Burgerjaarverslag 2003 3T Fam in Ni 'S 2 Zomei Voorbi Swing! DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 17 JUNI 2004 - PAGINA 12 DE TILBURGSE KC Als loco-burgemeester hecht ik veel waarde aan de ontmoetingen tussen burgers en Klant als koning gemeente. Ze moeten prettig verlopen en de burger, u dus, moet er een goed gevoel aan overhouden. Ook al zullen niet al uw wensen vervuld kunnen worden. De gemeente is er immers voor iedereen en dat betekent dat de belangen vaak tegengesteld zullen zijn; I wat voor de een goed is of aantrekkelijk, kan voor een ander minder prettig zijn. Er moeten dus steeds afwegingen worden gemaakt. Sinds de invoering van de dualisering is de burgemeester verantwoordelijk voor de con tacten met de burger. Dat betekent dat ik erop toe moet zien dat bestuurders en ambte naren hun best doen om kwaliteit te leveren waar het de contacten met u betreft. In het burgerjaarverslag doe ik verslag van de contacten tussen u en gemeente in 2003. Het gaat over dienstverlening, inspraak, over klachten en bezwaarschriften. Op deze gemeentepagina ziet u een korte samenvatting. Het volledige Burgerjaarverslag 2003 kunt u vinden op internet, op onze website www.tilburg.nl. Bestuur en burger Overlijden Johan Stekelenburg Scholierei Inspraak Klachten Burgers praten mee Bezwaarschriften www.tilburg.nl Meer informatie? Opvallend was het groot aantal plannen in 2003 waarop de burger kon inspreken. Vaak over plannen in een wijk of straat, soms ook over grote plannen voor de hele stad. De plannen voor het Pieter Vreedeplein hebben geleid tot veel overleg en veel discussie met ondernemers en omwonenden. Discussie was er ook in het gebied Piushaven over de toe komst van het gebied. Maar eveneens in de omgeving van Verdiplein, Kruidenbuurt, Quirijnboulevard, de omgeving van station Reeshof, Westermarkt, Stappegoor en Zorgvlied zijn in 2003 omwonenden betrokken bij nieuwe plannen. Soms leidde dat tot stevige discussie (denk aan de Piushaven), soms werden de plannen met open armen ontvangen, zoals in het Stappegoorgebied. In 2003 is aan een nieuw horecabeleid gewerkt: Heerlijk Helder Horeca. Dat gebeurde in nauw overleg met partners als Horeca Nederland, Kamer van Koophandel, Politie en Stichting Stadskern. in het afgelopen jaar hebben mijn mede-collegeleden en ik veel contact gehad met de Tilburgers. Gewoon door deel te nemen aan een groot aantal activiteiten in de stad, maar ook door het bijwonen van bewonersavonden en bijeenkom sten van organisaties in de stad. We komen graag uitleggen wat onze plannen zijn en waarom we ze willen uitvoeren. We horen ook graag wat u van de plannen vindt. De meeste contacten echter, heeft u met onze ambtenaren. We hebben als gemeente veelvuldig contact met u als burger. Het kan zijn dat de contacten niet lopen zoals u wenst en in dat geval kunt u een klacht indienen. We hebben een klach tenregeling binnen de gemeente Tilburg, omdat we vinden dat klachten ons kunnen helpen om onze dienstverlening en benadering van klanten te verbeteren. In 2003 kregen we 231 klachten binnen. Dat is minder dan in 2002 toen er 268 klachten binnenkwamen. De klachten hebben grotendeels betrekking op ‘klantbejegening’, wat betekent dat de klant niet tevreden was met de manier waarop de ambtenaar of bestuurder hem of haar behandelde. Niet alle klachten wor den formeel afgehandeld. Vaak kan in onderling overleg de klacht worden afgewikkeld en is inschakeling van de klach tencommissie niet nodig. De klachtencommissie heeft in het afgelopen jaar 23 klachten in behandeling genomen, waar van de helft gegrond was. Er zijn twee klachten voorgelegd aan de Nationale Ombudsman; de procedures lopen nog. Digitale dienstverlening, dat is echt van deze tijd. Het wordt steeds vaker mogelijk om 24 uur per dag via internet gebruik te maken van de diensten en producten van de gemeente. In 2003 was het mogelijk om uittreksels via internet aan te vragen. Ook bezwaarschriften over belastingen konden digitaal worden ingediend; dat gebeurde 550 keer. En Burgerzaken ontving via internet zo’n 3100 verzoeken om informa tie. Het blijkt dat u de internetsite van de gemeente goed weet te vin den. In het afgelopen jaar werd de site www.tilburg.nl 450.000 keer bezocht; dat is bijna twee keer zoveel als het jaar daarvoor! De trans acties met de gemeente die via internet lopen, zullen in 2004 en de jaren daarna steeds verder worden uitgebreid. De schriftelijke dienst verlening kan nog Steeds beter. De afhandelingstermijn van brieven die naar de gemeente worden gestuurd was in 2003 nog te lang. Wilt u het Burgerjaarverslag 2003 verder bekijken dan kunt u terecht op de internetsite van de gemeente www.tilburg.nl. U kunt ook een - eenvoudige - papieren versie van het burgerjaarverslag opvragen. Belt u dan naar (013)542 92 34 of (013)542 94 17. I Aanbieding is geldig We hebben dagelijks veel contacten met als klant. De vijf Stadswinkels in de stad kregen in 2003 zo’n 140.000 klanten op bezoek. Die willen natuurlijk zo snel mogelijk worden geholpen. De wachttijden verschillen per stadswinkel. In Berkel Enschot waren de klanten al binnen vijf minuten aan de beurt, terwijl ze in Reeshof bijna 20 minuten kwijt waren. Dankzij de mogelijkheid om afspraken te maken voor bij voorbeeld de aanschaf van reisdocumenten of de aanvraag van bouwvergunningen, kan het wachten voor veel mensen aanzienlijk worden beperkt. Het Centraal Meldpunt deed het goed. Hier komen meldingen over de leefomgeving op één punt binnen. Het gaat om klach ten over losliggende stoeptegels, illegaal gestort vuil, verlich ting die niet deugt, riolering die verstopt is of kapotte speel toestellen of prullenbakken. De bekendheid met het Centraal Meldpunt is groot. Er kwamen in 2003 30.412 meldingen binnen; dat is iets minder dan het jaar daarvoor. Doordat de meldingen centraal binnenkomen kan de afhandeling beter worden gevolgd. Natuurlijk moet de klacht zo snel mogelijk worden verholpen. Dat ging in 2003 een stuk vlotter dan in 2002. De afspraak is dat de klacht binnen 10 dagen moet worden afgehandeld en dat werd door de meeste afdelingen gehaald. Bewoners willen en kunnen meepraten in Tilburg. Burgerparticipatie noemen we dat. Dat gebeurt op allerlei manieren. We kennen bijvoorbeeld inspraakprocedures - verplicht volgens de wet, of omdat we dat in Tilburg graag willen - en we betrekken bewoners en instellingen bij de ontwikkeling van beleid voor de stad. Maar ook u kunt het initiatief nemen, door een zogeheten burgerinitiatief of referendum. Via een burgerinitiatief kunnen burgers proberen een bepaald onderwerp op de agenda van de raad te krijgen. Bij een referendum kan de mening van de bevolking worden gevraagd over een plan van de gemeenteraad. In 2003 is er een burgerinitiatief ingediend over een alternatief plan voor de ontwikkeling van de Piushaven. Uiteindelijk is het door de raadscommissie Fysiek afgewezen. In het afgelopen jaar is eenmaal een verzoek voor een referendum ingediend; over het ‘Betaalbaar actieplan voor een groen en leefbaar centrum’. De gemeenteraad heeft echter besloten hierover geen referendum te houden. Circustheater V/al 'Apetrots' in Nat wijk. Veiligheid in Tilburg In 2003 heeft de commissie Veilig Samenleven (ook wel commissie Fijnaut genoemd) in opdracht van het college een onderzoek gedaan naar de sociale veiligheid in onze stad. De veiligheid in Tilburg stond vorige zomer een paar maal heel negatief in de schijnwerpers. Het rapport van de commissie verscheen in november. Hierin staan tal van aanbevelingen om de sociale veilig heid in de stad te verbeteren. Veel van die aanbevelingen zijn een direct gevolg van de inbreng van bewoners en organisaties in de stad. Zij zijn nauw betrokken geweest. Er zijn hoorzittingen en discussiebijeenkomsten geweest en de commissie heeft verschillende wijken persoonlijk bezocht. In de commissie Veilig Samenleven waren ook enkele bewoners vertegenwoordigd. Veiligheid staat hoog op onze agenda. Dat we bij het ontwikkelen en uitwerken van beleid op dit gebied uw hulp en inbreng nodig hebben, spreekt voor zich. We zullen de komende jaren zeker nog bij u aankloppen! Circustheater Vk dag 20 juni om IJ theater Oisterwijl lievoorstelling Ap Elke burger heeft het recht bezwaar te maken tegen een besluit van de gemeente. Dat ligt vast in de wet. Het kan dan gaan om een belastingaanslag waar u het niet mee eens bent, het wel of niet afgeven van een bouwvergunning, de aan vraag van een uitkering of de vaststelling van een bestem mingsplan bijvoorbeeld. In 2003 werden ruim 7700 bezwaarschriften en verminde- ringsverzoeken ingediend naar aanleiding van belastingaan slagen: onroerend zaakbelasting, hondenbelasting, rioolrecht en afvalstoffenheffing. De bezwaren richten zich meestal tegen de hoogte van de aanslag. 91 is binnen de vastgestel de termijn van één jaar afgehandeld. Bezwaren over de Bijzondere Bijstand en de Wet Voorziening Gehandicapten lieten een stijging zien ten opzichte van 2002. Dat had onder andere te maken met het feit dat bij klanten van vervoersvoorzieningen is gecontroleerd of gebruik gemaakt werd van deze voorzieningen. Bij een aantal M klanten zijn de voorzieningen vervolgens ingetrokken en dat heeft geleid tot bezwaarschriften. In totaal zijn er in 2003 ruim 15000 bezwaarschriften inge- e diend. Daarnaast ook nog 341 beroepschriften. Bezwaarmakers hebben de mogelijkheid in beroep te gaan, wanneer men het niet eens is met de beslissing op het bezwaarschrift. Tien vwo-leerling 15 juni in de univ dam een tiendaags land aangeboden g Caroline te Pas ui via Loonen uit Go ling uit 6 vwo va Lyceum in Tilbur 1 prijs voor hun pro I dit voorjaar instuu Het Tilburgs Vroui voortgekomen uit heven koor Canten stond van Lia van 1 Na de opheffing w koorleden samen ging op zoek naar gent. Die werd gev van Marcell Vroer vrouwenkoor geeft 20.30 uur een con brorduskerk in Bei ■■SSBSS ir Van 3 tot en met het weer zover. Da Swingt voor de vi sie een boel geze van Brabant. Met ook dit jaar een g gers aan de slag j het succes van de v overtreffen. Op dit moment is met het samenste breid en gevariee ma. Een keur van tionale artiesten w< mogelijk vastgelej optredens tijdens h sprekend wordt rekening gehoude soul, funk, jazz, enkele van de stij gramma staan. Hot Het jaar 2003 zal voor veel mensen in herinnering blijven als het jaar waarin onze burgemeester, Johan Stekelenburg, overleed. Er werd gerouwd op het stadhuis, maar ook bleek dat veel Tilburgers werkelijk aangedaan waren door het ver lies van ‘hun burgemeester’. Op zo’n moment blijkt dat de betrokkenheid bij een bijzondere bestuurder groot is. U heeft op veel manieren laten blijken hoe groot de waarde ring en sympathie was voor Johan Stekelenburg. De aparte internetsite werd zo goed bezocht, dat de computer de gro te stroom condoleances tijdelijk niet aankon. De site werd in de eerste twee weken na de dood van de burgemeester 70.000 keep bezocht. Daarnaast hebben tal van mensen brie ven, kaarten en mailtjes gestuurd om hun blijk van mede leven kenbaar te maken. En iedereen heeft nog wel het beeld voor ogen van de bloemen, brieven en Willem II sjaaltjes die op de trappen van het Paleis Raadhuis lagen. De afscheids bijeenkomst was ook een afscheid van de Tilburgers. Langs de route van de kerk naar het crematorium stonden honder den mensen om hun burgemeester uitgeleide te doen. Uw belangstelling heeft de echtgenote en familie van Johan Stekelenburg, maar ook het gemeentebestuur van Tilburg, ontzettend goed gedaan. In het theater li geheel van alumin len en doeken, j 'merkwaardige' hl aankomt. Eindelij wachte speciale ui men, waarmee hij prinses zal vinden, fend torst hij del omhoog, waarna ontsnapt aan een val". Gelukkig woi EHBO-dienst uit 1 dig gerestabiliseen zoek naar zijn d gevaar voor eigen mast, waarbij ond ware aard tevoo speelse aap. Uiteinl naar de top, neen hand en ontdekt to tussen het publiekj Vanzelfsprekend v nende kennismak) bruiloft. Voor meer infom Oisterwijk, tel. 52! L&isfj

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2004 | | pagina 12