es4 Q 3 llaadswerli V9 F fyj CZ! SP- L www.tilburgstemt.nl 1L y CDA WD PvdA Tilburgse Ouderen Partij TOP Algemeen Belang Groenlinks. GROENLINKS SP D66 Tilburgse Volkspartij TilBurger Belang S' Lijst Smolders Tilburg DE TILBURGSE KOERIER- erk en inkon y erkeer en vervoer ligheid uwen en wonen Partij van de Arbeid gelin ken. de Heuvel. noc That's in Tilburg iwe- «1de de Uitgave: Realisatie: Raadsgriffie gemeente Tilburg Communicatieadviesbureau Mercuur (o.a. ook de Tilburgse Stemwijzer) roningen bouwen joral ikri- t en renge genten, ip naar nden en, ne ag Er- ering v< m. ke Tilburg Berkel-Enschot Udenhout Tilburg □icria aan snelheid rstar :entr iuurder en moeten nsluitin- Inzicht in be lijk. Eerst Vei te veel van he tureel centru cultuurstad? Stappegoor v Zonde. Huidi meer grote s tie Piushaven Tilburg heeft te weinig arbeidsplaatsen. Ondernemerschap stimuleren ook bij on -|eren vana iar en in hi an j is prim eg j. De Dia an opzetten wachten te heeft geen en wordt yup- voor star- bevorderen inder slopen en in wei- r wel naar snaantaü en, eren, iwi ag- stimulai we In wijk en buurt moeten bewoners zich veilig voelen, dus veel sportieve, sociale en culturele voorzieningen voor jong en oud. Aandacht voor openbare ruimte: ver lichting, zwerfvuil, onderhoud, enz. Cameratoezicht op onveilige plekken, ook in wijken. Voldoende, zichtbare politiezorg. Tilburg is st( meer atelier Tilburg cult Cultuurmake buurt belar schoolpleine succes, zeke faciliteiten. I rele stad te Tilburg moe onderwijs, d; schijningsvoi de kunstople wijken. Snel Aandacht vo voor de jeug mair voor on gelegenhedei bura 66 enstt de erspectief ie- e stage-i st- :ht voor en /oor uit) in- 1 vangm en <e maat hoi Te veel belast sidieterreur het subsidie Tilburg moet steun voor b zieningen, a< jongeren. Evi kwantiteit. beschermd w Binnen 4 jaar streven naar 10 meeraikn, vooral aan onderkant arbeidsmarkt. leid gemeente noodzakelijk. Afgestudrijad behouden, door voldoende geschikttaêr gesubsidieerde arbeid dan een uitkering. Nauwe samenwerking gemeente, bedrijfsler wijs. Bijv, meer stageplekken voor alloctai. Goed armoedebeleid is van belang. Miniret er komen. Veel subsidii weinig naar 1 en nieuw p Tilburgers si niet naar Will In Stappegot sportvoorzie Hoeft niet mi Dat Tilburg bi stimuleren gang tot alle van creatieve Muzenkwartk goede en be Topsport is v Stappegoor o Ondernemerschap stimuleren Het MKB is van groot belang, 1 ondernemers is essentieel. Kapper regels. Werken voor een uitkering i te doen in onze maatschappij. deze maatschappelijke klussen o a structu ..ourgers m< te bieden hee steun van gei ties: sport/te Stappegoor ii nu ondergesc stad, vereist grote en kleir profileren. indacht vi Combikat eren zitter i uitkéy oudere werklozenbes se De Tilburgse infrastructuur is niet goed op. Geen bedrijventerreinen. Geen noodzaak tot ’ij- Til.bui venterreinen, bestaande optimalisering krachtig acquisitiebureau. Betere afstem Ijs en bedrijfsleven. Gesubsidieerde arbei lf- sprekend: eerst betere afstemming vanw >d. Dan wellicht gesubsidieerde arbeid ik ite moet verborgen armoede beter in kaart li ol- gens gericht en direct hulp bieden. Aanleg Cityring is belangrijk. Onderhoud wegen en trot toirs moet snel terug op oude niveau. Mag extra geld kosten. Parkeertarieven mogen stijgen maar alleen met doel om mobiliteitsproblemen op te lossen. Betaald par keren in garages bij grote wijkwinkelcentra is niet uitge sloten. Openbaar vervoer: meer tariefacties; onderzoek naar evt. gratis openbaar vervoer. Betere verkeersveilig heid rond scholen. Repressie en bestrijding hebben alleen zin met preven tie. Betere opvang voor ex-gevangenen zodat ze niet weer de fout in gaan. Gratis heroïne voor junks en veel plegers voorkomt criminaliteit. Politie meer de straat op en beter bereikbaar voor aangiften, klachten en tips. Meer buurtconciërges en toezichthouders. Aanpak van ‘foute’ horeca. Tot en met 2010 7.000 woningen erbij, waarvan 1.400 in de sociale sector. Minstens 600 starterswoningen en 40% geschikt voor senioren. Binnenstad kan verder verdicl ten rond Piushaven en in Spoorzone. In ie bouwwijk minimaal 3 openbare voor speelruimte. Sterke regierol bouwprojecten. Als Reeshof vol is: bouwen in Berkel-Enschot Noordoost waar plek is voor woningen met tuin. Strei aanpak huisjesmelkers. De cultuurse lokale econo moet bereikt kunstmanife: rijk. Jongerei tonen. Vaklt laten.sporter Geen subsidi Tilburgse economie moet veelzijdiger. dienstverlening en voldoende, goede nen. Beter imago als aantrekkelijke Gesubsidieerde arbeid voor langdurig i ar doorstroming naar regulier werk biel. Armoede onder ouderen moet gem ig bestrijden. Subjectsubsidies moeten ten en lastenverlichting voor mensen met enkel Beter economisch beleid inclusief ea ijk innovatiefonds. Minder regels en bun 66 kiest voor ondernemers en meer dien’—J binnenstad. Afgestudeerden persp“rt den. Starters steunen. Voldoende s' sen voor jongeren, met aandacht gehandicapten. Dienstverlening vc geren zonder werk. Goed sociaal die het niet redden. Menselijke Huidige plannen voor de Cityring zijn oké. Inhaalslag onderhoud wegen, fietspaden en trottoirs heeft voor keur boven groot onderhoud ringbanen. Max. snelheid (ook op ringbanen) in bebouwde kom: 50 km. Betaald parkeren in garages bij grote wijkwinkelcentra is billijk. Openbaar vervoer: hogere frequentie; max. 2 strippen binnen Tilburg; meer kortingsmogelijkheden en betere service. Geen Cityring: te duur, geen noemenswaardige voorde len. Tilburgers willen het niet. Om Reeshof beter te ont sluiten: snel aanleggen Noordwesttangent en verdubbe len Bredaseweg. Achterstallig onderhoud wegen met spoed aanpakken. Budget komt van annuleren Cityring en gebruikmaking provinciale subsidies. Parkeren cen trum eerste uur gratis, bij wijkwinkelcentra/ziekenhui- zen altijd gratis. Gratis/goed(koop) openbaar vervoer met betere routes en bus-treinaansluitingen. Tilburg uit toplO van onveilige steden. Actieve benade ring risicojongeren door ze iets te bieden. Beter voorko men dan achteraf optreden. Na repressie altijd begelei ding terug in maatschappij. Legalisering productie soft drugs, maar nu hard optreden tegen illegale hennep kwekerijen (crimineel gedrag, brandgevaar e.d.). Gecontroleerde verstrekking harddrugs aan ziekelijk verslaafden. Aanpak verslonzing openbare ruimte. Meer stadswachten. Meer ruimte en wijken pi Actieplan on der te maker jonge kuns jeugd van 6 sporten. Met sportvoorzie ementenstad Bouwprogramma’s moeten beter zijn afgestemd op de markt. Levensloopbestendige woningen bouwen die gemakkelijk zijn aan te passen aan levensfase waarin bewoner verkeert. Voor ouderen dient dit gecombineerd te worden met alle voorzieningen: van zorg tot winkels. Tilburg kent woningnood, zeker voor starters. Voor hen bouwen heeft prioriteit, gevolgd door op gang brengen van de doorstroming. Inbreiden in bestaande stad heeft voorkeur boven bouwen van nieuwe wijken. Stop automa van prestati sterker profi amateurkuns tegen betaalt voorstellinge me, ook vooi Meer trapveh x^ Tilburg kent geen woningnood. Doorstroming van goed kope naar duurdere woningen moet beter. Bouwen voor al voor starters en ouderen. In ieder nieuwbouwplan zeker 25% sociale woningbouw. Voorzien in behoefte aan grotere bouwkavels. Wooncarrière in eigen wijk: veel verschillende soorten woningen en voorzieningen. Als Reeshof vol is: bouwen in Berkel-Enschot en rond Udenhout, met behoud van het dorpse karakter. Het geweld moet de stad uit. Goede balans zoeken tus sen preventieve maatregelen en hard ingrijpen. Uitbreiding van cameratoezicht en meer blauw op straat. Invoering Keurmerk Veilige Buurt. Strenge aanpak huiselijk geweld. Meer geld n< stenen. Stin Privatisering kan trekken. Voldoende p< te weinig om Minder woni gen niet won faciliteren er Snelle realisering Noordwesttangent en Cityring. Aanleg transferia aan randen van de stad. Max. snelheid op ringbanen: 50 km. Daarbinnen: 30 km. Voorstander betaald parkeergarages bij grotere wijkwin kelcentra. Huidig inhaalprogramma onderhoud wegen is nodig maar ook voldoende. Meer geld naar onderhoud en aanleg fietspaden. Openbaar vervoer: indien haalbaar gratis. Anders Piekbus permanent op zaterdag en koop avonden, gratis busje op Cityring; prijzenacties trein kaartjes Reeshof-Centrum. Openbaar vervoer: bij onderwijsinstellingen 4 keer per uur een bus, vast tarief (0,50 ct) voor stad en dorpen. Betere fietspaden. Help Tilburger op de fiets en in de bus, is goed voor milieu. Gratis parkeren bij wijkwinkel centra. Goede ontsluiting Reeshof, inclusief Noord westtangent en Bredaseweg. Voorstander Cityring. Onderhoud wegen en ringbanen moet beter, maar finan cieren uit reguliere budgetten. Niet hiervoor schatkist leegmaken. srder verdich- iedere nieuw- ruimte reserveren van gemeente bij Met veiligheid kan het een stuk beter in alle wijken van Tilburg. Meer cameratoezicht, ook in wijken en op onveilige plekken buiten binnenstad. Betere verlichting. Politiebureaus 24 uur per dag toegankelijk en politie meer zichtbaar op straat. Enge plekken veiliger maken en bij nieuwbouw helemaal voorkomen. De woningnood neemt a Binnenstad mag nog meer verdichten Bouwen vooral voor senioren. Zowel re als hele dure seniorenwoningen. Doorstroom bevorderen door bouw betaalbare maar ook vrijstaande woningen. Door woningaanpassing gehandi capten thuis laten wonen. Tilburg hoeft niet per se gro ter te worden. Leefbaarheid is belangrijker. Bouwen vooral voor studenten, starters en ouderen. Daaronder zijn steeds meer alleenstaanden. Wachttijd van ruim 3 jaar voor huurwoningen is te veel. Tilburg moet bouwtempo volhouden. Ruimten boven winkels beter benutten als woning. Binnenstad kan verder ver dichten, bijv, met appartementen. Opvrolijken van binnenstad en Berkel-Enschot. Van het groene buitenge bied afblijven. Zorgen voor 10.000 extra banen in dek^ar Creatieve bedrijvigheid is een belangrijke motor, moeten we uitbouwen ^e. Gesubsidieerde arbeid biedt kans op dospar reguliere baan. Uitkeringen zetten we injen te scheppen. Wie geen baan heeft blijsjat- schappelijk actief. Invoering van jeugfc- geling. Gemeente geeft goede voorbeeliL- Meer huizen met tuinen realiseren. Kwaliteit van wc is belangrijk bij nieuwe woningbouwprojecten: l voor de toekomst. Om doorstroom te bevorderen voc bouwen in hoger segment. Wachtlijsten huurwoningen L. tisch bekijken. Veel mensen weigeren te vaak een woning, levert vertekend beeld op. Als Reeshof vol is: bouwen in bestaande stad (ook huizen met een tuin) en Berkel- Enschot en Udenhout, met name voor ouderen en starters. Lage woonlasten zijn prioriteit. af maar nog onvoldoende. verdichten. goedkope, duurde- Aanleg Noordwesttangent en verbreding Bredaseweg heeft prioriteit. Cityring moet anders. Tweerichtings verkeer moet blijven en de Spoorlaan blijft 2x2 strooks. Meer parkeerplaatsen in de binnenstad. Sneller en beter onderhoud van wegen en groen in overleg met de wijk bewoners. Parkeertarieven stijgen slechts met inflatieni- veau. Bij wijkwinkelcentra gratis parkeren. Openbaar vervoer: betere aansluiting bij woonzorgcentra, univer- siteit en bedrijventerreinen. Alleen tariefacties voor de nachtbus. Aanleg Noordwesttangent heeft prioriteit. Geen tunnel onder de Heuvel is kleinstedelijk denken. Tilburg ver loedert, enorme inhaalslag in wijken is nodig voor onderhoud wegén. Trottoirs en fietspaden moeten goed begaanbaar zijn voor rollators en rolstoelen. Parkeren niet duurder. Bij wijkwinkelcentra minimaal eerste uur gratis. Openbaar vervoer: lagere instappen T-bussen; T-busnetwerk moet meer haltes en logische verbindin gen krijgen; Piekbus moet blijven. Streven naar gevarieerder baner startende ondernemers stimuler. geschoolden. Creatieve sector stimuta we bedrijventerreinen, meer duurzaamhe ide terreinen. Bedrijvigheid in woonwijken i ien grote superstores aan ringbanen. Gesui je lijke opstartbanen om werkzoekenden i lel- pen. Creëren jongeren-opstapbanen bijn ige vers. Ruimhartig armoedebeleid. Laagst 90 euro extra voor ziektekostenverzekering -L_ Veel industrie verjrekt uit Tilburg, eenaep mensen kan niet aan de slag. Alles op alles zetten om bestaande werk# te behouden. Oprichting van gemeentelijkine drijf. Iedereen in de bijstand die kan wem de slag. Geen sollicitatieplicht voor moedöltot 12 jaar. Mensen met uitkering mogen tm|lie nen. Profilering als bedrijvenstad heeft pi vroeger: sterke acquisitie door gemeen buitenland. Betere bereikbaarheid en i venterreinen. Nieuwe goede kantoorlui lijk. Beter starterklimaat ontwikkelen.! goed in zijn beter op de kaart zetten. 1 lig zijn. Maatschappelijke taken voorin als opstap naar betaald werk. Forse aanpak van veelplegers. Politie moet alle misdrij ven rechercheren. Tilburg heeft meer politie nodig. Dagopvang voor chronisch verslaafden en gratis drugs- verstrekking. Aanpak vuurwapenbezit. Een aparte wethouder voor vei ligheid is gewenst. Wie zich niet aan de regels houdt hard aanpakken. Overlast van groepen die zich niet aanpassen krachtig bestrijden. Tilburg kent ernstige woningnood met wachttijd van 39 maanden en 7,000 woningzoekenden. Tilburgers willen woning met tuin en half vrijstaande woningen. Dus daar meer van bouwen. Dat bevordert doorstroom. Zo komen er meer woningen voor starters vrij. Om hoge inkomens in Tilburg te houden: meer ruimere kavels aanbieden. Afschaffing van Welstandcommissie. De woningnood in Tilburg is erg, mensen lang op een betaalbare woning. Gemeente zeggenschap over bouwprojecten. Piushaven penwijk. Vooral sociale woningbouw plegen t ters, studenten en senioren. Doorstroom b« door bouw van dure woningen is onzin. Minu en meer renoveren. Als Reeshof vol is: bouwer landen rond Berkel-Enschot en Udenhout, maar de ‘dorpse maat.’ Het moet nog veiliger in Tilburg. Mensen moeten zonder angst over straat kunnen. Meer blauw op straat, in wijken minimaal 2 wijkage Politie en stadswachten vaker en op juiste tijdstip plekken met overlast. Meer buurtconciërges. Drugsdealers- en gebruikers hard aanpakken. Op gebied van veiligheid heeft de gemeente het sinds 1998 aardig laten versloffen. De politiek heeft nauwe lijks eigen ideeën en loopt blind achter het dik betaalde rapport Fijnaut aan. Veel detailmaatregelen maar de grote lijn ontbreekt. De burgemeester moet leiderschap tonen en consequent zijn en niet alleen de kranten wil' len halen met schijnleiderschap. Behoefte aan woningen is groot voor mensen met een kleine of grote portemonnee. Vooral bouwen voor studenten, starters en senioren. Woonzorgvoorzieningen realiseren. In de bestaande stad kan nog gebouwd worden, lelijke plekken zeker opvullen. Als Reeshof vol is: bouwen in Overhoeken. Daarna ontbreekt noodzaak tot stadsuitbreiding. Stad en dorpen moeten niet aan elkaar groeien. Groen bui tengebied maakt Tilburg tot prettige woonstad: afblijven dus. De veiligheid kan nog beter in Tilburg. Harde aanpak drugscriminaliteit: aantal coffeeshops halveren, verbod op qatruimten, sluiten dealpanden en henneptelers de huur opzeggen. Meer stadswachten voor toezicht op overtredingen. Cameratoezicht bij horeca en winkels, maar ook in woonwijken. Strenge aanpak van jongeren die ontsporen onder het motto "wie niet horen wil moet maar voelen." Mensen moeten kunnen wonen in een huis dat bij hun inkomen past. Op dit moment zijn er onvoldoende huur woningen. Ook zijn er voor jonge gezinnen te weinig huizen met een tuin en een parkeerplaats voor de deur. Er moeten meer zorg- en aanleunwoningen komen voor ouderen. In de Overhoeken in Berkel-Enschot komen te veel woningen. Gemeente moet regie houden en niet alles aan projectontwikkelaars overlaten. De verdichting van de binnenstad moet stoppen. Te veel mensen op een kluitje. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. De 6e stad van het land? Onbelangrijk. Bouwen vooral voor jeugdige starters en ouderen. Dorpse karakter van Berkel-Enschot en Udenhout behou den. Bestaande wijken opknappen en leefbaarder maken. Reeshof moet een hart krijgen met kwaliteit. Betere profilering van Tilburg als belar trum en banenmotor. Specifieke ecn' stad vers ders. Goede toe..»-- tengebied. Ondernemerschap stim«i lingen, zodat afstudeerders in 7 Tilburgers met uitkeringen en gest schappelijk nuttige taken Kansenbenadering staat voorop. Netwerkjjn sleutel tot opsporen sociale knelsituatiesT Stoppen met Cityring en slopen van Referendum over verkeer in binnenstad. Wijkbewoners krijgen budget en bepalen zelf wat moet gebeuren aan wegenonderhoud. Minder parkeerplaatsen in binnenstad. Betaald parkeren bij winkelcentra is onzin. Openbaar vervoer: SP heeft eigen voorstel buslijnregeling; bushaltes terug bij ver zorgingshuizen; betere verbindingen bedrijventerrei nen; twee strippen voor heel Tilburg en dorpen. Plan voor Cityring is waanzinnig slecht en kost bakken met geld. Spoorlaan moet 4-baans blijven en geen een richtingsverkeer. Heuvel moet hoofdzakelijk autovrij blijven. Parkeren niet duurder. Parkeergarages bij win kelcentra: eerste 60 min. gratis. Openbaar vervoer: bui ten spits gratis voor iedereen. Maximale inzet voor goede ontsluiting verkeer in Reeshof. Kunstwerk Hasseltrotonde terugdraaien. Geen 45 miljoen euro voor een ondoordacht Cityringplan. Dus voorlopig laten zoals het is. Onderhoudstoestand van wegen, trottoirs en fietspaden holt achteruit. Daar moet structureel 3 tot 5 miljoen euro per jaar bij. Meer parkeerplaatsen, niet dt bij wijkwinkelcentra gratis. De T-buslijnen n anders: minder vaak overstappen en betere aans gen. Tilburg moet een fijne stad blijven. Nauwe samenwer king tussen alle betrokken partijen. Consequent optre den en handhaven staat voorop. Bijzondere aandacht voor jongeren: biedt ze ruimte om te spelen, maar tege lijkertijd aanspreken op gedrag indien nodig. Ordescholen instellen en straatmentoren. Geen camera toezicht in woonstraten en onnodig preventief fouille ren, behoud van privacy. Het veiligheidshuis is succesvol. Nu ook ondernemers, bewoners en andere organisaties erbij betrekken. Nauwlettend toezien op naleving wetten en regels en streng handhaven. Niet meer gedogen. Preventief fouil leren werkt uitstekend. Ruimere inzet van cameratoe zicht, sms-alert en gelaatsscan op pasjes. Alertheid op wijkniveau en steunen van goede buurtinitiatieven. Haast maken met aanleg Noordwesttangent en aanpak WilhelminakanaaL Noordoosttangent moet verdubbeld worden. Wegwerken onderhoudsachterstand wegen, fietspaden en ringbanen is topprioriteit. Parkeertarieven moeten concurreren met andere steden. Bij grotere wijk winkelcentra goede parkeervoorzieningen maken. Openbaar vervoer: moet doordringen in alle dorpen en wijken; tariefacties voor bepaalde groepen en op bepaal de tijden. i banenmotor. Specifieke economist^ rsterken. Extra banen bieden kansaLr- oede toeristische/recreatieve moZ,. Jernemerschap stimuleren <X»]. subsiditit In hoog tempo Kempenbaan ontwikkel is- vesting hoogwaardige dienstverlening. Woud van regelgeving afschaffen: onden p, niet tegenwerken. Extra aandacht voorl ambachtelijke bedrijven. Combikavels ag wonen en werken. Jongeren zitten óf op ei ken, maar krijgen geen Participatiebanen voor Stadswachten opleiden uit werklozenbes extra bijdrage voor ouderen met alleen! i in.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2006 | | pagina 12