Burgerjaarverslag
i
2005
Odulj
opniei
Klant als koning
Veiligheid
College, raad en burger
Klachten
Bezwaarschriften
Tilburgpuzzel
Burgers praten mee
Alti
i I
Geen
Meer informatie
Duizen
voorde
DE TILBURGSE KOERIER
DONDERDAG 6 APRIL 2006 - PAGINjL t|LBURGSE KOERII
FOTO: COS WEST EN MIDDE
2.
kapel.
donderdag.
I
Vergeet niet uw naam en adres te noteren!
f
>ar-
Het volledige Burgerjaarverslag 2005 kunt u vinden op www.tilburg.nl.
Een papieren versie kunt u afhalen bij één van de Stadswinkels of opvragen via
telefoonnummer 013 542 92 34 of 01 3 542 89 98
Ook dit jaar heb ik weer ervaren hoe open,
betrokken en constructief Tilburgers met hun
stad bezig zijn. Tilburg moet een aantrekkelijke,
veilige en vooral leefbare stad zijn. Niet alleen
de gemeente werkt hieraan, maar ook u als in
woner draagt uw steentje bij. Het afgelopen jaar
heb ik onder andere een groot aantal wijken be
zocht. Deze bezoeken waren zeer informatief en
leuk om te doen. Onze bewoners stralen trots
uit. Ze laten niet alleen de problemen in hun
wijk zien, maar ook dingen die ze mooi vinden
en koesteren. Vaak komen bewoners zelf met
creatieve oplossingen voor problemen in hun
wijk. Deze trots en creativiteit vormen de motor
van de stad Tilburg.
Als uw contact met de gemeente niet loopt zoals u dat had verwacht, kunt u een klacht indienen. Ik vind het
belangrijk dat die mogelijkheid er is. Met een klacht moet zorgvuldig worden omgegaan, een klacht heeft immers
ook een signaalfunctie voor de organisatie. Burgers kunnen rekenen op een eenduidige afhandeling van klachten.
In 2005 zijn in totaal 197 klachten binnengekomen. De klachten hebben grotendeels betrekking op hoe de klant
behandeld werd door een ambtenaar of bestuurder. Niet alle klachten worden formeel afgehandeld. Meer dan de
helft van de klachten kan in onderling overleg worden afgewikkeld waardoor inschakeling van de klachten
commissie niet nodig is. De klachtencommissie heeft in het afgelopen jaar 13 klachten in behandeling genomen,
hiervan zijn 3 klachten gegrond verklaard.
Uit de goede oplossingen wordt 1 winnaar getrokken die
de hoofdprijs, een fiets wint. Als troostprijs zijn er 10 x
twee toegangskaarten tot het Tilburgse evenement Festival
Mundial (17 en 18 juni 2006) te verloten.
Voor opleidinger
Je bent in gi
4.
6.
7.
8.
9.
/'Ws
Waterhoelstraat 10
5041 HD Tilburg
tel: 013-5455290
Vooral
Onze gro
maandag
van 9.00
maanda
van 19.
Ja u leest het gi
stelten. We hebl
kwaliteitskeuke
we deze u goed
En dat is natuur
profiteert hiervai
oplopen tot duize
missen. Kom oo
Riel en profiteer
De raad en het college hebben zich in 2005 ingezet om het contact met burgers te verstevigen. Zo zijn groepen
inwoners en vertegenwoordigers van organisaties en instellingen uitgenodigd om als ‘gast van de raad’ naar een
raadsdebat te komen luisteren en kijken. Zelf ben ik samen met de andere collegeleden de stad in getrokken. We
hebben bezoeken gebracht aan onder andere Groeseind/Hoefstraat, Reeshof, Binnenstad en Stokhasselt/Heikant
en aan diverse bedrijven en instellingen. Ik heb deze bezoeken als zeer positief ervaren.
Een prachtig voorbeeld van samenwerking tussen college, raad en burgers vind ik de manier waarop we invulling
geven aan de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Op 1 januari 2007 wordt de Wmo van kracht. Deze wet
heeft als doel om ondersteuning te geven aan mensen die hulp nodig hebben om zelfstandig te kunnen wonen en
deel te nemen aan de samenleving. De gemeente krijgt daardoor een aantal nieuwe taken, mensen kunnen bijvoor
beeld vanaf volgend jaar bij de gemeente vragen om thuiszorg. Om deze wet voor te bereiden en op een Tilburgse
manier in te vullen, is er een werkgroep samengesteld met daarin raadsleden en collegeleden. Deze werkgroep heeft
in 2005 tien gesprekken gevoerd met Tilburgers om van hen te horen waar zij behoefte aan hebben. Aan tafel zateM
onder anderen ouderen, mensen met psychische problemen en mensen die voor een familielid zorgen. Ook zijn er V
drie gesprekken geweest met professionals. Tilburgse belangengroepen hebben spontaan het initiatief genomen en
zich verenigd in een participatieraad Wmo. Zij praten actief mee en adviseren de gemeente over het Wmo beleid.
Nog enkele
spectacula
Graag wil ik een burgemeester zijn die staat voor welzijn en emancipatie. Een veili- B
ge samenleving is echter wel een basisvoorwaarde om een hoog niveau van welzijn E
en emancipatie te bereiken en uit te bouwen. Om die reden moet duidelijk zijn wat
wel en niet mag in deze stad. In een aantal gevallen zal het beleid strak moeten
worden uitgevoerd, zoals bij hennepkwekerijen en overlastgevende horeca.
In oktober 2005 is een convenant getekend tussen gemeente, politie, OM, woning- I
corporaties, Essent en Traverse om overlastgevende hennepteelt aan te pakken. E.
Ook zijn tegen een aantal horecagelegenheden maatregelen genomen en is een J
aantal gelegenheden (al dan niet tijdelijk) gesloten. De juridische procedures zijn gE
gewonnen. In de zomer en in het najaar van 2005 heeft de gemeente samen met
het Openbaar Ministerie en de politie acties gehouden om woninginbraken tegen te gaan. In een campagne werden
de Tilburgers gewezen op een aantal maatregelen die zij kunnen treffen om woninginbraken te voorkomen. Ook
werden het Politiekeurmerk Veilig Wonen en ‘de vakantiekaart’ onder de aandacht gebracht. Dat deze acties een
positief effect hebben, blijkt wel uit het feit dat de gevoelens van onveiligheid van burgers in de laatste jaren een
dalende tendens laten zien. Ook wanneer ik kijk naar de tendens in aangiften/meldingen bij een aantal vormen
van criminaliteit en overlast, ben ik voorzichtig optimistisch: het aantal woninginbraken neemt licht af, het aantal
bedrijfsinbraken neemt sterk af. Ofschoon vernieling van auto’s weer stijgt, nemen fietsendiefstal en diefstal uit
auto al jaren af. Bij gewelddelicten is er per saldo een stabilisering waar te nemen: een lichte stijging van het aantal
mishandelingen, een stabilisering van bedreigingen en een daling van het aantal berovingen met geweld. De overlast
door drugs stijgt echter weer wat en de overlast door jongeren lijkt te stabiliseren. De enorme betrokkenheid van
bewoners die ik heb gezien tijdens wijkbezoeken geven mij echter veel positieve energie waardoor ik er van over
tuigd ben dat Tilburg, in de strijd tegen criminaliteit en overlast, een eind op de goede weg is!
Wat weet u van Tilburg? Jasper Vervaat en Onur Aslan, twee Tilburgse scholieren van het Theresia-
lyceum, hebben wat vragen voor u op een rij gezet. De antwoorden kunt u o.a. terugvinden in boeken,
op internet en natuurlijk in het burgerjaarverslag.
De letters in het grijze kader vormen een woord.
Stuur dit woord voor 1 mei aanstaande naar:
Gemeente Tilburg
Concernstaf/ Bestuursadvisering
o.v.v. oplossing Tilburgpuzzel
Postbus 90155, 5000 LH Tilburg
III
De gemeente wil goed bereikbaar zijn en stelt de burger, ook als
het gaat om dienstverlening, centraal. Dagelijks hebben we contact
met u als klant, bijvoorbeeld persoonlijk aan een van de balies van
de vijf Stadswinkels of telefonisch via het Centraal meldpunt. Ook
wordt in toenemende mate de website bezocht. De Stadswinkels
kregen in 2005 bijna 163.000 klanten op bezoek. Dat is 2,6% meer
dan in 2004. Per 1 januari 2005 is de identiteitsplicht ingevoerd.
Dit heeft zich vertaald in een forse stijging van het aantal afgege
ven identiteitskaarten. In 2005 waren dit er in totaal 18.799 tegen
over 12.041 in 2004 (+56%). Klanten moeten voor dit product twee
maal naar de stadswinkel komen, één keer voor de aanvraag, één
keer voor het ophalen van het document.
Alle klanten willen natuurlijk zo snel mogelijk geholpen worden.
De wachttijden laten geen grote afwijkingen zien ten opzichte van
2004. Wel is de gemiddelde wachttijd van de stadswinkel in de
Reeshof flink gedaald van bijna 27 minuten naar iets meer dan 18
minuten. Een betere, vraaggerichte inzet van medewerkers heeft
aan dit resultaat bijgedragen. Bij het Centraal Meldpunt, het cen
trale telefoonnummer waar meldingen voor de leefomgeving bin
nenkomen, kwamen 34.850 meldingen binnen. Dat is 8% meer dan
in 2004. Met name het aantal meldingen over afval en verontreini
ging, wegen en verkeer en groen zijn gestegen. Het aantal meldin
gen over sociale veiligheid is met 7,5% gedaald. Het merendeel van
de meldingen werd binnen de afgesproken termijn van 14 dagen
afgehandeld. De snelste methode om de gemeente te bereiken is de
website. In totaal hebben 509.775 bezoekers gebruik gemaakt van
de website, dat is een flinke stijging ten opzichte van 2004.
I Na een spannende stt
I Tilburgse middelbare
I het Odulphus Lyceum
maart de Tilburgse scl
I tide. Leerlingen van
Ibenhagen, Beatrixcc
I Odulphus Lyceum stre
I volle raadszaal van Ti
I tend lang tegen elkaa
1 nend kennisspel. We
Backx reikte even na
Wereldbeker uit en de
Verhoeven van Rabi
e.o. overhandigde dc
cheque die het Odulpl
den aan een project i
De leerlingen werden
Ez Flow IBP
Opleidingsinstit
Betrokkenheid van burgers brij de politieke besluitvorming vind
ik belangrijk. In het afgelopen jaar is de invloed van burgers»
het gemeentelijk beleid vergroot. De mogelijkheden om tijdens
commissievergaderingen in te spreken zijn verruimd en het 1
project ‘Gast van de Raad’ heeft vaste vorm gekregen. Ook via
inspraakprocedures, referenda en het project ‘Burgerinitiatief!
blijft het mogelijk voor burgers om hun stem te laten horen.
Daarnaast hebben burgers in toenemende mate zelf initiatievd
genomen voor activiteiten in hun wijk (Actief in de wijk, I
Verrijk je Wijk!)
Bewoners praten dus mee in Tilburg! Want zonder medewerkin|
en betrokkenheid van burgers blijken veel kansen voor de stad
niet te realiseren en problemen moeilijk op te lossen. Dat de I
gemeente belangen soms anders afweegt dan burgers, is on-
vermijdelijk. Zij moet immers kijken naar het belang van alle
burgers. Belangrijk is om, ondanks de uiteenlopende belangen,
het contact tussen partijen goed te houden. Daarom is veel aan
dacht besteed aan de communicatie met bewoners en bedrijven
Zo zijn er vorig jaar 657 bewonersbrieven verstuurd, tal van
bewonersavonden georganiseerd en is regelmatig gebruikge- I
maakt van de wijkkranten. Wekelijks informeert de gemeente 11
haar inwoners ook over tal van onderwerpen via het Gemeente-1
nieuws in de Tilburgse Koerier. Via de website www.tilburg.nl is
het steeds gebruikelijker om de mening van inwoners te vragen!
Daarnaast kan iedereen op het internet wekelijks de besluiten-1
lijst van het college en alle bijbehorende stukken zien.
In 1827 verscheen de eerste stoomfabriek in Tilburg. Het ging om Tilburgs grootste
spinnerij van de firma Pieter van
Wat is de naam van de buurtraad in de Kruidenbuurt?
Het oudste, nog steeds bestaande, bedevaartsoord in Tilburg is de
Hoe heet Tilburg tijdens carnaval?
Hoe heet het winkelcentrum in de Reeshof?
Welke Jan bouwde in de 15e eeuw het Kasteel van Tilburg; “Die stheenen earner aan die Hasselt”?
Hoe heet het nieuwe Tilburgse fietsplan?
Tijdens de kermis heet de donderdag, de
Wat is de grootste subwijk van Tilburg Noord?
10. Op welk industrieterrein werden vuurstenen van ongeveer 12.000 geleden gevonden?
Elke burger heeft het recht bezwaar te maken tegen een besluit van de gemeente. Dat ligt vast in de wet. Het kan E
gaan om een belastingaanslag waar je het niet mee eens bent, het wel of niet geven van een bouwvergunning, de
aanvraag van een uitkering of de vaststelling van een bestemmingsplan. In 2005 werden ongeveer 12.000 bezwaé
schriften, verminderingsverzoeken en wijzigingsverzoeken ingediend naar aanleiding van belastingaanslagen: on
roerend zaakbelasting, hondenbelasting, rioolrecht en afvalstoffenheffing. In 2004 waren dat er ruim 10.000.
Het merendeel van de verzoeken heeft echter betrekking op een verandering in de persoonlijke situatie zoals een
verhuizing of het overlijden van de hond. 99,10% is binnen de vastgestelde termijn van één jaar afgehandeld.
Gemeenten zelf wijzen vaak op de financiële risico’s op de langere termijn. Krijgen zij wel genoeg geld van het rijk
om de zorg op peil te houden, ook als er steeds meer ouderen een beroep doen op zorg? Er zullen creatieve oplos-
singen nodig zijn om bij toenemende vergrijzing uit te blijven komen met het beschikbare geld.