Hugo Backx: “We staan er
financieel gezond voor”
a
Begroting met groene rand
Woonlasten dalen opnieuw
Tilburg wordt
steeds ‘digitaler’
Meer
bewegen
DE TILBURGSE KOERIER
Eersti
Sch
VC
Kriskras door
fietsei
:miel<
de begroting
Mac
'No
voc
Joosi
'Dit i
en ni
Tilbu
op t«
hone
ton ui
ning.
Het plaatje van de woonlasten 2007 voor de gemiddelde Tilburgse woning (met een waarde van 193.Ï52 euro) ziet er als volgt uit:
2,79
4,64
166,11
170,75
-22,55
■8,7
259,79
237,24
3,1
- 15,37
497,62
482,25
stijging in euro’s
stijging in
2006
2007
I Onroerend zaakbelastingen
Rioolrecht
Afvalstoffenheffing
Maandq
Woonlasten Tilburg
Tilburg toont sociale gezicht
met armoedebestrijding
en nieuwe banen
Voorrang voor fiets
en openbaar vervoer
Tilburg beleefde op 1 oktober een nationale primeur:
gratis busvervoer voor 55-plussers. Doel is vooral
om ouderen te stimuleren er wat vaker op uit te
trekken zonder dat het van hun (vaak krappe) budget
af moet. Die proef duurt in elk geval tot 1 juli volgend
jaar. Daarna is de provincie de baas over het busver
voer. Die beslist nog of het gratis vervoer blijft
bestaan.
De gemeente trekt volgend jaar 1,5 miljoen euro uit
om de armoede in de stad te bestrijden. Naar het
scheppen van nieuwe banen gaat maar liefst 5
miljoen. De afgelopen maanden zijn raad en college
druk in de weer geweest om de armoedeproblematiek
in de stad onder de loep te nemen.
De gemeente maakt steeds meer gebruik van de
mogelijkheden op het gebied van elektronische
dienstverlening. Burgers hoeven al niet meer voor elk
wissewasje naar een van de gemeentelijke balies. Zo
kun je een verhuisbericht digitaal melden. En dat is
nog eigenlijk maar het begin.
Het is zijn eerste begroting en hij heeft meteen de financiële wind in de zeilen. Hugo Backx moet als wethouder
Financiën in zijn nopjes zijn. “Dat ben ik ook. We zijn er als college in geslaagd om zo’n 80 procent van het
beleidsprogramma, het ABC van de coalitie, in het eerste begrotingsjaar te verwerken. Dat is volgens mij nog
nooit vertoond.”
Aansluitrecht
Afvoerrecht
tat verder nauwe
zien. Die ve
52,40
19,32
-0,51
3,05
Gemeente Tilburg
1,0
15,8
De begro
raadsverl
politieke
in plaats
samen d<
komende
als opval
nieuwe te
id om dit
van de
ate
deze besti
‘Premie
tief uitc
manier van l
voor gereserveerd.’
51,89
22,37
Moties e
De begro»
door alle
verschille
Eigenaar
Gebruiker
Uitgave:
Realisati
Fotograf!
Er is veel gepraat, met
die op of onder het bes
heeft een fikse lijst van i
om de armoede goed aar
behandeling in de
1 miljoen besc
ton uitgetrol
Pene
Door
vallers v<
Intergas i
een ml
afgewend,
ben het r
wegwerker
jaren zo’n
ele toekon
op drijfza
betalen str
rekening
écht willei
in plaats
Tllburgers
houden sti
gewoon et
de file. Va
gens onme
in het een
van knelp
en wegenc
uitgevoerd
een belan
zich er aai
overlast n
rapport o’
bevestigt c
len een st<
kelijk werl
economie,
van een toi
zou wilier
kwalitatief
aanbieding
onnodig ve
by’s van di
het “rondje
overlast v
alles aan g
binnenstad
het vestigii
daardoor r
en de spira
hebbi
nog steed;
I voorstellei
uitkomen.
van de rin
s moet er o<
maar dat
houden w.
i Maar je m<
1 liseren, mi
Actie Stofk
Renvoudig
nu veel mi
I beperkt dc
r den in de I
Op de begroting prijkt een bedrag van maar liefst 3 miljoen voor ‘de grn
waardevolle landschappen en natuurgebieden. Vaak gaat het om zogt...
zoals Moerenburg en De Brand. Tilburg wil van deze Groene Mal iets mc
met de betrokken buurgemeenten. De 3 miljoen voor volgend jaar komt
tuursperiode. Snel reageren en actie ondernemen,
e op actie’ noemen we dat. Komt er een goed initia-
de stad, meteen iets mee doen. Dat is de nieuwe
r denken en doen. Daar hebben we ook financieel
De begroting voor volgend jaar vermeldt veel plannen die
fietsers en reizigers met het openbaar vervoer deugd
zullen doen. Tot de tariefacties in het openbaar vervoer
behoren behalve de regeling voor senioren ook nog het
gratis TOP-ticket voor kinderen tot 12 jaar, uitbreiding
van dit ticket naar het hele weekend, goedkoper reizen
met de Nightliner Èn, als iedereen meedoet, de komst van
een Brabants nachttreinennet. Totale kosten 1,3 miljoen.
De begroting laat verder nauwelijks noemenswaardige
tariefsverhogingen zien. Die van de hondenbelasting en
de bouwleges blijven gelijk ondanks toename van de
kosten. Zo trekt de gemeente ruim 1 ton uit om strenger
te treden tegen mensen die de regels op het gebied van
•.urtdenpoep aan hun laars lappen. Een zelfde bedrag gaat
naar de komst van een nieuw dierenasiel. De kosten die
gemoeid zijn met het gratis maken van fietsenstallingen
(volgend jaar 135.000 euro) leiden wel tot een tariefsver
hoging. De parkeertarieven zullen dat bedrag moeten
gaan opbrengen.
DONDERDAG 2 NOVEMBER 2006 - PAGINA 12 I «TILBURGS^tO
groene randen’ van Tilburg. De stad is omgeven door
geheten overgangszones tussen stad en landelijk gebied*
roois maken en dat dan ook behouden, liefst samen I
nt uit de pot voor grootschalige investeringen.
Banen
Armoede kun je ook verhelpen door meer mensen die geen
werk hebben, aan een baan te helpen. Daar ligt een belang
rijke rol voor het bedrijfsleven, vooral nu de economie
aantrekt. Maar de gemeente wil ook zelf investeren in
nieuwe banen. Dat moeten er vanaf volgend jaar zeshon
derd worden. De helft daarvan worden gesubsidieerde
banen. Mensen met een uitkering kunnen voor 32 uur per
week aan de slag en ontvangen het minimumloon. De
andere driehonderd banen zijn voor uitkeringsgerech
tigden die bovenop hun uitkering 1.500 euro per jaar
krijgen.
komende jaren ook extra
van wegen. Dat is met name
watering van ontsluitingswegen,
en en viaducten. En er wordt natuur-
»rkt aan onder meer de cityring en de
Vergunningen on line aanvragen, formulieren invullen via
de digitale snelweg, contact met raadsleden. Het is en
wordt allemaal heel gewoon. De gemeente werkt aan een
compleet nieuwe website, samen met allerlei partners in
de stad. Daarmee is straks allerlei informatie over de stad
nog completer en nog makkelijker bereikbaar.
De gemeente maakt ook gebruik van het internet om
meningen te peilen onder burgers of andere belangheb
benden. Dit jaar zijn heel goede ervaringen opgedaan met
een opiniepeiling over de inrichtingsplannen voor de
Heuvel. Wordt dus vervolgd. De gemeente geeft volgend
jaar ruim 8 ton extra uit aan wat ook wel de Digitale Stad
wordt genoemd.
Werkgelegenheid
De grootste opgave voor de nabije toekomst vindt Hugo het
creëren van meer werkgelegenheid. “Behalve in allerlei
sociale voorzieningen investeren we de komende jaren ook
fors in de economie van de stad. We zitten inmiddels in
economisch betere tijden. Dan mag je verwachten dat het
bedrijfsleven ook zijn aandeel gaat leveren in de groei van
de werkgelegenheid. Want wees eerlijk, het beste middel
tegen armoede is nog altijd werk."
Volgens de wethouder heeft Tilburg ook in meerjarig
perspectief een solide begroting. “Ik staar me niet blind op
2007. Fors investeren in nieuw beleid, de woonlasten
opnieuw met 3 procent omlaag. Dat moet je ook de jaren 1
daarna kunnen waarmaken. We hebben dan ook niet voor g
niets het overschot van 2006 ingezet om de tekorten die
vanaf 2008 opdoemden, af te toppen. Een tekort van een
kleine 4 miljoen dat dan ontstaat, is verantwoord. Zeker 1
voor een stad die er financieel gezond voor staat.”
De gemeentelijke heffingen op wonen in Tilburg dalen volgend jaar gemiddeld 3,1 procent. Dat is niet zo spec
taculair als de daling met 20 procent van vorig jaar. Maar die werd dan ook voor een groot deel veroorzaakt
door de afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB. De daling van de woonlasten volgend jaar komt vooral
door de lagere afvalstoffenheffing. Die gaat met 8,7 procent omlaag.
t instanties maar vooral met mensen
ïstaansminimum leven. Dat alles
in ideeën en actiepunten opgeleverd
«an te pakken. Vooruitlopend op de
raad heeft het college al een bedrag van
eschikbaar gesteld. Daarnaast wordt sowieso 5
)kken om meer te doen aan schuldhulpverle-
Een lagere heffing is mogelijk omdat het tarief anders
meer dan kostendekkend zou zijn. Daarentegen gaat het
rioolafvoerrecht fors omhoog, met 15,8 procent. Dat komt
door het besluit om extra kosten die de gemeente wil
maken voor het vegen van wegen uit de opbrengsten van
het rioolafvoerrecht te bekostigen. Het rioolaansluitrecht
gaat met 1 procent omlaag. Ten slotte stijgt het OZB-tarief
met de landelijke norm van bijna 2,8 procent. De
gemeente maakt geen gebruik van de mogelijkheid
tarief extra te verhogen. Met opnieuw een daling va
woonlasten is Tilburg een van de goedkoopste grot
gemeenten in Nederland.
In de begroting van de gemeente gaat ruim 700 miljoen euro
om. Bij de inkomsten en uitgaven draait het veelal om de
grote getallen. Maar er zijn ook tal van kleinere kosten
posten waarmee vaak belangrijke activiteiten zijn gemoeid.
Enkele krenten uit de pap.
- Reeshof krijgt een eigen cultuurpodium. In 2008 investeert de
gemeente 4 ton in deze voorziening. Daarna is er jaarlijks een
exploitatiebijdrage van 2 ton.
- De gemeente trekt jaarlijks 6 ton uit om de overlast terug te
dringen die wordt veroorzaakt door de verslaafdenopvang aan de
Gasthuisring.
- De gemeente wil een nieuw dierenasiel. Vanaf volgend jaar staat
hiervoor ruim 2 ton op de begroting.
- De stad netjes en schoon houden. Dat wil de gemeente onder
meer door de overlast van hondenpoep aan te pakken. Er wordt 1
ton extra uitgetrokken om de regels beter te handhaven. Bijna 3,5
ton gaat er volgend jaar naar de aanpak van ontsierende graffiti.
- Naar veiligheid gaan opnieuw miljoenen euro’s. Extra geld is er
voor de aanpak van de hennepteelt, het hard optreden tegen
mensen die over de-schreef gaan en een voorziening die
volwassen veelplegers helpt terug te komen in de samenleving.
- Tilburg kent een kleine zeventig toezichthouders, ook wel stads
wachten genoemd. Dat zijn geen politiesurveillanten maar ze
houden wel op belangrijke plekken in de stad de boel in de gaten.
De gemeente wil deze vorm van toezicht professionaliseren.
Kosten volgend jaar 8 ton, in de jaren daarna 4 tot 5 ton.
- Er komt een speciaal potje om verloedering van de stad tegen te
gaan. Het gaat dan met name om leegstaande panden die niet of
slecht worden onderhouden en om terreinen die het straatbeeld
ontsieren. Volgend jaar stopt de gemeente 2 ton in die spaarpot,
in het jaar daarna 6 ton.
Tilburg steekt elk jaar veel
geld in allerlei sportvoorzie-
ningen. Maar goed uitgerust
sporthallen en sportvelden
volstaan niet om de
Tilburgers echt aan het
bewegen te krijgen.
Lichaamsbeweging is goed
voor de gezondheid. Daar
wil de gemeente in het sport
beleid meer werk van maken.
Vooral de jeugd en ouderen
krijgen de nodige aandacht.
Ook het schoolzwemmen is
belangrijk. Voor sportvoor-
zieningen trekt de gemeente
volgend jaar 4 ton extra uit.
Dat bedrag loopt de
komende jaren op naar 8 ton
in 2010. Voor sportactivi
teiten in buurten is er 50.000
euro extra. Een investering
van 4,5 ton gaat naar het
kunstgrasveld voor voetbal
vereniging Zigo.
Fietsen
Tilburg gaat de komende jaren ruim baan maken voor de
fietser. Er is al een plan om de fietsvoorzieningen sterk te
verbetefen. Daar wordt nu nog een schepje bovenop
gedaan met een jaarlijkse investering van 1,1 miljoen.
Verder staat op het programma de aanleg van een tunnel
voor fietsers onder het spoor in het verlengde van de
Academielaan. Het bewaakt stallen van fietsen in de
binnenstad wordt gratis.
Overigens steekt de gemeente de
geld in het onderhoud v
bedoeld voor de verbete
woonstraten, bruggen
lijk stevig doorgewerk,
noordwesttangent.
Dat was ook de opdracht die het college had meegekregen.
Zet het ABC zo veel en zo snel mogelijk om in concrete
daden en acties. Dus kwam het Hugo Backx goed uit dat er
flink wat meevallers vielen te noteren. Zoals het forse
dividend van Essent en de hogere uitkering van het Rijk uit
het gemeentefonds. “Natuurlijk hebben we van die extra
ruimte gebruik gemaakt", licht Hugo toe. “Maar dat konden
we ook omdat de begroting van Tilburg al jaren op orde is.
Het vorige college heeft in de slechtere jaren die achter ons
liggen, steeds adequaat ingegrepen. Dat heeft pijn gekost,
vooral in de organisatie. Maar daar plukken we nu de
vruchten van. Want we hoeven niet zoals andere
gemeenten onze inkomstengroei te gebruiken om gaten te
dichten.”
Tilburgshop
Overigens laat de gemeente niet na om ook de meer tradi
tionele vormen van communicatie met burgers te verbe
teren en te vernieuwen. Zij hecht veel waarde aan persoon
lijke contacten met inwoners. Er wordt dan ook een
toename verwacht van stadsgesprekken, debatten, wijk
bijeenkomsten en hoorzittingen. Om burgers, onderne
mers en investeerders nog beter te informeren over grote
projecten in de binnenstad (zoals Spoorzone en Pieter
Vreedeplein) komt er een speciale informatiewinkel: de
Tilburgshop. Hiervoor wordt de komende jaren elk jaar
250.000 euro uitgetrokken. Het is de bedoeling om de
Tilburgshop te combineren met de VW die daardoor naar
de binnenstad verhuist, bijvoorbeeld op of nabij de
Heuvel.
Nieuwe zaken
In de begroting zit een kleine 10 miljoen voor allerlei
nieuwe zaken. Daar moet de stad inderdaad in de volle
breedte van profiteren. “Dat gebeurt nu al", aldus Hugo.
“We hebben niet zitten wachten totdat deze begroting op
tafel lag. We hebben het nieuwe beleid al in 2006 ingezet.
Zoals de tariefacties in het openbaar vervoer, de realisering
van de zeshonderd participatiebanen en de extra impulsen
voor het sportbeleid. Sowieso wordt dat een kenmerk van
r FUJlFIlN*