meenten i eu ws c obiliteit in balans L Knopen doorhakken Sch OVi DE TILBURGSE KOERIER is een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg Leefbaarheid en Een goed functionerende binnenstad is goed bereikbaar BINNI nodi mas Het TWP draagt andere oplossingen aan voor de gebieden waar het autoverkeer niet meer kan en mag groeien, omdat de leefbaarheid en bereikbaarheid dan te zwaar onder druk komen. Enkele voorbeelden zijn het bieden van aantrekkelijke vervoersalternatieven (zoals verbeterd openbaar vervoer en goede overstapmogelijkheden), het treffen van circulatiemaatregelen, het stimuleren van bedrijfsvervoerregelingen en een nieuw parkeerbeleid. www.tilburg.nl/TWP, waar u een samenvatting kunt downloaden. Ook kunt u contact opnemen met de heer Marco van der Meer, telefoon 013-542 86 81 en vervoersbeleid voor de lange ies uit de stad tot stand gekomen. Studies wijzen uit dat het verkeer van en naar de binnenstad in de toekomst meer dan verdubbelt. Immers, het wordt overal drukker, dus ook in de Tilburgse binnenstad. Bovendien zorgen zaken als het nieuwe Pieter Vreedeplein, de woningbouw en winkels in het Piushavengebied, de Spoorzone en de toenemende bedrijvigheid, voor extra verkeer. Conclusie: als er geen maatregelen worden genomen loopt het verkeer vast. Maar ook nu kan het al efficiënter. Want 50 procent van het autoverkeer op de zogeheten cityring hoeft niet in de binnenstad te zijn. Het is dus zaak om tijdig de juiste maatregelen te treffen, in een samenhangend pakket. Uitgangspunt is dat verkeer dat niet in de binnenstad moet zijn, zoveel mogelijk geweerd wordt en afgeleid naar de Ringbanen. Eenrichtingsverkeer op de cityring Op de cityring (Spoorlaan, Heuvelring, Piusplein, Paleisring, Noordhoekring) komt eenrichtingsverkeer voor auto’s en bussen. De rijrichting is met de klok mee. Dit is de beste manier om de binnenstad voor iedereen bereikbaar te houden en verkeer dat er niet moet zijn te weren. Dankzij deze maatregel wordt het niet drukker op de cityring terwijl de binnenstad straks wel meer verkeer aantrekt. Zonder deze maatregel zal het verkeer op de cityring zelfs met 50 toenemen. Maar het eenrichtings verkeer levert nog meer voordelen op. Er komen op de hele ring twee rijstroken voor auto’s en bussen. Fietsers (tweerichtingsverkeer) krijgen vrij liggende fietspaden in de zogeheten ‘sternetkwaliteit’. Met zijn brede trottoirs en veel groen krijgt de cityring de uitstraling van een boulevard. De omgeving Piushaven Vanaf de Ringbaan Zuid komt er een ontsluitingsweg voor het gebied Piushaven. Deze wordt met een brug over de haven verbonden met de Havendijk Noord. Zo ontstaat er een goede verkeerssituatie binnen het toekomstige gebied Piushaven. Evenals een verbinding van dit gebied met de binnenstad. Zo wordt het dichtslibben van andere stra- qSpoorlaan als 1 bitrussen het Centi Iwe Heuvelring w aSpoorlaan een ni ^kaartje voor de I iEen uitnodigend fraaie entree nas •le stad vormt, fi ,*ant (zonzijde) i .jvoor een brede t Js strook voorzien jc lestrating en he I |roen. Een fraaie i laar het Pieter V Er is de la energie ge schone en Dat moet i blijven. De binnens Samen met gemeente e en gastvrij' meteen rep schoonmak die een op) ken worder Verpaupert! aangepakt. Voor bepaa extra’s gedi wordt gezo skatebaan. worden Op seerd om d Daarnaast genomen o te waarbon toezicht in gebreid. Wilt u reageren? Gedurende de inzagetermijn kunt u uw inspraakreactie op het plan schriftelijk kenbaar maken aan het college, postbus 717, 5000 AS Tilburg. Het college zal over de ingekomen inspraakreacties naar verwachting dit najaar een besluit nemen. Alle insprekers krijgen hierover persoonlijk bericht. Daarna wordt het plan voor besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. Wilt u meer informatie? Op deze extra gemeentepagina zijn de hoofdlijnen uit het beleidsvoornemen TWP Mobiliteit in balans voor u op een rijtje gezet. U kunt het gehele plan tot 15 september 2003 inzien in de stadswinkels in Tilburg en Berkel-Enschot en bij het Servicepunt Udenhout. Op woensdag 2 juli a.s. wordt het plan aan de stad gepresenteerd. De presentatie vindt plaats in restaurant Boerke Mutsaers, Vijverlaan 2 te Tilburg, aanvang 19.30 uur. U kunt zich tot uiterlijk 27 juni 2003 voor deze bijeenkomst aanmelden via telefoonnummer 01 3 - 542 87 67. Voor meer informatie over het TWP kunt u ook kijken op - 1 Auto Het hoofdnet voor het autoverkeer bestaat uit de zoge naamde gebiedsontsluitingswegen, zoals de cityring, de ringbanen en de rondwegen en de auto(snel)wegen A58 en N65. Hier wordt de groei van het autoverkeer zoveel mogelijk opgevangen. De ‘buitenste ring’ (de auto- en rondwegen) heeft hierbij een belangrijkere functie dan de ontsluitingswegen in de stad. De gemeente wil dan ook eerst de buitenste ring afmaken en de verkeers- doorstroming op deze wegen bevorderen. De komende jaren staan onder meer de volgende maat regelen op de agenda: verbeteren van de doorstroming op hoofdwegen; verbeteren bereikbaarheid centrum (zie meer hier over midden op deze pagina); een betere doorstroming van het autoverkeer in Tilburg-West, o.a. de aanleg van de Noordwest- tangent; maatregelen in verband met de ontwikkeling van woningbouw in Tilburg Noord-Oost, zoals de ver breding van delen van de noordoostelijke rondweg (Burg. Bechtwëg) en de realisatie van station Berkel- Enschot; afronden van de inrichting van 30 km/u gebieden in verblijfsgebieden.1 Goederenvervoer Het hoofdnet voor het goederenvervoer bestaat uit de vervoerssystemen spoor, water en weg. Het goederenvervoer maakt van deze verschillende vervoerssystemen gebruik, zoveel mogelijk aan de randen van de stad. Voor de ontwikkeling en groei van over- slaglocaties wordt ruimte gereserveerd op de bedrijventerreinen Loven en Vossenberg- West. Om een verdere groei van vervoer over water mogelijk te maken, blijft de gemeen te zich inzetten voor de verruiming van het Wilhelminakanaal in Tilburg. Verder streeft de gemeente onder meer naar een beperking van het doorgaande goederenvervoer per spoor en wordt een nieuw plan opgesteld voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Parkeren op maat Tilburg kampt in sommige wijken met parkeerproblemen. Deze problemen willen we met diverse maatregelen oplossen. De maatregelen variëren van het reserveren van meer parkeer plaatsen voor bewoners en het uitbreiden van openbare parkeervoorzieningen tot het ver hogen van parkeertarieven en het invoeren van vergunningssystemen. Zo komen in de binnenstad meer parkeervoorzieningen, zullen de parkeertarieven stijgen en wordt het huidi ge vergunningssysteem opnieuw bekeken en verbeterd. Ook in andere wijken komt een vergunningssysteem. Langs de belangrijke invalswegen aan de rand van het centrum en de stad komen zogenaamde auto-plus voorzieningen. Bezoekers kunnen daar hun auto tegen een zeer laag tarief parkeren en vervolgens per bus, fiets of een looproute naar de binnen stad gaan. Nieuw is ook de invoering van betaald parkeren bij de wijkwinkelcentra Heyhoef, Westermarkt en Wagnerplein. Hier geldt een beperkt parkeertarief. Bij nieuwe (bouw)plannen in de stad moet men voortaan zorgen voor voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein of voor een collectieve voorziening (bv. een parkeergarage). De parkeereisen zijn in het TWP per gebied en doelgroep (bewoners, bezoekers en werkenden) uitgewerkt. Openbaar vervoer Het hoofdnet voor het openbaar vervoer bestaat uit de treindiensten van en naar Tilburg, de Expresselijnen van de stadsdiensten en de streeklijnen. Op dit hoofdnet zijn snelheid en betrouwbaarheid de belangrijkste kwaliteitseisen. Begin 2004 gaat het Tilburgs Openbaar vervoerPlan (TOP) van start. Het openbaar stadsvervoer in Tilburg bestaat dan uit de snelle Expresselijnen, de servicegerichte T-lijnen en de Deeltaxi Midden-Brabant voor vervoer van deur tot deur. Daarnaast worden de aantrekkelijke tarieven en producten voor speciale doelgroepen, zoals de Nightliner en het TOPticket, verder uitgebreid. Samen met de provincie en de andere grote Brabantse steden (Brabantstad) streeft Tilburg naar een verdere verbetering van het stads- en regionaal openbaar vervoer. Denk hierbij o.a. aan een nieuw centraal busstation aan de noordzijde van het station en een betere aan sluiting van de trein op de (streek)bus. Mobiliteit in balans De verkeers- en vervoersdoelstellingen uit het TWP hangen nauw samen met andere doelstellingen van de stad, vooral die op het vlak van ruimtelijke ordening. Zo wil de gemeente ruimte bieden aan de groei van bevolking en werkgelegenheid. Deze groei alleen al betekent een forse toename van de mobiliteit, van het ver voer van personen en goederen. Tot 2015 verwachten we zelfs een groei van het aantal autokilometers van 60%. Het TWP beschrijft op welke manier we deze mobiliteitsgroei kunnen opvangen en tegelijkertijd de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad kunnen garanderen. Hoe we dus een balans kunnen vinden tussen .mobiliteit, leefbaarheid en bereikbaarheid. bereikbaarheid Leefbaarheid en bereikbaarheid staan voorop in het TWP. Om zich verder te kunnen ontwikkelen moet de stad goed bereikbaar zijn per auto, fiets en openbaar vervoer. Hiervoor zijn in het plan verschillende maatregelen opgenomen. Tegelijk moeten we de leef baarheid en verkeersveiligheid in de stad waarborgen. Zo bevat het TWP maatregelen om de geluidsoverlast van het wegverkeer te beperken en de veiligheid op hoofdwegen en in verblijfsgebieden te verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruiken van zeer stil asfalt en het aanpakken van geluidsoverlast en verkeers onveiligheid van brommers. Het TWP houdt met al deze zaken rekening. Fietsers en voetgangers Het fietshoofdnet bestaat uit de Sternetroutes en de recreatieve, regionale fietsroutes. Het Sternet wordt op een aantal punten uitgebreid, met name bij de entrees van de stad. Ook de kwaliteit van het net wordt verbeterd. Het gehele Sternet moet in 2010 klaar zijn. Eventuele uitbreidingen komen aan de orde in het nieuwe, nog op te stellen, fietsplan. Verder komen bij vervoersknooppunten veilige stallingsvoorzieningen. Daarnaast worden de stallingen bij de Katterug, bij de Concertzaal/Schouwburg en bij 013 gratis. Tot slot investeert de gemeente in betere voetgangers- en oversteekvoorzieningen. I Beleidsvoornemen Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan Wat wil de gemeente Tilburg tot 2015 op verkeers- en vervoergebied bereiken? Hoe ziet het Tilburgse I wegennet er dan uit? Is er genoeg ruimte voor het groeiende goederenvervoer? Hebben de fiets en het I openbaar vervoer nog steeds een prominente plaats in het verkeer? En hoe is het dan gesteld met de veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van Tilburg? Op al deze vragen én meer wordt een antwoord I gegeven in het Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan (TWP) Mobiliteit in Balans. Het college heeft in principe I ingestemd met dit plan, dat de hoofdlijnen schetst voor het verkeers; termijn. Het plan is de afgelopen tijd in samenwerking met organisatie I Voordat het definitief wordt vastgesteld, gaat het plan eerst voor inspraak en overleg de stad in. Op deze I pagina leest u meer over de inhoud van het TWP en hoe u hierop kunt reageren. De Noord laan )oor de invullini gebied Spoorzor ,j van het spoor (h Hoe bereiken we de balans? Om de balans te bereiken, heeft de gemeente twee hoofdkeuzes gemaakt: Het verkeer mag de komende tijd groeien, maar niet overal en altijd. Groei is toegestaan op de zogenaamde hoofdnetten, waar de verkeersfunctie voorop staat. In de tussenliggende verblijfsgebieden is wonen, werken en winkelen het belangrijkst en moet het verkeer zich daaraan aanpassen. 2. De mobiliteitsgroei moeten we met behulp van alle vervoerswijzen opvangen. Dus niet alleen met de auto, maar ook met de fiets en het openbaar vervoer. Ook moet er meer samenhang komen tussen de verschillende vervoerswijzen. De vervoerswijzen komen elkaar in de stad immers vaak tegen en op deze punten moeten goede overstapmogelijkheden komen. Denk hierbij bv. aan een transferium en aan fietsenstallingen bij bushaltes en stations. Alle maatregelen uit het TWP komen in een uitvoeringsprogramma. Hierin staat, telkens voor een periode van vier jaar, welke maatregelen op stapel staan en wie daarvoor verantwoordelijk is. Tegelijk met de verwerking van de inspraakreacties wordt dit programma gemaakt. De gemeente gaat nu en in de toekomst ook de ontwikkelingen volgen van de kwaliteit van de netwerken voor auto, fiets en openbaar vervoer. Dit gebeurt ook met de ontwikkelingen op het gebied van leefbaarheid, zoals bijvoorbeeld geluid. 91 en door autover a tomen en is in d A ie doorstroming voor alle verkeersdeelnemers. Dat moet over 15 jaar ook zo zijn,2^nbaarvervoe jorgd. Prinsenhc tl it. Josephstraat a ifgesloten voor j ussen de Piusha >aan Oost. De Ki straat krijgt eenr verkeer de binne ■'Daarmee wordt >rijheid in deze stra Als he Stadsentrees

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2003 | | pagina 10