tfigadsbehandeling in teken van bezuinigingen stelt eken naar compensatiemogelijkheden waar ze niet moeten vallen wagen Anja van de Westelaken (Groenlinks): Uitvoering minimabeleid Schot voor de boeg van alle fracties Marcel Degen (Algemeen Belang) Koi Geert Naaijkens (VVD): Kerkeerd financieel beleid Nell Schoenmakers (TOP): Subjectsubsidie 65+ers mag niet in de ban Johan van den Hout (SP): Kollege spant paard achter de Marlies Scheepens (CDA): Klaar ligt voor burgers de grens? K onze grootste zorg Willem Bartelings (D66): ïïiïe burger krijgt minder service voor meer geld Marieke Moorman (PvdA): ITe klappen vallen in de hoek DE TILBURGSE KOERIER I 2003 - PAGINA 14 ■DONDERDAG 30 OKTOBER 2003 - PAGINA 15 gemeente Tilburg Raadswerk e stad’ langrijke zijn: het erlijk e rgoedii zijn ech- dicapten Fotografie: lelijke Maandelijkse rubriek van de gemeenteraad van Tilburg 30 oktober 2003 an Ameijde, i forse bezuini- en de kwaliteit arts is zich laar dat is nog ciën moet hij de it Den Haag, p last van het deze regering uinigingen in len dat Tilburg tellen.’ r gehandicapten, at te stellen zo eving te functio- iletverhogers en -smiddel als een Diftar De woonlasten stijgen. Voor een deel kan de gemeente daar niets aan doen. Bijvoorbeeld met de afvalstof- iede dat izen van leren en schade Groot lint met de lende fracti nomische f maakt wore ge. Op 4 >rde en veilic Heti Uitgave: Realisatie: inde jaren valt er begroting t college ieuw beleid zoals geweld en uitbreiding iing. Wat ons betreft lig het terrein van milieu. .Jt al op b( jvoorbeeld duurzame inrichti terreinen of vervoersmans lard nodig 3 trijding. goedkop' jrgaar let is echt een I tkig heeft het or nit moeite heeft subjectsubsidie hebben om op Jan ileving die .1 opge- solida- ■i hun -»es in ■Qn als veilic De grootste tinima. Hoewel gesteld is om de pijn alt niet te ontkennen bezuinigin maar liefst den gedi< begrotinc subjects voorzier houden van gesubsidieer izen hebben, ontys eid in Tilburg begroting arbeid moet ^Raadsgriffie gemeente Tilburg ■Comn^inicatieadviesbureau Mercuur gemeente Tilburg Beeldveld Wilfried Scholtes mening. Essent bepaalt haar eigen prij- i. Wij willen aandringen op een onder- ek om in Tilburg een systeem met ie afvalstoffentarieven De raadsdebatten over de begroting zijn uiteraard openbaar. Op 3 november start de vergadering om 17.00 uur en op 4 november om 14.00 uur. ioor franje te rken’, aldus Jan intact. De forse ren, blijven gaan gewoon het met een >en we dat zoveel met kosten voor villen realiseren, r het rijk olgens Ja samenle tregelen c zogeheten sonu« ebben, toch hun turtconciërges in steken 9 ton in de 3p dat punt "We zijn fc ting doet leder jse beleid staat In tegenstelling gering de sub- in de ban ing ech te zaak, ie 65 geen meer geres schalige projec ren deze de aa Tilburg m< dergelijke zetten. Wij de verhogir Het parke zijn. Je kt afrer plaatse- gramma Afzender jegrotingsbehande- Piekbus Wat betreft woningbouw blijvt hameren dat er ook voor de h mens voldoende keuzemogeli. moeten zijn i van sociale woning bouw. Wij strijden tegen een onevenwich tige opbouw van wij ken en buurten. We zi. tevreden over de maat regelen om de fysieke en vooral sociale igheid te vergroten. is heel verstandig dat, geen geld voor uitbreiding van schuldhulp verlening. Hiervan gaat ook een preventieve werking uit. De Tilburgse regeling in het kader van de Wet voorzieningen Gehandicapten was uitgebrei der dan landelijk verplicht was. Bezuinigen op dit ter rein is weliswaar mogelijk, maar moet ook uiterst voor zichtig gebeuren. Ook moet er intensiever gekeken wor den naar het rendement en het mogelijke hergebruik van de geleverde hulpmiddelen. wordt gedaan. Natuurlijk is het voor een deel gewoon overmacht omdat het beleid door de regering bepaald wordt. Maar er liggen ook kansen die we moeten benut ten. Bijvoorbeeld een collec tieve ziektekostenverzeke ring of een kortingspas voor minima. Daar zullen we zeker op aandrin gen. "Een compliment voor het college dat ze met een bezui nigingstaakstelling van 9 miljoen euro toch een slui tende begroting hebben. Het zijn immers zware tijden waarin het economisch gewoon niet mee zit. Toch zijn we niet echt tevreden. De tarieven van allerlei zaken wor den ver hoogd. Dat is direct voelbaar in de porte monnee van de burger. Maar dat is te makkelijk. Waarom is niet meer geke ken naar de efficiency van de gemeentelijke organisatie zelf? Daar valt zeker nog wat te besparen. De kosten voor grote toekomstige pro jecten zijn gelukkig wel afgedekt. Dat moet ook wel want we kunnen minder spa ren dan voorgaande jaren. Het minimabeleid baart ons grote zorgen. We zaten in Tilburg op de goede weg, maar we lopen nu het risico dat alles wat opgebouwd is weer teniet igrotingsvoorstellen voor volgend jaar >n met name gekenmerkt door de vele -:'iingen die noodzakelijk zijn. Er moet nciSt een gat van 9 miljoen euro wor- licht. Belangrijke onderdelen van de Jng 2004 zijn: het afschaffen van de -tsubsidie, de bezuinigingen op de Wet .eningen Gehandicapten, het overeind »rde arbeidsplaatsen, lorzieningen, de jaren zullen en het wettelijk n uit te rijzen. Het net 1,3 miljoen manieren. irzieningenniveau ikelijk van het de extra maatregelen op het gebied van veiligheid, de tarieven en de investeringen in grote projecten in de stad. eserveerd wordt voor groot- :ecten. Natuurlijk bevorde- uc aantrekkingskracht van maar in mindere tijden moetje <e zaken maar even in de ijskast *':j kunnen ons goed vinden in oging van de parkeertarieven, ceerbeleid moet kostendekkend cunt het autoverkeer nauwelijks immen, maar je hoeft het ook niet extra aantrekkelijk te maken. Bovendien is er op de momenten waar op veel gewinkeld wordt een goed alter natief voorhanden in de vorm van een 'piekbus'." jven we erop lagere inko- alijkheden i in de vorm >n: waarom zien we >s je dus helemaal •litstel van n-u* Vreedeplein of Masterplan Binnenstad niet ste doorn in het c inkomensonafhanl de sportt; de dupe, ste schot Maar 1 Die is dat de klappen vallen in de hoek waarin ze juist niet moeten vallen. Ook op de Wet voorzieningen Gehandicapten is enorm bezuinigd en daar hebben we toch wel moeite mee. Bij de begrotingsbehandeling zullen we daar zeker op ter zullen we aandacht v wat met wonen te m< lijk een begroting van bezui- het een goede zaak dat er ligd wordt. Het veilig- We blijven als mst allemaal van g belangrijk. We ommissie Fijnaut "De enorme bezuinigingen waarmee we nu geconfronteerd worden, waren natuurlijk voorzien. Gelukkig is een goede keuze gemaakt door af te blij ven van onderwerpen als veiligheid, wonen en cultuur. De grootste klap valt echter bij de minima. Hoewel veel in het werk g te verzachten, val Op maandag 3 en dinsdag 4 november a.s. behandelt de raad de begroting voor 2004 en de jaren daarna. De begroting is nu nog een voorstel van het college van burge meester en wethouders. Over dat voorstel leest u meer op de pagina hiernaast anger aankomen. al de hand op de iruggang is ook nee van de ming uit. ‘Maar de tn euro die we nu ie jaren, had veel ils het rijk ons en had gesteld.’ Doorn in 't oog En wat wij ons dan afvrager economisch gebied? Daar lees ting. Waarom volgt er geen ui Vrei Bedrijvigheid stimuleren Verder lezen we niets terug over beleid voor starters of innovatieprojecten. Dit terwijl we 1 toch zoveel kennis en kunde binnen onze stadsgrenzt, We denken hierbij aan de Universiteit van Tilburg, Fop* Hogescholen en Hogeschool Brabant. De bedrijvigheid wordt maar matig gestimuleerd. De 30% van de totale die bestemd is voor werk, bijstand en gesubsidieerde creatiever ingezet worden. Ons voorstel is om mensen die nu in de bijstand zitten werkzaamheden voor algemeen belang te laten verrichten. Nu staan ze passief aan de kant terwijl er toch vol doende werk is zoals gebouwenbeheer, groenbeheer et cetera. Waar het gaat om veiligheid vinden wij de beschikbare 200.000,- voor de commissie Fijnaut te weinig. Wij willen eens kritisch kijken naar de effectiviteit van de diverse begeleidings- en praatclubjes die er nu zijn. Wij zijn van mening dat er forsere maatregelen nodig zijn.” dat er meer woningen komen. Maar hoeveel hiervan zijn bestemd voor sociale woningbouw? Het milieu krijgt ook een tik. Maar juist in tijden van eco tegenslag moet meer geld vrijge- rden voor het milieu. Boventallige ambtenaren inzetten Verder vragen wij ons af of je extra personeel moet aantrekken voor het doorlopen van de WVG-dos- siers met het oog op de bezuinigingen. In Tilburg staan maar liefst 100 ambtenaren op non-actief die vrijwel allemaal met behoud van salaris thuiszitten. Ons voorstel Js om deze mensen na bijscholing aan deze klus te zetten. Dat geldt ook voor de schuld hulpverlening. Als gevolg van de bezuinigingen ver wacht men een grotere toestroom. Door boventalli ge ambtenaren in te zetten hoefje hiervoor geen extra personeel aan te trekken. Hiermee bespaar je enorm veel geld dat rechtstreeks voor de minima gebruikt kan worden. De nauwe samenwerking tus sen Stedelijk Jongerenwerk Attak en De Twern kan onze goedkeuring wegdragen. Samenwerken is altijd een goede zaak.’’ i 3 en 4 november in de begroting n rekening toch behoefte ;en, dan kan dat Waar ligt de grens? Het is een goed ontwikkeling d< 'veiligheid' nu echt een volwas sen zorggebied is geworden waar boven dien extra geld naar toe gaat. Wij zijn niet voor niets de initiatiefnemer van de commissie Veilig Samenleven geweest. Goed om te weten dat voor de aanbevelingen van deze commissie nu al geld gereserveerd wordt. Hiermee wordt voorkomen dat het eindrapport wegens geldgebrek in een la belandt. We zijn geschrokken van de verhoging van onder meer de parkeertarieven. We weten natuurlijk dat ook de burger een deel van de lasten moet dragen, maar waar ligt de grens? De algemene economische ontwik kelingen baren ons ook zorgen. Er is immers een behoorlijke injectie nodig om de economie aan de gang te houden. Hiervoor zullen we zeker extra aandacht vragen.” Onkostenvergoeding afschaffen D66 wil inzetten op terugdringing van het autoge bruik. Niet alleen hoeven er dan minder parkeergara ges gebouwd te worden, ook de uitstoot van kwa lijke gassen vermindert. En verder zijn wij geen voorstander van zaken als de skybox van Willem II ling is somber als i bezuinigen, waarschijnlijk meer het gebrui- in het geld voor zowel voor inves- :ingen te nderwijs moet ug en meug door- Den Haag. Maar ik e geen bezuinigingen op il niets van terug in de begro- megabouwprojecten als het Pieter of wordt de uitvoering van het opgeschort? Een laat- oog is de verhoging van de inkelijke afvalstoffenheffing en jorttarieven. Daarvan zijn vooral de minima Wij zijn van mening dat juist de sterk- luders de zwaarste lasten moeten dragen, kijk wat bijvoorbeeld met de OZB gebeurt. inkomensafhankelijk maar gaat amper omhoog." terugkomen. Verder ïit vragen voor alles maken heeft. Er zijn heel veel voornemens maar het duurt veel te lang voordat woningen, vooral in de sociale huursector, er daadwerkelijk komen. Bovendien is de huurprijs vaak te hoog. "In tegenstelling tot voor geen geld te verdelen. He met bezuinigingen. Gelukk toch ruimte gevonden voor de aanpak van huiselijk g van de schuldhulpverlenii gen de pijnpunten op het Vorige keer is hier ook al op bezuinigd terwijl bijvoorbeeld duurzame inrichting van bedrijfsterreinen of vervoersmanagement nog steeds hard nodig zijn. Hetzelfde geldt voor onkruidbestrijding. Chemische bestrijding is weliswaar goedkoper in geld, maar is het ook goedkoper als we kijken naar de vervolgsc die deze vorm van bestrijding meebrengt? punt van zorg is het minimabeleid, met name het afschaffen van de subjectsubsidie. Ook al zijn de bezuinigingen op dit vlak van bovenaf opgelegd, toch vinden wij dat we de grenz de wet moeten aftasten. Vooral voor kindc jongeren is het van belang dat ze kunnen blijven deelnemen aan de maatschappij. "Het is overduidelij nigen. Wij vinden h niet op veiligheid bezuinig heidshuis kan verder en binnenkort zien we hiervan het resultaat. Wat betreft wonen kun nen we niet genoeg benadrukken dat er vol doende, en dan vooral betaalbare, seniorenwo ningen gebouwd moeten worden. Dit bevordert de doorstroom die nu vaak niet gerealiseerd wordt. De minima krij gen het met deze begro ting zwaar te verduren. Dat geldt ook voor de oudere 65+ers. Het Tilburgs<= haaks op het landelijk beleid. In tot andere minima heeft de regc. jectsubsidie voor 65+ers niet in gedaan. Het college volgt deze beslissh ter niet. Dat is voor ons een kwalijke Vooral ook omdat ouderen boven de perspectief meer hebben op verbetering van hun inkomen. Veiligheid De bezuinigingen in het kader van de Wet voorzieningen Gehandicapten hebben ook onze aandacht. Die wet is ooit in het leven geroepen om men sen langer zelfstandig te laten wonen. In hoeverre wordt dit met de aanpassingen tenietgedaan, vragen wij ons af. Het samengaan van Stedelijk Jongerenwerk Attak met de Twern volgen wij op de voet. Dit mag immers niet ten koste gaan van de uitvoering van het jongerenwerk. Met de verhoging van de OZB hebben wij^geen moeite. Bij de college-onderhande- lingen hebben we hier immers al mee ingestemd. Het is goed dat er geld vrijgemaakt is voor veilig heid. Het is alleen nu nog onduidelijk, mede in afwachting van de resultaten van de commissie Fijnaut, waaraan dit besteed gaat worden. Voor Groenlinks maakt dat veel verschil, dus blijven we er bovenop zitten.” fenheffing. Essent zen. Wij Which aaiiun zoek om in Til bum gedifferentieerde (Diftar) in te voeren. Hierdoor ben je als individu zelf in staat om je kosten van afval te drukken. We moeten nu al naden ken over de tekor ten waarmee in 2005 geconfronteerd worden. Wellicht ligt de oplossing bij het boventallig personeel van de gemeente. Door ze anders in te zetten komt geld vrij dat op een andere manier besteed kan worden. Voor het onderhouden van contacten heeft de gemeente een skybox én een lobbyist tot haar beschikking. Dat vinden wij teveel van het goede. Er moet een duide keuze gemaakt worden." ,2 miljoen in imming: ‘Daarmee Ie laagste n voorzieningen oor ze normaal >ben. Dat moeten >gen van het lolitiek voeren.’ "Zo'n 8,4% gaat de burger meer betalen, maar meer service? Ho maar. Integendeel, de burger krijgt min der service en minder inspraak voor meer geld. Het voorgestelde sociale beleid betekent een verarming van de maatschappij. Kijk naar de Wet voorzieningen Gehandicapten. Stroomlijnen is goed, maar om nu uit te gaan van de goedkoopste aanpak gaat ons te ver. We moeten niet inzetten op de goedkoopste, maar op de beste kwa liteit van leven. Ook wordt aangegeven "Twee dingen vallen ons meteen op. In de voorgelegde begroting merk je direct de gevolgen van het asociale rijksbeleid van Balkenende II. De levensomstandigheden van de minima worden aangetast. Daarnaast zien wij dat het college amper i gedaan om hier iets tegen te ondernemen. De hele si wordt in één keer afgekapt terwijl ze best de ruimte het anders aan te pakken. Bovendien valt het nog te bezien hoe 'hard' deze wet is. Er zijn heus wel mogelijkheden om via de 'achterdeur' dingen te ondernemen. En dat blijkt ook wel, want er is meer geld voor schuldhulpverlening beschikbaar. Erg logisch.is dat niet. Er is wel extra geld voor minima, maar ze moeten eerst in moeilijkheden raken voordat ze hierop recht hebben. Dat is het paard achter de wagen spannen. Dat geldt ook voor de Wet voorzieningen Gehandicapten. Iedereen zegt wel dat die in Tilburg erg luxe is, maar dat is niet zo. boos over het feit dat het college met deze begro t alsof er economisch gezien niets aan de hand is. sreen staat op de nullijn, maar de woonlasten gaan wel omhoog met 8,5%. Vorig jaar heeft het college weliswaar afgesproken dat de OZB jaarlijks met 2% extra verhoogt wordt, maar waarom dit besluit niet heroverwegen? De parkeertarieven gaan maar liefst 13% omhoog. Een slecht signaal want hiermee worden alle inspanningen van de detailhandel in de binnenstad om beter te presteren weer tenietgedaan. Het is schandalig dat bespaard wordt op grootschalige investeringen. Dit is naar onze mening een te makkelijke manier van bezuinigen en het remt de ont wikkeling van een stad. Jammer is het ook dat er geen actief economisch beleid gevoerd wordt. In Tilburg zijn maar net zoveel arbeidsplaatsen als de eigen beroepsbe volking groot is. Dit in tegenstelling tot andere steden die ook mensen uit de regio werkgelegenheid bieden. Voorproefje In deze extra aflevering van Raadswerk laten alle raadsfracties de lezer al in grote lijnen weten hoe ze tegen de voorstellen van het college aankijken. Ze geven min of meer een voorproefje van de reacties waar ze volgende week mee komen. Op donderdag 13 november is Raadswerk weer gewijd aan de begroting. Dan leest u over de belangrijkste commentaren en besluiten. Onderwijl kunt u de debatten bijhouden in de lijke pers. Bovendien besteedt het televisieprogr Gemeente Tilburg vanavond aandacht aan de be ling; te zien op Regio TV vanaf 18.00 uur. Moties en amendementen Op 3 en 4 november behandelt de raad de begroting. Dat begint met de algemene beschouwingen door de verschillende fracties en een reactie daarop van het college november komen de verschillende onderwerpen aan de or< gaan de raadsleden met elkaar in debat. De raad kan besluiten om de begroting op onderdelen te wijzi gen. Dit gebeurt door middel van amendementen die in meerder heid moeten worden aangenomen. De raad kan ook opdrachten meegeven aan het college. Dat gebeurt in de vorm van moties. Uiteindelijk geeft de raad al dan niet zijn goedkeuring aan de begroting. Die vormt dan voor 2004 een belangrijk beleidskader en werkt door tot en met 2007. en een glossy magazine als 'Tilburg Magazine'. Dat geld kan beter gebruikt worden, evenals de subsidies die nu naar levensbeschouwelijk onderwijs gaan. De raad en het college moeten zelf ook letterlijk een duit in het zakje doen. Schaf de onkostenvergoeding van de raadsleden af en je bespaart ruim 150.000. Het college zou het voorbeeld van Willem II moeten volgen en 10% van hun inkomsten moeten inleveren. Nog eens 50.000. Tot slot zetten wij onze vraagtekens bij de 9 ton die structureel naar de Diamantgroep gaat terwijl ze wel sponsor zijn van Tilburg Trappers. Eerst maar eens de prioriteiten juist stellen voor dat Diamant 'gesponsord' wordt." "Uit de begroting is goed op te maken dat het college pogingen heeft gedaan om zijn sociale gezicht te laten zien. Dat moet ook bij een centrum-links college. Wat ons wel frustreert is dat we vanwe ge overheidsingrijpen afscheid moeten nemen van de subjectsub sidies en op zoek moeten naar compensatiemogelijkheden voor de minima, bijvoorbeeld de instel ling van een collectieve ziekte kostenverzekering of de invoering van een stadspas. Ook is het goed dat er extra geld beschikbaar is I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2003 | | pagina 15