L-ÏSI 2,49 o o o o o Vrijwill Oude platen op waarde geschat tijdens Factorium festival Public Image painting the city iMww.public-image.nl Tilburgse band in halve Anale Grote Prijs Eenmansband Darker ae gaat film maken i n 'ujardinl i Zonaanbidder Jeps Salfischberger alias Darker 0 aanmelden ,wor- verlangen, i geen e ewerkir Vrijwillige lakte FOTO/LAYOUT: JOSUE PELLOT Dzine- Space Jungle (2006) Part 1 week 34 Openingstijden: Ma 10:00-18:00, DI t/m Do 9:00-18:00, Vr 9:00-20:00, Za 9:0M7aj PAROC PAROCHI felice varlni Trois carrés - Tilburg - 2006 - vanaf 6 oktober - intonnatie volgt Holland Festival Beekse Bergen Foto's Rinus van Boxtel te zien en van de aan de orde. se mens pektakel dzineusa kapelhof paintants, combinaties smaken van de en van schilder- medisch I SOCIALE f ranz ackermann1' pergola koningsplein koen delaerel'"1 hoek wlllem II straat 45 - tuinstraat huubvanderloo"1 pleter vreedepleln fabian marcaccioa,,/usa hoek magazllnstraat-spoorlaan jean-lue moerman" stadskantoor-stadhuissi willemsplein erik van lieshout"1 tl voligarage - veemarktstraat voor plattegrond en catalogus t dus ook waar eer gefilmd Ujkt: aan te door l De Vrijwillige Thuishul] thuis. Dit doet de Vrij» mantelzorg-, sociale- e Hebt uÜetangstelling e fel (tussen 9.00- 13.0 digital paintir Weef, oneven draden, die elkaar vonden, Hera en Zeus onsterflijk Geschreven schering- e Worden in 't weefsel e jemeos "r ergevels tuinstraat 65-67 - langestraat Een erotisch textiel van onvereenbaren Van mannelijk schering, inslag vrouwelijk garen De stof van een stad is uit mensen geweven, Wat één moest worden door het lot gegeven olieverf en siliconen, waardoor ze een Game Over verwijst game, als naarde oo het einde van de sch een wereldmacht. i vinylsticker voor. Hiermee bepla kunstenaar breidt opnieuw zijn joedeHerderzaaf e openbare ruimte: sn half verzonken werf- "’■’ervlakten meestal altijd met verf, lernetten, in alle .„uw aan het room doek. st Annaplein 21, 5038 hadassahemmerich"1 hoek nieuwlandstraat 40 - wingerdhoek Ja, ik wil..iets ai Een 79-jarige mar muziek en wandel hem op maandagr eens weg kan. Heb (tontou Ja, ik wil...een d< Een 86-jarige man geweest. Door zijn standig zijn energi wandelen? per stuk jessica diamond151 telexstraat Public Image wel. door ft HUSARTSEN EN gehele Tilburgse binnenstad Kr Op kan m Jóng te stellen. Zo worettJ^ huisarts terecht van 8 Maandag t/m vrijdag i middags tot 08.00 uur De Tilt is geselwLvv van De Gr Nederland, e live-concour Ja, ik wil...zwem: Een 94-jarige dame gebaar vergeetacb groepenbad. Hou j Tuincentrum Tilburg Zuid a benjamin edwards5' schouwburg - schouwburgrlng «i nacht: Centrale LWitsieb.2aTilb.09 Dienstapotheek zit «enpostenis alleen «aitsenpost ook o De Vrijwillige 1 meer dan de n; lidva-collecte. fipel Duynsberg ss.™». mmieviering, Miva-co Kapel De Kievitsho tieneluxlaan 101. literdag. 19-OOu. Wc mmieviering m.m.v. /jjxl.Miva-collecte. Sl, Maarten -- MCobbenhagen/aan 1 lendag. 930« Eucl metsamezang, Miva-c H, Kruis jjopetetraat 1. lamfag, I1D.V. gemengd Kiva-collecte. St. Lucas MeWitsiebaan 91. Inning. 11.00u. Euc net samenzang, Miva- tlimgroep Sctiphollaan 30. Tel. 463 Ja, ik wil...de cui Op donderdag 14 zoekt Steun. Deze Vrijwillige Thuishu tuatie gezelschap vrijwilligerswerken kunt verwachten, 1 Ook krijg je infon mantelzorgproblen die je behoorlijk w Steun-vrijwilliger en vraag naar Mari, Met regelmaat gaat Van der Loo op zoek naar ‘lege doeken' in de i platte vlakken (een gevel, een straat) en sculpturale vlakken (een constructie, een gestutte gevel). De kunstenaar bewerkt deze opperv.am met één kleur. Van der Loo schildert in de openbare ruimte echter niet au: Voor public image gebruikte hij prefab- materialen, in dit geval steigerm beschikbare kleuren. Van der Loo transformeert met deze ingreep de bouv Pieter Vreedepleln tot een monumentaal driedimensionaal polychroom dot Ja, ik wil...op be: Een 79-jarige man wege zijn vergeetê en zoekt bij voorkt jij affiniteit met ve j'. Euc nengd ko Tilburger Jeps Salfischberger gaat een documentaire maken over zijn één-mans-band Darker. Sinds janu ari vorig jaar is hij als zijn muzika le alter ego Donnie Darker druk in de weer. Wat begon als een project, is snel uitgegroeid tot een serieus gebeuren. jean-lue moermanB1967 Hybrid Profusion - 2006 Hoewel het werk van Jean-Luc Moerman doet denken aan de psychedelische pop uit de jaren zestig, heeft deze kunstenaar een volstrekt unieke stijl. De abstracte vormen doen eerder denken aan rubberen gewrichten. Ze verspreiden zich als eindeloze wervels over muren, vloeren en plafonds, dit alles in een caleidoscopisch bont pallet. Moerman gebruikt de woorden 'amoebe' en 'virus' om te verwijzen naar zowel het ruimtever- overende als vloeibare, zweverige karakter van zijn werk. De vormen van Moerman zijn autonoom, ze stellen niets anders voor dan kleurrijke slingers. Hun meest directe associatie is die van onbegrensdheid, het universum zelf. Moerman werkt ook op straat, maar dan met kleine vinylstickers.. Dit werken met stickers heeft alles te maken met snelheid; een sticker hoeft niet te drogen, zoals verf. In no time verovert Moerman op Ook voor public image stelde i hij de bestuursvleugel vai territorium uit. En het sta jessica diamondUSA1957 Stofstraat/Stofgracht (Fabric Street Canal) - Beginjaren negentig brak de New Yorkse kuns muurschilderingen in musea en ga en vooral het ka’pitalisme en het c haar beeldtaal figuratiever en poëtis teit centraal kwamen te staan. Zo ma waarin wolkachtige vormen verwijzen Voor public image liet Diamond zich door de klassieke opvattin Diamond schilderde het op. marijn en veranderde het op deze wijze tijdelijk in e ren twee parelgrijze tekstdraden. De draden staan mannelijke en het horizontale vrouwelijke. I de seksuele gemeenschap en het huwelijk. I Diamond geschreven. Donderdag 31 augustus, 2030 uur: Bloodhound Gang Na een indrukwekkend optreden op Pinkpop, de tongen bleven dagenlang in beweging, komt de band rond opperlolbroek Jimmy Pop naar 013. Stiekem is The Bloodhound Gang ook een hitmachine. Wie kent de partyk- naller 'Fire, Water, Bum' niet? Nu zijn ze weer in de hitlijsten met de trance- poprocker 'Uhn Tiss, Uhn Tiss, Uhn Tiss' van het album 'Hefty Fine'. Deze Hypericum Elite’wordt graag in het zonnetje gezet. Na de winter wil deze bladverliezende plant graag tot vlak boven de grond worden afgeknipt. Verkrijgbaar in verschillende kleuren in potmaat14cm. Excl. sierpot. abstracte tekening entekeningen,in de jwerken, waardoor eken zijn veel ruwer, ge t een blokkwast. n van advertentiefoto's uit glossy's. Delaere bewerkt t of gebruikt ze als basis voor fotogrammen. Het 'an het dominante commerciële beeld. Delaeres geen commentaar op de commerciële beeldcultuur, ling, die leidt tot een nieuwe, esthetische beeldtaal. St. Caecilia, En< Ustmt2. Tel. 533121 laterdag. !9.00u. Euc pgebouwd uit met contraste- dynamiek wordt nog doek aanbrengt, te thema's van het I van het doek. huubvan der looNL1962 Scaffolding I, II, lil-2006 Huub van der Loo is vooral bekend vanwege zijn geometrische doeken, opg- ver-ticale, horizontale en diagonale banen, in verschillende breedtes en me rende kleuren. Dit lijnenspel suggereert diepte en dynamiek. Deze i versterkt doordat de kunstenaar de verf vaak met een kam op het i Van der Loo concentreert zich hiermee op een van de belangrijkste Modernisme: het doorbreken van de onvermijdelijke platheid Bloodhound Gang mixt op een krank- p» j j in Politiek incorrecte rock volgens 3voorl2. De Amerikaanse onderbroe kenhumor doet liefhebbers van Ame rican Pie, Steve O en Jackass schud debuiken. .ewrichten. Zeversp n plafonds, dit alles in een caleid. amoebe' en 'virus' om te verwijzen naar zowel re, zweverige karakter van zijn wer' ellen niets anders voor dan kleurri;L i onbegrensdheid, het universum zeil op straat, maar dan met kleine te maken met snelheid; een stiCnc op deze wijze een stad, e Moerman een werk in i van het Tilburgse stadhuis. De I tadsbestuur heet hem welkom. Iburgse band Awaiting Seasons electeerd voor de halve finales Grolsch Grote Prijs van een jaarlijks terugkerend jrs dat aanstormend natio naal poptalent een kans geeft. De laatste maanden heeft de jury uit 1000 inzendingen 36 halve finalisten gekozen die de komende maanden gekozer gaan strijden om een plek in de fina- kan hei le die op 9 december plaats zal gaan vinden in Paradiso en de Melkweg, Amsterdam. Er zijn drie aparte muzi kale categorieën: Pop/Rock, Sin- ger/Songwriter en Hiphop/R 'n B. Door middel van een nauwkeurig uitgekozen jury, die bestaat uit vak mensen uit de muziekindustrie,! den de halve finalisten uitgekozen. Voorheen werden alle finalisten --‘-?zen door de jury, maar vanaf nu ».aii het publiek ook één van de twaalf halve finalisten de finale instemmen. laat zich het best lie beschikbare wand ellijk herkenbaar schilderde mensfiguren, Ivan Braziliaanse folklore den geschilderd, als poëtische schilderingen staan politieke ten en politici. Naïviteit en een zekere andacht. Woensdag ^0 augustus, 20.00 uur: Werewolf Farm en Yobbo! Five Horse Johnson staat voor zweet- opwekkende, ruige southern 'hard liquor rock'. De dorstmakende recht voor de raap, stevige en in bier, bloed en zweet gedrenkte' bluesstoner/sou- -v— -'zmmmers van Five Horse jv.inson hebben wat weg van een combinatie ZZ Top en Howlin' Wolf met opengedraaide tapkasten. Har- drockblues? Laat het je absoluut sma ken! 'Cherry Red', 'Mississippi King' en het verwante 'Mississippi Queen', een cover van Mountain, zijn de hits van Eric Oblander en co. Het recente album 'The Mystery Spot' verscheen afgelopen mei. In het voorprogramma het Tilburgse Southern Werewolf Farm en Yobbo! uit Eindhoven. franz ackermann1963 Red Star (city planning) - 2006 Het werk van Franz Ackermann vloeit rechtstreeks voort uit de reiservaringen kunstenaar en stelt maatschappelijke thema's als toerisme en globalisering aa In een emotieloze, zakelijke stijl van platte vlakken in allerlei vormen en kleuren schil dert Ackermann gefragmenteerde beelden van stedelijke landschappen en infrastructu ren. Ackermann werd wereldberoemd met zijn mental maps (mentale plattegronden), kleine gouaches van 13 bij 19 cm, die hij, al reizend van land naar land, op hotelkamers tekent. De pastelkleurige, webachtige composities laten landschappelijke elementen zien maar ook abstracte patronen, die aan stadsplattegronden doen denken. Daartegenover staan zijn evasions (uitvluchten), dramatische, reusachtige doeken, die hij in zijn atelier schildert en vervolgens deel laat uitmaken van locatiegebonden installaties, samen met muurschilderingen, prints, teksten, architectonische elementen en soms ook video. Ook deze evasions stellen de onophoudelijke verplaatsing van de hedendaagse over de aardbol aan de orde. Ackermann toont in zijn werken zowel visueel spe als maatschappelijke betrokkenheid. In het weekend van 26 en 27 augustus staat wijkcentrum de Wil- dacker, van Hogendorpplein 73 in Goirle, in het teken van de zwart-wit foto's en dia's van Rinus van Boxtel. De expositie wordt hem ter ere van zijn tachtigste verjaardag aangebo den door de fotoclub die hij zelf in 1978 oprichtte; Optiek. De expositie wordt zaterdag 26 augustus om 14.00 uur officieel geopend waarna deze geopend is tot 19.00 uur. Op zondag 27 augustus zijn bezoekers van harte welkom van 11.00 tot 17.00 uur. erik van lieshout 911963 Het grote genieten - 2006 De tekeningen, schilderijen, video's en installaties van Erik van Lieshout zijn heftig en absurd tegelijk. Geïnspireerd door de Duitse Neue Wilden van begin jaren tachtig ontwik kelde Van Lieshout een eigen stijl, die op zijn zachtst gezegd provocerend genoemd kan worden. Zijn schilderijen van onder andere vrouwelijke geslachtsdelen zijn grof en vet geschilderd. Zijn video's zijn ruw gemonteerd en vaak pornografisch en gewelddadig van aard, maar altijd met een vette knipoog. Van Lieshout persifleert de grootstedelijke pro blematiek. Zijn inspiratie haalt hij uit subculturen, strips, tijdschriften, MTV, van straat of uit zijn directe omgeving. Van Lieshout zegt als het ware tegen de toeschouwer: dit is jouw wereld, dit ben je zelf. Zijn benadering geeft ook blijk van kwetsbaarheid. Steeds vaker richt hij de camera op zichzelf en zien we hoe de kunstenaar worstelt met eenvoudige levensvragen. Voor public image maakte Van Lieshout een collage van zeer recent werk, een serie teke ningen waarin de kunstenaar de belevingswereld van enkele opdrachtgevers centraal stelt. "Het moet wel politiek zijn", antwoordde de kunstenaar bij een eerste locatiebezoek. Wie heeft ze niet nog ergens staan, oude LP's of singlet jes. Misschien bent u zelfs in het bezit van een zeer bij zonder of waardevol exem plaar. Wie wil weten of dat zo is, bezoekt het Factorium Festival op zondag 27 augustus. Een deskundige van het muziek expertise bureau Selected Sounds beoordeelt die dag namelijk vinyl, ofwel 45 toeren sing les, LP's en EP's. Mensen die willen weten of zij iets bijzonders in handen heb ben, zijn welkom tussen 13.00 en 14.00 uur. De pla ten mogen een halve eeuw popmuziek beslaan in elk genre. Van soulclassics op het Motown label tot beat- muziek uit de jaren 60, maar evengoed jazz, punk, psy chedelische rock of een piratenplaat. Het Factorium festival vindt plaats op de parkeerplaats gelegen naast het Textiel Museum in de Goirkestraat en duurt van 12.00-17.00 uur. Speelland Beekse Bergen is op zon dag 27 augustus van 12.00-18.00 uur het domein voor liefhebbers van Ben I Nederlandstalige muziek. Deze dag hij dr vindt het Holland Festival plaats en bestijgen diverse Nederlandse artiesten het podium. Naast optre dens van René Schuurmans, Jansl Jack van Raamsdonk en Ni Damen, zorgt een deejay van drive- inn show 'Now is the Time!' de hele middag Voor een muzikale omlijsting. Bezoekers betalen deze dag de reguliere entreeprijs en kun nen naast de optredens ook gebruik maken van alle (water)-attracties en relaxen aan het zandstrand. Zaterdag 26 augustus, 23.00 uur: City Sounds Na twee uitermate geslaagde indoor- editions gaat City Sounds dit jaar weer naar buiten .Vandaag wordt het befaamde dancefestival gehouden in de Muzentuin in Tilburg. De program mering is een mix van vertrouwde house, schurende electro, blazende hip-hop, pompende techno, prikkelen de electro-punk, maar vooral alles in your face. Muziek van gevestigde namen en nieuw talent. Alle verdere info en hoe je aan de gratis kaarten komt vind je op www.citysounds.nl. Van 23.00 uur tot 03.50 uur is er officiële City Sounds Afterparty poptempel 013. Het dak wordt er daar af geraust door mensen als DMDN, Eric de Man, Handel en Le Clic. Ben erbij en wees op tijd, want vol is vol. koen delaereB/Ml 1970 Zonder Titel (constant shallownes leads to evil) - 2006 Koen Delaere is vooral bekend om zijn abstracte tekeningen en schilderijen, waarin het begrip mutatie centraal staat. De balpentekeningen, in de kleuren rood, groen en blauw, zijn het resultaat van een tranceachtig werken, waardoor minutieuze en complexe com posities ontstaan. De geschilderde doeken zijn veel ruwer, gelaagd en vaak een combina tie van olieverf en acryl, aangebracht met i Minder bekend zijn Delaeres bewerkingen v deze foto’s, inclusief tekst, met verf, inkt o gaat Delaere hierbij om de verandering van mutaties op papier en als fotogram zijn get veel eerder een vorm van recycling,J!- itie, gebaseerd op een bestaand werk tot er een anamotfose ontstond, een recht voor staat. Pas wanneer je de ant bekijkt, onthult zich het beeld. zrs felice varini cl’/' Willem II straat - stadhuisplein mat 6 oktober -2006 imstenaar Jessica Diamond door met haar galeries, die aanvankelijk sterk politiek van aard waren consumeren bekritiseerden. In de loop der jaren werd "tischer van aard, waarbij vrouwelijkheid en seksuali- ,v .naakte ze einde jaren negentig een serie werken, en naar mannelijke en vrouwelijke erogene zones, ch inspireren door het Tilburgse textielverleden én :ing van het weven als metafoor voor seks tussen man en vrouw, ■t oppervlak van een karakteristiek straatje in de binnenstad ultra- ret op deze wijze tijdelijk in een gracht. Door deze gracht meande- e.i aiaan voor schering en inslag, het verticale Het verweven raken van de draden staat voor De tekstdraden vormen een gedicht, door hadassah emmerichNL1974 Searching for an Emily (Anamorphic) - 2006 Hadassah Emmerich maakt tekeningen, schilderingen en installaties, waarin ze muur schilderingen en grootschalige collages combineert. Het eerste wat opvalt aan deze installaties is hun maat. Meestal vullen ze de hele ruimte. Vervolgens strijden meerdere elementen om de aandacht; het contrastrijke kleurgebruik in diverse verfsoorten en inkt, de mysterieuze inhoud, waarbij liaanachtige structuren vaak de overhand hebben, en de gelaagdheid van de beelden. Éénduidige interpretatie van haar werken is dan ook onmogelijk. Emmerichs multiculturele achtergrond (ze heeft Nederlands, Indonesisch, Chinees en Duits bloed) speelt daarbij een belangrijke rol. In haar beeldtaal confronteert ze de toeschouwer met diens exotisme, de neiging om vreemde culturen enkel te bezien vanuit koloniaal bepaalde clichés. Voor public image creëerde Emmerch een installatie uit 2004. Emmerich rekte het beeld horizontaal uit, f beeld dat zich niet laat interpreteren wanneer je er i anamorfose vanuit een scherpe hoek vanaf de zijkan hiertoe nauwelijks de gelegenheid kun nen bieden. Fundament en de gemeente Tilburg doen dit met Public Image wel, door lij delijk aan een ir ders de gehele beschikking te stellen. Zo wordt er een tijdelijke collectie nieuwe expanded paintings in de openbare ruimte gere* „ull(lagS tot uur seerd, iets wat nog maar zelden gete» tat, zon- en feestd is. Public Image geeft de schildeifans a nacht. Centra)(, opnieuw een centrale rol in het steddiji i w..., landschap. Hierdoor kan Public Image een belangrijke bijdrage betekenen aan de ontwikkeling van een kunstgenre. ijk verbonden g- en gesproken inslagdraden I eeuwige waarheid lijke vertaling van baslijnen. drumbeats en bpm (beats per minuut) in ritmische composi ties van lijn en kleur De titels van Dzines werken verwijzen veel meer naar de muziek die n de eraan ten grondslag liqt^n naar de harmonieuze kleurcomposities, die zé laten zien. Het zijn visuele geluidsexplosies die een onderliggende betekenis willen overbrengen: begeerte, verlangen, liefde, kortom, hét leven zelf. ben|amlnedwardsus*'9,(l Tilburg Reflection-2006 De schilderijen van Benjamin Edwards verbeelden de Amerikaanse suburbs. Edwards ‘reist met regelmaat door de VS waarbij hij duizenden foto’s maakt. Deze gebruikt hij als bron voor virtuele stadsmodellen, die hij construeert met software voor 3D-model- ling. Een leeg grauw raster, basispatroon van dergelijke software, is daarbij altijd het beginpunt. Meerdere foto's, soms wel 300, worden in zo'n raster over elkaar heen gelegd, waarbij Edwards beelden vereenvoudigt, details verwijdert en herschikt. Het resultaat hiervan is de blauwdruk voor een schilderij, dat gedurende honderden uren handwerk tot stand komt in acryl en andere, analoge technieken. De schilderijen van Edwards zijn complexe stadslandschappen, combinaties van feitelijke en virtuele infrastructuren, waarin de feitelijke chaos gekanaliseerd is in klassiek gecomponeerde architectonische modellen, met één verdwijnpunt. Opmerkelijk in het werk dat Edwards creëerde voor public image, buitenproportioneel in het oeuvre van deze kunstenaar, is de aanwezigheid van twee verdwijnpunten. De toeschouwer moet kiezen en wordt daarbij als het ware gedwongen ook de details te overzien. Vanwege het formaat voerde Edwards dit werk als digitale print uit. Steeds meer schilders verruilen het doek voor de muren en wanden van het museum, of sterker nog, keren het museum de rug toe en willen met de kunst de straat op. Met verf of met de computer. Deze uitvergroting van het schildersdoek en het gebruik van nieu we met name digitale techniekenwordt aangeduid met de term expanded pain ting. Schilderkunst staat weer volop in de belangstelling. Mogelijkheden voor de schilderkunst om buiten de musea te tre den, de straat op, zijn echter vrijwel nihil, doordat kunstinstellingen schilders tussen begonnen en er vindt een filmopname plaats in 0131 live optreden van Darker b„lluud wordt, niet alleen door een professione- le filmploeg, maar ook door het p_'„’ zelf. De opnamen van deze show den plaats op zondagmiddag 3 septem- *--r in de kleine zaal van 013, tussen lÓ.OO en 18B0 uur. Darker roept dan ook muziekliefheb bers op die bij deze gebeurtenis aanwe zig willen zijn, gewapend met mobiele telefoons, digitale fototoestellen, film- camera's en wat al niet meer om het optreden mee vast te leggen. In de documentaire worden al deze verschil lende beelden gemonteerd. Om niet te veel voor verrassingen te komen staan, wil hij graag vooraf weten wie er meewerken. "Dus bij deze roep ik de mensen op zich via de mail aan mij aan te melden, zodat we later ook de beelden weer bij die men kunnen komen dupliceren. Het me geweldig om de document® e vullen met beelden die gewoon het publiek, de fans, de ecte muziekliefhebbers zijn geschoten." bedoeling is dat de documentaire» december af is. Wie wil filmen, kan zich via info@darker.nl onder vermelding van 'Film'. De Bron Sect Ringbaan West 96. Vredeskerk Maan West 94. hutdag, 10.00u. Euc ntjn.v. gemengd koor lijsterstede tpubhek Herbothstraat 2. lowvin- hltrdag. 16.15u. Wc miinieviering. Den Herdgang MagelrolW- literdag, 19.00u. Wc munieviering m.m.v. E «.Dionysius Goirk Sect Goirkestraat 68. Tel Bijna dagelijks werkt Donnie zijn onli- J ne dagboek bij op zijn eigen website www.darker.nl. Daar houdt hij de bezoeker op de hoogte van zijn muzi- kale reis en van alle problemen waar hij tegenaan loopt. Iedere maand pro- beert hij ook een nieuw liedje online te zetten dat gratis te downloaden is Het idee is om via Darker een kijkje in de muzikale keuken en business te krijgen en de hele ontwikkelingen van heel dichtbij te volgen. "Het is als een soort van Big Brother, maar dan ber anders", legt Salfischberger uit, die in 16.C zijn eentje live alle liedjes speelt. Al gauw kwamen de eerste optredens om de hoek kijken en stond Darker in de halve finales van de Grote Prijs van Nederland voor singer/songwriters. Salfischberger, die al een hele geschie denis van optredens achter de rug heeft met bands als Brotherhood Founda tion, Chillbum en AnumbecOne, denkt nu in zijn eentje verder te kunnen komen. "Geen lange bandveigaderin- gen meer, geen ellenlange discussies over welke richting we op gaan, geen gedemotiveerde bandleden meer, want ik ben het enige bandlid", grapt hij. Begin dit'jaar kwam Salfischberger op het idee om in plaats van de standaard videoclip een documentaire over Dar ker te maken. Muzieklab Brabant steunt hem hierin. Ook 013 reageerde enthousiast op het concept. "Ik ben erg blij met de steun van deze professione le organisaties"zegt Darker blij Het hele proces van de docu is onder- osgemeos,l"9,3 osgemeos is, zoals de naam al zegt (de tweelingen), een eeneiige tweeling (Otavio en Gustavo Pandolfo). Geleidelijk kregen zij internationale erkenning voor hun werken in de straten van Sao Paulo, die ze daar sinds 1987 maken. Sao Paulo is niet alleen de stad waar ze wonen en werken. Het is hun eigen openbare expositieruimte. Honderden werken van hun hand zijn verspreid over deze stad, temidden van een overdaad aan pixagëo, een vorm van graffiti die specifiek is voor Brazilië. Pixagëo la omschrijven als spijkerschriftachtige muurschriften, die letterlijk alle ruimte van een gebouw in beslag nemen. Volstrekt anders maar onmiddell is het werk van osgemeos. De overwegend in rood en geel gesc met spichtige beentjes en uitpuilende ogen, zijn een mengsel v en een volstrekt eigen fantasie, osgemeos hebben zowel familielede ook de gehavende daklozen van Sao Paulo. Naast poi afbeeldingen van plunderaars, criminelen, terroriste macaberheid strijden in het werk van osgemeos om de aar dzineUSA1970 Space Jungle - 2006 Op zijn dertiende begon Dzine te schilderen in de straten van Chicago. Zijn eerste 'doeken' waren openbare ruimte, blinde muren en treinen. Al snel liet hij zich beïnvloe den door schilders als Twombly, Richter, Schnabel en Basquiat en ontwikkelde hij een eigen beeldtaal, die pure vorm combineert met een scala aan muzikale verwijzingen. De muurschilderingen en doeken bestaan uit vloeiende vormen: druppels, waaiers, bollen, wolken, cirkels, lotusbloemen, de zon en andere sterren. Ze doen denken aan de psychedelische stijl uit de jaren zestig, maar hebben een eigen signatuur, door het spetterende kleurgebruik, de soms obsessieve, minimalistische herhaling en de letter- fabian marcaccio *"S/9S*1993 Game-Over Paintant - 2006 Fabian Marcaccio brak internationaal door met zijn zogenaamde pa van digitale prints en schilderkunstige technieken, die zich letterlijk losn wand en zich in de ruimte begeven. Deze paintants zijn samensmeltingen kunst, billboard, sculptuur en architectuur. Ze zitten boordevol visuele informatie, digitale bewerkingen van fotografisch materiaal, waarbij de camera voortdurend in- en uitzoomt en waarbij geen enkel onderwerp geschuwd wordt. Marcaccio noemt deze ale micro/macrobewerkingen mutaties (vandaar paintant, een samentrekking van :ing en mutant). Inhoudelijk kaart Marcaccio daarbij de relatie aan tussen het schil- unstige beeld en de commerciële beeldcultuur. De digitale prints, die vaak ook het schilderscanvas tonen, maar dan enorm uitvergroot, worden uiteindelijk bewerkt met sn, waardoor ze een grove structuur krijgen en een enorme tactiliteit. t zowel naar een redelijk nieuwe vorm van beeldproductie, de video- oorlog in Irak. Game Over laat in het midden of Marcaccio verwijst naar childerkunst, wat te betwijfelen valt, of naar het naderende einde van Vrijdag 25 augustus, 22.00 uur: D- Licious en dj Cor i Liebrand is al sinds 1976 DJ. En draait niet alleen de grote hits, hij maakt ze ook. Wie kent 'The Holiday them rocknt Rap' van Miker G dj Sven of de Johnson het remix van Bill Withers' 'Lovely Day' ske, niet? Liebrand -daarbij een bekwaam liek grafisch ontwerper en reclame-clip- maker- is ook wekelijks te horen op Radio Veronica met het programma 'In The Mix'. En mixen kan Ben als geen ander. Ben is ook de man achter de megadance summermix albums. Liebrand staat daarnaast garant voor een feestavond van jewelste.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2006 | | pagina 12