1 n Elke Tilburger een Wereldburger TILBURG 1 Deel 1 Lanc op vi Agenda Onderwijs thema in serie over wereldvraagstukken W Stichting Boomerang actief in India COS steunt initiatieven Sill! Werken aan beroeps onderwijs in Tuzla MnP Ih DE TILBURGSE KOERIER AAA Dit is een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg de ar beek Yvonne de Ro< jdrag irbett met ie >ien jn. Activiteiten in Tilburg tot en met eind april Yelkabé wil betrokkenheid van jongeren vergroten Confronterend nieuws Internationale scholierencompetitie Veel burgers en plaatselijke groepen werken aan mondiale zaken. Zij lopen hierbij soms tegen problemen aan. Bij het COS West- en Midden-Brabant kunnen ze aankloppen voor hulp en advies. Meer informatie a COS. E-mail: s.peeters@coswmbral COS West- en Midden-Brabant organiseert een competitie tussen drie middelbare scholen in Tilburg. Op vrijdagochtend 1 april strijden klassen van het Beatrixcollege, het Odulphus Lyceum en ZCollege Noord met elkaar om de ‘wereldbeker’. Gon Mevis Meer info: Stg. Tilburg - Tuzla, Thea Ellerbeck. E-mail: t.ellerbeck@coswmbrabant.nl. lingen aiceren de India. Meer informatie: COS, Rina Froklage. E-mail: r.froklage@coswmbrabant.nl orde elders /oor vrouwen. Feniks, St. Annastraat 21.00 uur Stichting Boomerang is een kleine organisatie in Tilburg. Haar belang rijkste activiteit is het ondersteunen van de Crescent Upper Primary School in Ongole, India. Dit doet zij onder meer met scholenbanden. Voortaan verschijnt elke twee maanden een extra gemeentepa- gina met nieuws over mondiale vraagstukken zoals armoede, vrede en duurzaamheid. Deze serie behandelt telkens een ander thema. Het gaat daarbij niet alleen om het wereldprobleem zelf maar vooral om de manier waarop Tilburgers een steentje bijdragen aan het oplossen van dit probleem. De serie begint met het thema onderwijs. ROC Midden Brabant doet met zijn internationale activiteiten aan kennisexport. Het voert activiteiten uit in Afrika, Latijns-Amerika en Oost-Europa. Voor zijn activiteiten in Bosnië-Herzegowina werkt het ROC nauw samen met de Stichting Tilburg - Tuzla. Een groep mensen die zich bezighoudt met onderwijs en ontwik kelingssamenwerking, heeft de stichting Yelkabé in het leven geroepen om te werken aan betrokkenheid tussen jongeren uit de Eerste en de Derde Wereld. De stichting Yelkabé bestaat louter uit vrijwiligers en richt zich op de jeugd in het voortgezet onderwijs in Nederland en Burkina Faso. Aan deze v kampioenen basisscholen fragment vo werd voorge' Dahl, Jacqu Ook van ar neemt een vrij toegankelijke hu Bij de wijkbureaus Maatschappelijk Vi Goirle, Gilze-Rijen nen kinderen, jonj terecht met allerlei >k, dat - zoals gedrags- of o chappen j men thuis, op school -id zijn. J Ze kunnen zich zeil melden of naar een vaneen van de buret wijsbrief is niet nod DONDERDAG 24 FEBRUARI 2005 - PAGINAfPETILBURGSE K0ERIEF Bureau Jeugd Vanuit zijn nieuw organiseert het IM Tilburg groepstrain vaardigheid. Gelnti voor kunnen zich De klassen moeten hiervoor vragen beantwoorden over de situatie van hun leeftijdgenoten in drie regio’s waar Tilburg een Stedenband mee heeft: Same in Tanzania, Matagalpa in Nigaragua en Lekoa Vaal in Zuid- Afrika. De deelnemende scholen bereiden zich vooraf in de klas voor op de wedstrijd. Het COS en de betreffende stedenbanden leveren hiervoor het lesmateriaal en gast lessen. i door de nieuwe We jeugdzorg blijft Bui te' vormen van hul| taan terecht bij an I Maatschappelijk W cierde de stichting de verbouwing van vier lokalep en de inrichting van een praktijklokaal in de Transportschool in Tuzla. Leerlingen van het ROC hielpen bij de aanleg van een waterleiding voor vluchtelingenkamp Duje. Deze zet zich in voor de fysieke en sociale wederopbouw van de stad Tuzla, vooral van het beroepsonder wijs. Daarnaast organiseert deze stichting jongerenuitwisselingen en werkt ze aan voorlichting in Tilburg. De stichting hielp bij de inrichting van een open informatie centrum en de aanleg van centrale verwarming in de Electrotechnische School van Tuzla. Verder finan- Voor het eerst ii geschiedenis won Fietsdag (LFD) n maar op de vierdt gehouden. De LF1 dag 28 mei 2005. Meivakantie van scholen zitten ons weg", aldus Eri Nederlands Buret Congressen, de sinds jaar en dag werking met vele ligers coördineer ervan uit gaan da vakantie zijn of h< de op pad gaan. V manifestatie deze Tot 26 maart Activiteiten Vastenaktie 2005 voor Maasai project in Tanzania in onder meer parochie de Bron, Montfortparochie, basisschool De Cocon. 22 februari Brabant Balie debat over de Islam. Wat is er aan de hand met hetanti-moslimgevoel in de Nederlandse samenleving? Moskee, Wandelboslaan 2. Aanvang 20 uur. 24 februari Wereldvrouwenstudies. Discussie over aandacht I van vrouwelijke aspecten in onderzoek en beleid. Wijkcentrum *t Sant. Aanvang 14 uur. 3 maart In gesprek met buitenlandse vrouwen over inbur geren in Nederland. Moskee, Wandelboslaan 2. Aanvang 19.30 uur. 6 maart Viering Internationt alleen voor vrouwet brunch (vooraf i programma tot 7 maart Start educatief Nicaragua-project ‘Eten en Drinken’ op basisscholen. In de hoof Koningsplei woensdag 1( de Tilburg! Nationale V< Yvonne de R Heerevelden de bus. tale Vrouwendag (tot 19.30 uur •n). Zaal 16. Aanvang 12.00 uur aanmelden bij het COS). Daarna 23.00 uur. it COS -inen van aanvragen. Voorwaarde is wel dat de aanvraag tot stand moet komen in samenwerking met een organisatie in het andere land. Vaak is een voor waarde dat de helft van het geld zelf wordt opgebracht. Ook moet de aanvrager werken aan draagvlak in Nederland. scholen en organisaties en geven school ge zij Pabo-studenten de mogelijkheid 3 tot 12 j op deze school stage te lopen. De r>* u_i— school wordt dbor de stichting financieel ondersteund, maar vooral ook met informatie, advies en trainingen. De Crescent Upper Primary School staat in Ongole aan de oostkust van India in de deel staat Andhra Pradesh, zo’n 300 km boven Chennai (Madras). De school is in 1992 opgericht door de Crescent Educational Society. Dat is een groep mensen die door hun Elke Tilburger is verbonden met d( buurt, de stad, de provincie en de wereld. De auto komt uit Japan, de houten kozijnen uit het Afrikaanse oerwoud, de koffie uit Midden- Amerika, de bleekselderij uit Israël en de buurvrouw uit Indonesië. Met zes miljard mensen moeten we de aarde op een verstandige manier zien te ‘runnen’. Bovendien moeten we de aarde ook nog leefbaar achter laten voor de generaties na ons. Iedere Tilburger is ook een wereld burger. Iedere burger is elke dag indirect betrokken bij wereldvraag stukken van armoede, vrede en duurzaamheid. ‘Denk mondiaal, handel lokaal’, zo luidt het devies. Onderwijs: recht voor iedereen Toegankelijk en goed onderwijs is essentieel om armoede effectief te bestrijden. Het vermindert de kans dat mensen maatschappelijk worden uitgesloten. Het stelt mensen in staat zich te ontplooi en een inkomen te verwerven, zeggenschap te hebben over hun eigen leven en volwaardig deel te nemen aan de maatschappij. Goed onderwijs bevordert de sociale en economische ontwikkeling van een land. Daarom heeft onderwijs een centrale plaats in het Nederlands ontwikkelingsbeleid. Nederland werkt daarbij samen met andere landen, internationale organisaties en maatschappelijke organisaties in binnen- en buitenland. Het gemeenschappelijke doel is vastgelegd als één van de Millenniumdoelen. De verschillen tussen meisjes en jongens in het Kennis van de netwerken, van de aankloppen voor geld. Het media of van andere culturen begeleidt bij het het indier schieten soms tekort. Het is vaak J niet eenvoudig om geld bij elkaar te krijgen voor een project. Het COS beschikt over korte cursusmodules die speciaal voor lokale groepen zijn samengesteld. Diverse personen en groepen zijn betrokken bij een project in een ver land en willen dit op een duurzame manier onder steunen. Het COS kan hen advi seren waar ze het best kunnen Basisscholen gaan een meerjarig contact aan waarbij de kinderen in Nederland meer te weten komen over ontwikkelingslanden in het algemeen en India in het bijzonder. De aandacht gaat niet alleen uit naar de verschillen maar zeker ook naar de Overeenkomsten. Na verloop van tijd gaan de leerlinori en leerkrachten hier communicti via een gedeelde website met de leerlingen en leerkrachten in Inu Daarnaast heeft de stichting een heel mooi ‘doe-museum’ voor basis- en voortgezet onderwijs moeten in 2005 zijn verdwenen. Alle kinderen moeten in 2015 naar school gaan en deze afmaken. Nu gaan naar schatting 115 miljoen kinderen niet naar school. De meer derheid van hen zijn meisjes. In ontwikkelingslanden gaat 20 procent van alle kinderen niet naar school. Eén op iedere zes bewoners van deze aarde is analfabeet. Een kind heeft recht: om te kunnen spelen, naar school te kunnen gaan, te kunnen zingen, muziek maken, dansen, toneelspelen, tekenen of schilderen, kranten en tijdschriften te kunnen lezen, naar de radio te luisteren, televisie te kijken of films te zien. (Uit: de rechten van het kind.) De Landelijke Fiel fa teken van het I Dat houdt in dat v fcrakter krijgen. A Elke dag worden we geconfron teerd met 'nieuws’ van de andere kant van de wereld. De beelden van de gevolgen van de tsunami in Zuidoost Azië staan nog op mijn netvlies. Vreselijk. Maar onlangs zijn ook de eerste demo cratische verkiezingen gehouden in Irak. Dat stemt hoopvol. Zo wisselen goed en slecht nieuws elkaar af, elke dag. Het laat ons I zien dat de levensomstandig heden op de wereld enorm verschillen. Op deze pagina vragen we uw aandacht voor J' situatie en ontwikkelingen in de wereld. Niet omdat we in Tilburg zelf geen problemen hebben. Maar wel om te laten zien hoe wij op vele manieren verbonden zijn met andere landen, andere werelddelen. Om de betrokkenheid bij mensen die 1 het veel minder goed hebben dan wij, te vergroten. Om te relati veren. Maar ook om te laten zien I dat, met goede wil en doorzet- i tingsvermogen, vanuit Tilburg een bijdrage geleverd kan worden aan bestrijding van i armoede, en bevordering van vrede en duurzame ontwikkeling. Die betrokkenheid is van belang. We leven immers niet op een WI eiland. We kunnen door internationale Tl samenwerking ook leren ons leven in een ander perspectief te zien. Dat is verrijkend en vaak i nog leuk ook. De gemeente Tilburg onderhoudt steden banden en samenwerkingsrela ties met Lekoa Vaal in Zuid Afrika, Same in Tanzania, Lublin in Polen en Matagalpa in Nicaragua. In Tilburg bestaat een enorme bereidwilligheid om iets te doen voor mensen die het zo veel slechter hebben of getroffen worden door een ramp. Kijk naar de enorme inzet naar aanleiding van de tsunami, Zingen Voor Aziëen vele andere activiteiten in stad, dorp en wijk. Maar kijk ook naar het groot aantal organi saties, werkgroepen, initiatief- i tijd de handen uit de mouwen om ”°r ae nieu e bijvoorbeeld een weeshuis, een straatkinderenproject, gehandi capten, een schooltje of een bejaardenhuis te ondersteunen, in Azië, Afrika, Latijns Amerika of Oost Europa. Ik heb zelf in Polen I HetIMW en Nicaragua kunnen zien dat dit vnj toegar soort projecten, hoe kleinschalig ze ook zijn, vaak met kleine bijdragen, veel kunnen bete kenen voor individuele mensen en voor een gemeenschap. En, minstens zo belangrijk ook, dat er zoveel hechte vriendscl over grenzen heen gegroeid Mensen putten kracht uit die betrokkenheid vanuit Tilburg. Daar mogen we best trots op zljr Voor al deze initiatieven biedt deze pagina elke twee maanden een platform. Steeds aan de hand van een bepaald thema. Zo komen onderwijs, oorlog en vrede, gezondheid, eerlijke handel en voedsel aan de orde. Ik wens u veel leesplezier. Leerlingen van het ROC en scholieren uit Tuzla werkten samen aan een nieu we centrale verwarming in de Bosnische school. Yelkabé wil initiatieven bundelen en nieuwe initia tieven ontplooien. Met over zichtelijke en directe activi teiten wil de stichting leerlingen de kans bieden een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de leefomstan digheden in andere landen. Door de westerse jeugd te enthousiasmeren voor acties Onderwijsachterstand Verschillende Tilburgse initia tieven vragen op hun eigen manier aandacht voor onderwijsachter stand in de wereld. Een aantal scholen hebben al jaren een relatie met partnerscholen in andere landen. Bijvoorbeeld S1O Hoogvennë met een school in Matagalpa (Nicaragua), De Alm Same (Tanzania), Jan Ligthartschool met Lekoa Vaal (Zuid-Afrika) en het ROC met Tuzla (Bosnië). Scholen doen dit om de mondiale kennis hier bij hun leer lingen te vergroten -veel leer lingen corresponderen met elkaar- maar ook om de scholen ginds te ondersteunen. Bovendien komen de leerlingen van de Tilburgse scholen tegenwoordig uit veel verschillende landen. Het is een heel positief signaal voor deze leerlingen om aandacht te schenken aan andere culturen en kinderen in ontwikkelingslanden. De betrokkenheid bij een speci fieke leerling of een ‘bekende’ school is bovendien groter dan wanneer het gaat om anonieme projecten. werk bij een Indiase niet-gouverne- mentele organisatie tot de conclusie kwamen dat de basis voor een nieuwe maatschappij gelegd wordt op de basisschool. De geeft les aan kinderen van 3 tot 12 jaar. De belangrijkste doelen zijn: - een school die open is voor alle kasten, klassen en godsdiensten; - onderwijs dat gebaseerd is op ervarend leren; - ruimte voor zelfontplooiing en creatieve vakken. Er is speciale aandacht voor meisjes en kinderen uit de lage- inkomensgroepen. Er zitten nu ongeveer 100 kinderen op de school. Het streven is om een school te hebben met 450 kinderen. cc iu 8 maart Swingfeest vc 20. Aanvang: 14 maart Overleg gemeente Tilburg met lokale Azië- groepen over hulp aan het tsunami-gebied. 16 maart Boomfeestdag Tilburg met deelname van de werkgroep Milieu van de SSTN. 20 maart Volleybaltoernooi in kader anti racisme week. Stadssporthal Tilburg. 22 maart - 30 april Watermaand Tanzania Werkgroep. Met onder meer wandelen voor water door Tilburgse basis scholen, een fototentoonstelling in bibliotheek Koningsplein en een educatieve Fietstocht. 24 maart Workshop van het COS: effectief fondsen werven. 1 april Finale van de COS-scholierencompetitie (middelbaar onderwijs). Raadzaal gemeente huis. Brabant Bekent Kleur. Symposium over diversi teit en gelijke behandeling. UvT, Warandelaan 2. Aanvang 13.00 uur. 17 april Sporten voor Matagalpa. 21 april Workshop COS: omgaan met de media. die hun leeftijdgenoten in de Derde Wereld daadwerkelijk helpen, wil Yelkabé verbonden heid tussen beide groepen jongeren scheppen. Yelkabé werkt samen met een aantal Tilburgse scholen zoals het 2College Berkel-Enschot (voorheen: ‘t Ruiven), 2College Noord (voorheen: Cobbenhagen) en het Beatrixcollege. O cc_ au

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2005 | | pagina 12