11 Het eerste traject de Spoorlaan 1 Met de klok mee door het centrum Met de cityring voorsorteren op de toekomst www.tilburg.nl/cityring f/1 cityring DONDERDAG 14 SEPTEMBER 2006 - gURGSE KOERIER gemeente Tilburg her en duren tot augustus 2007. Deze week starten ai voorbereidt werkzaamheden. Voorlopig nog tweerichtingsverkeer Eindsituatie cityring 2015 De aanpak in details De werkzaamheden aan de ringweg om de binnenstad gaan beginnen. De ring wordt gevormd door de Spoor laan, Heuvelring, Paleisring, Schouwburgring en Noordhoekring. Dat wordt één doorgaande verbinding met eenrichtingsverkeer voor auto’s, die met de klok mee gaan rijden. Fietsers blijven in twee richtingen rijden over vrijllggende fietspaden. Voor voetgangers komt er meer ruimte. Kortom: de binnenstad gaat er voor iedereen op vooruit. Op de hoogte blijven Kijk voor de volledige verkeersmaatregelen op: http://openbarewerken.tilburg.nl Heuvel nu al open maar ook drie nachten dicht Contactpersonen Eenrichtingsverkeer Piusstraat en Paleisring DE TILBURGSE KOERIER - Er staat de komende jaren heel wat te gebeuren in de binnenstad. Daarom wil de gemeente veel informatie geven over de werkzaamheden en de verkeers maatregelen. Het meest recente nieuws kunt u via een digitale nieuwsbrief per e-mail ontvangen. Belangstelling? Geef u op via de website www.tilburg.nl/cityring. Uiteraard staat er veel nieuws en informatie op deze site. Tegelijk met het opengaan van de Heuvel wordt ook een gedeelte van de Piusstraat en de Paleisring - Stadhuisplein eenrichtingsverkeer. De Piusstraat krijgt eenrichtingverkeer van zuid naar noord tussen de Koopvaardijstraat en het Piusplein. Het gedeelte tussen de uitgang van de parkeergarage Koningsplein en de Koopvaardijstraat blijft open in twee richtingen. Dit voorkomt dat straks autoverkeer via Heuvel en Piusstraat van noord naar zuid gaat rijden. Ook de Paleisring en het gedeelte Stadhuisplein tot de Bisschop Zwijsenstraat krijgt eenrichtingsverkeer voor auto’s, met de klok mee. De bussen en taxi’s blijven voorlopig in twee richtingen rijden (de zuidelijke rijbaan wordt busstrook). Aan beide zijden liggen fietsstroken. Voor vragen over de plannen en het ontwerp kunt u contact opnemen met Trees Swaans, projectleider cityring. Zij is bereikbaar op telefoonnummer 013 542 88 92 of via email trees.swaans@tilburg.nl. Hebt u vragen over de werkzaamheden aan de Spoorlaan, dan kunt u contact opnemen met Toine Kanters, toezichthouder. Hij is bereikbaar op telefoonnummer 013 540 81 10. Verkeersmaatregelen van 20 september tot juli 2007 De werkzaamheden aan de Spoorlaan worden in verschillende fasen uitgevoerd. Tijdens de werkzaamheden is op de Spoorlaan per richting slechts één rijbaan beschikbaar. Hierdoor vermindert de verkeersdoorstroming. Voor bestemmingsverkeer is de Spoorlaan toegankelijk, doorgaand verkeer wordt verwezen via de cityring (Heuvelring - Paleisring - Schouwburgring - Noordhoekring). De cityring wordt een boulevard met eenrichtingsverkeer voor auto’s. Maar de Spoorlaan blijft voorlopig nog open in twee richtingen. Dat kan niet anders. Het bus en treinstation moet vanaf het oosten bereikbaar blijven én er wordt de komende jaren nog volop gebouwd aan de Spoorlaan. Nu eenrichtingsverkeer invoeren zou tot gevolg hebben dat veel autoverkeer een sluipweg zoekt aan de noordkant van het spoor. Of de Heuvelring oprijdt terwijl het daar niets te zoeken heeft. Het zal naar verwachting tot 2012 duren tot de Spoorlaan eenrichtingsverkeer heeft. Dan is de Burgemeester Brokxlaan als nieuwe verbinding ten noorden van het spoor klaar en ligt oók het busstation aan die kant van het spoof. z Van de cityring is de zuidzijde van de Spoorlaan als eerste aan de?'J beurt. Daarvoor zijn verschillende redenen. Deze verbinding is in de eerste plaats aan een flinke opknapbeurt toe. Bovendien kan de oost-west-hetsverbinding die in de Tuinstraat is komen te vervallen, hiermee worden hersteld. Ten slotte moet de Spoorlaan straks aansluiten op de entree naar het Pieter Vreedeplein. De werkzaamheden aan de Spoorlaan beginnen, woensdag 20 Sêpteiiri De Heuvelring en Heuvel, tussen Spoorlaan en Heuvelpoort, zijn nu open voor autoverkeer in één richting (met de klok mee, dus van noord naar zuid). Dat is nodig om de werkzaamheden aan de Spoorlaan mogelijk te maken. Het gedeelte van de Heuvelring tussen de Paleisring en de ingang van de parkeergarage Heuvelpoort blijft open in twee richtingen. Fietsers en voetgangers kunnen via verkeerslichten veilig oversteken van de Heuvel naar de Korte Heuvel. Bussen, taxi’s en fietsers blijven in twee richtingen rijden. De bushalte aan de westkant (Heuvelpoort) ligt ter hoogte van het Piusplein. Voorlopig gaat de Heuvelring dicht op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond tussen 22.00 en 06.00 uur. Deze verkeersmaatregelen blijven gelden tot 2008, het moment dat ook de Heuvelring als onderdeel van de cityring wordt ingericht. Vanaf dat moment wordt de Heuvelring in zijn geheel eenrichtingsverkeer. De zuidkant van de Spoorlaan wordt aangepakt volgens ‘de cityring principes’. Dat betekent: I een nieuw trottoir van 4 meter breed, dan een rood asfalt fietspad van 2.40 meter breed.vervol- I gens een groenstrook van 2.50 meter met een haag en bomen, een strook voor parkeren, iaden I en lossen en ten slotte twee rijstroken voor autoverkeer in één rijrichting met de klok mee.^o II gaat het er op de hele cityring uitzien. De rijbanen worden uitgevoerd in stil asfalt. W I Aan de noordkant komt één rijstrook waardoor de Spoorlaan voorlopig$og in twee richten I toegankelijk blijft. Vanaf de kruising met de Heuvelring gaat de weg ovgr vap tyvee/ijsppjcena^ naar één. I Aan de noordkant komt een vrijliggend fietspad. De ruimte voor het station waar .auto’s kun- nen stoppen om treinreizigers af te zetten of om op te halen, wordt verlengd in de oostelijke ^1 richting. 31 Als in 2007 de in- en uitgang van de parkeergarage Pieter Vreedeplein ter hoogte van de 1 Magazijnstraat in gebruik wordt genomen, komen daar verkeerslichten. Door het tijdelijke twee- I richtingsverkeer op de Spoorlaan moet ook het autoverkeer uit oosteïljke richting de parket^.. I garage in kunnen. Dat verkeer slaat vlak voor de Willem II straat linksaf en rijdt dan terug èm I daarna rechtsaf te slaan naar de garage. De Willem II straat iS niet bereikbaar vanuit het oosten. I De bushalte aan de zuidkant, tussen Magazijnstraat en Willem II straat, houdt zijn huidige plek, I Die aan de noordkant schuift op in westelijke richting tot voorbij het voormalige postkantoor. I Rijbaan (Midden)bermgeleiders LEGENDA Fietsenstalling Rijrichting Rijrichting veranderd |7] ln/uitrit |r0us/>a/re 3AGINA 12

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2006 | | pagina 12