ra- stad en haar inwoners verdienen beter
BB
HH
halve woorden ook daden voor sociale kant
van
kollege past slechts op de winkel
Cf et bezuinigen
^Verbetering luchtkwaliteit
ten koste van
leefbaarheid
p. *7
Rs plussers
moeten extraatje krijgen
I
moet topprioriteit worden
(laadsbehandeling begroting opnieuw in teken
van bezuinigingen
DE TILBURGSE
5
gemeente Tilburg
Raadswerk
"Pijn tijde
Jan Hai
een
zijn
met
en
Veilighf
nieuwe
Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg 4 november 2004
DE TILBURGSE KOERIER
Inspraak is een dode letter. De
de binnenstad
Anja van de Westelaken (Groenlinks):
Marcel Degen
(Algemeen Belang):
Uitgave:
Realisatie:
i aan te trek-
>ord schuldig
ïns hebben we
let het verbe-
van de I
cnaar dt
g fiscaal te laten com-
dus geld terug kunnen
i het
zou
e van bur-
eest u meer
deze manier
Maar we mc
van seni-
igen in
Meer dan
wethouder
van. We I
te maken.
geld c
ling Is
we
Driek van Griensven (PVDA):
tTe
Geert Naaijkens (VVD):
R<
uwingen door
van he
derwerpen aan
jaar weer in
linigingen die
t van bijna 11 mil-
ielen van de begro-
opbouwt. Dat wordt gaten vullen en het is vra
gen om klachten.
te magc
bekaaid
jaar
ning
jerinitiatieven zoals
>rk zijn gedoemd te
ge toont te weinig
it het besturen van de
gaat
uitstr
De burgc
meer te
heidsbeleid
immers al,
Tenslotte h<
financiële dekkir
ten guns
sproken
De raadsdebatten over de begroting zijn uiteraard openbaar. Op 8 novem
ber begint de raadsvergadering om 17.00 uur en op 9 november om 14.00
uur in de raadzaal van het stadhuis (stadskantoor l).
E* 'Ooi
Ne// Schoenmakers (Tilburgse Ouderen Partij):
ge investeringen te stoppen. Als dat dan toch gebeurt, dan wil de
WD voorrang voor het wijkcentrum voor Theresia en Loven-
Besterd en voor de nieuwe ijsbaan. Eventueel moet dat ten koste
gaan van het bedrijfsverzamelgebouw van het Nederlands
Textielmuseum.”
jnsequent
het onderhoud
an om de aanpak
ergernissen moe
en nieuwe
Jovendien
I in de hand
t. Ook de kwaliteit van de
Willem Bartelings (D66):
ïïhurger betaalt
meer en krijgt
minder
Tegenwind
Er wordt ni
stad. “Dat c
jeugdzorg,
maatschapj
we pakken
meer met h
ondanks de
ook nog in
ken. Als De
■die lasten 1:
Op maandag 8 en dinsdag 9 november a.s. behandelt de
raad de begroting voor 2005 en de jaren daarna. De
begroting is nu nog een voorstel van het college
gemeester en wethouders. Over dat voorstel lees
op de gemeentepagina hiernaast.
per inwoner die in het kader van ‘Verrijk je wijk’
zijn toegezegd, pas in 2007 in plaats van vol
gend jaar worden uitgekeerd. Dan hebben we de
bevolking een worst zitten voorhouden. Verder
moeten we nog eens kritisch kijken naar de WVC
gelden. Het blijkt dat we daar 1 miljoen van over
houden, terwijl we eerst felle discussies hebben
moeten voeren over bezuinigingen op vergoedin
gen voor scootmobiels. Tenslotte vraag ik me af
of de beoogde inkrimping van de organisatie wel
wordt gerealiseerd. Op het stadhuis komen er
volgens mij eerder mensen bij dan er weggaan.”
tiserir
zullen niet zonder steunpunten ii
buurten kunnen. En
zeker niet zonder per
soonlijk contact.
Tenslotte zou er nog
een schepje bovenop
kunnen in de armoede
bestrijding. Er blijken
mogelijkheden te zijn
voor chronisch zieken,
gehandicapten en oude
ren om de hoge kosten
"Wij vinden armoede
bestrijding het belang
rijkste punt. Het liefst
hadden we de subject
subsidies weer terug.
Maar we mogen van
het rijk geen inko
mensbeleid meer voe
ren voor categorale
groepen. Het kabinet heeft echter één uit
zondering gemaakt. Voor 65 plussers
mogen gemeenten wel iets doen. Het zou
me niet verbazen als Den Haag mede door
toedoen van ons rapport dat we begin dit
volgend jaar al geld
ijecten, onder andere
ie ervoor zorgen dat bij
en in 2006 meer men-
i en daarbij
)us niet wachten
ft Een van de I
Vreeman he
wordt er 4
aan de voor
voortvarend
hard aangef
verliezén ht
I dat rislcojoi
moeten ze v
jeugd. Een a
geeft ons m
pakken; ma:
lingsverbod
en foute cof
Veiligheid is
voorwaarde
nomische gi
voor elkaar
I “Té gemakki
I! financiële p
nu eenmaal
de regering
I heb is dat h
taken toebei
I krijgen."»
Frans Puls (Tilburgse Volkspartij)
voor onder meer zorg
penseren. Ze zouden c
krijgen maar dat weten de mensen nu niet.
We moeten voor hen deze mogelijkheden
goed op een rij zetten en daar in de stad
heel veel tamtam over maken. Bovendien
moet hen dan hulp geboden worden bij
invullen van het belastingformulier. Dat
rijken en pas maatwerk zijn."
Moties en amendementen
Op 8 en 9 november behandelt de raad de begroting. Dat
begint de eerste dag met de algemene beschouwingen door
de verschillende fracties en een reactie daarop van het colle
ge. De tweede dag komen de verschillende onde
de orde.
De raad kan besluiten om de begroting op onderdelen te wij
zigen. Dit gebeurt door middel van amendementen die in
meerderheid moeten worden aangenomen. De raad kan ook
opdrachten meegeven aan het college. Dat gebeurt in de
vorm van moties. Uitëindelijk geeft de raad al dan niet zijn
goedkeuring aan de begroting. Die vormt dan voor 2005 ee
belangrijk beleidskader en werkt door tot en met 2008.
“Het gekke i
aldus Vreer
en zijn ook
“Keerzijde ii
reden zijn v
geld krijgen
Minder do<
Een bewust
“Voor de or
Hamming.
besluit aan
dingen min
troles bijvo
Hamming r
een kwestie
woonlasten
tiger aan m
per inwone
is een verai
en de stad
wijk-aanpal
Kijk naar ci
andere kan
anders aan.
van het rijksbc
mensen in de
komen, helpt I
om zeep wat
Tilburg ht
bouwd. De
moet een dr
doen c-
de zwatel
samenleving te ontzien. Dat kan de
overigens
van onbe
appar
plexen. Op el
liggend stuk
rijst zo’n grijs
t ten koste
traling van Tilbur
ger heeft nit^
zeggen.
i plannen voor
en de Piushaven zijn daar
voorbeelden van. Burgc
rond de Sacramentsker
mislukken. Het college
betrokkenheid en laat
stad kennelijk aan de ambtenaren over. Onze
zorgen komen ook voort uit de begroting die
nu op tafel ligt. Bezuinigen op wegenonder-
houd, dat kan dus echt niet. Ook daarmee
breek je Tilburg eerder af dan dat je de stad
“Het college is er redelijk in geslaagd om
ondanks alle bezuinigingen evenwicht aan te
brengen in wat de stad nodig heeft en wat de
mensen nodig hebben. Met dat laatste bedoel ik
de sociale kant. De teksten in de begroting op
dat punt zijn goed. Maar of er voldoende geld
voor is, daar maak ik me zorgen over. Nog meer
zorgen maak ik me in dat verband over de plan
nen van het rijk. Ik ben bang dat er nog meer
druk komt op gemeentelijke voorzieningen. We
eindelijk zo ver dat we minder huishoudens
lage inkomens hebben. Wanneer als gevolg
voor het overige lijkt het alsof dit college
uitsluitend op de winkel past. En geen of
de verkeerde keuzes maakt. Bijvoorbeeld
door te bezuinigen op de infrastructuur
voor het verkeer. Steek daar maar de 1,6
miljoén euro in die nu bestemd is voor de
ecologische overgangszones. Dan haal je
meteen het Groenlinks stempel van dit
beleid. En besteed maar eens meer aan
dacht en geld aan de bedrijvigheid in de
stad. Waar andere steden in Brabant er in
slagen om nieuwe bedrijven
ken, moet Tilburg het antwoc
blijven. Met een afdeling
Ondernemerszaken en het zoveelste
ondernemersloket versterk je de econo
mische structuur van een stad niet. Ook
niet door 2 miljoen minder in grootschali-
evënals vorig ja
r de vele bezuir
efst een gat
igrijke onderde
geld voor veiligheid, het armoe-
projecten, een nieuwe
het schrappen van 90
■- -woonlasten.
sbeleid meer
bijstand
Den Haag
we in
lebben opge-
i gemeente
iringend appèl
op de regering om
wakkeren in de
gemeente
ns zelf ook nog beter. Zo vind ik het bijna
behoorlijk bestuur getuigen als de 4 euro
“Wij maken ons zorgen over de toekomst van de
stad én over de inbreng van de burger in het
gemeentelijk beleid. Kijk naar de huidige prak
tijk. De stad wordt volgebouwd met fantasieloze
Burgemees
de begrotir
moest ook
Raadsgriffie 'gemeente Tilburg
^Communicatieadviesbureau Mercuur
Fotografie: gemeente Tilburg
Beeldveld Wilfried Scholtes
irtementencom- opbouwt. Dat wordt gaten vullen en het is vra-
elk braak- gen om klachten. Het armoedebeleid vinden we
ik grond ver- te mager. Ouderen met alleen AOW komen er
rijs blok. Dat bekaaid van af. Die moeten wat ons betreft elk
te van de jaar een bedrag van de gemeente op hun reke-
Iburg. ning krijgen dat ze vrij kunnen besteden,
liets Behalve voor ouderen hebben we ook speciale
aandacht voor de jeugd. Die heeft de toekomst.
Maar dan moeten we wel iets doen. Meer geld
voor sportverenigingen met veel jeugdleden. En
behalve aan de ontspoorde jeugd ook aandacht
besteden aan schoolgaande en hardwerkende
jongeren die geen problemen veroorzaken.
Het mooiste is als we een jeugdgemeenteraad
hebben. Als stap in de goede richting zou elk
gemeenteraadslid gekoppeld kunnen worden
aan een jongere die een bepaalde groepering
of organisatie vertegenwoordigt."
“Wat ik in deze begro
ting vooral mis, zijn
ambities. Er gaat niets
van uit. Natuurlijk is
het goed nieuws dat
we met het geld voor
veiligheid het rapport
van de commissie
Veilig Samenleven
onverkort kunnen uitvoeren. Dat moet dan wel
tot resultaten gaan leiden. Bijvoorbeeld 10% min
der misdrijven per jaar en meer veelplegers het
gevang in. We zullen als raad de effecten van het
veiligheidsbeleid scherp in de gaten moeten hou
den. Dat de woonlasten weinig stijgen, is prima
maar eigenlijk is elke lastenverzwaring uit den
boze. Eindelijk wordt er op het ambtelijk appa
raat bezuinigd, daar vragen we al jaren om. Maar
jaar hebben toegestuurd, op andere gedach- ting
ten is gekomen. Nu moet de raad nog op geld
die gedachte komen. Een AOWer komt elke
maand 75 euro tekort. Het wordt hoog tijd
dat we iets doen voor deze groep mensen.
Dat geldt ook voor de huisvesting vs
oren. Zorgen voor betaalbare woning
plaats van alleen maar van die dure apparte
menten. Ouderen willen bovendien graag in
hun eigen wijk of buurt blijven wonen. Help
ze daarbij. Dan sla je meteen twee vliegen
in één klap. Want de woningen die vrij
komen, zijn vaak betaalbare huizen voor
jonge starters. Een goed punt in de begro-
“In dit hele moeilijke begrotingsjaar heeft
het college goed werk geleverd. Ik vind het
sowieso een knap staaltje dat de ombuigin
gen niet ten laste van de burger komen. En
ook de stad zelf blijft in beweging. We blij
ven moeite houden met lagere stortingen in
de pot voor grootschalige projecten. Maar
het maken van keuzes wordt steeds moeilij-
ker als je ook nog van de tarieven af wilt
blijven. En dat is gelukkig gebeurd. Toch
hebben we nog de nodige wensen. We vin
den het inconsequent dat er bezuinigd
wordt op het onderhoud van wegen en
fietspaden om de aanpak van verloedering
en kleine ergernissen mogelijk te maken.
Dan liggen nieuwe ergernissen immers op
de loer. Bovendien werk je op die manier
verslonzing in de hand en dat kan de stad
niet hebben.
serviceverlening aan het publiek baart ons
“In grote lijnen kunnen we ons vin
den in de bezuinigingsvoorstellen.
Dat er minder geld gaat naar groot
schalige investeringen, heeft onze
instemming. We hadden dit idee al
eerder geopperd. De projecten waar
het om gaat, koesteren we maar kun
nen we op dit rrioment geen absolute
- prioriteit geven. De afspraken binnen
het Tilburgs regeerakkoord over de ozb verhoging zijn
waarschijnlijk niet bespreekbaar. Toch zou een kleine extra
verhoging kunnen worden gebruikt om de minima financi
eel tegemoet te komen. Die hebben als gevolg van het
rijksbeleid volgend jaar nog minder te besteden. Het
armoedebeleid komt er nu karig van af. Daar is extra geld
voor nodig, bijvoorbeeld voor sportparticipatie en voor de
eerder door ons bepleite minimasuper. Het toegezegde
bedrag voor de wijken en buurten moet gehandhaafd blij
ven vanwege het belang van de leefbaarheid. Door het
bedrag nu al te verlagen wijzigt het college de spelregels
terwijl we nog maar net begonnen zijn. Zo ga je niet met
de burgers om. De leefbaarheid is ook in het geding als we
kijken naar de gevolgen van de bezuinigingen op wegen-
onderhoud. Stadsdelen als Noord en West zullen daarvan
de dupe zijn. Veel bezuinigingen worden ook ingezet voor
het veiligheidsbeleid. Daarnaast krijgen bestaande budget
ten een andere bestemming. De 4 miljoen voor veiligheid
die op deze manier op de begroting staan, vinden we
prima. Maar we moéten oppassen dat we van het veilig-
van Raadswerk laten alle raadsfracties de lezer al
3e ze tegen de voorstellen van het college aankijken.
'jende
agenda te plaatsen. Vervolger
de budgetten vrijgemaakt. Me
teren van de luchtkwaliteit zouden we
dezelfde weg kunnen bewandelen. We
kunnen nu zelfs al maatregelen nemen.
Door niet te bezuinigen op het onderhoud
van fietspaden maar de fietsvoorzieningen
juist te verbeteren. Sowieso staat deze
bezuiniging en die op het wegenonder-
houd haaks op het eerdere besluit om
juist een inhaalslag te plegen. We zouden
daarmee de klachtenregen en het stoppen
van gaten een halt toe roepen. Nu dreigen
we weer op dezelfde toer te gaan.
Tenslotte willen we volgend jaar al geld
uittrekken voor projt™,,
met allochtonen, die ervooi
de raadsverkiezingen in 20
sen naar de stembus gaan
bewuste keuzes maken. Dt
met een campagne tot kort vóór de ver
kiezingen."
j geen reclamezuil maken. Veel gebeurde
zij het onder een andere noemer.
techt Algemeen Belang er aan dat er
ing komt voor de milieumaatregelen
jnste van lucht en geluid die we hebben afge-
cn in het Tilburgs Verkeers en Vervoersplan."
zorgen, als we
naar de plannen
met de stadswin
kels kijken. Ik
heb best oog
voor de voorde
len van autorna-
'ing, Maar we
in wij'-
Voorproefje
In deze extra aflevering
in grote lijnen weten hoe
'Ze geyen min of meer een voorproefje van de reacties waar ze volge
week mee komen.
Op donderdag 18 november is Raadswerk weer gewijd aan de begroting.
Dan leest u over de belangrijkste commentaren en besluiten. Onderwijl
kunt de debatten bijhouden in de plaatselijke pers. Bovendien is vanavond
het televisieprogramma Afzender Gemeente Tilburg voor een groot deel
gewijd aan de begroting; te zien óp Regio TV vanaf 18.00 uur.
“Van deze begroting word
ik beslist niet vrolijk. Het
lijkt alsof het college
alleen nog maar de botte
bijl hanteert om te snoei
en in de uitgaven. Ze
gebruiken mooie woor
den als temporiseren op
grijs en groen. Maar waar
het op neer komt is dat de burger de rekening
krijgt gepresenteerd. Weer is daar die verhoging
van de ozb. Als je als inwoner van Tilburg daar
nu wat extra's voor terug krijgt, dan is het nog
uit te leggen. Maar de burger krijgt juist steeds
minder. De service holt achteruit, bijvoorbeeld
met het sluiten van de stadswinkels. Ik hoorde
laatst van iemand die 9 maanden heeft moeten
wachten op een antwoord op zijn brief. De
gemeente geeft het rijk de schuld van de bezuini
gingen maar ze hebben zelf boter op hun hoofd.
Bijvoorbeeld met veel te dure vastgoedaankopen.
We hadden van de laatste bijstelling van de
begroting 1 miljoen kunnen overhouden en ook
van de WVC vergoedingen waarop we eerst zono
dig moesten bezuinigen, houden we geld over.
Het wordt tijd dat we eens echt creatief aan de
slag gaan. Niet ruzie maken over de inzet van
Polen door de Diamantgroep maar in zo’n situatie
aanleiding zien om het anders te doen. Je zou de
Diamantgroep kunnen gebruiken voor het tijde
lijk inzetten van moeilijk bemiddelbare werkzoe
kenden. Dan doe je concreet wat aan de lijsten
bij het CWI. De luchtverontreiniging helpen oplos
sen, is nog zo’n voorbeeld. Geen cityring aanleg
gen waarmee je het autoverkeer naar het cen
trum lokt maar andere vervoerssystemen durven
introduceren zonder dat zoiets extra geld hoeft
te kosten. Dan ben je vernieuwend bezig.”
“Het college heeft het aan
gedurfd om een groot deel
van de bezuinigingen
binnen de eigen organisa
tie op te vangen. Daardoor
wordt de stad ontzien. Dat
er minder geld is, blijft
uiteraard niet onopge
merkt. Je kunt niet meer
alles en zeker niet alles
tegelijk. Maar gelukkig blijft de sociale kant bui
ten schot. We kupnen de armoedebestrijding aan
pakken. Vooral de participatie door minima aan
onze samenleving vind ik belangrijk. Dat mag
geen gelegenheidsbeleid worden. Voor ons is dat
een structurele aangelegenheid. Wat opnieuw
structureel zou moeten worden, is het milieube
leid. Daar is de afgelopen jaren steeds op bezui
nigd. Met name de slechte luchtkwaliteit in de
stad schreeuwt om aandacht. Daarin moeten we
dringend investeren. Het geld ligt niet op de
plank. Maar bij veiligheid zijn we ook begonnen
door het onderwerp eerst boven aan de beleids-
j vinden we het veiligheidsbeleid. Met het
geld dat nu beschikbaar is, kunnen we de
aanbevelingen van de commissie Fijnaut vol
ledig uitvoeren. We zullen er op blijven hame
ren dat de wijkagent goed in beeld blijft. Acht
jaar geleden werden we uitgelachen toen we
dat zeiden. Maar nu wil iedereen het. Want
veiligheid begint in je eigen wijk of buurt.
Mensen moeten weer de straat op durven. De
leefbaarheid is ook gediend met het project
Verrijk je wijk. Ik vind het goed dat we het
■'d daarvoor minder snel uitgeven. De rege-
ng is immers net nieuw. Sommige buurten
reten amper van het bestaan ervan.”
begrotingsvoorstellen worden e'
langrijke mate gekenmerkt door i
odzakelijk zijn. Er moet maar lief
euro worden gedicht. Belang-”
zijn verder: het extra geld
de versobering van diverse projecten, i
voor culturele vernieuwing, het schrap;
dsplaatsen bij de gemeente en de lagere wc
voor veilig
heid opge
tuigd. Dat
bevat nog
meer fop
spenen.
Zoals een
kwart mil
joen voor
nog meer
cameratoezicht. Terwijl nog nooit
is vastgesteld dat die maatregel
iets uithaalt. Of het extra geld
voor communicatie waarmee
alleen maar een extra formatie
plaats wordt bekostigd. Wat ons
betreft kun je beter geld wegha
len bij grote projecten als de
Kempenbaan en de Spoorzone.
Daar zetten steeds meer mensen
hun vraagtekens bij. Dat geld kan
dan onder meer naar de ontwik
keling van de Piushaven. We zijn
wel blij met het behoud van het
cultuurbudget. Maar liever stellen
we het cultuurgeld over de volle
breedte ter discussie. Dus ook de
bedragen waarmee de tekorten
van voorzieningen als de
Concertzaal worden afgedekt."
Schot voor de boeg van alle fracties
Marlies Scheepens (CDA):
bezuinigingen niet ten laste
burger en stad
Johan van den Hout (SP):
Armoedebeleid en
veiligheidsbeleid zijn
schertsvertoningen
“Het college slaat zich in de
begroting op de borst met het
armoedebeleid en veiligheidsbe
leid. Maar in beide gevallen zijn
het schertsvertoningen. Het geld
voor armoedebestrijding moeten
we eerst overhouden van de bij
standsuitkeringen. Dat is dus
drijfzand. Want door de slechte
economie zullen in Tilburg juist
meer mensen in de bijstand
komen. Het college gaat ook
voorbij aan de echte oorzaken
van de armoede. Namelijk de
spectaculaire lastenverzwaringer
als gevolg van de liberalisering
van de huurmarkt en de energie
sector. Die kostenstijgingen kun
Je als gemeente niet compense
ren. Een actief gemeentebestuur
zou bij Essent en verzekeraars de
belangen van zijn inwoners moe
ten behartigen en onderhandelen
over andere prijzen. Dat zie ik dit
college niet doen. Dat maakt ook
veel bombarie over veiligheid.
Het lijkt wel een hype. Het wil er
bij mij niet in dat het opruimen
van straatvuil ineens hetzelfde is
als onveiligheid aanpakken. Maar
zo hebben ze wel het budget
D
b<
n<
joen
ting 200!
debeleid,
geldbron
arbe