CDs
PvdA
l
I
i
s
I
I
J
I
Is
5
l
i
s
Woensdag 6 maart gemeenteraadsverkiezingen
1
I
1
j
r 1 GROENLINKS
d 3
s
4
8
s
I
fx?
DE TILBURGSE KOERIER
DE TILBURl
■DONDERDAG 28 FEBRUARI 2002 - PAGINA 18
X
gemeente Tilburg
É2
Ruird
Verkeer en vervoer
Economische zaken
Veiligheid
Binnenstad
en milieu
en
tis n
goed
dingt
Op woensdag 6 maart kunt u uw stem uitbrengen voor de
nieuwe Tilburgse gemeenteraad. Wellicht weet u al precies op
welke partij of persoon u wilt stemmen. Maar misschien heeft
u uw keuze nog niet gemaakt of heeft u niet zo'n duidelijk
beeld van waar de acht deelnemende partijen voor staan. Hoe
ze denken over bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld over de
Tilburgse binnenstad. Moet de Heuvel weer worden openge
steld voor auto's of niet. Of hoe ze denken over bedrijvigheid
in wijken, veiligheid op straat of de multiculturele samen
leving. Op deze pagina zijn de partijstandpunten over tien
thema's naast elkaar op een rij gezet. Dit overzicht is uiter
aard een zeer beknopte samenvatting. Heeft u interesse in de
volledige partijprogramma's dan kunt u deze halen bij
de Stadswinkels.
milieuvervui-
jpafstand van
/enterrein
in wijken
grond
ig van
rnter-
I die
j rijke
idha-
brandweer-
van onder-
groen en
>en in de binnenstad. Plannen
elen om de binnenstad gezel-
jven van
Betere
onveilic
beschir
van
wager
houd
verlichting.
Meer grot
nenstad.
Pieter Vreede[
autovrij, de
Via inti
planner
Voldoen
ouderei
minderj
naars, f
doorstr
middelt
Grootse
pensere
groen. I
straal v;
groenvc
budgett
Aaptast
komen,
huisvesi
iedere v
pen. Wa
sen o
Ecologis
mulerer
de bom
gen. Gr
activitei
bos waa
van het verkeer
Dongenseweg, B
tweg, Br
g (viaduct'
jn aanzii
Duurzan
belangri.
randen
Verdere
ken en
Bouwen
pasbaar
ren: com
Wooncar
voorzien
te wijke
met wijk
Voor et
bedrijvt
ties zoa
Het Laa
legd. V<
huizenn
tor wo
op gro
voorzie
woonwi
Bestaan
mogelijl
bouwen
breed a
gen vo<
ouderen
stromini
Voortvai
fase var
Enschot
bouwmi
Udenhoi
Bij ren
bestem
munica
Een voc
rond di
Pieter
staat vc
tige co
ecologii
Uitbreid
Bij slooi
ten bev\
hun wijl
vangen,
voor he
hele sta
bieden t
zien. Na
is ook
voor de
J
•ing
de piek-
•ven aan
rijven die
die veel
Een
jebied
ewust
Gevaarlijke bedrijven weg
wijken. Jaarlijkse doorlichtir
ramper
maken
van geva
meer bit
agenten. Harde aanpak van dru<
del maar legaliseren van soiï.
Afschaffen van
ca en gc
aandacht
huiselijk geweld.
Het beleid richt op 2 s?
heldere en rechtvaardigt
misstanden. B. het wegnt
oorzaken van criminalite
breed veilighei
gemeente als c
nauwe samenwerking met wijkbt
ners. Actief reageren op kleine
standen door politie, stadswachten en
buurtconciërges. Per wijk een klach
tenmeldpunt.
irijven horen niet in de
de uitgifte van bedrijver
is de werkgelegenheid
/en creëren een belangr
ngsfactor. Buurtwinkels hant
Milieuheffingen in de Onroerend
sting opnemen en deze diffe-
Bedrijven verf
•■"voersplan te r.
er windener
Voldoen
ningen
woningt
stromint
mogelijl
woninge
behoeftt
ter enz.;
passing
met ei
omgaan
Groene
activiteit
irijven aan-
dienstverlenende
aardige werkgelegen-
>nel opknappen van
K
I
o mel-
ng van
Betere
van het NS- en busstation,
sluitingstijden in de horeca,
eng toezicht op
jsbeleid in de horeca (dis-
Jevorderen van communi-
aewoners. Meer aan-
problematiek rond
sueel geweld.
Om ruimte te sparen is hoogbouw
geschikt voor het Pieter Vreedeplein,
de Piushaven en de Stationszone. Dit
wel op menselijke maat en in combi
natie met groen. Hoge eisen stellen
aan architectuur. Het accent in de ont
wikkeling van de binnenstad ligt
op vrije tijd, uitgaan en cultuur. De
Heuvel blijft dicht voor auto's.
Meer groe
ontwikkel
liger te maken. Voorstander van een
tunnel onder de Heuvel ter verhoging
van de bereikbaarheid. De binnenstad
moet goed bereikbaar zijn voor oude
ren en mensen met een handicap.
Grote loopafstanden van parkeer
garages en bushaltes naar het
centrum voorkomen. Voldoende
bezoekersparkeerplaatsen bij wonin
gen van ouderen in de binnenstad.
Voorkomen dat de openbare ruimte
verslonst en extra budget beschikbaar
stellen om snel te reageren op
dingen hierover. Betere verlichtinc
het centrum en fietspaden. E>
inrichting
Gespreide
meer discobussen, strer
het toelatings
criminatie). Br
catie met wijkbr
dacht voor de
huiselijk en seksu
In het centrum ondergronds parkeren
bevorderen. Noordwesttangent met
spoed aanleggen, wellicht Noordoost
tangent verdubbelen. Betere ontslui
ting van de Reeshof. Onderzoeken of
transferia zinvol zijn. Een optimaal
fietspadennet met voorrang voor de
fiets op zoveel mogelijk plaatsen.
Meer stallingsmogelijkheden voor
fietsen. Bushaltes goed verlichten en
loopafstanden zo klein mogelijk.
Aandacht voor tegengaan van geluids
hinder.
Invoeren van baatbelasting voor
bedrijven in het centrum voor extra
kosten in de binnenstad (bestrating,
camerabewaking). Er is een samen
hangend plan voor heel het centrum
nodig. De Heuvel blijft dicht voor
auto's. Een groen, gezellig en klein
schalig Pieter Vreedeplein. Stimuleren
van fiets- en busgebruik in en naar
centrum; de piekbus terug. Parkeren
aan randen van de stad. Investeren in
een beter busstation.
Een snelle aanpak van onveilige plek
ken en meer blauw op straat.
Camerabewaking uitbreiden naar
lige gebieden. Betere en snellere
likbaarheid en bereikbaarheid
ambulances en
>ns. Een inhaalslag v<
I aan wegen, trottoirs,
Meer zichtbare politie op straat die
harder optreedt ook in de preventieve
sfeer. Streng aanpakken van crimineel
gedrag. Uitbreiding van camerabewa
king en intensieve politiecontrole op
vuur- en steekwapens. Een actueel
rampenplan is van belang, extra geld
voor actuele aanvals- en bereik
baarheidsplannen voor brandweer
en politie.
sporen: A. een
iige reactie op
wegnemen van de
inaliteit. Dus een
eidsbeleid met de
coördinator. Verder:
>ewo-
mis-
uit woon-
i. Jaarlijkse doorlichting van het
mplan. Duidelijke afspraken
i over routes van het vervoer
’vaarlijke stoffen. In snel tempo
vlauw op straat, vooral wijk-
drugshan-
softdrugs.
happy hour in de hore-
jokkasten in cafetaria. Meer
t voor de problematiek rond
Gevaarlijke bedr
stad. Bij
reinen i<
bedrijvf
weging;
ven. N...
Zaakbelast
rentiëren. Bedrijven verplichten een
bedrijfsvervoersplan te maken. Vaart
zetten achter windenergie in Tilburg.
Bedrijven moeten afval reduceren
en een afvalstoffenboekhouding
bijhouden.
Bij verkeersovertredingen kordaat
optreden. Verbeteren van de bereik
baarheid van de binnenstad vanuit de
wijken en dorpen door het gebruik
van de piekbus en het bieden van
betaalbare parkeermogelijkheden.
Er wordt een experiment opgezet
voor kleine bussen met een intensieve
verbinding vanuit Udenhout en
Berkel-Enschot naar de binnenstad.
Versneld uitvoeren van grote
projecten als Stationszone, Pieter
Vreedeplein en Piushaven. De binnen
stad moet gezelliger worden. Meer
markten (bijv, bloemenmarkt) op de
Heuvel, meer groen en afvalbakken.
Studie naar bereikbaarheidsalternatie-
ven voor het Heuvelgebied. Daarbij
nadrukkelijk kijken naar de haal
baarheid van een ondergrondse
Heuvelverbinding.
Fietsroutes opknappen en netwerk
fors uitbreiden, meer fietsenstallin
gen. Meer aandacht voor verkeersvei
ligheid: stopverbod rond scholen,
meer 30-km zones. Snelle en goede
busverbindingen realiseren. Ritprijs
van de bus op drukke dagen verlagen.
Busstation sterk verbeteren of ver
plaatsen. Snelle realisatie van station
Reeshof. Parkeren in de binnenstad
mag duurder. Met extra opbrengsten
meer fietsenstallingen realiseren.
Transferia aan rand van de stad.
Versterken van de wijkeeonomie. In
principe geen ontwikkeling van
bedrijventerrein Wijkevoort.
Renovatie van de winkelcentra
Wagnerplein en Verdiplein. Renovatie
van bestaande bedrijventerreinen
gaat voor ontwikkeling van nieuwe.
Bedrijfskavels vooral uitgever
Brabantse bedrijven en bedrij -
duurzaam produceren of c..c
werkgelegenheid opleveren,
krachtig milieubeleid op het ge
van energie, afval en milieubel
handelen van burgers en bedrijven.
Modernisering van oude bedrijventer
reinen heeft voorrang op de ontwik
keling van nieuwe. Efficiënt gebruik
van bedrijfsgronden. Bedrijven aan
trekken die veel of hoger geschoold
personeel nodig hebben. Werken aan
het imago: Tilburg dienstverlenende
stad. Discussie voeren over het nut en
de noodzaak van bedrijvt
Wijkevoort. De economie ir
moet verder bevorderd worden.
Er is een samenhangend plan nodig
voor de hele binnenstad. Dat wordt
voorgelegd aan Tilburgers in een open
stadsdebat. Er is een studie nodig
naar de verkeerscirculatie op de
Heuvel, met het weer toelaten van
auto's als uitgangspunt. Bij planvor
ming het accent op recreatie en cul
tuur in de binnenstad. Streven naar
een gevarieerd en aantrekkelijk koop
centrum.
Geen leeftijdsdiscriminatie bij werkge
legenheid. Actief beleid voor het aan
trekken van nieuwe bedrijven en ver
betering van de infrastructuur. Steun
voor het Midden- en Kleinbedrijf.
Uitbreiding en efficiënte benutting van
bestaande bedrijventerreinen.
Gunstige arbeidsvoorwaarden voor
vrouwelijke herintreders. Samen met
de bewoners buurten schoon houden.
Boetes voor hardnekkige r
Iers. Milieuparkjes op loop
centra met veel bejaarden.
Een goede mix van verschillende soor
ten industrie en bedrijvigheid. Meer
wijkeeonomie en minder grootschali
ge industrie. Economische groei niet
boven alles stellen, zorgvuldige afwe
gingen maken. Meer samenwerking
tussen bedrijven bij zaken als rest
warmte, afvalmanagement en logis
tiek. Bevorderen van duurzaam bou
wen.
Het centrum moet een mix blijx
wonen, werken, en winkels,
groenvoorzieningen. Compac
atief bouwen en meer goedkope huur
woningen. Het Pieter Vreedeplein
moet de uitstraling hebben van een
dorpsplein met veel groen. Onderzoek
naar een verdiepte spoorlijn door het
centrum. Aan de rand van de stad gra-
i parkeervoorzieningen met snelle
jedkope openbaar vervoerverbin-
gen naar het centrum.
Verlichte en goed onderhouden fiets
en voetpaden. Meer sneldiensten
en goedkopere bussen zoals de piek
bus. Volwaardige spoorverbindingen
(onder meer station Reeshof) met
veilige overgangen. Ontsluiting van
Tilburg via drie ononderbroken
ringen: cityring, ringbanen en de
tangenten die uitkomen op de A58.
Uitbreiding van de dienstensector.
Snel het tekort aan bedrijfsgr
opheffen. Spoedige ontwikkeling
bedrijventerrein Wijkevoort.
Kantoorlocaties ook aan rand van de
stad. Opstellen van een MKB-beleids-
nota. Het 'parkmanagement’ op de
bedrijventerreinen moet snel verder
worden ontwikkeld. Milieubeleid rich
ten op duurzaamheid, minder op
regels en meer op voorlichting en zelf
regulering. Stoppen met gescheiden
inzamelen van afval als het nut daar
van niet wordt aangetoond.
jen en speelruimte in de bin-
Snelle ontwikkeling van het
•plein. De binnenstad
Heuvel blijft dicht.
Parkeren in het centrum mag duurder,
met de extra opbrengsten bewaakte
fietsenstallingen tegen laag tarief
realiseren evenals experimenten met
bijzondere vormen van openbaar ver
voer. Spoorzone: kantoorfunctie ver
sterken en een hoogwaardig vervoers
knooppunt realiseren.
Verbetering van het openbaar vervoer
op alle mogelijke manieren.
Stimuleren van fietsverkeer binnen de
ringbanen. Aan de rand van het cen
trum voldoende betaald parkeervoor
zieningen. Aan rand van de stad gra
tis parkeervoorzieningen met goedko
pe openbaar vervoerverbindingen
naar het centrum. Stimuleren van
schoon goederenvervoer. Speciale
aandacht voor voetgangers, fietsers
en spelende kinderen. Uitbreiding van
aantal 30-km zones.
Ontwikkeling van de Stationszone en
de herinrichting van de Spoorlaan dra
gen bij aan de versterking van de bin
nenstad. Ontwikkelingen rond het
Pieter Vreedeplein kenmerken zich
door een gedurfde aanpak. Het afslui
ten van de Heuvel verdraagt zich niet
met een vlotte en efficiënte verkeers
afwikkeling voor auto's, fietsers en
bussen dus: de Heuvel open voor alle
verkeer.
Adequate ontsluiting van woonwijken
en de binnenstad. Voorrang voor de
aanleg van de Noordwesttangent en
station Reeshof. De Reeshof moet nog
beter ontsloten worden. De doorstro
ming van het verkeer op onder ande
re de Dongenseweg, Baron van Voorst
tot Voorstweg, Bredaseweg en
Bosscheweg (viaduct) moet op zeer
korte termijn aanzienlijk worden ver
beterd. Uitbreiding van parkeervoor
zieningen in het centrum tegen een zo
laag mogelijk tarief.
De gedoogcultuur moet plaats maken
voor handhaving van bestaande wet
ten. Krachtige bestrijding van vanda
lisme en criminaliteit. Betere verlich
ting op onveilige en afgelegen plaat
sen, beter onderhoud van groen en
wegen. Uitbreiding van politie en sur
veillance. Snel afhandelen van aangif
ten. De inzet van huismeesters in
bepaalde gebouwen is gewenst.
Beter onderhoud van wijken. Betere
samenwerking tussen politie en ande
re partners om adequaat in te spelen
op huiselijk geweld. Duidelijke gren
zen stellen aan onacceptabel gedrag
en bevorderen van burgerfatsoen.
Vroegtijdig en snel ingrijpen bij norm
overschrijdend gedrag van kinderen
doof goede samenwerking van orga
nisaties. Evaluatie coffeeshopbeleid.
Steun voor beveiligingscamera’s.
Bezorgdiensten, transferia en bedrijfs-
vervoerplannen om verkeer te reduce
ren. Snelle bussen tussen wijken en
het centrum en een fijnmazig netwerk
van buurtbussen. Privatisering van
het busvervoer terugdraaien;
bus terug.
Experiment met buurtparkeergarages
Uitbreiding van 30-km zones, wooner
ven en vrij liggende fietspaden
Roekeloos rijgedrag harder aanpak
ken. Veilig maken van schoolroutes
Voor heel Tilburg twee strippen
Station Reeshof snel realiseren.
Meer dienstverlenende bedt
trekken (Tilburg
stad) en hoogwae
heid creëren. Sn
bestaande bedrijventerreinen. Stimu
leren van boeren om andere vormen
van bedrijfsvoering te verkennen
(streekproducten, recreëren bij de boer
enz.). Geen uitbreiding van het aantal
koopzondagen. Terughoudendheid ten
opzichte van de 24-uurseconomie.
Economische belangen gaan niet auto
matisch boven maatschappelijke
belangen.
Bushalten op loopafstand van grote
bejaardenconcentraties, goede busver
bindingen naar koopcentra, begraaf
plaatsen, dienstverlenende instanties
e.d. De deeltaxi moet in stand blijven.
Binnenstadse ouderen moeten bezoe
kersparkeerplaatsen in de nabijheid
hebben om isolement te voorkomen.
Uitbreiding en verbetering van
bewaakte en onbewaakte fietsstallin-
gen. Aandacht(voor binnen- en buiten
schoolse verkeerseducatie. Instellen
van een verkeersspreekuur. Veilige
voetgangersoversteekplaatsen.
Beleid ontwikkelen tegen huiselijk
geweld. Burgerinitiatieven steunen die
de veiligheid in wijken bevorderen.
Aanpakken van discriminatie in het
uitgaansleven. Voorstander van testen
van partydrugs en de legalisering
van softdrugs. Opstellen van een
actief‘veilig stappenbeleid’. Eventuele
uitbreiding van cameratoezicht.
Jongeren moeten op straat kunnen
rondhangen. Actieve lobby voor
de veilige opslag en vervoer van
gevaarlijke stoffen. Verbeteren van
straatverlichting.
Goederenvervoer middels spoor en
kanaal stimuleren. Moderniseren van
bestaande bedrijventerreinen. Efficiënt
ruimtegebruik door hoogbouw op
nieuwe bedrijventerreinen. Stimuleren
van bedrijvigheid in wijken. Veel aan
dacht voor het Midden- en Kleinbedrijf.
Geen goedkopere tarieven voor water
verbruik van grootgebruikers. Bij
nieuwbouwprojecten kijken naar duur
zaamheid. Milieu-educatie voor jeugd
en volwassenen. Inrichting van een
educatieve kinderboerderij/kindertuin-
complex.
5
5
o
E
CO
■s