Rob van Trier i i URS 'Ik ben een moderne impressionist' ur ur 1 bant.nl n jari burg /fi DONDERDAG 22 DECEMBER 2005 - PAGINA 11 DE TILBURGSE KOERIER- DECEMBER 2005 - PAGINA 10 Stuurlui aan wal acryl 150 x 120 cm 'Schilderen dat is mijn leven.' Een uitspraak die de Tilburgse schilder Rob van Trier (48) maar blijft herhalen wanneer hij over zijn werk praat. Veel landschappen, maar ook andere voor- Hij kan zich geen ander beroep voorstellen dan dat van kunstenaar. 'Dat wist ik al toen ik nog maar een kind was. Toen ik tien was, kreeg ik van mijn vader tien gulden waar ik scheermesjes van moest kopen. Maar in de winkel had ik alleen oog voor de tubes verf in de etalage. Daar heb ik toen die tien gulden aan besteed. En die tubes heb ik thuis handen is. Als ik impressies maar meteen vast natuurlijk wel meteen leeg geknepen, zodat ik ze niet meer terug kon brengen.' Het atelier van Rob van Trier is gevestigd "Het werk in De Tilburgse Koerier heet aan wal. Eigenlijk zijn we allemaal stuurlui aan wal. Zelfs schippers komen aan wal om hun op zee verdiende geld uit te Rob van Trier heeft zijn atelier in een oude zijn, zijn daar ook puur. In Nederland heb je Trier aan de muur hangen. Maar ook in Neder- loods in de wijk Armhoefse Akkers in Tilburg, dat effect alleen op een hele koude, heldere land is zijn kunst bekend. Hij laat een exem- Er staan en liggen grote en kleine schilderijen, winterdag." plaar van de Telegraaf zien waar zijn foto op "Het contact met de aarde is mijn voe- de societypagina staat. En een woonblad met stellingen. Wie hier binnenkomt, ziet in één dingsbodem. Als ik naar Frankrijk ga om land- een reportage over zijn werk. Afgelopen jaar oogopslag waar Van Trier zijn inspiratie van- schappen te schilderen, ga ik in het gras lig- was zijn kunst te zien op de wijnflesetiketten daan haalt. "Ja, Van Gogh, Picasso, Matisse, gen. Zo ben ik één met de natuur, daar geniet van Tilburg Wijnstad. "Ik word vaak gevraagd dat zijn inderdaad mijn grote voorbeelden, ik van. Eigenlijk doen we dat te weinig, liggen voor dat soort dingen en dat vind ik erg leuk. Van Cogh waardeer ik heel erg om zijn door- op de grond. We staan alleen nog maar. Ik Ik schuw de commercie niet, op die manier zettingsvermogen. Hij bleef gewoon schilde- ben ook nog één van de weinige straatschil- kan ik van mijn werk leven. En zo kan ik ook ren, ook al leed hij armoede. Hij wilde zijn ders. Vroeger zag je dat veel, schilders die contacten leggen." droom waarmaken en had daar alles voor gewoon buiten hun werk deden. Afgelopen over. Zo ben ik ook." zomer heb ik op de Tilburgse Kermis zitten Stuurlui "Ik gebruik verschillende materialen voor schilderen. Dat trok wel de aandacht van de mijn werk: olieverf, acryl, krijt, wat maar voor- bezoekers ja." Dat Van Trier hard op weg is zijn droom te geven. Het windmolentje dat je op het schip kan leggen. Eigenlijk ben ik een moderne verwezenlijken, blijkt uit het feit dat zijn schil- ziet, geeft aan dat de kinderen de toekomst impressionist, ik word gevoed door impres- derijen over de hele wereld gewild zijn. "Van hebben. Dit schilderij is onlangs geveild voor sie." Amerika tot Australië is er interesse, het is een goed doel." Van Trier heeft een voorkeur voor het ongelooflijk druk." Vijf van zijn schilderijen schilderen van landschappen in Zuid-Europe- hingen in het World Trade Center in New York aan de Hendrik Zwaardecroonstraat 3 in Til- se landen: Frankrijk, Italië, Spanje. "Het licht is toen zich daar op 11 september 2001 de ramp burg. Meer informatie over Rob en zijn werk is daar heel helder. Kleuren die puur horen te voltrok. Zelfs Giorgio Armani heeft een Van te vinden op www.robvantrier.nl.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2005 | | pagina 11