Ter
Vlucbtelingenvoorlicbters gezocht
J K
1 1 F
T
U
R
G
Veilige overstep naar het voortgezet onderwijs
I
Cito-toets basisonderwijs:
I
I
Somatisch
Inloopspreekuur Vreemdelingendienst
Moton
Stati
Tweede groep vrouwen start
met project werk en aandacht
Nieuwkomersloket in
Stadswinkel Centrum
i wenst
DE TILBURGSE KOERIER
Trainer Han:
Nederlands team. Shirana en
Willei
in werken of stu- contact opnemen met Marijke
is de SNV op zoek Meintjes van de SNV. Haar tele-
gesp
gew.
gel.
verl.
doelsal.
Wensen ouders
Maar behalve die stabiele basis
Seizoe
1970-1
1974- '
1975-
1976
1978-
1980-
1981-
1982-
1983- 1
1987-
1988-
1989-
1990-
1991-
1992
1993-
1994-
1995-
1996-
1997-
2000- 2
2001-
<aa uu
lagu c
ah la yeel
inkaan, waxaa
ee waxbarashada
waa bilow joogto
Wanneer allochtonen in Tilburg
willen komen wonen en werken
De bal wa
strijd Wil
speeld, is
CDATilbu
met groe]
derlands
hij het afgelopen jaar veel ziek
is geweest. Of sommige kinde
ren zijn zo zenuwachtig voor de
toets dat ze het alleen al daar
door slechter doen.
Daarom bepalen de resultaten
Als je belangstelling hebt voor
Hoe was h:
Westerhof:
de keer dat
Marokko gir
goed bevalli
spreken ove
winterstop:
praten en fy
ken.'Van Ge
op rij dat v
Marokkogin
omstandigh
commodath
qayb
soo socda.
bilaawga
jluJI jUla.1
p^uUi JUüiil
Jy- J£ jjijaa 2Giljl$l A^jAaJL Ajilaj 4x«)a>a1I JLUal j|
«^IaI Cr» jLIaÏ >i.I ja jigjl jl .£>öjaJI 11a
jajS feiA Ha lij Ijjj I '*bd. ja «CiIaJI
■4.nih Cül CuS gi XJLa <4I»l-i jl£ Lajj .,41» k jjl-Lj jl
.it h «glj.iill jL1a| »lill .*1 Ilk I4.1 Ir J.«-ixj j^jJI kï'ill jü
gitü yjc J.zisI.h J-Ja II p.j hl II jLIaI Ia$a Ijjj
gA glA-JI jL1a| jL JJAÜxj oaJIgJI JA JJÏS «JHjIa JLIaj
ijlkll 4 a lil Ia kl*. gintij «jhj.hII jl•gj'v juX. 11a .jLaja)!I
jaYI j li"ujUü.^11 cuJL al,ui.n){l lil idt^Aj .Uljüjil ÏajjaaJL
«c-il.ii-k II «Xilll :»IjaI jjj! j1a.AH (_jjJI «XaaijaaJI oIjI^aJL 11a
:oJAÏI jLüj XIa ÏaDI Loi.jJLJI .ij.lV, g oLgLoJI oLuloj
g vJxóJI «JaaJI jagSLi k-^a^I «XaalIggJL ïölaJI öLa.Mk.^1
J«jljJL «jLiaJI «jlax.ilI j^a :«j jaÜI jlaTij 0L.11 II jjx. .öIaLS II
«JgUI ja JaUUI «jo£JI «Aj^IaJI jIjxÜI «(XjoLa aJI jgj)
JaIaJI JaLxj Xjaj^ jfcüj CiIajJjaJI «_lli.ll.jjc. jljgül g OÏgJI
g JÜI4JI JIaaU| 3jx« jlk lij gl g «ülLuIl jgojJI g JglaaJI ja
jjj. jdj jujtlll XaaljiaJli jaÜI J.Ll1j j-ILxJI ajaaj jIc .Xtg.iigAjl
gaSI I4J «jlgAJI 0I4J JkLjJI ïajAA AA. ja jü kiAlla «ljA«ll 01a jIxïa.1
^allü^l [IJ111II (^a 41a lil La jaJaJI [Ajlal II (^a 4a4Cü Jjati
.yAiïi Xag»Ajl «iti «Xaili Sax la
ija^JI^JI £tUêj
»lül ,411 k ja .^1 jAlgx jJllA XaalaJI ÖjxIaJI «dli clAÏLdla
4i.dll ^a jid Ia Ijaad 41Ü Xja «plgjoA <“fs" ^talaa g".II jI
jlaüjil tlaal na-tr OÜLaJ jgAjaaj JLikil I jAaa Lzxija ÏAjaalAJI
aaAa llglïaa-u Xaaglaa jlaüJ!li jgAgüa .kuia 11a Laa
«£>*■^1 jgg^dl «J^M-.41» k olaildAj lAJA.ga gij.,1II jlaaS.[ jtatü
AaijlaJI Xji.AgJI gl *1II CiIjjaa jIaIa^I «^^-lijJaJI .«lgl..,IK
jLli.1 jax l^lxIgAi^gJlkil^jjAjl CLaJI Jx jaita^JJiklJ
JA «4l\<s Ija. Xa^a Ia$1i.i| gi jaaJIgil Sax Lua jj.^galaJI jj lil II
Ia^a I jga oaJa jaaJIgJI olaX j ^aA. lij -Jikll ^jJaJI ^Lxlll JaJ
JA Xaaja oljlgAa jjxijIjaJI jgZi «ilaXjJI 0Ia Xajaa Ja.1 ja
Jtatü X%J.Z->1II 01a Ja AllJik JSJ X ij.oi X-ujAaJI jaiia jaiAb ^3
jjaj lila .'ijaII JSJ Xj.ni *1II uaggkJI ^^ïa. jSJ «gij...II jlaaij
XIaJI ««ILUa (41 jla ^1 jai-aJI oljlaaa^l XIa .jlaax^l
I4J jggAi LgK tallgd £ial «4ia £11 jlgAjl «Xj-ujjaJI ^^aggxJI «Xag^jlaJI
jJjajJLj (jA.iij Laaa «Zuaa X,-VjII 01a .Xj-ajJaJI XAja-i>II jjg
jLÜI.^gjlaJI jj li'i 11 XaijJa JX 1*1 ,11 ■4i<Saj jajXaJI.Ilga .^gajaJI
Ijkii1.4lak JA lag-u jlayll Ja1.h1 jaljai g jaliaII4JXAg'iaaII
jlaUl j^Aa ^gajlJI jajXaJI g oljaStall «illi Jx jï .^IjaJI
Kleurrijk Tilburg is een uitgave van Palet, Midden Brabant in opdracht van de gemeente Tilburg en wordt eenmaaal per maand opgenomen in De Tilburgse Koerier
- ïpvr
kunt of
groep vrouwen krijgt eind febru
ari een certificaat.
Willem II is
het traininc
richt. Train
van Geel ge
naar een baan in de i
;p geworden heidszorg. Als blijkt dat i
wijkcentrum voor u is, dan is dat a
geen probleem, maar worden an
dere mogelijkheden bekeken.
toets. Het gaat om schoolse mogelijkheden voor uw kind,
vaardigheden, die zijn onderge- ^ken als studiehouding, inte-
bracht in vier onderdelen: Taal, resse, persoonlijkheid of thuis-
Rekenen, Informatieverwer
king en Wereldoriëntatie.
Bij Taal gaat het bijvoorbeeld
januari en februari en het is be- Want op basis van die indruk-
slist de moeite waard om samen ken en het onderwijskundig
met uw kind van enkele scholen rapport kan een goede keuze
de open dagen te bezoeken, gemaakt worden.
In het kader van het vluchtelin-
Dat is ook de ervaring die Yous- gen-voorlichtingsproject wor- gendienst overigens wel telefonisch bereikbaar. Bel voor Infor-
sif Hamad Amin uit het Koerdi- den scholen in Tilburg bezocht, matie 0900 - 8844.
sche deel van Irak heeft. "Men- Een groep krijgt twee lessen. De
sen hebben veel vragen. Ze eerste les wordt gegeven door
zeggen achteraf ook vaak: ik iemand van de SNV. Hierin ko- enige eis is dat je redelijk Ne-
wist niet dat het zo zat." Ook men algemene zaken aan bod, derlands spreekt; alle nationa-
Shirana is 21 jaar en ze vlucht- kom ik vooral bij scholieren van
te vier jaar geleden uit Iran. Ze de basisschool. Zij weten heel
wacht nog steeds op een ver
blijfsvergunning, maar
inmiddels goed Nederlar „3„r
is vanaf het begin bij het voor- praat. Ze hebben dan ook veel vendien heeft hij genoeg van v;;1. vl.-ihtclir.gc.;
lichtingsproject vragen. Ze willen weten hoe je het nutteloos thuis zitten. Op daan. Tijdens de tweede les
nAvhirhthont nf dat n«r a,itn deze manier doet hij in ieder ge- komt een van de vluchtelingen
tekstbegrip en woordbetekenis. Voor het schoolsucces van een
len gaat het bijvoor- kindz is het ook heel belangrijk
i de ouders zoon of dochter
procenten, steunen. Dus ook de wensen
’gaan met geld, tijd van de ouder spelen ook een
m. Bij Informatie- grote rol. Om daarachter te ko-
verwerking wordt bekeken hoe men hebben scholen individu-
een leerling omgaat met tabel- ele gesprekken met de ouders.
val ervaring op in het werken voorlichters zijn of haar per- Belangstelling?
iepen en daar in het Ne- soonlijke verhaal vertellen.
«s voorlichting aan te ge- Een groot gedeelte van de eer- dit (vrijwilligers)werk kun je
ven. Ook leer je als voorlichter ste groep is gaar
om te functioneren binnen een deren. Daarom is
naar nieuwe voorlichters. De foonnummer is: 5363630
't Sant start een nieuwe groep ochtend begint om 09.30 uur,
vrouwen. Alle vrouwen die opgeven hoeft niet, u kunt ge-
gen voor asielzoekers. Aan het Yousif vinden allebei ook het
eind van de voorlichting wen- contact met de andere voorlich- De balie van de Vreemdelingendienst aan de Noordhoekring is niet
sen ze me bijvoorbeeld allemaal ters belangrijk. meer op woensdag geopend. Dit betekent dat het inloopspreekuur I
succes met mijn verblijfsver- voortaan gehouden wordt op maandag, dinsdag, donderdag en
gunning." In het kader van het vluchtelin- vrijdag van 08.00 tot 11.00 uur. Op woensdag is de Vreemdelin-
M nige tijd geleden is er ge- TufOOrip nPIkPII l/PPIIU/Pn CtUPt maken op een baan kunnen re-
■i schreven op deze pagina BnüuUü yk Uup Ff UUWuH O lai I ageren. Een vooropleiding is
Aandacht. Werk en Aan- met project werk en aandacht dat u samen met andere vïou-
dan kunnen zij voor een aantal Tilburg-West die werkloos zijn ouderen in wil zetten. Ook
zaken terecht bij één loket. Dit en graag een baan of een oplei- maal verder gekomen met hun en stellen vragen. Werk en Aan- vrouwen zonder uitkering kun-
Nieuwkomersloket zit sinds ding in de zorg willen. Het is le- toekomstplannen. Sommigen dacht is in eerste instantie be- nen reageren. Het project
kort in de Stadswinkel Cen- ren en werken tegelijk. Werken: gaan een cursus volgen, ande- doeld om vrouwen te begeleiden houdt rekening met
DONDERDAG 31 JANUARI 2002 - PAG.NA 12 f DETILBURG!
Kleurrijk Tilburg wordt eenmaal
per maand opgenomen in
De Tilburgse Koerier.
Op deze pagina staat informatie
voor migranten.
Redactie en coördinatie: E. Geelen
in samenwerking met R. de Rocij,
gemeente Tilburg, Communicate
Publiekszaken
Redactie-adres: Palet, steunpunt
voor multiculturele ontwikkeliig
in Noord-Brabant
Noordstraat 80, 5038 EK Tilburi,
Telefoon: 013 - 5321436
Fax: 013 - 5440360.
Reacties en suggesties zijn vin
harte welkom! Schrijf of bel raar
het redactie-adres.
De inhoudelijke koers van deze pa
gina wordt mede bepaald door <fe
redactieraad. Daarin zitten ondtr-
meerHet Centrum Buitenlandie
vrouwen (CBV), De Stichting
Nieuwkomers en Vluchtelingen
(SNV), COS West- en Midden Bra
bant, een gemeentelijk beleidsne-
dewerker en een vertegenwoord-
ger van enkele allochtone
zelforganisaties.
len en grafieken en of hij of zij
telefoon en encyclopedie kan SChOOladVlBS
gebruiken. Bij Wereldoriëntatie uiteindelijk geeft de school een
gaat het om aardrijkskunde, ge- advies mee aan ieder kind. Dat
schiedenis enz. advies bevat de uitslag van de
Juist deze onderdelen worden cito-toets, maar er wordt ook
getoetst omdat inmiddels be- gekeken naar de persoonlijke
kend is dat de mate waarin een omstandigheden van iedere
kind deze vakken kent, de leerling. Bijvoorbeeld de proef-
meeste invloed heeft op zijn of werkjes die uw kind de afgelo-
haar prestaties in het vervolg- pen jaren maakte, zijn school
onderwijs. Wat je geleerd hebt verslagen, de gesprekjes met u
op de basisschool is een stabie- a[s ouder: het zijn allemaal za-
le basis, die kennis raak je niet ken die in het schooladvies
meer kwijt. meewegen. Dit schooladvies
wordt vastgelegd in een Onder
wijskundig Rapport. Met dat
rapport in de hand kunt u op
spelen ook andere factoren zoek gaan naar een school voor
mee. Uw kind kan tijdens de het voortgezet onderwijs.
Cito-toets onder zijn niveau
presteren, bijvoorbeeld omdat De open dagen daarvoor zijn in
betrokken.Shirana vindt het gevlucht bent, of dat per auto
belangrijk om mee te werken was, of te voet. Ook willen ze
aan het voorlichtingsproject weten wat je meenam. Op die
omdat ze merkt dat door de manier proberen ze zich een
voorlichting Nederlandse men- beeld te vormen. De kinderen
sen meer begrip krijgen voor raken dan erg betrokken. Je
vluchtelingen. Shirana: "Zelf merkt dat ze meer begrip krij-
Temel egitimin son smifinda yapilan Cito testi:
Orta egitime güven iqnde ba^lamayi sagliyor.
Temel egitimin 8. grubunun ögrencileri konuya vakiflar.
Bugün Cito testinin son günü. Hollanda genelinde temel
egitim okullarmin yüzde sekseni Cito testlerine ijtirak
ediyorlar. Bu nedenle büyük bir ihtimalle sizin focugunuz
da bu testlere katildi. Cito günleri süresince focugunuzla
birlikte belki siz de fok heyecanlandmiz. Cünkü
socugunuzun Cito testinden alacagi not, büyük öl?üde,
gelecek yil ba§layacagi orta dereceli okulun belirlenmesine
katkida bulunacaktir. Cito testinin sonucu mart ayi ba§mda
size postalanacaktir. Pek <?ok veli Cito testinin bir tür smav
oldugunu zanneder. Halbuki Cito testi bir smav degildir.
Cito testi sadece focugun temel egitimde ne tür bigiler
edindigini öl?meye yarar. Yani, focugun Cito testine
önceden evde hazirlanmasi mümkün degildir. Cito testi
süresince ?ocugun Hollandaca bilgisi, aritmetik,
enformasyon i$leme ve dünya ile ilgili bilgileri ba^hklan
adi altinda toplanan ve dört ana bölümde adlandinlan
yeteneklerinin öl^ülmesine Qah§ilir. ömegin Hollandaca
bilgisinden deyimler, imla kurallari, tümce kurulu§u, metin
bilgisi ve sözcük anlamlari gibi bilgiler ölyülmeye <?ah$ihr.
Aritmetikte ise rakam anlama, ezberden hesap yapma,
yüzdelikler, bayagi kesirler, para kullammi, zamani
degerlendirme ve tarti ölpüleri ile ilgili bilgiler ölfülür.
Ögrencinin tablolan nasil doldurduguna, ne gekilde
grafikler fizdigine, telefonu ve ansiklopedileri nasil
kullandigina ise enformasyon ijleme bölümünde bakilir.
Qocugun dünya ile ilgili bilgilerine ise tarih ve cografya ile
ilgili bigilerinin öl^ülmesiyle bakilir. Yukanda siralanan
bilgilerin test edilmesindeki amaq; gocuk bu konularla ilgili
bilgileri ne derece iyi bilirse, gidebilecegi orta dereceli
okulda o ölfüde bajanli olacagi sonucuna ulajmak i?indir.
Qünkü temel egitimde edinilen bu istikrarh bilgiler kolay
kolay kaybolmazlar.
Velilerin istemleri
Qocugun temel egitimde edindigi istikrarh bilgiler, orta
egitimin seyiminde tek ba§ina belirleyici bir faktör degildir.
Cocuk Cito testinden, ömegin son yil ifinde sik<?a hasta
olmasindan dolayi, kapasitesinin altinda bir ba?ari elde
edebilir. Aynca bazi ijocuklar Cito testi esnasinda <?ok
heyecanlandiklari i?in de bajarisiz olabilirler. Bu nedenle
Cito testi sonucu, <?ocuk ipin tek ba§ma belirleyici faktör
degildir. Ömegin focugun ögrenme istegi, ilgi alani, kijiligi
ve ailevi durumu gibi konular da qocugun okul ba$arisim
yakindan etkiledigi i$in, orta dereceli okulun jeyiminde
dikkate alinirlar. Qocugun okul bajarisinda, ailesinin
kendisine yardimci olabilmesi de fok önemli rol oynar.
Yani, ailenin istemleri de okul seqiminde gok önemli bir
i$leve sahiptir. Bu nedenle de, okul segimine iligkin olarak
ailenin istemlerinin neler oldugunu belirlemek amaciyla,
ilkokullar ailelerle §ahsi görüjmeler yaparlar.
ïlkokulun tavsiyesi
Okul segimine yardimci olabilmek amaciyla ilkokul da her
gocuk ile ilgili tek tek tavsiyelerde bulunur. Tavsiye
verilirken Cito testi sonucu dikkate ahndigi gibi her
gocugun $ahsi durumuna da ayn ayn bakilir. Ömegin
gocugun gegmi? yillarda yaptigi yazihlar, hazirlami? oldugu
yazih galijmalar, verilecek tavsiyenin olujmasmda
belirleyici rol oynarlar. Ïlkokulun verecegi tavsiye Ögretim
Bilgisi Raporu adi altinda olu§turulur ve velilere verilir.
Veliler bu rapor ile birlikte gocuklari igin en uygun bir orta
ögretim okulu aramaya bavarian Bu aramaya, orta ögretim
okullannm ocak ve jubat aylari iginde düzenledikleri
bilgilendirme günlerinin ziyaret edilmesiyle bajlanmasi en
uygun yoldur. Qünkü bu okullardan edinilecek bilgilerle
Qocugun Ögretim Bilgisi raporu bir araya getirilerek gocuk
igin en iyi segim yapilabilecektir.
waxay k
iets), laakiii
io la soo gudboor
nadii tijaabada
ladadii la soo dhaafaj
ireeysiyadii adiga waarid
dhan waxay soo galayaan
tintaan iskoolka waxaa la
xbarashada. Diiwaanka:
raadsan kartaa iskool dt
onderwijs).
Maalmaha warbixinta (Open dagen) waa janaayo iyo
feberaayo aad ayna u fiican tahay adiga iyo cunugaaga
qaar ka mid ah iskoolada in aad tagtid maalmahaas
warbixinta leeyihiin (Open dagen). Maxaa yeelay sida aad
ugu soo heshid iskoolkaas iyo Diiwaanka waxbarashada
waxaad sameyn kartaa Doorasho fiican.
t piCj
ren en werken tegelijk. Werken: gaan een cursus volgen, ande- doeld om vrouwen te begeleiden houdt rekening met schooltij-
trum. Daar kan men overigens u helpt ouderen in de buurt, bij- ren zoeken werk. De deelnemers naar een baan in de gezond- den en vakanties van kinderen,
alleen op afspraak langskomen, voorbeeld met de boodschappen zijn een vaste groep geworden heidszorg. Als blijkt dat dit niets U kunt de kinderen zelf naar
Bel daarvoor met 213 1313, dat of koken. Leren: samen met een die elke dag in het wijkcentrum voor u is, dan is dat absoluut school brengen en halen.
kan dagelijks van 09.00 tot groep vrouwen uitzoeken wat u bij elkaar komen. Om te praten geen probleem, maar worden an- Op donderdag 12 februari is er
wilt bereiken. De eerste en te luisteren. Te werken en te dere mogelijkheden bekeken. de laatste inloopbijeenkomst.
leren. Om te lachen of elkaar Er zijn dan vrouwen en begelei-
moed in te spreken. NiBUWB groep fiers van soortgelijke projecten
Leren en werken gaat bij dit pro- Op 4 maart start in Wijkcentrum en u kunt een film bekijken. De
burg (inclusief Berkel-Enschot De twaalf vrouwen die vier ject heel anders dan vroeger op
lenhout) willen komen maanden geleden met Werk en school. De deelneemsters doen r
Aandacht begonnen, zijn alle- veel samen, ze praten met elkaar werkloos zijn en kans willen woon binnenlopen.
weinig over vluchtelingen en
r praat asielzoekers, vaak hebben ze Yousif vindt het belangrijk om zoals: hoeveel vluchtelingen liteiten zijn welkom. De nieuwe
inds. Zij nog nooit met een van ons ge- meer begrip te kweken en bo- zijn er in Nederland, waar ko- groep voorlichters zal net als de
7. i i - j genoeg van men veel vluchtelingen van- eerste groep, beginnen met een
presentatiecursus.
inds 2000 werkt de Stichting Nieuwkomers Vluchtelin-
gen (SNV) met vluchtelingenvoorlichters. De voorlich-
|U ters vertellen over hun leven als vluchteling in Neder
land en de over de redenen van hun vlucht. Marijke
Meintjes begeleidt de voorlichters vanuit het SNV. Doel van
het voorlichtingsproject is om bij Nederlandse mensen meer
begrip te kweken voor vluchtelingen.
inta badankood waxay u maleyaan in imtixaanka
ets) uu nooc imtixaan ah yahay. Ma aha sidaas:
nka (Cito-toets) waxa uu cabiraa waxa uu cunugu
:y dugsiga hoose. Guriga iskuma sii diyaarin kartid
ntixaanka. Waxay ku saabsan tahay waxaad iskuulka ku
io baratay. Waxaa loo qaybiyay afar qaybood: Luuqad,
üsaab, Warbixin, iyo aduunka wax ka ogaansho. Luuqada
'axay ku saabsan tahay tusaale ahaan Oraahyada joogtada
h ee Nederlandeska, hingaadinta, Sida santaniska u
hismo, fahanka qoraalka iyo micnaha ereyga. Xisaabta
raxay ku saabsan tahay tusaale ahaan fahamida tirooyinka,
isaabta guud, Boqoley, Ja-Jabka, sida loo isticmaalo
icagta, waqtiga iyo culeyska. Warbixin ta waxaa la
irinayaa sida ardaygu ula dhaqmo tabelayaasha iyo
araafka ama in ardaygu isticmaali karo telefoonka iyo
icyclopedie (buug ay ku yaalan sawiro iyo qoraal aad ka
ladin kartid warbixino ku saabsan dadka, xayawaanka ama
iay-yaasha). Aduunka wax ka ogaanshaha waxay ku
iabsan tahay Juquraafi, Taariikhda I.W.M. Qaybahaan
i'aa imtixaanka looga qaadayaa maxaa yeelay way cad -
ihay waxaa cunugu ka yaqaano maadooyinkaan, waxaa
ax weyn ku reebaya dadaalkiisa (keeda) J
inbe. Waxaad ku baratay dugsiga hoose
i. Aqoontaasna waligaa karna lumayso.
/axaa ay waalidiintu rabaan
marka laga reebo bilowga joogtada ah. Qaybo kale
a. Cunugaagu waxa uu waqtiga imtixaanka (Cito-
ceeni karaa waxii laga rabay wax ka hooseyo.
laan sababta oo ah waxaa laga yaaba sanadkii la
ly marar badan in uu jiraday. Caruurta qaarkood
imtixaanka ugu cabsadaan sidaas ayey
lundooyin xun u keenaan. Sidaas daraadeed jawaabta
itixaanka (Cito-toets) oo kaliya kuma xima mustaqbalka
mugaaga. Sida uu wax u barto, sida uu wax u xiiseyo,
ibeecadiisa ama xaalada guriga waxay wax weyn ka
tadanayaan sida cunugu horumar uga gaari lahaa iskoolka.
'aana lagu xisaabiyaa waxyaalahan oo dhan imtixaanka.
da cunugu horumar ugu gaari lahaa iskoolka aad ayay
uhiim u tahay in waalidku wiilka ama gabadha dhiiri
iliyo. Sidaas ayaa waxaa uu waaridku rabo qayb wayn ka
yaarayaan. Si taas lagu ogaado waxay iskooladu
areesiyo gooni gooni ah la yeelanayaan waalidiinta.
aio bixin iskoolka
gu danbeentii iskoolka waxay siineysaa talo cunug walba.
iladaas waxay ku saabsan tahay jawaabta imtixaanka
lito-toets), laakiin waxaa la fiirinayaa sidoo kale wax
alba oo la soo gudboonaaday arday walba. Tusaale ahaan
t ahaa ee uu cunugaagu sameyay
ty, waxyaaladii uu iskuulka ka qoray.
ahaan lagula yeeshay. Waxaan
i talo bixinta iskoolka. Talo
lagu qorayaa diiwaan ku saabsan
caas adigoo wata waxaad ku
dugsiga dhexe ah (Voorgezet
Imtixaanka dugsiga hoose (Cito-toets):
Si nabad ugu gudub dugsiga hoose dnexe
Caruurta klaska 8aad ee dugsiga hoose way yaqaanan:
Maanta waa maalintii ugu danbeysay imtixaanka (Cito-
toets) Wax ka badan sideetan boqolkiiba dugsiyada hoose
e Nederland ayaa sameynaya imtixaankan, Sidaas
araadeed waxaa macquul ah in sidoo kale cunugaaga
alayo imtixaankan. Maxaa yeelay buundooyinka
unugaagu keeno imtixaankan (Cito-toets) waxay
rayn ka ciyaarayaan doorashada waxbarashada
latiijooyinka imtixaanka waxaad helaysaa
laarso.
/aalidiii
Jito-toei
ntixaanl
ma ji
ets)
usaale aha
>o dhaafaj
id ayey
jundooyir
inka
j kee
(Cito-toets)
Sida uu wa
18.00 uur, op koopavonden
zelfs tot 20.00 uur. Let op: dit
loket is alleen bestemd voor
mensen die in de gemeente Til-
3erkel
--rg
en Udc
wonen en werken.
Kinderen in groep 8 van de basisschool weten er alles van: van
daag is de laatste dag van de Cito-toets. Meer dan tachtig pro
cent van de basisscholen in Nederland doet hieraan mee, dus de
kans is heel groot dat ook uw kind getoetst is. Misschien was uw
kind zenuwachtig of misschien was u zelf wel zenuwachtig.
Want de cijfers die uw kind haalt bij de Cito-toets, spelen een
grote rol bij de keuze van een vervolgopleiding. De uitslag van
de toets krijgt u begin maart.
g eel ouders denken dat de
Cito-toets een soort van
W examen is. Dat is niet zo:
de Cito-toets meet alleen
wat een kind heeft geleerd op
de basisschool. Je kunt je thuis _r
dus ook niet voorbereiden op de van de Cito-toets niet alleen de
gaat om schoolse mogelijkheden voor uw kind.
ig, in
resse, persoonlijkheid of thr
situatie van een kind zijn van
invloed op het schoolsucces van
een kind en moeten dus mee-
om: vaste uitdrukkingen in het tellen bij de keuze voor het
Nederlands, spelling, zinsbouw, voortgezet onderwijs,
tekstbegrip - - - -
Bij Rekene~ "**x -
beeld om: begrip van getallen,
hoofdrekenen,
breuken, omg«
en gewichten.
FOTO: PETER LIGTENBERG
•Zwoegen op de Cito-toets.