Ter Vlucbtelingenvoorlicbters gezocht J K 1 1 F T U R G Veilige overstep naar het voortgezet onderwijs I Cito-toets basisonderwijs: I I Somatisch Inloopspreekuur Vreemdelingendienst Moton Stati Tweede groep vrouwen start met project werk en aandacht Nieuwkomersloket in Stadswinkel Centrum i wenst DE TILBURGSE KOERIER Trainer Han: Nederlands team. Shirana en Willei in werken of stu- contact opnemen met Marijke is de SNV op zoek Meintjes van de SNV. Haar tele- gesp gew. gel. verl. doelsal. Wensen ouders Maar behalve die stabiele basis Seizoe 1970-1 1974- ' 1975- 1976 1978- 1980- 1981- 1982- 1983- 1 1987- 1988- 1989- 1990- 1991- 1992 1993- 1994- 1995- 1996- 1997- 2000- 2 2001- <aa uu lagu c ah la yeel inkaan, waxaa ee waxbarashada waa bilow joogto Wanneer allochtonen in Tilburg willen komen wonen en werken De bal wa strijd Wil speeld, is CDATilbu met groe] derlands hij het afgelopen jaar veel ziek is geweest. Of sommige kinde ren zijn zo zenuwachtig voor de toets dat ze het alleen al daar door slechter doen. Daarom bepalen de resultaten Als je belangstelling hebt voor Hoe was h: Westerhof: de keer dat Marokko gir goed bevalli spreken ove winterstop: praten en fy ken.'Van Ge op rij dat v Marokkogin omstandigh commodath qayb soo socda. bilaawga jluJI jUla.1 p^uUi JUüiil Jy- J£ jjijaa 2Giljl$l A^jAaJL Ajilaj 4x«)a>a1I JLUal j| «^IaI Cr» jLIaÏ >i.I ja jigjl jl .£>öjaJI 11a jajS feiA Ha lij Ijjj I '*bd. ja «CiIaJI ■4.nih Cül CuS gi XJLa <4I»l-i jl£ Lajj .,41» k jjl-Lj jl .it h «glj.iill jL1a| »lill .*1 Ilk I4.1 Ir J.«-ixj j^jJI kï'ill jü gitü yjc J.zisI.h J-Ja II p.j hl II jLIaI Ia$a Ijjj gA glA-JI jL1a| jL JJAÜxj oaJIgJI JA JJÏS «JHjIa JLIaj ijlkll 4 a lil Ia kl*. gintij «jhj.hII jl•gj'v juX. 11a .jLaja)!I jaYI j li"ujUü.^11 cuJL al,ui.n){l lil idt^Aj .Uljüjil ÏajjaaJL «c-il.ii-k II «Xilll :»IjaI jjj! j1a.AH (_jjJI «XaaijaaJI oIjI^aJL 11a :oJAÏI jLüj XIa ÏaDI Loi.jJLJI .ij.lV, g oLgLoJI oLuloj g vJxóJI «JaaJI jagSLi k-^a^I «XaalIggJL ïölaJI öLa.Mk.^1 J«jljJL «jLiaJI «jlax.ilI j^a :«j jaÜI jlaTij 0L.11 II jjx. .öIaLS II «JgUI ja JaUUI «jo£JI «Aj^IaJI jIjxÜI «(XjoLa aJI jgj) JaIaJI JaLxj Xjaj^ jfcüj CiIajJjaJI «_lli.ll.jjc. jljgül g OÏgJI g JÜI4JI JIaaU| 3jx« jlk lij gl g «ülLuIl jgojJI g JglaaJI ja jjj. jdj jujtlll XaaljiaJli jaÜI J.Ll1j j-ILxJI ajaaj jIc .Xtg.iigAjl gaSI I4J «jlgAJI 0I4J JkLjJI ïajAA AA. ja jü kiAlla «ljA«ll 01a jIxïa.1 ^allü^l [IJ111II (^a 41a lil La jaJaJI [Ajlal II (^a 4a4Cü Jjati .yAiïi Xag»Ajl «iti «Xaili Sax la ija^JI^JI £tUêj »lül ,411 k ja .^1 jAlgx jJllA XaalaJI ÖjxIaJI «dli clAÏLdla 4i.dll ^a jid Ia Ijaad 41Ü Xja «plgjoA <“fs" ^talaa g".II jI jlaüjil tlaal na-tr OÜLaJ jgAjaaj JLikil I jAaa Lzxija ÏAjaalAJI aaAa llglïaa-u Xaaglaa jlaüJ!li jgAgüa .kuia 11a Laa «£>*■^1 jgg^dl «J^M-.41» k olaildAj lAJA.ga gij.,1II jlaaS.[ jtatü AaijlaJI Xji.AgJI gl *1II CiIjjaa jIaIa^I «^^-lijJaJI .«lgl..,IK jLli.1 jax l^lxIgAi^gJlkil^jjAjl CLaJI Jx jaita^JJiklJ JA «4l\<s Ija. Xa^a Ia$1i.i| gi jaaJIgil Sax Lua jj.^galaJI jj lil II Ia^a I jga oaJa jaaJIgJI olaX j ^aA. lij -Jikll ^jJaJI ^Lxlll JaJ JA Xaaja oljlgAa jjxijIjaJI jgZi «ilaXjJI 0Ia Xajaa Ja.1 ja Jtatü X%J.Z->1II 01a Ja AllJik JSJ X ij.oi X-ujAaJI jaiia jaiAb ^3 jjaj lila .'ijaII JSJ Xj.ni *1II uaggkJI ^^ïa. jSJ «gij...II jlaaij XIaJI ««ILUa (41 jla ^1 jai-aJI oljlaaa^l XIa .jlaax^l I4J jggAi LgK tallgd £ial «4ia £11 jlgAjl «Xj-ujjaJI ^^aggxJI «Xag^jlaJI jJjajJLj (jA.iij Laaa «Zuaa X,-VjII 01a .Xj-ajJaJI XAja-i>II jjg jLÜI.^gjlaJI jj li'i 11 XaijJa JX 1*1 ,11 ■4i<Saj jajXaJI.Ilga .^gajaJI Ijkii1.4lak JA lag-u jlayll Ja1.h1 jaljai g jaliaII4JXAg'iaaII jlaUl j^Aa ^gajlJI jajXaJI g oljaStall «illi Jx jï .^IjaJI Kleurrijk Tilburg is een uitgave van Palet, Midden Brabant in opdracht van de gemeente Tilburg en wordt eenmaaal per maand opgenomen in De Tilburgse Koerier - ïpvr kunt of groep vrouwen krijgt eind febru ari een certificaat. Willem II is het traininc richt. Train van Geel ge naar een baan in de i ;p geworden heidszorg. Als blijkt dat i wijkcentrum voor u is, dan is dat a geen probleem, maar worden an dere mogelijkheden bekeken. toets. Het gaat om schoolse mogelijkheden voor uw kind, vaardigheden, die zijn onderge- ^ken als studiehouding, inte- bracht in vier onderdelen: Taal, resse, persoonlijkheid of thuis- Rekenen, Informatieverwer king en Wereldoriëntatie. Bij Taal gaat het bijvoorbeeld januari en februari en het is be- Want op basis van die indruk- slist de moeite waard om samen ken en het onderwijskundig met uw kind van enkele scholen rapport kan een goede keuze de open dagen te bezoeken, gemaakt worden. In het kader van het vluchtelin- Dat is ook de ervaring die Yous- gen-voorlichtingsproject wor- gendienst overigens wel telefonisch bereikbaar. Bel voor Infor- sif Hamad Amin uit het Koerdi- den scholen in Tilburg bezocht, matie 0900 - 8844. sche deel van Irak heeft. "Men- Een groep krijgt twee lessen. De sen hebben veel vragen. Ze eerste les wordt gegeven door zeggen achteraf ook vaak: ik iemand van de SNV. Hierin ko- enige eis is dat je redelijk Ne- wist niet dat het zo zat." Ook men algemene zaken aan bod, derlands spreekt; alle nationa- Shirana is 21 jaar en ze vlucht- kom ik vooral bij scholieren van te vier jaar geleden uit Iran. Ze de basisschool. Zij weten heel wacht nog steeds op een ver blijfsvergunning, maar inmiddels goed Nederlar „3„r is vanaf het begin bij het voor- praat. Ze hebben dan ook veel vendien heeft hij genoeg van v;;1. vl.-ihtclir.gc.; lichtingsproject vragen. Ze willen weten hoe je het nutteloos thuis zitten. Op daan. Tijdens de tweede les nAvhirhthont nf dat n«r a,itn deze manier doet hij in ieder ge- komt een van de vluchtelingen tekstbegrip en woordbetekenis. Voor het schoolsucces van een len gaat het bijvoor- kindz is het ook heel belangrijk i de ouders zoon of dochter procenten, steunen. Dus ook de wensen ’gaan met geld, tijd van de ouder spelen ook een m. Bij Informatie- grote rol. Om daarachter te ko- verwerking wordt bekeken hoe men hebben scholen individu- een leerling omgaat met tabel- ele gesprekken met de ouders. val ervaring op in het werken voorlichters zijn of haar per- Belangstelling? iepen en daar in het Ne- soonlijke verhaal vertellen. «s voorlichting aan te ge- Een groot gedeelte van de eer- dit (vrijwilligers)werk kun je ven. Ook leer je als voorlichter ste groep is gaar om te functioneren binnen een deren. Daarom is naar nieuwe voorlichters. De foonnummer is: 5363630 't Sant start een nieuwe groep ochtend begint om 09.30 uur, vrouwen. Alle vrouwen die opgeven hoeft niet, u kunt ge- gen voor asielzoekers. Aan het Yousif vinden allebei ook het eind van de voorlichting wen- contact met de andere voorlich- De balie van de Vreemdelingendienst aan de Noordhoekring is niet sen ze me bijvoorbeeld allemaal ters belangrijk. meer op woensdag geopend. Dit betekent dat het inloopspreekuur I succes met mijn verblijfsver- voortaan gehouden wordt op maandag, dinsdag, donderdag en gunning." In het kader van het vluchtelin- vrijdag van 08.00 tot 11.00 uur. Op woensdag is de Vreemdelin- M nige tijd geleden is er ge- TufOOrip nPIkPII l/PPIIU/Pn CtUPt maken op een baan kunnen re- ■i schreven op deze pagina BnüuUü yk Uup Ff UUWuH O lai I ageren. Een vooropleiding is Aandacht. Werk en Aan- met project werk en aandacht dat u samen met andere vïou- dan kunnen zij voor een aantal Tilburg-West die werkloos zijn ouderen in wil zetten. Ook zaken terecht bij één loket. Dit en graag een baan of een oplei- maal verder gekomen met hun en stellen vragen. Werk en Aan- vrouwen zonder uitkering kun- Nieuwkomersloket zit sinds ding in de zorg willen. Het is le- toekomstplannen. Sommigen dacht is in eerste instantie be- nen reageren. Het project kort in de Stadswinkel Cen- ren en werken tegelijk. Werken: gaan een cursus volgen, ande- doeld om vrouwen te begeleiden houdt rekening met DONDERDAG 31 JANUARI 2002 - PAG.NA 12 f DETILBURG! Kleurrijk Tilburg wordt eenmaal per maand opgenomen in De Tilburgse Koerier. Op deze pagina staat informatie voor migranten. Redactie en coördinatie: E. Geelen in samenwerking met R. de Rocij, gemeente Tilburg, Communicate Publiekszaken Redactie-adres: Palet, steunpunt voor multiculturele ontwikkeliig in Noord-Brabant Noordstraat 80, 5038 EK Tilburi, Telefoon: 013 - 5321436 Fax: 013 - 5440360. Reacties en suggesties zijn vin harte welkom! Schrijf of bel raar het redactie-adres. De inhoudelijke koers van deze pa gina wordt mede bepaald door <fe redactieraad. Daarin zitten ondtr- meerHet Centrum Buitenlandie vrouwen (CBV), De Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingen (SNV), COS West- en Midden Bra bant, een gemeentelijk beleidsne- dewerker en een vertegenwoord- ger van enkele allochtone zelforganisaties. len en grafieken en of hij of zij telefoon en encyclopedie kan SChOOladVlBS gebruiken. Bij Wereldoriëntatie uiteindelijk geeft de school een gaat het om aardrijkskunde, ge- advies mee aan ieder kind. Dat schiedenis enz. advies bevat de uitslag van de Juist deze onderdelen worden cito-toets, maar er wordt ook getoetst omdat inmiddels be- gekeken naar de persoonlijke kend is dat de mate waarin een omstandigheden van iedere kind deze vakken kent, de leerling. Bijvoorbeeld de proef- meeste invloed heeft op zijn of werkjes die uw kind de afgelo- haar prestaties in het vervolg- pen jaren maakte, zijn school onderwijs. Wat je geleerd hebt verslagen, de gesprekjes met u op de basisschool is een stabie- a[s ouder: het zijn allemaal za- le basis, die kennis raak je niet ken die in het schooladvies meer kwijt. meewegen. Dit schooladvies wordt vastgelegd in een Onder wijskundig Rapport. Met dat rapport in de hand kunt u op spelen ook andere factoren zoek gaan naar een school voor mee. Uw kind kan tijdens de het voortgezet onderwijs. Cito-toets onder zijn niveau presteren, bijvoorbeeld omdat De open dagen daarvoor zijn in betrokken.Shirana vindt het gevlucht bent, of dat per auto belangrijk om mee te werken was, of te voet. Ook willen ze aan het voorlichtingsproject weten wat je meenam. Op die omdat ze merkt dat door de manier proberen ze zich een voorlichting Nederlandse men- beeld te vormen. De kinderen sen meer begrip krijgen voor raken dan erg betrokken. Je vluchtelingen. Shirana: "Zelf merkt dat ze meer begrip krij- Temel egitimin son smifinda yapilan Cito testi: Orta egitime güven iqnde ba^lamayi sagliyor. Temel egitimin 8. grubunun ögrencileri konuya vakiflar. Bugün Cito testinin son günü. Hollanda genelinde temel egitim okullarmin yüzde sekseni Cito testlerine ijtirak ediyorlar. Bu nedenle büyük bir ihtimalle sizin focugunuz da bu testlere katildi. Cito günleri süresince focugunuzla birlikte belki siz de fok heyecanlandmiz. Cünkü socugunuzun Cito testinden alacagi not, büyük öl?üde, gelecek yil ba§layacagi orta dereceli okulun belirlenmesine katkida bulunacaktir. Cito testinin sonucu mart ayi ba§mda size postalanacaktir. Pek <?ok veli Cito testinin bir tür smav oldugunu zanneder. Halbuki Cito testi bir smav degildir. Cito testi sadece focugun temel egitimde ne tür bigiler edindigini öl?meye yarar. Yani, focugun Cito testine önceden evde hazirlanmasi mümkün degildir. Cito testi süresince ?ocugun Hollandaca bilgisi, aritmetik, enformasyon i$leme ve dünya ile ilgili bilgileri ba^hklan adi altinda toplanan ve dört ana bölümde adlandinlan yeteneklerinin öl^ülmesine Qah§ilir. ömegin Hollandaca bilgisinden deyimler, imla kurallari, tümce kurulu§u, metin bilgisi ve sözcük anlamlari gibi bilgiler ölyülmeye <?ah$ihr. Aritmetikte ise rakam anlama, ezberden hesap yapma, yüzdelikler, bayagi kesirler, para kullammi, zamani degerlendirme ve tarti ölpüleri ile ilgili bilgiler ölfülür. Ögrencinin tablolan nasil doldurduguna, ne gekilde grafikler fizdigine, telefonu ve ansiklopedileri nasil kullandigina ise enformasyon ijleme bölümünde bakilir. Qocugun dünya ile ilgili bilgilerine ise tarih ve cografya ile ilgili bigilerinin öl^ülmesiyle bakilir. Yukanda siralanan bilgilerin test edilmesindeki amaq; gocuk bu konularla ilgili bilgileri ne derece iyi bilirse, gidebilecegi orta dereceli okulda o ölfüde bajanli olacagi sonucuna ulajmak i?indir. Qünkü temel egitimde edinilen bu istikrarh bilgiler kolay kolay kaybolmazlar. Velilerin istemleri Qocugun temel egitimde edindigi istikrarh bilgiler, orta egitimin seyiminde tek ba§ina belirleyici bir faktör degildir. Cocuk Cito testinden, ömegin son yil ifinde sik<?a hasta olmasindan dolayi, kapasitesinin altinda bir ba?ari elde edebilir. Aynca bazi ijocuklar Cito testi esnasinda <?ok heyecanlandiklari i?in de bajarisiz olabilirler. Bu nedenle Cito testi sonucu, <?ocuk ipin tek ba§ma belirleyici faktör degildir. Ömegin focugun ögrenme istegi, ilgi alani, kijiligi ve ailevi durumu gibi konular da qocugun okul ba$arisim yakindan etkiledigi i$in, orta dereceli okulun jeyiminde dikkate alinirlar. Qocugun okul bajarisinda, ailesinin kendisine yardimci olabilmesi de fok önemli rol oynar. Yani, ailenin istemleri de okul seqiminde gok önemli bir i$leve sahiptir. Bu nedenle de, okul segimine iligkin olarak ailenin istemlerinin neler oldugunu belirlemek amaciyla, ilkokullar ailelerle §ahsi görüjmeler yaparlar. ïlkokulun tavsiyesi Okul segimine yardimci olabilmek amaciyla ilkokul da her gocuk ile ilgili tek tek tavsiyelerde bulunur. Tavsiye verilirken Cito testi sonucu dikkate ahndigi gibi her gocugun $ahsi durumuna da ayn ayn bakilir. Ömegin gocugun gegmi? yillarda yaptigi yazihlar, hazirlami? oldugu yazih galijmalar, verilecek tavsiyenin olujmasmda belirleyici rol oynarlar. Ïlkokulun verecegi tavsiye Ögretim Bilgisi Raporu adi altinda olu§turulur ve velilere verilir. Veliler bu rapor ile birlikte gocuklari igin en uygun bir orta ögretim okulu aramaya bavarian Bu aramaya, orta ögretim okullannm ocak ve jubat aylari iginde düzenledikleri bilgilendirme günlerinin ziyaret edilmesiyle bajlanmasi en uygun yoldur. Qünkü bu okullardan edinilecek bilgilerle Qocugun Ögretim Bilgisi raporu bir araya getirilerek gocuk igin en iyi segim yapilabilecektir. waxay k iets), laakiii io la soo gudboor nadii tijaabada ladadii la soo dhaafaj ireeysiyadii adiga waarid dhan waxay soo galayaan tintaan iskoolka waxaa la xbarashada. Diiwaanka: raadsan kartaa iskool dt onderwijs). Maalmaha warbixinta (Open dagen) waa janaayo iyo feberaayo aad ayna u fiican tahay adiga iyo cunugaaga qaar ka mid ah iskoolada in aad tagtid maalmahaas warbixinta leeyihiin (Open dagen). Maxaa yeelay sida aad ugu soo heshid iskoolkaas iyo Diiwaanka waxbarashada waxaad sameyn kartaa Doorasho fiican. t piCj ren en werken tegelijk. Werken: gaan een cursus volgen, ande- doeld om vrouwen te begeleiden houdt rekening met schooltij- trum. Daar kan men overigens u helpt ouderen in de buurt, bij- ren zoeken werk. De deelnemers naar een baan in de gezond- den en vakanties van kinderen, alleen op afspraak langskomen, voorbeeld met de boodschappen zijn een vaste groep geworden heidszorg. Als blijkt dat dit niets U kunt de kinderen zelf naar Bel daarvoor met 213 1313, dat of koken. Leren: samen met een die elke dag in het wijkcentrum voor u is, dan is dat absoluut school brengen en halen. kan dagelijks van 09.00 tot groep vrouwen uitzoeken wat u bij elkaar komen. Om te praten geen probleem, maar worden an- Op donderdag 12 februari is er wilt bereiken. De eerste en te luisteren. Te werken en te dere mogelijkheden bekeken. de laatste inloopbijeenkomst. leren. Om te lachen of elkaar Er zijn dan vrouwen en begelei- moed in te spreken. NiBUWB groep fiers van soortgelijke projecten Leren en werken gaat bij dit pro- Op 4 maart start in Wijkcentrum en u kunt een film bekijken. De burg (inclusief Berkel-Enschot De twaalf vrouwen die vier ject heel anders dan vroeger op lenhout) willen komen maanden geleden met Werk en school. De deelneemsters doen r Aandacht begonnen, zijn alle- veel samen, ze praten met elkaar werkloos zijn en kans willen woon binnenlopen. weinig over vluchtelingen en r praat asielzoekers, vaak hebben ze Yousif vindt het belangrijk om zoals: hoeveel vluchtelingen liteiten zijn welkom. De nieuwe inds. Zij nog nooit met een van ons ge- meer begrip te kweken en bo- zijn er in Nederland, waar ko- groep voorlichters zal net als de 7. i i - j genoeg van men veel vluchtelingen van- eerste groep, beginnen met een presentatiecursus. inds 2000 werkt de Stichting Nieuwkomers Vluchtelin- gen (SNV) met vluchtelingenvoorlichters. De voorlich- |U ters vertellen over hun leven als vluchteling in Neder land en de over de redenen van hun vlucht. Marijke Meintjes begeleidt de voorlichters vanuit het SNV. Doel van het voorlichtingsproject is om bij Nederlandse mensen meer begrip te kweken voor vluchtelingen. inta badankood waxay u maleyaan in imtixaanka ets) uu nooc imtixaan ah yahay. Ma aha sidaas: nka (Cito-toets) waxa uu cabiraa waxa uu cunugu :y dugsiga hoose. Guriga iskuma sii diyaarin kartid ntixaanka. Waxay ku saabsan tahay waxaad iskuulka ku io baratay. Waxaa loo qaybiyay afar qaybood: Luuqad, üsaab, Warbixin, iyo aduunka wax ka ogaansho. Luuqada 'axay ku saabsan tahay tusaale ahaan Oraahyada joogtada h ee Nederlandeska, hingaadinta, Sida santaniska u hismo, fahanka qoraalka iyo micnaha ereyga. Xisaabta raxay ku saabsan tahay tusaale ahaan fahamida tirooyinka, isaabta guud, Boqoley, Ja-Jabka, sida loo isticmaalo icagta, waqtiga iyo culeyska. Warbixin ta waxaa la irinayaa sida ardaygu ula dhaqmo tabelayaasha iyo araafka ama in ardaygu isticmaali karo telefoonka iyo icyclopedie (buug ay ku yaalan sawiro iyo qoraal aad ka ladin kartid warbixino ku saabsan dadka, xayawaanka ama iay-yaasha). Aduunka wax ka ogaanshaha waxay ku iabsan tahay Juquraafi, Taariikhda I.W.M. Qaybahaan i'aa imtixaanka looga qaadayaa maxaa yeelay way cad - ihay waxaa cunugu ka yaqaano maadooyinkaan, waxaa ax weyn ku reebaya dadaalkiisa (keeda) J inbe. Waxaad ku baratay dugsiga hoose i. Aqoontaasna waligaa karna lumayso. /axaa ay waalidiintu rabaan marka laga reebo bilowga joogtada ah. Qaybo kale a. Cunugaagu waxa uu waqtiga imtixaanka (Cito- ceeni karaa waxii laga rabay wax ka hooseyo. laan sababta oo ah waxaa laga yaaba sanadkii la ly marar badan in uu jiraday. Caruurta qaarkood imtixaanka ugu cabsadaan sidaas ayey lundooyin xun u keenaan. Sidaas daraadeed jawaabta itixaanka (Cito-toets) oo kaliya kuma xima mustaqbalka mugaaga. Sida uu wax u barto, sida uu wax u xiiseyo, ibeecadiisa ama xaalada guriga waxay wax weyn ka tadanayaan sida cunugu horumar uga gaari lahaa iskoolka. 'aana lagu xisaabiyaa waxyaalahan oo dhan imtixaanka. da cunugu horumar ugu gaari lahaa iskoolka aad ayay uhiim u tahay in waalidku wiilka ama gabadha dhiiri iliyo. Sidaas ayaa waxaa uu waaridku rabo qayb wayn ka yaarayaan. Si taas lagu ogaado waxay iskooladu areesiyo gooni gooni ah la yeelanayaan waalidiinta. aio bixin iskoolka gu danbeentii iskoolka waxay siineysaa talo cunug walba. iladaas waxay ku saabsan tahay jawaabta imtixaanka lito-toets), laakiin waxaa la fiirinayaa sidoo kale wax alba oo la soo gudboonaaday arday walba. Tusaale ahaan t ahaa ee uu cunugaagu sameyay ty, waxyaaladii uu iskuulka ka qoray. ahaan lagula yeeshay. Waxaan i talo bixinta iskoolka. Talo lagu qorayaa diiwaan ku saabsan caas adigoo wata waxaad ku dugsiga dhexe ah (Voorgezet Imtixaanka dugsiga hoose (Cito-toets): Si nabad ugu gudub dugsiga hoose dnexe Caruurta klaska 8aad ee dugsiga hoose way yaqaanan: Maanta waa maalintii ugu danbeysay imtixaanka (Cito- toets) Wax ka badan sideetan boqolkiiba dugsiyada hoose e Nederland ayaa sameynaya imtixaankan, Sidaas araadeed waxaa macquul ah in sidoo kale cunugaaga alayo imtixaankan. Maxaa yeelay buundooyinka unugaagu keeno imtixaankan (Cito-toets) waxay rayn ka ciyaarayaan doorashada waxbarashada latiijooyinka imtixaanka waxaad helaysaa laarso. /aalidiii Jito-toei ntixaanl ma ji ets) usaale aha >o dhaafaj id ayey jundooyir inka j kee (Cito-toets) Sida uu wa 18.00 uur, op koopavonden zelfs tot 20.00 uur. Let op: dit loket is alleen bestemd voor mensen die in de gemeente Til- 3erkel --rg en Udc wonen en werken. Kinderen in groep 8 van de basisschool weten er alles van: van daag is de laatste dag van de Cito-toets. Meer dan tachtig pro cent van de basisscholen in Nederland doet hieraan mee, dus de kans is heel groot dat ook uw kind getoetst is. Misschien was uw kind zenuwachtig of misschien was u zelf wel zenuwachtig. Want de cijfers die uw kind haalt bij de Cito-toets, spelen een grote rol bij de keuze van een vervolgopleiding. De uitslag van de toets krijgt u begin maart. g eel ouders denken dat de Cito-toets een soort van W examen is. Dat is niet zo: de Cito-toets meet alleen wat een kind heeft geleerd op de basisschool. Je kunt je thuis _r dus ook niet voorbereiden op de van de Cito-toets niet alleen de gaat om schoolse mogelijkheden voor uw kind. ig, in resse, persoonlijkheid of thr situatie van een kind zijn van invloed op het schoolsucces van een kind en moeten dus mee- om: vaste uitdrukkingen in het tellen bij de keuze voor het Nederlands, spelling, zinsbouw, voortgezet onderwijs, tekstbegrip - - - - Bij Rekene~ "**x - beeld om: begrip van getallen, hoofdrekenen, breuken, omg« en gewichten. FOTO: PETER LIGTENBERG •Zwoegen op de Cito-toets.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2002 | | pagina 12