Met cityring voorsorteren op de toekomst Spc Overgang naar cityring m Met de klok mee door het cejitru Tilburg is klaar voor de toekomst gepaard met vee! verkeersmaatregelen cityring r DE TILBURGSE KOERIER Het is zover. Tilburg krijgt een cityring, een ringweg om de binnenstad. De ring wordt gevormd door de Spoorlaan, Heuvelring, Paleisring, Schouwburgring en Noordhoekring. Dat wordt één doorgaande verbinding met eenrichting verkeer voor auto’s. Die gaan met de klok mee rijden. Fietsers blijven in twee richtingen rijden, over vrij liggende fietspaden. Voor voetgangers komt er meer ruimte. De binnenstad gaat er voor iedereen op vooruit. De aanleg van de cityring gaat 5 tot 8 jaar duren. Begonnen wordt met de Spoorlaan. Goede bereikbaarheid Veilig ovc Fraaier én gezonder Een groer Cityring 2015 Inspraak en informatie Hoe kom Fotografie: Communicatie, team Media Van de city busstation dat veel au De komst en aanleg van de cityring gaat gepaard met diverse verkeersmaatregelen. Vooral als overgang Er is in Tilburg jaren lang gediscussieerd over de bereik- naar de cityring van straks, soms ook als ingreep om problemen te voorkomen. baarheid van de binnenstad. Daarbij ging het niet alleen Heuvelring 2006 Heuvel nu al open maar ook drie nachten dicht om het verkeer maar ook om de binnenstad zelf. Die moet aantrekkelijk zijn, economisch vitaal en het visite kaartje van de stad. Het wordt steeds beter toeven in de Tilburgse binnenstad. Het wordt ook drukker. Een extra reden om het nu in één keer goed te doen met die bereik- I Eenrichtingverkeer Piusstraat en Paleisring baarheid. Ik ben ervan overtuigd dat het met de komst van de cityring gaat lukken. Dat wordt de nieuwe levens ader van onze binnenstad. Hij geeft adem aan het ver keer maar hij geeft vooral nieuw leven en nieuw élan aan Nieuwe verkeerssituatie binnen de ring het centrum. Vóór het zover is, hebben we nog een lange De aanpak weg te gaan. De cityring aanleggen is een hele klus. Dat wordt soms lastig. We zullen met elkaar door de zure appel heen moeten bijten. Het zal wennen worden, dat eenrichtingverkeer met de klok mee. Uiteindelijk wordt Lange Nieuwstraat geen sluiproute het beter! Els Aarts, Wijkwethouder Centrum Ter hoogte beveiligde c Om te voorkomen dat het autoverkeer tijdens de werkzaamheden aan de Spoorlaan de Lange Nieuw straat als sluiproute gebruikt, komt er een knip in deze straat: tussen de Buitenstraat en Caloriestraat. Hierdoor is de Lange Nieuwstraat geen doorgaande route meer. Met de betrokken bewoners wordt deze maatregel nog verder uitgewerkt. In- en uitrijden via Besterdring en Casthuisring blijft mogelijk. De Piusstraat krijgt eenrichtingverkeer van zuid naar noord tussen de Koopvaardijstraat en het Piusplein. Dit voorkomt dat straks autoverkeer via Heuvel en Piusstraat van noord naar zuid gaat rijden. Ook op de Paleisring komt eenrichtingverkeer voor auto’s, met de klok mee vanaf de Heuvel. De bussen blijven voorlopig nog in twee richtingen rijden (de zuidelijke rijbaan wordt busstrook) en er liggen fiets stroken. De Heuvelring en Heuvel gaan open voor autoverkeer in één richting (met de klok mee, dus van noord naar zuid) zodra de werkzaamheden aan de Spoorlaan beginnen. Er geldt een maximumsnelheid van 30 km per uur. De bussen blijven -tot 2007- in twee richtingen rijden. Op donderdag, vrijdag en zaterdagnacht, dus tijdens de kleine uurtjes van de uitgaansavonden, gaat de Heuvel dicht voor autoverkeer. De afsluiting wordt duidelijk aangegeven en het bestaande afsluitsysteem blijft intact. Voor bewoners blijft de Heuvel, zoals nu het geval is, met de auto toegankelijk. Over de precieze afsluittijden van de Heuvel wordt nog een besluit genomen. Hef zal drukker worden in de binnenstad. Sowieso groeit het verkeer. De binnen stad moet ook in de toekomst goed bereikbaar blijven. Zonder files en met voldoende parkeergelegenheid die vlot te bereiken is. Met voldoende ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Dat valt ook te lezen in de Tilburgse verkeersplannen voor de toekomst. Daar staat verder in dat de cityring en het wegenstelsel eromheen zo in elkaar moeten zitten dat auto’s die niets in het centrum te zoeken hebben, daar wegblijven. Inspraak op plannen Cityring De inspraakperiode voor de Cityring loopt van maandag 13 juni tot en met donderdag 30 juni 2005. U kunt uw schriftelijke reactie sturen naar: Gemeente Tilburg, Dienst Gebiedsontwikkeling, t.a.v. Rob van Ekeren, postbus 901 57, 5000 LL Tilburg. Tenslotte verschijnt er op belangrijke momenten een krant over de cityring. Aan de nooi lopig nog in vrij liggend De cityring w weerszijden anders komt krijgen. Niet i De cityring w Het principe rechtsafslaan Maar ook bij deze garage I Linksaf slaan mogelijk. Hie in de Piusstra Voetgangers dan een goed NS Plein, bij I en Korte Heu1 - Boomstraat. Wel wordt de Om te voorkomen dat autoverkeer via hartje stad de cityring gaat afsnijden, komen daar allerlei maat regelen. Die bestaan uit het invoeren van eenrichtingverkeer, het veranderen van de rijrichting in een aantal straten, een enkele afsluiting en uitbreiding van het voetgangersgebied. De maatregelen zorgen ervoor dat auto’s die niet binnen de cityring moeten zijn gedwongen worden tot rondjes rijden en op nagenoeg dezelfde plek van de ring weer uitkomen. De nieuwe situatie gaat in op het moment dat de werkzaamheden aan de Spoorlaan beginnen. Die vooruitgang werd al aangekondigd in het plan voor de binnenstad dat de raad eind 2003 heeft vastgesteld. Dat omvat alle grote projecten die voor de binnen stad op stapel staan. Het centrum moet nog meer het kloppend hart van de stad worden, en het visitekaartje. Aantrekkelijk voor ondernemers zoals winkeliers en horeca. Aangenaam om er te wonen. En vooral uitnodigend voor inwoners van Tilburg en bezoekers van buiten om er te winkelen en te verpozen. Belanghebbenden kunnen op verschillende momenten reageren op de plannen van de Cityring: Verkeersbesluit Cityring Voor de verkeersmaatregelen op de Cityring dient een verkeersbesluit te worden genomen. Dit besluit wordt dit najaar genomen en gepubli ceerd in de Koerier. Hierbij geldt de wettelijke inspraakperiode van zes weken. Bestemmingsplan Spoorlaan Voor de herinrichting van de Spoorlaan dient het bestemmingplan te worden aangepast. Hiervoor is een artikel 19 procedure gestart. Deze wordt dit najaar gepubliceerd in de Koerier. Het bestemmingsplan ligt dan twee weken ter inzage. Betrokkenen kunnen in die periode schriftelijke reageren. Er is een speciale website waar u de ontwikkelingen op de voet kunt volgen: www.tilburg.nl/cityring. De zuidkant principes’. dan een fiet ren, laden e in één rijricl cityring sta« Parkeergarage ITJ Parkeergarage UB (nog te realiseren) Q Parkttrtfan Rijrichting Rijrichting veranderd ln/urtrtt T Bushalte Verkeersregelinstallatie Voetgangersgebied Uitbreiding voetgangersgebied Servicestrook (Midden ibermgeleiden Openbare vijvers Door de cityring slim aan te leggen ontstaat er meer ruimte voor wat we ‘het verblijfsgebied’ noemen. Dus voor voetgangers maar ook voor groen en fraaie ’-kunstobjecten. Bovendien draagt de cityring bij aan een betere luchtkwaliteit. ^Goed doorstromend verkeer betekent minder files en dus minder luchtvervuiling door uitlaatgassen van auto’s die steeds opnieuw optrekken. i asJMlh tJ r- ■nas»

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2005 | | pagina 16