Ramadan begonnen K I Ten stukje Oriënt in Tilburg T I L B U R G Veel bezoekers tijdens landelijke inspraakavond in wijkcentrum Ypelaer I I Vasten binnen voortgezet nnderwljs Turks Süleymaniye Camii Sumaliscl Colofon stad Tweede kamer commissie onderzoekt integratiebeleid 7- RT DE TILBURGSE KOERIER DONDERDAG 30 OKTOBER 2003 - PAGINA 9 ER 2003 - PAGINA 8 Kleurrijk Tilburg is een uitgave van Palet, Midden Brabant in opdracht van de gemeente Tilburg en wordt eenmaaal per maand opgenomen in De Tilburgse Koerierl op FOTO: STUDIO ZAFER dat het beleid te vrijblijvend kt. wat er van hen verwacht werd. rdusstraat(B-E) «AT onderzoeken en enquêtes die dat integratie een proces is dat verschaffen. rijdt van 31 straten om schoonst is. Ti uw straat maakt? en genomi- de Tilburgse if mogelijke 3-4562699 3-4561174 TERRAZZO.NL n op: correct aan- trottoir (veegvuil, het bijhouden van meeste sprekers stelden de com missieleden heel wat vragen. De avond liep daardoor nogal uit. beloop te laten, wat nor- de ontwikkeld en toegepast. Voor vrouwen worden activiteiten en begeleidingsprogramma's Kleurrijk Tilburg wordt eenmaal per maand opgenomen in De Tilburgse Koerier. Op deze pagina staat informatie voor migranten. Coördinatie en eindredactie: E. Geelen in samenwerking met R. de Rooij, gemeente Tilburg, Communicatie Publiekszaken Redactie: Athanasia Giagtzidou en Bert Langenberg Redactie-adres: Palet, steunpunt voor multiculturele ontwikkeling in Noord-Brabant Noordstraat 80, 5038 EK Tilburg, Telefoon: 013 - 5321436 Fax: 013 - 5440360. Reacties en suggesties zijn van harte welkom! Schrijf of bel naar het redactie-adres. De inhoudelijke koers van deze pagi na wordt mede bepaald door de redactieraad. Daarin zitten onder meer Het Centrum Buitenlandse vrouwen (CBV), De Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingen (SNV), COS West- en Midden Brabant, een gemeentelijk beleid smedewerker en een vertegenwoordi ger van enkele allochtone zelforgani- De redactie verklaart deze pagina uiterst zorgvuldig te hebben samen gesteld en kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade die het gevolg is van handelingen of beslissingen die gebaseerd zijn op de gepubliceerde informatie. renhoogte. dVERINGMATRAS EN BODEM patiënt vertragen of stilleggen. Soms wordt de gezondheid van de patiënt er zelfs door in IVKUI.S iiLOLCLuinger over de uitvoerinc beleid. Ook heeft de commissie met die iets te de vraag: i ’--•J -lukt beleid. Een onderzoekscommissie is een Sinds 11 september en de relatief zwaar middel dat de Kamer inzet om de effecten en leid gelul Op maandag 27 oktober is voor sprak met enkele scholen voor de moslims de vastenmaand voortgezet onderwijs. ramadan begonnen. Het ver schijnsel ramadan begint Vasten en de school ^011 jUfraj 1^ laj .jjaI.ua tl 4't.uilU jLoaj j$4u jJJasI 27 Jjx$l pjj Lm *aJ j5H JJ*j*J jia^ lijk pXj jLóaj oIjjaa ^1 ja Ijl^i 3 Jiïl jc ISaJH" <->,«->4'1 A 11/jjj A II" ÖUa. JJ-Ü jl JA .IJ^AA ll> IAa JS Öiju jl IAa .^jLJI IaIJ^xll IAa *li*l jjaI.ua II JuijliA <uüJj$JI jSJ.JaaJI jtfXU JA jl jJÏI öauTaII £jJxLm .-.Aiifcl jaJ 5 IAa £A JaIaX» .^jilüi purixJi 4-ajaaJI j fbUuaJI .jLóaj yjc 6j4.Ua ^jittll jUAÜI ^jLa uijAM Ia£a IAa jjaj*=u jjaI.ua II AjaNiII J£ LyjAA XjJcl .ÖjjilA jjUjljU»JI jL Jjü jLaJI jÓ**J AjülfJI Aj-IjIaJI ^«aI«AU dUi tuLk. yjj JJAJAJ 3 JJAJ-CM JJaI.ua II uuUóJI JaaIuÜ 3 4-ujAaJI jc A-OjaJI oAa jkuiü JUA-Q <uiil ji jjé ^lij La Idle .iUujXaJl jxI^aJI jA.ijj jkUill pjju jjaaS jjAÏtill jjó* ju jl .tujku jl <4hS jAau 3Aualu^JI jujjz iySli juliiU .UJI I^idl IAa .1*11 ixU-JI yi ïSjüudl JjaJI XjIjj.uA .4—JjIaJI 6*l*jj 4#jAÜ v.lulX «oAa jl jjÉ jj~-j. II J JÜ IuajJI öLpJI ZSjUaJI AjaXUI 3 ,-J.uaII .jLÓAj JA.jA.dlM IAa jLaaJI 3 jlöAj ILaLk jjS* A'.ul.uvil ^.Laj'ïl I jjb zA\ASI T.yi II jjcxfldl ^4 1 h-<-La Lulls. -4-ua** JXjU jcn-kuill öuaUua 3I IjSjJ* jaaJI ja P>ljuajl vjvö IaS JjLai IA41 juuaA X.IaTSa jui ^Lui^l l^ua jj£i ylil BaaJI I4Ü4LI jAau Lujji AuaXJI aam 3 jxJI gAÜjJI AaóXa <J»utj Md cA Jj-^l WfM-l M U-J1^ •üériljll jjfe» ja XullS IA*i ^liaJI jiuxïü pü IA| jkuJI juju Jla'i.’w^U XILx oAa aIaISa jué fkLuïÜI jjSA ji Ua •uÜjaJI J3H*"1,) IAa pxj .IUjuaJI ^jaaaj lUulJL X^tjA Asa-aII jUfcïj U^uJI jis IA| iÜA (OÏbJI jdAA.^ <ui Gjc.(luAf.Lu=JI A^Iac uüjl jl jicuA jl J^AU jLx»aJ .11*1 aJLaJI 3 acIjaJI Lóuja ïi-xa jójAÜ* jl jSaj CjÜLxII 0ÖA4 .jjaI.uaII jaJI «.lii ^AJI ^1 ^jaJI J3IXU (J IAI IAa jl jSa* >^1 3 o!aJ»j ilLjJn Xllx .ujjkJl ja4JcxüS Ia gAÜj* Jfi ju^lil ji iouJI jüLai CalilJL IAa Jjx IJJÜA ia-cJU ijtUll IjC.^II ü^ujaJI OjAi *31 .Aj-jjLAJI 3 4jIIaj.«->,JI cAujjaJI cAjSjjJI ïiuJIüJI WWW,nigz.nl ^ij^l ja IAa j£a* kast 260, wor- grofweg onder te den vastgesteld. Misschien dat de twee groepen: deze onderzoekscommissie op weet te >ok voor de ootste van de nieuwe maan. De perio- een dieet niet meer opvolgt. igeren de dat klassen incompleet zijn, Het Nederlands Instituut Het Gezondheidszorg heeft speci- op af aal daarover een folder dat een deel van hun doel groep vast en hoe gaan zij daarmee om? Kleurrijk Tilburg gebruikt het vasten als argu- een dag vrij krijgen voor het van de website www.nigz.nl Op 5 oktober 2003 is de nieuwe moskee in Tilburg geopend. De moskee heet officieel Turks Islamitisch Centrum. De open dag trok duizenden bezoekers. Moslims uit verschillende herkomstlanden maar ook Tilburgers hebben de moskee, met als blikvanger de gebedsruimte, kunnen bekijken. Ortaögretimde oru? tutmak Ramazan ba$lami$tir 27 Ekim pazartesi günü müslümanlar iqin Ramazan ba§lami§tir. Ramazan kavrami Hollanda’da artik kendine yer etmi$tir. Yerliler Ramazamn en önemli özelliklerinden birinin ‘gündüzleri yemek yememek ve bir§ey iqmemek’ oldugunu biliyorlar. Ama aym zamanda Ramazan’da insanlann ‘günlük’ hayati devam etmesi gerekir. Yani bu ay i<?erisinde de her§eyin oldugu gibi devam etmesi gerekir. Hollanda’daki kurumlar aralarmdaki oruq tutanlan nasil karjiliyorlar? ‘Kleurrijk Tilburg’ (Renkli Tilburg) ortaögretimdeki okullarla bu konuda görü$tü. Okul ve oru<; tutmak Ortaögretimdeki okullar Ramazan ile tamjiyor sünkü hemen hemen tüm müslüman ögrenciler oruf tutuyor. Telefon ile okullarda yaptigimiz ara$tirmada okullarm farkli deneyimleri oldugu belli oluyor. Müslüman ögrencilerin Qogu oru? tutuyor ve bunun yamnda da okuldaki sorumluluklarini yerine getiriyor. Sadece bir kismi Ramazam okula gitmemek veya okuldaki faaliyetlere katilmamak i$in bir sebep gösteriyor. Genelde beden egitimi dersleri duruma uyduruluyor. Bazen ögrenciler Ramazan’da okul ile yüzme derslerine, su ile direkt temas oldugundan, katilmak istemiyor. Okul idaresininde tecrübesi, Ramazan’in anlamlarmdan biri oldugu gibi, her müslümanm ve tabiki ögrencilerinin bu ay iqerisinde günlük hayatim en iyi gekilde sürdürmesi ve bunu yerine getirmek onun kijisel durumuna bagh olan bir algilayi?. Genelde sorunlar Ramazan aymm sonunda yani Ramazan Bayrammda olu§uyor. Ramazan bayrammm degi?ik toplumlarda aym günlere denk gelmedigi görülüyor. Bu Fas’m, Türkiye’nin kendi incelemesine göre veya insanlann (yeni) aya bakmasiyla belirleniyor. Bu nedenle simflarda ögrencilerin yeterli olmadigi zamanlar daha uzun sürüyor. Ders qizelgesini hazirlamak zor oluyor ve ögrenciler ister istemez derslerden geri kahyor. Ara§tirma yapilan okullarda ögrencilere, velileri tarafmdan yazih olarak izin istenildikten sonra, bir gün Ramazan bayrami ifin izin veriliyor. Bu malesef smiflann bir kaq gün süreyle yeterli olmamasina sebep oluyor. Bu durum okul idaresi ifin biraz can sikici oluyor ama aym zamanda da anlayijla kar$ilamyor. Oruc tutmak ve saghk kurallan Bazi durumlarda oru? tutmak saghga zararhdir ömegin insanlann hasta oldugu zamanlarda. Ramazan’da olan kurallar ve §artlar müslüman hastanin iyilejmesini yavajlatabilir veya engelleyebilir. Bazen hastanin saglik durumunu tehlikeye sokar. Ömegin hasta gündüzleri almasi gereken ilaflan veya ignesini almazsa, tedavisinin talimatlanni uygulamazsa veya verilen diyeti uygulamazsa. ‘Nederlands Instituut Gezondheidszorg’ (Hollanda Saglik Kurumu) bu konu hakkinda Hollandaca, Türk?e, Arap?a, Somalice ve Fars?a bir brojür hazirlamijtir. Bu brojürü www.nigz.nl den alabilirsiniz. vd gebeuren als een overdag niet meer de medicijnen minimarket en een kapsalon. opgesteld om achterstand in Het is de bedoeling dat in de opleiding en ontwikkeling aan moskee verschillende activitei- te vullen en zich wegwijs te ten gaan plaatsvinden. Voor laten maken in de Nederlandse jongeren zijn er activiteiten in samenleving. het kader van huiswerkbegelei- Meer informatie: Süleymaniye ding, informatiebijeenkomsten Camii Tilburg Tel. 013-5450392 met pedagogische achtergrond e-mail:cafer@suleymaniye.nl maar ook vrijetijdsactiviteiten zoals spel en sport. Ouderen hebben veelal behoefte om bij elkaar te komen en sociale vraagstukken met elkaar te bepraten. Het is de bedoeling dat na analyse van de behoef- staat. Naast de gebedsruimtes tes in samenwerking met zijn er sociale ruimtes voor instellingen begeleidingspro- jong en oud, voor man en gramma's voor hen worden vrouw. Er is een bibliotheek, verblijfsruimten, Veel bezoekers, veel insprekers en een avond die niet om 21.30 uur, maar pas tegen 23.00 uur ten einde liep tijdens het lande lijk onderzoek naar het integra tiebeleid dat enkele weken gele den onder andere in wijkcen trum de Ypelaer in Tilburg- Noord gehouden werd. De parle mentaire enquête commissie integratie was half oktober twee gend, karakter gekregen. Maar Burgers dagen en een avond in Tilburg, tegelijkertijd is er meer open- De commissie onder voorzitter- De dagen waren gereserveerd heid, dingen die vroeger ver- schap van WD'er Stef Blok voor instellingen, bestuurders zwegen werden, worden nu heeft eerst een lange rij van en genodigden. Tijdens de benoemd. De politieke partijen instellingen en d die Soomitaanka Dugsiga dhexe gudahiisa Ramadaan wey bilaabantay Isniinta, 27 Okotoobar, muslimiinta waxaa u bilaabmatay bishii ramadaan. Calaamadaha ramadaank bilaabinteeda waxay sii kordhaya si la taabankaro isdhexgalkii Nederland. Dadka Nederland u dhashay badankoodu way garanayaan in astaamaha lagu yaqaano ramadaanku ay tahay in aan maalintii waxna la cunin waxna la cabin.Ta macnaheedu ay tahay in nolosha camaliga ah (professinele) ee muslimiintu waqtiga ramadaanka ey sideedii u soconeyso. Ma aha in bil dhan duruustoodii ama hawshoodii iska dhaafayaan. Maxay arkaayaan Haayadaha Nederlandka ahi markey qeyb ka mid ah ardeydoodi soomayaan sidey ka yeeli lahaayeen?. Dadka kala midabk kala duwan ee Tilburg waxay la hadlayaan dhowr ka mid ah iskuulada dhexe Soomida iyo iskuulka Ramadaanku waxay si toos ah u taabanaysaa iskuulada dhexe sababtoo ah ku dhawaad dhamaan ardeyda muslimiinta ah way ka qeyb qadanayaan soomista. Telefooney iskuuladii iskula dhexwareegeen waxayna I ogaadeen in iskuulba siduu doono yeelo. Qeybt aad u weyn ama ugu badan ee dhalinyarada muslimiinta ah ee Nederland way ka qeyn qaadanayaan soonka. Islamarkaasna way fulinayaan waxii waajibaad ah ee iskuulka looga baahan yahay. Laakiin qeyb aad u yar ayaa u qabsada ramadaanka marmarsiinyo ay iskuulka kaga maqnaadaan ama ay u isticmaalaan soonka muran ay waxyaalaha qaarkood in ayna ka qeyb gelin. Badanaa waxay noqotaa in xiisadaha jimicsiga (gymnastieklessen) wax laga bedelo. Waqtiga iskuulku leeyahay dabaal laga horyimaado in waqtiga ramadaanka ah in ayan ardaydu aaney ka qeyb qaadan, sababtoo ah in ay biyahu dhegaha iyo indhaha ka geleyaan. Sidaas ayey waayo aragnimo ka heleen masuuliyiinta iskuulku.meelkastana waa wax shaqsi muslim ah, markaas way ku caawiyaan sidii ay ardeydooda ugu fududeyn lahaayeen sababtoo ah sidaas weeye ramadaanku. Iskucelcelintu waxay taalaa dhamaadka ramadaanka waqtiga Ciid al fidriga taasoo ay keento in ciidaha badankoodu umadaha kala duwan awgood dhacaan maalmo kala duwan, sababtoo ah marokaanka iyo Turkida 00 xadida ama raadiya meesha ay marooko ama Turkaya ka dhacdo ama in ay iska qaataan bisha cusub ee soo baxda markey arkaan. Waqtiyada ay fasaladu dhameystimayn ayaa dheeranaya. Taasina waxay dhibaato u keentaa sidii jadwalka iskuulka loo hagaajinlahaa, ardeyduna waxay seegtaa duruus aan lagu soo celin karin. Wareysi lala yeeshay iskuulada waxaa la sheegey in ardeydu fasax noqon karto hal maalin Cid al fidriga hadii waalidiintu waqti ka hor warqad codsi ah soo qoraan. Taasina waxay keeneysaa in dhowr maalmood fasaladu aanay dhammeystimeyn 00 ay macalimiintuna ay ku tahay marxalad daalis ah se islamarkaasna ay tahay wax la fahmi karo. Soomista iyo qawaaniinta caaffmaadka Soomistu kuma haboona in uu soomo qof xanuunsanaya ama jirani. Qawaaninta iyo isticmaalka waqtiga ramadaanka ah waxaa dhacaysa in qofka muslimka ah ee jirani marxaladii bogsigiisa dub u dhici karo ama uu istaagi karaba, mararka qaarkoodna ay noqoto caafimaadka qofka jirani ay khatar gasho. Waxaa tusaale u soo qaadataa haddii uu qofka jirani maalintii dawadii loo qorey qaadan waayo ama irbadii isku muddi waayo, ama uu ogolaan waayo baadhitaankii lagu sameyn lahaa, ama cuntada gaarka ah ee loo qorey (dieet) 00 uu la socon waayo. Haayada Caafimaadka ee Nederland waxay sameysey warbixin ku saabsan arimahaas 00 ku kala qoran afafka Nederlands, Turk Arabi Soomaali iyo Farisi. Waxaadna ka soo downloadgareyn kartaan websiteka www.nigz.nl Elke moskee wordt gezien als Mekka naar Medina. een schakel in de keten die De moskee is in de eerste begint bij de eerste moskee, de instantie de gebedsruimte van jong Kuba. De Kuba werd gesticht in moslims die net als de kerk het jaar 622 door profeet voor christenen midden in de leslokalen, Mohammed na zijn vlucht uit gemeenschap der gelovigen een conferentieruimte, ment om aan bepaalde dingen Suiker-feest, als dat van te niet mee te hoeven doen. voren door de ouders schrifte- De scholen van hun kant, pas- lijk is aangevraagd. Dat heeft sen vaak de gymnastieklessen dan wel tot gevolg dat meerde- aan. Bij schoolzwemmen kan re dagen de klassen onvolledig het voorkomen dat leerlingen zijn. Een situatie die. de hieraan tijdens de ramadan schoolleiding vervelend vindt, niet willen meedoen, omdat ze maar waar tegelijkertijd toch dan met ogen en oren in aan- ook wel begrip voor is. raking komen met water. Maar, zo ervaart men binnen de Vasten en de schoolleiding, het is vooral een gezondheidsregels zaak van de individuele moslim Vasten is niet in elk geval wense- en dus ook voor hun leerlingen lijk, bijvoorbeeld als iemand ziek om zo gewoon mogelijk deel te is. De regels en gebruiken nemen aan het dagelijkse tijdens de ramadan kunnen het leven, want dat hoort uiteinde- genezingsproces van een moslim lijk ook bij de ramadan. ramadan begint Vasten en de school Wrijfpunten liggen er vooral steeds verder ingeburgerd te Zo krijgen de scholen voor rond het einde van de ramadan raken in Nederland. De meeste voortgezet onderwijs direct te bij het Suikerfeest. Het komt gevaar gebracht. Dit kan bij- autochtone mensen weten maken met de ramadan, omdat nu meer voor dat het suiker- voorbeeld inmiddels wel dat 'niet eten vrijwel alle islamitische leerlin- feest in de verschillende ge- patiënt en drinken overdag' een van de gen hieraan meedoen. Een meenschappen op verschillen- voorgeschreven belangrijkste kenmerken van telefonische rondgang langs de dagen valt, dit vanwege de inneemt, een injectie weigert, de ramadan is. Het 'professio- enkele scholen leert dat de oriëntering op Marokko, zich niet houdt aan de voor- nele' leven van de moslim moet ervaringen van de scholen Turkije of de eigen waarneming schriften van een onderzoek of tijdens de ramadan zo gewoon wisselend zijn. Het grootste van de nieuwe maan. De perio- een dieet niet meer mogelijk doorgaan. Het is niet deel van de moslimjongeren de dat klassen incompleet zijn, Het Nederlands de bedoeling alles een maand doet mee aan de ramadan, duurt daardoor langer, lang op zijn beloop te laten, maar voldoet daarnaast ook rooster is daar moeilijker Maar toch, wat merken aan zijn of haar verplichtingen te stemmen en leerlingen mis- gemaakt in de volgende talen: Nederlandse instellingen ervan op school. Slechts een klein sen dus onherroepelijk lesstof. Nederlands, Turks, Arabisch, deel grijpt de ramadan aan om Op de geïnterviewde scholen Somatisch en Farsi. van school weg te blijven of kunnen leerlingen in principe Deze kan gedownload worden tijd kost en dat zo bekeken all ochtonen het helemaal niet slecht doen. De andere groep vond dat allochtonen zelf te weinig hebben gewerkt aan het verbeteren van de eigen posi tie, dat allochtonen te zeer gericht zijn op de eigen groep en veel te veel de kans hebben gekregen om zich afzijdig van ïr gekregen. Maar Burgers vooral over feiten gingen, de Nederlandse samenleving te '”i is er meer open- De commissie onder voorzitter- speelt bij dit onderzoek de houden en aan de eigen nor- gereserveerd heid, dingen die vroeger ver- schap van WD'er Stef Blok beleving van de ondervraagden men en waarden vast te hou- zwegen werden, worden nu heeft eerst een lange rij van een grote rol. Een autochtoon den. Waar de meeste aanwezi- genodigden. Tijdens de benoemd. De politieke partijen instellingen en politici in een achterstandswijk die gen het over eens waren was inspraakavond in de Ypelaer maken zich tegenwoordig sterk gehoord die betrokken waren veel last heeft van groepen all- kon iedereen die een mening voor oorspronkelijk bij het minderhedenbeleid, ochtone hangjongeren kijkt, was en dat het voor allochto- had over integratie die mening Nederlandse of westerse nor- Daarnaast heeft de commissie ongetwijfeld anders tegen het nen vaak ook niet duidelijk was geven. Voorzitter Stef Blok van men en waarden, van de een tournee door het land onderwerp aan dan een alloch- de WD gaf alle sprekers in prin- allochtoon wordt veel meer gemaakt. In Amsterdam, toon die een goede baan heeft, De vraag wat is integratie, cipe drie minuten, maar aan de verwacht. Tegen deze achter- Tilburg en nog twee andere de taal goed spreekt en wiens waaraan meet je integratie af, grond speelt zich ook het steden 'zijn enkele dagen lang kinderen het goed doen op werd dan ook regelmatig onderzoek af dat een tijdelijke lokale instellingen gehoord school. gesteld en moet misschien Tweede Kamer commissie ver- over de uitvoering van het Deze kwestie liep dan ook als eerst beantwoord worden, richt naar het al dan niet sla- beleid. Ook heeft de commissie de rode draad door de avond voordat het succes of falen van Integratie en de multiculturele gen van dertig jaar integratie- gesproken met burgers, heen. Want bijna dertig inspre- het integratiebeleid kan samenleving zijn de laatste tijd beleid. Een parlementaire Autochtonen en allochtonen, kers waren voortdurend in het nieuws, onderzoekscommissie is een die iets te zeggen hebben over verdelen in de twee groepen: deze is het integratiebe- een groep die vond dat alloch- daar het antwoord C’ opkomst en de dood van Pim Kamer inzet om de effecten en leid gelukt of niet. tonen te weinig kansen krijgen formuleren en zo ooi Fortuyn heeft het integratiede- resultaten van het integratie- In tegenstelling tot eerdere om daadwerkelijk mee te doen, toekomst duidelijkheid kan bat een heel ander, meer dwin- beleid boven water te krijgen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2003 | | pagina 9