DONDERDAG 24 FEBRUARI 2005 - PAGINA 11
\RI 2005 - PAGINAM dETILBURGSE KOERIER
Om welke gemeentelijke belastingen gaat het?
r
Hoe kan de aanslag worden betaald?
1,85
2,90
- 1,05*
ozb eigenaar van woning
2,32
- 0,84*
ozb gebruiker van woning
1,48
4,13
-€ 0,68*
3,45
ozb eigenaar van niet woning
3,31
0,55*
ozb gebruiker van niet woning
2,76
per volle eenheid van 2268,-
Kwijtschelding
Ik ben het niet eens met de aanslag, wat dan?
Rioolaansluitrecht
58,32
67,35
- 9,03
Rioolafvoerrecht tot hoeveelheid afgevoerd water van 250 m3*
21,50
24,83
3,33
voor hoeveelheden afgevoerd water van meer dan 250m3 gelden andere tarieven
1.000,-
1.000,-
1.000,-
et in de tweede
maandag
dinsdag
woensdag
donderdag
vrijdag
Centrum, Stadhuisplein 128
13.00-18.00
10.00-18.00
10.00-18.00
13.00-20.00
10.00-18.00
Reeshof, Winkelcentrum Heyhoef
13.00-18.00
10.00-18.00
10.00-18.00
10.00-18.00
13.00-20.00
Tilburg Noord, Brücknerlaan 20A
13.00-18.00
10.00-18.00
10.00-18.00
10.00-18.00
13.00-20.00
i 6 weken na
Berkel-Enschot, Gen. Eisenhowerweg 2
10.00-12.00
10.00-12.00
10.00-12.00
13.00-20.00
13.00-18.00
Udenhout, Bibliotheek, Tongerloplein 15
10.00-12.00
14.00-16.00
14.00-16.00
17.30-19.30
14.00-16.00
Afvalstoffenheffing
- 18,82
258,30
277,12
le hond
64,49
2e hond
91,46
3e hond en volgende hond
108,65
108,65
kennel
203,56
203,56
Onroerende-zaakbelastingen
verschil
tarief 2005
tarief 2004
Tarieven ozb
Rioolrechten
tarief 2005
tarief 2004
verschil
Rioolrechten
Openingstijden stadswinkels en servicepunt Udenhout
Afvalstoffenheffing
tarief 2005
tarief 2004
Hondenbelasting
tarief 2005
tarief 2004
Hondenbelasting
Wat gebeurt er als ik
niet op tijd betaal?
Dit kan
u. Daarvoor
atiebewijs
Wie in het bezit is van één of meer honden moet hondenbelasting betalen. Het tarief is afhankelijk van het aantal honden. Het
geld van de hondenbelasting dient voor meerdere doelen tegelijk. Uiteraard voor speciale maatregelen om de vervuiling terug
te dringen die nogal wat van deze viervoeters veroorzaken. Maar ook voor het schoonhouden van straten en pleinen en voor
openbaar groen. Mocht u in de loop van het belastingjaar afstand doen van een of meerdere honden dan heeft u recht op een
(gedeeltelijke) teruggave van de betaalde belasting. Heeft u nog niet betaald dan wordt u een (gedeeltelijke) vermindering ver
leend. U moet dan wel binnen 6* weken nadat u afstand heeft gedaan van uw hond schriftelijk een verzoek indienen. In geval
van overlijden van uw hond dient u een verklaring van de dierenarts te overleggen. Ook als de hond van eigenaar wisselt moet
het dier worden afgemeld. De tarieven zijn ten opzichte van 2004 niet gewijzigd. Heeft u een hond maar betaalt u nog geen
hondenbelasting, dan dient u de hond aan te melden. Dit kunt u doen door middel van een aangifteformulier, dat verkrijgbaar
is bij de stadswinkels. U kunt ook een formulier invullen op www.tilburg.nl.
Het rioolaansluitrecht (rioe) wordt betaald door de eigenaar. Wanneer zich
in het belastingjaar iets wijzigt in de eigendoms-situatie heeft dit geen
invloed op het rioolaansluitrecht. Er wordt dan ook niets terugbetaald. Het
rioolafvoerrecht (riog) komt voor rekening van de gebruiker. Uitgangspunt
vormt de hoeveelheid afgevoerd water. Wanneer de gebruiker in de loop van
het belastingjaar naar een andere gemeente verhuist en er is al voor een
heel jaar betaald, dan wordt een deel van het riool afvoerrecht terugbetaald.
Om ervoor te zorgen dat de woonlasten zo min mogelijk stijgen, heeft de
gemeenteraad besloten ook de rioolrechten voor 2005 te verlagen.
Bij gemeentelijke belastingen gaat het om de onroerende-zaakbelastingen (ozb), de rioolrechten,
de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting.
De onroerende-zaakbelastingen zijn heel belangrijke gemeentelijke belastingen. Dat geld gaat naar tal van voorzieningen waar
heel Tilburg van profiteert. Dan praten we over alle sportaccommodaties, alle culturele voorzieningen, de aanleg en het onder
houd van wegen en fietspaden, groenvoorzieningen en ga zo maar door. Kortom, naast het gefd dat de gemeente van het rijk
krijgt is de opbrengst van de ozb een belangrijke bron van inkomsten om het voorzieningenniveau en het woon- en leefklimaat
in de stad bij de tijd te houden.
Bij de ozb gaat het om twee belastingen: één voor de eigenaar (ozbe) en één voor de gebruiker (ozbg) van een pand. Voor 2005
zijn de tarieven verlaagd. U betaalt ozb wanneer u op 1 januari 2005 eigenaar en gebruiker bent. De opgelegde ozb geldt voor
het hele jaar. Wanneer er in de loop van het belastingjaar iets wijzigt heeft dit geen invloed op de voor dat jaar vastgestelde
ozb. Er wordt dus niets terugbetaald. De hoogte van de ozb wordt vastgesteld aan de hand van het aantal eenheden. Dat aantal
wordt bepaald door de woz-waarde te delen door 2268,-. Het aantal eenheden wordt naar beneden afgerond en vermenigvul
digd met het geldende tarief.
Iedere week wordt het huisvuil netjes opgehaald. En dat kost geld. Daarom betaalt iedere gebruiker van een woning in Tilburg
de afvalstoffenheffing (afv). De opbrengst wordt gebruikt om de kosten voor het ophalen en het verwerken van huishoudelijk
afval te betalen. Dat kost door de strengere milieu-eisen veel geld. Ook de afvalstoffenheffing is vergeleken met vorig jaar
lager.
Bijna iedere woning in Tilburg is aangesloten op de gemeentelijke riolering.
Eigenaren en huurders van de aangesloten woningen betalen rioolrechten.
Hiermee betaalt de gemeente het onderhoud van de bestaande riolering en
de aanleg van nieuwe riolen.
Betalen per automatische incasso
Wilt u de aanslag gespreid betalen dan kan dat via automatische incasso. Bij een tijdige machtiging zal het aanslagbedrag
in 12 gelijke termijnen van uw rekening worden afgeschreven. De incasso gaat de maand na de dagtekening van het aan
slagbiljet in. Over het algemeen loopt de termijn dus van april tot en met maart van het jaar daarop. Hoe later in het jaar
u de machtiging afgeeft hoe minder termijnen er overblijven. Betaalt u nog niet per automatische incasso, dan kunt u een
machtigingskaart aanvragen via de informatielijn (013) 2 13 13 13.
Betaalt u de belasting niet op tijd dan ontvangt u een aan
maning. Hieraan zijn kosten verbonden van minimaal 6,-.
Betaalt u ondanks de aanmaning nog niet dan volgt een
dwangbevel. Ook hieraan zijn kosten verbonden van mini
maal 35,-. Mocht ook naar aanleiding van het dwangbevel
nog niet worden betaald dan kan de gemeente overgaan tot
beslaglegging.
Betalen per acceptgiro
Maakt u gebruik van de acceptgirokaart dan kunt u in twee termijnen betalen. Voor de eerste termijn dient u minimaal de
helft van het aanslagbedrag te betalen. Voor het resterende gedeelte ontvangt u automatisch een vervolgacceptgiro
Wanneer u niet voldoende geld heeft om de aanslag te
betalen dan kunt u een verzoek tot kwijtschelding indienen.
Dan kan met het formulier “aanvraag kwijtschelding”.
U kunt dit formulier per post aanvragen via de sector
Sociale Zaken van Publiekszaken, Postbus 90118, 5000 LA
Tilburg. Telefonisch kan dit bij (013) 2 13 13 13. Of u kunt
het ophalen bij een van de stadswinkels. Voor adressen en
openingstijden zie elders op deze bladzijde. Een aanvraag
voor kwijtschelding moet binnen 5 maanden na dagtekening
van de belastingaanslag zijn ingediend.
ip de
enaamde
d van het
’005 omdat
te schaffen
te geven,
rting van
burgers aan
:kt, kunnen
laakt tegen de
iring de wette-
erlijke woz-
Werd van deze
aatstaf gebruikt
ken tegen
aar worden
Bij bezwaar tegen een bedrag tot 700,- krijgt u automatisch uitstel van betaling. Is het bezwaar gericht tegen een bedrag van
700,- of meer en wilt u uitstel van betaling dan moet u daarvoor een schriftelijk verzoek indienen. Wordt uw bezwaar niet
toegekend dan wordt vorderingsrente in rekening gebracht.
Bent u het niet eens met de aanslag, dan kunt u bezwaar maken. Het bezwaar moet binnen 6 weken na dagtekening van de
aanslag zijn ingediend. Dit kan op de volgende manieren:
Per brief: Publiekszaken, Hoofd sector Burger- en Ondernemerszaken, Team Contactcenter,
Postbus 90118, 5000 LA Tilburg
Per fax: faxnummer 013-5429337
Via internet: www.tilburg.nl of via e-mail, Belastingen@tilburg.nl
91,46
64,49