Tilburg fietst iurt B.V. Werkt.nl gemeente Tilburg Fietsplan 2005 - 201 5 I w V DONDERDAG 20 OKTOBER 2005 - PAGINA 11 DE TILBURGSE KOERIER (KTOBER 2005 - PAGINA 10 In Tilburg staatje fiets veilig Tilburg vindt fietsen belangrijk, want fietsen is goedkoop, snel en gezond. De stad geeft om haar luchtkwaliteit en mogelijk heden voor mobiliteit van haar inwoners. De gemeente ondersteunt dit met het nieuwe fietsplan. Hierin staat omschreven hoe breder en intensiever fietsgebruik in de stad. Omgeving Leren fietsen? Wachttijdmelders De weg vinden ik Stimuleren Stallen Het Sternet is- Gaten in de weg?! Help mee en geef het door! Skaten op het fietspad I Transferium Waarom fietsen? lecreatieve en kleine routes Onderhoud I een prettige, Veilig rijden idel staat. W nl n—* I Meepraten over het Fietsplan? iedereen op de fiets n kan een baan of fulltime. Irgezeld van een Iers Autobedrijven B.V. I Tilburg Naast het Sternet is er ook aandacht voor de ‘kleinere’ fietspaden en routes. De recrea tieve routes en de secundaire fietspaden, die voor de gebruikers net zo belangrijk zijn. Deze routes worden waar het nodig is opgeknapt, verlegd en aangepast. In het buiten gebied wil de gemeente dat in samenwerking doen met omliggende gemeenten. Niet alleen goed voor dagelijkse gebruikers, maar ook voor de mensen die speciaal naar de regio komen voor de prachtige groene omgeving. Het fietsplan beschrijft hoe de stad het fietsen wil stimuleren en hoe ze dit aanpakt. Naarde nut en noodzaak van verbeteringen is veel onderzoek gedaan de laatste jaren. Fietsers willen veilige paden die comfortabel fietsen. Ze willen een handige route die ze makkelijk naar de belangrijkste plaatsen voert. En daar moeten ze hun fiets kunnen stallen zodat deze niet gestolen wordt of in de weg staat. Goede redenen die dan ook de basis van het plan vormen. Opeen goede route fietsje veilig en comfortabel. Het pad ligt bij drukke wegen ver genoeg van het autoverkeer om ongelukken te voorkomen. Maar ook om afstand te houden van schadelijke uitlaatgassen. Bij drukke oversteekplaatsen met autowegen moeten duidelijke regels zijn over de voorrang. De gemeente wil op rotondes voortaan Mb's voorrang geven. Uit cijfers blijkt dat hierdoor het aantal ongelukken sterk daalt, daarnaast krijgen een aantal drukke oversteekplaatsen bijvoorbeeld een teller waarop Setsers kunnen zien hoe lang ze nog moeten wachten bij het stoplicht. Die wachttijd moet zo kort mogelijk zijn. Zo fietsen minder mensen door rood en vermindert de kans op ongelukken. Mocht een bepaalde plek toch nog gevaarlijk zijn? Dan onder- ntemt de gemeente actie om het op te lossen. Dat blijft ze controleren, want knoop punten kunnen veranderen in drukte. Iets meer dan 30% van alle verplaatsingen in de stad gebeurt met de fiets. Het meeste wordt gefietst op het zogenaamde Sternet, de Tilburgse ‘snelwegen’ voor de tweewie- lers. Uitbreiding, onderhoud en verbetering van deze paden zijn van groot belang. Met een uitgebreide planning schetst het fietsplan de aanpassingen die de komende twin- tigjaar nodig zijn. Soms volstaat een nieuwe laag asfalt op het pad. Maar in andere gevallen is méér nodig. Zoals het scheiden van het pad van de weg om de veiligheid te vergroten. Dat gebeurt op plaatsen waar nu al fietspaden liggen. Maar er is ook uitbrei ding.’ het Sternet reikt over een tijdje ook tot in de Udenhout. Een donker en afgelegen fietspad is erg onprettig voor gebruikers. In het fietsplan staat dan ook dat de paden sociaal veilig moeten zijn. Een fietser wil gezien worden, zodat de kans dat er iets gebeurt zo klein mogelijk is. Daarom bekijkt de gemeente of het mogelijk is overal goede verlichting te installeren. Een gunstige ligging ten op zichte van een autoweg of een bewoond gebied geeft ook een veilig gevoel. Waar dat echt niet kan zoekt de gemeente naar een andere oplossing, speciaal voor dat gebied. De gebruikers van het fietspad dragen zelf ook bij aan de veiligheid. De gemeente wil daarom zoveel mogelijk brommers van het pad naar de autoweg sturen. En: jong ge leerd is oud gedaan. Basisscholen zullen veel aandacht blijven besteden aan verkeers veiligheid. En Tilburg helpt volwassen mensen fietsen als het nodig is; bijvoorbeeld les voor allochtonen dié nog nooit op een fiets hebben gezeten Fietsers hebben net als automobilisten een goede bewegwijzering nodig. Of het nu de weg naar het centrum is of naar de dichtstbijzijnde fietsenstalling. Goede bewegwij zering krijgt dus ook de aandacht die het verdient. Daarnaast installeert de gemeente plattegronden op kruispunten van het Sternet, zodat fietsers goed weten waar ze zijn en hoe ze verder moeten. Want niet iedereen is even bekend in iedere buurt. Fietsdiefstal is een grote bron van ergernis. Fietsers krijgen daarom meer mogelijkhe den om hun tweewieler veilig te parkeren. Met nieuwe stallingen en fietsbeugels wordt de vraag naar veilige stalplaatsen beantwoord. Met name bij winkel- en uitgaanscen tra. Goede fietsenstallingen bij haltes van trein en bus horen natuurlijk ook bij een toegankelijk fietsnetwerk in de stad. Waar mensen een fiets willen parkeren moet de gemeente ze blijven helpen. Nieuw is ook een experiment met een fietstransferium. Mensen kunnen hun auto aan de rand van de stad parkeren en nemen dan de fiets naar hun bestemming. Hiervoor werkt de gemeente samen met geïnteresseerde bedrijven. De gemeente bekijkt ook of ze als werkgever gebruik maakt van het fietstransferium. En ook voor werknemers die met de trein komen moet het eenvoudig zijn om een fiets te huren op het station. Het werk aan het Tilburgse fietsnetwerk is nooit af. Bomen blijven groeien en onkruid blijft tieren, wat schade aan paden kan veroorzaken. Hier wordt dan ook actie op ondernomen. Gebruikers kunnen kleine schades melden. De gemeente streeft ernaar deze schades binnen 24 uur te repareren. Groot onderhoud blijft nodig. Hier trekt de gemeente dus ook.meer geld voor uit. Een mooi netwerk moetje ook goed onderhou den. Het grote onderhoud gaat vaak samen gaan met andere werkzaamheden in de buurt. Dan doe je het in één keer grondig en goed. Scholieren, studenten, winkelend publiek, allochtonen, werknemers van bedrijven of bezoekers van evenementen. Voor iedereen maakt het fietsplan de weg vrij om veili ger, comfortabeler en logischer rond te fietsen in de stad. Wel eens uit ergernis vanwege het wachten door rood willen fietsen? Iedereen weet dat het gevaarlijk is, maar het gebeurt toch. In Tilburg kan je dat in de toekomst haast niet meer gebeuren. Bij oversteekplaat sen zijn de stoplichten al zo scherp als mogelijk afgesteld, zodat je zo snel mogelijk groen licht krijgt als je op de knop duwt. Nieuw in de stad zijn een aantal wachttijdmel ders op drukke punten. Die tellen af naar het groene licht, zodat je nooit staat te wachten zonder dat je weet hoe lang het nog duurt. Dat is wel zo veilig. Niets zo vervelend als een mooi geasfalteerd fietspad waar opeens hobbels of gaten in zitten om allerlei redenen. Dat is niet alleen gevaarlijk voor fietsers, maar het ziet er ook niet uit. Kleine beschadigingen aan het wegdek worden daarom direct gerepareerd, als het even kan binnen 24 uur. Zie je dus een mankement? Bel het even door naar de gemeente, dan komt ze-het maken. Steeds meer mensen skaten, skeeleren en steppen door de stad. Vooral voor hun plezier, minder vaak om bijvoorbeeld naar het werk te gaan. Toch moet hierover duidelijkheid bestaan: mogen skaters op het fietspad? Tilburg vindt van wel. Dit beslist de gemeente niet alleen: het is ook aan de landelijke overheid om daar een beslissing over te nemen. Zolang brommers zoveel mogelijk op de autobaan rij den vindt de gemeente het in ieder geval prima als skaters op het fietspad rijden. Voorlopig is dat nog een kwestie van gedogen, maar het valt te hopen dat hier ook landelijk snel duidelijkheid over komt. Waarom niet? De mensen die vaak de fiets pakken hebben er goede redenen voor. Fietsen is goed voor de gezondheid en conditie en een erg makkelijke manier om van A naar B te komen. Mooie bijkomstigheden zijn natuurlijk dat je nooit hoge parkeerkosten hoeft te betalen of eindeloos naar een parkeerplek hoeft te zoeken, geen benzinekosten hebt, niet bij een bushalte hoeft te wachten en ga zo maar door. Vergeet ook niet dat een fiets vaak veel sneller is in de stad dan een auto!! U kunt de mankementen die u tegenkomt, melden bij het Centraal Meldpunt van de gemeente, via telefoonnummer 0800-1920. Grote kans dat u ook vaak de fiets pakt, bijvoorbeeld om even de stad in te rijden voor een boodschap of bezoek aan familie of vrienden in de buurt. Dan is het fietsplan ook voor u geschreven. Ziet u iets waar u het niet mee eens bent of juist wel? Of heeft u het gevoel dat er iets onderbelicht is? Of wilt u het plan gewoon lezen? Dan kunt u vanaf maandag 24 oktober tot en met en maandag 21 novem ber 2005 laten horen wat u van het plan vindt. De gemeente zal de opmerkingen die zij' uit de stad op het fietsplan krijgt verzamelen en bekijken of ze verwerkt moeten worden in de definitieve versie. Daarna wordt het plan begin volgend jaar definitief vastgesteld door de raad. ig en ontvangst I kan werken, ken van vracht- verantwoordelijk ige'n en de lig. Je bent in het rsing van Excel, talen. Het fietsplan ligt ter inzage in alle stadswinkels en u kunt het plan downloaden op www.tilburg.nl. U kunt ook een exemplaar opvragen bij Liesbeth Trip (telefoon 013 542 88 32 of 013 542 95 79). Vedior Logistiek The Better Match Fietsen die geruimd worden, worden twee weken lang opgeslagen in het fietsen- depot aan de Telegraafstraat 31C. Als de fietsen na twee weken nog niet zijn opge haald, worden deze naar de fietsenfabriek aan de Jules de Beerstraat 7 gebracht. Tilburg steeds betere voorzieningen ontwikkelt om comfort en veiligheid voor fietsers te vergroten. Dit moet leiden tot een Sommige mensen zijn bang dat hun fiets gestolen wordt als ze deze in de stad parkeren. Dit beseft de gemeente zich en daarom mag u de komende jaren meer (on)bewaakte stallingsplekken in de stad verwachten. De belangrijkste uitbrei dingen zijn: een bewaakte stalling bij het Wagnerplein voor gebruikers van het winkelcentrum, de bibliotheek en de sportvoorzieningen. Meer fietsbeugels en toezichthouders bij de Westermarkt. Hier is de gemeente al mee aan de slag gegaan. Verder een bewaakte ondergrondse stalling onder het Pieter Vreedeplein, met 700 plaatsen. En een uitbreiding van de stalling onder de Heuvel met 430 plaatsen, die al voor een deel is gerealiseerd. Blijkt in de toekomst dat dit niet genoeg is? Dan wordt er snel een oplossing gezocht. En altijd wordt gezorgd voor goede stallingen, waar je je fiets met een gerust hart achterlaat. Dat betekent echter ook dat verkeerd gestalde fietsen in de toekomst vaker geruimd zullen worden. De fiets mag niet zomaar overal in de binnenstad neergezet worden. Daarvoor zijn nu juist de stallingsplaatsen. Stal je je fiets dus niet goed, dan heb je kans dat je fiets wordt geruimd. I UNIVERSO

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2005 | | pagina 11