tjOk JS *4 Reiken I I XT/ F-3 F. 4 a>' a> A dï f i Kerstm is <d o o ft .ft o 4-. cn X I I V 4 K d ■"'M CD i i Hl CD 3 ■i 3 3 O O 3 V) l 'Z vj I 22 december 2005 - Oplage 109.500 ex. 'M Voor veel mensen was ook 2005 een jaar, dat werd overschaduwd door oorlog, dood en ellende. Het aanhoudend geweld in Irak, natuurrampen en terrorisme of zelfs maar de dreiging van terroristische aanslagen stemmen niet tot vrolijkheid. Wat dit laatste betreft ont komen ook moderne, westerse samenlevingen er niet aan. In Madrid en Londen kunnen ze meepraten over terreur. En ook in eigen land weten we inmiddels wat de dreiging van terreur betekent in het leven van alledag. Hoewel de scherpe kanten er gelukkig af zijn, is de moord op Theo van Gogh meer dan een jaar na dato nog steeds voelbaar in de verhouding tussen autochtone en allochtone Nederlanders. De relatie tussen verschillende bevolkings groepen en culturen blijft voor ons allemaal en wellicht ook voor volgende generaties een bron van zorg. Grote rampen worden in de media meestal breed uitgemeten. Zeker als vrijwel meteen de verschrikkelijke gevolgen zichtbaar worden. De beelden van de slachtoffers van de grote aardbeving in Pakistan staan nog vers in ons geheugen. Evenals de beelden van de watersnood in New Orleans en ander delen van Noord- en Midden-Amerika na de zoveelste tropische storm. Maar rampen vinden niet alleen ver van huis plaats. En ze voltrekken zich soms tergend langzaam. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw waren veel mensen nauw bij elkaar betrokken. Na een tijd van wederopbouw was onze samenleving er één van samen leven en samen werken. Mensen hadden nog tijd voor elkaar en voor zichzelf. Er was tot op zekere hoogte solidariteit tussen mensen en tussen de verschillende maatschappelijke en levens beschouwelijke groeperingen. Natuurlijk waren er ook toen verschillen, maar die beletten mensen niet om open te staan voor elkaar. Ze schroomden niet om elkaar de hand te reiken. Er was respect voor mensen met een andere achtergrond en met andere opvattingen. Sindsdien zijn grote en kleine sociale verbanden alleen maar afgebrokkeld. Het verenigingsleven staat al jaren onder druk. Het individualisme laat zijn sporen na in een steeds harder wordende samenleving. De omgeving en de ander worden steeds vaker als lastig of bedreigend ervaren. Mensen komen thuis van school of werk en kiezen steeds meer voor de beslotenheid van de eigen woning. Soms zelfs letterlijk. De rolluiken gaan dikwijls al aan het eind van de middag naar beneden. Het is symbolisch voor het buiten sluiten van de ander en daarmee de samenleving. En dat terwijl het oplossen van maatschappelijke problemen en het vormgeven van een harmonieuze samen leving uiteindelijk alleen maar mogelijkheid is in gezamenlijkheid. Kerstmis 2005. Het feest van het licht is verwor den tot het feest van de schone schijn. We brengen in en rondom ons huis het licht, dat in ons binnenste lijkt te zijn gedoofd. En juist een beetje innerlijk licht is zo hard nodig om te kunnen reiken naar de ander, die vaak dezelfde wensen en dromen heeft, maar die soms een andere weg bewandelt om hetzelfde doel te bereiken. En juist dat reiken naar de ander is zo broodnodig om samen te kunnen werken aan de opbouw van een gezonde, veilige samenle ving, die plaats biedt aan mensen in alle soor ten en maten. X I" brengt de regio inbèwealnaL.. F |s AANBIDDING VAN DE HERDERS P.POURBUS 1574

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2005 | | pagina 1