n L aW c l'lll'l 0. www.tilburgstemt.nl 5 L CDA WD CDA2i-‘°°' T 7 PvdA T H Over werk en inkomen Op deze pagina's de partijen over werk en inkomen DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 9 FEBRUARI 2006 - PAGINA^ Verkiezingen 2DDÓ igen sent Partij van de Arbeid Tilburgse Ouderen Partij TOP i GROENLINKS Algemeen Belang Groenlinks u Uitgave: Raadsgriffie gemeente Tilburg Realisatie: Communicatieadviesbureau Mercuur Yvonne Simons, gemeente Tilburg, Wilfried Scholtes Fotografie: DE TILBURG! de en >reken. m een g ook >nder di Dat >kale ïkken >p de ne w; Ti m ve te ge ge jssec- isen. vc m tu dt Pi in el ge se cc i iets iken. ïden en samen- hter, ook D< kc te U ui ge lij dc he U» Sti bi In Bi v« (P he La Sti Al: nii se ee Oc be ge m< he Ie ti< de sa w; m Oi ilburg heeft 100.000 arbeidspl inwoners. Dat is relatief weinig, naar 10% meer binnen 4 jaar. /en aantrekken die veel arbeid* ime de onderkant van de arbei Voor jonj invoeren, arbeidspl ren. De g moet dus slag irtijen deze over irantieregeling i totaal aantal »n voor jonge- d te geven en t omringende steden te Ye zouden ons moeten pro- daar moet de prioriteit lig- jeger veel meer moeten linnen- en buitenland, ingericht en bereikbaar toorlocaties komen en de i te weinig arbeidsplaatsen. Onze eco- 10g veelzijdiger worden. Vooral op het zakelijke dienstverlening. Dat betekent en goede bedrijventerreinen. Ons imago van ,:jke vestigingsstad moet beter: goede infra- logistiek, een prijs- en kwaliteitsverhouding :nd is ten opzichte van andere steden. Daar Bovendien mogen de werkzaamheden niet concurrerend zijn voor andere bedrijven. Armoede onder ouderen is onaanvaardbaar. Vaak komen ouderen er niet voor uit dat ze het haast niet meer redden, omdat ze zich schamen. We moeten alles op alles zetten om deze ouderen concreet te helpen. Ook moet de subjectsub- sidie terug. Tilburg kent 2.500 ouderen die moeten rondko men van enkel AOW. Ze hebben al op alles bezuinigd, er is geen geld voor de krant, vereniging enz. Er moet structu reel geld bij en deze groep moet aanspraak kunnen maken op lastenverlichting. Daar gaat onze partij zich sterk voor maken. als vroe sterke acquisitie in bi rreinen moeten beter i •mede kante cdrijventerreinen moet worden uit- 'sterreinen moeten worden opge- iustrie en zakelijke dienstverlening ;eten worden. Ontwikkel een goed stel coördinatoren aan die plannen van )or de bureaucratie heen trekken. Zet secto- ;e aan een reguliere baan helpen, artbanen zijn daarbij ondersteu- jongeren moeten jongeren-opstap- rel bij reguliere werkgevers, niet in i, want dan wordt de afstand tot regulier werk ugd. We moeten echter ook inzien dat niet taalde baan kan. Daarom moet maatschappe- --11 worden. Dat is goed voor de van mensen en voor organisaties waar mensen actief beloond worden. ren waar Tilbi de kaart ~- port en .v, verzekert' boek staat Mensen in de terug doen in de vorm van Daardoor doen ze werkritme is hun situatie niet uitzichtloc leving e de takei echt als opstap naar structureel werk dus. aai mburg en Midden-Brabant goed in zijn beter op art, zoals de sectoren dagtoerisme en recreatie, trans in logistiek, onderhoud van vliegtuigmotoren en het ringswezen. Zorg bovendien dat Tilburg weer te lat als een veilige stad. bijstand moeten als ze ertoe in staat zijn in de vorm van maatschappelijke tal op en sociale vaardighed >os. Bovendien heeft de ss er wat aan. Het mes snijdt aan twee kanten. Echte*- en mogen niet concurrerend zijn en we zien ze betaald werk. Tijdelijk ilburg heeft in vergelijk met weinig arbeidsplaatsen. We zc fileren als bedrijvenstad, c gen. De gemeente zou net inzetten op Bedrijventerr zijn, er moeten nieuwe got planning van nieuwe bedr gevoerd. Oude bedrijfstc knapt. De moderne indust zou beter bediend moeten wor startersklimaat, ondernemers dot kelcentra buiten de ringbanen. In de agrarische bedrijvigheid moet biologische landbouw gestimuleerd worden, evenals neve nactiviteiten zoals een zorgboerderij. Mensen zonder werk moeten we aan een Gesubsidieerde tijdelijke opstar nend en van groot belang. Voor jc banen ontwikkeld worden. En wel aparte voorzieningen, onvoldoende overbruj iedereen naar een beta lijke participatie mogelijk gemaakt ontplooiing van mensen en voor org zijn. Dit type werk moet met een premie Studenten moeten we verlokken tot ondernemerschap, geeft extra binding met Tilburg en stimuleert de lol bedrijvigheid. Het CDA is voor gesubsidieerde banen voor mensen die bui ten de boot vallen. Soms zijn die banen permanent, soms zijn ze een opstap naar regulier werk. Kern is dat mensen kansen krijgen en kansen pakken. Het doen van maatschap pelijke klussen (groenvoorziening, stadsreiniging, beheer, zorg) is vanzelfsprekend voor degenen in werktrajecten met behoud van uitkering. Activering draagt ook bij aan het voor komen van isolement en uitsluiting. Goede netwerken in buurt en wijk blijven de sleutel tot erkenning en herkenning van mensen en van hun knelsituaties. Z^jr\ ilburg moet er de komende 4 jaar 10.000 arbeids- l plaatsen bij krijgen. Er zijn nu te weinig arbeids plaatsen, de stad moet op dat punt zijn concurrentie positie verbeteren. De bestaande bedrijvigheid moet verbeterd worden. Daarnaast moeten we ons serieus rich ten op creatieve bedrijvigheid. Daar is Tilburg erg goed in in vergelijk met andere steden. De cultuursector is een belangrijke motor van de Tilburgse economie. Dat moeten we uitbouwen, zowel in de culturele als de onderwijs tor. Met name de Spoorzone biedt daarvoor goede kans Gesubsidieerde arbeid is ook werk en biedt mensen kansen op doorstroming naar een reguliere baan. We moeten uitke- ringsgelden inzetten en als gemeente banen scheppen om mensen aan het werk te houden. Want aan het werk blijven verhoogt de kansen op maatschappelijke participatie. Dus mogen mensen ook niet aan de kant blijven staan. Al heb je dan geen volwaardige baan, je moet wel op een andere manier maatschappelijk actief blijven. Als gemeente is het belangrijk om banen te creëren. Want werken is beter dan in een sociaal isolement terechtkomen. ngeren willen we een jeugdwerkgat i. Bedrijven moeten 10 van hun >laatsen inzetten voor leer-werk-banen gemeente dient het goede voorbeeld is 200 stageplaatsen realiseren. tijen sprt met de bed rij vt zijn ze goed geoutilleerd, zijn ze goed bereikbaar? Bij werkgelegenheid speelt ook het onderwijs een grote rol. Hoe zit het in Tilburg met de samenwerking tussen bedrijven en onderwijs. Zijn er voldoende stageplel’ en werkervaringsplekken? En zijn studies goed of praktijk op de werkvloer afgestemd? Naast regulier werk kent Tilburg ook gesubsidieerde banen. Maar die staan momenteel onder druk doordat het rijk de handen ervan af getrokken heeft. Moet de gemeen te doorgaan met gesubsidieerde arbeid. Of zijn er andere manieren om mensen aan het werk te houden. En hoe moet de gemeente het regelen voor mensen die echt niet aan de kunnen? De pai laten zich er op Raadswerkpagina n Tilburg zijn te weinig ai™ nömie moet nog veelzijdiger worden. Vooral y gebied van dé zakelijke dienstverlening. 1 voldoende en goede bedrijventerreinen. Or een aantrekkelijke vestigingsstad moet beter: goedf structuur en logistiek, een prijs- en kwaliteit die concurrerend is ten opzichte moeten we in durven investeren. Gesubsidieerde arbeid is prima voor mensen die langdurig werkloos zijn. Ze zijn dan lekker aan het werk, hun situa tie is minder uitzichtloos en de stad heeft er wat aan. Maar je moet wel goed kijken wie ervoor in aanmerking komt en doorstroming naar reguliere banen blijft het doel. et banenaanbod moet gevarieerder worden. Tilburg heeft een sterk MKB. Dat moeten we dus koesteren. Startende ondernemers moeten we stimuleren. Er is meer werk nodig voor laag geschoolden. Last but not least moet Tilburg werk maken van creatieve bedrijvigheid. Daar zijn we hier goed in en het is een innovatieve bedrijfstak. Er zijn geen nieuwe bedrijventerreinen nodig. Wel moeten we de ruimte daar intensiever gebruiken. Op het gebied van duurzaam heid moet er nog een tandje bij. Door middel van eigentijds park management kunnen we zaken als energiegebruik, afvalverwer king en openbaar vervoer slimmer regelen. Bedrijvigheid in woon wijken blijft ook van belang, onder meer vanwege de leefbaarheid daar. We zijn daarom tegen de komst van superstores of grote win- ilburg is een belangrijk economisch centrum en moet die positie profileren. Er is meer geld nodig om de X—s regio samen met bedrijven, instellingen en met ande re gemeenten op de kaart te zetten. Tilburg moet daar bij uitgaan van de eigen kracht en specifieke economische dragers. De stad kent topindustrieën, grote logistieke dienstverleners, uitstekende onderwijsinstellingen, een sterk medisch cluster, grote verzekeraars en een actieve creatieve sector. Die kracht vraagt om nog meer smoel. Tilburgse kwaliteit is ook zichtbaar in de groene omgeving. Stad en regio hebben toeristische mogelijkheden die vragen om een economische kijk, zonder de waarde van groen en natuur aan te tasten. jlaatsen op 200.000 ïinig. We moeten streven ir. We moeten daarbij bedrijven aantrekken die veel arbeidsplaatsen bieden met name de onderkant van de arbeidsmarkt aanspr Daarvoor hebben we een stevig acquisitiebeleid er arbeidsintensieve bedrijvigheid nodig, overigens zonder het middensegment en de bovenkant van de arbeidsmarkt te verwaarlozen. Want wie in Tilburg afstudeert, moet hier ook aan de slag kunnen. We moeten doorgaan met de gemeentelijke bekostiging van gesubsidieerd werk en bevorderen dat het bedrijfsleven ook "risicowerknemers" in dienst neemt. Iedere Tilburger moet namelijk zinvol werk kunnen doen. Daarnaast hebben we ook veel mensen nodig in zorg, onderwijs en het onder houd van de openbare ruimte. Werk bevordert sociale par ticipatie van mensen en dat is goed voor hun zelfbeeld. Liever dus een (semi gesubsidieerde baan dan een uitke ring. De gemeente moet dus samen met het bedrijfsleven en het onderwijs de knelpunten in kaart brengen en oplossingen aanreiken. Vooral ook voor allochtone jongeren moeten de kansen worden vergroot op een werkplek of stageplek. Voorlopig lijkt dit allemaal helaas nog onvoldoende om mensen te helpen die echt buiten de boot vallen. Dus blijft een goed armoedebeleid nodig. Zo moeten we nu eindelijk de minimasuper realiseren en Stichting Voedselhulp onder steunen. Is er voldoende werkgelegenheid in Tilburg of zijn er juist veel meer arbeidsplaatsen nodig? In het geval van het laatste: aan wat voor werkgelegenheid hebben we dan behoefte. Gaat het om arbeid voor laaggeschoolden. Of heeft Tilburg juist behoefte aan banen voor hoog opgelei den? Welke sectoren kunnen een extra impuls gebruiken. En is daarin een rol weggelegd voor de gemeente? De par reken zich er over uit. Evenals hoe het er voorstaat /énterreinen. Zijn er daar voldoende van. ïoutilleerd, zi.‘- id speelt i Tilburg r irwijs. Zijl blekken? /loer e goi het O

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2006 | | pagina 4