DS STEMWIJZER Tilburg .F jen r Beslist de moeite waard Stemmen op het bureau van uw eigen keuze Gemeenteraadsverkiezingen maart Waar kiest u voor? <a su De Stemwijzer Tilburg biedt hulp DE TILBURGSE KOERIER DAG 26 JANUARI 2006 - PAG» Ifaadswerk extra D66 SP Tilburgse Volkspartij Lijst Smolders Tilburg TilBurger Belang Nieuw systeem stembureaus NLINKS es moet dan wor- Interpol burg, nieuv gemeente Tilburg Op welke partij moet ik nu stemmen? Tilburg is wat ons betreft dige kwaliteit van jzadelen met p den. Zouden stat al i krijg mogt echt todig. gkost >og op de 'lTsTt TILBURG Tilburg Berkel-Enschot Udenhout Jtgerold op plek r de fietser li t afgebroken. Het centrum moet stoppen. Zorg liever voor meer ;es komen, dan moeten !i- Daar heeft iedereen ie bewoners in de spoed worden te schrappen Jies. Er moet ssen de verschillende t een weg niet steeds de bedrijventerrei- t>ij woonzorgcentra goedkoper blijven, ennetwerk rr spaden binne iet historisch straat (4 stroken) blij8 richtingsverkeer De geme rode lop Terwijl ’’-eedep bij de verkiezingen. Zo’n Want hoe meer mensen f De Tilbt 26 janu. vinden s wanneer dat nódig is, 'm en in de avonden. verplaatsing van het Centraal Station ver ten Theresia en Oud t veel te veel geld. Dat onderhoud. Daarmee eens en voor altijd u voor de lange ter- kijken wat er moet j ral zo houden. Dat fietsbudget moet I de aanlég van nieu- 1 j robleemloos boodschappen doen bij. sverkeer heeft Tilburg een inhaalslag lig van bestaande fietspaden. Verder ~‘yripg maakt dat Iburg weer fiets- 3 tot 4 jaar gele- ven. Daar hoort ook pre Op het gebied van het fietsverkeer heeft Tilburg e te maken. Er is herstel nodig van bestaande fietst moet het net beperkt worden uitgebreid. De Cityr net trouwens compleet. Op die manier wordt Tilbt stad en bereiken we het kwaliteitsniveau dat we 3 den hadden. Met het oper De verbindingen met de onderwijsinstel hogere frequentie, tenminste 4 keer voor een vaste prijs van 50 eurocent stad. Gratis hoeft niet. Dan dreigt i den. Sowieso is met het oog op de de bus nodig. mbaar vervoer moeten we ruimhartiger omspringen, ingen met de onderwijsinstellingen vragen om een luentie, tenminste 4 keer per uur. Verder pleiten we prijs van 50 eurocent voor elk buskaartje in de - de bus een hangplek te wor- veiligheid cameratoezicht in temmen wordt wel heel gemakkelijk, op 7 maart. U kunt uw stem uitbrengen op elk willekeurig stembu reau in de stad. U hoeft dus niet meer verplicht uw stem uit te brengen op een bureau dat door de gemeente is aange wezen. Heel gemakkelijk dus. U krijgt een stempas en daar mee kunt terecht waar u wilt. U kunt dan uw stem uitbrengen waar dat voor u het gemakkelijkste is. In de buurt van uw werk of even snel als u boodschappen doet. Of gewoon op uw vertrouwde stembureau. Er komen ook extra stembureaus o.a. bij het Centraal Station, Fontys Hogescholen en '•-polis. rgela- ïden. Daar 1 het geval onderwijs en ig onderhoud rs als di ter. Zij hebben Iburgse politie- ■meente stellin- jn er in totaal meente heeft een nieuw fietsplan, maar dat is onlogisch. De loper wordt uitgerold op plekken waar de fietser niet komt, jl een voor de fietser logische route via het Pieter Vreedeplein wordt afgebroken. Het weghalen van verkeerd gestal de fietsen in het ctlll. stallingen. De SP komt met een ei, huidige zit onlogisch i verzorgingshuizen bindingen met bedrijve bovendien te duur. Bet Reeshof moeten als alle andere 1 er zijn voerd w Iburgse Stemwijzer is vanaf tuari tot en met 7 maart te t via: www.tilburgstemt.nl blijven drukke winkeltijdet e Noordlaan en de irdkant van het Cent irheid in de wijkt ing kost wegenor t sternet compleet e moeten de kwa len te krijgen. Dat Hingen. We zetten moet permanent i ook aan een prij- Station en Station komen. Tenslotte vervoer nodig. ïigen voorstel voor de buslijnenregeling. De i in elkaar. Veel bushaltes bij bejaarden- en Ingshuizen zijn verdwenen. Die moeten terug. Ook de ver- »n met bedrijventerreinen moeten beter. Het busvervoer is en te duur. Bewoners uit Berkel-Enschot, Udenhout en de m goedkoper kunnen reizen (ook twee strippen, net Tilburgers). Het busvervoer hoeft niet gratis, maar n wel tariefacties nodig. Het euroticket moet alsnog inge worden. ar onderhoud is adennet. :elfs wat minder, delijker: het eer- ischap. Parkeren et minimaal het Jen, ook in par- tpgezadeld wor- moeten betalen, •n en er zijn veel odig. Het T-bus- ekbus moet blij- haalbaar. De jven. In gokhal mtskerk afgebroken. De ijzer is zeer een- i,en. Als u op de chijnt er steeds scherm. Per stel ling kunt u aangeven of u het er wel of niet mee eens bent. Of geen mening heeft. Dat kan met een een voudige klik op de knop. Als alle stellingen de revue zijn gepasseerd krijgt u een overzicht van partijen die goed bij u passen. Een persoon lijk stemadvies dus. Natuurlijk bent u niet verplicht om dat advies op te volgen. Maar het is wel han dig. inflatieniveau. Bij 11 ers verplaats je het 1 n alle publieke par- I 1 trkeren in de binnenstad mag best iets duurder 1 als we daarmee het gebruik van het openbaar ’1 parkeren bij de grote wijk- liever niet. Het gaat hier om wijkvoorzie- reen zo toegankelijk mogelijk moeten blij- Parkeren in Tilburg mag zeker niet duurder worden. Wij zijn tegen betaald parkeren bij de wijkwinkelcentra. Auto’s worden dan in de wijk geparkeerd, dat willen we niet. Bovendien, parkeren is geen melkkoe. Het fietspadennetwerk mag niet ten koste gaan van de auto’s. Vrij liggende fietspaden binnen de ringbanen kunnen worden opgedoekt, ze tasten het historisch straatbeeld en karakter te veel aan. Bovendien creëer je schijnveiligheid: er is nu eenmaal te weinig ruimte voor vrij liggende fietspaden. In de Nieuwlandstraat en in de Tuinstraat rijden auto’s en fietsers naast elkaar, dat gaat prima. Het openbaar vervoer in Tilburg moet vooral gericht zijn op ouderen, studenten en mensen met een smalle beurs. Het T-net moet weg. Reizigers moeten nu langer reizen, vaker overstappen en de aan sluitingen zijn slecht. Verder moeten 65-plussers in de daluren gra tis kunnen reizen. De landelijke stemwijzer kenden we al langer, maar nu is er ook de Tilburgse Stemwijzer. Een onafhan kelijke website die u helpt bij het bepalen van uw keuze voor de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart. De Tilburgse Stemwijzer is van dezelfde makers als die van de Landelijke Stemwijze in overleg met de Tilt ke partijen en de geme gen gemaakt. Het zijn Z^\ een Cityring en geen éénrichtingverkeer. Het plan moet in de L7 ijskast! Eerst moeten de ringbanen worden opgeknapt en de tangenten afgebouwd. Anders ontstaan onherroepelijk pro blemen in de oude stadsdelen. Rond de Heuvel is sprake van knippèrbeleid. Dan weer open, dan weer dicht. Er is echt een pas op de plaats nodig om ons eens rustig te bezinnen op de verkeerscir- culatie in de hele stad en serieus te kijken naar het spoor onder gronds. Met het onderhoud van wegen, fietspaden en trottoirs is het slecht gesteld, de toestand holt achteruit. Hap snap worden straten opge knapt en moet er jaarlijks weer extra budget bij. Dat is zwabberbe- leid. Er is een structureel onderhoudsprogramma nodig, met daar aan gekoppeld het juiste budget. Zeker is dat we 3 tot 5 miljoen per jaar extra nodig hebben. Vorig jaar is in Nederland voor het eerst geëxperimenteerd met het stemmen op een willekeurig stembureau. Onder andere bij het referendum over de Europese Grondwet. Het experiment bleek een succes te zijn. Duidelijk is dat er meer mensen naar de stembus gaan wanneer de keuze van het stembureau vrij is. Dat is dus goed voor de opkomst bij de verkiezingen. Zo’n systeem wil Tilburg graag overnemen. Want hoe meer mensen hun stem uitbrengen hoe beter het is. Alle stemgerechtigden krijgen binnenkort een stempas, dat is de vervanger van de oude oproepkaart. En daarmee kunt u terecht op ieder stembureau in Tilburg. In de volgende Tilburgse Koerier meer informatie over dit nieuwe systeem. de grote wijkwinkelcentra parkeergarage die de eerste 60 tot 90 minuten gratis zijn. D baat bij: automobilisten, winkeliers en de directe omgeving. Goede fietsvoorzieningen zijn belangrijk. Maar we hoeven niet voor de hoofdprijs te gaan. Goed onderhoud is meer waard dan koste wat kost de rode loper uitbreiden. Het openbaar vervoer moeten we heel anders benaderen. Jeugd en ouderen moeten buiten de spits gratis met de bus mee kunnen. Eigenlijk moet iedereen dat kunnen. Dan laat men de auto wel thuis en dat is weer goed voor het milieu. Het is belachelijk dat Reeshofbewoners 3 strippen kwijt zijn als ze per bus naar het Paletplein of de Westermarkt reizen, terwijl ze al 10 jaar 's morgens én 's avonds in de file staan, met dank aan de politiek. /qj^t ij zijn tegen de aanleg van de Cityring: te duur, de financië l W) le dekking ontbreekt en er zijn geen noemenswaardige voor- delen die dit project oplevert. De Tilburger zit er zeker niet op te wachten. Van belang bij dit soort omvangrijke infrastructure le projecten is het denken in de lange termijn. Nu zijn er te veel pro jecten waarbij problemen niet permanent worden opgelost door de beperkte korte termijn focus. De Bredaseweg moet direct worden verdubbeld tot de Noordwesttangent. Deze tangent moet met voor rang 4-baans worden aangelegd. Zo wordt de Reeshof ontlast en wordt vrachtverkeer gemeden uit de stad. Het achterstallig onderhoud van wegen moet met sf aangepakt, Meer budget is te vinden door de Cityring te en maximaal gebruik te maken van provinciale subsidie een veel betere afstemming plaatsvinden tuss wegwerkzaamheden. Belangrijk hierbij is dat A et is best lastig. U wilt wel stemmen, maar op wie? Al die politieke partijen, al die tndpunten. Misschien weet u lang welke partij uw stem igt. Maar het is evenzeer gelijk dat u nog twijfelt of t helemaal geen idee heeft. De Stemwijzer Tilburg kan u een handje helpen. Via internet vult u stellingen in over lokale poli tieke thema's. En vervolgens krijgt u een stemadvies. Een kind kan de was doen. zo’n 25 tot 30. Ze gaan vooral over Tilburgse thema’s. Bijvoorbeeld: Het cameratoezicht moet worden uitgebreid. Spoorlaan moet 4-baans blijt Tilburg mag een tweede j komen. En: De Sacramer mag worden ar Tilburgse Stemwijz voudig te bedienet website bent, verscl een stelling op het sc et bestaande plan voor de Cityring is een waanzinni idee. De Spoorlaan moet dubbelbaans (■- ven en zeker niet zoals in dat plan eenri en maar twee rijstroken. De Heuvel moet dicht kunnen bijvoorbeeld tijdens d Met de aanleg van de busstation naar de noot krachten we de leefbaar Noord. Last but not least, de Cityrit kunnen we beter stoppen in het loopt Tilburg schandalig ver achter. Er zijn meer parkeerplaatsen nodig in de binnenstad. Dat voor komt dat we woonwijken rond het centrum opzadelen met par keeroverlast. Parkeren mag niet duurder worden. Zouden bij e Cityring en het verder slopen van de Heuvel moet worden geschrapt. Dit is een heilloos, peperduur project, dat uitein- delijk niets oplevert dan ellende. Laat de Tilburgers zich via een referendum uitspreken over het autoverkeer in de binnenstad. Het politiek gekrakeel rond het wegenonderhoud heeft een hoog soapgehalte. De coalitiepartijen zijn zélf verantwoordelijk maar komen elk jaar met een zogenaamde ‘inhaalslag’. Laat burgers in de wijken zélf aangeven waar de knelpunten zitten: geef hén de macht, de verantwoordelijkheid en het budget. Dus decentraliseer dat onderhoud. Of de parkeertarieven in het centrum al dan niet stijgen maakt ons niet veel uit. Auto's uit het centrum weren doe je door het aantal parkeerplaatsen te verminderen en tegelijkertijd goede alternatie ven te bieden. Dus moeten er zeker geen parkeergarages in het cen trum bij komen. Betaald parkeren bij wijkwinkelcentra is onzin. opnieuw opengegooid en afgesloten wordt. Parkeren in het centrum kan goedkoper, onder andere door het eer ste uur gratis te maken. Parkeren bij wijkwinkelcentra moet abso luut gratis blijven. De leefbaarheid en veiligheid van fietsers moet worden vergroot. Ook in de toekomst blijft aandacht en budget nodig voor een goed onderhouden fietswegennet. Het openbaar vervoer is er voor de Tilburger en niet andersom. De T-bus functioneert niet goed. Er zijn geen goede bus-treinaanslui- tingen, de elektronische tijdsaanduidingen zijn niet accuraat, er zijn veel klachten over de routes. Dat alles moet beter. Gratis open baar vervoer is gewenst maar in ieder geval moet het reizen goed koper met behulp van jaarabonnementen en door het aanbieden van een topticket waarbij de tarieven zeer laag zijn. Dit geldt ook voor het lokale treinvervoer. en goede ontsluiting van de Reeshof is keihard nc l L. Daar hoort ook de Noordwesttangent bij. De Cityring s heel veel geld maar moet er wel komen met het oc bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnenstad. Het wegenonderhoud heeft de laatste jaren te wensen overg ten. Met name de ringbanen hebben daar onder gelee moet dus extra geld naar toe. Maar niet meer dan nu al is. Zeker niet als dat ten koste gaat van onder meer economie. Want ook daar hebben we achterstallig weg te werken. Het betaald par worden. Vooral vervoer kunnen bevorderen. Betaald winkelcentra zien we 1 ningen die voor iedere

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2006 | | pagina 21