het scheppen van
Marjo Frenk (Groenlinks):
'En nu het milieu nog'
et is nog niet eerder voorgekomen dat al in
_'J/ het eerste jaar na de verkiezingen zoveel
van de afspraken concreet handen en voeten
krijgen. Met deze begroting hebben we de garantie
dat het meeste wat we als coalitiepartners voor ogen
hebben, ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Het
college verdient daarvoor een groot compliment, in
het nieuwe beleid vallen natuurlijk vooral zaken op
als de bestrijding van de armoede, het scheppen van
meer banen en het gratis openbaar vervoer. Maar wat
ons betreft mogen ook de 3 miljoen euro die naar de
Groene Mal gaan, in de schijnwerpers. Een fors bedrag
voor de waardevolle natuur die onze stad omringt,
dat is een extra vermelding waard. En dat in een tijd
waarin zaken als groen, milieu en duurzame energie
weinig populair meer lijken. Dat moet wat ons betreft
anders. Ook pleiten we voor ecologie IN de stad.
Moties en amendementen
De begrotingsbehandeling begint de eerste
door alle fracties en een reactie daarop v«
verschillende onderwerpen aan de orde.
e zijn tevreden over de vertaling van het ABC in de begroting. Een aantal zaken komt nu echt
C in beweging. Zoals de promotie van de stad. En de armoedebestrijding. Daar verdient het niet-
gebruik van voorzieningen de grootste aandacht. Je moet mensen bereiken die het echt nodig
hebben. We kunnen niet voor de zoveelste keer geld overhouden. Voor het wegenonderhoud wordt
nog steeds te weinig geld uitgetrokken. Vraag het de Tilburger, die ergert zich groen en geel. We zullen
voorstellen om extra dividend van Intergas aan te wenden zodat we niet weer op de minimum variant
uitkomen. Het is maar goed dat de raad vorig jaar op aangeven van ons 2 miljoen extra in het pnderhpud
I van de ringbanen heeft gestopt. We rekenen opnieuw op draagvlak voor onze voorstellen. Extra geld
moet er ook naar de woonzorg servicezones. Daar stopt het college wel 2 ton meer in
maar dat gaat voor driekwart op aan personeel. Sowieso moeten we goed in de gaten
I houden wat bepaalde activiteiten daadwerkelijk opleveren. Meer personeel is okay.
Maar je moet ook je terugverdien effecten willen halen. De stadswachten professiona
liseren, moet leiden tot minder verloedering en dus tot lagere onderhoudskosten. De
■Actie Stofkam moet niet alleen voordelig uitpakken voor burgers omdat de regelgeving
Eenvoudiger wordt. Maar als organisatie zul je er ook minder werk aan hebben. Dus niet
nu veel mensen erbij en straks weer moeten krimpen. De meerjaren tekorten worden
E beperkt door gebruik te maken van meevallers. Maar we kunnen beter structureel ruimte maken en hou
den in de begroting. Dan kun je tegenvallers opvangen en heb je reserve voor nieuwe zaken.”
De begrotingsbehandeling
F- raadsverkiezingen van het
E politieke verhoudingen zijn
in plaats van 9. De partijen
p samen de coalitie en hebt
f komende jaren: het ABC. Veel van dat ABC is terug
als opvallende onderwerpen onder meer het arme
E nieuwe banen en het gratis openbaar vervoer.
Iedereen wil groen wonen. Daar is meer aandacht én meer geld voor
nodig. We maken ons wereldwijd wel druk over het klimaat maar
dan moeten we daar in onze stad ook concreet iets aan blijven
doen. Twee jaar geleden werden onze voorstellen om in Tilburg de
luchtkwaliteit te verbeteren, door de raad omarmd. Er ligt een goe
luchtbeleidsplan met maatregelen en de aandacht hiervoor mag nit
wegzakken. We komen opnieuw met een aanvullend voorstel in die
richting. Geld is er ook nodig voor maatregelen op
het gebied van energiebesparing. Wij zullen voor
stellen om een aanzienlijk deel van de opbrengsten
van Kabelcom van Essent, als die uitgekeerd gaan
worden, in duurzame ener;
ting voor 2007 zit vol aml
nog iets completer.”
dag met de a
van het college. D
De raad kan bes
e kunt zien dat er een links college aan het bewind is met de PvdA als
grootste partij. De parkeertarieven gaan fors omhoog. Er is geer
het goed onderhouden van wegen en trottoirs, maar wel voor kt
daarvoor door moet gaan. 55 plussers gratis in de bus hoeft van ons echt niet. Besteed dat geld
liever aan goed openbaar vervoer, dus bussen die op tijd rijden en vaker. De 4,5 miljoen die in
2006 over is wil het college in de reserves stoppen. Dan weet de TVP wel betere bestedingen.
Zoals het herstellen van door boomwortels beschadigde trottoirs, waar 7 euroton per jaar voor
nodig is. Sportverenigingen kunnen de kosten van de gemeentelijke accommodaties nauwelijks
meer opbrengen. Die huursommen moeten met 10% omlaag. Verder willen wij 1 miljoen euro extra
reserveren voor de WMO. Zo kunnen wij in Tilburg garanderen, dat de thuiszorg voor ouderen,
chronisch zieken en gehandicapten goed geregeld wordt. Geld voor armoedebestrijding is er vol
doende maar het moet beter verdeeld worden en terecht komen bij mensen, die het echt nodig
hebben. Van AOW alleen, eventueel aangevuld met een klein pensioentje, kun je echt niet rondko
men. Maar het allerbelangrijkste is, dat er beter gecommuniceerd wordt. Vragen niet afdoen met
‘daar is geen geld voor’, maar eerlijk zeggen waar het op staat. Zo willen wij meer invloed van
burgers op zaken, die dicht bij huis spelen. Door hiervoor 1 miljoen euro uit te trekken geef je
mensen ook echt invloed op de onderhoudswerkzaamheden in hun straat of buurt. Gelukkig zit
ten er ook goede plannen in de begroting. Zoals de minischouwburg in de Reeshof en het nieuwe
dierenasiel. Maar die voorstellen komen dan ook uit ons eigen verkiezingsprogramma.’’
\*H) et ABC zit duidelijk in de nieuwe begroting. De
PvdA ziet veel van zijn verkiezingsproj
terug. Vooral het gratis openbaar vervoer is et
succes. Ons idee werd destijds met scepsis ontvangen.
Tijdens de onderhandelingen over het ABC klonk er al een
voorzichtig applaus. Nu is iedereen enthousiast. Het col
lege heeft dit onderwerp voortvarend aangepakt. Ik reken
op een zelfde élan bij het armoedebeleid. ‘Armoede de stad
uit’, staat in dat zelfde ABC. In het verlengde daarvan ligt
het scheppen van meer banen. Die zijn keihard nodig. Ook
het bedrijfsleven moet meedoen. De begroting ziet er goed
uit, toch hebben we nog wat noten te kraken. Het extra geld
voor sport bijvoorbeeld. Dat is nu verdeeld over 4 jaar, in
totaal 8 ton. Wij willen daar meer tempo mee maken. Dus
het naar voren halen en kijken wat er de komende 2 jaar
Voorproefje
In deze extra aflevering van Raadswerk laten alle raadsfracties de lezer al in grote
lijnen weten hoe ze tegen de voorstellen van het college aankijken. Ze geven min
of meer een voorproefje van de reacties waar ze volgende week mee komen. Op
donderdag 16 november is Raadswerk weer gewijd aan de begroting. Dan leest u
over de belangrijkste commentaren en besluiten. Onderwijl kunt u de debatten
bijhouden in de plaatselijke pers.
op onderdelen te wijzigen. Dit gebeurt door middel van amendementen die in
meerderheid moeten worden aangenomen. De raad kan ook opdrachten meegeven
aan het college. Dat gebeurt in de vorm van moties. Uiteindelijk geeft de raad al
dan niet zijn goedkeuring aan de begroting. Die vormt dan voor 2007 een belang
rijk beleidskader en werkt door tot en met 2010.
coop van de TWM
het leven te roe-
lige investeringen,
zou je onder meer
Het college komt
jgen niets of amper
het minimumloon
toeg. Zoals het
:n plan dat we
a
ok in meerjarig
taar me niet blind op
de woonlasten
loet je ook de jaren
:n dan ook niet voor
om de tekorten die 1
Een tekort van een
erantwoord. Zeker j
1 voor staat.”
e zou toch zeggen dat er bij de laatste raadsverkiezingen iets
Ij is veranderd in de politieke machtsverhoudingen in Tilburg.
Dat de PvdA het meer voor het zeggen zou hebben. Maar
daar vind je in de begroting niets van terug. Als je die van 2006
er naast legt, zie je dat er niet veel nieuws onder de zon is. Vooral
oude wijn in nieuwe zakken. Het armoedebeleid is een uitzondering.
Maar we vrezen dat hiervan niet veel terechtkomt. Dat het bij een
berg papier blijft en er extra ambtenaren komen die weer onderzoek
gaan doen. Dus gaat het geld niet naar de armen zelf. Bovendien is
het geld op de begroting voor het armoedebeleid niet structureel.
Wij zullen voorstellen om met het geld dat de verkc
oplevert, een fonds voor de armoedebestrijding in
pen. Net zoiets als de spaarpot voor grootschalig
Armoede is immers ook een immens project. Die zc
kunnen bestrijden door meer banen te scheppen, i
wel met plannen daarvoor. Maar die mensen krijge1
meer dan hun uitkering. Je zult ze tenminste
moeten betalen en zinvol werk bieden. Dat is er genoe
onderhoud in wijken en buurten. Dat staat ook in eer
eerder hebben gemaakt om meer mensen aan het
werk te krijgen. We gaan dat plan nu indienen als
alternatief. Gek eigenlijk. Het college spreekt over
een solide begroting, zonder schulden. Maar we
stikken met die armoede, het gebrek aan werk maar
ook het tekort aan goedkope woningen in onze
maatschappelijke schuld aan de stad.”
mogelijk is. Waar we ook mee zitten, is de spaarpot voor
grote projecten. Daar stoppen we het geld in dat we over
houden. De afspraak is dat de helft van wat we sparen naar
de Cityring gaat en de andere helft naar overige projecten.
Dat zijn wat ons betreft onder meer het behoud van de
Sacramentskerk, een nieuwe VMBO school in de Reeshof en
het behoud van het cultureel erfgoed in de Spoorzone. Van
die afspraak wijkt het college bewust af. Ter
ons tegen hoe het college omgaat met de
intentie uit het ABC om de communicatie
met burgers op een vernieuwende manier
aan te pakken. Er komen wel meer ambte
naren voor communicatie maar dat is dan
meer van hetzelfde Terwijl het juist zit in
een andere manier van werken.”
eze begroting is vooral veel van hetzelfde van f
jj] vorige raadsperiode hebben gezien. Terwijl er toe
andere raad zit. Er heeft na de raadsverkiezingen zo’n beet
politieke aardverschuiving plaatsgehad. Met een linkse me
heid en een sterke PvdA. Daarentegen geeft de begroting geen grote
verschuivingen te zien. Het is best goed dat het ABC nu voor een groot
deel zijn vertaalslag krijgt. We zien ook de aandachtspunten terug uit
ons verkiezingsprogramma: onderwijs, economie, cultuur en de wijken
en buurten. Maar waar het college voor kiest, vinden wij
begin. D66 wil verder gaan en meer lef aan de dag leggen
van keuzes. Onder meer door in het onderwijs de leerachterstanden
steviger aan te pakken en Tilburg als onderwijsstad neer te zetten.
Het college kiest nu teveel een voorzichtige koers. Of gaat zelfs de
verkeerde kant op. Bijvoorbeeld met de ontwikkeling van Oud Noord.
Dat dreigt met de huidige ruimtelijke ontwikkelingen een ‘slaap stads
deel’ te worden. Met alleen maar woningen en verkeersluwe gebieden.
Waarom daar niet de oude glorie herstellen van kleine ondernemingen,
winkels en andere bedrijvigheid? Meer dynamiek dus. Dat is ook goed
voor de veiligheid. Voor het armoedebeleid staat onvoldoende geld op
de begroting. Het geld moet vooral naar groepen in de samenleving
die tussen wal en schip geraakt zijn. Zoals AOW’ers die
in de bijstand zitten. Dat is beter dan weer extra geld
uitgeven aan meer ambtenaren. Nieuwe zaken aanpak
ken wil nog niet zeggen datje meer mensen nodig hebt.
Voor mij is niet duidelijk waarom er 40 ambtenaren
bij moeten. Je kunt toch ook binnen je organisatie met
taken schuiven."
e begroting toont
l de komende jaren
enorme tekorten.
Door éénmalige mee-
I vallers van Essent en
j Intergas is voor 2006
een mlljoenentekort
afgewend. Boekhoudkundige i
ben het meerjarig tekort nit
wegwerken. Tilburg komt de komende
jaren zo’n 10 miljoen tekort. De financi
ële toekomst van Tilburg berust dan ook
op drijfzand. De inwoners van TilÖurg
betalen straks de rekening. Er wordt geen
rekening gehouden met wat Tilburgers
écht willen. Zoals huizen met een tuin
in plaats van al die appartementen.
Tilburgers willen schone en goed onder
houden straten. Het wegenonderhoud is
gewoon een ramp en je staat overal in
de file. Vanuit de Reeshof is het ‘s mor
gens onmogelijk om binnen 45 minuten
in het centrum te komen. Het oplossen
van knelpunten wordt maar uitgesteld
en wegenonderhoud wordt ondoordacht
uitgevoerd. Tilburgers vinden veiligheid
een belangrijk thema. De WD stoort
zich er aan dat het college veiligheid en
overlast niet serieus neemt. Een recent
rapport over de veiligheid in Tilburg
bevestigt dit klip en klaar. Tilburgers wil
len een stad waar voldoende en aantrek
kelijk werk is. Het gaat nu goed met de
economie. Als zich nu een hoofdkantoor
van een toonaangevend bedrijf in Tilburg
zon willen vestigen, hebben we geen
kwalitatief hoogwaardige locatie in de
aanbieding. De parkeertarieven worden
onnodig verhoogd en ingezet om de hob
by's van dit college te betalen. Samen met
het “rondjes rijden” op de cityring en de
overlast van werkzaamheden wordt er
alles aan gedaan om de Tilburgers uit de
binnenstad weg te jagen. Het verslechtert
het vestigingsklimaat voor leuke winkels,
daardoor neemt de aantrekkelijkheid af
en de spiraal naar beneden is gevonden/
eel van wat in de begroting staat, doet ons deugd, f
yis ook logisch. De begroting staat vooral in het teker
vertaalslag van het ABC. En daarin zaten heel wat elementen
uit ons verkiezingsprogramma. We zijn vooral te spreken over
het sociale gezicht dat het college met deze begroting toont. De
aandacht voor het armoedebeleid en het accent op de werkgelegen
heid zijn daar treffende voorbeelden van. Wij zeggen altijd ‘creëer
een vangnet voor wie het nodig hebben maar geef ze geen hangmat’.
Die balans vinden we terug in de begroting. Ook sterk vinden we
de aandacht voor het openbaar vervoer en de fietser. Wel moet ons
voorstel om voor de eenheidsprijs van 1,50 de bus te kunnen
pakken, hoever je afstand ook is, nog verwerkt worden. Dit vooral
vanuit milieuoogpunt. Voor de duurzaamste stad van Nederland
mag het trouwens niet zo zijn, dat je van plan bent je klimaatbeleid
te heroverwegen als er geen externe geldbronnen zijn. Je moet als
gemeente ook zelf doen, wat je belangrijk vindt. Ook de wijken
en buurten komen te weinig uit de verf. Óp buurtsport moet meer
worden ingezet in een hoger tempo. Dat geldt ook voor het jonge
renwerk: meer geld is er nodig voor bijv, ruimere openingstijden van
de wijkcentra. De doelstellingen moeten op Veel plaatsen concreter
geformuleerd worden. Dan kan de raad het college
ook beter controleren. Wanneer je strakker begroot,
zul je ook zien dat er minder geld overblijft, want II
jaarlijks een miljoenenoverschot in je huishoud- *"**<^u
boekje lijkt leuk, maar bewijst dat je ten onrechte
geld op de plank laat liggen.
komst vindt Hugo het
lehalve in allerlei
ie komende jaren ook
itten inmiddels in
verwachten dat het
veren in de groei van
k, het beste middel
algemene beschouwingen
De tweede dag komen de
..esluiten om de begroting
at al in de eerste begroting na de raadsverkiezingen zoveel
afspraken uit het ABC hun beslag krijgen, is prima. Er wordt de
komende jaren veel van het voorgenomen beleid gerealiseerd.
Goed nieuws is ook dat de woonlasten opnieuw omlaag gaan.
Toch zit aan al die plannen een grote ‘maar’. Dat is het armoedebe
leid. We hebben met elkaar afgesproken dat we de armoede in Tilburg
stevig gaan aanpakken. Maar dat lukt niet met het geld dat nu op de
begroting staat. Daar kunnen we niet van rondkomen. Laat staan dat
de mensen om wie het gaat, er van rond kuhnen komen. Die komen
zo’n honderd euro per maand tekort. Het enige wat echt helpt, is
toch een categorale regeling in het leven roepen, bijvoorbeeld een
participatiesubsidie voor 65 plussers. Natuurlijk helpen andere maat
regelen mee om de armoede te lijf te gaan. Zoals het scheppen van
meer banen. Maar vergeet niet dat ook veel werkende mensen op het
bestaansminimum leven. Ook het gratis openbaar vervoer voor 55
plussers is een steun in de rug. Maar wat heb je daar aan als je geen
geld hebt om echt volwaardig mee te doen in de samenleving? We
zouden als raad moeten durven afspreken dat aan het einde van deze
periode, dus in 2009, de voedselbank verleden tijd is. Behalve de
aanpak van de armoede vinden we ook de veiligheid heel belangrijk.
Dat heeft nog steeds een hoge prioriteit maar ik vrees
dat we geld tekort komen. Vooral voor de veiligheid
in wijken en buurten. En daar moeten onze burgers
het juist van hebben. De begroting is financieel netjes
afgetimmerd maar we zullen hier en daar nog moeten
schuiven.”