meenten i eu ws
c
obiliteit in balans
L
Knopen doorhakken
Sch
OVi
DE TILBURGSE KOERIER
is een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg
Leefbaarheid en
Een goed functionerende binnenstad is goed bereikbaar
BINNI
nodi
mas
Het TWP draagt andere oplossingen aan voor de gebieden waar het autoverkeer niet meer kan
en mag groeien, omdat de leefbaarheid en bereikbaarheid dan te zwaar onder druk komen.
Enkele voorbeelden zijn het bieden van aantrekkelijke vervoersalternatieven (zoals verbeterd
openbaar vervoer en goede overstapmogelijkheden), het treffen van circulatiemaatregelen, het
stimuleren van bedrijfsvervoerregelingen en een nieuw parkeerbeleid.
www.tilburg.nl/TWP, waar u een samenvatting kunt downloaden. Ook kunt u
contact opnemen met de heer Marco van der Meer, telefoon 013-542 86 81
en vervoersbeleid voor de lange
ies uit de stad tot stand gekomen.
Studies wijzen uit dat het verkeer van en naar de binnenstad in de toekomst meer dan verdubbelt. Immers, het
wordt overal drukker, dus ook in de Tilburgse binnenstad. Bovendien zorgen zaken als het nieuwe Pieter
Vreedeplein, de woningbouw en winkels in het Piushavengebied, de Spoorzone en de toenemende bedrijvigheid,
voor extra verkeer. Conclusie: als er geen maatregelen worden genomen loopt het verkeer vast. Maar ook nu
kan het al efficiënter. Want 50 procent van het autoverkeer op de zogeheten cityring hoeft niet in de binnenstad
te zijn. Het is dus zaak om tijdig de juiste maatregelen te treffen, in een samenhangend pakket. Uitgangspunt is
dat verkeer dat niet in de binnenstad moet zijn, zoveel mogelijk geweerd wordt en afgeleid naar de Ringbanen.
Eenrichtingsverkeer op de cityring
Op de cityring (Spoorlaan, Heuvelring, Piusplein, Paleisring, Noordhoekring) komt eenrichtingsverkeer voor
auto’s en bussen. De rijrichting is met de klok mee. Dit is de beste manier om de binnenstad voor iedereen
bereikbaar te houden en verkeer dat er niet moet zijn te weren.
Dankzij deze maatregel wordt het niet drukker op de cityring terwijl de binnenstad straks wel meer verkeer
aantrekt. Zonder deze maatregel zal het verkeer op de cityring zelfs met 50 toenemen. Maar het eenrichtings
verkeer levert nog meer voordelen op. Er komen op de hele ring twee rijstroken voor auto’s en bussen. Fietsers
(tweerichtingsverkeer) krijgen vrij liggende fietspaden in de zogeheten ‘sternetkwaliteit’. Met zijn brede trottoirs
en veel groen krijgt de cityring de uitstraling van een boulevard.
De omgeving Piushaven
Vanaf de Ringbaan Zuid komt
er een ontsluitingsweg voor
het gebied Piushaven. Deze
wordt met een brug over de
haven verbonden met de
Havendijk Noord. Zo ontstaat
er een goede verkeerssituatie
binnen het toekomstige
gebied Piushaven. Evenals een
verbinding van dit gebied met
de binnenstad. Zo wordt het
dichtslibben van andere stra-
qSpoorlaan als 1
bitrussen het Centi
Iwe Heuvelring w
aSpoorlaan een ni
^kaartje voor de I
iEen uitnodigend
fraaie entree nas
•le stad vormt, fi
,*ant (zonzijde) i
.jvoor een brede t
Js strook voorzien
jc lestrating en he
I |roen. Een fraaie
i laar het Pieter V
Er is de la
energie ge
schone en
Dat moet i
blijven.
De binnens
Samen met
gemeente e
en gastvrij'
meteen rep
schoonmak
die een op)
ken worder
Verpaupert!
aangepakt.
Voor bepaa
extra’s gedi
wordt gezo
skatebaan.
worden Op
seerd om d
Daarnaast
genomen o
te waarbon
toezicht in
gebreid.
Wilt u reageren?
Gedurende de inzagetermijn kunt u uw inspraakreactie op het plan schriftelijk
kenbaar maken aan het college, postbus 717, 5000 AS Tilburg. Het college zal
over de ingekomen inspraakreacties naar verwachting dit najaar een besluit
nemen. Alle insprekers krijgen hierover persoonlijk bericht. Daarna wordt het
plan voor besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
Wilt u meer informatie?
Op deze extra gemeentepagina zijn de hoofdlijnen uit het beleidsvoornemen
TWP Mobiliteit in balans voor u op een rijtje gezet. U kunt het gehele plan
tot 15 september 2003 inzien in de stadswinkels in Tilburg en Berkel-Enschot
en bij het Servicepunt Udenhout. Op woensdag 2 juli a.s. wordt het plan aan
de stad gepresenteerd. De presentatie vindt plaats in restaurant Boerke
Mutsaers, Vijverlaan 2 te Tilburg, aanvang 19.30 uur. U kunt zich tot uiterlijk
27 juni 2003 voor deze bijeenkomst aanmelden via telefoonnummer
01 3 - 542 87 67. Voor meer informatie over het TWP kunt u ook kijken op
- 1
Auto
Het hoofdnet voor het autoverkeer bestaat uit de zoge
naamde gebiedsontsluitingswegen, zoals de cityring, de
ringbanen en de rondwegen en de auto(snel)wegen A58
en N65. Hier wordt de groei van het autoverkeer zoveel
mogelijk opgevangen. De ‘buitenste ring’ (de auto- en
rondwegen) heeft hierbij een belangrijkere functie dan
de ontsluitingswegen in de stad. De gemeente wil dan
ook eerst de buitenste ring afmaken en de verkeers-
doorstroming op deze wegen bevorderen.
De komende jaren staan onder meer de volgende maat
regelen op de agenda:
verbeteren van de doorstroming op hoofdwegen;
verbeteren bereikbaarheid centrum (zie meer hier
over midden op deze pagina);
een betere doorstroming van het autoverkeer in
Tilburg-West, o.a. de aanleg van de Noordwest-
tangent;
maatregelen in verband met de ontwikkeling van
woningbouw in Tilburg Noord-Oost, zoals de ver
breding van delen van de noordoostelijke rondweg
(Burg. Bechtwëg) en de realisatie van station Berkel-
Enschot;
afronden van de inrichting van 30 km/u gebieden in
verblijfsgebieden.1
Goederenvervoer
Het hoofdnet voor het goederenvervoer bestaat uit de vervoerssystemen spoor, water en
weg. Het goederenvervoer maakt van deze verschillende vervoerssystemen gebruik,
zoveel mogelijk aan de randen van de stad. Voor de ontwikkeling en groei van over-
slaglocaties wordt ruimte gereserveerd op de bedrijventerreinen Loven en Vossenberg-
West. Om een verdere groei van vervoer over water mogelijk te maken, blijft de gemeen
te zich inzetten voor de verruiming van het Wilhelminakanaal in Tilburg. Verder streeft de
gemeente onder meer naar een beperking van het doorgaande goederenvervoer per
spoor en wordt een nieuw plan opgesteld voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Parkeren op maat
Tilburg kampt in sommige wijken met parkeerproblemen. Deze problemen willen we met
diverse maatregelen oplossen. De maatregelen variëren van het reserveren van meer parkeer
plaatsen voor bewoners en het uitbreiden van openbare parkeervoorzieningen tot het ver
hogen van parkeertarieven en het invoeren van vergunningssystemen. Zo komen in de
binnenstad meer parkeervoorzieningen, zullen de parkeertarieven stijgen en wordt het huidi
ge vergunningssysteem opnieuw bekeken en verbeterd. Ook in andere wijken komt een
vergunningssysteem. Langs de belangrijke invalswegen aan de rand van het centrum en de
stad komen zogenaamde auto-plus voorzieningen. Bezoekers kunnen daar hun auto tegen
een zeer laag tarief parkeren en vervolgens per bus, fiets of een looproute naar de binnen
stad gaan. Nieuw is ook de invoering van betaald parkeren bij de wijkwinkelcentra Heyhoef,
Westermarkt en Wagnerplein. Hier geldt een beperkt parkeertarief. Bij nieuwe (bouw)plannen
in de stad moet men voortaan zorgen voor voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein of
voor een collectieve voorziening (bv. een parkeergarage).
De parkeereisen zijn in het TWP per gebied en doelgroep (bewoners, bezoekers en
werkenden) uitgewerkt.
Openbaar vervoer
Het hoofdnet voor het openbaar vervoer bestaat uit de treindiensten van en naar Tilburg,
de Expresselijnen van de stadsdiensten en de streeklijnen. Op dit hoofdnet zijn snelheid
en betrouwbaarheid de belangrijkste kwaliteitseisen. Begin 2004 gaat het Tilburgs
Openbaar vervoerPlan (TOP) van start. Het openbaar stadsvervoer in Tilburg bestaat dan
uit de snelle Expresselijnen, de servicegerichte T-lijnen en de Deeltaxi Midden-Brabant
voor vervoer van deur tot deur. Daarnaast worden de aantrekkelijke tarieven en producten
voor speciale doelgroepen, zoals de Nightliner en het TOPticket, verder uitgebreid. Samen
met de provincie en de andere grote Brabantse steden (Brabantstad) streeft Tilburg naar
een verdere verbetering van het stads- en regionaal openbaar vervoer. Denk hierbij o.a.
aan een nieuw centraal busstation aan de noordzijde van het station en een betere aan
sluiting van de trein op de (streek)bus.
Mobiliteit in balans
De verkeers- en vervoersdoelstellingen uit het TWP hangen nauw samen met andere doelstellingen van de
stad, vooral die op het vlak van ruimtelijke ordening. Zo wil de gemeente ruimte bieden aan de groei van
bevolking en werkgelegenheid. Deze groei alleen al betekent een forse toename van de mobiliteit, van het ver
voer van personen en goederen. Tot 2015 verwachten we zelfs een groei van het aantal autokilometers van
60%. Het TWP beschrijft op welke manier we deze mobiliteitsgroei kunnen opvangen en tegelijkertijd de
bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad kunnen garanderen. Hoe we dus een balans kunnen vinden tussen
.mobiliteit, leefbaarheid en bereikbaarheid.
bereikbaarheid
Leefbaarheid en bereikbaarheid staan voorop in het TWP. Om zich
verder te kunnen ontwikkelen moet de stad goed bereikbaar zijn
per auto, fiets en openbaar vervoer. Hiervoor zijn in het plan
verschillende maatregelen opgenomen. Tegelijk moeten we de leef
baarheid en verkeersveiligheid in de stad waarborgen. Zo bevat het
TWP maatregelen om de geluidsoverlast van het wegverkeer te
beperken en de veiligheid op hoofdwegen en in verblijfsgebieden
te verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruiken van zeer
stil asfalt en het aanpakken van geluidsoverlast en verkeers
onveiligheid van brommers.
Het TWP houdt met al deze zaken rekening.
Fietsers en voetgangers
Het fietshoofdnet bestaat uit de Sternetroutes en de recreatieve, regionale fietsroutes. Het Sternet
wordt op een aantal punten uitgebreid, met name bij de entrees van de stad. Ook de kwaliteit van
het net wordt verbeterd. Het gehele Sternet moet in 2010 klaar zijn. Eventuele uitbreidingen komen
aan de orde in het nieuwe, nog op te stellen, fietsplan. Verder komen bij vervoersknooppunten
veilige stallingsvoorzieningen. Daarnaast worden de stallingen bij de Katterug, bij de
Concertzaal/Schouwburg en bij 013 gratis. Tot slot investeert de gemeente in betere voetgangers-
en oversteekvoorzieningen.
I Beleidsvoornemen Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan
Wat wil de gemeente Tilburg tot 2015 op verkeers- en vervoergebied bereiken? Hoe ziet het Tilburgse
I wegennet er dan uit? Is er genoeg ruimte voor het groeiende goederenvervoer? Hebben de fiets en het
I openbaar vervoer nog steeds een prominente plaats in het verkeer? En hoe is het dan gesteld met de
veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van Tilburg? Op al deze vragen én meer wordt een antwoord
I gegeven in het Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan (TWP) Mobiliteit in Balans. Het college heeft in principe
I ingestemd met dit plan, dat de hoofdlijnen schetst voor het verkeers;
termijn. Het plan is de afgelopen tijd in samenwerking met organisatie
I Voordat het definitief wordt vastgesteld, gaat het plan eerst voor inspraak en overleg de stad in. Op deze
I pagina leest u meer over de inhoud van het TWP en hoe u hierop kunt reageren.
De Noord laan
)oor de invullini
gebied Spoorzor
,j van het spoor (h
Hoe bereiken we de balans?
Om de balans te bereiken, heeft de gemeente twee hoofdkeuzes gemaakt:
Het verkeer mag de komende tijd groeien, maar niet overal en altijd. Groei is toegestaan op de zogenaamde hoofdnetten, waar de verkeersfunctie voorop
staat. In de tussenliggende verblijfsgebieden is wonen, werken en winkelen het belangrijkst en moet het verkeer zich daaraan aanpassen.
2. De mobiliteitsgroei moeten we met behulp van alle vervoerswijzen opvangen. Dus niet alleen met de auto, maar ook met de fiets en het openbaar vervoer.
Ook moet er meer samenhang komen tussen de verschillende vervoerswijzen. De vervoerswijzen komen elkaar in de stad immers vaak tegen en op deze
punten moeten goede overstapmogelijkheden komen. Denk hierbij bv. aan een transferium en aan fietsenstallingen bij bushaltes en stations.
Alle maatregelen uit het TWP komen in een uitvoeringsprogramma. Hierin staat, telkens voor een periode van vier jaar, welke maatregelen op stapel staan
en wie daarvoor verantwoordelijk is. Tegelijk met de verwerking van de inspraakreacties wordt dit programma gemaakt.
De gemeente gaat nu en in de toekomst ook de ontwikkelingen volgen van de kwaliteit van de netwerken voor auto, fiets en openbaar vervoer. Dit gebeurt
ook met de ontwikkelingen op het gebied van leefbaarheid, zoals bijvoorbeeld geluid.
91 en door autover
a tomen en is in d
A ie doorstroming
voor alle verkeersdeelnemers. Dat moet over 15 jaar ook zo zijn,2^nbaarvervoe
jorgd. Prinsenhc
tl it. Josephstraat
a ifgesloten voor
j ussen de Piusha
>aan Oost. De Ki
straat krijgt eenr
verkeer de binne
■'Daarmee wordt
>rijheid in deze stra
Als he
Stadsentrees