w
II
Partij van de Arbeid
s
b
1!
I
De partijen over verkeer en vervoer
www.tilburgstemt.nl
I
D
Ti
PvdA
J)
e
Op deze pagina's de partijen
over verkeer en vervoer
l
Verliiezirigeii 20V
SI
Li
CDA
WD
Tilburgse Ouderen Partij
Ni<
zicl
I
Algemeen Belang
GROENLINKS
Groenlinks
M’.
3’
-
1F
Uitgave:
Raadsgriffie gemeente Tilburg
Realisatie:
Communicatieadviesbureau Mercuur
Fotografie:
Gemeente Tilburg, team media, Wilfried Scholtes
Vori
sten
refe:
succ
gaar
VOO!
graa
hoe
Alle
very
iede
mee
en r
De I
bijv
Met
bus
krac
Noo
kun
loop
Er z!
kom
keer
Op tl
le pr
jecte
bepe
verd
rang
wort
Het
aang
en n
een
wegt
een
Het
soap
kom
wijk
de
ondt
Of d
niet
park
ven
trun
uit i
wez
mee
waa
wer
vert
o.a.
Inte
t aan het
nooit een
“jven ten
mien voor
gesloten als
erlinge con-
regwerken van de
etspaden
weg te wt
hoe
1 miljoen verspijke
inhaalslag voor dt
flexibel r
ter, de
2 x 2
rallen ter-
lijft. Deze
meni
de een. Mil
I parkeren bij
ïgt de ander,
op het openbaar ver
Stof genoeg dus om
het oude, hoge
et langer achter
en het
“"gehaald, met
Clen nu snel aan
rgen. De stad en
iaarvoor is een
aagt om
binnen
mijn is
gebeur
geldt ook
besteed
we fietst
De par
wijkwir
probleem naar de
keerplaatsen grab;
Het openbaar vervoer moet beter aansluiten
nen. Bovendien is een bushalte op loopafstar
voor ouderen noodzakelijk. De nachtbus kan goedkoper
andere tariefacties zijn onwenselijk.
gen, fietspaden en trottoirs. Dat moet beter,
rartijen. Maar hoe willen ze het aanpakken?
partijen vinden dat het best meevalt met de
wegenstructuur heeft de Cityring voor-
■ge de bereikbaarheid van de stad. We drin-
autoverkeer terug zonder de automobilist
jok gunstige invloed op de
fietsers en auto’s j
belangrijker dan ui
Parkeren mag niet duurder worden, liever
Net als in andere steden kan het klantvriendeli
ste uur gratis parkeren voor de snelle boodsch
is geen melkkoe. Bij wijkwinkelcentra moet t
eerste uur gratis geparkeerd kunnen worden, ot
keergarages. Buur/u
den met parkeerverg
De T-bussen moeten lagere instappen krijgen en er zijn veel
meer bushaltes en logische verbindingen nodig. Het T-bus-
netwerk is nu leuk voor puzzelaars. De Piekbus moet blij
ven. Gratis busvervoer is prettig maar niet haalbaar.
lingen uit-
inder par
wijk
in verband met i
De max. snelhei
50 km. zijn, dus ook op i
parkeergarages moet de automobi
gescheiden worden. Maar onderhoud is
litbreiding van het fietspadennet.
niet duurder worden, liever zelfs wat minder,
lere steden kan het klantvriendelijker: het eer-
s parkeren voor de snelle boodschap. Parkeren
ckoe. Bij wijkwinkelcentra moet minimaal het
geparkeerd kunnen worden, ook in par-
irtbewoners mogen niet opgezadeld wor-
irgunningen waarvoor ze moeten betalen.
:n lagere instappen krijgen en er
n logische verbindingen nodig.
ik voor puzzelaars. De Piekbus
i op de bedrijventerrei-
md bij woonzorgcentra
blijven,
1
banen, de wegt
vinden veel pa
Weer andere pt
achterstand.
Parkeren is ook een onderwerp waarover de
eenlopen. Meer parkeerplaatsen zegt de
keerplaatsen zegt de ander. Wel betaald
winkelcentra vindt de een. Juist niet, ze(
Tot slot geven de partijen hun visie
voer. De T-bussen, de tarieven enz.
over te lezen.
e prioriteit ligt bij de aanleg van de Noordwesttangent en
U het doortrekken van de verdubbeling van de Baron van
Voorst tot Voorstweg.
Ook verdient de aanleg van de Cityring voorrang. Echte
Cityring moet tweerichtingsverkeer blijven, de Spoorlaan 2
strooks. Het is zinloos om de Spoorlaan nu alvast te versma"’
wijl de aanleg van de Noordlaan nog 10 tot 15 jaar uitblijf v.
oplossing spaart de helft van de kosten uit: 22 miljoen.
Knooppunt Het Laar kan op redelijk eenvoudige en niet al te dure
wijze geschikt gemaakt worden voor een betere verkeersdoorstro-
ming. Er moet meer parkeergelegenheid komen in de binnenstad.
Alleen uitbreiding met het Pieter Vreedeplein volstaat niet.
Uitbreiding kan tegen relatief weinig geld, door het aanbrengen van
een extra bouwlaag op de garage van het Louis Bouwmeesterplein
en de Tivoligarage.
als die er komen bij de grote wijkwinkelcentra en op Stappegoor.
De garages bieden gebruikers comfort, dus betalen is billijk.
Tilburg moet weer fietsstad willen zijn. Ook om het gebruik van
de auto tegen te gaan. Daar waar nodig en mogelijk moeten we
sternetkwaliteit bieden. Niet overal rood asfalt als het niet past bij
de omgeving. En paden daar leggen waar fietsers ook willen fiet
sen. Verder zijn er veilige fietsenstallingen nodig.
De frequentie van het openbaar vervoer moet omhoog en de
service beter.
Naast het gebruik van de toptickets moet de busreiziger in de stad
maximaal 2 strippen per rit kwijt zijn. Verder willen we werken
met kortingen en combikaarten: de combinatie van busvervoer
met parkeren of treinreizen. Tenslotte moet het openbaar vervoer
schoner worden.
blijven ten opzichte van andere Brabantse steden. We willen dat
Tilburg meer winkelstad wordt. Dat vraagt om aantrekkelijke
parkeertarieven en goede voorzieningen. Die goede voorzienin
gen moeten er ook zijn bij de vele wijkwinkelcentra in Tilburg,
Berkel-Enschot en Udenhout.
Het sternet van fietspaden moet worden afgerond. In het onder
houd ervan is zeker een inhaalslag noodzakelijk. Dat vraagt om
een praktische aanpak. Bijvoorbeeld asfalt in plaats van stoepte
gels. Maar het is de investering waard. Alle vormen van milieu
vriendelijk verkeer moeten gestimuleerd worden, met goed
openbaar vervoer en ruimte voor de fiets. Openbaar vervoer
moet doordringen in alle wijken en dorpen. Reizigers moeten
goed bediend blijven. Een goed imago is een belangrijke basis.
Tariefacties gericht op bepaalde tijden en op bepaalde groepen
kunnen daarbij helpen.
le komende j
e politieke part
lervent teger
oké, maar he
Iburg staan er nog meer grc
ten op stapel: de aanleg van de
M<eding van de Baron van
van het Wilhelminakanaal
zijn ze sowieso wel no
Dan is er nog de kwe
e afwikkeling van het autoverkeer moet zoveel mogelijk ‘van
U binnen naar buiten’ gebeuren. Dus in de binnenstad alleen
autoverkeer dat daar moet zijn. De aanleg van de Cityring
speelt daarin een belangrijke rol, zowel voor de bereikbaarheid
als voor de circulatie. Ook de parkeergarages worden er béter door
bereikbaar. De Cityring levert ook meer ruimte op voor fietsers, voet
gangers en openbaar vervoer. Behalve in de binnenstad moet ook in
de omliggende wijken de verkeerscirculatie goed geregeld zijn. Voor
de ontsluiting en circulatie aan de buitenkant van de stad zijn de
Baron van Voorst tot Voorstweg, de Dongenseweg, de Bredaseweg en
de tangenten van belang. De Noordoosttangent hoeft vooralsnog niet
verdubbeld te worden.
Het onderhoud van wegen en trottoirs moet terug op h
niveau. Daar moeten we geld voor over hebben en niet
de feiten aanlopen.
TBUS loopt worm
1
an de aan te leggen
w j rang. Dit vanwege 1
xx gen hiermee het ai
dwars te zitten. De Cityring heeft oc
luchtkwaliteit.
Wij-hebben bezwaar tegen in een keer 2 miljoen verspijkeren aan
de ringbanen. Eerst maar eens de extra inhaalslag voor de wegen
realiseren. Qua planning moeten we daar flexibel mee omgaan.
Eerst kijken welke wegen en fietspaden er het slechtst aan toe zijn
en dat meteen aanpakken.
De max. snelheid van de snelwegen rond Tilburg moet naar 80 km.
Dat is veiliger in verband met op- en afritten en is beter voor de
doorstroming. De max. snelheid binnen de bebouwde kom moet
overal 50 km. zijn, dus ook op de Ringbaan Zuid en Baroniebaan.
Voor parkeergarages moet de automobilist altijd betalen. Dus ook
Het onderhoud van wegen en groen moet voor eens en voor altijd U
goed geregeld worden. Een planmatige aanpak voor de lange ter-
mijn is gewenst. Eerst in overleg met de wijken kijken wat er moet g
uren en dat dan in orde brengen. En vooral zo houden. Dat I
voor fietspaden. Zo’n 2/3 van het fietsbudget moet
eed worden aan onderhoud, slechts 1/3 aan de aanlég van nieu- I
^spaden. Nu is dat andersom.
irkeertarieven mogen slechts stijgen op inflatieniveau. Bij
inkelcentra moet parkeren gratis zijn, anders verplaats je het
ie wijken. Op Stappegoor moeten alle publieke par
uis zijn.
e moeten de komende jaren het Tilburgs Verkeers en
\FF/ Vervoersplan verder uitvoeren. Dat betekent voor het auto
verkeer dat de circulatie wordt afgewikkeld op de Cityring, de
ringbanen en de tangenten. Dus van binnen naar buiten. De buiten
ste ring moet de drukste weg worden. Dan wordt het leefklimaat in
de Oude Stad ontzien. Vandaar dat we de realisering van de
Noordwesttangent zo belangrijk vinden. Ook voor de bewoners van
de Reeshof en het bedrijfsleven in het westen van de stad. Tevens
hebben we goede transferia nodig zodat automobilisten hun auto
aan de rand van de stad kunnen laten staan. We willen ook de snel
heid verlagen, max. 50 km. per uur op de ringbanen en daarbinnen
30 km. Dat is beter voor de luchtkwaliteit en het vermindert de
geluidsoverlast.
We zijn voorstander van de komst van parkeergarages bij de groot -
e aanleg van de Noordwesttangent heeft prioriteit.
Zeker omdat de doorstroming van het vrachtverkeer
en de luchtkwaliteit daardoor verbeteren. De Reeshof
moet beter ontsloten worden. De Cityring is van belang
voor een goede doorstroom in het centrum. Het kan niet
anders. Wij blijven het jammer vinden dat er geen tunnel
onder de Heuvel komt. Dat getuigt van kleinstedelijk den
ken. Er is een enorme inhaalslag nodig om het onderhoud
van de ringbanen en van de trottoirs, fietspaden en wegen
in de wijken weer op peil te krijgen. Wij trokken jaren gele
den al als eerste aan de bel, dat Tilburg verloedert.
Prioriteit ligt bij het opknappen van fietspaden en trottoirs,
waar veilig met rollators, rolstoelen en kinderwagens over
gereden kan worden. Waar mogelijk moeten wegen voor
ste wijkwinkelcentra. Voor parkeren in die garages moet dan wor
den betaald.
Het inhaalprogramma voor het wegenonderhoud is wat ons betreft
voldoende. Er wordt met de klachten over de huidige kwaliteit van
de wegen sterk overdreven.
Wij stoppen liever meer geld in fietspaden. Om het sternet compleet
te maken en fietspaden beter te onderhouden. We moeten de kwa
liteit die Tilburg de fietser ooit bood, weer terug zien te krijgen. Dat
betekent ook betere en meer bewaakte fietsenstallingen. We zetten
ook sterk in op het openbaar vervoer. De piekbus moet permanent
op zaterdagen en koopavonden rijden. We denken ook aan een prij-
zenactie voor de treinverbinding tussen Centraal Station en Station
Reeshof. Bij Berkel-Enschot moet een extra station komen. Tenslotte
is voor ouderen en gehandicapten beter openbaar vervoer nodig.
Parkeertarieven mogen alleen omhoog als dat bijdraagt
oplossen van knelpunten in de automobiliteit. Verhoging is t
doel ,op zichzelf. De tarieven moeten concurrerend blijv
opzichte van die in de andere grote Brabantse steden. Betale
parkeren in de allergrootste wijkwinkelcentra is niet uitgt
daar parkeergarages komen. Maar dat mag niet tot onder
currentie van die centra leiden.
Tilburg moet z’n status van fietsstad weer terugkrijgen.
Investeringen zijn nodig in zowel de uitbreiding van fietspaden als
het onderhoud ervan. De rommelige situatie bij de fietsenstallingen
rond de NS-stations moet worden aangepakt.
De tariefacties in het openbaar vervoer moeten worden uitgebreid.
De mogelijkheid van gratis openbaar vervoer verdient grondig onder
zoek. De verkeersveiligheid rond scholen moet samen met schoolbe
sturen en leerlingen worden verbeterd.
Het is een lijvig thema in Tilburg: verkeer en vervoer. Er
speelt heel wat de komende jaren. De Cityring is in aan
tocht. Sommige politieke partijen zijn groot voorstander,
andere zijn fervent tegenstander. Weer andere vinden de
Cityring wel oké, maar het moet net anders.
Voor Tilburg staan er nog meer grote infrastructurele pro
jecten op stapel: de aanleg van de Noordwesttangent, ver
breding van de Baron van Voorst tot Voorstweg, verbreding
van het Wilhelminakanaal, enz. Wat verdient voorrang? En
ïven hun mening,
mud van de ring-
e euro's voor de Noordwesttangent
Wilhelminakanaal zijn succesvol binnengt’
onze CDA-lijsttrekker aan het roer. We moeten
de slag om de rondweg en vaarweg aan te leggt
de binnenstad moeten bereikbaar blijven en dat
goede doorstroom van het verkeer noodzakelijk. Dat vraa
drie ringen waarmee we het verkeer zoveel mogelijk van 1
naar buiten drukken. De Cityring ontsluit de binnenstad. De
ringbanen en de tangenten doen de rest. Van groot belang is een
verdubbeling van de Noordoosttangent.
Op het gebied van wegenonderhoud is het we_
onderhoudsachterstand van de wegen en fietspaden topprio
riteit. Er is een inhaalslag nodig om de gaten weg te werken op
de ringbanen. Hoe langer je daarmee wacht hoe duurder het
wordt. De tarieven voor betaald parkeren moeten concurrerend
DE TILBURGSE KOERIER--
DONDERDAG 26 JANUARI 2006 - PAGIn! DE
i
a: