tfigadsbehandeling in teken van bezuinigingen
stelt
eken naar compensatiemogelijkheden
waar ze niet moeten vallen
wagen
Anja van de Westelaken (Groenlinks):
Uitvoering minimabeleid
Schot voor de boeg van alle fracties
Marcel Degen (Algemeen Belang)
Koi
Geert Naaijkens (VVD):
Kerkeerd financieel beleid
Nell Schoenmakers (TOP):
Subjectsubsidie
65+ers mag niet
in de ban
Johan van den Hout (SP):
Kollege spant paard achter de
Marlies Scheepens (CDA):
Klaar ligt voor burgers de grens?
K onze grootste zorg
Willem Bartelings (D66):
ïïiïe burger krijgt minder service voor meer geld
Marieke Moorman (PvdA):
ITe klappen vallen in de hoek
DE TILBURGSE KOERIER
I 2003 - PAGINA 14
■DONDERDAG 30 OKTOBER 2003 - PAGINA 15
gemeente Tilburg
Raadswerk
e stad’
langrijke
zijn: het
erlijk e
rgoedii
zijn
ech-
dicapten
Fotografie:
lelijke
Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg 30 oktober 2003
an Ameijde,
i forse bezuini-
en de kwaliteit
arts is zich
laar dat is nog
ciën moet hij de
it Den Haag,
p last van het
deze regering
uinigingen in
len dat Tilburg
tellen.’
r gehandicapten,
at te stellen zo
eving te functio-
iletverhogers en
-smiddel als een
Diftar
De woonlasten stijgen. Voor
een deel kan de gemeente
daar niets aan doen.
Bijvoorbeeld met de afvalstof-
iede
dat
izen van
leren en
schade
Groot
lint met de
lende fracti
nomische f
maakt wore
ge. Op 4
>rde en
veilic
Heti
Uitgave:
Realisatie:
inde jaren valt er
begroting
t college
ieuw beleid zoals
geweld en uitbreiding
iing. Wat ons betreft lig
het terrein van milieu.
.Jt al op b(
jvoorbeeld duurzame inrichti
terreinen of vervoersmans
lard nodig 3
trijding.
goedkop'
jrgaar
let is echt een I
tkig heeft het
or nit
moeite heeft
subjectsubsidie
hebben om
op
Jan
ileving die
.1 opge-
solida-
■i hun
-»es in
■Qn als veilic
De grootste
tinima. Hoewel
gesteld is om de pijn
alt niet te ontkennen
bezuinigin
maar liefst
den gedi<
begrotinc
subjects
voorzier
houden van gesubsidieer
izen hebben,
ontys
eid in Tilburg
begroting
arbeid moet
^Raadsgriffie gemeente Tilburg
■Comn^inicatieadviesbureau Mercuur
gemeente Tilburg
Beeldveld Wilfried Scholtes
mening. Essent bepaalt haar eigen prij-
i. Wij willen aandringen op een onder-
ek om in Tilburg een systeem met
ie afvalstoffentarieven
De raadsdebatten over de begroting zijn uiteraard openbaar. Op 3
november start de vergadering om 17.00 uur en op 4 november
om 14.00 uur.
ioor franje te
rken’, aldus Jan
intact. De forse
ren, blijven
gaan gewoon
het met een
>en we dat zoveel
met kosten voor
villen realiseren,
r het rijk
olgens Ja
samenle
tregelen c
zogeheten sonu«
ebben, toch hun
turtconciërges in
steken 9 ton in de
3p dat punt
"We zijn fc
ting doet
leder
jse beleid staat
In tegenstelling
gering de sub-
in de ban
ing ech
te zaak,
ie 65 geen
meer geres
schalige projec
ren deze de aa
Tilburg m<
dergelijke
zetten. Wij
de verhogir
Het parke
zijn. Je kt
afrer
plaatse-
gramma Afzender
jegrotingsbehande-
Piekbus
Wat betreft woningbouw blijvt
hameren dat er ook voor de h
mens voldoende keuzemogeli.
moeten zijn i
van sociale woning
bouw. Wij strijden
tegen een onevenwich
tige opbouw van wij
ken en buurten. We zi.
tevreden over de maat
regelen om de fysieke
en vooral sociale
igheid te vergroten.
is heel verstandig dat, geen geld
voor uitbreiding van schuldhulp
verlening. Hiervan gaat ook een
preventieve werking uit. De
Tilburgse regeling in het kader
van de Wet voorzieningen
Gehandicapten was uitgebrei
der dan landelijk verplicht
was. Bezuinigen op dit ter
rein is weliswaar mogelijk,
maar moet ook uiterst voor
zichtig gebeuren. Ook moet
er intensiever gekeken wor
den naar het rendement en
het mogelijke hergebruik van de
geleverde hulpmiddelen.
wordt gedaan. Natuurlijk is
het voor een deel gewoon
overmacht omdat het beleid
door de regering bepaald
wordt. Maar er liggen ook
kansen die we moeten benut
ten. Bijvoorbeeld een collec
tieve ziektekostenverzeke
ring of een kortingspas voor
minima. Daar zullen
we zeker op aandrin
gen.
"Een compliment voor het
college dat ze met een bezui
nigingstaakstelling van 9
miljoen euro toch een slui
tende begroting hebben. Het
zijn immers zware tijden
waarin het economisch
gewoon niet mee zit. Toch
zijn we niet echt tevreden.
De tarieven
van allerlei
zaken wor
den ver
hoogd. Dat
is direct
voelbaar in
de porte
monnee van
de burger.
Maar dat is te makkelijk.
Waarom is niet meer geke
ken naar de efficiency van
de gemeentelijke organisatie
zelf? Daar valt zeker nog
wat te besparen. De kosten
voor grote toekomstige pro
jecten zijn gelukkig wel
afgedekt. Dat moet ook wel
want we kunnen minder spa
ren dan voorgaande jaren.
Het minimabeleid baart ons
grote zorgen.
We zaten in Tilburg op de
goede weg, maar we lopen
nu het risico dat alles wat
opgebouwd is weer teniet
igrotingsvoorstellen voor volgend jaar
>n met name gekenmerkt door de vele
-:'iingen die noodzakelijk zijn. Er moet
nciSt een gat van 9 miljoen euro wor-
licht. Belangrijke onderdelen van de
Jng 2004 zijn: het afschaffen van de
-tsubsidie, de bezuinigingen op de Wet
.eningen Gehandicapten, het overeind
»rde arbeidsplaatsen,
lorzieningen, de
jaren zullen
en het wettelijk
n uit te rijzen. Het
net 1,3 miljoen
manieren.
irzieningenniveau
ikelijk van het
de extra maatregelen op het gebied van veiligheid, de tarieven en
de investeringen in grote projecten in de stad.
eserveerd wordt voor groot-
:ecten. Natuurlijk bevorde-
uc aantrekkingskracht van
maar in mindere tijden moetje
<e zaken maar even in de ijskast
*':j kunnen ons goed vinden in
oging van de parkeertarieven,
ceerbeleid moet kostendekkend
cunt het autoverkeer nauwelijks
immen, maar je hoeft het ook niet
extra aantrekkelijk te maken.
Bovendien is er op de momenten waar
op veel gewinkeld wordt een goed alter
natief voorhanden in de vorm van een
'piekbus'."
jven we erop
lagere inko-
alijkheden
i in de vorm
>n: waarom zien we
>s je dus helemaal
•litstel van n-u*
Vreedeplein of
Masterplan Binnenstad niet
ste doorn in het c
inkomensonafhanl
de sportt;
de dupe,
ste schot
Maar 1
Die is
dat de klappen vallen in de hoek
waarin ze juist niet moeten vallen.
Ook op de Wet voorzieningen
Gehandicapten is enorm bezuinigd en
daar hebben we toch wel moeite mee.
Bij de begrotingsbehandeling zullen
we daar zeker op ter
zullen we aandacht v
wat met wonen te m<
lijk een begroting van bezui-
het een goede zaak dat er
ligd wordt. Het veilig-
We blijven als
mst allemaal van
g belangrijk. We
ommissie Fijnaut
"De enorme bezuinigingen waarmee
we nu geconfronteerd worden, waren
natuurlijk voorzien. Gelukkig is een
goede keuze gemaakt door af te blij
ven van onderwerpen als veiligheid,
wonen en cultuur. De grootste klap
valt echter bij de minima. Hoewel
veel in het werk g
te verzachten, val
Op maandag 3 en dinsdag 4 november a.s.
behandelt de raad de begroting voor 2004
en de jaren daarna. De begroting is nu nog
een voorstel van het college van burge
meester en wethouders. Over dat voorstel
leest u meer op de pagina hiernaast
anger aankomen.
al de hand op de
iruggang is ook
nee van de
ming uit. ‘Maar de
tn euro die we nu
ie jaren, had veel
ils het rijk ons
en had gesteld.’
Doorn in 't oog
En wat wij ons dan afvrager
economisch gebied? Daar lees
ting. Waarom volgt er geen ui
Vrei
Bedrijvigheid stimuleren
Verder lezen we niets terug over beleid voor
starters of innovatieprojecten. Dit terwijl we 1
toch zoveel kennis en kunde binnen onze stadsgrenzt,
We denken hierbij aan de Universiteit van Tilburg, Fop*
Hogescholen en Hogeschool Brabant. De bedrijvigheid
wordt maar matig gestimuleerd. De 30% van de totale
die bestemd is voor werk, bijstand en gesubsidieerde
creatiever ingezet worden. Ons voorstel is om mensen die nu in
de bijstand zitten werkzaamheden voor algemeen belang te laten
verrichten. Nu staan ze passief aan de kant terwijl er toch vol
doende werk is zoals gebouwenbeheer, groenbeheer et cetera.
Waar het gaat om veiligheid vinden wij de beschikbare
200.000,- voor de commissie Fijnaut te weinig. Wij willen eens
kritisch kijken naar de effectiviteit van de diverse begeleidings- en
praatclubjes die er nu zijn. Wij zijn van mening dat er forsere
maatregelen nodig zijn.”
dat er meer woningen komen. Maar hoeveel hiervan
zijn bestemd voor sociale woningbouw? Het milieu
krijgt ook een tik. Maar juist in tijden van eco
tegenslag moet meer geld vrijge-
rden voor het milieu.
Boventallige ambtenaren inzetten
Verder vragen wij ons af of je extra personeel moet
aantrekken voor het doorlopen van de WVG-dos-
siers met het oog op de bezuinigingen. In Tilburg
staan maar liefst 100 ambtenaren op non-actief die
vrijwel allemaal met behoud van salaris thuiszitten.
Ons voorstel Js om deze mensen na bijscholing aan
deze klus te zetten. Dat geldt ook voor de schuld
hulpverlening. Als gevolg van de bezuinigingen ver
wacht men een grotere toestroom. Door boventalli
ge ambtenaren in te zetten hoefje hiervoor geen
extra personeel aan te trekken. Hiermee bespaar je
enorm veel geld dat rechtstreeks voor de minima
gebruikt kan worden. De nauwe samenwerking tus
sen Stedelijk Jongerenwerk Attak en De Twern kan
onze goedkeuring wegdragen. Samenwerken is
altijd een goede zaak.’’
i 3 en 4 november
in de begroting
n rekening
toch behoefte
;en, dan kan dat
Waar ligt de
grens?
Het is een goed
ontwikkeling d<
'veiligheid' nu
echt een volwas
sen zorggebied is
geworden waar boven
dien extra geld naar toe
gaat. Wij zijn niet voor
niets de initiatiefnemer
van de commissie Veilig
Samenleven geweest.
Goed om te weten dat
voor de aanbevelingen
van deze commissie nu
al geld gereserveerd
wordt. Hiermee wordt
voorkomen dat het
eindrapport wegens
geldgebrek in een la
belandt. We zijn
geschrokken van de
verhoging van onder meer de
parkeertarieven. We weten
natuurlijk dat ook de burger een
deel van de lasten moet dragen,
maar waar ligt de grens? De
algemene economische ontwik
kelingen baren ons ook zorgen.
Er is immers een behoorlijke
injectie nodig om de economie
aan de gang te houden.
Hiervoor zullen we zeker extra
aandacht vragen.”
Onkostenvergoeding afschaffen
D66 wil inzetten op terugdringing van het autoge
bruik. Niet alleen hoeven er dan minder parkeergara
ges gebouwd te worden, ook de uitstoot van kwa
lijke gassen vermindert. En verder zijn wij geen
voorstander van zaken als de skybox van Willem II
ling is somber als
i bezuinigen,
waarschijnlijk
meer het gebrui-
in het geld voor
zowel voor inves-
:ingen te
nderwijs moet
ug en meug door-
Den Haag. Maar ik
e geen bezuinigingen op
il niets van terug in de begro-
megabouwprojecten als het Pieter
of wordt de uitvoering van het
opgeschort? Een laat-
oog is de verhoging van de
inkelijke afvalstoffenheffing en
jorttarieven. Daarvan zijn vooral de minima
Wij zijn van mening dat juist de sterk-
luders de zwaarste lasten moeten dragen,
kijk wat bijvoorbeeld met de OZB gebeurt.
inkomensafhankelijk maar gaat amper
omhoog."
terugkomen. Verder
ïit vragen voor alles
maken heeft. Er
zijn heel veel voornemens
maar het duurt veel te lang
voordat woningen, vooral
in de sociale huursector, er
daadwerkelijk komen.
Bovendien is de huurprijs
vaak te hoog.
"In tegenstelling tot voor
geen geld te verdelen. He
met bezuinigingen. Gelukk
toch ruimte gevonden voor
de aanpak van huiselijk g
van de schuldhulpverlenii
gen de pijnpunten op het
Vorige keer is hier ook al op bezuinigd terwijl
bijvoorbeeld duurzame inrichting van
bedrijfsterreinen of vervoersmanagement nog
steeds hard nodig zijn. Hetzelfde geldt voor
onkruidbestrijding. Chemische bestrijding is
weliswaar goedkoper in geld, maar is het ook
goedkoper als we kijken naar de vervolgsc
die deze vorm van bestrijding meebrengt?
punt van zorg is het minimabeleid, met name
het afschaffen van de subjectsubsidie. Ook al
zijn de bezuinigingen op dit vlak van bovenaf
opgelegd, toch vinden wij dat we de grenz
de wet moeten aftasten. Vooral voor kindc
jongeren is het van belang dat ze kunnen blijven
deelnemen aan de maatschappij.
"Het is overduidelij
nigen. Wij vinden h
niet op veiligheid bezuinig
heidshuis kan verder en binnenkort zien we
hiervan het resultaat. Wat betreft wonen kun
nen we niet genoeg benadrukken dat er vol
doende, en dan vooral
betaalbare, seniorenwo
ningen gebouwd moeten
worden. Dit bevordert
de doorstroom die nu
vaak niet gerealiseerd
wordt. De minima krij
gen het met deze begro
ting zwaar te verduren.
Dat geldt ook voor de
oudere 65+ers. Het Tilburgs<=
haaks op het landelijk beleid. In
tot andere minima heeft de regc.
jectsubsidie voor 65+ers niet in
gedaan. Het college volgt deze beslissh
ter niet. Dat is voor ons een kwalijke
Vooral ook omdat ouderen boven de
perspectief meer hebben op verbetering van
hun inkomen.
Veiligheid
De bezuinigingen in het kader
van de Wet voorzieningen
Gehandicapten hebben ook
onze aandacht. Die wet is ooit
in het leven geroepen om men
sen langer zelfstandig te laten
wonen. In hoeverre wordt dit
met de aanpassingen tenietgedaan, vragen wij ons
af. Het samengaan van Stedelijk Jongerenwerk Attak
met de Twern volgen wij op de voet. Dit mag
immers niet ten koste gaan van de uitvoering van
het jongerenwerk. Met de verhoging van de OZB
hebben wij^geen moeite. Bij de college-onderhande-
lingen hebben we hier immers al mee ingestemd.
Het is goed dat er geld vrijgemaakt is voor veilig
heid. Het is alleen nu nog onduidelijk, mede in
afwachting van de resultaten van de commissie
Fijnaut, waaraan dit besteed gaat worden. Voor
Groenlinks maakt dat veel verschil, dus blijven we
er bovenop zitten.”
fenheffing. Essent
zen. Wij Which aaiiun
zoek om in Til bum
gedifferentieerde
(Diftar) in te voeren.
Hierdoor ben je als
individu zelf in staat
om je kosten van
afval te drukken. We
moeten nu al naden
ken over de tekor
ten waarmee in
2005 geconfronteerd worden. Wellicht ligt
de oplossing bij het boventallig personeel
van de gemeente. Door ze anders in te
zetten komt geld vrij dat op een andere
manier besteed kan worden. Voor het
onderhouden van contacten heeft de
gemeente een skybox én een lobbyist tot
haar beschikking. Dat vinden wij teveel
van het goede. Er moet een duide
keuze gemaakt worden."
,2 miljoen in
imming: ‘Daarmee
Ie laagste
n voorzieningen
oor ze normaal
>ben. Dat moeten
>gen van het
lolitiek voeren.’
"Zo'n 8,4% gaat de burger meer betalen, maar meer
service? Ho maar. Integendeel, de burger krijgt min
der service en minder inspraak voor
meer geld. Het voorgestelde sociale
beleid betekent een verarming van de
maatschappij. Kijk naar de Wet
voorzieningen Gehandicapten.
Stroomlijnen is goed, maar om nu uit te
gaan van de goedkoopste aanpak gaat
ons te ver. We moeten niet inzetten op
de goedkoopste, maar op de beste kwa
liteit van leven. Ook wordt aangegeven
"Twee dingen vallen ons meteen op. In de voorgelegde begroting
merk je direct de gevolgen van het asociale rijksbeleid van
Balkenende II. De levensomstandigheden van de minima worden
aangetast. Daarnaast zien wij dat het college amper i
gedaan om hier iets tegen te ondernemen. De hele si
wordt in één keer afgekapt terwijl ze best de ruimte
het anders aan te pakken. Bovendien valt het nog te bezien hoe
'hard' deze wet is. Er zijn heus wel mogelijkheden om via de
'achterdeur' dingen te ondernemen. En dat blijkt ook wel, want er
is meer geld voor schuldhulpverlening beschikbaar. Erg logisch.is
dat niet. Er is wel extra geld voor minima, maar ze moeten eerst in
moeilijkheden raken voordat ze hierop recht hebben. Dat is het
paard achter de wagen spannen. Dat geldt ook voor de Wet
voorzieningen Gehandicapten. Iedereen zegt wel dat die in Tilburg
erg luxe is, maar dat is niet zo.
boos over het feit dat het college met deze begro
t alsof er economisch gezien niets aan de hand is.
sreen staat op de nullijn, maar de woonlasten gaan wel
omhoog met 8,5%. Vorig jaar heeft het college weliswaar
afgesproken dat de OZB jaarlijks met 2% extra verhoogt
wordt, maar waarom dit besluit niet heroverwegen? De
parkeertarieven gaan maar liefst 13% omhoog. Een slecht
signaal want hiermee worden alle inspanningen van de
detailhandel in de binnenstad om beter te presteren weer
tenietgedaan. Het is schandalig dat bespaard wordt op
grootschalige investeringen. Dit is naar onze mening een
te makkelijke manier van bezuinigen en het remt de ont
wikkeling van een stad. Jammer is het ook dat er geen
actief economisch beleid gevoerd wordt. In Tilburg zijn
maar net zoveel arbeidsplaatsen als de eigen beroepsbe
volking groot is. Dit in tegenstelling tot andere steden die
ook mensen uit de regio werkgelegenheid bieden.
Voorproefje
In deze extra aflevering van Raadswerk laten alle raadsfracties de
lezer al in grote lijnen weten hoe ze tegen de voorstellen van het
college aankijken. Ze geven min of meer een voorproefje van de
reacties waar ze volgende week mee komen.
Op donderdag 13 november is Raadswerk weer gewijd aan de
begroting. Dan leest u over de belangrijkste commentaren en
besluiten. Onderwijl kunt u de debatten bijhouden in de
lijke pers. Bovendien besteedt het televisieprogr
Gemeente Tilburg vanavond aandacht aan de be
ling; te zien op Regio TV vanaf 18.00 uur.
Moties en amendementen
Op 3 en 4 november behandelt de raad de begroting.
Dat begint met de algemene beschouwingen door de
verschillende fracties en een reactie daarop van het college
november komen de verschillende onderwerpen aan de or<
gaan de raadsleden met elkaar in debat.
De raad kan besluiten om de begroting op onderdelen te wijzi
gen. Dit gebeurt door middel van amendementen die in meerder
heid moeten worden aangenomen. De raad kan ook opdrachten
meegeven aan het college. Dat gebeurt in de vorm van moties.
Uiteindelijk geeft de raad al dan niet zijn goedkeuring aan de
begroting. Die vormt dan voor 2004 een belangrijk beleidskader
en werkt door tot en met 2007.
en een glossy magazine als 'Tilburg Magazine'. Dat geld kan
beter gebruikt worden, evenals de subsidies die nu naar
levensbeschouwelijk onderwijs gaan. De raad en het college
moeten zelf ook letterlijk een duit in het zakje doen.
Schaf de onkostenvergoeding van de raadsleden af en je
bespaart ruim 150.000. Het college zou het voorbeeld
van Willem II moeten volgen en 10% van hun inkomsten
moeten inleveren. Nog eens 50.000. Tot slot zetten wij
onze vraagtekens bij de 9 ton die structureel naar de
Diamantgroep gaat terwijl ze wel sponsor zijn van Tilburg
Trappers. Eerst maar eens de prioriteiten juist stellen voor
dat Diamant 'gesponsord' wordt."
"Uit de begroting is goed op te
maken dat het college pogingen
heeft gedaan om zijn sociale
gezicht te laten zien. Dat moet ook
bij een centrum-links college. Wat
ons wel frustreert is dat we vanwe
ge overheidsingrijpen afscheid
moeten nemen van de subjectsub
sidies en op zoek moeten naar
compensatiemogelijkheden voor
de minima, bijvoorbeeld de instel
ling van een collectieve ziekte
kostenverzekering of de invoering
van een stadspas. Ook is het goed
dat er extra geld beschikbaar is
I