L-ÏSI
2,49
o
o
o
o
o
Vrijwill
Oude platen op waarde geschat
tijdens Factorium festival
Public Image
painting the city
iMww.public-image.nl
Tilburgse band in halve
Anale Grote Prijs
Eenmansband Darker
ae gaat film maken
i n
'ujardinl
i
Zonaanbidder
Jeps Salfischberger alias Darker
0
aanmelden
,wor-
verlangen,
i geen e
ewerkir
Vrijwillige
lakte
FOTO/LAYOUT: JOSUE PELLOT
Dzine- Space Jungle (2006) Part 1
week 34
Openingstijden: Ma 10:00-18:00, DI t/m Do 9:00-18:00, Vr 9:00-20:00, Za 9:0M7aj
PAROC
PAROCHI
felice varlni
Trois carrés - Tilburg - 2006 - vanaf 6 oktober - intonnatie volgt
Holland Festival
Beekse Bergen
Foto's Rinus van
Boxtel te zien
en van de
aan de orde.
se mens
pektakel
dzineusa
kapelhof
paintants, combinaties
smaken van de
en van schilder-
medisch
I SOCIALE
f ranz ackermann1'
pergola koningsplein
koen delaerel'"1
hoek wlllem II straat 45 - tuinstraat
huubvanderloo"1
pleter vreedepleln
fabian marcaccioa,,/usa
hoek magazllnstraat-spoorlaan
jean-lue moerman"
stadskantoor-stadhuissi
willemsplein
erik van lieshout"1
tl voligarage - veemarktstraat
voor plattegrond en catalogus
t dus ook
waar eer
gefilmd
Ujkt:
aan te
door l
De Vrijwillige Thuishul]
thuis. Dit doet de Vrij»
mantelzorg-, sociale- e
Hebt uÜetangstelling e
fel (tussen 9.00- 13.0
digital
paintir
Weef, oneven draden, die elkaar vonden,
Hera en Zeus onsterflijk
Geschreven schering- e
Worden in 't weefsel e
jemeos "r
ergevels tuinstraat 65-67 -
langestraat
Een erotisch textiel van onvereenbaren
Van mannelijk schering, inslag vrouwelijk garen
De stof van een stad is uit mensen geweven,
Wat één moest worden door het lot gegeven
olieverf en siliconen, waardoor ze een
Game Over verwijst
game, als naarde oo
het einde van de sch
een wereldmacht.
i vinylsticker voor. Hiermee bepla
kunstenaar breidt opnieuw zijn
joedeHerderzaaf
e openbare ruimte:
sn half verzonken werf-
"’■’ervlakten meestal
altijd met verf,
lernetten, in alle
.„uw aan het
room doek.
st Annaplein 21, 5038
hadassahemmerich"1
hoek nieuwlandstraat 40 - wingerdhoek
Ja, ik wil..iets ai
Een 79-jarige mar
muziek en wandel
hem op maandagr
eens weg kan. Heb
(tontou
Ja, ik wil...een d<
Een 86-jarige man
geweest. Door zijn
standig zijn energi
wandelen?
per stuk
jessica diamond151
telexstraat
Public Image wel. door ft HUSARTSEN EN
gehele Tilburgse binnenstad Kr Op kan m
Jóng te stellen. Zo worettJ^ huisarts terecht van 8
Maandag t/m vrijdag i
middags tot 08.00 uur
De Tilt
is geselwLvv
van De Gr
Nederland, e
live-concour
Ja, ik wil...zwem:
Een 94-jarige dame
gebaar vergeetacb
groepenbad. Hou j
Tuincentrum Tilburg Zuid
a benjamin edwards5'
schouwburg - schouwburgrlng
«i nacht: Centrale
LWitsieb.2aTilb.09
Dienstapotheek zit
«enpostenis alleen
«aitsenpost ook o
De Vrijwillige 1
meer dan de n;
lidva-collecte.
fipel Duynsberg
ss.™».
mmieviering, Miva-co
Kapel De Kievitsho
tieneluxlaan 101.
literdag. 19-OOu. Wc
mmieviering m.m.v.
/jjxl.Miva-collecte.
Sl, Maarten
-- MCobbenhagen/aan 1
lendag. 930« Eucl
metsamezang, Miva-c
H, Kruis
jjopetetraat 1.
lamfag,
I1D.V. gemengd
Kiva-collecte.
St. Lucas
MeWitsiebaan 91.
Inning. 11.00u. Euc
net samenzang, Miva-
tlimgroep
Sctiphollaan 30. Tel. 463
Ja, ik wil...de cui
Op donderdag 14
zoekt Steun. Deze
Vrijwillige Thuishu
tuatie gezelschap
vrijwilligerswerken
kunt verwachten, 1
Ook krijg je infon
mantelzorgproblen
die je behoorlijk w
Steun-vrijwilliger
en vraag naar Mari,
Met regelmaat gaat Van der Loo op zoek naar ‘lege doeken' in de i
platte vlakken (een gevel, een straat) en sculpturale vlakken (een
constructie, een gestutte gevel). De kunstenaar bewerkt deze opperv.am
met één kleur. Van der Loo schildert in de openbare ruimte echter niet au:
Voor public image gebruikte hij prefab- materialen, in dit geval steigerm
beschikbare kleuren. Van der Loo transformeert met deze ingreep de bouv
Pieter Vreedepleln tot een monumentaal driedimensionaal polychroom dot
Ja, ik wil...op be:
Een 79-jarige man
wege zijn vergeetê
en zoekt bij voorkt
jij affiniteit met ve
j'. Euc
nengd ko
Tilburger Jeps Salfischberger gaat
een documentaire maken over zijn
één-mans-band Darker. Sinds janu
ari vorig jaar is hij als zijn muzika
le alter ego Donnie Darker druk in
de weer. Wat begon als een project,
is snel uitgegroeid tot een serieus
gebeuren.
jean-lue moermanB1967
Hybrid Profusion - 2006
Hoewel het werk van Jean-Luc Moerman doet denken aan de psychedelische pop uit
de jaren zestig, heeft deze kunstenaar een volstrekt unieke stijl. De abstracte vormen
doen eerder denken aan rubberen gewrichten. Ze verspreiden zich als eindeloze wervels
over muren, vloeren en plafonds, dit alles in een caleidoscopisch bont pallet. Moerman
gebruikt de woorden 'amoebe' en 'virus' om te verwijzen naar zowel het ruimtever-
overende als vloeibare, zweverige karakter van zijn werk. De vormen van Moerman
zijn autonoom, ze stellen niets anders voor dan kleurrijke slingers. Hun meest directe
associatie is die van onbegrensdheid, het universum zelf.
Moerman werkt ook op straat, maar dan met kleine vinylstickers.. Dit werken met
stickers heeft alles te maken met snelheid; een sticker hoeft niet te drogen, zoals verf.
In no time verovert Moerman op
Ook voor public image stelde i
hij de bestuursvleugel vai
territorium uit. En het sta
jessica diamondUSA1957
Stofstraat/Stofgracht (Fabric Street Canal) -
Beginjaren negentig brak de New Yorkse kuns
muurschilderingen in musea en ga
en vooral het ka’pitalisme en het c
haar beeldtaal figuratiever en poëtis
teit centraal kwamen te staan. Zo ma
waarin wolkachtige vormen verwijzen
Voor public image liet Diamond zich
door de klassieke opvattin
Diamond schilderde het op.
marijn en veranderde het op deze wijze tijdelijk in e
ren twee parelgrijze tekstdraden. De draden staan
mannelijke en het horizontale vrouwelijke. I
de seksuele gemeenschap en het huwelijk. I
Diamond geschreven.
Donderdag 31 augustus, 2030 uur:
Bloodhound Gang
Na een indrukwekkend optreden op
Pinkpop, de tongen bleven dagenlang
in beweging, komt de band rond
opperlolbroek Jimmy Pop naar 013.
Stiekem is The Bloodhound Gang ook
een hitmachine. Wie kent de partyk-
naller 'Fire, Water, Bum' niet? Nu zijn
ze weer in de hitlijsten met de trance-
poprocker 'Uhn Tiss, Uhn Tiss, Uhn
Tiss' van het album 'Hefty Fine'.
Deze Hypericum
Elite’wordt graag in
het zonnetje gezet.
Na de winter wil deze
bladverliezende plant
graag tot vlak boven
de grond worden
afgeknipt. Verkrijgbaar
in verschillende kleuren
in potmaat14cm.
Excl. sierpot.
abstracte tekening
entekeningen,in de
jwerken, waardoor
eken zijn veel ruwer, ge
t een blokkwast.
n van advertentiefoto's uit glossy's. Delaere bewerkt
t of gebruikt ze als basis voor fotogrammen. Het
'an het dominante commerciële beeld. Delaeres
geen commentaar op de commerciële beeldcultuur,
ling, die leidt tot een nieuwe, esthetische beeldtaal.
St. Caecilia, En<
Ustmt2. Tel. 533121
laterdag. !9.00u. Euc
pgebouwd uit
met contraste-
dynamiek wordt nog
doek aanbrengt,
te thema's van het
I van het doek.
huubvan der looNL1962
Scaffolding I, II, lil-2006
Huub van der Loo is vooral bekend vanwege zijn geometrische doeken, opg-
ver-ticale, horizontale en diagonale banen, in verschillende breedtes en me
rende kleuren. Dit lijnenspel suggereert diepte en dynamiek. Deze i
versterkt doordat de kunstenaar de verf vaak met een kam op het i
Van der Loo concentreert zich hiermee op een van de belangrijkste
Modernisme: het doorbreken van de onvermijdelijke platheid
Bloodhound Gang mixt op een krank- p» j j
in Politiek incorrecte rock volgens
3voorl2. De Amerikaanse onderbroe
kenhumor doet liefhebbers van Ame
rican Pie, Steve O en Jackass schud
debuiken.
.ewrichten. Zeversp
n plafonds, dit alles in een caleid.
amoebe' en 'virus' om te verwijzen naar zowel
re, zweverige karakter van zijn wer'
ellen niets anders voor dan kleurri;L
i onbegrensdheid, het universum zeil
op straat, maar dan met kleine
te maken met snelheid; een stiCnc
op deze wijze een stad,
e Moerman een werk in i
van het Tilburgse stadhuis. De I
tadsbestuur heet hem welkom.
Iburgse band Awaiting Seasons
electeerd voor de halve finales
Grolsch Grote Prijs van
een jaarlijks terugkerend
jrs dat aanstormend natio
naal poptalent een kans geeft. De
laatste maanden heeft de jury uit
1000 inzendingen 36 halve finalisten
gekozen die de komende maanden gekozer
gaan strijden om een plek in de fina- kan hei
le die op 9 december plaats zal gaan
vinden in Paradiso en de Melkweg,
Amsterdam. Er zijn drie aparte muzi
kale categorieën: Pop/Rock, Sin-
ger/Songwriter en Hiphop/R 'n B.
Door middel van een nauwkeurig
uitgekozen jury, die bestaat uit vak
mensen uit de muziekindustrie,!
den de halve finalisten uitgekozen.
Voorheen werden alle finalisten
--‘-?zen door de jury, maar vanaf nu
».aii het publiek ook één van de
twaalf halve finalisten de finale
instemmen.
laat zich het best
lie beschikbare wand
ellijk herkenbaar
schilderde mensfiguren,
Ivan Braziliaanse folklore
den geschilderd, als
poëtische schilderingen staan politieke
ten en politici. Naïviteit en een zekere
andacht.
Woensdag ^0 augustus, 20.00 uur:
Werewolf Farm en Yobbo!
Five Horse Johnson staat voor zweet-
opwekkende, ruige southern 'hard
liquor rock'. De dorstmakende recht
voor de raap, stevige en in bier, bloed
en zweet gedrenkte' bluesstoner/sou-
-v— -'zmmmers van Five Horse
jv.inson hebben wat weg van een
combinatie ZZ Top en Howlin' Wolf
met opengedraaide tapkasten. Har-
drockblues? Laat het je absoluut sma
ken! 'Cherry Red', 'Mississippi King'
en het verwante 'Mississippi Queen',
een cover van Mountain, zijn de hits
van Eric Oblander en co. Het recente
album 'The Mystery Spot' verscheen
afgelopen mei. In het voorprogramma
het Tilburgse Southern Werewolf
Farm en Yobbo! uit Eindhoven.
franz ackermann1963
Red Star (city planning) - 2006
Het werk van Franz Ackermann vloeit rechtstreeks voort uit de reiservaringen
kunstenaar en stelt maatschappelijke thema's als toerisme en globalisering aa
In een emotieloze, zakelijke stijl van platte vlakken in allerlei vormen en kleuren schil
dert Ackermann gefragmenteerde beelden van stedelijke landschappen en infrastructu
ren. Ackermann werd wereldberoemd met zijn mental maps (mentale plattegronden),
kleine gouaches van 13 bij 19 cm, die hij, al reizend van land naar land, op hotelkamers
tekent. De pastelkleurige, webachtige composities laten landschappelijke elementen zien
maar ook abstracte patronen, die aan stadsplattegronden doen denken. Daartegenover
staan zijn evasions (uitvluchten), dramatische, reusachtige doeken, die hij in zijn atelier
schildert en vervolgens deel laat uitmaken van locatiegebonden installaties, samen met
muurschilderingen, prints, teksten, architectonische elementen en soms ook video.
Ook deze evasions stellen de onophoudelijke verplaatsing van de hedendaagse
over de aardbol aan de orde. Ackermann toont in zijn werken zowel visueel spe
als maatschappelijke betrokkenheid.
In het weekend van 26 en 27
augustus staat wijkcentrum de Wil-
dacker, van Hogendorpplein 73 in
Goirle, in het teken van de zwart-wit
foto's en dia's van Rinus van Boxtel.
De expositie wordt hem ter ere van
zijn tachtigste verjaardag aangebo
den door de fotoclub die hij zelf in
1978 oprichtte; Optiek. De expositie
wordt zaterdag 26 augustus om
14.00 uur officieel geopend waarna
deze geopend is tot 19.00 uur. Op
zondag 27 augustus zijn bezoekers
van harte welkom van 11.00 tot
17.00 uur.
erik van lieshout 911963
Het grote genieten - 2006
De tekeningen, schilderijen, video's en installaties van Erik van Lieshout zijn heftig en
absurd tegelijk. Geïnspireerd door de Duitse Neue Wilden van begin jaren tachtig ontwik
kelde Van Lieshout een eigen stijl, die op zijn zachtst gezegd provocerend genoemd kan
worden. Zijn schilderijen van onder andere vrouwelijke geslachtsdelen zijn grof en vet
geschilderd. Zijn video's zijn ruw gemonteerd en vaak pornografisch en gewelddadig van
aard, maar altijd met een vette knipoog. Van Lieshout persifleert de grootstedelijke pro
blematiek. Zijn inspiratie haalt hij uit subculturen, strips, tijdschriften, MTV, van straat
of uit zijn directe omgeving.
Van Lieshout zegt als het ware tegen de toeschouwer: dit is jouw wereld, dit ben je zelf.
Zijn benadering geeft ook blijk van kwetsbaarheid. Steeds vaker richt hij de camera op
zichzelf en zien we hoe de kunstenaar worstelt met eenvoudige levensvragen.
Voor public image maakte Van Lieshout een collage van zeer recent werk, een serie teke
ningen waarin de kunstenaar de belevingswereld van enkele opdrachtgevers centraal stelt.
"Het moet wel politiek zijn", antwoordde de kunstenaar bij een eerste locatiebezoek.
Wie heeft ze niet nog ergens
staan, oude LP's of singlet
jes. Misschien bent u zelfs
in het bezit van een zeer bij
zonder of waardevol exem
plaar. Wie wil weten of dat
zo is, bezoekt het Factorium
Festival op zondag 27
augustus. Een deskundige
van het muziek expertise
bureau Selected Sounds
beoordeelt die dag namelijk
vinyl, ofwel 45 toeren sing
les, LP's en EP's. Mensen
die willen weten of zij iets
bijzonders in handen heb
ben, zijn welkom tussen
13.00 en 14.00 uur. De pla
ten mogen een halve eeuw
popmuziek beslaan in elk
genre. Van soulclassics op
het Motown label tot beat-
muziek uit de jaren 60, maar
evengoed jazz, punk, psy
chedelische rock of een
piratenplaat. Het Factorium
festival vindt plaats op de
parkeerplaats gelegen naast
het Textiel Museum in de
Goirkestraat en duurt van
12.00-17.00 uur.
Speelland Beekse Bergen is op zon
dag 27 augustus van 12.00-18.00 uur
het domein voor liefhebbers van Ben I
Nederlandstalige muziek. Deze dag hij dr
vindt het Holland Festival plaats en
bestijgen diverse Nederlandse
artiesten het podium. Naast optre
dens van René Schuurmans, Jansl
Jack van Raamsdonk en Ni
Damen, zorgt een deejay van drive-
inn show 'Now is the Time!' de hele
middag Voor een muzikale
omlijsting. Bezoekers betalen deze
dag de reguliere entreeprijs en kun
nen naast de optredens ook gebruik
maken van alle (water)-attracties en
relaxen aan het zandstrand.
Zaterdag 26 augustus, 23.00 uur:
City Sounds
Na twee uitermate geslaagde indoor-
editions gaat City Sounds dit jaar
weer naar buiten .Vandaag wordt het
befaamde dancefestival gehouden in
de Muzentuin in Tilburg. De program
mering is een mix van vertrouwde
house, schurende electro, blazende
hip-hop, pompende techno, prikkelen
de electro-punk, maar vooral alles in
your face. Muziek van gevestigde
namen en nieuw talent. Alle verdere
info en hoe je aan de gratis kaarten
komt vind je op www.citysounds.nl.
Van 23.00 uur tot 03.50 uur is er
officiële City Sounds Afterparty
poptempel 013. Het dak wordt er daar
af geraust door mensen als DMDN,
Eric de Man, Handel en Le Clic. Ben
erbij en wees op tijd, want vol is vol.
koen delaereB/Ml 1970
Zonder Titel (constant shallownes leads to evil) - 2006
Koen Delaere is vooral bekend om zijn abstracte tekeningen en schilderijen, waarin het
begrip mutatie centraal staat. De balpentekeningen, in de kleuren rood, groen en blauw,
zijn het resultaat van een tranceachtig werken, waardoor minutieuze en complexe com
posities ontstaan. De geschilderde doeken zijn veel ruwer, gelaagd en vaak een combina
tie van olieverf en acryl, aangebracht met i
Minder bekend zijn Delaeres bewerkingen v
deze foto’s, inclusief tekst, met verf, inkt o
gaat Delaere hierbij om de verandering van
mutaties op papier en als fotogram zijn get
veel eerder een vorm van recycling,J!-
itie, gebaseerd op een bestaand werk
tot er een anamotfose ontstond, een
recht voor staat. Pas wanneer je de
ant bekijkt, onthult zich het beeld.
zrs felice varini cl’/'
Willem II straat - stadhuisplein
mat 6 oktober
-2006
imstenaar Jessica Diamond door met haar
galeries, die aanvankelijk sterk politiek van aard waren
consumeren bekritiseerden. In de loop der jaren werd
"tischer van aard, waarbij vrouwelijkheid en seksuali-
,v .naakte ze einde jaren negentig een serie werken,
en naar mannelijke en vrouwelijke erogene zones,
ch inspireren door het Tilburgse textielverleden én
:ing van het weven als metafoor voor seks tussen man en vrouw,
■t oppervlak van een karakteristiek straatje in de binnenstad ultra-
ret op deze wijze tijdelijk in een gracht. Door deze gracht meande-
e.i aiaan voor schering en inslag, het verticale
Het verweven raken van de draden staat voor
De tekstdraden vormen een gedicht, door
hadassah emmerichNL1974
Searching for an Emily (Anamorphic) - 2006
Hadassah Emmerich maakt tekeningen, schilderingen en installaties, waarin ze muur
schilderingen en grootschalige collages combineert. Het eerste wat opvalt aan deze
installaties is hun maat. Meestal vullen ze de hele ruimte. Vervolgens strijden meerdere
elementen om de aandacht; het contrastrijke kleurgebruik in diverse verfsoorten en
inkt, de mysterieuze inhoud, waarbij liaanachtige structuren vaak de overhand hebben,
en de gelaagdheid van de beelden. Éénduidige interpretatie van haar werken is dan ook
onmogelijk. Emmerichs multiculturele achtergrond (ze heeft Nederlands, Indonesisch,
Chinees en Duits bloed) speelt daarbij een belangrijke rol. In haar beeldtaal confronteert
ze de toeschouwer met diens exotisme, de neiging om vreemde culturen enkel te bezien
vanuit koloniaal bepaalde clichés.
Voor public image creëerde Emmerch een installatie
uit 2004. Emmerich rekte het beeld horizontaal uit, f
beeld dat zich niet laat interpreteren wanneer je er i
anamorfose vanuit een scherpe hoek vanaf de zijkan
hiertoe nauwelijks de gelegenheid kun
nen bieden.
Fundament en de gemeente Tilburg
doen dit met Public Image wel, door lij
delijk aan een ir
ders de gehele
beschikking te stellen. Zo wordt er een
tijdelijke collectie nieuwe expanded
paintings in de openbare ruimte gere* „ull(lagS tot uur
seerd, iets wat nog maar zelden gete» tat, zon- en feestd
is. Public Image geeft de schildeifans a nacht. Centra)(,
opnieuw een centrale rol in het steddiji i w...,
landschap. Hierdoor kan Public Image
een belangrijke bijdrage betekenen aan
de ontwikkeling van een kunstgenre.
ijk verbonden
g- en gesproken inslagdraden
I eeuwige waarheid
lijke vertaling van baslijnen. drumbeats en bpm (beats per minuut) in ritmische composi
ties van lijn en kleur De titels van Dzines werken verwijzen veel meer naar de muziek die
n de eraan ten grondslag liqt^n naar de harmonieuze kleurcomposities, die zé laten zien.
Het zijn visuele geluidsexplosies die een onderliggende betekenis willen overbrengen:
begeerte, verlangen, liefde, kortom, hét leven zelf.
ben|amlnedwardsus*'9,(l
Tilburg Reflection-2006
De schilderijen van Benjamin Edwards verbeelden de Amerikaanse suburbs. Edwards
‘reist met regelmaat door de VS waarbij hij duizenden foto’s maakt. Deze gebruikt hij
als bron voor virtuele stadsmodellen, die hij construeert met software voor 3D-model-
ling. Een leeg grauw raster, basispatroon van dergelijke software, is daarbij altijd het
beginpunt. Meerdere foto's, soms wel 300, worden in zo'n raster over elkaar heen
gelegd, waarbij Edwards beelden vereenvoudigt, details verwijdert en herschikt. Het
resultaat hiervan is de blauwdruk voor een schilderij, dat gedurende honderden uren
handwerk tot stand komt in acryl en andere, analoge technieken.
De schilderijen van Edwards zijn complexe stadslandschappen, combinaties van feitelijke
en virtuele infrastructuren, waarin de feitelijke chaos gekanaliseerd is in klassiek
gecomponeerde architectonische modellen, met één verdwijnpunt.
Opmerkelijk in het werk dat Edwards creëerde voor public image, buitenproportioneel
in het oeuvre van deze kunstenaar, is de aanwezigheid van twee verdwijnpunten.
De toeschouwer moet kiezen en wordt daarbij als het ware gedwongen ook de details
te overzien. Vanwege het formaat voerde Edwards dit werk als digitale print uit.
Steeds meer schilders verruilen het doek
voor de muren en wanden van het
museum, of sterker nog, keren het
museum de rug toe en willen met de
kunst de straat op. Met verf of met de
computer. Deze uitvergroting van het
schildersdoek en het gebruik van nieu
we met name digitale techniekenwordt
aangeduid met de term expanded pain
ting.
Schilderkunst staat weer volop in de
belangstelling. Mogelijkheden voor de
schilderkunst om buiten de musea te tre
den, de straat op, zijn echter vrijwel
nihil, doordat kunstinstellingen schilders
tussen begonnen en er vindt
een filmopname plaats in 0131
live optreden van Darker b„lluud
wordt, niet alleen door een professione-
le filmploeg, maar ook door het p_'„’
zelf. De opnamen van deze show
den plaats op zondagmiddag 3 septem-
*--r in de kleine zaal van 013, tussen
lÓ.OO en 18B0 uur.
Darker roept dan ook muziekliefheb
bers op die bij deze gebeurtenis aanwe
zig willen zijn, gewapend met mobiele
telefoons, digitale fototoestellen, film-
camera's en wat al niet meer om het
optreden mee vast te leggen. In de
documentaire worden al deze verschil
lende beelden gemonteerd.
Om niet te veel voor verrassingen te
komen staan, wil hij graag vooraf
weten wie er meewerken. "Dus bij
deze roep ik de mensen op zich via de
mail aan mij aan te melden, zodat we
later ook de beelden weer bij die men
kunnen komen dupliceren. Het
me geweldig om de document®
e vullen met beelden die gewoon
het publiek, de fans, de ecte
muziekliefhebbers zijn geschoten."
bedoeling is dat de documentaire»
december af is.
Wie wil filmen, kan zich
via info@darker.nl onder vermelding
van 'Film'.
De Bron
Sect Ringbaan West 96.
Vredeskerk
Maan West 94.
hutdag, 10.00u. Euc
ntjn.v. gemengd koor
lijsterstede
tpubhek Herbothstraat 2.
lowvin- hltrdag. 16.15u. Wc
miinieviering.
Den Herdgang
MagelrolW-
literdag, 19.00u. Wc
munieviering m.m.v. E
«.Dionysius Goirk
Sect Goirkestraat 68. Tel
Bijna dagelijks werkt Donnie zijn onli-
J ne dagboek bij op zijn eigen website
www.darker.nl. Daar houdt hij de
bezoeker op de hoogte van zijn muzi-
kale reis en van alle problemen waar
hij tegenaan loopt. Iedere maand pro-
beert hij ook een nieuw liedje online te
zetten dat gratis te downloaden is
Het idee is om via Darker een kijkje in
de muzikale keuken en business te
krijgen en de hele ontwikkelingen van
heel dichtbij te volgen. "Het is als een
soort van Big Brother, maar dan ber
anders", legt Salfischberger uit, die in 16.C
zijn eentje live alle liedjes speelt. Al
gauw kwamen de eerste optredens om
de hoek kijken en stond Darker in de
halve finales van de Grote Prijs van
Nederland voor singer/songwriters.
Salfischberger, die al een hele geschie
denis van optredens achter de rug heeft
met bands als Brotherhood Founda
tion, Chillbum en AnumbecOne, denkt
nu in zijn eentje verder te kunnen
komen. "Geen lange bandveigaderin-
gen meer, geen ellenlange discussies
over welke richting we op gaan, geen
gedemotiveerde bandleden meer, want
ik ben het enige bandlid", grapt hij.
Begin dit'jaar kwam Salfischberger op
het idee om in plaats van de standaard
videoclip een documentaire over Dar
ker te maken. Muzieklab Brabant
steunt hem hierin. Ook 013 reageerde
enthousiast op het concept. "Ik ben erg
blij met de steun van deze professione
le organisaties"zegt Darker blij
Het hele proces van de docu is onder-
osgemeos,l"9,3
osgemeos is, zoals de naam al zegt (de tweelingen), een eeneiige tweeling (Otavio
en Gustavo Pandolfo). Geleidelijk kregen zij internationale erkenning voor hun werken
in de straten van Sao Paulo, die ze daar sinds 1987 maken. Sao Paulo is niet alleen de
stad waar ze wonen en werken. Het is hun eigen openbare expositieruimte. Honderden
werken van hun hand zijn verspreid over deze stad, temidden van een overdaad aan
pixagëo, een vorm van graffiti die specifiek is voor Brazilië. Pixagëo la
omschrijven als spijkerschriftachtige muurschriften, die letterlijk alle
ruimte van een gebouw in beslag nemen. Volstrekt anders maar onmiddell
is het werk van osgemeos. De overwegend in rood en geel gesc
met spichtige beentjes en uitpuilende ogen, zijn een mengsel v
en een volstrekt eigen fantasie, osgemeos hebben zowel familielede
ook de gehavende daklozen van Sao Paulo. Naast poi
afbeeldingen van plunderaars, criminelen, terroriste
macaberheid strijden in het werk van osgemeos om de aar
dzineUSA1970
Space Jungle - 2006
Op zijn dertiende begon Dzine te schilderen in de straten van Chicago. Zijn eerste
'doeken' waren openbare ruimte, blinde muren en treinen. Al snel liet hij zich beïnvloe
den door schilders als Twombly, Richter, Schnabel en Basquiat en ontwikkelde hij een
eigen beeldtaal, die pure vorm combineert met een scala aan muzikale verwijzingen.
De muurschilderingen en doeken bestaan uit vloeiende vormen: druppels, waaiers,
bollen, wolken, cirkels, lotusbloemen, de zon en andere sterren. Ze doen denken aan
de psychedelische stijl uit de jaren zestig, maar hebben een eigen signatuur, door het
spetterende kleurgebruik, de soms obsessieve, minimalistische herhaling en de letter-
fabian marcaccio *"S/9S*1993
Game-Over Paintant - 2006
Fabian Marcaccio brak internationaal door met zijn zogenaamde pa
van digitale prints en schilderkunstige technieken, die zich letterlijk losn
wand en zich in de ruimte begeven. Deze paintants zijn samensmeltingen
kunst, billboard, sculptuur en architectuur. Ze zitten boordevol visuele informatie,
digitale bewerkingen van fotografisch materiaal, waarbij de camera voortdurend in-
en uitzoomt en waarbij geen enkel onderwerp geschuwd wordt. Marcaccio noemt deze
ale micro/macrobewerkingen mutaties (vandaar paintant, een samentrekking van
:ing en mutant). Inhoudelijk kaart Marcaccio daarbij de relatie aan tussen het schil-
unstige beeld en de commerciële beeldcultuur. De digitale prints, die vaak ook het
schilderscanvas tonen, maar dan enorm uitvergroot, worden uiteindelijk bewerkt met
sn, waardoor ze een grove structuur krijgen en een enorme tactiliteit.
t zowel naar een redelijk nieuwe vorm van beeldproductie, de video-
oorlog in Irak. Game Over laat in het midden of Marcaccio verwijst naar
childerkunst, wat te betwijfelen valt, of naar het naderende einde van
Vrijdag 25 augustus, 22.00 uur: D-
Licious en dj Cor
i Liebrand is al sinds 1976 DJ. En
draait niet alleen de grote hits, hij
maakt ze ook. Wie kent 'The Holiday them rocknt
Rap' van Miker G dj Sven of de Johnson het
remix van Bill Withers' 'Lovely Day'
ske, niet? Liebrand -daarbij een bekwaam
liek grafisch ontwerper en reclame-clip-
maker- is ook wekelijks te horen op
Radio Veronica met het programma
'In The Mix'. En mixen kan Ben als
geen ander. Ben is ook de man achter
de megadance summermix albums.
Liebrand staat daarnaast garant voor
een feestavond van jewelste.