w s Karin van der Riet 'Dit is mijn verbeelding. Doe er iets mee!' W-i DONDERDAG 20 DECEMBER 2001 - PAGINA 9 DE TILBURGSE KOERIER R 2001 - PAGINA 8 KL delijk gebruiken op tekeningen, lino's en schilderijen: Karin van der Riet is intensief bezig met vormen. Met inhoud ook, maar daarover wil ze niet alles prijsgeven. Met woorden althans. 'Ik hoef niet te vertellen wat de persoonlijke oorsprong is. Het is mijn wereld die ik in beelden omzet De kijker kan daar een eigen invulling aan geven. "Mijn ambitie is steeds beter schilderen. Ik probeer nog voort durend verschillende dingen, gewoon ook omdat ik dat nog altijd leuk vind. Zo wil ik weten wat er gebeurt als je bepaal de kleuren bij elkaar zet, bijvoorbeeld op Genesis. Hoe kleu ren ten opzichte van elkaar werken: daar kun je eindeloos mee bezig zijn. Het is een onderwerp dat me ontzettend fasci neert' *0p tentoonstellingen krijg ik vaak te horen: Kat bedoel je precies? Dat vind ik een rotvraag. Als ik bezig ben iets aan het papier toe te vertrouwen, ben ik niet op de eerste plaats be zig met hoe de kijker het zal zien. Mijn verhaal is zo per soonlijk dat het voor de kijker niet relevant is. Dit zijn mijn gevoelens, mijn wereld. Die zal niet hetzelfde zijn als wat de kijker er in ziet. Het is mijn verhaal, mijn verbeelding; doe er iets mee! Je kunt er je eigen invulling aan geven. Dat kan ook bij Genesis. De aanleiding was dat ik nadacht over het moederschap. In het beeld zie je een volwassen vrouw, een baby, spermatozoïden. Je kunt er moeder en kind in zien - het ontstaan van leven r, maar ook een cyclus. Want het kind groeit op, wordt volwassen en het leven gaat verder. Iedere kijker kan er een ander, eigen verhaal bij hebben.' a «i bepaalde beeldopbouw in sommige werken terugkeert, maar ook bewust bepaalde ele menten - zoals huizen en torens - herhaal- "Van kinds af aan ben ik a al mee bezig. Mijn vader schilder de, dus lagen er overal in huis spullen om mee te werken; het ging vanzelf. 0p de academie krijg je met allerlei invloeden te maken. Niet alleen op het gebied van vormgeving, maar ook op dat van in- houd, van denken. Daar ben ik me voor filosofie gaan inte resseren, Franz Kafka gaan lezen. En van het een komt het an der onder die invloed ben ik allerlei figuren gaan tekenen, heb ik middelen en beelden bij elkaar gebracht. Bovendien heb ik altijd belangstelling gehad voor Middeleeuwse kunst, zoals voor taferelen van de hel die toen geschilderd werden. Dat verklaart misschien de rare beesten in mijn werk uit die tijd. Die lino's onheilspellend? Ik vind het gewoon leuk af en toe enge beestjes te tekenen. Het is leuk dingen te laten gebeu ren die in de werkelijkheid niet kunnen: mensen laten vlie gen, wezens verzinnen die niet bestaan. Dat is in de kunst al tijd gebeurd: een geheel nieuwe werkelijkheid scheppen. Het boeit me mateloos datje zo'n fantasiewereld op doek of pa pier kunt maken.' "Sommige figuren komen steeds terug in mijn werk, zoals hui zen. Daarmee geef ik de tegenstelling tussen individu en stad aan. Dat ontstond toen ik van academie kwam. Ik viel in een zwart gat, voelde me klein en machteloos ten opzichte van de wereld. Ik voelde me ook letterlijk beklemd, want ik werkte op een heel klein zoldertje. Ik vroeg me af: wat moet ik ei genlijk in de wereld, in deze stad? Je ziet ook dat een bepaalde beeldopbouw soms terugkeert, al doe ik dat niet bewust Op de lino met electridteitsmast zie je links de lange vorm van de mast, rechts de kabel die de aardbol voedt, waarop mensjes veilig zijn. Op Genesis zie je rechtsonder de baby, nog veilig verbonden met de placenta en via een soort navelstreng met de vrouw. Het heeft allebei met het ontstaan van leven te maken.' Het it inmiddels een traditie dat De Tilburgse Koerier in het kerstnummer aandacht besteedt aan het werk van een Hidden-Brabants beeldend kunstenaar. Dit jaar is dat de Tilburgse Karin van der Biet (38). die hier aan de Academie voor Beeldende Vorming studeerde. Van der Kiet tekent, schildert en vervaardigt grafiek. Hiernaast staan in zwart-wü enkele werken af geheeld uit haar studietijd en kort daarna; het groot weergegeven werk Genesis heeft ze in 2000 gemaakt. Van zondag 6 januari tot en met zondag 3 febnian exposeert Karin van der Biet in deMaranathakerkfProf. CobbenhagenlaanlS, Tilburg). Ook op afspraak is dit werk van haar te zien. Stuur hiervoor een mailtjenaar het adres: karriet36@hotmail.com Werk van haar is permanent te zien in de Bredase galerie Facta Hava (Bosstraat 15; tegenover cultureel centrum De Beijerd). J ichzelf blijven ontwikkelen, onderzoe- WWUW ken welke effecten kleuren naast el kaar hebben, verrast constateren dat een

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 9