Met cityring voorsorteren op de toekomst
Spc
Overgang naar cityring
m
Met de klok mee door het cejitru
Tilburg is klaar
voor de toekomst
gepaard met vee! verkeersmaatregelen
cityring
r
DE TILBURGSE KOERIER
Het is zover. Tilburg krijgt een cityring, een ringweg om
de binnenstad. De ring wordt gevormd door de Spoorlaan,
Heuvelring, Paleisring, Schouwburgring en Noordhoekring.
Dat wordt één doorgaande verbinding met eenrichting
verkeer voor auto’s. Die gaan met de klok mee rijden.
Fietsers blijven in twee richtingen rijden, over vrij liggende
fietspaden. Voor voetgangers komt er meer ruimte. De
binnenstad gaat er voor iedereen op vooruit. De aanleg van
de cityring gaat 5 tot 8 jaar duren. Begonnen wordt met de
Spoorlaan.
Goede bereikbaarheid
Veilig ovc
Fraaier én gezonder
Een groer
Cityring 2015
Inspraak en informatie
Hoe kom
Fotografie: Communicatie, team Media
Van de city
busstation
dat veel au
De komst en aanleg van de cityring gaat gepaard met diverse verkeersmaatregelen. Vooral als overgang
Er is in Tilburg jaren lang gediscussieerd over de bereik-
naar de cityring van straks, soms ook als ingreep om problemen te voorkomen.
baarheid van de binnenstad. Daarbij ging het niet alleen
Heuvelring 2006
Heuvel nu al open maar ook drie nachten dicht
om het verkeer maar ook om de binnenstad zelf. Die
moet aantrekkelijk zijn, economisch vitaal en het visite
kaartje van de stad. Het wordt steeds beter toeven in de
Tilburgse binnenstad. Het wordt ook drukker. Een extra
reden om het nu in één keer goed te doen met die bereik-
I
Eenrichtingverkeer Piusstraat en Paleisring
baarheid. Ik ben ervan overtuigd dat het met de komst
van de cityring gaat lukken. Dat wordt de nieuwe levens
ader van onze binnenstad. Hij geeft adem aan het ver
keer maar hij geeft vooral nieuw leven en nieuw élan aan
Nieuwe verkeerssituatie binnen de ring
het centrum. Vóór het zover is, hebben we nog een lange
De aanpak
weg te gaan. De cityring aanleggen is een hele klus. Dat
wordt soms lastig. We zullen met elkaar door de zure
appel heen moeten bijten. Het zal wennen worden, dat
eenrichtingverkeer met de klok mee. Uiteindelijk wordt
Lange Nieuwstraat geen sluiproute
het beter!
Els Aarts, Wijkwethouder Centrum
Ter hoogte
beveiligde c
Om te voorkomen dat het autoverkeer tijdens de werkzaamheden aan de Spoorlaan de Lange Nieuw
straat als sluiproute gebruikt, komt er een knip in deze straat: tussen de Buitenstraat en Caloriestraat.
Hierdoor is de Lange Nieuwstraat geen doorgaande route meer. Met de betrokken bewoners wordt deze
maatregel nog verder uitgewerkt. In- en uitrijden via Besterdring en Casthuisring blijft mogelijk.
De Piusstraat krijgt eenrichtingverkeer van zuid naar noord tussen de Koopvaardijstraat en het Piusplein.
Dit voorkomt dat straks autoverkeer via Heuvel en Piusstraat van noord naar zuid gaat rijden.
Ook op de Paleisring komt eenrichtingverkeer voor auto’s, met de klok mee vanaf de Heuvel. De bussen
blijven voorlopig nog in twee richtingen rijden (de zuidelijke rijbaan wordt busstrook) en er liggen fiets
stroken.
De Heuvelring en Heuvel gaan open voor autoverkeer in één richting (met de klok mee, dus van noord
naar zuid) zodra de werkzaamheden aan de Spoorlaan beginnen. Er geldt een maximumsnelheid van 30
km per uur. De bussen blijven -tot 2007- in twee richtingen rijden.
Op donderdag, vrijdag en zaterdagnacht, dus tijdens de kleine uurtjes van de uitgaansavonden, gaat de
Heuvel dicht voor autoverkeer. De afsluiting wordt duidelijk aangegeven en het bestaande afsluitsysteem
blijft intact. Voor bewoners blijft de Heuvel, zoals nu het geval is, met de auto toegankelijk. Over de
precieze afsluittijden van de Heuvel wordt nog een besluit genomen.
Hef zal drukker worden in de binnenstad. Sowieso groeit het verkeer. De binnen
stad moet ook in de toekomst goed bereikbaar blijven. Zonder files en met
voldoende parkeergelegenheid die vlot te bereiken is. Met voldoende ruimte voor
fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Dat valt ook te lezen in de Tilburgse
verkeersplannen voor de toekomst. Daar staat verder in dat de cityring en het
wegenstelsel eromheen zo in elkaar moeten zitten dat auto’s die niets in het
centrum te zoeken hebben, daar wegblijven.
Inspraak op plannen Cityring
De inspraakperiode voor de Cityring loopt van maandag 13 juni tot en
met donderdag 30 juni 2005. U kunt uw schriftelijke reactie sturen naar:
Gemeente Tilburg, Dienst Gebiedsontwikkeling, t.a.v. Rob van Ekeren,
postbus 901 57, 5000 LL Tilburg.
Tenslotte verschijnt er op belangrijke momenten een krant over de
cityring.
Aan de nooi
lopig nog in
vrij liggend
De cityring w
weerszijden
anders komt
krijgen. Niet i
De cityring w
Het principe
rechtsafslaan
Maar ook bij
deze garage I
Linksaf slaan
mogelijk. Hie
in de Piusstra
Voetgangers
dan een goed
NS Plein, bij I
en Korte Heu1
- Boomstraat.
Wel wordt de
Om te voorkomen dat autoverkeer via hartje stad de cityring gaat afsnijden, komen daar allerlei maat
regelen. Die bestaan uit het invoeren van eenrichtingverkeer, het veranderen van de rijrichting in een
aantal straten, een enkele afsluiting en uitbreiding van het voetgangersgebied. De maatregelen zorgen
ervoor dat auto’s die niet binnen de cityring moeten zijn gedwongen worden tot rondjes rijden en op
nagenoeg dezelfde plek van de ring weer uitkomen. De nieuwe situatie gaat in op het moment dat de
werkzaamheden aan de Spoorlaan beginnen.
Die vooruitgang werd al aangekondigd in het plan voor de binnenstad dat de raad
eind 2003 heeft vastgesteld. Dat omvat alle grote projecten die voor de binnen
stad op stapel staan. Het centrum moet nog meer het kloppend hart van de stad
worden, en het visitekaartje. Aantrekkelijk voor ondernemers zoals winkeliers en
horeca. Aangenaam om er te wonen. En vooral uitnodigend voor inwoners van
Tilburg en bezoekers van buiten om er te winkelen en te verpozen.
Belanghebbenden kunnen op verschillende momenten reageren op de
plannen van de Cityring:
Verkeersbesluit Cityring
Voor de verkeersmaatregelen op de Cityring dient een verkeersbesluit
te worden genomen. Dit besluit wordt dit najaar genomen en gepubli
ceerd in de Koerier. Hierbij geldt de wettelijke inspraakperiode van zes
weken.
Bestemmingsplan Spoorlaan
Voor de herinrichting van de Spoorlaan dient het bestemmingplan te
worden aangepast. Hiervoor is een artikel 19 procedure gestart. Deze
wordt dit najaar gepubliceerd in de Koerier. Het bestemmingsplan ligt dan
twee weken ter inzage. Betrokkenen kunnen in die periode schriftelijke
reageren.
Er is een speciale website waar u de ontwikkelingen op de voet kunt volgen:
www.tilburg.nl/cityring.
De zuidkant
principes’.
dan een fiet
ren, laden e
in één rijricl
cityring sta«
Parkeergarage
ITJ Parkeergarage
UB (nog te realiseren)
Q Parkttrtfan
Rijrichting
Rijrichting veranderd
ln/urtrtt
T Bushalte
Verkeersregelinstallatie
Voetgangersgebied
Uitbreiding
voetgangersgebied
Servicestrook
(Midden ibermgeleiden
Openbare vijvers
Door de cityring slim aan te leggen ontstaat er meer ruimte voor wat we ‘het
verblijfsgebied’ noemen. Dus voor voetgangers maar ook voor groen en fraaie
’-kunstobjecten. Bovendien draagt de cityring bij aan een betere luchtkwaliteit.
^Goed doorstromend verkeer betekent minder files en dus minder luchtvervuiling
door uitlaatgassen van auto’s die steeds opnieuw optrekken.
i asJMlh tJ
r-
■nas»