w
s
Karin van der Riet
'Dit is mijn verbeelding. Doe er iets mee!'
W-i
DONDERDAG 20 DECEMBER 2001 - PAGINA 9
DE TILBURGSE KOERIER
R 2001 - PAGINA 8
KL
delijk gebruiken op tekeningen, lino's en
schilderijen: Karin van der Riet is intensief
bezig met vormen. Met inhoud ook, maar
daarover wil ze niet alles prijsgeven. Met
woorden althans. 'Ik hoef niet te vertellen
wat de persoonlijke oorsprong is. Het is mijn
wereld die ik in beelden omzet De kijker kan
daar een eigen invulling aan geven.
"Mijn ambitie is steeds beter schilderen. Ik probeer nog voort
durend verschillende dingen, gewoon ook omdat ik dat nog
altijd leuk vind. Zo wil ik weten wat er gebeurt als je bepaal
de kleuren bij elkaar zet, bijvoorbeeld op Genesis. Hoe kleu
ren ten opzichte van elkaar werken: daar kun je eindeloos mee
bezig zijn. Het is een onderwerp dat me ontzettend fasci
neert'
*0p tentoonstellingen krijg ik vaak te horen: Kat bedoel je
precies? Dat vind ik een rotvraag. Als ik bezig ben iets aan het
papier toe te vertrouwen, ben ik niet op de eerste plaats be
zig met hoe de kijker het zal zien. Mijn verhaal is zo per
soonlijk dat het voor de kijker niet relevant is. Dit zijn mijn
gevoelens, mijn wereld. Die zal niet hetzelfde zijn als wat de
kijker er in ziet. Het is mijn verhaal, mijn verbeelding; doe er
iets mee! Je kunt er je eigen invulling aan geven.
Dat kan ook bij Genesis. De aanleiding was dat ik nadacht over
het moederschap. In het beeld zie je een volwassen vrouw,
een baby, spermatozoïden. Je kunt er moeder en kind in zien
- het ontstaan van leven r, maar ook een cyclus. Want het kind
groeit op, wordt volwassen en het leven gaat verder. Iedere
kijker kan er een ander, eigen verhaal bij hebben.'
a
«i
bepaalde beeldopbouw in sommige werken
terugkeert, maar ook bewust bepaalde ele
menten - zoals huizen en torens - herhaal-
"Van kinds af aan ben ik a al mee bezig. Mijn vader schilder
de, dus lagen er overal in huis spullen om mee te werken; het
ging vanzelf.
0p de academie krijg je met allerlei invloeden te maken. Niet
alleen op het gebied van vormgeving, maar ook op dat van in-
houd, van denken. Daar ben ik me voor filosofie gaan inte
resseren, Franz Kafka gaan lezen. En van het een komt het an
der onder die invloed ben ik allerlei figuren gaan tekenen,
heb ik middelen en beelden bij elkaar gebracht. Bovendien
heb ik altijd belangstelling gehad voor Middeleeuwse kunst,
zoals voor taferelen van de hel die toen geschilderd werden.
Dat verklaart misschien de rare beesten in mijn werk uit die
tijd.
Die lino's onheilspellend? Ik vind het gewoon leuk af en toe
enge beestjes te tekenen. Het is leuk dingen te laten gebeu
ren die in de werkelijkheid niet kunnen: mensen laten vlie
gen, wezens verzinnen die niet bestaan. Dat is in de kunst al
tijd gebeurd: een geheel nieuwe werkelijkheid scheppen. Het
boeit me mateloos datje zo'n fantasiewereld op doek of pa
pier kunt maken.'
"Sommige figuren komen steeds terug in mijn werk, zoals hui
zen. Daarmee geef ik de tegenstelling tussen individu en stad
aan. Dat ontstond toen ik van academie kwam. Ik viel in een
zwart gat, voelde me klein en machteloos ten opzichte van de
wereld. Ik voelde me ook letterlijk beklemd, want ik werkte
op een heel klein zoldertje. Ik vroeg me af: wat moet ik ei
genlijk in de wereld, in deze stad?
Je ziet ook dat een bepaalde beeldopbouw soms terugkeert,
al doe ik dat niet bewust Op de lino met electridteitsmast zie
je links de lange vorm van de mast, rechts de kabel die de
aardbol voedt, waarop mensjes veilig zijn. Op Genesis zie je
rechtsonder de baby, nog veilig verbonden met de placenta
en via een soort navelstreng met de vrouw. Het heeft allebei
met het ontstaan van leven te maken.'
Het it inmiddels een traditie dat De Tilburgse Koerier in het kerstnummer aandacht
besteedt aan het werk van een Hidden-Brabants beeldend kunstenaar. Dit jaar is
dat de Tilburgse Karin van der Biet (38). die hier aan de Academie voor Beeldende
Vorming studeerde. Van der Kiet tekent, schildert en vervaardigt grafiek. Hiernaast
staan in zwart-wü enkele werken af geheeld uit haar studietijd en kort daarna; het
groot weergegeven werk Genesis heeft ze in 2000 gemaakt.
Van zondag 6 januari tot en met zondag 3 febnian exposeert Karin van der Biet in
deMaranathakerkfProf. CobbenhagenlaanlS, Tilburg). Ook op afspraak is dit werk
van haar te zien. Stuur hiervoor een mailtjenaar het adres: karriet36@hotmail.com
Werk van haar is permanent te zien in de Bredase galerie Facta Hava (Bosstraat 15;
tegenover cultureel centrum De Beijerd).
J ichzelf blijven ontwikkelen, onderzoe-
WWUW ken welke effecten kleuren naast el
kaar hebben, verrast constateren dat een