een temen ws B Een toekomstplan voor het Piushavengebied B 2 dj Piuskade Noordwest Fabriekskwartier Een samenhangend woon(werk) gebied in zes deelplannen [jTiljl c DE TILBURGSE KOERIER een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg Ais het aan de gemeente ligt, krijgt de Tilburgse Piushaven en omgeving de komende 10 jaar een ander gezicht. De haven en het nieuw te bouwen centrumstedelijk woonmilieu vormen de basis van het plan. Het plan staat in het zogenoemde regiedocument Piushaven. Op deze pagina’s leest u hier meer over. Er worden karakteristieke Tilburgse oplossingen toegepast. Kanaalzicht Piuskade Noordwest Lourdesplein/Jeruzalem Noordwest Piuskade Noordoost Fabriekskwartier Havenkwartier De voorstellen betreffen een referentleontwerp. Dat wil zeggen dat bij uitwerking, op bails van de uit gangspunten zoals geformuleerd in bet regiedocument, een andere oplossing kan worden gekozen Dit deelplan is te beschouwen als stedenbouwkundig ‘prototype’ voor de noordoever. Op de noordoever komt kleinschalige bebouwing en een combinatie van functies voor wonen, werken en commerciële voorzieningen. Stadsblokken bevinden zich achter de stadswoningen, op de binnengebieden. De hoogte van alle bebouwing, zowel de stadswoningen als de stadsblokken, kan variëren van 3 tot 6 lagen en sluit goed aan op de hoogte van de bestaande woonbebouwing. Het pocketpark over de volledige diepte van het deelplan is bedoeld als groene ruimte met betekenis voor de buurt en zorgt ervoor dat meer woningen een betere relatie met de haven hebben. Aan het pocketpark4 staat een hoogteaccent, in het verlengde van de aanlanding van de nieuwe brug. Hier gelden de eerder genoemde uitgangspunten met betrekking tot schaal en opbouw van de zuidoever. Naast de ontwikkeling van het centrumstedelijk woonmilieu speelt hier ook de herontwikkeling van de (voormalige) AaBefabriek Uitgangspunt is respect yoor de 'historische gelaagdheid’: er mogen delen van het AaBe-complex worden afgebroken en door hoogwaardige nieuwbouw vervangen, maar de ontstaansgeschiede nis van het gebouw moet zichtbaar blijven. Een tweede uitgangspunt is versterking van de relatie van de fabriek met het water: de in het referentieontwerp getekende zij haven is hiervan een verbeelding. Het gaat hier in feite om een pocketpark waarvan plaats en inrichting nog nader bepaald kunnen worden. Ook de in de fabriekshof getekende superhoogbouw is indicatief; bij verdere uitwerking van de plannen zal moeten blijken of de voorgestelde ontwikkeling wenselijk is. Tussen de fabriek en Ringbaan zuid zijn stadsblokken met een hoogte van circa 9 lagen (in het groen) voorgesteld die passen bij het karakter van Ringbaan zuid. De bebouwing tussen de fabriek en Piushaven bestaat uit blokken met een hoogteaccent bij de toekomstige brug over de Piushaven. Aan de fabriekszijde langs de Van Rijzewijkstraat ligt de toekomsti ge ontsluitingsweg. Zoals het er nu uitziet, worden de eerste plannen gerealiseerd in Piuskade Noordwest, dan de plannen voor het Lourdesplein, gevolgd door Piuskade Noordoost en Kanaalzicht. Havenkwartier zal het sluitstuk gaan vormen. verkeerssit straten doe gewaarborc route over terd. Er wordt pandsgewijze ontwikkeling van stadswoningen voorge steld langs de haven, door het ‘afzomen’ van de Lanciersstraat en- Hoogvensestraat. Uitgangspunten Het regiedocument voorziet in vervanging van overlastgevende bedrijvigheid, door het ontwikkelen van een samenhangend woon(werk)gebied in zes deelplannen rondom de Piushaven. De haven en het nieuw te bouwen centrumstedelijk woonmilieu vormen de basis van het plan. Dit woonmilieu zal bestaan uit nieuwe bebouwing, variërend in hoogte van 3 tot 6 lagen, met op bijzondere plaatsen hoogteaccenten tot circa 30m. Veel aan dacht zal besteed worden aan het duurzaam bouwen. De nieuwe bebouwing moet bijvoorbeeld bruikbaar zijn voor meerdere doeleinden. Het totale programma bestaat uit 2.500 a 3.000 woningen en 85.000 a 105.000 m2 bruto vloeropppervlak voor werkfuncties. Dit is inclusief het Fabriekskwartier. De raad heeft een aantal opgaven geformuleerd waaraan het regiedocument moet voldoen. De schaal van de nieuwe bebouwing moet bezien worden in relatie tot de Ringbanen, het Wilhelminakanaal en de Piushaven. Er moet rekening worden gehouden met de lintbebouwing en met historische bebouwing en ensembles. Vérder moet het Watergebruiksplan uitgevoerd worden, moeten oevers en haven ingericht worden als centraal park, is een contrasterende inrichting van noord-en zuidoever van de kanaalarm gewenst, en wil de raad per deelplan een of meer pocket-parks zien. Inrichtir Het college werkt om z westelijke c functie in h Het verkeer Een goed functionerende stad is goed bereikbaar voor alle verkeersdeelnemers. Dat moet over 10 jaar ook zo zijn. Voor wat betreft de verkeersontsluiting is, conform het Masterplan Binnenstad Totaal, besloten tot een extra brug over de Piushaven. Het te maken bestemmingsplan zal de juridische basis daarvoor vormen. Vanaf de Ringbaan Zuid komt er een ontsluitingsweg langs de Van Rijzewijkstraat voor het gebied Piushaven. Deze wordt met een brug over de haven verbonden met de havendijk Noord. Zo ontstaat er een goede Park of plein, onderdeel van een ontwikkelingsgebied. Het kan groen bevatten en eventueel recreatieve functies. Het kan ook verhard zijn met (boom)beplanting. ^voorges r< He Pil ne tij< Me vo pu gei hei

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2003 | | pagina 12