CDs PvdA l I i s I I J I Is 5 l i s Woensdag 6 maart gemeenteraadsverkiezingen 1 I 1 j r 1 GROENLINKS d 3 s 4 8 s I fx? DE TILBURGSE KOERIER DE TILBURl ■DONDERDAG 28 FEBRUARI 2002 - PAGINA 18 X gemeente Tilburg É2 Ruird Verkeer en vervoer Economische zaken Veiligheid Binnenstad en milieu en tis n goed dingt Op woensdag 6 maart kunt u uw stem uitbrengen voor de nieuwe Tilburgse gemeenteraad. Wellicht weet u al precies op welke partij of persoon u wilt stemmen. Maar misschien heeft u uw keuze nog niet gemaakt of heeft u niet zo'n duidelijk beeld van waar de acht deelnemende partijen voor staan. Hoe ze denken over bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld over de Tilburgse binnenstad. Moet de Heuvel weer worden openge steld voor auto's of niet. Of hoe ze denken over bedrijvigheid in wijken, veiligheid op straat of de multiculturele samen leving. Op deze pagina zijn de partijstandpunten over tien thema's naast elkaar op een rij gezet. Dit overzicht is uiter aard een zeer beknopte samenvatting. Heeft u interesse in de volledige partijprogramma's dan kunt u deze halen bij de Stadswinkels. milieuvervui- jpafstand van /enterrein in wijken grond ig van rnter- I die j rijke idha- brandweer- van onder- groen en >en in de binnenstad. Plannen elen om de binnenstad gezel- jven van Betere onveilic beschir van wager houd verlichting. Meer grot nenstad. Pieter Vreede[ autovrij, de Via inti planner Voldoen ouderei minderj naars, f doorstr middelt Grootse pensere groen. I straal v; groenvc budgett Aaptast komen, huisvesi iedere v pen. Wa sen o Ecologis mulerer de bom gen. Gr activitei bos waa van het verkeer Dongenseweg, B tweg, Br g (viaduct' jn aanzii Duurzan belangri. randen Verdere ken en Bouwen pasbaar ren: com Wooncar voorzien te wijke met wijk Voor et bedrijvt ties zoa Het Laa legd. V< huizenn tor wo op gro voorzie woonwi Bestaan mogelijl bouwen breed a gen vo< ouderen stromini Voortvai fase var Enschot bouwmi Udenhoi Bij ren bestem munica Een voc rond di Pieter staat vc tige co ecologii Uitbreid Bij slooi ten bev\ hun wijl vangen, voor he hele sta bieden t zien. Na is ook voor de J •ing de piek- •ven aan rijven die die veel Een jebied ewust Gevaarlijke bedrijven weg wijken. Jaarlijkse doorlichtir ramper maken van geva meer bit agenten. Harde aanpak van dru< del maar legaliseren van soiï. Afschaffen van ca en gc aandacht huiselijk geweld. Het beleid richt op 2 s? heldere en rechtvaardigt misstanden. B. het wegnt oorzaken van criminalite breed veilighei gemeente als c nauwe samenwerking met wijkbt ners. Actief reageren op kleine standen door politie, stadswachten en buurtconciërges. Per wijk een klach tenmeldpunt. irijven horen niet in de de uitgifte van bedrijver is de werkgelegenheid /en creëren een belangr ngsfactor. Buurtwinkels hant Milieuheffingen in de Onroerend sting opnemen en deze diffe- Bedrijven verf •■"voersplan te r. er windener Voldoen ningen woningt stromint mogelijl woninge behoeftt ter enz.; passing met ei omgaan Groene activiteit irijven aan- dienstverlenende aardige werkgelegen- >nel opknappen van K I o mel- ng van Betere van het NS- en busstation, sluitingstijden in de horeca, eng toezicht op jsbeleid in de horeca (dis- Jevorderen van communi- aewoners. Meer aan- problematiek rond sueel geweld. Om ruimte te sparen is hoogbouw geschikt voor het Pieter Vreedeplein, de Piushaven en de Stationszone. Dit wel op menselijke maat en in combi natie met groen. Hoge eisen stellen aan architectuur. Het accent in de ont wikkeling van de binnenstad ligt op vrije tijd, uitgaan en cultuur. De Heuvel blijft dicht voor auto's. Meer groe ontwikkel liger te maken. Voorstander van een tunnel onder de Heuvel ter verhoging van de bereikbaarheid. De binnenstad moet goed bereikbaar zijn voor oude ren en mensen met een handicap. Grote loopafstanden van parkeer garages en bushaltes naar het centrum voorkomen. Voldoende bezoekersparkeerplaatsen bij wonin gen van ouderen in de binnenstad. Voorkomen dat de openbare ruimte verslonst en extra budget beschikbaar stellen om snel te reageren op dingen hierover. Betere verlichtinc het centrum en fietspaden. E> inrichting Gespreide meer discobussen, strer het toelatings criminatie). Br catie met wijkbr dacht voor de huiselijk en seksu In het centrum ondergronds parkeren bevorderen. Noordwesttangent met spoed aanleggen, wellicht Noordoost tangent verdubbelen. Betere ontslui ting van de Reeshof. Onderzoeken of transferia zinvol zijn. Een optimaal fietspadennet met voorrang voor de fiets op zoveel mogelijk plaatsen. Meer stallingsmogelijkheden voor fietsen. Bushaltes goed verlichten en loopafstanden zo klein mogelijk. Aandacht voor tegengaan van geluids hinder. Invoeren van baatbelasting voor bedrijven in het centrum voor extra kosten in de binnenstad (bestrating, camerabewaking). Er is een samen hangend plan voor heel het centrum nodig. De Heuvel blijft dicht voor auto's. Een groen, gezellig en klein schalig Pieter Vreedeplein. Stimuleren van fiets- en busgebruik in en naar centrum; de piekbus terug. Parkeren aan randen van de stad. Investeren in een beter busstation. Een snelle aanpak van onveilige plek ken en meer blauw op straat. Camerabewaking uitbreiden naar lige gebieden. Betere en snellere likbaarheid en bereikbaarheid ambulances en >ns. Een inhaalslag v< I aan wegen, trottoirs, Meer zichtbare politie op straat die harder optreedt ook in de preventieve sfeer. Streng aanpakken van crimineel gedrag. Uitbreiding van camerabewa king en intensieve politiecontrole op vuur- en steekwapens. Een actueel rampenplan is van belang, extra geld voor actuele aanvals- en bereik baarheidsplannen voor brandweer en politie. sporen: A. een iige reactie op wegnemen van de inaliteit. Dus een eidsbeleid met de coördinator. Verder: >ewo- mis- uit woon- i. Jaarlijkse doorlichting van het mplan. Duidelijke afspraken i over routes van het vervoer ’vaarlijke stoffen. In snel tempo vlauw op straat, vooral wijk- drugshan- softdrugs. happy hour in de hore- jokkasten in cafetaria. Meer t voor de problematiek rond Gevaarlijke bedr stad. Bij reinen i< bedrijvf weging; ven. N... Zaakbelast rentiëren. Bedrijven verplichten een bedrijfsvervoersplan te maken. Vaart zetten achter windenergie in Tilburg. Bedrijven moeten afval reduceren en een afvalstoffenboekhouding bijhouden. Bij verkeersovertredingen kordaat optreden. Verbeteren van de bereik baarheid van de binnenstad vanuit de wijken en dorpen door het gebruik van de piekbus en het bieden van betaalbare parkeermogelijkheden. Er wordt een experiment opgezet voor kleine bussen met een intensieve verbinding vanuit Udenhout en Berkel-Enschot naar de binnenstad. Versneld uitvoeren van grote projecten als Stationszone, Pieter Vreedeplein en Piushaven. De binnen stad moet gezelliger worden. Meer markten (bijv, bloemenmarkt) op de Heuvel, meer groen en afvalbakken. Studie naar bereikbaarheidsalternatie- ven voor het Heuvelgebied. Daarbij nadrukkelijk kijken naar de haal baarheid van een ondergrondse Heuvelverbinding. Fietsroutes opknappen en netwerk fors uitbreiden, meer fietsenstallin gen. Meer aandacht voor verkeersvei ligheid: stopverbod rond scholen, meer 30-km zones. Snelle en goede busverbindingen realiseren. Ritprijs van de bus op drukke dagen verlagen. Busstation sterk verbeteren of ver plaatsen. Snelle realisatie van station Reeshof. Parkeren in de binnenstad mag duurder. Met extra opbrengsten meer fietsenstallingen realiseren. Transferia aan rand van de stad. Versterken van de wijkeeonomie. In principe geen ontwikkeling van bedrijventerrein Wijkevoort. Renovatie van de winkelcentra Wagnerplein en Verdiplein. Renovatie van bestaande bedrijventerreinen gaat voor ontwikkeling van nieuwe. Bedrijfskavels vooral uitgever Brabantse bedrijven en bedrij - duurzaam produceren of c..c werkgelegenheid opleveren, krachtig milieubeleid op het ge van energie, afval en milieubel handelen van burgers en bedrijven. Modernisering van oude bedrijventer reinen heeft voorrang op de ontwik keling van nieuwe. Efficiënt gebruik van bedrijfsgronden. Bedrijven aan trekken die veel of hoger geschoold personeel nodig hebben. Werken aan het imago: Tilburg dienstverlenende stad. Discussie voeren over het nut en de noodzaak van bedrijvt Wijkevoort. De economie ir moet verder bevorderd worden. Er is een samenhangend plan nodig voor de hele binnenstad. Dat wordt voorgelegd aan Tilburgers in een open stadsdebat. Er is een studie nodig naar de verkeerscirculatie op de Heuvel, met het weer toelaten van auto's als uitgangspunt. Bij planvor ming het accent op recreatie en cul tuur in de binnenstad. Streven naar een gevarieerd en aantrekkelijk koop centrum. Geen leeftijdsdiscriminatie bij werkge legenheid. Actief beleid voor het aan trekken van nieuwe bedrijven en ver betering van de infrastructuur. Steun voor het Midden- en Kleinbedrijf. Uitbreiding en efficiënte benutting van bestaande bedrijventerreinen. Gunstige arbeidsvoorwaarden voor vrouwelijke herintreders. Samen met de bewoners buurten schoon houden. Boetes voor hardnekkige r Iers. Milieuparkjes op loop centra met veel bejaarden. Een goede mix van verschillende soor ten industrie en bedrijvigheid. Meer wijkeeonomie en minder grootschali ge industrie. Economische groei niet boven alles stellen, zorgvuldige afwe gingen maken. Meer samenwerking tussen bedrijven bij zaken als rest warmte, afvalmanagement en logis tiek. Bevorderen van duurzaam bou wen. Het centrum moet een mix blijx wonen, werken, en winkels, groenvoorzieningen. Compac atief bouwen en meer goedkope huur woningen. Het Pieter Vreedeplein moet de uitstraling hebben van een dorpsplein met veel groen. Onderzoek naar een verdiepte spoorlijn door het centrum. Aan de rand van de stad gra- i parkeervoorzieningen met snelle jedkope openbaar vervoerverbin- gen naar het centrum. Verlichte en goed onderhouden fiets en voetpaden. Meer sneldiensten en goedkopere bussen zoals de piek bus. Volwaardige spoorverbindingen (onder meer station Reeshof) met veilige overgangen. Ontsluiting van Tilburg via drie ononderbroken ringen: cityring, ringbanen en de tangenten die uitkomen op de A58. Uitbreiding van de dienstensector. Snel het tekort aan bedrijfsgr opheffen. Spoedige ontwikkeling bedrijventerrein Wijkevoort. Kantoorlocaties ook aan rand van de stad. Opstellen van een MKB-beleids- nota. Het 'parkmanagement’ op de bedrijventerreinen moet snel verder worden ontwikkeld. Milieubeleid rich ten op duurzaamheid, minder op regels en meer op voorlichting en zelf regulering. Stoppen met gescheiden inzamelen van afval als het nut daar van niet wordt aangetoond. jen en speelruimte in de bin- Snelle ontwikkeling van het •plein. De binnenstad Heuvel blijft dicht. Parkeren in het centrum mag duurder, met de extra opbrengsten bewaakte fietsenstallingen tegen laag tarief realiseren evenals experimenten met bijzondere vormen van openbaar ver voer. Spoorzone: kantoorfunctie ver sterken en een hoogwaardig vervoers knooppunt realiseren. Verbetering van het openbaar vervoer op alle mogelijke manieren. Stimuleren van fietsverkeer binnen de ringbanen. Aan de rand van het cen trum voldoende betaald parkeervoor zieningen. Aan rand van de stad gra tis parkeervoorzieningen met goedko pe openbaar vervoerverbindingen naar het centrum. Stimuleren van schoon goederenvervoer. Speciale aandacht voor voetgangers, fietsers en spelende kinderen. Uitbreiding van aantal 30-km zones. Ontwikkeling van de Stationszone en de herinrichting van de Spoorlaan dra gen bij aan de versterking van de bin nenstad. Ontwikkelingen rond het Pieter Vreedeplein kenmerken zich door een gedurfde aanpak. Het afslui ten van de Heuvel verdraagt zich niet met een vlotte en efficiënte verkeers afwikkeling voor auto's, fietsers en bussen dus: de Heuvel open voor alle verkeer. Adequate ontsluiting van woonwijken en de binnenstad. Voorrang voor de aanleg van de Noordwesttangent en station Reeshof. De Reeshof moet nog beter ontsloten worden. De doorstro ming van het verkeer op onder ande re de Dongenseweg, Baron van Voorst tot Voorstweg, Bredaseweg en Bosscheweg (viaduct) moet op zeer korte termijn aanzienlijk worden ver beterd. Uitbreiding van parkeervoor zieningen in het centrum tegen een zo laag mogelijk tarief. De gedoogcultuur moet plaats maken voor handhaving van bestaande wet ten. Krachtige bestrijding van vanda lisme en criminaliteit. Betere verlich ting op onveilige en afgelegen plaat sen, beter onderhoud van groen en wegen. Uitbreiding van politie en sur veillance. Snel afhandelen van aangif ten. De inzet van huismeesters in bepaalde gebouwen is gewenst. Beter onderhoud van wijken. Betere samenwerking tussen politie en ande re partners om adequaat in te spelen op huiselijk geweld. Duidelijke gren zen stellen aan onacceptabel gedrag en bevorderen van burgerfatsoen. Vroegtijdig en snel ingrijpen bij norm overschrijdend gedrag van kinderen doof goede samenwerking van orga nisaties. Evaluatie coffeeshopbeleid. Steun voor beveiligingscamera’s. Bezorgdiensten, transferia en bedrijfs- vervoerplannen om verkeer te reduce ren. Snelle bussen tussen wijken en het centrum en een fijnmazig netwerk van buurtbussen. Privatisering van het busvervoer terugdraaien; bus terug. Experiment met buurtparkeergarages Uitbreiding van 30-km zones, wooner ven en vrij liggende fietspaden Roekeloos rijgedrag harder aanpak ken. Veilig maken van schoolroutes Voor heel Tilburg twee strippen Station Reeshof snel realiseren. Meer dienstverlenende bedt trekken (Tilburg stad) en hoogwae heid creëren. Sn bestaande bedrijventerreinen. Stimu leren van boeren om andere vormen van bedrijfsvoering te verkennen (streekproducten, recreëren bij de boer enz.). Geen uitbreiding van het aantal koopzondagen. Terughoudendheid ten opzichte van de 24-uurseconomie. Economische belangen gaan niet auto matisch boven maatschappelijke belangen. Bushalten op loopafstand van grote bejaardenconcentraties, goede busver bindingen naar koopcentra, begraaf plaatsen, dienstverlenende instanties e.d. De deeltaxi moet in stand blijven. Binnenstadse ouderen moeten bezoe kersparkeerplaatsen in de nabijheid hebben om isolement te voorkomen. Uitbreiding en verbetering van bewaakte en onbewaakte fietsstallin- gen. Aandacht(voor binnen- en buiten schoolse verkeerseducatie. Instellen van een verkeersspreekuur. Veilige voetgangersoversteekplaatsen. Beleid ontwikkelen tegen huiselijk geweld. Burgerinitiatieven steunen die de veiligheid in wijken bevorderen. Aanpakken van discriminatie in het uitgaansleven. Voorstander van testen van partydrugs en de legalisering van softdrugs. Opstellen van een actief‘veilig stappenbeleid’. Eventuele uitbreiding van cameratoezicht. Jongeren moeten op straat kunnen rondhangen. Actieve lobby voor de veilige opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen. Verbeteren van straatverlichting. Goederenvervoer middels spoor en kanaal stimuleren. Moderniseren van bestaande bedrijventerreinen. Efficiënt ruimtegebruik door hoogbouw op nieuwe bedrijventerreinen. Stimuleren van bedrijvigheid in wijken. Veel aan dacht voor het Midden- en Kleinbedrijf. Geen goedkopere tarieven voor water verbruik van grootgebruikers. Bij nieuwbouwprojecten kijken naar duur zaamheid. Milieu-educatie voor jeugd en volwassenen. Inrichting van een educatieve kinderboerderij/kindertuin- complex. 5 5 o E CO ■s

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2002 | | pagina 18