verstolde beweging
03
I
agen
St u
1 f
F
LLEMII
iONINGEN
LAUWERS
A D
tage
j Feestdagen!
oliën jr.
B A
DONDERDAG 19 DECEMBER 2002 - PAGINA 9
DE TILBURGSE KOERIER
IER 2002 - PAGINA 8
It
FOTOBURO TOIN DAMEN
“OVER INSPIRATIE HOEF IK NIETTE PIEKEREN.
DIE VIND IK OVERAL: DAT KAN EEN FOTO IN DE KRANT ZIJN OF
EEN DANSFOTO IN DE SCHOUWBURGBROCHURE.”
DE GEBOREN EN GETOGEN TILBURGER AD LAUWERS (55), DIE DIT JAAR HET KUNSTWERK VOOR HET
KERSTNUMMER VAN DE TILBURGSE KOERIER HEEFT GEMAAKT, IS VOORAL GEFASCINEERD
DOOR BEWEGING: “WAT IK DOE, IS EEN MOMENT VAN BEWEGING VANGEN, DIE LATEN STOLLEN.
ZOALS OP EEN FOTO GEBEURT, OP EEN STILL VAN EEN FILM OF IN EEN GOED STRIPVERHAAL.”
rafie
(G 21 DECEMBER
team gewenst
k 456 11 99
- 455 08 01
Ad Lauwers heeft lange tijd penselen en kwasten vrijwel on
beroerd gelaten. Eindjaren zestig, beginjaren zeventig, werd
hij opgeleid aan de Kunstacademie in ‘s-Hertogenbosch door
docenten als Sam Middleton, Eugène Brands en Pieter Defe-
sche. Hij leerde er onder meer de techniek van het schilderen,
maar studeerde af in werken met perspex en zeefdrukken.
Vervolgens koos hij een ander pad. “Ik had weinig met kun
stenaars; ik vond het egotrippers. Dat moetje als kunstenaar
ook wel een beetje zijn, maar ik vond de sociale kant van het
leven belangrijker.” Hij werd een van de eerste docenten aan
de Tilburgse Stichting Muzische Vorming, de voorloper van
de huidige Tilburgse Kunststichting, studeerde geschiedenis
en was jaren fulltime huisman.
“Rond 1990 ben ik op verzoek van oud-cursisten weer les
gaan geven; Toen ben ik weer gaan schilderen, tekenen en
aquarelleren, want ik wilde natuurlijk voeling hebben met
mijn vak. Dat viel tegen en daarom ben ik toen teruggevallen
op het jargon dat ik in Den Bosch had geleerd: abstract schil
deren." Zo’n tien jaar lang werkte Lauwers abstract: met diep
zwart, felle kleuren, vaak tekenachtige lijnen maakte hij schil
derijen vol beweging. Redelijk succesvol: hij exposeerde on
der meer in Maastricht, Amsterdam, Breda en vrijwel alle Mid-
den-Brabantse gemeenten.
“Dat ik op een gegeven moment figuratief ben gaan werken,
was een logische ontwikkeling. Wat het abstracte betreft had
ik een painter's block; mijn kop was leeg. Maar het schilderen
van mensenfiguren, van naakten, zat wel al lang in mijn
hoofd. Mijn maniervan werken is niet veel veranderd. Het ver
schil tussen figuratief en abstract is bij mij niet zo groot: ik
ben nog steeds bezig met beweging en het vangen van de
ruimtelijke wereld op een plat vlak.”
“Ik werk graag met olieverf. Die heeft een gloed die acrylverf
niet heeft. De laatste jaren lijkt mijn werk steeds meer in de
richting van het monochrome te gaan: op elk schilderij is het
één kleur die overheerst. Vaak schilder ik een aantal vrij trans
parante lagen over elkaar. Ik geef mensen graag weer zoals
ze zijn: bloot. En ze hoeven niet per se mooi te zijn; soms zijn
ze ook dik.”
“Ik heb een fascinatie voor beweging. De figuren op mijn
schilderijen rennen, maken een ruggelingse salto. Daarbij
zoek ik regelmatig ook naar wat melodrama: met een ironi
sche blik kijken naar iets dramatisch, vallende mensen bij
voorbeeld. Op Tangled up in blue, het werk op deze pagina,
zie je ook gestolde beweging. Het lijken drie kariatiden, figu
ren die iets boven hun hoofd torsen. Door ze als het ware van
elkaar los te snijden, hen in kaders te zetten, stol je de bewe
ging.”
Schilderijen van Ad Lauwers zijn momenteel te zien in res
taurant Rasa Senang, Cemullehoekenweg 127, Oisterwijk.
38286
83624
rat Nieuwjaar
g 23 december tot
sdag 1 januari zijn
atie en de fanshop
gesloten.
togrofi®
nbieding
an per stuk van
>r 0,25 euro
lblidteitFfoto^e
e^edrijfsrePO^865
J