verstolde beweging 03 I agen St u 1 f F LLEMII iONINGEN LAUWERS A D tage j Feestdagen! oliën jr. B A DONDERDAG 19 DECEMBER 2002 - PAGINA 9 DE TILBURGSE KOERIER IER 2002 - PAGINA 8 It FOTOBURO TOIN DAMEN “OVER INSPIRATIE HOEF IK NIETTE PIEKEREN. DIE VIND IK OVERAL: DAT KAN EEN FOTO IN DE KRANT ZIJN OF EEN DANSFOTO IN DE SCHOUWBURGBROCHURE.” DE GEBOREN EN GETOGEN TILBURGER AD LAUWERS (55), DIE DIT JAAR HET KUNSTWERK VOOR HET KERSTNUMMER VAN DE TILBURGSE KOERIER HEEFT GEMAAKT, IS VOORAL GEFASCINEERD DOOR BEWEGING: “WAT IK DOE, IS EEN MOMENT VAN BEWEGING VANGEN, DIE LATEN STOLLEN. ZOALS OP EEN FOTO GEBEURT, OP EEN STILL VAN EEN FILM OF IN EEN GOED STRIPVERHAAL.” rafie (G 21 DECEMBER team gewenst k 456 11 99 - 455 08 01 Ad Lauwers heeft lange tijd penselen en kwasten vrijwel on beroerd gelaten. Eindjaren zestig, beginjaren zeventig, werd hij opgeleid aan de Kunstacademie in ‘s-Hertogenbosch door docenten als Sam Middleton, Eugène Brands en Pieter Defe- sche. Hij leerde er onder meer de techniek van het schilderen, maar studeerde af in werken met perspex en zeefdrukken. Vervolgens koos hij een ander pad. “Ik had weinig met kun stenaars; ik vond het egotrippers. Dat moetje als kunstenaar ook wel een beetje zijn, maar ik vond de sociale kant van het leven belangrijker.” Hij werd een van de eerste docenten aan de Tilburgse Stichting Muzische Vorming, de voorloper van de huidige Tilburgse Kunststichting, studeerde geschiedenis en was jaren fulltime huisman. “Rond 1990 ben ik op verzoek van oud-cursisten weer les gaan geven; Toen ben ik weer gaan schilderen, tekenen en aquarelleren, want ik wilde natuurlijk voeling hebben met mijn vak. Dat viel tegen en daarom ben ik toen teruggevallen op het jargon dat ik in Den Bosch had geleerd: abstract schil deren." Zo’n tien jaar lang werkte Lauwers abstract: met diep zwart, felle kleuren, vaak tekenachtige lijnen maakte hij schil derijen vol beweging. Redelijk succesvol: hij exposeerde on der meer in Maastricht, Amsterdam, Breda en vrijwel alle Mid- den-Brabantse gemeenten. “Dat ik op een gegeven moment figuratief ben gaan werken, was een logische ontwikkeling. Wat het abstracte betreft had ik een painter's block; mijn kop was leeg. Maar het schilderen van mensenfiguren, van naakten, zat wel al lang in mijn hoofd. Mijn maniervan werken is niet veel veranderd. Het ver schil tussen figuratief en abstract is bij mij niet zo groot: ik ben nog steeds bezig met beweging en het vangen van de ruimtelijke wereld op een plat vlak.” “Ik werk graag met olieverf. Die heeft een gloed die acrylverf niet heeft. De laatste jaren lijkt mijn werk steeds meer in de richting van het monochrome te gaan: op elk schilderij is het één kleur die overheerst. Vaak schilder ik een aantal vrij trans parante lagen over elkaar. Ik geef mensen graag weer zoals ze zijn: bloot. En ze hoeven niet per se mooi te zijn; soms zijn ze ook dik.” “Ik heb een fascinatie voor beweging. De figuren op mijn schilderijen rennen, maken een ruggelingse salto. Daarbij zoek ik regelmatig ook naar wat melodrama: met een ironi sche blik kijken naar iets dramatisch, vallende mensen bij voorbeeld. Op Tangled up in blue, het werk op deze pagina, zie je ook gestolde beweging. Het lijken drie kariatiden, figu ren die iets boven hun hoofd torsen. Door ze als het ware van elkaar los te snijden, hen in kaders te zetten, stol je de bewe ging.” Schilderijen van Ad Lauwers zijn momenteel te zien in res taurant Rasa Senang, Cemullehoekenweg 127, Oisterwijk. 38286 83624 rat Nieuwjaar g 23 december tot sdag 1 januari zijn atie en de fanshop gesloten. togrofi® nbieding an per stuk van >r 0,25 euro lblidteitFfoto^e e^edrijfsrePO^865 J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2002 | | pagina 9