r*"
Actueel
fï\aad stemt in met totaalplan
voor de binnenstad
fivën voorstellen
39
voorstel Overhoeken Berkel-
Enschot haalt het nu wel
Tiiushaven krijgt een brug
6
)A
WW
L
j I
3
3
e
lï\aad verzorgt aftrap over
breed veiligheidsdebat
2003 - PAGINA 12
DE TILBURGSE KOERIER
•DONDERDAG 18 DECEMBER 2003 - PAGINA 13
erugkeek van Van
gemeente Tilburg
Raadswerk
Hen op wo 24 tlm vr
wicht
3 21 DECEMBER
jat 44 - alle zalen -
I janus
u daa
rt, Drie stralen tot een
AG 24 DECEMBER
aat 44-The Choice-
ierpartywipneus
)AG 25 DECEMBER
Aeijs."
iet zijr
)P): ‘Gelijke monniken,
Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg December 2003
9
firn1
f
Uitgave:
Realisatie:
Stapp'
De bes
ssage is met 1,40 de duurste garage in gemeentelijk beheer. Met de nieuwe tarieven kon
keer wel instemmen.
is onlanc
Hierdoc
rages
tinnenstad wordt goedkof
gezondheidbeleid zich
en economische
14.00 uur
(oren, Kerstconcert
jmdat er behoefte
are zaken die bur-
wonen. Geen theo
logen vanuit de
plan Overhoeken in Berkel-
t worden uitgevoerd.
teenteraad stelde
ig van 2003 twee
pnieuw
meerde
De g
oper
iterreinen en de
ven in een com-
realiseren, dan
innenkor
jpartementen in stadsblok-
t een belangrijke rol in deze
ons verzoek
stekent voor de
lat 62-10.30 uur
Tel.: (013) 4'564697
E-mail: m.azzougarh@raad.tilburg.nl
Tel.: (013) 5333510
E-mail: g.egberts@raad.tilburg.nl
tiek’
’perkte
J.OOuur
idwinter festival
-17.00 uur
s Counterweight
JRG
-14.30 uur
Harmonie Concordia
Ivarenbeek-
rt
l4.30uur
fo-De roep van de
alfest
IOS
Berkel-Enschot -
Idag
KERK
)0uur
rt, van Bach tot
i is een
ik ergens
ok echt
>2.00 uur
:ve with the sound of
!- en dat de
Zij willen het
n het
ig 79-17.00 uur
fusion
sk Terugkeek van Van
IrZone
>steld
1 Beeld vastgesteld. Dat betekent dat het volksge
igaan van sociale e
an huisartsen. Vier specifieke groepen
>n en verslaafden en dak- en thuislozen.
In deze vaste rubriek vindt u informatie over recente besluiten van de
spraken van raadscommissies en over onderwerpen die binnenkort op
raad of commissies.
lat 62 -21.30 uur
Irummer Jonas
op zijn
ben uit<_
De opdra
Heuvel te
kamertjespolitk
ge heeft in zijn
staan dat c
wegovergangen sluiten. Op or
wordt onderzocht wat dat beti
inwoners en hulpdiensten.”
Nota
De raat.
de komer
gezondhe
krijgen extra aandacht: jeugc
Het stond opnieuw op de agenda en dit
keer was de meerderheid van de raad
wel tevreden. Dus kan het stedenbouw
kundig p
Enschot
gemeente steekt de bedrijvend
enbare ruimte rond de Piushave
n met het
brug over
lijk Noord.
iat 62- 21.00 uur
n Paranoia
gemeenteraad of uit-
de agenda staan van
afwikkeling na
onderzoek na;
Kreitenmolenstraat na‘
en de nieuwe ontsiuiu
op de Noordoost-Tanc
vlotte verkeersafwikke
gebied. Daarnaast wil
).3O uur
36j.
.00 uur
15-22.30 uur
115-22.30 uur
Raadsgriffie gemeente Tilburg
Communicatieadviesbureau Mercuur
Fotografie: gemeente Tilburg
Beeldveld Wilfried Scholtes
Ries van Hulten
Ger Schriek (TOF
gelijke kappen'
"Wij gaan morrend akkoord met het voorstel
Loes Dielissen (WD): ‘Vlotte verkeers
afwikkeling’
"Van onze drie ir~
inmiddels één gehi
geplande ontsluitir
s Hancock, Charles
vele anderen.
Voordat de raad er zelf een standpunt over inneemt,
willen de raadsleden eerst graag uw mening horen.
Daarom organiseert de raad op 13 januari een Stads
debat. In de veiligheidskrant vindt u daarom allerlei
informatie over dit rapport. En u leest wat anderen er
over te zeggen hebben. Op die manier kunt u goed
geïnformeerd deelnemen aan het debat. Locatie en
tijdstip van het debat worden later bekend gemaakt.
Maar noteer de 13e toch maar alvast in uw agenda.
G 23 DECEMBER
JRG
■20.00 uur
ium Heimwee
plotse....,
onderzoeksop
nooit over gedii
SP het hele binr
en niet haalbaar,
meer geld naar It
gaat. In de p-1-**
de binnenstac
Parkeertarieven parkeergara
Parkeren in de garages in de bir
Op verzoek van de raad - die hierover eerder een amer
minder laten stijgen. Zo kost een uur par
1,30 in plaats van 1,40. Het uurtarief vo<
1,35 vastgesteld in plaats van 1,40.
De Emmapass
de raad dit ke
Tel.: (013) 5425376
E-mail: p.d.loos@raad.tilburg.nl
schelstr. 1 -19.00 uur
igY
.Oisterwijk-13.00 u
re Jongerenkoor
7.00 uur
Tango-avond
4 ging h
shaven.
t spoor de
Er komt een
jebied
en verbonden
14.30 uur
woud-jack en de
JITVERKOCHT
•14.30 uur
rt 2003 Verassende
en
IDUSKERK
not -12.30 uur
iintCaecilia
JIN
•19.00 uur
ra festival in
jo Alexei Levin/
x>v
11.00 uur
oriete-cover-avond
jo Frenk (GroenLinks): 30 ‘sociale
ringbouw uitgangspunt'
'*nnen die er liggen zijn in hun totaliteit
Maar er zijn kansen om meer te doen.
:!!c“ bij de Overhoeken meer sociale
igbouw dan de norm die het college
Wij willen 30 Het college gaat nu de
lingen in de
ed in de
i. Mocht
kermis
»nd jaar al op vrijdag om 22.00 uur en eindigt op zondag om 22.00 uur.
>n. Andere jaren begon de kermis op zaterdag en eindigde op zondag om 24.00
t vuurwerk. Omdat dit zo laat in de avond nogal voor wat overlast in de binnenstad zorgde,
rmis nu een paar uur eerder. De exploitanten mogen in ruil daarvoor hun attracties een
ten. Daarmee gaat voor hen een lang gekoesterde wens in vervulling. Het gaat voorals-
Als die goed uitpakt, wordt deze nieuwe aanpak komende jaren voortgezet.
Marjo
wonir
De planr
oké. Ma;
Wij willen bij
woning1-*
stelt. Wij w
ontwikkelir
markt goed in de gaten
te houden. Mocht in de
toekomst de behoefte
aan sociale woning
bouw groter blijken,
dan komen ze er. Wij
hadden liever gezien
dat die redenering was
omgedraaid. Ga uit van
30 sociale woning
bouw en houd de ont
wikkelingen bij. Mocht
er in de toekomst min
der vraag zijn, dan stel je het aantal naar
beneden bij. Het college mag op dit punt best
ambitieuzer zijn.”
Mohamed Azzougarh i
bevlogen mens. "Als il
voor ga, wil ik het ook
realiseren." Hij richt zich
binnen de PvdA vooral op
onderwijs en jeugdbeleid. “De
inhoud en de huisvesting van
het onderwijs kunnen nog
beter; er moet meer studen
tenhuisvesting komen, enz. Wie investeert in onder
wijs, investeert in de jeugd en de toekomst. Er ligt
nu een planning waardoor scholen weten wanneer
gezondheid in beeld vastges
iad heeft de nota Gezondheid in
snde jaren richt op een aantal thema's. Bijvoorbeeld: tegeng
teidsverschillen; wijkgerichte benadering, aanpak tekort var
--jgd, ouderen, allochtoner
ze kunnen rekenen op vernieuwing of nieuwbouw.
Ik heb daar hard aan getrokken, on
aan was. Ik werk graag aan tastbar
gers raken. Veiligheid, onderwijs,
retische benadering maar oplossir
praktijk van de burger."
nog worden aangepast. Ook gaat het college
nu ruimte reserveren voor de eventuele
aanleg van 2 extra rijstroken en komt er het
onderzoek naar ondergronds parkeren. Dit
stelde de meerderheid van de raad tevreden.
De plannen kunnen nu verder uitgewerkt
worden.
lang actief betrokken bij het
’lijk veld. “Raadslid zijn ligt dan
.k ben vanaf 2002 raadslid voor
ig. Ik zit In de commissies maat-
'ers samen. Een
wijt kan.
i Berkel
totaalvoorstelling.
n Wim de Bie selec-
soonlijk een twee
nma uit hun oever-
t zijn stuk voor stuk
ichikt zijn voor ver-
ïk. De fragmenten
ilmgenre; komische
thriller, historisch
uziekfilm en recla-
iten van 1974 tot
isch Verbond tot De
nes in Benidorm.
an Kooten en Wim
d 2003, 120 min.
;e extra voorstellin-
■5 uur en ma 12 jan
om binnen de 26 sociale woninc
schuiven met het aantal huur- en i
gen. Jammer dat het geen 30 is
zoals door ons na
miljoen extra kv».
zij het zo. Verder
zoek naar de mogelijkh
parkeren in het winkelc
wij tegen de invoering
ren op deze locatie. Als bij
winkelcentra moet betaald
ook. Gelijke monniken, gelijk
Wellicht kan overal worden ii
eerste 30 minuten parkeren gr
Houdt de Koerier volgende week gc
Daarin vindt u een speciale nieuwja
raadsleden. Ook de Koe
rader. Daar is een spec
ligheid in de stad. Dit
van de commissie Veilig
rapport dat allerlei aanbevelinge
veiliger te maken. Welke vindt u
belangrijkst? En hoe moeten we het aanpakken?
Een belangrijke fase in de ontwikkeling van
het Piushavengebied is maandag afgerond.
De raad stelde het regiedocument voor dit
gebied vast. Dat geeft de grote lijnen aan
waarbinnen plannen nader worden uitge
werkt. Het wordt een attractieve en leven
dige woonwijk, dicht tegen de binnenstad
aan. De discussie ging vooral over een
brug over de haven. Volgens de coalitie
partijen CDA, PvdA, Algemeen Belang en
GroenLinks is die brug noodzakelijk. D66,
SP, VVD en TOP vinden dat er andere oplos
singen zijn. Zij stemden tegen het voorstel.
de lange termijn
ten gestemd. Ze zijn
gedurfd. Duidelijk
voorkomen dat het
pleet ander jasje. In totaal komen er zo'n 2.500
tot 3.000 woningen. Het wordt een mix van
stadswoningen en app
ken. Het water speelt
wijk. Langs.de oevers ontstaan twee aantrekke
lijke boulevards. De een met een stads en de
ander met een parkachtig karakter. Naast wonen
is er ook ruimte voor bedrijvigheid, horeca en
recreatie.
De discussie in de raad ging grotendeels over
het verkeer. Vanaf de Ringbaan Zuid komt er een
verbindingsweg met het gebied Piushaven. Deze
wordt met een brug over de haven verbonden
met de Havendijk Noord. Dat gebeurt om te
voorkomen dat het toenemend verkeer zorgt
voor problemen in de omliggende wijken.
In deze editie van Raadswerk stellen we wederom
drie raadsleden kort aan u voor. Deze rubriek komt
iedere uitgave terug totdat alle leden aan bod zijn
geweest. Als volksvertegenwoordigers zijn de raads
leden er voor de burgers van de stad. Voor vragen
of opmerkingen kunt u hen altijd bellen of mailen.
goed in de gaten,
sciale nieuwjaarswens van alle
aerier van 8 januari is een aan-
eciale krant bijgevoegd over vei-
t naar aanleiding van het rapport
Samenleven. Een belangrijk
gen bevat om de stad
u daarvan nou het
;eer
De discussie in de raad richtte zich voor een groot deel op het
verkeer. Behalve over de cityring en de Heuvel ging het daarbij
ook om de Noordlaan en de brug over de Piushave.
De Noordlaan verbindt straks ten noorden van het
St. Caeciliastraat en de Besterdring en het NSplein.
verbindingsweg vanaf de Ringbaan zuid met het ge
Piushaven. Deze wordt met een brug over de haver
met de Havendijk Noord.
Daan Cobelens (PvdA): ‘Al met al tevreden’
"Wij zijn blij dat de plannen erdoor zijn. Ze getuigen van een
goede, reële visie op de binnenstad. En ze voorkomen dat de
binnenstad in de toekomst dichtslibt met autoverkeer. Als dat
alleen kan door de invoering van eenrichtingverkeer en het
openstellen van de Heuvel om een cityring te realiseren, dan
staan we daar achter. Want anders gaat het binnenkort fout in
de stad. De neergelegde plannen bevatten een verkeerssyste-
matiek waar we nog heel lang mee vooruit kunnen. Uiteraard
hebben ook wij wel de nodige kanttekeningen geplaatst. Zo
wordt verwacht dat 3 minder reizigers gebruik zal maken
van het openbaar vervoer ten opzichte van het Tilburgs
Openbaarvervoer Plan. Dat kan niet. Wij willen dat het college
onderzoekt of de inzet van minibusjes een oplossing biedt. Of
een andere vorm van gratis busvervoer. Verder vraagt de
inrichting van de Heuvel veel zorg. Er moeten snelheidsbeper-
kende maatregelen komen. We willen voorkomen dat auto's
met 50 km per uur over het plein rijden. Ook moeten er veilige
oversteekplaatsen worden ingericht. Het aangekondigde fiets-
Andere tijden voor Tilburgse I
De Tilburgse kermis begint volger
Dat heeft de raad besloten.
uur met groot
eindigt de kerr
avond eerder opent
nog om een proef.
foyer Tilburg
inte
19.45 uur
“Wind Blows
.30 uur
MovieZone
30 uur
.Bos- kinderfilm 5+
i.OO uur
ild Dahl Filmfeest 8+
K)uur
wereldkampioen-
:ilmfeest8+
le André Hazes van
Hij zingt liederen
ver de geschiedenis
al generaties lang
erft. ISOENI is een
van een volk dat
werelden probeert
swaren.
De tegen-
standers L. N
vinden dat tl
het door de
brug veel te
druk wordt in de nieuwe woonwijk e
brug niet goed is voor de haven. Zij
verkeer vanaf de ringbaan zuid om
Piushavengebied heen leiden. Echter, de meerder
heid van de raad stemde voor het voorstel zoals
het op tafel lag. Het regiedocument kan nu ver
der worden uitgewerkt. De partijen in de raad
hebben aangedrongen op heldere en duidelijke
regels voor inspraak en de bewoners te betrek
ken bij de nadere uitwerking van de deelplannen.
Sjef Robben (CDA): ‘Op de lange termijn de beste optie’
Wij hebben voor de plannen gestemd. Ze zijn integraal, toe
komstgericht, goed en gedurfd. Duidelijk is dat er echt iets
moet gebeuren om te voorkomen dat het centrum op allerlei
fronten vastloopt. Het centrum heeft een kwaliteits- en een
economische impuls nodig. Het verkeer is een lastige.
Natuurlijk zouden wij ook het liefst de auto uit het centrum
weren. Maar de samenleving is niet maakbaar. Mensen laten
zich niet dwingen de fiets te nemen. Dus moet je zoveel moge
lijk sturen en verkeer dat niet in de binnenstad moet zijn eruit
houden. De cityring is er om verkeer dat er wel moet zijn, zo
goed mogelijk af te wikkelen. Om de bereikbaarheid van het
centrum te garanderen, Dus moet de Heuvel open. Dat kan niet
anders. De auto heeft geen streepje voor bij ons. Binnen de
cityring is het autoluw. De fietsers krijgen op de cityring vrij
liggende fietspaden, voetgangers brede trottoirs met veel
groen. Op de lange termijn is dit de beste optie. Wel willen wij
onderzoek doen naar gratis busvervoer op de cityring en naar
transferia. Maar dat verandert niets aan de waarde van deze
plannen."
Paul Huijgen (SP): ‘Achterkamertjes
“De meerderheid van de raad heeft gek
autogroei in het centrum. In alle ste
luw worde
Connie Egberts is al l<
sociaal maatschappelijk
ook wel in mijn lijn, ik
Algemeen Belanc
schappij en economie. Gevoel en cijfers
mooie combinatie waarin ik mijn ei kwij
Algemeen Belang heeft zijn wortels in B
ingediende moties is er
gehonoreerd. Wij willen de
.u.tingsweg eventueel kunnen
verbreden met
nog twee extra
rijbanen. In de
toekomst kon dat
wel eens nodig
zijn. Planologisch
is die optie nu
mogelijk
gemaakt. Verder
gaat het college
op ons verzoek
overleggen met
Rijkswaterstaat
over de verkeers-
naar de N65. En er komt een
raar de mogelijkheid om de
tat gedeeltelijk te verbreden
tsluitingsweg aan te sluiten
ngent. Het gaat om een
ckeling van het hele
het college twee spoor
-*!es en foute politi
t gekozen voor onbep
teden zie je de centra auto-
len'met transferia aan de stadsranden. Tilburg doet
het juist-andersom en lokt de auto de
binnenstad in. Veel parkeergarages, veel
toevoerwegen, openstelling van de Heuvel.
Dat betekent heel veel auto's in de binnen
stad, publiek dat gegroeide gewoontes
weer moet aanpassen, gevaarlijke situaties
bij oversteekplaatsen en alles moet weer
'n kop. Terwijl we net veel geld heb-
itgegeven aan sluiting van de Heuvel,
idracht om de openstelling van de
:I te onderzoeken getuigt van achter-
"tiek en handjeklap. Het colle-
in zijn eigen beleidsprogramma
de Heuvel hoe dan ook dicht
blijft. De oppositie wist niets van deze
plotselinge koerswijziging en nieuwe
opdracht. In de raad is er ook
gediscussieerd. Verder vindt de
vinnenstadsplan te prestigieus
r. Op papier staat dat er
leefbaarheid in de wijken
praktijk is het meeste geld voor
tad bestemd. Dat klopt niet."
De gemeenteraad stelde tijdens de laatste raadsver
gadering van 2003 twee belangrijke plannen vast die
nauw met elkaar samenhangen. Zo ging het licht op
groen voor het Tilburgs Verkeers en Vervoersplan
(TWP). Daarnaast ging de raad akkoord met het
Masterplan Binnenstad Totaal. Dat betekent dat de
binnenstad de komende jaren een heel ander ge;
krijgt. Er wordt gewerkt aan een aantrekkelijke
binnenstad, die leefbaar is, veilig en die het econo
misch gezien goed doet. Verkeer speelt daarbij een
grote rol. Om het centrum in de toekomst bereikbaar
te houden, wordt het verkeer er anders doorheen
iid. Zo komt er een cityring met eenrichtingsver
keer. Daarvoor gaat de Heuvel weer open voor de
auto. De beide plannen leverden genoeg stof voor
<e discussie tussen de fracties.
Wat vinden de politieke partijen?
Het plan is unaniem door de raad vastgesteld.
Toch hadden de raadsfracties bij enkele deel
onderwerpen hun opmerkingen en wensen.
Marcel Degen (Algemeen Belang):
‘Woningbouwcijfers beter onderbouwen'
"Het plan is prachtig ingepast in het land-
schap en de bestaande structuren. Het past
uitstekend bij het karakter van Berkel-
Enschot. Wij zijn blij met het onderzoek naar
ondergronds parkeren. Door die parkeergara
ge kun je met de weekmarkt uit de voeten en
bovendien is al het blik uit het zicht. Wel
moet het college de percentages voor sociale
woningbouw en ook andere woningtypes
beter onderbouwen. Hoe komen ze tot stand?
De verdeling moet nogmaals bekeken wor
den. Zo is 0% sociale woningbouw bij de
Enschotsebaan wel heel bekaaid. En waarop is
de vraag naar zoveel dure woningen geba
seerd? Sowieso moet het onderzoek naar de
behoeften op de woningmarkt veel beter
worden aangepakt."
Enschot en
Udenhout. Maar ik
maak me sterk voor
de hele stad. Zo
heb ik ervoor
gezorgd dat de
nieuwe opzet van
het wijkbestuur en -
beheer in goed
overleg met alle betrokkenen tot stand is
gekomen. Ook heb ik een motie inge
diend om helderheid te scheppen in het
woud van subsidiepotjes." Egberts heeft
veel contact met burgers. "Ik ben voor-
iedereen bereikbaar die mij wil spreken."
igbouw te
koopwonin-
s geworden,
is gevraagd. Maar als dat een
kost wat we niet hebben, dan
zijn wij blij met het onder
gelijkheid van ondergronds
mmdeentrum. Daarnaast zijn
van onbetaald parke-
I andere Tilburgse
worden, dan hier
jke kappen,
ingevoerd dat de
i gratis is."
oper dan het college aanvankelijk van plan was.
’ndement aannam - heeft het college de tarieven
markeren in de Tivoligarage en die op het Louis Bouwmeersterplein
voor parkeren in de garage op het Koningsplein is gemiddeld op
Willem Bartelings (D66): ‘Verkeersplan is een
kaartenhuis'
“Ik ben tegen het voorstel. Het autoverkeer wordt niet ontmoe
digd maar juist aangemoedigd om de binnenstad in te trekken.
Met alle nadelen van dien: dichtslibben met auto's, toenemen
de luchtvervuiling, sterk afnemende aantrekkelijkheid.
Bereikbaarheid is belangrijk voor de binnenstad, zeker voor de
winkeliers. Maar het moet anders. Door parkeren aan de ran
den van het centrum en dan met busjes of te voet verder. Met
hoge parkeertarieven voor wie toch per se in het centrum wil
parkeren. Met ondergrondse bevoorradingssystemen voor win
kels. Bovendien ben ik mordicus tegen openstelling van de
Heuvel. Vanwege de verkeerstoename, maar ook omdat er dan
geen plek meer is voor activiteiten op het plein. Ander
bezwaar: het fietsverkeer wordt in de plannen ontmoedigd.
Routes worden in stukjes geknipt. En verder: het verkeersvoor-
stel steekt als een kaartenhuis in elkaar. Als je 1 kaart verlegt
stort het in. Alles of niks. Geen enkele keuze. Op die manier
moet je geen plannen maken voor een centrum. Ik wil geen
plannen die door mijn strot worden geduwd."
Gemeente eigenaar stadion
De gemeente wordt eigenaar van het Willem II stadion. De raad heeft het licht op groen gezet voor de
aankoop van het gebouw en terreinen voor een bedrag van ruim 13,5 miljoen euro. De gemeente
verhuurt het complex weer aan de club voor zo'n I miljoen euro per jaar. Met deze constructie krijgt
Willem II weer wat financiële armslag.
Het Masterplan Binnenstad Totaal is een allesomvattend plan
over hoe de binnenstad zich de komende 15 jaar moet ontwik
kelen. Er staat in hoe het moet met thema’s als winkelen,
wonen, werken, uitgaan, cultuur enz. Daarnaast is er een pro
fielschets gemaakt van de verschillende deelgebieden in de
binnenstad, leder deelgebied krijgt nadrukkelijk zijn eigen
karakter en sfeer. Daarnaast schenkt het Masterplan aandacht
aan zaken als leefbaarheid, onderhoud en veiligheid.
De dorpsrand van Berkel-Enschot zal er in de
toekomst heel anders uitzien. Op vijf verschil
lende locaties - de zogenaamde Overhoeken -
gaat flink gebouwd worden. De plannen gaan
uit van 1.950 woningen, 11 hectare
bedrijfsterrein, 35 panden waar een combina
tie van wonen en werken mogelijk is, zorg,
kunst en cultuur. Bovendien zijn er plannen
om het winkelcentrum Eikenbosch te verplaat
sen.
De raad boog zich in oktober al over het
voorstel. Toen was er veel lof voor de wijze
waarop het plan is ingepast in het karakter
van Berkel-Enschot. Maar er was ook kritiek.
Het percentage sociale woningbouw lag op
26 van het totaal aantal te bouwen wonin
gen, 14 huur en 12 koop. Veel te laag,
vond een meerderheid van de raad. Het
moest 30 worden. Ook nam de raad drie
moties aan over de verkeersontsluiting van de
Overhoeken. Zo moet de nieuw aan, te leggen
ontsluitingsweg eventueel kunnen worden
verbreed van twee naar vier rijstroken. Daar
moet alvast ruimte voor worden gereserveerd.
Ook wilde een aantal fracties graag een
onderzoek naar ondergronds parkeren in het
winkelcentrum. Het college trok het voorstel
in en kwam afgelopen maandag terug met
een aantal aanpassingen. De percentages
sociale woningbouw zijn verschoven: 20
huur en 6 koop. Bovendien wordt de
behoefte op de woningmarkt goed onder
zocht. Mocht in de toekomst blijken dat er
behoefte is aan nog meer sociale koop of
huurwoningen, dan kunnen de plannen altijd
Pieter de Loos is een nieuwkomer in -
de raad. "Ik heb in november de
plaats ingenomen van jean-Pierre
van der Meijs." De CDA'er viel Jr
meteen met zijn neus in de boter
want tijdens zijn eerste raadsverga- BMy 4^*
dering werd de begroting behan-
deld. "Best pittig. Veel vergaderen
vooraf en lange dagen maken.
Gelukkig is het raadswerk niet nieuw voor mij. Ik
maakte al jarenlang deel uit van de CDA-schaduw-
fractie." De Loos houdt zich bezig met economische
zaken. "Een uitdaging, zeker bij deze neergaande
economie. Ik maak me sterk voor meer werkgele
genheid in Tilburg en een gezond ondernemerskli
maat. Daar profiteert iedereen van. Verder vind ik
dat het buitengebied het visitekaartje van Tilburg
moet zijn."
plan moet er tijdig liggen, we moeten nadenken over een
goede en logische fasering van de werkzaamheden enz. Maar
al met al: wij zijn tevreden."
ipegoor in januari 2004 op de agenda
«sluitvorming over het Masterplan Stappegoor is doorgeschoven naar de raadsvergadering van 18
januari 2004. Het plan is onlangs met de betrokkenen besproken. Dat gaf aanleiding om een aantal zaken
nader te onderzoeken. Hierdoor kon de raadsvergadering van december niet meer gehaald worden.
Wat vinden de politieke partijen
lannen zijn door een meerderheid van de raad aange
nomen. Een aantal fracties stemde tegen.