I
E
I!
p
:N
w
>EEK
D
iNCE
Actueel
/ISPEL
F,
De TUburgse Gerïieer\teraad.
S B.V.
I
\tste
Raad blikt terug op 2004
leslist de moeite waan
A
[sTiTj]
DONDERDAG 21 APRIL 2005 - PAGINA 7
^IL 2005 - PAGINA 6
detilburgse KOERIER
entree €6,50
Ifaadswerli
entree €6,50
entree 6,50
EARRING
entree €6,50
wwwJilburgjif/raad
Marcel Degen (AB):
Willem Bartelings (D66):
Johan van den Hout (SP):
pers-
i installatiebedrijf
27 apr. 2005
De raad op 25 april
500.4
DAG KOOPAVOND
Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg 21 april 2005
ww.bvanoers.nl
Marjo Frenk (Groenlinks):
'Milieu moet terug op agenda'
'Weer tijd voor een
van treurnis'
'Veel in de steigers
gezet'
Hoe
kleurrijk is
Tilburg?
Om 15.00 uur wordt begonnen met de gewone
agenda. Daarop staat onder meer het referen
dum over de Heuvel
Om 16.45 uur begint het debat over Integratie en Participatie (Hoe Kleurrijk is Tilburg?)
Om 19.30 blikt de raad terug op 2004. Dan staat de Beleidsverantwoording centraal.
Raadsgriffie gemeente Tilburg
Communicatieadviesbureau Mercuur
Beeldveld/Wilfried Scholtes
KTER
V E L
Uitgave:
Realisatie:
Fotografie:
Tt gekomen. Het ves
;ven behoeft verbet
We
igen
Jdenhout
>110367
71397
fw.JE-ES.com
'Mooi weer spelen met
oog op verkiezingen'
7/
steeds niet
ïk. De probl
'«•estatie om één werkloze te laten
.teel ver van de arbeidsmarkt af
mensen aan het werk te F
’middelbaar zijn. Al vóór
Ook hier
regent. Er
ting
79660
Kaatsheuvel
Irkeermeters.
gaat
ziet wel meer bl
/oorbeeld en ook
e Fijnaut maatrej
Die aandacht zal duidelijk
de uitwerkingen van de
pelijke Ondersteuninjjf
DRIJF
anten te
»n wordt
lopen,
eslaagd
irger te
hogere
jen in 2006.
’rgadering van maandag a.s.
hoofdmoten:
ie daken
anitair i
iden van
inbiedinqen:
rs.nl J
ntree kinderen €5,00
ouderen €6,50
n de vergadering van maandag 25 april g.s. gaat de raad terugblikken op 2004. Die vergadering staat in het teken van de zoge-
heten Beleidsverantwoording en kent een geheel nieuwe opzet. In de Beleidsverantwoording geeft het college aan wat er in 2004
allemaal is gedaan om plannen en besluiten uit te voeren. Het college komt dus verantwoording afleggen. Is alles volgens plan uit
gevoerd? Maar ook: is er gerealiseerd wat de raad wilde bereiken? Met andere woorden, zijn de gestelde doelen gehaald? Deze brede
terugblik op 2004 is voor de raad bij uitstek een mogelijkheid om te controleren of het college uitvoering heeft gegeven aan het
beleid dat de raad heeft vastgesteld. De raad kan dan tevens beoordelen of er aanleiding is om dat beleid bij te stellen. Dus behal
ve om terugkijken gaat het op 25 april ook om vooruitkijken. De raad kan nieuwe lijnen uitzetten. Die komen dan terecht in de zoge
heten Perspectiefnota 2006 die in mei op de raadsagenda komt. Deze Raadswerk staat geheel in het teken van de
Beleidsverantwoording. Aan de vooravond van de raadsvergadering geven de fractievoorzitters alvast een schot voor de boeg.
j De TUburgse Genjeeriferaad. Beslis» de moeite waard
tree kinderen 5,00
ouderen €6,50
oedrijfsfeest?
rllingen.
slijk.
serveren:
r.nl
CJP-korting
8 Uw mening op
'www.tilburg.nl/riad
25 april raadsdebat
ngt onder meer samen met
onderhoud van wegen.
j dat we de aanvankelijke extra bezuiniging
wegenonderhoud tegengehouden hebben en
005 zelfs extra geld hebben weten te vinden.
Desondanks is het onder
houd nog niet merkbaar
beter. Het is de hoogste
tijd om aan de verloede
ring in de stad een halt toe
te roepen. Vanzelfspre
kend zal het CDA zich
blijven inzetten voor
mensen die het moeilijk
hebben in onze samenle
ving en zorg behoeven,
jk merkbaar moeten zijn bij
ie nietiwe Wet Maatschap
en de mogelijl
1 te maken. Er
ts terug aat
elk jaar 2%
geconfronteerd met het wegvall
ie de gemeente nu mooi gedeel
Geert Naaijkens (WD):
'Zorgen om veiligheid en economie'
/l/\ eiligheid blijft voor ons een absolute topprioriteit. Daar gaat het nog steeds niet
r J Gemeente en politie doen meer dan voorheen. Je ziet wel meer blauw op si
stijgende criminaliteitscijfers. Woninginbraken bijvoorbeeld en ook openlijl
liteit. Dat baart ons zorgen. Er is dit jaar extra geld voor de Fijnaut maatregelen en di
worden uitgevoerd. Zorgen hebben we ook als we naar de economische ontwikkeling
dan wel over een stijging van het aantal arbeidsplaatsen in de afgelopen vijfje
wel eens willen zien. Daarvoor'is dit college immers verantwoordelijk. Ook voo
heid. Op dat vlak schieten ze schromelijk tekort. De activiteiten zijn tot nul gerei
dat van de buitenlandse bedrijfsvestigingen in Brabant de afgelopen 2 jaar er nit
International dat Vilenzo overgenomen heeft en die van de Luchtmacht gingen a
waarin het veel minder goed gaat dan enkele jaren terug. Een tijd waarin ook Ti
geconfronteerd met een extra verhoging van 2% van de OZB. Dat is in vier jaar tijd r
hoging achterwege te laten. Tenslotte een oproep aan het college om brieven en telef
wordt de toch al lange termijn van 8 weken in meer dan 1 op de 6 gevallen overschredt
Nell Schoenmakers (TOP):
'Zonder ouderen geen welzijn'
*s ik terugkijk naar 2004, vallen er best de nodige positieve pur
V—y noteren. Zo is de woningbouw weer goed op gang gekomen. Er is en
hard gewerkt om de grote achterstand die Tilburg had, weer in te
Positief vind ik ook dat we er als raad in zijn ges
om de plaatselijke politiek dichter bij de buq
brengen. Dat moet nu gaan uitmonden in een 1
opkomst bij de gemeenteraadsverkiezinge
Maar het meest in het oog springend vind ik toch wel
het grote aandeel dat onderen hebben in het actieve
vrijwilligerswerk. Dat wordt voor maar liefst 43% pro
cent door senioren uitgevoerd. Ik durf de stelling aan
dat er zonder ouderen veel maatschappelijk welzijns
werk verloren zou gaan. Zonder ouderen geen welzijn.
Daarvoor verdienen ze waardering. Maar met welzijn
vóór die ouderen is het helaas minder gesteld. Ze zetten zich in voor de maat
schappij maar worden tegelijk gekort
moeten constateren dat er nog s
nu een overschot op de begroting
opzij te gaan leggen voor de
Ondersteuning. Die gaat de geme
enkelvoudige huishoudelijke hul]
aangewezen, niet aandoen. Het
bij de jongerenvoorzieningen. I
Hall of Fame honderdduizenc
Marlies Scheepens (CDA):
'Veiligheid, zorg en
werk extra belangrijk'
H et gaat in Tilburg beter met de veiligheidmet
de aandacht voor uitkeringsgerechtigden en
met de werkgelegenheid. Voor het CDA drie
belangrijke punten Het is positief dat de uitvoering
van de nota Fijnaut merkbaar wordt in de stad. Op
een aantal terreinen zijn de criminaliteitcijfers
omlaag gegaan. Ondanks alle inzet blijft de jeugdcri
minaliteit nog een groot probleem. Er is dus zeker
nog werk aan de winkel in het kader van veiligheid.
Het CDA wil ook meer aandacht voor werkgelegen
heid, want hoewel er sprake is van banengroei, blijft
het aantal arbeidsplaatsen ten opzichte van de
beroepsbevolking achter bij dat van andere steden in
Brabant. Positief is dat het beleid in Tilburg ertoe
heeft geleid dat er in 2004 minder mensen in de bij
stand zijn gekomen. Het vestigingsklimaat voor het
bedrijfsleven behoeft verbetering. Hierin zal zeker
nog meer geïnvesteerd moeten worden. De aantrek
kelijkheid van de stad hanj
de bereikbaarheid en het c
zijn blij
op het v
voor 20(
Driek van Griensven (PvdA):
'Blijven uitgaan van menselijke maat'
004 was natuurlijk geen gemakkelijk jaar. Er moest opnieuw worden bezuinigd.
X~y Maar desondanks zijn we erin geslaagd om het sociaal beleid op niveau te hou
den. We zijn mensén die het het moeilijkst hebben nog redelijk tegemoet kunnen
komen. Dus ondanks allerlei pijnlijke maatregelen vanuit Den Haag had het Tilburgs
beleid een menselijk gezicht. Bij de reïntegratie van werklozen op de arbeidsmarkt
hebben we er meer moeite mee om de menselijke maat als uitgangspunt te hanteren.
We zijn daar wat doorgeschoten met onze professionalisering. Het lijkt allemaal wel
mooi, het afsluiten van prestatiecontracten. Maar met dat soort zakelijke methodes
redeneren we teveel vanuit de instanties en te weinig vanuit de werklozen zelf. Ik
vind het bijvoorbeeld
een grotere pres
instromen die he
staat dan vijf mensen aan het werk te helpen die
eenvoudig bemiddelbaar zijn. Al vóór 2004 was
ook de woningbouw in de stad weer nadrukke
lijk op de agenda gekomen. Dat heeft er vorig
jaar toe geleid dat er meer woningen zijn
gebouwd. Maar die tempoversnelling heeft nog
niet geresulteerd in het wegwerken van de
wachtlijsten voor woningen in de sociale sector.
Dat moet in 2005 wel gaan gebeuren. Dat moet
met deze raad en met dit college kunnen. Het
college opereert als een team. Dat maakt
krachtig en is ook goed voor de beeldvorming
over het gemeentebestuur."
goed mee in Tilburg,
straat. Maar we zien ook nog steeds
ijke geweldpleging en jeugdcrimina-
iie moeten onverwijld en effectief
dingen kijken. Het college heeft het
jaar. Maar ik zou de afgelopen twee jaar
/oor het aantrekken van nieuwe bedrijvig-
““reduceerd. Het is dan ook geen wonder
ci niet één in Tilburg terecht is gekomen. Ook de vestigingen van WE
“«n aan onze neus voorbij. Beide gaan naar Breda. En dat in een tijd
v» Tilburgers de broekriem moeten aanhalen. Zo worden zij elk jaar
maar liefst 8%. De WD heeft al eerder bepleit deze extra ver-
’foontjes vlotter af te werken. Bij de Diensten en Sociale Zaken
ien.”
r is in 2004 veel in gang gezet in de stad waar we blij mee zijn. Wat er echt
uit springt zijn de resultaten van het werkgelegenheidsbeleid. De werkloos
heid is in Tilburg een stuk minder gestegen dan in andere Brabantse steden.
Dat is mede te danken aan de bemoeienis van het colleg®
arbeid. Dat heeft ertoe geleid dat steeds meer mensen zijn
arbeidsmarkt. Echt ontevreden ziji
leid. Alleen aan de luchtkwaliteit wordt gewerkt. Maar
voor de rest gebeurt er niets. Aandacht voor groen, ener
gie, minder afval, handhaving. Het is allerfraai weggezakt.
Waar blijft het windmolenpark? Milieu moet echt terug op
de agenda. Er is reden genoeg voor. Het blijkt dus dat we
ondanks de goede resultaten van 2004 niet rustig achter
over kunnen leunen. We moeten scherp blijven. Zo blijkt
uit bewonersonderzoek dat de belangstelling van mensen
om actief te zijn in hun wijk, afneemt. Misschien is dat wel
een onbedoeld gevolg van het project Actief in de Wijk. We vinden het in elk geval
een ongewenste en zorgelijke ontwikkeling. Die bovendien het veiligheidsbeleid
ondermijnt. Actieve bewoners en vrijwilligers zijn de motor van een wijk. Ze zor
gen voor sociale cohesie en dragen mede zorg voor een veilig leefklimaat. Daar
horen ook tolerantie en solidariteit voor elkaar bij. Dat moeten we hoog houden,
onder meer door maatregelen die gericht zijn op participatie en emancipatie.”
et is natuurlijk goed dat het college als gevolg van de
bezuinigingen de afgelopen jaren de hand op de knip
heeft gehouden. Maar het is wel heel wrang om nu met een
flink overschot te worden geconfronteerd, terwijl we een half
jaar geleden nog de pijn zaten te ver
delen. Je maakt mij niet wijs dat we
toen ook al niet hadden kunnen weten
dat er meer geld was. D66 had al bij de
begrotingsbehandeling voor 2004
alternatieven op tafel liggen. Daarmee
hadden we de mensen die zijn aange
wezen op de WVG voorzieningen niet
de stuipen op het lijf hoeven jagen. We
hadden de sporttarieven niet of min
der hoeven te verhogen. Dan had het college tenminste met
betere cijfers kunnen komen over de sportdeelname in
Tilburg. Het wordt dus tijd om een aantal bezuinigingen terug
te draaien. Op het gebied van sport bijvoorbeeld de bezuini
gingen op het onderhoud van accommodaties. Vooral bij
milieu hebben we nu de kans om de bakens stevig te verzet
ten. Om te beginnen moet de bezuiniging op milieueducatie
worden teruggedraaid. Dat is de basis van onze milieuzorg.
Ook moeten we af van de maatregel om onkruid weer che
misch te bestrijden. Ik zal straks met de nodige voorstellen in
die richting komen en reken daarbij op de steun van
GroenLinks. Al heb ik de indruk dat de coalitiepartijen toch
vooral oog hebben voor het verkiezingsjaar 2006. De afge
lopen jaren kregen we in het voorjaar steeds de nodige
onheilstijdingen over dreigende tekorten. Nu is er geld over
en zegt het college dat 2005 een oogstjaar wordt. Volgens mij
spelen ze mooi weer met het oog op de gemeenteraadsverkie
zingen.”
V/J e raadsvei
kent drie 1
zijn wel beschouwd geflatteerd. Ik weet
dat we gebonden zijn door de regelgeving
van het rijk. Maar de huidige resultaten
steken wel heel mager af tegen de miljoe
nen die we er in steken. Zaken komen niet
van de grond. Zoals de Piushaven. De
regiedocumenten liggen klaar maar er
gebeurt niets. Het college heeft zelfs
opdrachten van de raad niet uitgevoerd.
Er zouden afspraken komen met bedrijven
die zich in Tilburg vestigen. Onder meer
over bedrijfsvervoersplannen en over de
mate waarin de werknemers van die
bedrijven een afspiegeling vormen van de
Tilburgse arbeidsmarkt. Daar horen of
zien we niets van. We zien wel, voor het
eerst na jaren van bezuinigingen, dat we
een overschot hebben. Er zouden geen
tekorten zijn. Maar we moeten ons dan
wel realiseren dat een aantal risico’s nog
niet is ingecalculeerd. Zoals de gevolgen
van het faillissement van De Kans en het
gegeven dat we als gemeente zullen moe
ten bijspringen om een faillissement van
St. Jozefzorg af te wenden.”
r is in 2004 veel in de steigers gezet. Maar om nu al te
dat we kunnen gaan oogsten, dat gaat AB iets te
s gelukkig goed gewerkt, maar er moet ook nog
steeds veel gezaaid worden. Goed
voorbeeld hiervan is het armoedebe
leid. Daar hebben we veel euro’s voor
beschikbaar gesteld, maar het aantal
huishoudens in Tilburg met een
minimum inkomen stijgt nog steeds.
We zullen de hulp dus moeten inten
siveren, er meer bovenop zitten.
Bijvoorbeeld door huisbezoeken of
door versneld werk te maken van de
minimasuper waarvoor AB al langer pleit. Waar ook veel
gebeurt maar nog steeds niet genoeg, is het terrein van de jon-
gerenproblematiek. De problemen nemen toe en de mensen
storen zich vaker aan jongeren. We zullen ze ook meer moge
lijkheden moeten bieden. Dan gaat het om opleiding en werk
maar ook om eenvoudige voorzieningen in de wijk of buurt: de
verlengde openingstijd van het wijkcentrum, het trapveldje,
dat soort dingen. Ook moeten we inzetten op meer jongeren
werkers. Waar het verder nog niet optimaal mee gaat, is de
fysieke kwaliteit van onze stad. Het stadsbeeld maakt nog
steeds op veel plaatsen een verloederde indruk. Het onder
houd van wegen, straten en groen laat te wensen over. Ook het
wildplakken en de graffity ontsiert. Het is trouwens mooi dat
we geld hebben overhouden over 2004. We hebben met succes
de vinger aan de pols gehouden. Bij regelingen als de WVG
hebben we misschien alleen ondersteuning gegeven waar het
echt nodig was. Maar het kan ook zijn dat de drempel voor
hulpbehoevenden nu te hoog ligt. Dan zal er toch weer geld bij
moeten.’
Frans Puls (TVP):
'College maakt zich er
makkelijk van af'
Af et ztrfk* magere resultaten maakt het college zich
er wel erg gemakkelijk van af. Dat zaken niet lopen
zoals ze moeten lopen, dat kan op zichzelf nog. Maar
geef dan niet steeds de schuld aan oorzaken die buiten
jezelf liggen. De Piushaven, de Overhoeken, de ontwik
kelingen staan gewoon stil. We liggen hopeloos op de
planning achter. Maar het college wijst naar externe oor
zaken. Dat vind ik wat al te gemakkelijk. Met het onder
houd van wegen en straten van hetzelfde laken een pak.
r oplopende achterstanden terwijl het klachten
ïr is in 2004 vooral veel niet gedaan. De ontslui-
van De Reeshof is nog steeds één grote bottleneck. Bewoners daar doen er
een uur over om naar hun werk in de stad te komen. Aan Udenhout zijn senio
renwoningen beloofd. Maar dat is alweer doorgeschoven zonder dat er enig pers
pectief wordt geboden. Het burgerinitiatief, nog zo’n schrale oogst. Dat is een
nieuwe mogelijkheid voor inwoners van de stad om zaken bij het gemeentebe
stuur voor elkaar te krijgen. Daar hebben we maar weinig van gezien. Laten we
met elkaar de procedure vereenvoudigen en de mogelijkheden beter propageren.
Het college heeft trouwens nog iets goed te maken. Er is een flink overschot op
de begroting van 2004. Geef daarvan iets terug aan de inwoners van de stad. Die
hebben sinds de komst van dit college elk jaar 2% extra aan OZB moeten betalen.
Ze werden ook nog geconfronteerd met het wegvallen van de Zalmsnip. Een maat
regel van het rijk die de gemeente nu mooi gedeeltelijk kan repareren."
ir gesteld. Ze zetten
op hun inkomen. Het is toch wrang om te
steeds geen extraatje is voor 65 plussers. Er is
van 2004. Het is verstandig om alvast geld
invoering van de Wet Maatschappelijke
leente extra geld kosten. Zo verdwijnt straks de
ilp. En dat kunnen we de mensen die daarop zijn
t geld goed besteden dus. Beter in elk geval dan
Want het is te gek dat een voorziening als The
iden euro's kost terwijl de effecten zo gering zijn."
oen we wee jaar geleden de beleids-
verantwoording bespraken, nam de
aad een motie van treurnis van ons
omdat de meeste beleidsdoelen niet
>n gehaald. Het is weer tijd voor zo’n
ie. Het college roept dan wel dat 2005
oogstjaar wordt maar voor ons is de
it van 2004 aardig mislukt. En niet
zo’n klein beetje ook. Het college voert
geen regie over projecten waardoor het
fout gaat. Kijk naar Jongerenvoorzienin
gen of naar het project Actief in de Wijk.
Prognoses worden niet gehaald. Bij de
woningbouw blijven de resultaten ver ach
ter. Niet alleen in
absolute aantal
len. Ook als het
gaat om de ver
houding tussen
koop- en huur
woningen. Bij de
reïntegratie van
werklozen lijken
de resultaten
aardig maar die
geflatteerd. Ik weet
gang gezet in de stad waar we
resultaten van het werkgelegt
j een stuk minder gestegen dan i
*n aan de bemoeienis
ege met de gesubsidieerde
:ijn doorgestroomd naar de
jn we over het milieube-