Tilburg, stad van ruimtelijke contrasten c r-- AAA f Structuurvisie geeft aan hoe Tilburg er in 2020 ruimtelijk uitziet POS I I I I I DE TILBURGSE KOERIER DE TILBURGS ■DONDERDAG 5 JUNI 2003 - PAGINA 10 Uitbreiding centrumgebied Toekomstig bedrijventerrein De structuurvisie 2020 in beeld. Tilburg, meer dan de som van dorpen Tilburg, opvallende stad Tilburg, bereikbare stad Tilburg, stad in het landschap Landelijk en provinciaal beleid teren, Dit is een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg De aantrekkingskracht van Tilburg: ruimtelijke contrasten Tilburg wordt omringd door veel natuurgebieden, die bovendien afwisselend van karakter zijn. Daarnaast heeft het buitengebied een belangrijke cultuurhistori sche component, variërend van archeologie tot agrarische bebouwing en -struc tuur. Met de inwerkingtreding van de Reconstructiewet ‘Concentratiegebieden Veehouderij’ ontstaat ruimte in het buitengebied voor duurzame landbouw, natuur en water, wonen en recreatie. Om een goede visie te formuleren, is eerst een sterkte-zwakte analyse gemaakt. De zwakkere punten van Tilburg betreffen vooral het woon- en werkmilieu. Het woningaanbod in Tilburg is betrekkelijk eenzijdig, met veel sociale huur- en goedkope koopwoningen. Voor wat betreft het werkmilieu is het aandeel van de sector zakelijke dienstverlening relatief laag. Dit betekent dat er te weinig kwali tatief hoogwaardig werk in Tilburg is. Tilburg is de spil van BrabantStad en een knooppunt voor wonen, studeren en cultuur. Binnen een half uur reizen zijn drie grote steden makkelijk te bereiken en kunnen bewoners van deze steden ook Tilburg bereiken. Om deze centrale ligging verder uit te buiten, is verbetering van de infrastructuur noodzakelijk. Naast de voltooiing van de tangenten moet dan ook worden gedacht aan frequentere en snellere treinverbindingen. Tilburg is een complete ‘ver blijf stad’ in 2020 Het is de bedoeling dat Tilburg in 2020 alom gezien wordt als een prettige stad om in te verblijven, met een goed voorzieningenniveau, woningen en arbeidsplaatsen voor alle geledingen van de bevolking en gelegen in een blijvend groene omgeving. Er is gekozen voor het thema ‘stad van ruimtelijke contrasten’ omdat de huidige contrasten Tilburg al tot een sterke en aantrek kelijke stad maken. Zoekgebied bedrijventerrein Voorzieningenstrook Het huiska lopen weel ouderen di kan bijvoo tie, als de weer actief pen met ht nen ze na Oosterhou De oude stad van Tilburg kenmerkt zich door haar met ‘linten’ verbonden dorpen. Deze ‘dorpen in de stad’ ademen nog steeds hun eigen sfeer en karakter uit. Tilburg is vanuit deze dorpen gegroeid tot een stad, met haar eigen unieke (en contrasterende) verschijningsvorm. Die heeft de volgende kenmerken. De ruimtelijke ontwikkelingsplannen van Tilburg zijn afgestemd op het provinciale en landelijke beleid. In hoofdlijnen komt dit beleid erop neer dat nieuwe woningen minimaal voor de helft in de bestaande stad moeten worden gerealiseerd en de bestaande bedrijventerreinen dichter bebouwd worden. Als het buitengebied toch bebouwd moet worden, dan dient dat op een verantwoorde wijze te gebeuren. De kwaliteit en de structuur van water en bodem spelen hierbij een belangrijke rol. De structuur van Tilburg wijkt af van die van andere grote steden. Hierdoor biedt de stad een gemengde aanblik: typische naoorlogse woningbouw, fabri kantenvilla’s, historische lintbebouwing en moderne (hoog)bouw, oftewel een dorps element gecombineerd met een stedelijk element. Tilburg wil dit eigen gezicht graag behouden maar hier wel meer in sturen. Redactie Senioren 5038 SR DB Tilbui Redactie Hulya Qig van Groot Hurkens, Mertens - Vries jrmatie over het wlogie- mw. A. Li .L,.oudti werken I in voorzi College t Postbus S000 LH inschalige karakti /e betekenis zulle jor architectoni wordt hierbij i de stad. tangent. Door de noordoosttangent uit te breiden en Tilburg een bereikbare stad. hoogbouw met hoogte-accenten boven 100 meter is toegestaan. et plan, dan Dilweg, Als u wilt reageren oj schriftelijke reactie r Het provinciaal beleid staat in het Streekplan. Dit plan onderscheidt binnen de Het definitieve Streekplan staat gepland voor 1 januari 2005. De structuurvisie Tilburg 2020 dient als input voor dit plan. Niet alleen rondom Tilburg is de omgeving groen en aantrekkelijk. Ook in Tilburg is veel groen te vinden, bijvoorbeeld het Leypark. I Er zijn huis op c werk. Vo tuurbarb van won jgbouw met een minimale bouwhoogte van 30 meter met daarin hoogte- 100 meter in de Spoorzone. Gemeente Tilburg van Burgemeester en Wethouders s90155 1 Tilburg Luchtfoto van de aanleg van de noordoost t” de noordwesttangent aan te leggen, blijft Til De Spoorzone is een van de gebieden waar in h< de 1 Toekomstig woongebied Bos-, natuur- of groengebied binnen Tilburg Idem buiten Tilburg Zoekgebied nieuwbouw op de inhoud van de ruimtelijke structuurvisie, dan kunt u uw richten aan 1. Stad van (oude) dorpen. Binnen de dorpen in de stad zijn vaak de historische structuren nog terug te vinden. De oude stad kenmerkt zich daarnaast door veel binnenwijkse bedrijventerreinen. Station Dorp in de stad Dorp bij de stad Bedrijventerrein Buitengebied 4 Ecologische/groenrelatie Te intensiveren gebied Zone hoogbouw Tilburg, stad in het landschap - Tilburg, meer dan de som van dorpen dat de voorzie- /eerd moet n de wijk. herkenbare elementen Vorige wee De Baselai rolstoelen e ren zit opi begeleidste tijd. Als de c vrijwilligers leumuitstap van Peerke Noord. De I in. Ze hoort bij het gezc ook, maar weet ik dat pen door f moeten we aan het pr zich terug, spannend, zou het nie Hond in sc Elke woen; nemers bij mer" bij el ouderen. V eigen bijdr. ben een f dynamisch^ gesprekker jes, hebb< draaien ee activiteitenl enthousias Om aan In men gever Vaker zijn ouderenad legt Van 0 ik contact r Mensen h< om te kun ook voor oi zamen." vc nemers zijl bijvoorbeel met zijn s hond voor koekjes." Hoewel er name is, i senioren Daarna 'doorstrom praktijk lei mensen! V men op di leidster vei aantal van ject gaat c Om het thema ‘Tilburg, bereikbare stad' uit te werken kunnen de volgende keuzes worden gemaakt. - Aanleggen van de Noordwesttangent als 2 x 2 weg. - Uitbreiden van de Noordoosttangent als 2 x 2 weg. - Ruimtelijke investeringen bij knooppunten van dë infrastructuur: vooral bij de stations, de Kempenbaan en Het Laar. - Verbeteren van de binnenstedelijke infrastructuur. :onsultatieperiode, waarbij u kunt gemeente Tilburg. Deze consulta- 1alle aanbevelingen van burgers elt de raad een definitieve Maar ook de ontwikkelingen binnen de stad zijn belangrijk, om te voorkomen dat concen tratie van verkeer op bepaalde plekken leidt tot verstopping. Daarbij moet gedacht worden aan de ontwikkeling van transferia en opstappunten aan knooppunten van bestaande en nieuwe weg- en railinfrastructuur. De spoedige aanleg van de Noordwesttangent is essen tieel om de bereikbaarheid van het westen van Tilburg te verbeteren. De Noordoosttangent moet worden uitgebreid wanneer wordt gekozen voor woningbouw en industrie in Noordoost. Bij dit beleid gaat de stad uit van ‘behoud door ontwikkeling’. Dit betekent onder andere dat de traditionele linten hun kleinschalige karakter zullen behouden, maar tevens door nieuwe ontwikkelingen een nieuwe betekenis zullen krijgen. Daarnaast zal het stedelijk element tot uitdrukking komen door architectonische elementen met een hoogwaardige en wervelende uitstraling. Hoogbouw wordt hierbij gezien als element van zowel representa tiviteit als van herkenbaarheid van r'-J 2. Stad met (omliggende) dorpen). Rondom de oude stad bevindt zich een kring van dorpen. Naast de zelfstandig functione rende kernen als Udenhout, Berkel-Enschot, Goirle en Loon op Zand kan ook Reeshof worden gezien als een bijna zelfstandig functionerend 'dorp op afstand’. Speerpunten voor de structuurvisie 2020 Tilburg heeft de ambitie om in 2020 een nog aantrekkelijkere stad te zijn. De structuur visie is mede gebaseerd op een aantal speerpunten: - Het buitengebied van Tilburg is gevarieerd, wordt behouden en verder versterkt; - Primair wordt de invulling van de verstedelijking gezocht in het bestaande stedelijke gebied. Pas wanneer dit niet mogelijk blijkt, wordt het buitengebied benut. Ruimtelijke ingrepen in het buitengebied zijn altijd kleinschalig en worden alleen gerealiseerd op die plaatsen die op grond van de bestaande kwaliteiten van water, bodem en cultuurhistorie zijn geselecteerd. - Binnen de stad blijft de kenmerkende ruimtelijke structuur van oude linten en histori sche driehoekige pleinen altijd herkenbaar. Op enkele plaatsen in de stad wordt op verant woorde wijze gentensiveerd. Op plekken met een hoge dynamiek is hoogbouw toegestaan. - De noodzakelijke intensivering van het stedelijk gebied mag niet ten koste gaan van het groen in de stad. 4. Stad met overige bijzondere stedelijke elementen. De voorzieningen in de stad met een bovenwijks of stedelijk karakter, zoals de stations en de wijkwinkelcentra. Wat betekent de structuurvisie 2020 voor u? De stru'ctuurvisie is nog niet definitief. Er volgt nu een co reageren op het ruimtelijke ontwikkelingsbeeld van de ge..._ tieperiode wordt afgesloten op 15 juli 2003. Hierna zullen ahc en bedrijven worden bekeken en afgewogen. In het najaar stel structuurvisie vast. De structuurvisie 2020 is op maandag 2 juni aan de raadscommissie Fysiek gepre senteerd. De gemeente heeft met deze structuurvisie een plan opgesteld dat weer geeft hoe Tilburg er over vijftien jaar ruimtelijk uitziet. Met deze structuurvisie blijft er afstemming bestaan tussen de verschillende ontwikkelingen in de stad. Want Tilburg is nog steeds volop in ontwikkeling. Reeshof is bijna klaar, woonge bieden als het Kromhoutpark en het Regenboogterrein zijn aangelegd, het bedrij venterrein Vossenberg is ontwikkeld en er zijn beeldbepalende gebouwen neer gezet als Interpolis, 013 en Westpoint. De komende vijftien jaar zullen dus alle ruimtelijke ontwikkelingsplannen aan de nieuwe structuurvisie worden getoetst. De gemeente Tilburg wil u graag infor meren over de hoofdlijnen van de ruimtelijke structuurvisie. In de komende vijftien jaar worden de nu nog uniforme woonwijken veranderd in meer afwisselende en duurzame milieus. Door de woon- en werkmilieus te variëren, wordt voorkomen dat midden- en hogere inkomensgroepen en de meer hoogwaar dige bedrijven de stad verlaten. Dit is belangrijk voor het draagvlak van de stedelijke voorzieningen. Daarbij zal de 'unieke verschijningsvorm gehandhaafd blijven. De landbouwgebieden krijgen de komende jaren een meer recreatief-educatief karakter, echter met behoud van hun agrarische functie. De gemeente zal het groen vanuit het buitengebied meer de stad intrekken, bijvoorbeeld in de Dongevallei en de Piushaven/Moerenburg. De groenstructuur in de stad wordt versterkt. Om het thema ‘stad in het landschap’ uit te werken, kunnen de volgende keuzes worden gemaakt. - Het verder uitwerken van de intentieverklaring Groene Mal en het reconstructieplan De Meierij; Bij de keuze voor nieuwbouw eerst bezien in hoeverre het programma in de bestaande stad kan worden uitgevoerd. Pas als blijkt dat dit niet gaat, uitwijken naar het buitenge bied. Hoewel de nadruk ligt op intensivering boven uitbreiding, is dit niet geheel mogelijk. Ook op korte termijn is het noodzakelijk ruimte te reserveren in het buitenge bied. - Het afmaken van de stadsrand. Deze wordt gevormd door de tangenten en de A 58. Hierbij is het belangrijk dat er duidelijk onderscheid is tussen stad en buitengebied. - Met de geplande aanleg van een bedrijventerrein ten noorden van Loven (Loven-Noord) ‘springt’ de stad over de Noordoosttangent. Vanuit het principe ‘stad in het landschap’ is dit geen wenselijke situatie. Gelet op de landelijke omgeving is zware bedrijvigheid op Loven-Noord, maar ook op een locatie ten zuiden van Spinder, minder wenselijk. Loven- Noord I is mede daarom, net als de terreinen II en III, minder geschikt om als bedrijven terrein ontwikkeld te worden. De verwachting is dat er voldoende alternatieve locaties - met name binnen de tangenten en aan de snelweg A58 - voorhanden zijn om te kunnen voldoen aan de vraag naar bedrijfskavels. - Het Wilhelminakanaal en de Piushaven benutten voor wonen en recreëren aan of op het water. Door rekening te houden met deze contrasten en ze verder te ontwikkelen, de zwakke punten binnen dit kader aan te pakken en de sterke punten te behouden c.q. te verbete kan Tilburg die complete verblijfstad worden die ze voor ogen heeft. nog te versterken. Uit de sterkte-zwakte analyse is tevens gebleken dat Tilburg met haar ruimtelijke contrasten aantrekkingskracht uitoefent. Met de structuurvisie 2020 wil de gemeente de ruimtelijke contrasten benutten en uitbouwen. Gekozen is voor het thema Stad van ruimtelijke contrasten. Dit thema is onderverdeeld in subthema’s, die de ambities van Tilburg voor de komende vijftien jaar verwoorden: Om het thema ‘Tilburg, opvallende stad’ uit te werken kunnen de volgende keuzes worden gemaakt. - Handhaven van de cultuurhistorische waardevolle linten en kernen, maar ook durven investeren in de afzonderlijke elementen. - Opvallende (nieuw)bouw op beeldbepalende plaatsen. - Binnen de woonwijken een bouwhoogte tot 15 meter, met uitzondering van de voorzie ningencentra, daar geldt een maximale hoogte van 30 meter. - Aan de ringbanen geen bouwhoogtes boven de 30 meter, uitgezonderd accenten binnen een bouwblok, deze kunnen tot 60 meter reiken. Dit geldt ook voor het gebied binnen de ‘cityring’. - Zones van hoogbouw met een minimale bouwhoogte van 30 meter met daarin hoogte- accenten tussen de 60 en 100 meter aan de Kempenbaan, Het Laar en de Prof. Cobbenhagenlaan. - Een zone van hooj accenten boven de H’ Hoogbouwlocatie >100m H Hoogbouwlocatie 60-100m Combinatiemilieu Ruimtelijk knooppunt 3. Stad met stedelijke uitstraling. Een aantal plekken, bijvoorbeeld de moderne en compacte binnenstad, heeft een stede lijke uitstraling. Deze plekken liggen aan belangrijke infrastructuur met een grote dynamiek: veel verkeer, aantrekkelijke en representatieve ruimte om te bouwen. Bovendien zijn deze plekken goed bereikbaar, zowel met de auto als met het openbaar vervoer. Voor een grote stad heeft Tilburg echter te weinig van dit soort plekken. Wilt u de structuurvisie in zijn geheel lezen of wilt u meer infot kunt u contact opnemen met medewerkers van het team plane tel.542 91 42, mw L. Trip tel. 542 88 32, dhr. C. Sanders 542 9:> E-mail: annemoon.dilweg&tilburg.nl. liesbeth.trip@tilburg.nl of gert. sanders Stil burg. nl. Het landelijke beleid richt zich op stedelijke netwerken. Dit houdt in dat niet elke stad afzonderlijk in alle functies op het gebied van wonen, werken en recreëren hoeft te voorzien, zolang het gehele netwerk hier maar wel in voorziet. Tilburg maakt deel uit van het stedelijk netwerk BrabantStad, samen met Breda, Den Bosch, Eindhoven en Helmond. Om het thema ‘Tilburg, meer dan de som van dorpen’ uit te werken, kunnen de volgende keuzes worden gemaakt. - Als woningbouw in het buitengebied plaatsvindt, is dit kleinschalig, bijvoor beeld in de vorm van een nieuw dorp. Voor de vormgeving en schaal van de uitbrei ding zijn bodem, water en cultuurhistorie bepalend. Ruimtelijk gezien is het wense lijk om niet tegen de bestaande stad of dorpen aan te bouwen. - Ook bedrijventerreinen worden bij voorkeur niet tegen de stad aangeplakt, maar gebouwd in de vorm van een ‘bedrij- vendorp’ op afstand. Een bedrijvendorp betekent ook geen grote stukken grond met platte dozen, waardoor er minder ruimte komt voor arbeidsextensieve bedrijvigheid. - Het ontwikkelen en versterken van drie stedelijke gebieden in de stad voor (boven)stedelijke voorzieningen. De binnenstad is de aangewezen plek hiervoor. De spoorzone en de Ipcatie Kempenbaan kunnen worden aangewezen voor grootschalige kantoorontwikkelingen. Het Laar is dan de plaats voor opvang van de lokale kantorenbehoefte. Grootschalige kantoorontwikkeling in andere delen van de stad wordt niet ondersteund. - Ontwikkelen en versterken van overige stedelijke gebieden in de stad: station West, station Reeshof/Heijhoef, station Berkel-Enschot/Eikenbosch en Wagnerplein. Deze plekken zijn met name geschikt voor de locatie van wijkvoorzieningen. - Om de dorpen een duidelijke positie te geven, zorgen dat wijkwinkelcentra kunnen overleven. Een dorp moet voldoende basisvoorzieningen hebben. De voorzieningen dienen geclusterd te worden. - Reeshof kan beschouwd worden als een zelfstandig dorp. Dit betekent d ningenstrook tussen het station en de omgeving van Heijhoef gentensivee worden. Het betekent ook meer ruimte voor sportvoorziehingen in de - De linten hoeven geen monumenten te worden maar moeten wel in de stad blijven. I De Senio de twee i UD IIIUUI Kopij kar redactie-, I Postbus B tel. 53681 I Deadline 1 de verscl West Oud Zuid Hilvaretibeek Oud Noord Plankaart: Ruimtelijke structuurvisie 2020 -concept- leA* «Noordoost

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2003 | | pagina 10