w Spoorlaan voorlopig nog tweerichtingsverkeer r nst Een ring als sieraad Slll! •e c ng in gelvl icht AAA 'jim DONDERDAG 9 JUNI 2005- PAGINA 17 gemeente Tilburg die deel uitmaken van het fietsroutenetwerk van Tilburg. Er is ook extra ruimte voor voetgangers. Deze ruimte ontstaat doordat door het invoeren van eenrichtingverkeer minder ruimte nodig is voor gemotoriseerd verkeer dan in de huidige situatie met twee rijrichtingen. Waar dat kan, bijvoorbeeld aan de Schouwburgring, wordt het voet gangersgebied aan de kant van de binnenstad verbreed. Aan de Spoorlaan gebeurt dat precies om gekeerd. Daar wordt de noordkant, omdat die veel zonniger ligt, het voetgangersdomein. De cityring mag geen barricade gaan vormen tussen belangrijke pleinen van de binnenstad. Zo zul je op de Heuvel en bij het Koningsplein ervaren dat het plein LE( als het ware over de ring heen loopt. IDA Laden en lossen en parkeren gebeurt aan de binnen kant van de ring, op een aparte strook. De parkeer- stroken die nu nog aan de buitenkant liggen, zoals aan de Schouwburgring, komen te vervallen. Spoorlaan 2015 Veilig oversteken Bushaltes Een groene laan Aan de Noordhoekring bij de kruising met de Bredaseweg. Dat is dezelfde plek als nu. Hoe kom ik bij de parkeergarages? Stil asfalt unt volgen: rfe Fotografie: Communicatie, team Media Van de cityring trajecten is de Spoorlaan als eerste aan de beurt. Die blijft voorlopig nog open voor tweerichtingsverkeer. Dat kan niet anders. Het NS- en busstation moet bereikbaar blijven. Er wordt de komende jaren nog volop gebouwd aan de Spoorlaan. Nu eenrichtingverkeer invoeren zou tot gevolg hebben dat veel autoverkeer een sluipweg zou zoeken aan de noordkant van het spoor. Of de Heuvelring op zou rijden terwijl het daar niets te zoeken heeft. de bereik- liet alleen If. Die iet visite ren in de Een extra die bereik- e komst we levens met ver- w élan aan een lange De aanpak in details klus. Dat Ie zure len, dat Fotografie: J. van Hezewijk jk wordt Je kunt de cityring beschouwen als een stuk'asfalt met allerlei voorzieningen voor het verkeer. Maar een ring kan tevens een sieraad zijn. Ook de cityring kan dat worden. Daarvoor worden allerlei ideeën ontwikkeld en plannen gemaakt. Zodat de city ring een verbindingsweg wordt waar of waaromheen van alles valt te zien en te beleven. Zoals opvallende verlichting die de ring ’s avonds een geheel eigen aanzien geeft. Of bijzondere oversteekplaatsen waar aparte bestrating of wegmarkeringen voor een fraai geheel zorgen. Een routesysteem dat de city ring onderscheidt van andere wegen, opvallende beelden die als stadspoorten functioneren op plekken waar je de cityring nadert. Verder experimentele kunst op plaatsen waar door de komst van de cityring extra ruimte ontstaat. Je kunt de ring zelfs be nutten voor bijzondere evenementen. Tilburg besteedt steeds meer aandacht aan kunsttoepassingen in de openbare ruimte. De komst van de cityring biedt daartoe extra mogelijkheden. Die zal de binnenstad immers behalve be ter bereikbaar ook extra aantrekkelijk gaan maken. Dus mag die ring best een sieraad worden. Hoe dat kan, zal bij het verdere ontwerp van de ring worden uitgewerkt. Wordt dus vervolgd. n te Deze n ligt dan Ftelijke De zuidkant van de Spoorlaan wordt aangepakt volgens ‘de cityring principes’. Vanaf de straatwand betekent dat: een nieuw trottoir, dan een fietspad, vervolgens een bomenrij, een strook voor parke ren, laden en lossen en tenslotte twee rijbanen voor autoverkeer in één rijrichting met de klok mee. Dus precies zoals op de hele cityring staat te gebeuren. Aan de noordkant komt één rijbaan waardoor de Spoorlaan voor lopig nog in twee richtingen toegankelijk blijft. Daar komt ook een vrij liggend fietspad. Ter hoogte van de Willem II straat komt een met verkeerslichten beveiligde oversteekplaats voor voetgangers en fietsers. Voetgangers en fietsers moeten de cityring veilig kunnen oversteken. Verkeerslichten zijn dan een goed hulpmiddel. Die zijn straks te vinden op de kruising Spoorlaan-Heuvelring- NS Plein, bij het NS station, tussen de Magazijnstraat en Willem II straat, bij de Heuvel en Korte Heuvel en bij de oversteken Koningsplein - Stadhuisplein en Korte Schijfstraat - Boomstraat. Op de andere oversteekplaatsen komen vooralsnog geen verkeerslichten. Wel wordt de vinger aan de pols gehouden. Wanneer in 2007 ter hoogte van de Magazijnstraat de in- en uitgang van de parkeergarage Pieter Vreedeplein een feit is, komen daar verkeerslichten. Vanwege het tijdelijke tweerichtingverkeer op de Spoorlaan moet ook het autoverkeer uit oostelijke richting die par keergarage in kunnen. Dat verkeer slaat vlak vóór de Willem II straat linksaf en rijdt dan terug. Het verkeer dat de parkeergarage verlaat, kan alleen rechtsaf de Spoorlaan op. Vanaf het oosten kan men niet meer linksaf naar de Willem II straat. De bushalte aan de zuidkant, tussen Magazijnstraat en Willem II straat, houdt zijn huidige plek. Die aan de noordkant schuift op in westelijke richting tot voorbij het voormalige postkantoor. Alle bushaltes liggen straks aan de binnenkant van de cityring. De bussen stoppen op een aparte strook. De cityring krijgt drie belangrijke bushaltes waar alle bussen zullen stoppen: De bestaande bushaltes aan de Schouwburgring en Spoorlaan (tegenover de Magazijn straat) komen te zijner tijd te vervallen. Aan de noordkant van de Heuvel ter hoogte van Heuvelstaete. Daarmee vervallen de huidige bushaltes aan weerszijden van de zuidelijke Heuvelring. Aan het Stadhuisplein ter hoogte van het stadhuis. Die aan de overkant komt te vervallen. De halte wordt nog ingepast in het nieuw te ontwikkelen openbaar gebied. Seryicestrook (Midden ibermgeletders Openbare vijvers Het principe van ‘met de klok mee’ betekent dat auto’s de parkeergarages zoveel mogelijk rechtsafslaand gaan in- en uitrijden. Onder meer bij Heuvelpoort, Emmapassage en Tlvoli. Maar ook bij de nieuwe parkeergarage onder het Pieter Vreedeplein. De in- en uitgang van deze garage komt aan de Magazijnstraat te liggen. Linksaf slaan naar de parkeergarages Louis Bouwmeesterplein en Koningsplein blijft wel mogelijk. Hier veranderen de uitrijroutes vanwege eenrichtingverkeer dat wordt ingesteld in de Piusstraat en Bisschop Zwijsenstraat. Groene berm/blokhaag Voetgangersgebied Uitbreiding voetgangersgebied J Parkeergarage J Parkeergarage (nog te realiseren) J| Parkeerpiein Rijrichting Rijrichting veranderd T Bushalte De cityring wordt een boulevard met veel groen. Op de meeste plaatsen komen aan weerszijden platanen. Aan de Noordhoekring staan die al. Waar het profiel van de ring anders komt te liggen dan de huidige weg, zullen bestaande bomen een andere plek krijgen. Niet op de Schouwburgring. Daar worden de iepen dus vervangen door platanen. De cityring wordt ook nog met ander groen verfraaid. Het wegdek van de cityring wordt helemaal uitgevoerd in stil asfalt. Dat zorgt ervoor dat het geluid dat het autoverkeer produceert, binnen de wettelijke grenzen blijft. Met het oog daarop worden op de Heuvelring ook geluidwerende voorzieningen aan de woningen zelf getroffen. De cityring wordt een boulevard. Met twee rijstroken voor het autoverkeer in één rijrichting. Daar rijdt ook de bus overheen. Aan weerszijden van de ring komen fietspaden Spoorlaan 2006 f

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2005 | | pagina 17