w
Spoorlaan voorlopig nog tweerichtingsverkeer
r
nst
Een ring als sieraad
Slll!
•e c ng in gelvl icht
AAA
'jim
DONDERDAG 9 JUNI 2005- PAGINA 17
gemeente Tilburg
die deel uitmaken van het fietsroutenetwerk van Tilburg. Er is ook extra ruimte voor voetgangers. Deze ruimte ontstaat doordat door het invoeren van eenrichtingverkeer
minder ruimte nodig is voor gemotoriseerd verkeer dan in de huidige situatie met twee rijrichtingen. Waar dat kan, bijvoorbeeld aan de Schouwburgring, wordt het voet
gangersgebied aan de kant van de binnenstad
verbreed. Aan de Spoorlaan gebeurt dat precies om
gekeerd. Daar wordt de noordkant, omdat die veel
zonniger ligt, het voetgangersdomein.
De cityring mag geen barricade gaan vormen tussen
belangrijke pleinen van de binnenstad. Zo zul je op de
Heuvel en bij het Koningsplein ervaren dat het plein
LE(
als het ware over de ring heen loopt.
IDA
Laden en lossen en parkeren gebeurt aan de binnen
kant van de ring, op een aparte strook. De parkeer-
stroken die nu nog aan de buitenkant liggen, zoals
aan de Schouwburgring, komen te vervallen.
Spoorlaan 2015
Veilig oversteken
Bushaltes
Een groene laan
Aan de Noordhoekring bij de kruising met de Bredaseweg. Dat is dezelfde plek als nu.
Hoe kom ik bij de parkeergarages?
Stil asfalt
unt volgen:
rfe
Fotografie: Communicatie, team Media
Van de cityring trajecten is de Spoorlaan als eerste aan de beurt. Die blijft voorlopig nog open voor tweerichtingsverkeer. Dat kan niet anders. Het NS- en
busstation moet bereikbaar blijven. Er wordt de komende jaren nog volop gebouwd aan de Spoorlaan. Nu eenrichtingverkeer invoeren zou tot gevolg hebben
dat veel autoverkeer een sluipweg zou zoeken aan de noordkant van het spoor. Of de Heuvelring op zou rijden terwijl het daar niets te zoeken heeft.
de bereik-
liet alleen
If. Die
iet visite
ren in de
Een extra
die bereik-
e komst
we levens
met ver-
w élan aan
een lange
De aanpak in details
klus. Dat
Ie zure
len, dat
Fotografie: J. van Hezewijk
jk wordt
Je kunt de cityring beschouwen als een stuk'asfalt met allerlei
voorzieningen voor het verkeer. Maar een ring kan tevens een
sieraad zijn. Ook de cityring kan dat worden. Daarvoor worden
allerlei ideeën ontwikkeld en plannen gemaakt. Zodat de city
ring een verbindingsweg wordt waar of waaromheen van alles
valt te zien en te beleven. Zoals opvallende verlichting die de
ring ’s avonds een geheel eigen aanzien geeft. Of bijzondere
oversteekplaatsen waar aparte bestrating of wegmarkeringen
voor een fraai geheel zorgen. Een routesysteem dat de city
ring onderscheidt van andere wegen, opvallende beelden die
als stadspoorten functioneren op plekken waar je de cityring
nadert.
Verder experimentele kunst op plaatsen waar door de komst
van de cityring extra ruimte ontstaat. Je kunt de ring zelfs be
nutten voor bijzondere evenementen.
Tilburg besteedt steeds meer aandacht aan kunsttoepassingen
in de openbare ruimte. De komst van de cityring biedt daartoe
extra mogelijkheden. Die zal de binnenstad immers behalve be
ter bereikbaar ook extra aantrekkelijk gaan maken. Dus mag die
ring best een sieraad worden. Hoe dat kan, zal bij het verdere
ontwerp van de ring worden uitgewerkt. Wordt dus vervolgd.
n te
Deze
n ligt dan
Ftelijke
De zuidkant van de Spoorlaan wordt aangepakt volgens ‘de cityring
principes’. Vanaf de straatwand betekent dat: een nieuw trottoir,
dan een fietspad, vervolgens een bomenrij, een strook voor parke
ren, laden en lossen en tenslotte twee rijbanen voor autoverkeer
in één rijrichting met de klok mee. Dus precies zoals op de hele
cityring staat te gebeuren.
Aan de noordkant komt één rijbaan waardoor de Spoorlaan voor
lopig nog in twee richtingen toegankelijk blijft. Daar komt ook een
vrij liggend fietspad.
Ter hoogte van de Willem II straat komt een met verkeerslichten
beveiligde oversteekplaats voor voetgangers en fietsers.
Voetgangers en fietsers moeten de cityring veilig kunnen oversteken. Verkeerslichten zijn
dan een goed hulpmiddel. Die zijn straks te vinden op de kruising Spoorlaan-Heuvelring-
NS Plein, bij het NS station, tussen de Magazijnstraat en Willem II straat, bij de Heuvel
en Korte Heuvel en bij de oversteken Koningsplein - Stadhuisplein en Korte Schijfstraat
- Boomstraat. Op de andere oversteekplaatsen komen vooralsnog geen verkeerslichten.
Wel wordt de vinger aan de pols gehouden.
Wanneer in 2007 ter hoogte van de Magazijnstraat de in- en uitgang
van de parkeergarage Pieter Vreedeplein een feit is, komen daar
verkeerslichten. Vanwege het tijdelijke tweerichtingverkeer op de
Spoorlaan moet ook het autoverkeer uit oostelijke richting die par
keergarage in kunnen. Dat verkeer slaat vlak vóór de Willem II straat
linksaf en rijdt dan terug. Het verkeer dat de parkeergarage verlaat,
kan alleen rechtsaf de Spoorlaan op. Vanaf het oosten kan men niet
meer linksaf naar de Willem II straat.
De bushalte aan de zuidkant, tussen Magazijnstraat en Willem II
straat, houdt zijn huidige plek. Die aan de noordkant schuift op in
westelijke richting tot voorbij het voormalige postkantoor.
Alle bushaltes liggen straks aan de binnenkant van de cityring. De bussen stoppen op
een aparte strook. De cityring krijgt drie belangrijke bushaltes waar alle bussen zullen
stoppen:
De bestaande bushaltes aan de Schouwburgring en Spoorlaan (tegenover de Magazijn
straat) komen te zijner tijd te vervallen.
Aan de noordkant van de Heuvel ter hoogte van Heuvelstaete. Daarmee vervallen de
huidige bushaltes aan weerszijden van de zuidelijke Heuvelring.
Aan het Stadhuisplein ter hoogte van het stadhuis. Die aan de overkant komt te
vervallen. De halte wordt nog ingepast in het nieuw te ontwikkelen openbaar gebied.
Seryicestrook
(Midden ibermgeletders
Openbare vijvers
Het principe van ‘met de klok mee’ betekent dat auto’s de parkeergarages zoveel mogelijk
rechtsafslaand gaan in- en uitrijden. Onder meer bij Heuvelpoort, Emmapassage en Tlvoli.
Maar ook bij de nieuwe parkeergarage onder het Pieter Vreedeplein. De in- en uitgang van
deze garage komt aan de Magazijnstraat te liggen.
Linksaf slaan naar de parkeergarages Louis Bouwmeesterplein en Koningsplein blijft wel
mogelijk. Hier veranderen de uitrijroutes vanwege eenrichtingverkeer dat wordt ingesteld
in de Piusstraat en Bisschop Zwijsenstraat.
Groene berm/blokhaag
Voetgangersgebied
Uitbreiding
voetgangersgebied
J Parkeergarage
J Parkeergarage
(nog te realiseren)
J| Parkeerpiein
Rijrichting
Rijrichting veranderd
T Bushalte
De cityring wordt een boulevard met veel groen. Op de meeste plaatsen komen aan
weerszijden platanen. Aan de Noordhoekring staan die al. Waar het profiel van de ring
anders komt te liggen dan de huidige weg, zullen bestaande bomen een andere plek
krijgen. Niet op de Schouwburgring. Daar worden de iepen dus vervangen door platanen.
De cityring wordt ook nog met ander groen verfraaid.
Het wegdek van de cityring wordt helemaal uitgevoerd in stil asfalt. Dat zorgt ervoor dat
het geluid dat het autoverkeer produceert, binnen de wettelijke grenzen blijft.
Met het oog daarop worden op de Heuvelring ook geluidwerende voorzieningen aan de
woningen zelf getroffen.
De cityring wordt een boulevard. Met twee rijstroken voor het autoverkeer in één rijrichting. Daar rijdt ook de bus overheen. Aan weerszijden van de ring komen fietspaden
Spoorlaan 2006
f