w II Partij van de Arbeid s b 1! I De partijen over verkeer en vervoer www.tilburgstemt.nl I D Ti PvdA J) e Op deze pagina's de partijen over verkeer en vervoer l Verliiezirigeii 20V SI Li CDA WD Tilburgse Ouderen Partij Ni< zicl I Algemeen Belang GROENLINKS Groenlinks M’. 3’ - 1F Uitgave: Raadsgriffie gemeente Tilburg Realisatie: Communicatieadviesbureau Mercuur Fotografie: Gemeente Tilburg, team media, Wilfried Scholtes Vori sten refe: succ gaar VOO! graa hoe Alle very iede mee en r De I bijv Met bus krac Noo kun loop Er z! kom keer Op tl le pr jecte bepe verd rang wort Het aang en n een wegt een Het soap kom wijk de ondt Of d niet park ven trun uit i wez mee waa wer vert o.a. Inte t aan het nooit een “jven ten mien voor gesloten als erlinge con- regwerken van de etspaden weg te wt hoe 1 miljoen verspijke inhaalslag voor dt flexibel r ter, de 2 x 2 rallen ter- lijft. Deze meni de een. Mil I parkeren bij ïgt de ander, op het openbaar ver Stof genoeg dus om het oude, hoge et langer achter en het “"gehaald, met Clen nu snel aan rgen. De stad en iaarvoor is een aagt om binnen mijn is gebeur geldt ook besteed we fietst De par wijkwir probleem naar de keerplaatsen grab; Het openbaar vervoer moet beter aansluiten nen. Bovendien is een bushalte op loopafstar voor ouderen noodzakelijk. De nachtbus kan goedkoper andere tariefacties zijn onwenselijk. gen, fietspaden en trottoirs. Dat moet beter, rartijen. Maar hoe willen ze het aanpakken? partijen vinden dat het best meevalt met de wegenstructuur heeft de Cityring voor- ■ge de bereikbaarheid van de stad. We drin- autoverkeer terug zonder de automobilist jok gunstige invloed op de fietsers en auto’s j belangrijker dan ui Parkeren mag niet duurder worden, liever Net als in andere steden kan het klantvriendeli ste uur gratis parkeren voor de snelle boodsch is geen melkkoe. Bij wijkwinkelcentra moet t eerste uur gratis geparkeerd kunnen worden, ot keergarages. Buur/u den met parkeerverg De T-bussen moeten lagere instappen krijgen en er zijn veel meer bushaltes en logische verbindingen nodig. Het T-bus- netwerk is nu leuk voor puzzelaars. De Piekbus moet blij ven. Gratis busvervoer is prettig maar niet haalbaar. lingen uit- inder par wijk in verband met i De max. snelhei 50 km. zijn, dus ook op i parkeergarages moet de automobi gescheiden worden. Maar onderhoud is litbreiding van het fietspadennet. niet duurder worden, liever zelfs wat minder, lere steden kan het klantvriendelijker: het eer- s parkeren voor de snelle boodschap. Parkeren ckoe. Bij wijkwinkelcentra moet minimaal het geparkeerd kunnen worden, ook in par- irtbewoners mogen niet opgezadeld wor- irgunningen waarvoor ze moeten betalen. :n lagere instappen krijgen en er n logische verbindingen nodig. ik voor puzzelaars. De Piekbus i op de bedrijventerrei- md bij woonzorgcentra blijven, 1 banen, de wegt vinden veel pa Weer andere pt achterstand. Parkeren is ook een onderwerp waarover de eenlopen. Meer parkeerplaatsen zegt de keerplaatsen zegt de ander. Wel betaald winkelcentra vindt de een. Juist niet, ze( Tot slot geven de partijen hun visie voer. De T-bussen, de tarieven enz. over te lezen. e prioriteit ligt bij de aanleg van de Noordwesttangent en U het doortrekken van de verdubbeling van de Baron van Voorst tot Voorstweg. Ook verdient de aanleg van de Cityring voorrang. Echte Cityring moet tweerichtingsverkeer blijven, de Spoorlaan 2 strooks. Het is zinloos om de Spoorlaan nu alvast te versma"’ wijl de aanleg van de Noordlaan nog 10 tot 15 jaar uitblijf v. oplossing spaart de helft van de kosten uit: 22 miljoen. Knooppunt Het Laar kan op redelijk eenvoudige en niet al te dure wijze geschikt gemaakt worden voor een betere verkeersdoorstro- ming. Er moet meer parkeergelegenheid komen in de binnenstad. Alleen uitbreiding met het Pieter Vreedeplein volstaat niet. Uitbreiding kan tegen relatief weinig geld, door het aanbrengen van een extra bouwlaag op de garage van het Louis Bouwmeesterplein en de Tivoligarage. als die er komen bij de grote wijkwinkelcentra en op Stappegoor. De garages bieden gebruikers comfort, dus betalen is billijk. Tilburg moet weer fietsstad willen zijn. Ook om het gebruik van de auto tegen te gaan. Daar waar nodig en mogelijk moeten we sternetkwaliteit bieden. Niet overal rood asfalt als het niet past bij de omgeving. En paden daar leggen waar fietsers ook willen fiet sen. Verder zijn er veilige fietsenstallingen nodig. De frequentie van het openbaar vervoer moet omhoog en de service beter. Naast het gebruik van de toptickets moet de busreiziger in de stad maximaal 2 strippen per rit kwijt zijn. Verder willen we werken met kortingen en combikaarten: de combinatie van busvervoer met parkeren of treinreizen. Tenslotte moet het openbaar vervoer schoner worden. blijven ten opzichte van andere Brabantse steden. We willen dat Tilburg meer winkelstad wordt. Dat vraagt om aantrekkelijke parkeertarieven en goede voorzieningen. Die goede voorzienin gen moeten er ook zijn bij de vele wijkwinkelcentra in Tilburg, Berkel-Enschot en Udenhout. Het sternet van fietspaden moet worden afgerond. In het onder houd ervan is zeker een inhaalslag noodzakelijk. Dat vraagt om een praktische aanpak. Bijvoorbeeld asfalt in plaats van stoepte gels. Maar het is de investering waard. Alle vormen van milieu vriendelijk verkeer moeten gestimuleerd worden, met goed openbaar vervoer en ruimte voor de fiets. Openbaar vervoer moet doordringen in alle wijken en dorpen. Reizigers moeten goed bediend blijven. Een goed imago is een belangrijke basis. Tariefacties gericht op bepaalde tijden en op bepaalde groepen kunnen daarbij helpen. le komende j e politieke part lervent teger oké, maar he Iburg staan er nog meer grc ten op stapel: de aanleg van de M<eding van de Baron van van het Wilhelminakanaal zijn ze sowieso wel no Dan is er nog de kwe e afwikkeling van het autoverkeer moet zoveel mogelijk ‘van U binnen naar buiten’ gebeuren. Dus in de binnenstad alleen autoverkeer dat daar moet zijn. De aanleg van de Cityring speelt daarin een belangrijke rol, zowel voor de bereikbaarheid als voor de circulatie. Ook de parkeergarages worden er béter door bereikbaar. De Cityring levert ook meer ruimte op voor fietsers, voet gangers en openbaar vervoer. Behalve in de binnenstad moet ook in de omliggende wijken de verkeerscirculatie goed geregeld zijn. Voor de ontsluiting en circulatie aan de buitenkant van de stad zijn de Baron van Voorst tot Voorstweg, de Dongenseweg, de Bredaseweg en de tangenten van belang. De Noordoosttangent hoeft vooralsnog niet verdubbeld te worden. Het onderhoud van wegen en trottoirs moet terug op h niveau. Daar moeten we geld voor over hebben en niet de feiten aanlopen. TBUS loopt worm 1 an de aan te leggen w j rang. Dit vanwege 1 xx gen hiermee het ai dwars te zitten. De Cityring heeft oc luchtkwaliteit. Wij-hebben bezwaar tegen in een keer 2 miljoen verspijkeren aan de ringbanen. Eerst maar eens de extra inhaalslag voor de wegen realiseren. Qua planning moeten we daar flexibel mee omgaan. Eerst kijken welke wegen en fietspaden er het slechtst aan toe zijn en dat meteen aanpakken. De max. snelheid van de snelwegen rond Tilburg moet naar 80 km. Dat is veiliger in verband met op- en afritten en is beter voor de doorstroming. De max. snelheid binnen de bebouwde kom moet overal 50 km. zijn, dus ook op de Ringbaan Zuid en Baroniebaan. Voor parkeergarages moet de automobilist altijd betalen. Dus ook Het onderhoud van wegen en groen moet voor eens en voor altijd U goed geregeld worden. Een planmatige aanpak voor de lange ter- mijn is gewenst. Eerst in overleg met de wijken kijken wat er moet g uren en dat dan in orde brengen. En vooral zo houden. Dat I voor fietspaden. Zo’n 2/3 van het fietsbudget moet eed worden aan onderhoud, slechts 1/3 aan de aanlég van nieu- I ^spaden. Nu is dat andersom. irkeertarieven mogen slechts stijgen op inflatieniveau. Bij inkelcentra moet parkeren gratis zijn, anders verplaats je het ie wijken. Op Stappegoor moeten alle publieke par uis zijn. e moeten de komende jaren het Tilburgs Verkeers en \FF/ Vervoersplan verder uitvoeren. Dat betekent voor het auto verkeer dat de circulatie wordt afgewikkeld op de Cityring, de ringbanen en de tangenten. Dus van binnen naar buiten. De buiten ste ring moet de drukste weg worden. Dan wordt het leefklimaat in de Oude Stad ontzien. Vandaar dat we de realisering van de Noordwesttangent zo belangrijk vinden. Ook voor de bewoners van de Reeshof en het bedrijfsleven in het westen van de stad. Tevens hebben we goede transferia nodig zodat automobilisten hun auto aan de rand van de stad kunnen laten staan. We willen ook de snel heid verlagen, max. 50 km. per uur op de ringbanen en daarbinnen 30 km. Dat is beter voor de luchtkwaliteit en het vermindert de geluidsoverlast. We zijn voorstander van de komst van parkeergarages bij de groot - e aanleg van de Noordwesttangent heeft prioriteit. Zeker omdat de doorstroming van het vrachtverkeer en de luchtkwaliteit daardoor verbeteren. De Reeshof moet beter ontsloten worden. De Cityring is van belang voor een goede doorstroom in het centrum. Het kan niet anders. Wij blijven het jammer vinden dat er geen tunnel onder de Heuvel komt. Dat getuigt van kleinstedelijk den ken. Er is een enorme inhaalslag nodig om het onderhoud van de ringbanen en van de trottoirs, fietspaden en wegen in de wijken weer op peil te krijgen. Wij trokken jaren gele den al als eerste aan de bel, dat Tilburg verloedert. Prioriteit ligt bij het opknappen van fietspaden en trottoirs, waar veilig met rollators, rolstoelen en kinderwagens over gereden kan worden. Waar mogelijk moeten wegen voor ste wijkwinkelcentra. Voor parkeren in die garages moet dan wor den betaald. Het inhaalprogramma voor het wegenonderhoud is wat ons betreft voldoende. Er wordt met de klachten over de huidige kwaliteit van de wegen sterk overdreven. Wij stoppen liever meer geld in fietspaden. Om het sternet compleet te maken en fietspaden beter te onderhouden. We moeten de kwa liteit die Tilburg de fietser ooit bood, weer terug zien te krijgen. Dat betekent ook betere en meer bewaakte fietsenstallingen. We zetten ook sterk in op het openbaar vervoer. De piekbus moet permanent op zaterdagen en koopavonden rijden. We denken ook aan een prij- zenactie voor de treinverbinding tussen Centraal Station en Station Reeshof. Bij Berkel-Enschot moet een extra station komen. Tenslotte is voor ouderen en gehandicapten beter openbaar vervoer nodig. Parkeertarieven mogen alleen omhoog als dat bijdraagt oplossen van knelpunten in de automobiliteit. Verhoging is t doel ,op zichzelf. De tarieven moeten concurrerend blijv opzichte van die in de andere grote Brabantse steden. Betale parkeren in de allergrootste wijkwinkelcentra is niet uitgt daar parkeergarages komen. Maar dat mag niet tot onder currentie van die centra leiden. Tilburg moet z’n status van fietsstad weer terugkrijgen. Investeringen zijn nodig in zowel de uitbreiding van fietspaden als het onderhoud ervan. De rommelige situatie bij de fietsenstallingen rond de NS-stations moet worden aangepakt. De tariefacties in het openbaar vervoer moeten worden uitgebreid. De mogelijkheid van gratis openbaar vervoer verdient grondig onder zoek. De verkeersveiligheid rond scholen moet samen met schoolbe sturen en leerlingen worden verbeterd. Het is een lijvig thema in Tilburg: verkeer en vervoer. Er speelt heel wat de komende jaren. De Cityring is in aan tocht. Sommige politieke partijen zijn groot voorstander, andere zijn fervent tegenstander. Weer andere vinden de Cityring wel oké, maar het moet net anders. Voor Tilburg staan er nog meer grote infrastructurele pro jecten op stapel: de aanleg van de Noordwesttangent, ver breding van de Baron van Voorst tot Voorstweg, verbreding van het Wilhelminakanaal, enz. Wat verdient voorrang? En ïven hun mening, mud van de ring- e euro's voor de Noordwesttangent Wilhelminakanaal zijn succesvol binnengt’ onze CDA-lijsttrekker aan het roer. We moeten de slag om de rondweg en vaarweg aan te leggt de binnenstad moeten bereikbaar blijven en dat goede doorstroom van het verkeer noodzakelijk. Dat vraa drie ringen waarmee we het verkeer zoveel mogelijk van 1 naar buiten drukken. De Cityring ontsluit de binnenstad. De ringbanen en de tangenten doen de rest. Van groot belang is een verdubbeling van de Noordoosttangent. Op het gebied van wegenonderhoud is het we_ onderhoudsachterstand van de wegen en fietspaden topprio riteit. Er is een inhaalslag nodig om de gaten weg te werken op de ringbanen. Hoe langer je daarmee wacht hoe duurder het wordt. De tarieven voor betaald parkeren moeten concurrerend DE TILBURGSE KOERIER-- DONDERDAG 26 JANUARI 2006 - PAGIn! DE i a:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2006 | | pagina 20