n
L
aW
c
l'lll'l
0.
www.tilburgstemt.nl
5
L
CDA
WD
CDA2i-‘°°'
T
7
PvdA
T
H
Over werk
en inkomen
Op deze pagina's de partijen
over werk en inkomen
DE TILBURGSE KOERIER
DONDERDAG 9 FEBRUARI 2006 - PAGINA^
Verkiezingen 2DDÓ
igen
sent
Partij van de Arbeid
Tilburgse Ouderen Partij
TOP
i
GROENLINKS
Algemeen Belang
Groenlinks
u
Uitgave:
Raadsgriffie gemeente Tilburg
Realisatie:
Communicatieadviesbureau Mercuur
Yvonne Simons, gemeente Tilburg, Wilfried Scholtes
Fotografie:
DE TILBURG!
de
en
>reken.
m een
g ook
>nder di
Dat
>kale
ïkken
>p de
ne
w;
Ti
m
ve
te
ge
ge
jssec-
isen.
vc
m
tu
dt
Pi
in
el
ge
se
cc
i iets
iken.
ïden en
samen-
hter,
ook
D<
kc
te
U
ui
ge
lij
dc
he
U»
Sti
bi
In
Bi
v«
(P
he
La
Sti
Al:
nii
se
ee
Oc
be
ge
m<
he
Ie
ti<
de
sa
w;
m
Oi
ilburg heeft 100.000 arbeidspl
inwoners. Dat is relatief weinig,
naar 10% meer binnen 4 jaar.
/en aantrekken die veel arbeid*
ime de onderkant van de arbei
Voor jonj
invoeren,
arbeidspl
ren. De g
moet dus
slag
irtijen
deze
over
irantieregeling
i totaal aantal
»n voor jonge-
d te geven en
t omringende steden te
Ye zouden ons moeten pro-
daar moet de prioriteit lig-
jeger veel meer moeten
linnen- en buitenland,
ingericht en bereikbaar
toorlocaties komen en de
i te weinig arbeidsplaatsen. Onze eco-
10g veelzijdiger worden. Vooral op het
zakelijke dienstverlening. Dat betekent
en goede bedrijventerreinen. Ons imago van
,:jke vestigingsstad moet beter: goede infra-
logistiek, een prijs- en kwaliteitsverhouding
:nd is ten opzichte van andere steden. Daar
Bovendien mogen de werkzaamheden niet concurrerend
zijn voor andere bedrijven.
Armoede onder ouderen is onaanvaardbaar. Vaak komen
ouderen er niet voor uit dat ze het haast niet meer redden,
omdat ze zich schamen. We moeten alles op alles zetten om
deze ouderen concreet te helpen. Ook moet de subjectsub-
sidie terug. Tilburg kent 2.500 ouderen die moeten rondko
men van enkel AOW. Ze hebben al op alles bezuinigd, er is
geen geld voor de krant, vereniging enz. Er moet structu
reel geld bij en deze groep moet aanspraak kunnen maken
op lastenverlichting. Daar gaat onze partij zich sterk voor
maken.
als vroe
sterke acquisitie in bi
rreinen moeten beter i
•mede kante
cdrijventerreinen moet worden uit-
'sterreinen moeten worden opge-
iustrie en zakelijke dienstverlening
;eten worden. Ontwikkel een goed
stel coördinatoren aan die plannen van
)or de bureaucratie heen trekken. Zet secto-
;e aan een reguliere baan helpen,
artbanen zijn daarbij ondersteu-
jongeren moeten jongeren-opstap-
rel bij reguliere werkgevers, niet in
i, want dan wordt de afstand tot regulier werk
ugd. We moeten echter ook inzien dat niet
taalde baan kan. Daarom moet maatschappe-
--11 worden. Dat is goed voor de
van mensen en voor organisaties waar mensen actief
beloond worden.
ren waar Tilbi
de kaart ~-
port en .v,
verzekert'
boek staat
Mensen in de
terug doen in de vorm van
Daardoor doen ze werkritme
is hun situatie niet uitzichtloc
leving e
de takei
echt als opstap naar structureel
werk dus.
aai mburg en Midden-Brabant goed in zijn beter op
art, zoals de sectoren dagtoerisme en recreatie, trans
in logistiek, onderhoud van vliegtuigmotoren en het
ringswezen. Zorg bovendien dat Tilburg weer te
lat als een veilige stad.
bijstand moeten als ze ertoe in staat zijn
in de vorm van maatschappelijke tal
op en sociale vaardighed
>os. Bovendien heeft de ss
er wat aan. Het mes snijdt aan twee kanten. Echte*-
en mogen niet concurrerend zijn en we zien ze
betaald werk. Tijdelijk
ilburg heeft in vergelijk met
weinig arbeidsplaatsen. We zc
fileren als bedrijvenstad, c
gen. De gemeente zou net
inzetten op
Bedrijventerr
zijn, er moeten nieuwe got
planning van nieuwe bedr
gevoerd. Oude bedrijfstc
knapt. De moderne indust
zou beter bediend moeten wor
startersklimaat,
ondernemers dot
kelcentra buiten de ringbanen. In de agrarische bedrijvigheid
moet biologische landbouw gestimuleerd worden, evenals neve
nactiviteiten zoals een zorgboerderij.
Mensen zonder werk moeten we aan een
Gesubsidieerde tijdelijke opstar
nend en van groot belang. Voor jc
banen ontwikkeld worden. En wel
aparte voorzieningen,
onvoldoende overbruj
iedereen naar een beta
lijke participatie mogelijk gemaakt
ontplooiing van mensen en voor org
zijn. Dit type werk moet met een premie
Studenten moeten we verlokken tot ondernemerschap,
geeft extra binding met Tilburg en stimuleert de lol
bedrijvigheid.
Het CDA is voor gesubsidieerde banen voor mensen die bui
ten de boot vallen. Soms zijn die banen permanent, soms
zijn ze een opstap naar regulier werk. Kern is dat mensen
kansen krijgen en kansen pakken. Het doen van maatschap
pelijke klussen (groenvoorziening, stadsreiniging, beheer,
zorg) is vanzelfsprekend voor degenen in werktrajecten met
behoud van uitkering. Activering draagt ook bij aan het voor
komen van isolement en uitsluiting. Goede netwerken in
buurt en wijk blijven de sleutel tot erkenning en herkenning
van mensen en van hun knelsituaties.
Z^jr\ ilburg moet er de komende 4 jaar 10.000 arbeids-
l plaatsen bij krijgen. Er zijn nu te weinig arbeids
plaatsen, de stad moet op dat punt zijn concurrentie
positie verbeteren. De bestaande bedrijvigheid moet
verbeterd worden. Daarnaast moeten we ons serieus rich
ten op creatieve bedrijvigheid. Daar is Tilburg erg goed in
in vergelijk met andere steden. De cultuursector is een
belangrijke motor van de Tilburgse economie. Dat moeten
we uitbouwen, zowel in de culturele als de onderwijs
tor. Met name de Spoorzone biedt daarvoor goede kans
Gesubsidieerde arbeid is ook werk en biedt mensen kansen
op doorstroming naar een reguliere baan. We moeten uitke-
ringsgelden inzetten en als gemeente banen scheppen om
mensen aan het werk te houden. Want aan het werk blijven
verhoogt de kansen op maatschappelijke participatie. Dus
mogen mensen ook niet aan de kant blijven staan. Al heb je
dan geen volwaardige baan, je moet wel op een andere
manier maatschappelijk actief blijven. Als gemeente is het
belangrijk om banen te creëren. Want werken is beter dan
in een sociaal isolement terechtkomen.
ngeren willen we een jeugdwerkgat
i. Bedrijven moeten 10 van hun
>laatsen inzetten voor leer-werk-banen
gemeente dient het goede voorbeeld
is 200 stageplaatsen realiseren.
tijen sprt
met de bed rij vt
zijn ze goed geoutilleerd, zijn ze goed bereikbaar?
Bij werkgelegenheid speelt ook het onderwijs een grote
rol. Hoe zit het in Tilburg met de samenwerking tussen
bedrijven en onderwijs. Zijn er voldoende stageplel’
en werkervaringsplekken? En zijn studies goed of
praktijk op de werkvloer afgestemd?
Naast regulier werk kent Tilburg ook gesubsidieerde
banen. Maar die staan momenteel onder druk doordat het
rijk de handen ervan af getrokken heeft. Moet de gemeen
te doorgaan met gesubsidieerde arbeid. Of zijn er andere
manieren om mensen
aan het werk te houden.
En hoe moet de gemeente
het regelen voor mensen
die echt niet aan de
kunnen? De pai
laten zich er op
Raadswerkpagina
n Tilburg zijn te weinig ai™
nömie moet nog veelzijdiger worden. Vooral
y gebied van dé zakelijke dienstverlening. 1
voldoende en goede bedrijventerreinen. Or
een aantrekkelijke vestigingsstad moet beter: goedf
structuur en logistiek, een prijs- en kwaliteit
die concurrerend is ten opzichte
moeten we in durven investeren.
Gesubsidieerde arbeid is prima voor mensen die langdurig
werkloos zijn. Ze zijn dan lekker aan het werk, hun situa
tie is minder uitzichtloos en de stad heeft er wat aan. Maar
je moet wel goed kijken wie ervoor in aanmerking komt en
doorstroming naar reguliere banen blijft het doel.
et banenaanbod moet gevarieerder worden. Tilburg heeft
een sterk MKB. Dat moeten we dus koesteren. Startende
ondernemers moeten we stimuleren. Er is meer werk nodig
voor laag geschoolden. Last but not least moet Tilburg werk
maken van creatieve bedrijvigheid. Daar zijn we hier goed in en
het is een innovatieve bedrijfstak.
Er zijn geen nieuwe bedrijventerreinen nodig. Wel moeten we de
ruimte daar intensiever gebruiken. Op het gebied van duurzaam
heid moet er nog een tandje bij. Door middel van eigentijds park
management kunnen we zaken als energiegebruik, afvalverwer
king en openbaar vervoer slimmer regelen. Bedrijvigheid in woon
wijken blijft ook van belang, onder meer vanwege de leefbaarheid
daar. We zijn daarom tegen de komst van superstores of grote win-
ilburg is een belangrijk economisch centrum en moet
die positie profileren. Er is meer geld nodig om de
X—s regio samen met bedrijven, instellingen en met ande
re gemeenten op de kaart te zetten. Tilburg moet daar
bij uitgaan van de eigen kracht en specifieke economische
dragers. De stad kent topindustrieën, grote logistieke
dienstverleners, uitstekende onderwijsinstellingen, een
sterk medisch cluster, grote verzekeraars en een actieve
creatieve sector. Die kracht vraagt om nog meer smoel.
Tilburgse kwaliteit is ook zichtbaar in de groene omgeving.
Stad en regio hebben toeristische mogelijkheden die vragen
om een economische kijk, zonder de waarde van groen en
natuur aan te tasten.
jlaatsen op 200.000
ïinig. We moeten streven
ir. We moeten daarbij
bedrijven aantrekken die veel arbeidsplaatsen bieden
met name de onderkant van de arbeidsmarkt aanspr
Daarvoor hebben we een stevig acquisitiebeleid er
arbeidsintensieve bedrijvigheid nodig, overigens zonder
het middensegment en de bovenkant van de arbeidsmarkt
te verwaarlozen. Want wie in Tilburg afstudeert, moet hier
ook aan de slag kunnen.
We moeten doorgaan met de gemeentelijke bekostiging van
gesubsidieerd werk en bevorderen dat het bedrijfsleven
ook "risicowerknemers" in dienst neemt. Iedere Tilburger
moet namelijk zinvol werk kunnen doen. Daarnaast hebben
we ook veel mensen nodig in zorg, onderwijs en het onder
houd van de openbare ruimte. Werk bevordert sociale par
ticipatie van mensen en dat is goed voor hun zelfbeeld.
Liever dus een (semi gesubsidieerde baan dan een uitke
ring.
De gemeente moet dus samen met het bedrijfsleven en het
onderwijs de knelpunten in kaart brengen en oplossingen
aanreiken. Vooral ook voor allochtone jongeren moeten de
kansen worden vergroot op een werkplek of stageplek.
Voorlopig lijkt dit allemaal helaas nog onvoldoende om
mensen te helpen die echt buiten de boot vallen. Dus blijft
een goed armoedebeleid nodig. Zo moeten we nu eindelijk
de minimasuper realiseren en Stichting Voedselhulp onder
steunen.
Is er voldoende werkgelegenheid in Tilburg of zijn er juist
veel meer arbeidsplaatsen nodig? In het geval van het
laatste: aan wat voor werkgelegenheid hebben we dan
behoefte. Gaat het om arbeid voor laaggeschoolden. Of
heeft Tilburg juist behoefte aan banen voor hoog opgelei
den? Welke sectoren kunnen een extra impuls gebruiken.
En is daarin een rol weggelegd voor de gemeente? De par
reken zich er over uit. Evenals hoe het er voorstaat
/énterreinen. Zijn er daar voldoende van.
ïoutilleerd, zi.‘-
id speelt
i Tilburg r
irwijs. Zijl
blekken?
/loer
e goi
het
O