I ■4 ■w V over J W—1 het verkeer een Een eigen gezichT voor ieder gebied Schoon, heel en veilig Een ToekomsTplan voor de Tilburgse binnensiad BinnensTad Toïaal: ren DONDERDAG 19 JUNI 2003 - PAGINA 11 r gers- sa HeT CebouW BINNENSTAD Pieter Vreedeplein eer verkeer et eenrichtings- ussen. Fietsers i brede trottoirs I Piushaven >aan Zuid komt ingsweg voor shaven. Deze brug over de len met de rd. Zo ontstaat verkeerssituatie komstige /en. Evenals een 1 dit gebied met Zo wordt het in andere stra- rkeer voor >r iedereen Spoorlaan als fraaie entree ui Tussen het Centraal Station en t de Heuvelring wordt de 'i Spoorlaan een nieuw visite- kaartje voor de binnenstad. ien uitnodigende allee die een raaie entree naar het hart van Ie stad vormt. Aan de noord- ;ant (zonzijde) is er ruimte ivoor een brede voetgangers- la strook voorzien van mooie x lestrating en het nodige |roen. Een fraaie wandelroute i laar het Pieter Vreedeplein. Er is de laatste tijd veel geld en energie gestoken in een mooie, schone en veilige binnenstad. Dat moet in de toekomst ook zo blijven. Als het aan de plannen van de gemeente ligt, krijgt de Tilburgse binnenstad de komende 1 5 jaar een ander gezicht. Met een kantorensector die letterlijk de lucht in gaat, opgeknapte sfeervolle straatjes, meer en gevarieerde winkels, veel groen, een nog beter aanbod van cultuur en horeca. Ook voor het verkeer zijn de nodige ontwikkelingen te verwachten. Kortom, toekomstplannen genoeg. Ze staan in een allesomvattend masterplan voor de binnenstad: Binnenstad Totaal. Waarom een plan? Hoezo een plan voor de binnenstad? Er liggen al zoveel rapporten! Inderdaad, maar die gaan vaak over één onderwerp of één gebied. Om al die plannen, ideeën en ontwikkelingen goed op elkaar af te stem men is er nu één samenhangend totaalplan voor de binnenstad gemaakt. Dat bevat reeds bestaande plannen, maar ook nieuwe. Alles is in dit totaalplan op een rij gezet. Thema's als verkeer, wonen, werken en winkelen. Maar ook de verschillende gebieden waarin je de binnenstad kunt verdelen komen aan bod. In het plan staat de volgende gedachte centraal: economische belangen, goede bereikbaar heid en leefbaarheid moeten met elkaar in balans zijn. Winkelen, wonen, werken en uitgaan De Tilburgse binnenstad heeft al veel te bieden. Maar het kan nog beter, staat in het masterplan. Neem bijvoorbeeld winkelen. Het win kelgebied is inmiddels behoorlijk opgeknapt. Waar nu nog behoefte aan is zijn bijzondere eigentijdse winkels. Of kleine winkeltjes met bijzondere snuisterijen. De gemeente wil sti muleren dat er meer winkels komen, maar niet meer van hetzelfde. Wonen in de binnenstad is steeds meer in trek. Bestaande open plek ken worden de komende jaren ingevuld. Om de hoek van de binnen stad - in het gebied Piushaven - komen er zo'n 3.000 woningen bij. In de Spoorzone zijn dat er ongeveer 2.400. Wonen in de binnenstad Parkeerplaatsen en fietsen stallingen Er komen veel nieuwe parkeerplaatsen voor bezoekers. Onder het Pieter Vreedeplein en met name aan de noord kant van de Spoorlaan. Alle parkeer plaatsen zijn straks gemakkelijk bereik baar. Daarnaast komen er flink wat fietsenstallingen bij. Ook op het Pieter Vreedeplein, bij het nieuwe busstation en in Binnenstad West. Sfeervol Centrum Zuid Het Kunstcluster wordt inmiddels uitgebreid en ook de Tilburgse Dans- en Muziekschool verhuist er naar toe. Dat zorgt voor meer leven in de brouwerij in Centrum Zuid. Dat moet ook. Het is de bedoeling dat dit deel van de binnenstad er meer 'bij gaat horen' en meer sfeer en uitstraling krijgt. Dat gebeurt bijvoorbeeld door de Muzentuin beter toegankelijk te maken. Ook het Koningsplein krijgt meer uitstraling door nieuwbouw en groen. Levendig Stadshart Het winkelgebied is de laatste jaren flink opgeknapt en ziet er steeds fraaier uit. Maar er staat nog meer op stapel. Het Pieter Vreedeplein wordt een compleet nieuw binnenstadsplein met een groen en intiem karakter. Er zijn winkels te vinden, horeca, De binnenstad van Tilburg kent vijf gebieden met elk hun eigen karakteristiek. In het plan wordt dat karakter versterkt. Visitekaartje Spoorzone Hier doen zich de komende jaren de ingrijpendste veranderin gen voor. Maar een saaie kantorenwijk met alleen hoogbouw wordt het niet. Behalve ruim 160.000 m2 aan kantoorruimte komen er 2.400 woningen, onderwijs- en cultuurvoorzieningen, een hotel met congresfaciliteiten en in beperkte mate winkels en horeca. Allemaal publiekstrekkers die het tot een levendig gebied maken. De Spoorzone wordt tevens een modern knoop punt van openbaar vervoer. Ten noorden van het Centraal Station komt het nieuwe busstation met voldoende parkeer- en stallingsruimte voor auto's en fietsen. Onder het treinstation komt een brede en fraaie passage die passanten snel in de binnenstad brengt. De Spoorlaan wordt aan de noordkant inge richt als sfeervolle boulevard met veel ruimte voor voetgangers en veel groen. moet voor iedereen mogelijk zijn: jong, oud, rijk, arm, gezinnen en alleen staanden. Het woningaanbod varieert dan ook van stadsvilla's en luxe appar tementen tot woningbouw in een lager prijssegment. Met uitgaan zit het wel goed in de binnenstad. Maar ook hier geldt: het kan beter. Zo is er behoefte aan horecagelegenheden die naast jongeren ook publiek van andere leeftijden aantrekken. De kunst- en cultuursector kan rekenen op flinke uitbreiding met entertainment op het Pieter Vreedeplein, kleinschalige kunst en cultuur in Binnenstad West. Ook in de Spoorzone zal het nodige aan cultuur te vinden zijn. En natuurlijk krijgen 'kunst in bedrijf in het Veemarktkwartier en de uit breiding van het Kunstcluster in Centrum Zuid steeds meer vorm. De binnen stad is ook een plek waar veel mensen hun brood verdienen. In de toekomst worden dat er nog meer. In de Spoorzone zal een belangrijke plaats ingeno men worden door zaken en dienstverlening. Daarnaast zal de binnenstad steeds meer ruimte bieden aan kleinschalige bedrijvigheid. Slenteren in Binnenstad West Dit gebied wordt een echt 'slentergebied'. Sfeervolle straten met fraaie panden, leuke winkeltjes, eetcafeetjes en hier en daar ineens een galerie. Van dat alles is er al een beetje, maar niet genoeg. Daarom stelt de gemeente samen met de ondernemers een plan van aanpak op. Verder krijgt een groot deel van dit gebied de status van rijksbeschermd stadsgezicht. Straten als de Willem ll-straat, worden opnieuw ingericht. Dit gebied kent veel open plekken en achterterreinen. Die worden ingevuld met woningbouw, groen en andere voorzieningen. Er komen een par keerterrein en een bewaakte fietsenstalling. vrijetijdsvoorzieningen, woningen, ondergronds parkeren en een bewaakte fietsenstalling. De citypassage wordt ingericht tot een nieuwe verbindings straat met de Heuvelstraat. De Heuvel krijgt een gezelliger aanzien. Dat gebeurt met groen en straatmeubilair. Het andere plein in het stadshart - het Piusplein - wordt ook onder handen genomen. igen van de groei van eit, van het ver- ometers van kertijd de vinden tussen It. Immers, het /e Pieter ie bedrijvigheid, Maar ook nu i de binnenstad Uitgangspunt is de Ringbanen. Veemarktkwartier: dynamisch en creatief gebied Hier vinden bedrijven en bedrijfjes een plek, die letterlijk en figuurlijk werk maken van kunst en cultuur en communicatietechnologieën. Nu al zijn er ondernemingen te vinden als popcentrum 013, Villamedia en het FAXXgebouw. Het Gebouw (nieuw onderkomen van o.a. jongerencentrum Attak) staat in de steigers en er zijn plannen voor een nieuw onderkomen voor Scryption, atelier- en expositieruimten enz. Om nieuwbouw een plek te geven zal er gesloopt worden. De sfeer wordt straks ook bepaald door nieuwe pleintjes en een meer open gebruik van de Interpolistuin. Het gebied krijgt een betere aansluiting met de binnenstad via de Veemarktstraat. Over de binnenstad is de gemeente voortdurend in gesprek met allerlei betrokkenen, instanties en orga nisaties. Zo hoort het ook want met de binnenstad zijn veel Tilburgers begaan. Ook over het master plan 'Binnenstad Totaal' wil de gemeente graag de opvattingen uit de Tilburgse samenleving horen. Allerlei betrokken organisaties zijn daartoe actief benaderd. Die kunnen als ze dat willen een bijeen komst beleggen waar de gemeente tekst en uitleg komt geven. Van de discussie wordt dan een verslag gemaakt. Schriftelijk reageren kan ook, door een brief te schrijven naar Gemeente Tilburg, burge meester en wethouders, Postbus 90155, 5000 LH Tilburg onder vermelding van Binnenstad Totaal. Reacties kunnen ook per e-mail worden verstuurd, naar Reageren kan tot 15 september a.s. Dit in tegenstel ling tot vermeldingen in andere publicaties. Na de zomer wordt het plan 'Binnenstad Totaal' besproken door de betreffende raadscommissie en door de raad. De data worden tijdig bekend gemaakt. Op deze pagina staat slechts een beperkte samen vatting van het plan 'Binnenstad Totaal’. Er is een populaire versie beschikbaar in de vorm van een uit gebreide informatiekrant. Die ligt klaar in de stads winkels. Maar het volledige plan inzien kan ook. In de stadswinkels of op www.tilburg.nl/binnenstad. Voor informatie kunt u bellen naar (013) 542 98 07. rnet t van komen •n De binnenstad moet netjes zijn. Samen met betrokkenen zal de gemeente een Actieplan 'schoon, heel en gastvrij' opstellen. Wat kapot is meteen repareren, wat vies is direct schoonmaken. Eigenaren van panden die een opknapbeurt kunnen gebrui ken worden gestimuleerd dit te doen. Verpaupering van panden wordt steng aangepakt. Voor bepaalde groepen wordt iets extra’s gedaan. Samen met de jeugd wordt gezocht naar een plek voor een skatebaan. Voor de woonstraten worden Opzomeractiviteiten georgani seerd om de straten te verfraaien. Daarnaast worden allerlei maatregelen genomen om de veiligheid nog meer te waarborgen. Zo wordt het camera toezicht in de binnenstad wellicht uit gebreid. De Noordlaan C )oor de invulling van het ■I lebied Spoorzone ten noorden rvan het spoor (N.S.werkplaats voor estelde verkee en omgeving) ontstaat daar de behoefte aan een compleet nieuwe weg: de Noordlaan. Deze sluit in het westen aan op de St. Ceciliastraat (voor auto's) en de Gasthuisring (voor bussen en fietsers). In het oosten op de Besterdring en het N.S.-plein. De Noord laan krijgt vier rijstroken waarvan twee voor bussen. Ook komen er ruime fietspaden en trottoirs. Deze laan krijgt door het vele groen de uitstraling van een boulevard. 9 en door autoverkeer voor- J tomen en is in de Piusstraat »b ie doorstroming van het OK ZO ZIJ I'M jpenbaar vervoer gewaar- x>rgd. Prinsenhoeven en t| it. Josephstraat worden i ifgesloten voor autoverkeer j ussen de Piushaven en Ring ed >aan Oost. De Koopvaardij- 12 itraat krijgt eenrichtings- n verkeer de binnenstad in. GDaarmee wordt de leefbaar heid in deze straten verbeterd. Meer ruimte op de oostelijke inprikker Wie kent het niet: het knooppunt Bosscheweg/Ringbaan Oost/Spoorlaan/ Nieuwe Bosscheweg. Een belangrijke entree tot de binnenstad. Langs dit knooppunt en het knooppunt Spoorlaan/Heuvelring/N.S.-plein passeren dagelijks zo’n 20.000 auto’s. In 2015 worden dat er ongeveer 30.000. Het wordt dus een stuk drukker. Daarom worden deze knooppunten ruimer opgezet. Deze zogeheten oostelijke inprikker sluit aan op de nieuwe Noordlaan, ter hoogte van het N.S.-plein. Dus moet het knooppunt N.S.-plein/ Enschotsestraat, Besterdring/ Noordlaan geschikt worden gemaakt om de verkeers stroom aan te kunnen. Het wordt echter geen groot verkeersplein. 2e Fase Kunstkluster Sdo f Pieter Vreede •I auim/rrtw plein --- -.1 \Cityring Spoorzone CenmimZutó

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2003 | | pagina 11