ra- stad en haar inwoners verdienen beter BB HH halve woorden ook daden voor sociale kant van kollege past slechts op de winkel Cf et bezuinigen ^Verbetering luchtkwaliteit ten koste van leefbaarheid p. *7 Rs plussers moeten extraatje krijgen I moet topprioriteit worden (laadsbehandeling begroting opnieuw in teken van bezuinigingen DE TILBURGSE 5 gemeente Tilburg Raadswerk "Pijn tijde Jan Hai een zijn met en Veilighf nieuwe Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg 4 november 2004 DE TILBURGSE KOERIER Inspraak is een dode letter. De de binnenstad Anja van de Westelaken (Groenlinks): Marcel Degen (Algemeen Belang): Uitgave: Realisatie: i aan te trek- >ord schuldig ïns hebben we let het verbe- van de I cnaar dt g fiscaal te laten com- dus geld terug kunnen i het zou e van bur- eest u meer deze manier Maar we mc van seni- igen in Meer dan wethouder van. We I te maken. geld c ling Is we Driek van Griensven (PVDA): tTe Geert Naaijkens (VVD): R< uwingen door van he derwerpen aan jaar weer in linigingen die t van bijna 11 mil- ielen van de begro- opbouwt. Dat wordt gaten vullen en het is vra gen om klachten. te magc bekaaid jaar ning jerinitiatieven zoals >rk zijn gedoemd te ge toont te weinig it het besturen van de gaat uitstr De burgc meer te heidsbeleid immers al, Tenslotte h< financiële dekkir ten guns sproken De raadsdebatten over de begroting zijn uiteraard openbaar. Op 8 novem ber begint de raadsvergadering om 17.00 uur en op 9 november om 14.00 uur in de raadzaal van het stadhuis (stadskantoor l). E* 'Ooi Ne// Schoenmakers (Tilburgse Ouderen Partij): ge investeringen te stoppen. Als dat dan toch gebeurt, dan wil de WD voorrang voor het wijkcentrum voor Theresia en Loven- Besterd en voor de nieuwe ijsbaan. Eventueel moet dat ten koste gaan van het bedrijfsverzamelgebouw van het Nederlands Textielmuseum.” jnsequent het onderhoud an om de aanpak ergernissen moe en nieuwe Jovendien I in de hand t. Ook de kwaliteit van de Willem Bartelings (D66): ïïhurger betaalt meer en krijgt minder Tegenwind Er wordt ni stad. “Dat c jeugdzorg, maatschapj we pakken meer met h ondanks de ook nog in ken. Als De ■die lasten 1: Op maandag 8 en dinsdag 9 november a.s. behandelt de raad de begroting voor 2005 en de jaren daarna. De begroting is nu nog een voorstel van het college gemeester en wethouders. Over dat voorstel lees op de gemeentepagina hiernaast. per inwoner die in het kader van ‘Verrijk je wijk’ zijn toegezegd, pas in 2007 in plaats van vol gend jaar worden uitgekeerd. Dan hebben we de bevolking een worst zitten voorhouden. Verder moeten we nog eens kritisch kijken naar de WVC gelden. Het blijkt dat we daar 1 miljoen van over houden, terwijl we eerst felle discussies hebben moeten voeren over bezuinigingen op vergoedin gen voor scootmobiels. Tenslotte vraag ik me af of de beoogde inkrimping van de organisatie wel wordt gerealiseerd. Op het stadhuis komen er volgens mij eerder mensen bij dan er weggaan.” tiserir zullen niet zonder steunpunten ii buurten kunnen. En zeker niet zonder per soonlijk contact. Tenslotte zou er nog een schepje bovenop kunnen in de armoede bestrijding. Er blijken mogelijkheden te zijn voor chronisch zieken, gehandicapten en oude ren om de hoge kosten "Wij vinden armoede bestrijding het belang rijkste punt. Het liefst hadden we de subject subsidies weer terug. Maar we mogen van het rijk geen inko mensbeleid meer voe ren voor categorale groepen. Het kabinet heeft echter één uit zondering gemaakt. Voor 65 plussers mogen gemeenten wel iets doen. Het zou me niet verbazen als Den Haag mede door toedoen van ons rapport dat we begin dit volgend jaar al geld ijecten, onder andere ie ervoor zorgen dat bij en in 2006 meer men- i en daarbij )us niet wachten ft Een van de I Vreeman he wordt er 4 aan de voor voortvarend hard aangef verliezén ht I dat rislcojoi moeten ze v jeugd. Een a geeft ons m pakken; ma: lingsverbod en foute cof Veiligheid is voorwaarde nomische gi voor elkaar I “Té gemakki I! financiële p nu eenmaal de regering I heb is dat h taken toebei I krijgen."» Frans Puls (Tilburgse Volkspartij) voor onder meer zorg penseren. Ze zouden c krijgen maar dat weten de mensen nu niet. We moeten voor hen deze mogelijkheden goed op een rij zetten en daar in de stad heel veel tamtam over maken. Bovendien moet hen dan hulp geboden worden bij invullen van het belastingformulier. Dat rijken en pas maatwerk zijn." Moties en amendementen Op 8 en 9 november behandelt de raad de begroting. Dat begint de eerste dag met de algemene beschouwingen door de verschillende fracties en een reactie daarop van het colle ge. De tweede dag komen de verschillende onde de orde. De raad kan besluiten om de begroting op onderdelen te wij zigen. Dit gebeurt door middel van amendementen die in meerderheid moeten worden aangenomen. De raad kan ook opdrachten meegeven aan het college. Dat gebeurt in de vorm van moties. Uitëindelijk geeft de raad al dan niet zijn goedkeuring aan de begroting. Die vormt dan voor 2005 ee belangrijk beleidskader en werkt door tot en met 2008. “Het gekke i aldus Vreer en zijn ook “Keerzijde ii reden zijn v geld krijgen Minder do< Een bewust “Voor de or Hamming. besluit aan dingen min troles bijvo Hamming r een kwestie woonlasten tiger aan m per inwone is een verai en de stad wijk-aanpal Kijk naar ci andere kan anders aan. van het rijksbc mensen in de komen, helpt I om zeep wat Tilburg ht bouwd. De moet een dr doen c- de zwatel samenleving te ontzien. Dat kan de overigens van onbe appar plexen. Op el liggend stuk rijst zo’n grijs t ten koste traling van Tilbur ger heeft nit^ zeggen. i plannen voor en de Piushaven zijn daar voorbeelden van. Burgc rond de Sacramentsker mislukken. Het college betrokkenheid en laat stad kennelijk aan de ambtenaren over. Onze zorgen komen ook voort uit de begroting die nu op tafel ligt. Bezuinigen op wegenonder- houd, dat kan dus echt niet. Ook daarmee breek je Tilburg eerder af dan dat je de stad “Het college is er redelijk in geslaagd om ondanks alle bezuinigingen evenwicht aan te brengen in wat de stad nodig heeft en wat de mensen nodig hebben. Met dat laatste bedoel ik de sociale kant. De teksten in de begroting op dat punt zijn goed. Maar of er voldoende geld voor is, daar maak ik me zorgen over. Nog meer zorgen maak ik me in dat verband over de plan nen van het rijk. Ik ben bang dat er nog meer druk komt op gemeentelijke voorzieningen. We eindelijk zo ver dat we minder huishoudens lage inkomens hebben. Wanneer als gevolg voor het overige lijkt het alsof dit college uitsluitend op de winkel past. En geen of de verkeerde keuzes maakt. Bijvoorbeeld door te bezuinigen op de infrastructuur voor het verkeer. Steek daar maar de 1,6 miljoén euro in die nu bestemd is voor de ecologische overgangszones. Dan haal je meteen het Groenlinks stempel van dit beleid. En besteed maar eens meer aan dacht en geld aan de bedrijvigheid in de stad. Waar andere steden in Brabant er in slagen om nieuwe bedrijven ken, moet Tilburg het antwoc blijven. Met een afdeling Ondernemerszaken en het zoveelste ondernemersloket versterk je de econo mische structuur van een stad niet. Ook niet door 2 miljoen minder in grootschali- evënals vorig ja r de vele bezuir efst een gat igrijke onderde geld voor veiligheid, het armoe- projecten, een nieuwe het schrappen van 90 ■- -woonlasten. sbeleid meer bijstand Den Haag we in lebben opge- i gemeente iringend appèl op de regering om wakkeren in de gemeente ns zelf ook nog beter. Zo vind ik het bijna behoorlijk bestuur getuigen als de 4 euro “Wij maken ons zorgen over de toekomst van de stad én over de inbreng van de burger in het gemeentelijk beleid. Kijk naar de huidige prak tijk. De stad wordt volgebouwd met fantasieloze Burgemees de begrotir moest ook Raadsgriffie 'gemeente Tilburg ^Communicatieadviesbureau Mercuur Fotografie: gemeente Tilburg Beeldveld Wilfried Scholtes irtementencom- opbouwt. Dat wordt gaten vullen en het is vra- elk braak- gen om klachten. Het armoedebeleid vinden we ik grond ver- te mager. Ouderen met alleen AOW komen er rijs blok. Dat bekaaid van af. Die moeten wat ons betreft elk te van de jaar een bedrag van de gemeente op hun reke- Iburg. ning krijgen dat ze vrij kunnen besteden, liets Behalve voor ouderen hebben we ook speciale aandacht voor de jeugd. Die heeft de toekomst. Maar dan moeten we wel iets doen. Meer geld voor sportverenigingen met veel jeugdleden. En behalve aan de ontspoorde jeugd ook aandacht besteden aan schoolgaande en hardwerkende jongeren die geen problemen veroorzaken. Het mooiste is als we een jeugdgemeenteraad hebben. Als stap in de goede richting zou elk gemeenteraadslid gekoppeld kunnen worden aan een jongere die een bepaalde groepering of organisatie vertegenwoordigt." “Wat ik in deze begro ting vooral mis, zijn ambities. Er gaat niets van uit. Natuurlijk is het goed nieuws dat we met het geld voor veiligheid het rapport van de commissie Veilig Samenleven onverkort kunnen uitvoeren. Dat moet dan wel tot resultaten gaan leiden. Bijvoorbeeld 10% min der misdrijven per jaar en meer veelplegers het gevang in. We zullen als raad de effecten van het veiligheidsbeleid scherp in de gaten moeten hou den. Dat de woonlasten weinig stijgen, is prima maar eigenlijk is elke lastenverzwaring uit den boze. Eindelijk wordt er op het ambtelijk appa raat bezuinigd, daar vragen we al jaren om. Maar jaar hebben toegestuurd, op andere gedach- ting ten is gekomen. Nu moet de raad nog op geld die gedachte komen. Een AOWer komt elke maand 75 euro tekort. Het wordt hoog tijd dat we iets doen voor deze groep mensen. Dat geldt ook voor de huisvesting vs oren. Zorgen voor betaalbare woning plaats van alleen maar van die dure apparte menten. Ouderen willen bovendien graag in hun eigen wijk of buurt blijven wonen. Help ze daarbij. Dan sla je meteen twee vliegen in één klap. Want de woningen die vrij komen, zijn vaak betaalbare huizen voor jonge starters. Een goed punt in de begro- “In dit hele moeilijke begrotingsjaar heeft het college goed werk geleverd. Ik vind het sowieso een knap staaltje dat de ombuigin gen niet ten laste van de burger komen. En ook de stad zelf blijft in beweging. We blij ven moeite houden met lagere stortingen in de pot voor grootschalige projecten. Maar het maken van keuzes wordt steeds moeilij- ker als je ook nog van de tarieven af wilt blijven. En dat is gelukkig gebeurd. Toch hebben we nog de nodige wensen. We vin den het inconsequent dat er bezuinigd wordt op het onderhoud van wegen en fietspaden om de aanpak van verloedering en kleine ergernissen mogelijk te maken. Dan liggen nieuwe ergernissen immers op de loer. Bovendien werk je op die manier verslonzing in de hand en dat kan de stad niet hebben. serviceverlening aan het publiek baart ons “In grote lijnen kunnen we ons vin den in de bezuinigingsvoorstellen. Dat er minder geld gaat naar groot schalige investeringen, heeft onze instemming. We hadden dit idee al eerder geopperd. De projecten waar het om gaat, koesteren we maar kun nen we op dit rrioment geen absolute - prioriteit geven. De afspraken binnen het Tilburgs regeerakkoord over de ozb verhoging zijn waarschijnlijk niet bespreekbaar. Toch zou een kleine extra verhoging kunnen worden gebruikt om de minima financi eel tegemoet te komen. Die hebben als gevolg van het rijksbeleid volgend jaar nog minder te besteden. Het armoedebeleid komt er nu karig van af. Daar is extra geld voor nodig, bijvoorbeeld voor sportparticipatie en voor de eerder door ons bepleite minimasuper. Het toegezegde bedrag voor de wijken en buurten moet gehandhaafd blij ven vanwege het belang van de leefbaarheid. Door het bedrag nu al te verlagen wijzigt het college de spelregels terwijl we nog maar net begonnen zijn. Zo ga je niet met de burgers om. De leefbaarheid is ook in het geding als we kijken naar de gevolgen van de bezuinigingen op wegen- onderhoud. Stadsdelen als Noord en West zullen daarvan de dupe zijn. Veel bezuinigingen worden ook ingezet voor het veiligheidsbeleid. Daarnaast krijgen bestaande budget ten een andere bestemming. De 4 miljoen voor veiligheid die op deze manier op de begroting staan, vinden we prima. Maar we moéten oppassen dat we van het veilig- van Raadswerk laten alle raadsfracties de lezer al 3e ze tegen de voorstellen van het college aankijken. 'jende agenda te plaatsen. Vervolger de budgetten vrijgemaakt. Me teren van de luchtkwaliteit zouden we dezelfde weg kunnen bewandelen. We kunnen nu zelfs al maatregelen nemen. Door niet te bezuinigen op het onderhoud van fietspaden maar de fietsvoorzieningen juist te verbeteren. Sowieso staat deze bezuiniging en die op het wegenonder- houd haaks op het eerdere besluit om juist een inhaalslag te plegen. We zouden daarmee de klachtenregen en het stoppen van gaten een halt toe roepen. Nu dreigen we weer op dezelfde toer te gaan. Tenslotte willen we volgend jaar al geld uittrekken voor projt™,, met allochtonen, die ervooi de raadsverkiezingen in 20 sen naar de stembus gaan bewuste keuzes maken. Dt met een campagne tot kort vóór de ver kiezingen." j geen reclamezuil maken. Veel gebeurde zij het onder een andere noemer. techt Algemeen Belang er aan dat er ing komt voor de milieumaatregelen jnste van lucht en geluid die we hebben afge- cn in het Tilburgs Verkeers en Vervoersplan." zorgen, als we naar de plannen met de stadswin kels kijken. Ik heb best oog voor de voorde len van autorna- 'ing, Maar we in wij'- Voorproefje In deze extra aflevering in grote lijnen weten hoe 'Ze geyen min of meer een voorproefje van de reacties waar ze volge week mee komen. Op donderdag 18 november is Raadswerk weer gewijd aan de begroting. Dan leest u over de belangrijkste commentaren en besluiten. Onderwijl kunt de debatten bijhouden in de plaatselijke pers. Bovendien is vanavond het televisieprogramma Afzender Gemeente Tilburg voor een groot deel gewijd aan de begroting; te zien óp Regio TV vanaf 18.00 uur. “Van deze begroting word ik beslist niet vrolijk. Het lijkt alsof het college alleen nog maar de botte bijl hanteert om te snoei en in de uitgaven. Ze gebruiken mooie woor den als temporiseren op grijs en groen. Maar waar het op neer komt is dat de burger de rekening krijgt gepresenteerd. Weer is daar die verhoging van de ozb. Als je als inwoner van Tilburg daar nu wat extra's voor terug krijgt, dan is het nog uit te leggen. Maar de burger krijgt juist steeds minder. De service holt achteruit, bijvoorbeeld met het sluiten van de stadswinkels. Ik hoorde laatst van iemand die 9 maanden heeft moeten wachten op een antwoord op zijn brief. De gemeente geeft het rijk de schuld van de bezuini gingen maar ze hebben zelf boter op hun hoofd. Bijvoorbeeld met veel te dure vastgoedaankopen. We hadden van de laatste bijstelling van de begroting 1 miljoen kunnen overhouden en ook van de WVC vergoedingen waarop we eerst zono dig moesten bezuinigen, houden we geld over. Het wordt tijd dat we eens echt creatief aan de slag gaan. Niet ruzie maken over de inzet van Polen door de Diamantgroep maar in zo’n situatie aanleiding zien om het anders te doen. Je zou de Diamantgroep kunnen gebruiken voor het tijde lijk inzetten van moeilijk bemiddelbare werkzoe kenden. Dan doe je concreet wat aan de lijsten bij het CWI. De luchtverontreiniging helpen oplos sen, is nog zo’n voorbeeld. Geen cityring aanleg gen waarmee je het autoverkeer naar het cen trum lokt maar andere vervoerssystemen durven introduceren zonder dat zoiets extra geld hoeft te kosten. Dan ben je vernieuwend bezig.” “Het college heeft het aan gedurfd om een groot deel van de bezuinigingen binnen de eigen organisa tie op te vangen. Daardoor wordt de stad ontzien. Dat er minder geld is, blijft uiteraard niet onopge merkt. Je kunt niet meer alles en zeker niet alles tegelijk. Maar gelukkig blijft de sociale kant bui ten schot. We kupnen de armoedebestrijding aan pakken. Vooral de participatie door minima aan onze samenleving vind ik belangrijk. Dat mag geen gelegenheidsbeleid worden. Voor ons is dat een structurele aangelegenheid. Wat opnieuw structureel zou moeten worden, is het milieube leid. Daar is de afgelopen jaren steeds op bezui nigd. Met name de slechte luchtkwaliteit in de stad schreeuwt om aandacht. Daarin moeten we dringend investeren. Het geld ligt niet op de plank. Maar bij veiligheid zijn we ook begonnen door het onderwerp eerst boven aan de beleids- j vinden we het veiligheidsbeleid. Met het geld dat nu beschikbaar is, kunnen we de aanbevelingen van de commissie Fijnaut vol ledig uitvoeren. We zullen er op blijven hame ren dat de wijkagent goed in beeld blijft. Acht jaar geleden werden we uitgelachen toen we dat zeiden. Maar nu wil iedereen het. Want veiligheid begint in je eigen wijk of buurt. Mensen moeten weer de straat op durven. De leefbaarheid is ook gediend met het project Verrijk je wijk. Ik vind het goed dat we het ■'d daarvoor minder snel uitgeven. De rege- ng is immers net nieuw. Sommige buurten reten amper van het bestaan ervan.” begrotingsvoorstellen worden e' langrijke mate gekenmerkt door i odzakelijk zijn. Er moet maar lief euro worden gedicht. Belang-” zijn verder: het extra geld de versobering van diverse projecten, i voor culturele vernieuwing, het schrap; dsplaatsen bij de gemeente en de lagere wc voor veilig heid opge tuigd. Dat bevat nog meer fop spenen. Zoals een kwart mil joen voor nog meer cameratoezicht. Terwijl nog nooit is vastgesteld dat die maatregel iets uithaalt. Of het extra geld voor communicatie waarmee alleen maar een extra formatie plaats wordt bekostigd. Wat ons betreft kun je beter geld wegha len bij grote projecten als de Kempenbaan en de Spoorzone. Daar zetten steeds meer mensen hun vraagtekens bij. Dat geld kan dan onder meer naar de ontwik keling van de Piushaven. We zijn wel blij met het behoud van het cultuurbudget. Maar liever stellen we het cultuurgeld over de volle breedte ter discussie. Dus ook de bedragen waarmee de tekorten van voorzieningen als de Concertzaal worden afgedekt." Schot voor de boeg van alle fracties Marlies Scheepens (CDA): bezuinigingen niet ten laste burger en stad Johan van den Hout (SP): Armoedebeleid en veiligheidsbeleid zijn schertsvertoningen “Het college slaat zich in de begroting op de borst met het armoedebeleid en veiligheidsbe leid. Maar in beide gevallen zijn het schertsvertoningen. Het geld voor armoedebestrijding moeten we eerst overhouden van de bij standsuitkeringen. Dat is dus drijfzand. Want door de slechte economie zullen in Tilburg juist meer mensen in de bijstand komen. Het college gaat ook voorbij aan de echte oorzaken van de armoede. Namelijk de spectaculaire lastenverzwaringer als gevolg van de liberalisering van de huurmarkt en de energie sector. Die kostenstijgingen kun Je als gemeente niet compense ren. Een actief gemeentebestuur zou bij Essent en verzekeraars de belangen van zijn inwoners moe ten behartigen en onderhandelen over andere prijzen. Dat zie ik dit college niet doen. Dat maakt ook veel bombarie over veiligheid. Het lijkt wel een hype. Het wil er bij mij niet in dat het opruimen van straatvuil ineens hetzelfde is als onveiligheid aanpakken. Maar zo hebben ze wel het budget D b< n< joen ting 200! debeleid, geldbron arbe

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2004 | | pagina 14