I
■4
■w
V
over
J
W—1
het verkeer
een
Een eigen gezichT voor ieder gebied
Schoon, heel en veilig
Een ToekomsTplan voor de Tilburgse binnensiad
BinnensTad Toïaal:
ren
DONDERDAG 19 JUNI 2003 - PAGINA 11
r
gers-
sa
HeT CebouW
BINNENSTAD
Pieter Vreedeplein
eer verkeer
et eenrichtings-
ussen. Fietsers
i brede trottoirs
I Piushaven
>aan Zuid komt
ingsweg voor
shaven. Deze
brug over de
len met de
rd. Zo ontstaat
verkeerssituatie
komstige
/en. Evenals een
1 dit gebied met
Zo wordt het
in andere stra-
rkeer voor
>r iedereen
Spoorlaan als fraaie entree
ui Tussen het Centraal Station en
t de Heuvelring wordt de
'i Spoorlaan een nieuw visite-
kaartje voor de binnenstad.
ien uitnodigende allee die een
raaie entree naar het hart van
Ie stad vormt. Aan de noord-
;ant (zonzijde) is er ruimte
ivoor een brede voetgangers-
la strook voorzien van mooie
x lestrating en het nodige
|roen. Een fraaie wandelroute
i laar het Pieter Vreedeplein.
Er is de laatste tijd veel geld en
energie gestoken in een mooie,
schone en veilige binnenstad.
Dat moet in de toekomst ook zo
blijven.
Als het aan de plannen van de gemeente ligt, krijgt de Tilburgse binnenstad de komende 1 5 jaar een ander
gezicht. Met een kantorensector die letterlijk de lucht in gaat, opgeknapte sfeervolle straatjes, meer en
gevarieerde winkels, veel groen, een nog beter aanbod van cultuur en horeca. Ook voor het verkeer zijn de
nodige ontwikkelingen te verwachten. Kortom, toekomstplannen genoeg. Ze staan in een allesomvattend
masterplan voor de binnenstad: Binnenstad Totaal.
Waarom een plan?
Hoezo een plan voor de binnenstad? Er liggen al zoveel rapporten!
Inderdaad, maar die gaan vaak over één onderwerp of één gebied. Om
al die plannen, ideeën en ontwikkelingen goed op elkaar af te stem
men is er nu één samenhangend totaalplan voor de binnenstad
gemaakt. Dat bevat reeds bestaande plannen, maar ook nieuwe. Alles
is in dit totaalplan op een rij gezet. Thema's als verkeer, wonen,
werken en winkelen. Maar ook de verschillende gebieden waarin je de
binnenstad kunt verdelen komen aan bod. In het plan staat de
volgende gedachte centraal: economische belangen, goede bereikbaar
heid en leefbaarheid moeten met elkaar in balans zijn.
Winkelen, wonen, werken en uitgaan
De Tilburgse binnenstad heeft al veel te bieden. Maar het kan nog
beter, staat in het masterplan. Neem bijvoorbeeld winkelen. Het win
kelgebied is inmiddels behoorlijk opgeknapt. Waar nu nog behoefte
aan is zijn bijzondere eigentijdse winkels.
Of kleine winkeltjes met bijzondere snuisterijen. De gemeente wil sti
muleren dat er meer winkels komen, maar niet meer van hetzelfde.
Wonen in de binnenstad is steeds meer in trek. Bestaande open plek
ken worden de komende jaren ingevuld. Om de hoek van de binnen
stad - in het gebied Piushaven - komen er zo'n 3.000 woningen bij. In
de Spoorzone zijn dat er ongeveer 2.400. Wonen in de binnenstad
Parkeerplaatsen en fietsen
stallingen
Er komen veel nieuwe parkeerplaatsen
voor bezoekers. Onder het Pieter
Vreedeplein en met name aan de noord
kant van de Spoorlaan. Alle parkeer
plaatsen zijn straks gemakkelijk bereik
baar. Daarnaast komen er flink wat
fietsenstallingen bij. Ook op het Pieter
Vreedeplein, bij het nieuwe busstation
en in Binnenstad West.
Sfeervol Centrum Zuid
Het Kunstcluster wordt inmiddels uitgebreid en ook de Tilburgse Dans- en Muziekschool verhuist er naar toe. Dat zorgt voor meer leven in de brouwerij in Centrum Zuid.
Dat moet ook. Het is de bedoeling dat dit deel van de binnenstad er meer 'bij gaat horen' en meer sfeer en uitstraling krijgt. Dat gebeurt bijvoorbeeld door de Muzentuin
beter toegankelijk te maken. Ook het Koningsplein krijgt meer uitstraling door nieuwbouw en groen.
Levendig Stadshart
Het winkelgebied is de laatste jaren flink opgeknapt en ziet er
steeds fraaier uit. Maar er staat nog meer op stapel. Het Pieter
Vreedeplein wordt een compleet nieuw binnenstadsplein met een
groen en intiem karakter. Er zijn winkels te vinden, horeca,
De binnenstad van Tilburg kent vijf gebieden met elk hun
eigen karakteristiek. In het plan wordt dat karakter
versterkt.
Visitekaartje Spoorzone
Hier doen zich de komende jaren de ingrijpendste veranderin
gen voor. Maar een saaie kantorenwijk met alleen hoogbouw
wordt het niet. Behalve ruim 160.000 m2 aan kantoorruimte
komen er 2.400 woningen, onderwijs- en cultuurvoorzieningen,
een hotel met congresfaciliteiten en in beperkte mate winkels en
horeca. Allemaal publiekstrekkers die het tot een levendig
gebied maken. De Spoorzone wordt tevens een modern knoop
punt van openbaar vervoer. Ten noorden van het Centraal
Station komt het nieuwe busstation met voldoende parkeer- en
stallingsruimte voor auto's en fietsen. Onder het treinstation
komt een brede en fraaie passage die passanten snel in de
binnenstad brengt. De Spoorlaan wordt aan de noordkant inge
richt als sfeervolle boulevard met veel ruimte voor voetgangers
en veel groen.
moet voor iedereen mogelijk zijn: jong, oud, rijk, arm, gezinnen en alleen
staanden. Het woningaanbod varieert dan ook van stadsvilla's en luxe appar
tementen tot woningbouw in een lager prijssegment. Met uitgaan zit het wel
goed in de binnenstad. Maar ook hier geldt: het kan beter. Zo is er behoefte
aan horecagelegenheden die naast jongeren ook publiek van andere leeftijden
aantrekken. De kunst- en cultuursector kan rekenen op flinke uitbreiding met
entertainment op het Pieter Vreedeplein, kleinschalige kunst en cultuur in
Binnenstad West. Ook in de Spoorzone zal het nodige aan cultuur te vinden
zijn. En natuurlijk krijgen 'kunst in bedrijf in het Veemarktkwartier en de uit
breiding van het Kunstcluster in Centrum Zuid steeds meer vorm. De binnen
stad is ook een plek waar veel mensen hun brood verdienen. In de toekomst
worden dat er nog meer. In de Spoorzone zal een belangrijke plaats ingeno
men worden door zaken en dienstverlening. Daarnaast zal de binnenstad
steeds meer ruimte bieden aan kleinschalige bedrijvigheid.
Slenteren in Binnenstad West
Dit gebied wordt een echt 'slentergebied'. Sfeervolle straten met
fraaie panden, leuke winkeltjes, eetcafeetjes en hier en daar
ineens een galerie. Van dat alles is er al een beetje, maar niet
genoeg. Daarom stelt de gemeente samen met de ondernemers
een plan van aanpak op. Verder krijgt een groot deel van dit
gebied de status van rijksbeschermd stadsgezicht. Straten als de
Willem ll-straat, worden opnieuw ingericht. Dit gebied kent veel
open plekken en achterterreinen. Die worden ingevuld met
woningbouw, groen en andere voorzieningen. Er komen een par
keerterrein en een bewaakte fietsenstalling.
vrijetijdsvoorzieningen, woningen, ondergronds parkeren en een bewaakte
fietsenstalling. De citypassage wordt ingericht tot een nieuwe verbindings
straat met de Heuvelstraat. De Heuvel krijgt een gezelliger aanzien. Dat
gebeurt met groen en straatmeubilair. Het andere plein in het stadshart - het
Piusplein - wordt ook onder handen genomen.
igen van de
groei van
eit, van het ver-
ometers van
kertijd de
vinden tussen
It. Immers, het
/e Pieter
ie bedrijvigheid,
Maar ook nu
i de binnenstad
Uitgangspunt is
de Ringbanen.
Veemarktkwartier: dynamisch en creatief gebied
Hier vinden bedrijven en bedrijfjes een plek, die letterlijk en figuurlijk werk maken van kunst en cultuur
en communicatietechnologieën. Nu al zijn er ondernemingen te vinden als popcentrum 013, Villamedia
en het FAXXgebouw. Het Gebouw (nieuw onderkomen van o.a. jongerencentrum Attak) staat in de
steigers en er zijn plannen voor een nieuw onderkomen voor Scryption, atelier- en expositieruimten enz.
Om nieuwbouw een plek te geven zal er gesloopt worden. De sfeer wordt straks ook bepaald door
nieuwe pleintjes en een meer open gebruik van de Interpolistuin. Het gebied krijgt een betere aansluiting
met de binnenstad via de Veemarktstraat.
Over de binnenstad is de gemeente voortdurend in
gesprek met allerlei betrokkenen, instanties en orga
nisaties. Zo hoort het ook want met de binnenstad
zijn veel Tilburgers begaan. Ook over het master
plan 'Binnenstad Totaal' wil de gemeente graag de
opvattingen uit de Tilburgse samenleving horen.
Allerlei betrokken organisaties zijn daartoe actief
benaderd. Die kunnen als ze dat willen een bijeen
komst beleggen waar de gemeente tekst en uitleg
komt geven. Van de discussie wordt dan een verslag
gemaakt. Schriftelijk reageren kan ook, door een
brief te schrijven naar Gemeente Tilburg, burge
meester en wethouders, Postbus 90155, 5000 LH
Tilburg onder vermelding van Binnenstad Totaal.
Reacties kunnen ook per e-mail worden verstuurd,
naar
Reageren kan tot 15 september a.s. Dit in tegenstel
ling tot vermeldingen in andere publicaties. Na de
zomer wordt het plan 'Binnenstad Totaal' besproken
door de betreffende raadscommissie en door de
raad. De data worden tijdig bekend gemaakt.
Op deze pagina staat slechts een beperkte samen
vatting van het plan 'Binnenstad Totaal’. Er is een
populaire versie beschikbaar in de vorm van een uit
gebreide informatiekrant. Die ligt klaar in de stads
winkels. Maar het volledige plan inzien kan ook. In
de stadswinkels of op www.tilburg.nl/binnenstad.
Voor informatie kunt u bellen naar (013) 542 98 07.
rnet
t van
komen
•n
De binnenstad moet netjes zijn.
Samen met betrokkenen zal de
gemeente een Actieplan 'schoon, heel
en gastvrij' opstellen. Wat kapot is
meteen repareren, wat vies is direct
schoonmaken. Eigenaren van panden
die een opknapbeurt kunnen gebrui
ken worden gestimuleerd dit te doen.
Verpaupering van panden wordt steng
aangepakt.
Voor bepaalde groepen wordt iets
extra’s gedaan. Samen met de jeugd
wordt gezocht naar een plek voor een
skatebaan. Voor de woonstraten
worden Opzomeractiviteiten georgani
seerd om de straten te verfraaien.
Daarnaast worden allerlei maatregelen
genomen om de veiligheid nog meer
te waarborgen. Zo wordt het camera
toezicht in de binnenstad wellicht uit
gebreid.
De Noordlaan
C )oor de invulling van het
■I lebied Spoorzone ten noorden
rvan het spoor (N.S.werkplaats
voor estelde verkee
en omgeving) ontstaat daar de behoefte aan een compleet nieuwe weg: de Noordlaan.
Deze sluit in het westen aan op de St. Ceciliastraat (voor auto's) en de Gasthuisring
(voor bussen en fietsers). In het oosten op de Besterdring en het N.S.-plein. De Noord
laan krijgt vier rijstroken waarvan twee voor bussen. Ook komen er ruime fietspaden en
trottoirs. Deze laan krijgt door het vele groen de uitstraling van een boulevard.
9 en door autoverkeer voor-
J tomen en is in de Piusstraat
»b ie doorstroming van het
OK ZO ZIJ I'M jpenbaar vervoer gewaar-
x>rgd. Prinsenhoeven en
t| it. Josephstraat worden
i ifgesloten voor autoverkeer
j ussen de Piushaven en Ring
ed >aan Oost. De Koopvaardij-
12 itraat krijgt eenrichtings-
n verkeer de binnenstad in.
GDaarmee wordt de leefbaar
heid in deze straten verbeterd.
Meer ruimte op de oostelijke inprikker
Wie kent het niet: het knooppunt Bosscheweg/Ringbaan Oost/Spoorlaan/ Nieuwe
Bosscheweg. Een belangrijke entree tot de binnenstad. Langs dit knooppunt en het
knooppunt Spoorlaan/Heuvelring/N.S.-plein passeren dagelijks zo’n 20.000 auto’s. In
2015 worden dat er ongeveer 30.000. Het wordt dus een stuk drukker. Daarom worden
deze knooppunten ruimer opgezet. Deze zogeheten oostelijke inprikker sluit aan op de
nieuwe Noordlaan, ter hoogte van het N.S.-plein. Dus moet het knooppunt N.S.-plein/
Enschotsestraat, Besterdring/ Noordlaan geschikt worden gemaakt om de verkeers
stroom aan te kunnen. Het wordt echter
geen groot verkeersplein.
2e Fase Kunstkluster
Sdo
f Pieter Vreede
•I auim/rrtw plein
--- -.1 \Cityring
Spoorzone
CenmimZutó