K Burgerjaarverslag 2004 nen •I Tilburgpuzzel I <6,50 ;NDEN ALIST DONDERDAG 21 APRIL 2005 - PAGINA 9 3IL 2005 - PAGINA8 detilburgse koerier ra Burgers praten mee ealisatie: Veiligheid in Tilburg Klant als koning Raad en burger Klachten 9. Vergeet niet uw naam en adres te noteren! Meer informatie? Daarom zijn de contacten tussen gemeente en haar inwoners van groot belang. Een goed contact tussen gemeente en burger betekent niet altijd dat iedereen tevreden is. Soms is sprake van tegengestelde belangen. In het burgerjaarverslag doe ik verslag van contacten tussen u, bestuur en ambtenaren. Het gaat over dienstverlening, inspraak, klachten en bezwaarschriften. Doel van het verslag is leren van het afgelopen jaar en verbeteren in 2005. Houd ons op de hoogte van uw ervaringen, dan doen wij dat ook. Op deze gemeentepagina vindt u een korte samenvatting, het gehele verslag kunt u lezen op www.tilburg.nl. 1.216v rismo 1.8 We hebben dagelijks veel contacten met u als klant. Dit kan bijvoorbeeld persoonlijk aan een van de balies van de vijf Stadswinkels maar ook telefbnisch via het Centraal Meldpunt. Ook wordt in toenemende mate de website bezocht. De Stadswinkels kregen in 2004 ongeveer 150.000 klanten op bezoek. Dat is bijna 10% meer dan in 2003. Dit had vooral te maken met de invoering van de identificatie plicht waardoor de vraag naar identiteitskaarten steeg. Alle klanten willen natuurlijk zo snel mogelijk geholpen wor den. De wachttijden verschillen per stadswinkel. In Berkel- Enschot waren de klanten gemiddeld na ruim vijf minuten aan de beurt, terwijl ze in Reeshof gemiddeld bijna 27 minuten kwijt waren. Bijna 6.000 mensen maakten gebruik van de mogelijkheid om eerst een afspraak te maken bij een stadswinkel. Bij het Centraal Meldpunt, het centrale telefoonnummer waar meldingen over de leefomgeving binnenkomen, kwamen 32.300 meldingen binnen. Ongeveer de helft van de meldingen werd binnen de afgesproken ter mijn van 14 dagen afgehandeld. De snelste methode om de gemeente te bereiken is de website. Ruim duizend mensen bezoeken dagelijks de site. In totaal hebben 370.000 bezoe kers gebruik gemaakt van de website, dat is een lichte stij ging ten opzichte van 2003. In 2004 werd een start gemaakt met het elektronisch bestellen van uittreksels GBA en Burgelijke stand via www.tilburg.nl. Dit zal in de toekomst nog veel vaker voorkomen. Tilburg doet iets met klachten en gaat er zorgvuldig mee om. In 2004 zijn er in totaal 208 klachten binnengeko men, dat zijn er 23 minder dan in 2003. De klachten heb ben grotendeels betrekking op de manier waarop de klant behandeld werd door de ambtenaar of bestuurder. Niet alle klachten worden formeel afgehandeld. Vaak kan in onder ling overleg de klacht worden afgewikkeld en is inschake ling van de klachtencommissie niet nodig. De klachtencom missie heeft in het afgelopen jaar 12 klachten in behande ling genomen, waarvan één gegrond en drie gedeeltelijk gegrond. Er zijn twee klachten voorgelegd aan de Nationale Ombudsman, de procedures lopen nog. Wilt u het Burgerjaarverslag 2004 verder bekijken dan kunt u terecht op de internetsite van de gemeente www.tilburg.nl. U kunt ook een -eenvoudige- papieren versie van het burgerjaarverslag opvragen. Belt u dan naar (013)542 92 34 of (013)542 89 98. i projectstoffering v.tth-tilburg.nl WERING - ETC? De letters in het grijze kader vormen een woord. Stuur dit woord naar: Gemeente Tilburg, Concernstaf o.v.v. ‘oplossing Tilburgpuzzel’ Postbus 90155, 5000 LH TILBURG oriete streep- Onder de inzenders met de goede oplossing worden 50 kaartjes (twee per persoon) verloot voor wedstrijden van het FIFA WK voetbal tot 20, dat van vrijdag 10 juni tot en met zaterdag 2 juli wordt gehouden. Het is voor mij de eerste keer dat ik voor u een burgerjaarverslag maak. Inmiddels ben ik al weer bijna een jaar burgemeester van Tilburg. In dat jaar heb ik heel wat mensen en organisaties in de stad leren kennen. Velen hebben een bijzondere band met Tilburg. Opvallend daarbij is het enthousiaste ondernemerschap en de grote bereidheid tot samen werking. Inspirerend vind ik de sterke volkscultuur en de drang om te vernieuwen in de stad. Dat heeft Tilburg aan u te danken. Inwoners bepalen immers zelf de sfeer en eigenheid van de stad. kUTOFRED.NL gebruikte auto's Bewoners willen en kunnen meepraten in Tilburg. Dat gebeurt op allerlei manieren. We kennen bijvoorbeeld inspraakprocedures en we betrekken bewoners en instellingen bij de inrichting van hun wijk of de ontwikkeling van grotere projecten. Daarbij kunnen bewoners zelf het initiatief nemen. In de praktijk blijkt dat burgerparticipatie niet altijd soepel verloopt. De verwachtingen van burgers en gemeente kunnen uiteenlopen. Soms hebben bewoners te hoge verwach tingen van de gemeente als het gaat om het oplossen van problemen. Aan de andere kant is de gemeente niet altijd duidelijk in het aangeven van de grenzen. Uitgangspunt blijft dat initiatieven van burgers gewaardeerd worden; de gemeente maakt een afweging van de belangen van alle bewoners. Dat kan betekenen dat bewoners teleurgesteld worden. Belangrijk is om, ondanks de uiteenlopende belangen, het contact tussen partijen goed te houden. Daarom is veel aandacht besteed aan de communicatie met bewoners en bedrij ven. Zo zijn er vorig jaar 262 bewonersbrieven verstuurd, tal van bewonersavonden geor ganiseerd en is er regelmatig gebruik gemaakt van wijkkranten. Ook de pers werd zoveel mogelijk geïnformeerd, er gingen zo n 70 persberichten uit en honderden persvragen wer den beantwoord. Via de website www.tilburg.nl is het steeds gebruikelijker om de mening van inwoners te vragen. Het ondernemersloket werd speciaal ingericht om contacten met bedrijven te onderhouden en te verbeteren. Daarnaast kan iedereen op het internet weke lijks de besluitenlijst en alle bijbehorende stukken zien. In 2004 is veel geïnvesteerd in een veiliger Tilburg. Dat was, is en blijft nodig want het gevoel van onveiligheid neemt toe in de stad. De aanpak die we gekozen hebben is hard en erop gericht geweld uit de stad te ban nen. Maar ook kiezen we uitdrukkelijk, gesteund door de aanbevelingen van het rapport Fijnaut, voor samenwerking. Uiteraard met politie en betrokken instellingen maar vooral ook met u. Gelukkig maken veel inwo ners van Tilburg zich hier sterk voor. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan het stadsdebat veiligheid of mee te praten bij een van de veiligheidsplat- forms als het platform Wilhelminapark. Of actief te helpen bij de opsporing van overlast en criminaliteit, zoals burgerbikers, SMS-alert en het Bewoners Actie Comité Reeshof. Ook zijn met uw hulp vijf urgentiegebieden aangewezen die extra aandacht krijgen, het ging hier om het Verdiplein, Reeshofdijk, Wilhelminapark, Pater van de Elsenplein en St. Anna. In 2005 gaan we op dezelfde voet verder. Samenwerking blijft het uitgangspunt! De gemeenteraad heeft zich in 2004 ingezet om het contact met burgers verder te verstevigen. Zo is in 2004 meer spreek tijd uitgetrokken voor insprekers tijdens commissievergaderingen. Ook zijn groepen inwoners uitgenodigd om actief mee te denken en te praten. Het afgelopen jaar waren tijdens het experiment ‘gast van de raad’ mensen uitgenodigd die betrokken waren op het gebied van armoede en milieu. Dat de raad ook zelf de boer op ging blijkt uit de maandelijkse werkbezoeken. Verschillende raadscommissies brachten een bezoek aan instellingen en bedrijven in de stad, zoals Jeruzalem en Moerenburg. Het burgerinitiatief is één keer gebruikt in het afgelopen jaar. Gezellige woonbuurt tussen de Ringbaan Noord en de Goirkestraat... In welke maand vinden volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen plaats? Waar vindt op 25 en 26 juni het ‘Festipet Z Brabant op Stelten’ plaats? In het burgerjaarverslag noemt de burgemeester klachten een... advies. Laatste Prins van Tilburg. Woonwijk “DE WIJK” is een nieuwbouw wijk in stadsdeel? Op welke dag van de week organiseert de gemeenteraad werkbezoeken en informatieavonden? Bisschop en oprichter van de Zusters van Liefde en de Fraters van Tilburg. Tegenstander van Nederland in Tilburg tijdens de FIFA WK voetbal tot 20. 10. Wethouder van Sociale Zaken en Minderheden. 11. Voornaam van een beroemd priester uit Tilburg. 12 Voornaam van de eerste vrouwelijke wethouder van Tilburg. 13. Tilburgse beatgroep uit de jaren zestig. RDIJNEN EN HERMEN ■N IJNEN IDIJNEN NGSROLLUIKEN KOK '98 5.250,- 9 8 5 7 50, '98 5.450, '97 4.350.- '97 '97 o, open dak '97 station '96 nel.6Eaut. '96 11.3 '96 1.3 '96 1 '96 6 3-drs '95 .3 3-drs '95 p '95 re '95 2.250,- 2 '95 3.580,- ANCIERING MOGELIJK ™-ÏGp(S,S?,,'n 18 9.00 18.00 uur wuft of Iv.a. 195," Bezwaarschriften Elke burger heeft het recht bezwaar te maken tegen een besluit van de gemeente. Dat ligt vast in de wet. Het kan gaan om een belastingaanslag waar je het niet mee eens bent, het wel of niet afgeven van een bouwvergunning, de aanvraag van een uitkering of de vaststelling van een bestemmingsplan. In 2004 werden ruim 10.000 bezwaarschriften, verminderings- verzoeken en wijzigingsverzoeken ingediend naar aanleiding van belastingaanslagen: onroerend zaakbelasting, hondenbe lasting, rioolrecht en afvalstoffenheffing. Het merendeel van deze verzoeken heeft betrekking op een verandering in de persoonlijke situatie zoals een verhuizing of het overlijden van de hond. 96% is binnen de vastgestelde termijn van één jaar afgehandeld. De bezwaarschriften op de Wet Voorziening Gehandicapten lieten een forse stijging zien ten opzichte van 2003. In totaal zijn er 351 bezwaarschriften ingediend, ten bpzichte van 250 in 2003. Dat had te maken met strengere regelgeving. Het aantal bezwaarschriften op de Wet werk en Bijstand (478) en Bijzondere Bijstand (136) is stabiel.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2005 | | pagina 9