een temen ws
B
Een toekomstplan voor het Piushavengebied
B 2 dj
Piuskade Noordwest
Fabriekskwartier
Een samenhangend woon(werk)
gebied in zes deelplannen
[jTiljl
c
DE TILBURGSE KOERIER
een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg
Ais het aan de gemeente ligt, krijgt de Tilburgse Piushaven en omgeving de komende 10 jaar een ander gezicht. De
haven en het nieuw te bouwen centrumstedelijk woonmilieu vormen de basis van het plan. Het plan staat in het
zogenoemde regiedocument Piushaven. Op deze pagina’s leest u hier meer over.
Er worden karakteristieke Tilburgse oplossingen toegepast.
Kanaalzicht
Piuskade Noordwest
Lourdesplein/Jeruzalem Noordwest
Piuskade Noordoost
Fabriekskwartier
Havenkwartier
De voorstellen betreffen een referentleontwerp. Dat wil zeggen dat bij uitwerking, op bails van de uit
gangspunten zoals geformuleerd in bet regiedocument, een andere oplossing kan worden gekozen
Dit deelplan is te beschouwen als stedenbouwkundig ‘prototype’
voor de noordoever.
Op de noordoever komt kleinschalige bebouwing en een
combinatie van functies voor wonen, werken en commerciële
voorzieningen.
Stadsblokken bevinden zich achter de stadswoningen, op de
binnengebieden.
De hoogte van alle bebouwing, zowel de stadswoningen als de
stadsblokken, kan variëren van 3 tot 6 lagen en sluit goed aan op
de hoogte van de bestaande woonbebouwing.
Het pocketpark over de volledige diepte van het deelplan is
bedoeld als groene ruimte met betekenis voor de buurt en zorgt
ervoor dat meer woningen een betere relatie met de haven hebben.
Aan het pocketpark4 staat een hoogteaccent, in het verlengde van
de aanlanding van de nieuwe brug.
Hier gelden de eerder genoemde uitgangspunten met betrekking
tot schaal en opbouw van de zuidoever.
Naast de ontwikkeling van het centrumstedelijk woonmilieu speelt
hier ook de herontwikkeling van de (voormalige) AaBefabriek
Uitgangspunt is respect yoor de 'historische gelaagdheid’: er
mogen delen van het AaBe-complex worden afgebroken en door
hoogwaardige nieuwbouw vervangen, maar de ontstaansgeschiede
nis van het gebouw moet zichtbaar blijven.
Een tweede uitgangspunt is versterking van de relatie van de
fabriek met het water: de in het referentieontwerp getekende zij
haven is hiervan een verbeelding. Het gaat hier in feite om een
pocketpark waarvan plaats en inrichting nog nader bepaald kunnen
worden.
Ook de in de fabriekshof getekende superhoogbouw is indicatief;
bij verdere uitwerking van de plannen zal moeten blijken of de
voorgestelde ontwikkeling wenselijk is.
Tussen de fabriek en Ringbaan zuid zijn stadsblokken met een
hoogte van circa 9 lagen (in het groen) voorgesteld die passen bij
het karakter van Ringbaan zuid.
De bebouwing tussen de fabriek en Piushaven bestaat uit blokken
met een hoogteaccent bij de toekomstige brug over de Piushaven.
Aan de fabriekszijde langs de Van Rijzewijkstraat ligt de toekomsti
ge ontsluitingsweg.
Zoals het er nu uitziet, worden de eerste plannen gerealiseerd in Piuskade Noordwest, dan de plannen voor het
Lourdesplein, gevolgd door Piuskade Noordoost en Kanaalzicht. Havenkwartier zal het sluitstuk gaan vormen.
verkeerssit
straten doe
gewaarborc
route over
terd.
Er wordt pandsgewijze ontwikkeling van stadswoningen voorge
steld langs de haven, door het ‘afzomen’ van de Lanciersstraat en-
Hoogvensestraat.
Uitgangspunten
Het regiedocument voorziet in vervanging van overlastgevende bedrijvigheid, door het ontwikkelen van een
samenhangend woon(werk)gebied in zes deelplannen rondom de Piushaven. De haven en het nieuw te bouwen
centrumstedelijk woonmilieu vormen de basis van het plan. Dit woonmilieu zal bestaan uit nieuwe bebouwing,
variërend in hoogte van 3 tot 6 lagen, met op bijzondere plaatsen hoogteaccenten tot circa 30m. Veel aan
dacht zal besteed worden aan het duurzaam bouwen. De nieuwe bebouwing moet bijvoorbeeld bruikbaar zijn
voor meerdere doeleinden. Het totale programma bestaat uit 2.500 a 3.000 woningen en 85.000 a 105.000
m2 bruto vloeropppervlak voor werkfuncties. Dit is inclusief het Fabriekskwartier. De raad heeft een aantal
opgaven geformuleerd waaraan het regiedocument moet voldoen. De schaal van de nieuwe bebouwing moet
bezien worden in relatie tot de Ringbanen, het Wilhelminakanaal en de Piushaven. Er moet rekening worden
gehouden met de lintbebouwing en met historische bebouwing en ensembles. Vérder moet het
Watergebruiksplan uitgevoerd worden, moeten oevers en haven ingericht worden als centraal park, is een
contrasterende inrichting van noord-en zuidoever van de kanaalarm gewenst, en wil de raad per deelplan een
of meer pocket-parks zien.
Inrichtir
Het college
werkt om z
westelijke c
functie in h
Het verkeer
Een goed functionerende stad is goed bereikbaar voor alle verkeersdeelnemers. Dat moet over 10 jaar ook zo
zijn. Voor wat betreft de verkeersontsluiting is, conform het Masterplan Binnenstad Totaal, besloten tot een
extra brug over de Piushaven. Het te maken bestemmingsplan zal de juridische basis daarvoor vormen.
Vanaf de Ringbaan Zuid komt er een ontsluitingsweg langs de Van Rijzewijkstraat voor het gebied Piushaven.
Deze wordt met een brug over de haven verbonden met de havendijk Noord. Zo ontstaat er een goede
Park of plein, onderdeel van een ontwikkelingsgebied. Het kan groen
bevatten en eventueel recreatieve functies. Het kan ook verhard zijn met
(boom)beplanting.
^voorges
r<
He
Pil
ne
tij<
Me
vo
pu
gei
hei