K
Burgerjaarverslag 2004
nen
•I
Tilburgpuzzel
I
<6,50
;NDEN
ALIST
DONDERDAG 21 APRIL 2005 - PAGINA 9
3IL 2005 - PAGINA8
detilburgse koerier
ra
Burgers praten mee
ealisatie:
Veiligheid in Tilburg
Klant als koning
Raad en burger
Klachten
9.
Vergeet niet uw naam en adres te noteren!
Meer informatie?
Daarom zijn de contacten tussen gemeente en haar inwoners van groot belang. Een goed
contact tussen gemeente en burger betekent niet altijd dat iedereen tevreden is. Soms is
sprake van tegengestelde belangen. In het burgerjaarverslag doe ik verslag van contacten
tussen u, bestuur en ambtenaren. Het gaat over dienstverlening, inspraak, klachten en
bezwaarschriften. Doel van het verslag is leren van het afgelopen jaar en verbeteren in 2005.
Houd ons op de hoogte van uw ervaringen, dan doen wij dat ook. Op deze gemeentepagina
vindt u een korte samenvatting, het gehele verslag kunt u lezen op www.tilburg.nl.
1.216v
rismo 1.8
We hebben dagelijks veel contacten met u als klant. Dit
kan bijvoorbeeld persoonlijk aan een van de balies van
de vijf Stadswinkels maar ook telefbnisch via het Centraal
Meldpunt. Ook wordt in toenemende mate de website
bezocht. De Stadswinkels kregen in 2004 ongeveer 150.000
klanten op bezoek. Dat is bijna 10% meer dan in 2003. Dit
had vooral te maken met de invoering van de identificatie
plicht waardoor de vraag naar identiteitskaarten steeg. Alle
klanten willen natuurlijk zo snel mogelijk geholpen wor
den. De wachttijden verschillen per stadswinkel. In Berkel-
Enschot waren de klanten gemiddeld na ruim vijf minuten
aan de beurt, terwijl ze in Reeshof gemiddeld bijna
27 minuten kwijt waren. Bijna 6.000 mensen maakten
gebruik van de mogelijkheid om eerst een afspraak te maken
bij een stadswinkel. Bij het Centraal Meldpunt, het centrale
telefoonnummer waar meldingen over de leefomgeving
binnenkomen, kwamen 32.300 meldingen binnen. Ongeveer
de helft van de meldingen werd binnen de afgesproken ter
mijn van 14 dagen afgehandeld. De snelste methode om de
gemeente te bereiken is de website. Ruim duizend mensen
bezoeken dagelijks de site. In totaal hebben 370.000 bezoe
kers gebruik gemaakt van de website, dat is een lichte stij
ging ten opzichte van 2003. In 2004 werd een start gemaakt
met het elektronisch bestellen van uittreksels GBA en
Burgelijke stand via www.tilburg.nl. Dit zal in de toekomst
nog veel vaker voorkomen.
Tilburg doet iets met klachten en gaat er zorgvuldig mee
om. In 2004 zijn er in totaal 208 klachten binnengeko
men, dat zijn er 23 minder dan in 2003. De klachten heb
ben grotendeels betrekking op de manier waarop de klant
behandeld werd door de ambtenaar of bestuurder. Niet alle
klachten worden formeel afgehandeld. Vaak kan in onder
ling overleg de klacht worden afgewikkeld en is inschake
ling van de klachtencommissie niet nodig. De klachtencom
missie heeft in het afgelopen jaar 12 klachten in behande
ling genomen, waarvan één gegrond en drie gedeeltelijk
gegrond. Er zijn twee klachten voorgelegd aan de Nationale
Ombudsman, de procedures lopen nog.
Wilt u het Burgerjaarverslag 2004 verder bekijken
dan kunt u terecht op de internetsite van de gemeente
www.tilburg.nl. U kunt ook een -eenvoudige- papieren
versie van het burgerjaarverslag opvragen.
Belt u dan naar (013)542 92 34 of (013)542 89 98.
i projectstoffering
v.tth-tilburg.nl
WERING - ETC?
De letters in het grijze kader vormen een woord. Stuur dit woord naar:
Gemeente Tilburg, Concernstaf
o.v.v. ‘oplossing Tilburgpuzzel’
Postbus 90155, 5000 LH TILBURG
oriete streep-
Onder de inzenders met de goede oplossing worden 50 kaartjes (twee per persoon)
verloot voor wedstrijden van het FIFA WK voetbal tot 20, dat van
vrijdag 10 juni tot en met zaterdag 2 juli wordt gehouden.
Het is voor mij de eerste keer dat ik voor u een burgerjaarverslag maak. Inmiddels ben
ik al weer bijna een jaar burgemeester van Tilburg. In dat jaar heb ik heel wat mensen
en organisaties in de stad leren kennen. Velen hebben een bijzondere band met Tilburg.
Opvallend daarbij is het enthousiaste ondernemerschap en de grote bereidheid tot samen
werking. Inspirerend vind ik de sterke volkscultuur en de drang om te vernieuwen in de
stad. Dat heeft Tilburg aan u te danken. Inwoners bepalen immers zelf de sfeer en
eigenheid van de stad.
kUTOFRED.NL
gebruikte auto's
Bewoners willen en kunnen meepraten in Tilburg. Dat gebeurt op allerlei manieren. We
kennen bijvoorbeeld inspraakprocedures en we betrekken bewoners en instellingen bij de
inrichting van hun wijk of de ontwikkeling van grotere projecten. Daarbij kunnen bewoners
zelf het initiatief nemen.
In de praktijk blijkt dat burgerparticipatie niet altijd soepel verloopt. De verwachtingen
van burgers en gemeente kunnen uiteenlopen. Soms hebben bewoners te hoge verwach
tingen van de gemeente als het gaat om het oplossen van problemen. Aan de andere kant
is de gemeente niet altijd duidelijk in het aangeven van de grenzen. Uitgangspunt blijft
dat initiatieven van burgers gewaardeerd worden; de gemeente maakt een afweging van de
belangen van alle bewoners. Dat kan betekenen dat bewoners teleurgesteld worden.
Belangrijk is om, ondanks de uiteenlopende belangen, het contact tussen partijen goed te
houden. Daarom is veel aandacht besteed aan de communicatie met bewoners en bedrij
ven. Zo zijn er vorig jaar 262 bewonersbrieven verstuurd, tal van bewonersavonden geor
ganiseerd en is er regelmatig gebruik gemaakt van wijkkranten. Ook de pers werd zoveel
mogelijk geïnformeerd, er gingen zo n 70 persberichten uit en honderden persvragen wer
den beantwoord. Via de website www.tilburg.nl is het steeds gebruikelijker om de mening
van inwoners te vragen. Het ondernemersloket werd speciaal ingericht om contacten met
bedrijven te onderhouden en te verbeteren. Daarnaast kan iedereen op het internet weke
lijks de besluitenlijst en alle bijbehorende stukken zien.
In 2004 is veel geïnvesteerd in een veiliger Tilburg. Dat was, is en blijft
nodig want het gevoel van onveiligheid neemt toe in de stad. De aanpak
die we gekozen hebben is hard en erop gericht geweld uit de stad te ban
nen. Maar ook kiezen we uitdrukkelijk, gesteund door de aanbevelingen
van het rapport Fijnaut, voor samenwerking. Uiteraard met politie en
betrokken instellingen maar vooral ook met u. Gelukkig maken veel inwo
ners van Tilburg zich hier sterk voor. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan
het stadsdebat veiligheid of mee te praten bij een van de veiligheidsplat-
forms als het platform Wilhelminapark. Of actief te helpen bij de opsporing
van overlast en criminaliteit, zoals burgerbikers, SMS-alert en het Bewoners Actie Comité Reeshof. Ook zijn met uw hulp
vijf urgentiegebieden aangewezen die extra aandacht krijgen, het ging hier om het Verdiplein, Reeshofdijk, Wilhelminapark,
Pater van de Elsenplein en St. Anna. In 2005 gaan we op dezelfde voet verder. Samenwerking blijft het uitgangspunt!
De gemeenteraad heeft zich in 2004 ingezet om het contact met burgers verder te verstevigen. Zo is in 2004 meer spreek
tijd uitgetrokken voor insprekers tijdens commissievergaderingen. Ook zijn groepen inwoners uitgenodigd om actief mee te
denken en te praten. Het afgelopen jaar waren tijdens het experiment ‘gast van de raad’ mensen uitgenodigd die betrokken
waren op het gebied van armoede en milieu. Dat de raad ook zelf de boer op ging blijkt uit de maandelijkse werkbezoeken.
Verschillende raadscommissies brachten een bezoek aan instellingen en bedrijven in de stad, zoals Jeruzalem en Moerenburg.
Het burgerinitiatief is één keer gebruikt in het afgelopen jaar.
Gezellige woonbuurt tussen de Ringbaan Noord en de Goirkestraat...
In welke maand vinden volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen plaats?
Waar vindt op 25 en 26 juni het ‘Festipet Z Brabant op Stelten’ plaats?
In het burgerjaarverslag noemt de burgemeester klachten een... advies.
Laatste Prins van Tilburg.
Woonwijk “DE WIJK” is een nieuwbouw wijk in stadsdeel?
Op welke dag van de week organiseert de gemeenteraad werkbezoeken en informatieavonden?
Bisschop en oprichter van de Zusters van Liefde en de Fraters van Tilburg.
Tegenstander van Nederland in Tilburg tijdens de FIFA WK voetbal tot 20.
10. Wethouder van Sociale Zaken en Minderheden.
11. Voornaam van een beroemd priester uit Tilburg.
12 Voornaam van de eerste vrouwelijke wethouder van Tilburg.
13. Tilburgse beatgroep uit de jaren zestig.
RDIJNEN
EN
HERMEN
■N
IJNEN
IDIJNEN
NGSROLLUIKEN
KOK
'98 5.250,-
9 8 5 7 50,
'98 5.450,
'97 4.350.-
'97
'97
o, open dak '97
station '96
nel.6Eaut. '96
11.3 '96
1.3 '96
1 '96
6 3-drs '95
.3 3-drs '95
p '95
re '95 2.250,-
2 '95 3.580,-
ANCIERING MOGELIJK
™-ÏGp(S,S?,,'n
18 9.00 18.00 uur
wuft of
Iv.a. 195,"
Bezwaarschriften
Elke burger heeft het recht bezwaar te maken tegen een
besluit van de gemeente. Dat ligt vast in de wet. Het kan gaan
om een belastingaanslag waar je het niet mee eens bent, het
wel of niet afgeven van een bouwvergunning, de aanvraag van
een uitkering of de vaststelling van een bestemmingsplan.
In 2004 werden ruim 10.000 bezwaarschriften, verminderings-
verzoeken en wijzigingsverzoeken ingediend naar aanleiding
van belastingaanslagen: onroerend zaakbelasting, hondenbe
lasting, rioolrecht en afvalstoffenheffing. Het merendeel van
deze verzoeken heeft betrekking op een verandering in de
persoonlijke situatie zoals een verhuizing of het overlijden
van de hond. 96% is binnen de vastgestelde termijn van één
jaar afgehandeld.
De bezwaarschriften op de Wet Voorziening Gehandicapten
lieten een forse stijging zien ten opzichte van 2003. In totaal
zijn er 351 bezwaarschriften ingediend, ten bpzichte van 250
in 2003. Dat had te maken met strengere regelgeving.
Het aantal bezwaarschriften op de Wet werk en Bijstand (478)
en Bijzondere Bijstand (136) is stabiel.