es4
Q
3
llaadswerli V9 F fyj CZ!
SP-
L
www.tilburgstemt.nl
1L
y
CDA
WD
PvdA
Tilburgse Ouderen Partij
TOP
Algemeen Belang
Groenlinks.
GROENLINKS
SP
D66
Tilburgse Volkspartij
TilBurger Belang
S'
Lijst Smolders Tilburg
DE TILBURGSE KOERIER-
erk en inkon
y erkeer en vervoer
ligheid
uwen en wonen
Partij van de Arbeid
gelin
ken.
de Heuvel.
noc
That's in Tilburg
iwe-
«1de
de
Uitgave:
Realisatie:
Raadsgriffie gemeente Tilburg
Communicatieadviesbureau Mercuur
(o.a. ook de Tilburgse Stemwijzer)
roningen
bouwen
joral
ikri-
t en
renge
genten,
ip naar
nden en,
ne
ag
Er-
ering v< m.
ke
Tilburg Berkel-Enschot Udenhout
Tilburg
□icria aan
snelheid
rstar
:entr
iuurder en
moeten
nsluitin-
Inzicht in be
lijk. Eerst Vei
te veel van he
tureel centru
cultuurstad?
Stappegoor v
Zonde. Huidi
meer grote s
tie Piushaven
Tilburg heeft te weinig arbeidsplaatsen.
Ondernemerschap stimuleren ook bij on
-|eren vana iar
en in hi an
j is prim eg
j. De Dia an
opzetten
wachten te
heeft geen
en wordt yup-
voor star-
bevorderen
inder slopen
en in wei-
r wel naar
snaantaü en,
eren, iwi ag-
stimulai we
In wijk en buurt moeten bewoners zich veilig voelen,
dus veel sportieve, sociale en culturele voorzieningen
voor jong en oud. Aandacht voor openbare ruimte: ver
lichting, zwerfvuil, onderhoud, enz. Cameratoezicht op
onveilige plekken, ook in wijken. Voldoende, zichtbare
politiezorg.
Tilburg is st(
meer atelier
Tilburg cult
Cultuurmake
buurt belar
schoolpleine
succes, zeke
faciliteiten. I
rele stad te
Tilburg moe
onderwijs, d;
schijningsvoi
de kunstople
wijken. Snel
Aandacht vo
voor de jeug
mair voor on
gelegenhedei
bura 66
enstt de
erspectief ie-
e stage-i st-
:ht voor en
/oor uit) in-
1 vangm en
<e maat hoi
Te veel belast
sidieterreur
het subsidie
Tilburg moet
steun voor b
zieningen, a<
jongeren. Evi
kwantiteit.
beschermd w
Binnen 4 jaar streven naar 10 meeraikn,
vooral aan onderkant arbeidsmarkt.
leid gemeente noodzakelijk. Afgestudrijad
behouden, door voldoende geschikttaêr
gesubsidieerde arbeid dan een uitkering.
Nauwe samenwerking gemeente, bedrijfsler
wijs. Bijv, meer stageplekken voor alloctai.
Goed armoedebeleid is van belang. Miniret
er komen.
Veel subsidii
weinig naar 1
en nieuw p
Tilburgers si
niet naar Will
In Stappegot
sportvoorzie
Hoeft niet mi
Dat Tilburg bi
stimuleren
gang tot alle
van creatieve
Muzenkwartk
goede en be
Topsport is v
Stappegoor o
Ondernemerschap stimuleren
Het MKB is van groot belang, 1
ondernemers is essentieel. Kapper
regels. Werken voor een uitkering i
te doen in onze maatschappij.
deze maatschappelijke klussen o
a structu
..ourgers m<
te bieden hee
steun van gei
ties: sport/te
Stappegoor ii
nu ondergesc
stad, vereist
grote en kleir
profileren.
indacht vi
Combikat
eren zitter
i uitkéy
oudere
werklozenbes se
De Tilburgse infrastructuur is niet goed op. Geen
bedrijventerreinen. Geen noodzaak tot ’ij- Til.bui
venterreinen, bestaande optimalisering
krachtig acquisitiebureau. Betere afstem Ijs
en bedrijfsleven. Gesubsidieerde arbei lf-
sprekend: eerst betere afstemming vanw >d.
Dan wellicht gesubsidieerde arbeid ik ite
moet verborgen armoede beter in kaart li ol-
gens gericht en direct hulp bieden.
Aanleg Cityring is belangrijk. Onderhoud wegen en trot
toirs moet snel terug op oude niveau. Mag extra geld
kosten. Parkeertarieven mogen stijgen maar alleen met
doel om mobiliteitsproblemen op te lossen. Betaald par
keren in garages bij grote wijkwinkelcentra is niet uitge
sloten. Openbaar vervoer: meer tariefacties; onderzoek
naar evt. gratis openbaar vervoer. Betere verkeersveilig
heid rond scholen.
Repressie en bestrijding hebben alleen zin met preven
tie. Betere opvang voor ex-gevangenen zodat ze niet
weer de fout in gaan. Gratis heroïne voor junks en veel
plegers voorkomt criminaliteit. Politie meer de straat op
en beter bereikbaar voor aangiften, klachten en tips.
Meer buurtconciërges en toezichthouders. Aanpak van
‘foute’ horeca.
Tot en met 2010 7.000 woningen erbij, waarvan 1.400 in
de sociale sector. Minstens 600 starterswoningen en 40%
geschikt voor senioren. Binnenstad kan verder verdicl
ten rond Piushaven en in Spoorzone. In ie
bouwwijk minimaal 3 openbare
voor speelruimte. Sterke regierol
bouwprojecten.
Als Reeshof vol is: bouwen in Berkel-Enschot
Noordoost waar plek is voor woningen met tuin. Strei
aanpak huisjesmelkers.
De cultuurse
lokale econo
moet bereikt
kunstmanife:
rijk. Jongerei
tonen. Vaklt
laten.sporter
Geen subsidi
Tilburgse economie moet veelzijdiger.
dienstverlening en voldoende, goede
nen. Beter imago als aantrekkelijke
Gesubsidieerde arbeid voor langdurig i ar
doorstroming naar regulier werk biel.
Armoede onder ouderen moet gem ig
bestrijden. Subjectsubsidies moeten ten en
lastenverlichting voor mensen met enkel
Beter economisch beleid inclusief ea ijk
innovatiefonds. Minder regels en bun 66
kiest voor ondernemers en meer dien’—J
binnenstad. Afgestudeerden persp“rt
den. Starters steunen. Voldoende s'
sen voor jongeren, met aandacht
gehandicapten. Dienstverlening vc
geren zonder werk. Goed sociaal
die het niet redden. Menselijke
Huidige plannen voor de Cityring zijn oké. Inhaalslag
onderhoud wegen, fietspaden en trottoirs heeft voor
keur boven groot onderhoud ringbanen. Max. snelheid
(ook op ringbanen) in bebouwde kom: 50 km. Betaald
parkeren in garages bij grote wijkwinkelcentra is billijk.
Openbaar vervoer: hogere frequentie; max. 2 strippen
binnen Tilburg; meer kortingsmogelijkheden en betere
service.
Geen Cityring: te duur, geen noemenswaardige voorde
len. Tilburgers willen het niet. Om Reeshof beter te ont
sluiten: snel aanleggen Noordwesttangent en verdubbe
len Bredaseweg. Achterstallig onderhoud wegen met
spoed aanpakken. Budget komt van annuleren Cityring
en gebruikmaking provinciale subsidies. Parkeren cen
trum eerste uur gratis, bij wijkwinkelcentra/ziekenhui-
zen altijd gratis. Gratis/goed(koop) openbaar vervoer
met betere routes en bus-treinaansluitingen.
Tilburg uit toplO van onveilige steden. Actieve benade
ring risicojongeren door ze iets te bieden. Beter voorko
men dan achteraf optreden. Na repressie altijd begelei
ding terug in maatschappij. Legalisering productie soft
drugs, maar nu hard optreden tegen illegale hennep
kwekerijen (crimineel gedrag, brandgevaar e.d.).
Gecontroleerde verstrekking harddrugs aan ziekelijk
verslaafden. Aanpak verslonzing openbare ruimte. Meer
stadswachten.
Meer ruimte
en wijken pi
Actieplan on
der te maker
jonge kuns
jeugd van 6
sporten. Met
sportvoorzie
ementenstad
Bouwprogramma’s moeten beter zijn afgestemd op de
markt. Levensloopbestendige woningen bouwen die
gemakkelijk zijn aan te passen aan levensfase waarin
bewoner verkeert. Voor ouderen dient dit gecombineerd
te worden met alle voorzieningen: van zorg tot winkels.
Tilburg kent woningnood, zeker voor starters. Voor hen
bouwen heeft prioriteit, gevolgd door op gang brengen
van de doorstroming. Inbreiden in bestaande stad heeft
voorkeur boven bouwen van nieuwe wijken.
Stop automa
van prestati
sterker profi
amateurkuns
tegen betaalt
voorstellinge
me, ook vooi
Meer trapveh
x^
Tilburg kent geen woningnood. Doorstroming van goed
kope naar duurdere woningen moet beter. Bouwen voor
al voor starters en ouderen. In ieder nieuwbouwplan
zeker 25% sociale woningbouw. Voorzien in behoefte
aan grotere bouwkavels. Wooncarrière in eigen wijk: veel
verschillende soorten woningen en voorzieningen. Als
Reeshof vol is: bouwen in Berkel-Enschot en rond
Udenhout, met behoud van het dorpse karakter.
Het geweld moet de stad uit. Goede balans zoeken tus
sen preventieve maatregelen en hard ingrijpen.
Uitbreiding van cameratoezicht en meer blauw op
straat. Invoering Keurmerk Veilige Buurt. Strenge aanpak
huiselijk geweld.
Meer geld n<
stenen. Stin
Privatisering
kan trekken.
Voldoende p<
te weinig om
Minder woni
gen niet won
faciliteren er
Snelle realisering Noordwesttangent en Cityring. Aanleg
transferia aan randen van de stad.
Max. snelheid op ringbanen: 50 km. Daarbinnen: 30 km.
Voorstander betaald parkeergarages bij grotere wijkwin
kelcentra. Huidig inhaalprogramma onderhoud wegen is
nodig maar ook voldoende. Meer geld naar onderhoud
en aanleg fietspaden. Openbaar vervoer: indien haalbaar
gratis. Anders Piekbus permanent op zaterdag en koop
avonden, gratis busje op Cityring; prijzenacties trein
kaartjes Reeshof-Centrum.
Openbaar vervoer: bij onderwijsinstellingen 4 keer per
uur een bus, vast tarief (0,50 ct) voor stad en dorpen.
Betere fietspaden. Help Tilburger op de fiets en in de
bus, is goed voor milieu. Gratis parkeren bij wijkwinkel
centra. Goede ontsluiting Reeshof, inclusief Noord
westtangent en Bredaseweg. Voorstander Cityring.
Onderhoud wegen en ringbanen moet beter, maar finan
cieren uit reguliere budgetten. Niet hiervoor schatkist
leegmaken.
srder verdich-
iedere nieuw-
ruimte reserveren
van gemeente bij
Met veiligheid kan het een stuk beter in alle wijken van
Tilburg. Meer cameratoezicht, ook in wijken en op
onveilige plekken buiten binnenstad. Betere verlichting.
Politiebureaus 24 uur per dag toegankelijk en politie
meer zichtbaar op straat. Enge plekken veiliger maken
en bij nieuwbouw helemaal voorkomen.
De woningnood neemt a
Binnenstad mag nog meer verdichten
Bouwen vooral voor senioren. Zowel
re als hele dure seniorenwoningen.
Doorstroom bevorderen door bouw betaalbare maar ook
vrijstaande woningen. Door woningaanpassing gehandi
capten thuis laten wonen. Tilburg hoeft niet per se gro
ter te worden. Leefbaarheid is belangrijker.
Bouwen vooral voor studenten, starters en ouderen.
Daaronder zijn steeds meer alleenstaanden. Wachttijd
van ruim 3 jaar voor huurwoningen is te veel. Tilburg
moet bouwtempo volhouden. Ruimten boven winkels
beter benutten als woning. Binnenstad kan verder ver
dichten, bijv, met appartementen. Opvrolijken van
binnenstad en Berkel-Enschot. Van het groene buitenge
bied afblijven.
Zorgen voor 10.000 extra banen in dek^ar
Creatieve bedrijvigheid is een belangrijke
motor, moeten we uitbouwen ^e.
Gesubsidieerde arbeid biedt kans op dospar
reguliere baan. Uitkeringen zetten we injen
te scheppen. Wie geen baan heeft blijsjat-
schappelijk actief. Invoering van jeugfc-
geling. Gemeente geeft goede voorbeeliL-
Meer huizen met tuinen realiseren. Kwaliteit van wc
is belangrijk bij nieuwe woningbouwprojecten: l
voor de toekomst. Om doorstroom te bevorderen voc
bouwen in hoger segment. Wachtlijsten huurwoningen L.
tisch bekijken. Veel mensen weigeren te vaak een woning,
levert vertekend beeld op. Als Reeshof vol is: bouwen in
bestaande stad (ook huizen met een tuin) en Berkel-
Enschot en Udenhout, met name voor ouderen en starters.
Lage woonlasten zijn prioriteit.
af maar nog onvoldoende.
verdichten.
goedkope, duurde-
Aanleg Noordwesttangent en verbreding Bredaseweg
heeft prioriteit. Cityring moet anders. Tweerichtings
verkeer moet blijven en de Spoorlaan blijft 2x2 strooks.
Meer parkeerplaatsen in de binnenstad. Sneller en beter
onderhoud van wegen en groen in overleg met de wijk
bewoners. Parkeertarieven stijgen slechts met inflatieni-
veau. Bij wijkwinkelcentra gratis parkeren. Openbaar
vervoer: betere aansluiting bij woonzorgcentra, univer-
siteit en bedrijventerreinen. Alleen tariefacties voor de
nachtbus.
Aanleg Noordwesttangent heeft prioriteit. Geen tunnel
onder de Heuvel is kleinstedelijk denken. Tilburg ver
loedert, enorme inhaalslag in wijken is nodig voor
onderhoud wegén. Trottoirs en fietspaden moeten goed
begaanbaar zijn voor rollators en rolstoelen. Parkeren
niet duurder. Bij wijkwinkelcentra minimaal eerste uur
gratis. Openbaar vervoer: lagere instappen T-bussen;
T-busnetwerk moet meer haltes en logische verbindin
gen krijgen; Piekbus moet blijven.
Streven naar gevarieerder baner
startende ondernemers stimuler.
geschoolden. Creatieve sector stimuta we
bedrijventerreinen, meer duurzaamhe ide
terreinen. Bedrijvigheid in woonwijken i ien
grote superstores aan ringbanen. Gesui je
lijke opstartbanen om werkzoekenden i lel-
pen. Creëren jongeren-opstapbanen bijn ige
vers. Ruimhartig armoedebeleid. Laagst 90
euro extra voor ziektekostenverzekering
-L_
Veel industrie verjrekt uit Tilburg, eenaep
mensen kan niet aan de slag.
Alles op alles zetten om bestaande werk# te
behouden. Oprichting van gemeentelijkine
drijf. Iedereen in de bijstand die kan wem de
slag. Geen sollicitatieplicht voor moedöltot
12 jaar. Mensen met uitkering mogen tm|lie
nen.
Profilering als bedrijvenstad heeft pi
vroeger: sterke acquisitie door gemeen
buitenland. Betere bereikbaarheid en i
venterreinen. Nieuwe goede kantoorlui
lijk. Beter starterklimaat ontwikkelen.!
goed in zijn beter op de kaart zetten. 1
lig zijn. Maatschappelijke taken voorin
als opstap naar betaald werk.
Forse aanpak van veelplegers. Politie moet alle misdrij
ven rechercheren. Tilburg heeft meer politie nodig.
Dagopvang voor chronisch verslaafden en gratis drugs-
verstrekking.
Aanpak vuurwapenbezit. Een aparte wethouder voor vei
ligheid is gewenst.
Wie zich niet aan de regels houdt hard aanpakken.
Overlast van groepen die zich niet aanpassen krachtig
bestrijden.
Tilburg kent ernstige woningnood met wachttijd van 39
maanden en 7,000 woningzoekenden. Tilburgers willen
woning met tuin en half vrijstaande woningen. Dus daar
meer van bouwen. Dat bevordert doorstroom. Zo komen
er meer woningen voor starters vrij. Om hoge inkomens
in Tilburg te houden: meer ruimere kavels aanbieden.
Afschaffing van Welstandcommissie.
De woningnood in Tilburg is erg, mensen
lang op een betaalbare woning. Gemeente
zeggenschap over bouwprojecten. Piushaven
penwijk. Vooral sociale woningbouw plegen t
ters, studenten en senioren. Doorstroom b«
door bouw van dure woningen is onzin. Minu
en meer renoveren. Als Reeshof vol is: bouwer
landen rond Berkel-Enschot en Udenhout, maar
de ‘dorpse maat.’
Het moet nog veiliger in Tilburg. Mensen moeten zonder
angst over straat kunnen.
Meer blauw op straat, in wijken minimaal 2 wijkage
Politie en stadswachten vaker en op juiste tijdstip
plekken met overlast. Meer buurtconciërges.
Drugsdealers- en gebruikers hard aanpakken.
Op gebied van veiligheid heeft de gemeente het sinds
1998 aardig laten versloffen. De politiek heeft nauwe
lijks eigen ideeën en loopt blind achter het dik betaalde
rapport Fijnaut aan. Veel detailmaatregelen maar de
grote lijn ontbreekt. De burgemeester moet leiderschap
tonen en consequent zijn en niet alleen de kranten wil'
len halen met schijnleiderschap.
Behoefte aan woningen is groot voor mensen met een
kleine of grote portemonnee.
Vooral bouwen voor studenten, starters en senioren.
Woonzorgvoorzieningen realiseren. In de bestaande
stad kan nog gebouwd worden, lelijke plekken zeker
opvullen. Als Reeshof vol is: bouwen in Overhoeken.
Daarna ontbreekt noodzaak tot stadsuitbreiding. Stad
en dorpen moeten niet aan elkaar groeien. Groen bui
tengebied maakt Tilburg tot prettige woonstad: afblijven
dus.
De veiligheid kan nog beter in Tilburg. Harde aanpak
drugscriminaliteit: aantal coffeeshops halveren, verbod
op qatruimten, sluiten dealpanden en henneptelers de
huur opzeggen. Meer stadswachten voor toezicht op
overtredingen. Cameratoezicht bij horeca en winkels,
maar ook in woonwijken. Strenge aanpak van jongeren
die ontsporen onder het motto "wie niet horen wil moet
maar voelen."
Mensen moeten kunnen wonen in een huis dat bij hun
inkomen past. Op dit moment zijn er onvoldoende huur
woningen. Ook zijn er voor jonge gezinnen te weinig
huizen met een tuin en een parkeerplaats voor de deur.
Er moeten meer zorg- en aanleunwoningen komen voor
ouderen. In de Overhoeken in Berkel-Enschot komen te
veel woningen. Gemeente moet regie houden en niet
alles aan projectontwikkelaars overlaten.
De verdichting van de binnenstad moet stoppen. Te veel
mensen op een kluitje. Kwaliteit is belangrijker dan
kwantiteit. De 6e stad van het land? Onbelangrijk.
Bouwen vooral voor jeugdige starters en ouderen.
Dorpse karakter van Berkel-Enschot en Udenhout behou
den.
Bestaande wijken opknappen en leefbaarder maken.
Reeshof moet een hart krijgen met kwaliteit.
Betere profilering van Tilburg als belar
trum en banenmotor. Specifieke ecn'
stad vers
ders. Goede toe..»--
tengebied. Ondernemerschap stim«i
lingen, zodat afstudeerders in 7
Tilburgers met uitkeringen en gest
schappelijk nuttige taken
Kansenbenadering staat voorop. Netwerkjjn
sleutel tot opsporen sociale knelsituatiesT
Stoppen met Cityring en slopen van
Referendum over verkeer in binnenstad.
Wijkbewoners krijgen budget en bepalen zelf wat moet
gebeuren aan wegenonderhoud.
Minder parkeerplaatsen in binnenstad. Betaald parkeren
bij winkelcentra is onzin. Openbaar vervoer: SP heeft
eigen voorstel buslijnregeling; bushaltes terug bij ver
zorgingshuizen; betere verbindingen bedrijventerrei
nen; twee strippen voor heel Tilburg en dorpen.
Plan voor Cityring is waanzinnig slecht en kost bakken
met geld. Spoorlaan moet 4-baans blijven en geen een
richtingsverkeer. Heuvel moet hoofdzakelijk autovrij
blijven. Parkeren niet duurder. Parkeergarages bij win
kelcentra: eerste 60 min. gratis. Openbaar vervoer: bui
ten spits gratis voor iedereen. Maximale inzet voor
goede ontsluiting verkeer in Reeshof.
Kunstwerk Hasseltrotonde terugdraaien.
Geen 45 miljoen euro voor een ondoordacht
Cityringplan. Dus voorlopig laten zoals het is.
Onderhoudstoestand van wegen, trottoirs en fietspaden
holt achteruit. Daar moet structureel 3 tot 5 miljoen
euro per jaar bij. Meer parkeerplaatsen, niet dt
bij wijkwinkelcentra gratis. De T-buslijnen n
anders: minder vaak overstappen en betere aans
gen.
Tilburg moet een fijne stad blijven. Nauwe samenwer
king tussen alle betrokken partijen. Consequent optre
den en handhaven staat voorop. Bijzondere aandacht
voor jongeren: biedt ze ruimte om te spelen, maar tege
lijkertijd aanspreken op gedrag indien nodig.
Ordescholen instellen en straatmentoren. Geen camera
toezicht in woonstraten en onnodig preventief fouille
ren, behoud van privacy.
Het veiligheidshuis is succesvol. Nu ook ondernemers,
bewoners en andere organisaties erbij betrekken.
Nauwlettend toezien op naleving wetten en regels en
streng handhaven. Niet meer gedogen. Preventief fouil
leren werkt uitstekend. Ruimere inzet van cameratoe
zicht, sms-alert en gelaatsscan op pasjes. Alertheid op
wijkniveau en steunen van goede buurtinitiatieven.
Haast maken met aanleg Noordwesttangent en aanpak
WilhelminakanaaL Noordoosttangent moet verdubbeld
worden. Wegwerken onderhoudsachterstand wegen,
fietspaden en ringbanen is topprioriteit. Parkeertarieven
moeten concurreren met andere steden. Bij grotere wijk
winkelcentra goede parkeervoorzieningen maken.
Openbaar vervoer: moet doordringen in alle dorpen en
wijken; tariefacties voor bepaalde groepen en op bepaal
de tijden.
i banenmotor. Specifieke economist^
rsterken. Extra banen bieden kansaLr-
oede toeristische/recreatieve moZ,.
Jernemerschap stimuleren <X»].
subsiditit
In hoog tempo Kempenbaan ontwikkel is-
vesting hoogwaardige dienstverlening.
Woud van regelgeving afschaffen: onden p,
niet tegenwerken. Extra aandacht voorl
ambachtelijke bedrijven. Combikavels ag
wonen en werken. Jongeren zitten óf op ei
ken, maar krijgen geen
Participatiebanen voor
Stadswachten opleiden uit werklozenbes
extra bijdrage voor ouderen met alleen!
i in.