DS
STEMWIJZER
Tilburg
.F
jen
r
Beslist de moeite waard
Stemmen op het
bureau van uw
eigen keuze
Gemeenteraadsverkiezingen maart
Waar kiest u voor? <a su
De Stemwijzer Tilburg
biedt hulp
DE TILBURGSE KOERIER
DAG 26 JANUARI 2006 - PAG»
Ifaadswerk extra
D66
SP
Tilburgse Volkspartij
Lijst Smolders Tilburg
TilBurger Belang
Nieuw systeem stembureaus
NLINKS
es moet dan wor-
Interpol
burg,
nieuv
gemeente Tilburg
Op welke partij moet ik nu stemmen?
Tilburg
is wat ons betreft
dige kwaliteit van
jzadelen met p
den. Zouden
stat
al i
krijg
mogt
echt
todig.
gkost
>og op de
'lTsTt
TILBURG
Tilburg Berkel-Enschot Udenhout
Jtgerold op plek
r de fietser li
t afgebroken. Het
centrum moet stoppen. Zorg liever voor meer
;es komen, dan moeten
!i- Daar heeft iedereen
ie bewoners in de
spoed worden
te schrappen
Jies. Er moet
ssen de verschillende
t een weg niet steeds
de bedrijventerrei-
t>ij woonzorgcentra
goedkoper blijven,
ennetwerk rr
spaden binne
iet historisch straat
(4 stroken) blij8
richtingsverkeer
De geme
rode lop
Terwijl
’’-eedep
bij de verkiezingen. Zo’n
Want hoe meer mensen f
De Tilbt
26 janu.
vinden s
wanneer dat nódig is,
'm en in de avonden.
verplaatsing van het
Centraal Station ver
ten Theresia en Oud
t veel te veel geld. Dat
onderhoud. Daarmee
eens en voor altijd u
voor de lange ter-
kijken wat er moet j
ral zo houden. Dat
fietsbudget moet I
de aanlég van nieu- 1 j
robleemloos boodschappen doen bij.
sverkeer heeft Tilburg een inhaalslag
lig van bestaande fietspaden. Verder
~‘yripg maakt dat
Iburg weer fiets-
3 tot 4 jaar gele-
ven. Daar hoort ook pre
Op het gebied van het fietsverkeer heeft Tilburg e
te maken. Er is herstel nodig van bestaande fietst
moet het net beperkt worden uitgebreid. De Cityr
net trouwens compleet. Op die manier wordt Tilbt
stad en bereiken we het kwaliteitsniveau dat we 3
den hadden.
Met het oper
De verbindingen met de onderwijsinstel
hogere frequentie, tenminste 4 keer
voor een vaste prijs van 50 eurocent
stad. Gratis hoeft niet. Dan dreigt i
den. Sowieso is met het oog op de
de bus nodig.
mbaar vervoer moeten we ruimhartiger omspringen,
ingen met de onderwijsinstellingen vragen om een
luentie, tenminste 4 keer per uur. Verder pleiten we
prijs van 50 eurocent voor elk buskaartje in de
- de bus een hangplek te wor-
veiligheid cameratoezicht in
temmen wordt wel heel gemakkelijk, op 7 maart. U
kunt uw stem uitbrengen op elk willekeurig stembu
reau in de stad. U hoeft dus niet meer verplicht uw stem
uit te brengen op een bureau dat door de gemeente is aange
wezen. Heel gemakkelijk dus. U krijgt een stempas en daar
mee kunt terecht waar u wilt. U kunt dan uw stem uitbrengen
waar dat voor u het gemakkelijkste is. In de buurt van uw
werk of even snel als u boodschappen doet. Of gewoon op uw
vertrouwde stembureau. Er komen ook extra stembureaus
o.a. bij het Centraal Station, Fontys Hogescholen en
'•-polis.
rgela-
ïden. Daar
1 het geval
onderwijs en
ig onderhoud
rs als di
ter. Zij hebben
Iburgse politie-
■meente stellin-
jn er in totaal
meente heeft een nieuw fietsplan, maar dat is onlogisch. De
loper wordt uitgerold op plekken waar de fietser niet komt,
jl een voor de fietser logische route via het Pieter
Vreedeplein wordt afgebroken. Het weghalen van verkeerd gestal
de fietsen in het ctlll.
stallingen.
De SP komt met een ei,
huidige zit onlogisch i
verzorgingshuizen
bindingen met bedrijve
bovendien te duur. Bet
Reeshof moeten
als alle andere 1
er zijn
voerd w
Iburgse Stemwijzer is vanaf
tuari tot en met 7 maart te
t via: www.tilburgstemt.nl
blijven
drukke winkeltijdet
e Noordlaan en de
irdkant van het Cent
irheid in de wijkt
ing kost
wegenor
t sternet compleet
e moeten de kwa
len te krijgen. Dat
Hingen. We zetten
moet permanent
i ook aan een prij-
Station en Station
komen. Tenslotte
vervoer nodig.
ïigen voorstel voor de buslijnenregeling. De
i in elkaar. Veel bushaltes bij bejaarden- en
Ingshuizen zijn verdwenen. Die moeten terug. Ook de ver-
»n met bedrijventerreinen moeten beter. Het busvervoer is
en te duur. Bewoners uit Berkel-Enschot, Udenhout en de
m goedkoper kunnen reizen (ook twee strippen, net
Tilburgers). Het busvervoer hoeft niet gratis, maar
n wel tariefacties nodig. Het euroticket moet alsnog inge
worden.
ar onderhoud is
adennet.
:elfs wat minder,
delijker: het eer-
ischap. Parkeren
et minimaal het
Jen, ook in par-
tpgezadeld wor-
moeten betalen,
•n en er zijn veel
odig. Het T-bus-
ekbus moet blij-
haalbaar.
De
jven. In
gokhal
mtskerk
afgebroken. De
ijzer is zeer een-
i,en. Als u op de
chijnt er steeds
scherm. Per stel
ling kunt u aangeven of u het er wel
of niet mee eens bent. Of geen
mening heeft. Dat kan met een een
voudige klik op de knop. Als alle
stellingen de revue zijn gepasseerd
krijgt u een overzicht van partijen
die goed bij u passen. Een persoon
lijk stemadvies dus. Natuurlijk
bent u niet verplicht om dat advies
op te volgen. Maar het is wel han
dig.
inflatieniveau. Bij 11
ers verplaats je het 1
n alle publieke par- I 1
trkeren in de binnenstad mag best iets duurder
1 als we daarmee het gebruik van het openbaar
’1 parkeren bij de grote wijk-
liever niet. Het gaat hier om wijkvoorzie-
reen zo toegankelijk mogelijk moeten blij-
Parkeren in Tilburg mag zeker niet duurder worden. Wij zijn tegen
betaald parkeren bij de wijkwinkelcentra. Auto’s worden dan in de
wijk geparkeerd, dat willen we niet. Bovendien, parkeren is geen
melkkoe.
Het fietspadennetwerk mag niet ten koste gaan van de auto’s. Vrij
liggende fietspaden binnen de ringbanen kunnen worden opgedoekt,
ze tasten het historisch straatbeeld en karakter te veel aan.
Bovendien creëer je schijnveiligheid: er is nu eenmaal te weinig
ruimte voor vrij liggende fietspaden. In de Nieuwlandstraat en in de
Tuinstraat rijden auto’s en fietsers naast elkaar, dat gaat prima. Het
openbaar vervoer in Tilburg moet vooral gericht zijn op ouderen,
studenten en mensen met een smalle beurs. Het T-net moet weg.
Reizigers moeten nu langer reizen, vaker overstappen en de aan
sluitingen zijn slecht. Verder moeten 65-plussers in de daluren gra
tis kunnen reizen.
De landelijke stemwijzer kenden
we al langer, maar nu is er ook de
Tilburgse Stemwijzer. Een onafhan
kelijke website die u helpt bij het
bepalen van uw keuze voor de
gemeenteraadsverkiezingen op 7
maart. De Tilburgse Stemwijzer is
van dezelfde makers als die van de
Landelijke Stemwijze
in overleg met de Tilt
ke partijen en de geme
gen gemaakt. Het zijn
Z^\ een Cityring en geen éénrichtingverkeer. Het plan moet in de
L7 ijskast! Eerst moeten de ringbanen worden opgeknapt en de
tangenten afgebouwd. Anders ontstaan onherroepelijk pro
blemen in de oude stadsdelen. Rond de Heuvel is sprake van
knippèrbeleid. Dan weer open, dan weer dicht. Er is echt een pas op
de plaats nodig om ons eens rustig te bezinnen op de verkeerscir-
culatie in de hele stad en serieus te kijken naar het spoor onder
gronds.
Met het onderhoud van wegen, fietspaden en trottoirs is het slecht
gesteld, de toestand holt achteruit. Hap snap worden straten opge
knapt en moet er jaarlijks weer extra budget bij. Dat is zwabberbe-
leid. Er is een structureel onderhoudsprogramma nodig, met daar
aan gekoppeld het juiste budget. Zeker is dat we 3 tot 5 miljoen per
jaar extra nodig hebben.
Vorig jaar is in Nederland voor het eerst geëxperimenteerd met het
stemmen op een willekeurig stembureau. Onder andere bij het
referendum over de Europese Grondwet. Het experiment bleek een
succes te zijn. Duidelijk is dat er meer mensen naar de stembus
gaan wanneer de keuze van het stembureau vrij is. Dat is dus goed
voor de opkomst bij de verkiezingen. Zo’n systeem wil Tilburg
graag overnemen. Want hoe meer mensen hun stem uitbrengen
hoe beter het is.
Alle stemgerechtigden krijgen binnenkort een stempas, dat is de
vervanger van de oude oproepkaart. En daarmee kunt u terecht op
ieder stembureau in Tilburg. In de volgende Tilburgse Koerier
meer informatie over dit nieuwe systeem.
de grote wijkwinkelcentra parkeergarage
die de eerste 60 tot 90 minuten gratis zijn. D
baat bij: automobilisten, winkeliers en de
directe omgeving.
Goede fietsvoorzieningen zijn belangrijk. Maar we hoeven niet
voor de hoofdprijs te gaan. Goed onderhoud is meer waard
dan koste wat kost de rode loper uitbreiden.
Het openbaar vervoer moeten we heel anders benaderen.
Jeugd en ouderen moeten buiten de spits gratis met de bus
mee kunnen. Eigenlijk moet iedereen dat kunnen. Dan laat
men de auto wel thuis en dat is weer goed voor het milieu. Het
is belachelijk dat Reeshofbewoners 3 strippen kwijt zijn als ze
per bus naar het Paletplein of de Westermarkt reizen, terwijl
ze al 10 jaar 's morgens én 's avonds in de file staan, met dank
aan de politiek.
/qj^t ij zijn tegen de aanleg van de Cityring: te duur, de financië
l W) le dekking ontbreekt en er zijn geen noemenswaardige voor-
delen die dit project oplevert. De Tilburger zit er zeker niet
op te wachten. Van belang bij dit soort omvangrijke infrastructure
le projecten is het denken in de lange termijn. Nu zijn er te veel pro
jecten waarbij problemen niet permanent worden opgelost door de
beperkte korte termijn focus. De Bredaseweg moet direct worden
verdubbeld tot de Noordwesttangent. Deze tangent moet met voor
rang 4-baans worden aangelegd. Zo wordt de Reeshof ontlast en
wordt vrachtverkeer gemeden uit de stad.
Het achterstallig onderhoud van wegen moet met sf
aangepakt, Meer budget is te vinden door de Cityring te
en maximaal gebruik te maken van provinciale subsidie
een veel betere afstemming plaatsvinden tuss
wegwerkzaamheden. Belangrijk hierbij is dat
A et is best lastig. U wilt wel
stemmen, maar op wie? Al
die politieke partijen, al die
tndpunten. Misschien weet u
lang welke partij uw stem
igt. Maar het is evenzeer
gelijk dat u nog twijfelt of
t helemaal geen idee heeft.
De Stemwijzer Tilburg kan u een
handje helpen. Via internet vult
u stellingen in over lokale poli
tieke thema's. En vervolgens
krijgt u een stemadvies. Een
kind kan de was doen.
zo’n 25 tot 30. Ze gaan vooral over
Tilburgse thema’s.
Bijvoorbeeld: Het cameratoezicht
moet worden uitgebreid.
Spoorlaan moet 4-baans blijt
Tilburg mag een tweede j
komen. En: De Sacramer
mag worden ar
Tilburgse Stemwijz
voudig te bedienet
website bent, verscl
een stelling op het sc
et bestaande plan voor de Cityring is een waanzinni
idee. De Spoorlaan moet dubbelbaans (■-
ven en zeker niet zoals in dat plan eenri
en maar twee rijstroken.
De Heuvel moet dicht kunnen
bijvoorbeeld tijdens d
Met de aanleg van de
busstation naar de noot
krachten we de leefbaar
Noord. Last but not least, de Cityrit
kunnen we beter stoppen in het
loopt Tilburg schandalig ver achter.
Er zijn meer parkeerplaatsen nodig in de binnenstad. Dat voor
komt dat we woonwijken rond het centrum opzadelen met par
keeroverlast. Parkeren mag niet duurder worden. Zouden bij
e Cityring en het verder slopen van de Heuvel moet worden
geschrapt. Dit is een heilloos, peperduur project, dat uitein-
delijk niets oplevert dan ellende. Laat de Tilburgers zich via
een referendum uitspreken over het autoverkeer in de binnenstad.
Het politiek gekrakeel rond het wegenonderhoud heeft een hoog
soapgehalte. De coalitiepartijen zijn zélf verantwoordelijk maar
komen elk jaar met een zogenaamde ‘inhaalslag’. Laat burgers in de
wijken zélf aangeven waar de knelpunten zitten: geef hén de macht,
de verantwoordelijkheid en het budget. Dus decentraliseer dat
onderhoud.
Of de parkeertarieven in het centrum al dan niet stijgen maakt ons
niet veel uit. Auto's uit het centrum weren doe je door het aantal
parkeerplaatsen te verminderen en tegelijkertijd goede alternatie
ven te bieden. Dus moeten er zeker geen parkeergarages in het cen
trum bij komen. Betaald parkeren bij wijkwinkelcentra is onzin.
opnieuw opengegooid en afgesloten wordt.
Parkeren in het centrum kan goedkoper, onder andere door het eer
ste uur gratis te maken. Parkeren bij wijkwinkelcentra moet abso
luut gratis blijven.
De leefbaarheid en veiligheid van fietsers moet worden vergroot.
Ook in de toekomst blijft aandacht en budget nodig voor een goed
onderhouden fietswegennet.
Het openbaar vervoer is er voor de Tilburger en niet andersom. De
T-bus functioneert niet goed. Er zijn geen goede bus-treinaanslui-
tingen, de elektronische tijdsaanduidingen zijn niet accuraat, er
zijn veel klachten over de routes. Dat alles moet beter. Gratis open
baar vervoer is gewenst maar in ieder geval moet het reizen goed
koper met behulp van jaarabonnementen en door het aanbieden
van een topticket waarbij de tarieven zeer laag zijn. Dit geldt ook
voor het lokale treinvervoer.
en goede ontsluiting van de Reeshof is keihard nc
l L. Daar hoort ook de Noordwesttangent bij. De Cityring
s heel veel geld maar moet er wel komen met het oc
bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnenstad.
Het wegenonderhoud heeft de laatste jaren te wensen overg
ten. Met name de ringbanen hebben daar onder gelee
moet dus extra geld naar toe. Maar niet meer dan nu al
is. Zeker niet als dat ten koste gaat van onder meer
economie. Want ook daar hebben we achterstallig
weg te werken.
Het betaald par
worden. Vooral
vervoer kunnen bevorderen. Betaald
winkelcentra zien we 1
ningen die voor iedere