1
n
Elke Tilburger een Wereldburger
TILBURG
1
Deel 1
Lanc
op vi
Agenda
Onderwijs thema in serie
over wereldvraagstukken
W
Stichting Boomerang actief in India
COS steunt initiatieven
Sill!
Werken aan beroeps
onderwijs in Tuzla
MnP
Ih
DE TILBURGSE KOERIER
AAA
Dit is een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg
de ar
beek
Yvonne de Ro<
jdrag
irbett
met
ie
>ien
jn.
Activiteiten in Tilburg tot en met eind april
Yelkabé wil betrokkenheid
van jongeren vergroten
Confronterend
nieuws
Internationale
scholierencompetitie
Veel burgers en plaatselijke groepen werken aan mondiale
zaken. Zij lopen hierbij soms tegen problemen aan. Bij het COS
West- en Midden-Brabant kunnen ze aankloppen voor hulp en
advies.
Meer informatie a
COS. E-mail: s.peeters@coswmbral
COS West- en Midden-Brabant
organiseert een competitie
tussen drie middelbare scholen
in Tilburg. Op vrijdagochtend 1
april strijden klassen van het
Beatrixcollege, het Odulphus
Lyceum en ZCollege Noord met
elkaar om de ‘wereldbeker’.
Gon Mevis
Meer info: Stg. Tilburg - Tuzla, Thea
Ellerbeck. E-mail:
t.ellerbeck@coswmbrabant.nl.
lingen
aiceren
de
India.
Meer informatie: COS, Rina
Froklage. E-mail:
r.froklage@coswmbrabant.nl
orde
elders
/oor vrouwen. Feniks, St. Annastraat
21.00 uur
Stichting Boomerang is een kleine organisatie in Tilburg. Haar belang
rijkste activiteit is het ondersteunen van de Crescent Upper Primary
School in Ongole, India. Dit doet zij onder meer met scholenbanden.
Voortaan verschijnt elke twee maanden een extra gemeentepa-
gina met nieuws over mondiale vraagstukken zoals armoede,
vrede en duurzaamheid. Deze serie behandelt telkens een ander
thema. Het gaat daarbij niet alleen om het wereldprobleem zelf
maar vooral om de manier waarop Tilburgers een steentje
bijdragen aan het oplossen van dit probleem. De serie begint met
het thema onderwijs.
ROC Midden Brabant doet met zijn internationale activiteiten aan
kennisexport. Het voert activiteiten uit in Afrika, Latijns-Amerika en
Oost-Europa. Voor zijn activiteiten in Bosnië-Herzegowina werkt het
ROC nauw samen met de Stichting Tilburg - Tuzla.
Een groep mensen die zich bezighoudt met onderwijs en ontwik
kelingssamenwerking, heeft de stichting Yelkabé in het leven
geroepen om te werken aan betrokkenheid tussen jongeren uit
de Eerste en de Derde Wereld. De stichting Yelkabé bestaat
louter uit vrijwiligers en richt zich op de jeugd in het voortgezet
onderwijs in Nederland en Burkina Faso.
Aan deze v
kampioenen
basisscholen
fragment vo
werd voorge'
Dahl, Jacqu
Ook van ar
neemt een
vrij toegankelijke hu
Bij de wijkbureaus
Maatschappelijk Vi
Goirle, Gilze-Rijen
nen kinderen, jonj
terecht met allerlei
>k, dat - zoals gedrags- of o
chappen j men thuis, op school
-id zijn. J Ze kunnen zich zeil
melden of naar een
vaneen van de buret
wijsbrief is niet nod
DONDERDAG 24 FEBRUARI 2005 - PAGINAfPETILBURGSE K0ERIEF
Bureau Jeugd
Vanuit zijn nieuw
organiseert het IM
Tilburg groepstrain
vaardigheid. Gelnti
voor kunnen zich
De klassen moeten hiervoor vragen
beantwoorden over de situatie van
hun leeftijdgenoten in drie regio’s
waar Tilburg een Stedenband mee
heeft: Same in Tanzania, Matagalpa
in Nigaragua en Lekoa Vaal in Zuid-
Afrika. De deelnemende scholen
bereiden zich vooraf in de klas voor
op de wedstrijd. Het COS en de
betreffende stedenbanden leveren
hiervoor het lesmateriaal en gast
lessen.
i door de nieuwe We
jeugdzorg blijft Bui
te' vormen van hul|
taan terecht bij an
I Maatschappelijk W
cierde de stichting de verbouwing
van vier lokalep en de inrichting
van een praktijklokaal in de
Transportschool in Tuzla.
Leerlingen van het ROC hielpen bij
de aanleg van een waterleiding voor
vluchtelingenkamp Duje.
Deze zet zich in voor de fysieke en
sociale wederopbouw van de stad
Tuzla, vooral van het beroepsonder
wijs. Daarnaast organiseert deze
stichting jongerenuitwisselingen en
werkt ze aan voorlichting in
Tilburg. De stichting hielp bij de
inrichting van een open informatie
centrum en de aanleg van centrale
verwarming in de Electrotechnische
School van Tuzla. Verder finan-
Voor het eerst ii
geschiedenis won
Fietsdag (LFD) n
maar op de vierdt
gehouden. De LF1
dag 28 mei 2005.
Meivakantie van
scholen zitten ons
weg", aldus Eri
Nederlands Buret
Congressen, de
sinds jaar en dag
werking met vele
ligers coördineer
ervan uit gaan da
vakantie zijn of h<
de op pad gaan. V
manifestatie deze
Tot 26 maart
Activiteiten Vastenaktie 2005 voor Maasai project in
Tanzania in onder meer parochie de Bron,
Montfortparochie, basisschool De Cocon.
22 februari
Brabant Balie debat over de Islam. Wat is er aan de
hand met hetanti-moslimgevoel in de Nederlandse
samenleving? Moskee, Wandelboslaan 2. Aanvang
20 uur.
24 februari
Wereldvrouwenstudies. Discussie over aandacht
I van vrouwelijke aspecten in onderzoek en beleid.
Wijkcentrum *t Sant. Aanvang 14 uur.
3 maart
In gesprek met buitenlandse vrouwen over inbur
geren in Nederland. Moskee, Wandelboslaan 2.
Aanvang 19.30 uur.
6 maart
Viering Internationt
alleen voor vrouwet
brunch (vooraf i
programma tot
7 maart
Start educatief Nicaragua-project ‘Eten en Drinken’
op basisscholen.
In de hoof
Koningsplei
woensdag 1(
de Tilburg!
Nationale V<
Yvonne de R
Heerevelden
de bus.
tale Vrouwendag (tot 19.30 uur
•n). Zaal 16. Aanvang 12.00 uur
aanmelden bij het COS). Daarna
23.00 uur.
it COS
-inen
van aanvragen. Voorwaarde is
wel dat de aanvraag tot stand
moet komen in samenwerking
met een organisatie in het
andere land. Vaak is een voor
waarde dat de helft van het geld
zelf wordt opgebracht. Ook
moet de aanvrager werken aan
draagvlak in Nederland.
scholen en organisaties en geven school ge
zij Pabo-studenten de mogelijkheid 3 tot 12 j
op deze school stage te lopen. De r>* u_i—
school wordt dbor de stichting
financieel ondersteund, maar
vooral ook met informatie, advies
en trainingen. De Crescent Upper
Primary School staat in Ongole aan
de oostkust van India in de deel
staat Andhra Pradesh, zo’n 300 km
boven Chennai (Madras). De school
is in 1992 opgericht door de
Crescent Educational Society. Dat is
een groep mensen die door hun
Elke Tilburger is verbonden met d(
buurt, de stad, de provincie en de
wereld. De auto komt uit Japan, de
houten kozijnen uit het Afrikaanse
oerwoud, de koffie uit Midden-
Amerika, de bleekselderij uit Israël
en de buurvrouw uit Indonesië. Met
zes miljard mensen moeten we de
aarde op een verstandige manier
zien te ‘runnen’. Bovendien moeten
we de aarde ook nog leefbaar achter
laten voor de generaties na ons.
Iedere Tilburger is ook een wereld
burger. Iedere burger is elke dag
indirect betrokken bij wereldvraag
stukken van armoede, vrede en
duurzaamheid. ‘Denk mondiaal,
handel lokaal’, zo luidt het devies.
Onderwijs: recht voor iedereen
Toegankelijk en goed onderwijs is
essentieel om armoede effectief te
bestrijden. Het vermindert de kans
dat mensen maatschappelijk
worden uitgesloten. Het stelt
mensen in staat zich te ontplooi
en een inkomen te verwerven,
zeggenschap te hebben over hun
eigen leven en volwaardig deel te
nemen aan de maatschappij. Goed
onderwijs bevordert de sociale en
economische ontwikkeling van een
land. Daarom heeft onderwijs een
centrale plaats in het Nederlands
ontwikkelingsbeleid. Nederland
werkt daarbij samen met andere
landen, internationale organisaties
en maatschappelijke organisaties
in binnen- en buitenland.
Het gemeenschappelijke doel is
vastgelegd als één van de
Millenniumdoelen. De verschillen
tussen meisjes en jongens in het
Kennis van de netwerken, van de aankloppen voor geld. Het
media of van andere culturen begeleidt bij het het indier
schieten soms tekort. Het is vaak J
niet eenvoudig om geld bij
elkaar te krijgen voor een
project. Het COS beschikt over
korte cursusmodules die
speciaal voor lokale groepen
zijn samengesteld. Diverse
personen en groepen zijn
betrokken bij een project in een
ver land en willen dit op een
duurzame manier onder
steunen. Het COS kan hen advi
seren waar ze het best kunnen
Basisscholen gaan een meerjarig
contact aan waarbij de kinderen in
Nederland meer te weten komen
over ontwikkelingslanden in het
algemeen en India in het bijzonder.
De aandacht gaat niet alleen uit
naar de verschillen maar zeker ook
naar de Overeenkomsten. Na
verloop van tijd gaan de leerlinori
en leerkrachten hier communicti
via een gedeelde website met de
leerlingen en leerkrachten in Inu
Daarnaast heeft de stichting een
heel mooi ‘doe-museum’ voor
basis- en voortgezet onderwijs
moeten in 2005 zijn verdwenen.
Alle kinderen moeten in 2015 naar
school gaan en deze afmaken. Nu
gaan naar schatting 115 miljoen
kinderen niet naar school. De meer
derheid van hen zijn meisjes. In
ontwikkelingslanden gaat 20
procent van alle kinderen niet naar
school. Eén op iedere zes bewoners
van deze aarde is analfabeet.
Een kind heeft recht: om te kunnen
spelen, naar school te kunnen gaan,
te kunnen zingen, muziek maken,
dansen, toneelspelen, tekenen of
schilderen, kranten en tijdschriften
te kunnen lezen, naar de radio te
luisteren, televisie te kijken of
films te zien. (Uit: de rechten van
het kind.)
De Landelijke Fiel
fa teken van het
I Dat houdt in dat v
fcrakter krijgen. A
Elke dag worden we geconfron
teerd met 'nieuws’ van de andere
kant van de wereld. De beelden
van de gevolgen van de tsunami
in Zuidoost Azië staan nog op
mijn netvlies. Vreselijk. Maar
onlangs zijn ook de eerste demo
cratische verkiezingen gehouden
in Irak. Dat stemt hoopvol. Zo
wisselen goed en slecht nieuws
elkaar af, elke dag. Het laat ons
I zien dat de levensomstandig
heden op de wereld enorm
verschillen. Op deze pagina
vragen we uw aandacht voor J'
situatie en ontwikkelingen
in de wereld. Niet omdat we in
Tilburg zelf geen problemen
hebben. Maar wel om te laten
zien hoe wij op vele manieren
verbonden zijn met andere
landen, andere werelddelen. Om
de betrokkenheid bij mensen die 1
het veel minder goed hebben dan
wij, te vergroten. Om te relati
veren. Maar ook om te laten zien
I dat, met goede wil en doorzet- i
tingsvermogen, vanuit Tilburg
een bijdrage geleverd kan
worden aan bestrijding van
i armoede, en bevordering van
vrede en duurzame ontwikkeling.
Die betrokkenheid is van belang.
We leven immers niet op een WI
eiland.
We kunnen door internationale Tl
samenwerking ook leren ons
leven in een ander perspectief te
zien. Dat is verrijkend en vaak
i nog leuk ook. De gemeente
Tilburg onderhoudt steden
banden en samenwerkingsrela
ties met Lekoa Vaal in Zuid
Afrika, Same in Tanzania, Lublin
in Polen en Matagalpa in
Nicaragua. In Tilburg bestaat een
enorme bereidwilligheid om iets
te doen voor mensen die het zo
veel slechter hebben of getroffen
worden door een ramp. Kijk naar
de enorme inzet naar aanleiding
van de tsunami, Zingen Voor
Aziëen vele andere activiteiten
in stad, dorp en wijk. Maar kijk
ook naar het groot aantal organi
saties, werkgroepen, initiatief-
i
tijd de handen uit de mouwen om ”°r ae nieu e
bijvoorbeeld een weeshuis, een
straatkinderenproject, gehandi
capten, een schooltje of een
bejaardenhuis te ondersteunen,
in Azië, Afrika, Latijns Amerika of
Oost Europa. Ik heb zelf in Polen I HetIMW
en Nicaragua kunnen zien dat dit vnj toegar
soort projecten, hoe kleinschalig
ze ook zijn, vaak met kleine
bijdragen, veel kunnen bete
kenen voor individuele mensen
en voor een gemeenschap. En,
minstens zo belangrijk ook, dat
er zoveel hechte vriendscl
over grenzen heen gegroeid
Mensen putten kracht uit die
betrokkenheid vanuit Tilburg.
Daar mogen we best trots op zljr
Voor al deze initiatieven biedt
deze pagina elke twee maanden
een platform. Steeds aan de hand
van een bepaald thema. Zo
komen onderwijs, oorlog en
vrede, gezondheid, eerlijke
handel en voedsel aan de orde. Ik
wens u veel leesplezier.
Leerlingen van het ROC en scholieren uit Tuzla werkten samen aan een nieu
we centrale verwarming in de Bosnische school.
Yelkabé wil initiatieven
bundelen en nieuwe initia
tieven ontplooien. Met over
zichtelijke en directe activi
teiten wil de stichting
leerlingen de kans bieden een
bijdrage te leveren aan het
verbeteren van de leefomstan
digheden in andere landen.
Door de westerse jeugd te
enthousiasmeren voor acties
Onderwijsachterstand
Verschillende Tilburgse initia
tieven vragen op hun eigen manier
aandacht voor onderwijsachter
stand in de wereld. Een aantal
scholen hebben al jaren een relatie
met partnerscholen in andere
landen. Bijvoorbeeld S1O
Hoogvennë met een school in
Matagalpa (Nicaragua), De Alm
Same (Tanzania), Jan
Ligthartschool met Lekoa Vaal
(Zuid-Afrika) en het ROC met Tuzla
(Bosnië). Scholen doen dit om de
mondiale kennis hier bij hun leer
lingen te vergroten -veel leer
lingen corresponderen met elkaar-
maar ook om de scholen ginds te
ondersteunen. Bovendien komen
de leerlingen van de Tilburgse
scholen tegenwoordig uit veel
verschillende landen. Het is een
heel positief signaal voor deze
leerlingen om aandacht te
schenken aan andere culturen en
kinderen in ontwikkelingslanden.
De betrokkenheid bij een speci
fieke leerling of een ‘bekende’
school is bovendien groter dan
wanneer het gaat om anonieme
projecten.
werk bij een Indiase niet-gouverne-
mentele organisatie tot de
conclusie kwamen dat de basis
voor een nieuwe maatschappij
gelegd wordt op de basisschool. De
geeft les aan kinderen van
3 tot 12 jaar.
De belangrijkste doelen zijn:
- een school die open is voor alle
kasten, klassen en godsdiensten;
- onderwijs dat gebaseerd is op
ervarend leren;
- ruimte voor zelfontplooiing en
creatieve vakken.
Er is speciale aandacht voor
meisjes en kinderen uit de lage-
inkomensgroepen. Er zitten nu
ongeveer 100 kinderen op de
school. Het streven is om een
school te hebben met 450 kinderen.
cc iu
8 maart
Swingfeest vc
20. Aanvang:
14 maart
Overleg gemeente Tilburg met lokale Azië-
groepen over hulp aan het tsunami-gebied.
16 maart
Boomfeestdag Tilburg met deelname van de
werkgroep Milieu van de SSTN.
20 maart
Volleybaltoernooi in kader anti racisme week.
Stadssporthal Tilburg.
22 maart - 30 april
Watermaand Tanzania Werkgroep. Met onder
meer wandelen voor water door Tilburgse basis
scholen, een fototentoonstelling in bibliotheek
Koningsplein en een educatieve Fietstocht.
24 maart
Workshop van het COS: effectief fondsen
werven.
1 april
Finale van de COS-scholierencompetitie
(middelbaar onderwijs). Raadzaal gemeente
huis.
Brabant Bekent Kleur. Symposium over diversi
teit en gelijke behandeling. UvT, Warandelaan 2.
Aanvang 13.00 uur.
17 april
Sporten voor Matagalpa.
21 april
Workshop COS: omgaan met de media.
die hun leeftijdgenoten in de
Derde Wereld daadwerkelijk
helpen, wil Yelkabé verbonden
heid tussen beide groepen
jongeren scheppen. Yelkabé
werkt samen met een aantal
Tilburgse scholen zoals het
2College Berkel-Enschot
(voorheen: ‘t Ruiven), 2College
Noord (voorheen: Cobbenhagen)
en het Beatrixcollege.
O cc_ au