Ramadan en Suikerfeest vnnrbij,
Kerst staat nu voor de deur
n i
lï1
L
B
B
B
G
T
I
Periode vangezelligheid enbezinning
Turkse meiden nemen initiatief tnt multicultureel radioprogramma vuur jnngeren
Al jaren in Nederland
en nng steeds
dreigtuitzetting
I
I
Vluchtelingenwerk voerde eenmalige actie:
'omalisci
Radio Turk Is eb Tiësta iedere zondagavond live op kabel
SSi
SS
kantiew
DONDERDAG 20 DECEMBER 2001 - PAGINA 22
DE TILBURGSE KOERIER
DE TILBURG
Kleurrijk Tilburg is een uitgave van Palet, Midden Brabant in opdracht van de gemeente Tilburg en wordt eenmaaal per maand opgenomen in De Tilburgse Koerier
gunning en kunnen dus geen bestaan opbouwen.
bant te ontvangen via de kabel op 95.6 Mhz Nonstop FM.
teraars waarom het hen aan
gaat, dat het ook voor hen be-
s er
ten een status krijt
Nederland gaat
monran DO/
leyla. Ilknur. Canan Ivan PaletI. Hihan en Man zijn heel enthnusiast
maar willen graag meer reacties van luisteraars.
da bu hafta
>ile, §eker
Ji'iyi tJJ=JI JljA Ia LaLu.i jLxaJI AAC. 3 jLóaj
^Lóaj .»U*.YI jSljA jAu^3 £3hjYI Ia* 4aI$3 ^3 3I J3JI <l>
4-1*.ja idltó ijaaÜI 3 ^3^aJI tlin.uL qjaI.haII ja Xj.uilU
;ÖL$I jlSjl JA aBI ja OjïlJI XKja <Ja1j
J3*nl»j JaaJI ^3-* jjaI.uaII ja jaa^JI Aalt ^aJI X.iia^II
ydc jLp.Yl <3 <XxJ3 XaJj 3I AiijK? jjaJI
3 t lixöïl ja jAj’ill ijU=J$l JU* j3-oJI i-iilx (jJI .jL*aj jj-i
a*. ^3 Isa* jLAaj jnjill 3 öjjaJI (Aj'iIII JSYI iXJsLJI
ejjïli j3-aJI JjjLa jc" 13* J4ÜJ £3a-aJI JjaJÜ -XL-y Ja i4Ïli
u.d.AA.1 ja c-ijaju J3^ajl jc i Jjiil liLüj 4ii.hi i4_UI ja
aï ".jSSI jaaJI JIaxU j3*j j! Ia* tlial 9 <39?
uAm 11* jLöaj jl ja£ djAjC Öjifü J5i JA <d3±l La 3AAA
■tic n II 11 “v II te a II ol$jLiïiJI
Ivh.u aXiA I*II OAA aÜII »qjj%j.haII
ölalS *ï\a II n.in 3 V11II *i tÖJUjla/
ja XaIjaJI jaxJI jO3-aiJI JA ^L1a£ Ia* jtnaAj) eki^JI ^Jl Jg_c*gJI J*J
(L3A1 J3KL 3 XJllxJI Aas lj$i. (juaÏI j4-i ij.AK II
JaAxJI ÖjA± l$j| tdlli JA jaSÏ 3* jdjAJI 3*. jSIXa^aJI 3 jAj’ïl jfrSt
jiUJI ^1 3 «Ajxk JL*cL jIaaJI 3 ji£l X3I3 XiA>A
^111 tjajaLaJI MS ^3-jaJLJI jM-aJI ^3 jaSaaJI 3 ^113'i.uA
MaIï Auj‘XJ 3 (UAA*. yjj Li*. 1 Q9riü ^3 ^UaS 3 IAIJ3* ^3 U* ijUiax*
j4ai jAAAA ■l,lh^ CiL^aLIÜ CllaNAA^II JS J£j dill* IjAajII l$.A» l JA
SU" 4. a 41ja 3 X^aLkJI AaaajLu a^>3 J^ Ia* j ia ...nA
.lA^JNiAljAtUL
te gast zijn c°
dio. Nihan zegt
zijn de onden
gen (SNV) o>
actie. Via-put
ten en door
wuster te leven en meer dan an
ders proberen het goede te
doen, op je eigen niveau te stre- cembermaand, waarin ieder op
ven naar vrede en te denken
aan wereldvrede.
In die beide religies, die hier in
Voor mensen zoals de familie komje de grens niet over."
Azzam organiseerde de Stich-
groep
wordt,
meysid.
nkaga r
aduunwaynaha oo
Holland ama Tilbu
laakiin nasiib daro
de leerplichtwet en gaan dus wel
gewoon naar school.
Marijke Meintjes werkt bij de hoj
SNV. Zij vertelt dat er in Tilburg
zo'n veertig mensen wonen in
zijn eigen manier en vanuit zijn
eigen religie bezig is met bezin
ning, is daar een voorbeeld van.
stonden om hi
lijdende Pool
terburen van<
na de eerste,!
de onafhank
nosc, in 1981
leiding vangt
dels is ook de
"Hallo, ik ben Fidan, ik ben Ilknur, ik ben Leyla, ik ben Nihan.
Maar wat daar nou zo bijzonder aan isMet deze tekst be-
gint iedere zondag om 20.00 uur precies Turkisch Fiësta, het langrijk is." En natuurlijk is
multiculturele radioprogramma dat Tilburg sinds oktober rijk vee[ muziek. Moderne Engelsta-
is. En Fidan, Ilknur, Leyla en Nihan zijn de vier Turkse meiden uge muziek/ maar 00k Turkse en
(tussen de 18 en de 20 jaar) die het initiatief hiertoe namen en wereldmuziek.
de uitzending verzorgen. Turkisch Fiësta is in heel Midden-Bra- pe vraag js natuurlijk
hant te ontvanaen via de kabel on 95.6 Mhz Nonston FM. a-a.
ACUC1CC1L UAC HVV1L UUL KCL pTO-
gramma er is, is enthousiast."
Dareen (15 jaar), Nader (13 jaar), Ahmad (10 jaar) en Ali
(4 jaar) wonen met hun ouders Tewfeeq en Randa Azzam sinds
1993 in Nederland. De jongste zoon heeft de Nederlandse na
tionaliteit. Niets bijzonders zou je zo zeggen. De werkelijkheid
is anders: deze mensen wachten al jaren op een verblijfsver-
Naast de 1
steun aan i
Deinric
Stichtin.
viteiten
NaTata
opvang
huiswer
nabije b
Homini
.ffi-
Kalków
goedvo
jaardenl
STOP(1
met dooi
StaraKi
ding,ro
len geac
ting Nieuwkomers Vluchteün- lanbElijkB actie
op 19 december een De actie voor de eenmalige bij-
mblicaties in de kran- zondere maatregel is landelijk
/or middel van aan- gehouden door Vluchtelingen-
dacht op de lokale radio en tele- werk Nederland. Landelijk op
visiezenders probeerde de SNV
aandacht te krijgen voor asiel-
e ramadan is weer
voorbij, het Suiker-
feest ook. Ramadan
■V betekent voor veel
moslims behalve vasten en ge
zelligheid, vooral een periode
van bezinning, een periode om
dichterbij god te komen.
Na drie maanden uitzenden zijn het Nederlands die jongeren
de meiden nog steeds heel en- aanspreken. Luchtige dingen tijd, maar dat is niet zo ei
thousiast. Vooral het presente- als gedichten, horoscopen en ze wel jammer vinden L
ren en dat nog wel live vin
den ze heel leuk. Ilknur vertelt:
Turkisch Fiësta: iedere zondaga
vond 20.00 uur tot 22.00 uur via
de kabel in heel Midden-Brabant
te ontvangen op 95.6 Mhz Non-
stop FM. Het programma is al
leen te ontvangen als je stereo-
met een coax-kabel
mailen kan natuurlijk de hele Nederlandse jongeren die geïn- aangesloten is op het stekker-
steund door Palet, ATTAK, de
STGT, het CBV en het project
Kleurrijk Tilburg. Visie Marke
ting Media (VM&M) zorgt voor
de frequentie is ook eindver
antwoordelijk voor de uitzen
dingen. Het project ontvangt
subsidie van de gemeente Til
burg en het is de bedoeling om
over ongeveer een jaar met
soortgelijke programma's voor
en door bijvoorbeeld Marokka
nen en Somaliërs te komen.
"Mensen denken vaak in zwart-wit beelden. Dit schilderij heet
Mullah Alwan. Mullah staat voor geestelijke en Alwan bete
kent kleuren. Ik wil meer kleur brengen in de beelden en in de
beeldvorming." Met deze woorden probeert Youssef Azghari te
omschrijven wat hij bedoelt met dit schilderij dat hij maakte
naar aanleiding van de aanslagen in Amerika. Om de gevolgen
van deze aanslagen voor Nederland onder de aandacht te bren
gen, organiseerden Youssef Azghari en Raquel Wanrooij van
uit adviesbureau Qantara een tentoonstelling. Deze vond
plaats tegen het einde van de ramadan, de periode van bezin
ning. De tentoonstelling ging over beeldvorming tussen men
sen van verschillende culturen na 11 september.
Gedrevenhei
voor gezorgc
een bloeiend*
zitter Wil M
Ook haar vc
van de landi
nam hij onla
minum in on
de Poolse vai
presentatie-training gehad en
hoewel er meer bij komt
dan we van te voren g<
hadden, vinden we het nog
steeds heel leuk om te doen. We wordt, blijkt wel uit het feit dat len wat ze dwarszit ofwat ze be- uitzending (0416-283342) en ren tussen de 14 en 27 jaar. Ook set
krijgen heel positieve reacties, zelfs burgemeester Stekelen- zighoudt, natuurlijk kunnen r
iedereen die hoort dat het pro- burg en wethouder Hamming al luisteraars ook tijdens de actu- week:www.turkischfiesta t
geweest in de stu- aliteiten bellen of bijvoorbeeld @hotmail.com. relesamenle^
egt daarover: "Soms zelf een vraag stellen aan de voorbeeld
SlICBBS zijn de onderwerpen wel serf- studiogast. Dat is juist wat een Turkisch Fiësta is een jongeren kennen, zullen zich thuis voe- ders voor een paar
Turkisch Fiësta brengt onder- eus, maar we proberen toch dui- live-programma leuk maakt.
werpen zowelin het Turks als in delijk te maken voor onze luis- Dus mensen bel ons tijdens de
Ramadan is een van de vijf pij
lers van de islam waar veel mos
lims aan zich aan houden. Ook
zij die de geloofsbeleving an
ders wat ruimer opvatten, doen
aan het vasten meestal wèl
mee. Bij het vasten hoort na
tuurlijk het verbreken ervan,
het samenzijn met vrienden en
familie, lekker eten, intimiteit
en gezelligheid.
Het vasten is niet zo zeer een
doel op zich, maar een middel.
Veel gehoorde uitspraken zijn
in dat verband: 'door het vasten
komje dichterbij god, je’wordt
er een beter mens door, door
het vasten komje dichterbij je
zelf, leef je bewuster en tijdens
de ramadan probeer je meer dan
anders het goede te doen'.
En hoe gek het op het eerste ge
zicht misschien ook klinkt, wat
dat betreft heeft de ramadan
misschien overeenkomst met
dat voor christenen zo belang
rijke feest, kerstmis. Bij dit
feest wordt stilgestaan bij de
geboorte van Jezus, zoon van
een vluchteling, een persoon
die zelf tegen geweld was en
geweld veroordeelde als middel
om een doel te bereiken (zo
blijkt ook uit niet-religieuze
geschriften uit die tijd).
Tegenwoordig is voor de mees
te autochtone mensen de de
cembermaand ook een maand
van gezelligheid, een maand
waarin familie en vrienden
vaak bij elkaar komen, samen Nederland en ook in Tilburg, in
eten, een maand van warmte en deze multiculturele samenle-
gezelligheid. ving zo dicht naast elkaar le-
Maar de kerstsfeer is meer dan ven, maar vaak helaas nog zo
dat: het is een periode om be- weinig mèt elkaar, zijn dus on
danks alle verschillen ook over
eenkomsten te vinden. Deze de-
teresseerdzijnindemulticultu- kastje van de tv-antenne. Een
”“1“ '■”->°-i°ving of Turkije bij- coaxkabel wordt meestal bijge-
als vakantieland leverd bij de stereo-set en is an-
r gulden tot
programma dat zich richt op al- len bij Turkisch Fiësta. een tientje te koop bij een win-
lochtone (vooral Turkse) jonge- Turkisch Fiësta wordt onder- kei in audio-apparatuur.
Ho§ ortamli ve $uurlu bir ay.
Mübarek Ramazan ayi sona erdi. Bugünlerde ya da ba hafta
sonu bazi halkevlerinde kutlanacak olsa bile, §eker
Bayrami’ni da idrak ettik. Sadece oru? tutmaktan ibaret
olmayan Ramazan ayi; pek <?ok müslüman ifin huzur ifinde
yajamak, bilinQli olmak ve Allah’a daha yakrn olmak
anlamma da gelmektedir. Ramazan aymda oru? tutmak pek
Qok müslümanm yerine getirdigi islamrn be§ temel
jartmdan biridir. Dini gereklerini kisith olarak yorumlayip
tam olarak yerine getiremeyen müslümanlar bile Ramazan
aymda oru?larmi tutarlar. Aile fertleri ve dostlarla bir
aradayken beraberce enfes yemekler yemek ve samimi bir
jekilde ho§?a sohbet ederek oru? agmak da herhalde oru?
tutmanm en güzel yanini olu§turur. Oru? tutmak ?ogu kez
bir amag olmaktan ziyade bir aragtir. Bunun böyle
oldugunu ajagidaki özdeyijlerde görmek mümkündür:
“Oru? tutan ki§i Allah’a daha yakrn olur. Orug tutan insan
daha mükemmel bir insan olur. Orug tutan kiji kendisini
yeniden ke§feder. Orug tutan insan daha bilingli ya§amayi
ögrenir ve Ramazan aymda diger aylara nispeten daha
yararh ijler yapar.” ïlk bakijta her ne kadar anlajilmaz gibi
görünsede, müslümanlarm orug ayi Ramazan ile
hinstiyanlarm en önemli dini bayrami olan Noel arasmda
bir benzerlik vardir. Qünkü; Noel bayramiyla, jiddete karji
olan ve jiddeti amaglarma ulajmak igin bir ara? olarak
kabul eden insanlan kesinlikle reddeden bir gögmen gocugu
olan Isa peygamberin dogum günü kutlanir. (Bunun böyle
oldugunu o dönemin dini igerikli olmayan basih eserlerinde
de görmek mümkündür.) Tipki Ramazan aymda oldugu
gibi, günümüzde aralik ayi da Hollandah aile fertlerinin
dostlariyla sikga bir araya geldikleri, enfes yemekler
yiyerek samimi bir jekilde hojga sohbet ettikleri bir ay
olarak kabul edilmektedir. Hollandalilar ifin aralik ayinrn
böyle bir ay olarak kabul edilmesine karjm Noel
Bayrami’nm anlami gok daha degijiktir. Noel, daha bilingli
yajamayi ögrenmek demektir. Noel, bajkalari igin daha
yararh ijler yapmak demektir. Noel, herkesin kendince ülke
ve dünya barijma katkida bulunmasi demektir. Hollanda ve
Tilburg’da ig ige yajammi sürdüren ama maalesef birbirini
gokga desteklemeyen ve dayanijma iginde olamayan her iki
inang iginde pek gok farkhliklar olmasma ragmen ortak
yönler de bulmak mümkündür. ïjte her iki inang toplumu
fertlerinin kendi gelenek ve görenekleri qerqevesinde idrak
ettikleri aralik ayi kutlamalari bu ortakhga en iyi bir ömek
olsa gerektir.
politiek niveau probeert Vluch
telingenwerk voor elkaar te
zoekers die drie of langer wach- krijgen dat mensen die al drie
ten op een verblijfsvergunning, jaar of langer in procedure zit
ten een status krijgen. In heel
j - 1 -j - - -1 om vierduizend
mensen in ROA-woningen en
ling worden asielzoekers decen- daarnaast om vijftienduizend
mensen in de centrale opvang.
Alle regionale afdelingen van
sinds januari 1996. Maar Vluchtelingenwerk, zoals de
de mensen die toen al zonder SNV in Tilburg proberen de pu-
status in een ROA-huis woon- blieke opinie te mobiliseren,
den, mochten er blijven. Zo ook Marijke Meintjes: "Wij probe-
de Azzams. Het huis waarin ze ren deze mensen een gezicht te
wonen is dus van de gemeente geven. Bij het publiek bestaat
en het is ingericht met spullen toch vaak de indruk dat asiel-
van de gemeente. De ouders mo- zoekers die jarenlang in de pro-
gen niet werken of naar school cedure zitten dat zelf veroorza-
gaan. De kinderen vallen onder ken door steeds nieuwe
procedures te beginnen. Dat is
dus meestal niet het geval. Wij
'-open met deze campagne te
bereiken dat deze groep een
verblijfsvergunning krijgt én
omstandigheden als de familie eindelijk een bestaan kan op-
Azzam die gemiddeld zeven jaar bouwen. De decembermaand is
wachten op een verblijfsvergun- toch een tijd waarin extra aan-
ning. Ze vertelt: "Het gaat om dacht is voor bezinning en goe-
mensen die buiten hun schuld de voornemens en zou dus bij
in deze situatie zijn gekomen, uitstek geschikt zijn om dit
Neem de familie Azzam. Zij zijn probleem de wereld uit te hel-
Palestijnen en komen uit Li- pen."
banon, waar ze in een vluchte-
lingenkamp zaten. Libanon
neemt deze mensen niet op en Turkse vrouwen feest
een Palestijnse staat is er niet.
Waar kunnen ze heen? Ze kun- Aanstaande zondag viert de
nen nergens naar toe. Wij plei- Turkse Vrouwen Vereniging Til-
ten er dus voor om deze mensen ^ur9 haar jaarlijkse feest. Het
een verblijfsvergunning te ge- feest wordt gehouden in café
ven. Ze kunnen de draad van Van den Boogaart in Moergestel
hun leven weer oppikken, zeker en het duurt van 12.00 uur 's
omdat ze in de meeste gevallen middags tot 19.00 uur 's avonds,
niet uit te zetten zijn omdat hun De middag wordt in samenwer-
land van herkomst ze domweg hing met het CBV georgani-
niet toelaat. De Libanese ambas- seerd. De entree bedraagt 25-,-,
sade verstrekt geen laissez-pas- dat is inclusief hapjes. Alleen
ser en zonder zo'n document vrouwen zijn welkom.
c hoe de
meiden nu zelf, na drie maan
den uitzenden, terugkijken op
hun eerste ervaringen als pro-
gramma-makers. Het kost veel
tijd, maar dat is niet zo erg. Wat
is dat er
moppen, maar ook serieuze za- tot nu toe weinig mensen bellen
ken zoals discriminatie in de tijdens de uitzending. Vooral
"We hebben een uitgebreide horeca en de crisis binnen de Leyla die de gedichtenrubriek
gemeenteraad naar aanleiding doet en Fidan die de rubriek
it kijken van de allochtonennota. Dat Hadi Anlat verzorgt, hebben
]edacht Turkisch Fiësta en haar doel- daarmee te maken. Ze vertellen:
ook serieus genomen "Mensen kunnen bij ons vertel-
Waqtiga farxad iyo daganaansho
Soonkii waa uu dhamaaday, ciidina sidoo kale, hase yeeshe
maanta ama sabtida ama axada qaar ka mid ah. Guri
xaafadeedka (wijkcentrum) ayaa lagu dabaal dagayaa.
Soonku waxay dadka muslimiinta badankood soomida ka
sakow u tahay waqti farxadeed. Siiba waqtigan oo kale
waxaa la iska rabaa xis miyir qaba. Waana waqtiga xariga
ILAAHEY aad u dhaw dahay. Soonku wuxuu ka mid yahay
shanta tiir ee islaam ee dadka muslimiinta faralka ku ah.
Xitaa dadka aan caabudka aheyn sida dadka aanan tukanin
way soomaan bisha soon. Soonka ka dib dhab ahaantii waa
la afuraa, dadka ayaa isku imaada sida qaraabada,
saaxiibada, waxaa la. Cunaa Cunto macaan waxaana lagu
wada joogaa farxad. Soonku ma aha ujeedo, laakiin waa
wax la aaminsan yahay. Oraahyo badan ayaa oranaya
haddii aad soontid ILAAH ayaad u dhawaaneysaa; waxaad
noqonaysaa qof fiican; karaankaaga ayaad ogaaneysaa;
waqtiga soonka Waxaad isku dayeysaa in aad qof
wanaagsan noqoto. Waxay u eg tahay waxaan macquul
aheyn haddii aad maqasho, Sida muslimiinta muhiim ugu
tahay soonka Ayaa dadka masiixigu waxaa muhiim u .ah
feestadan kerismas ‘kersmis’. Feestadan waxaa loo istagaa
dhalashada Nabi Ciise (CSW). Qof ka soo horjeeday dagaal
wuxuuna dagaalka ku sheegay in uu yahay wax lagu gaaro
ujeedo. waxay ku qoran tahay kutubtii dadka aan waxbo
aaminsaneyn ee waqtigaas). Waqtigan xaadirka ah la joogo
dadka wadankan u dhashay badankood waxay u tahay bisha
december waqti Farxadeed, waa bisha saaxiibada iyo
qaraabada isku imaadan, wax wada cunaan, waa bil
farxadeed. Laakiin jawiga kermismaska waa uu ka badan
yahay sidan: waa waqtiga aad si fiican u ogtahay waxaa
aad. Sameyneysid. Aadna isku dayeysid, in aad isku daydid
inta karaankaga nabad, iyo inaad ka fakartid nabad
dhan. Labadan diin, oo laga helayo
iurg xitaa, dadkuna ay isla dagan yihiin,
d Aan qofba qofka kale wax ka ogeyn. Si
walba ha ahaatee kala duwanaashaha haddana waxaa la
helayaa. Meel ay isaga mid yihiin. Bishan december, qof
walba wuxuu asagoo tixraacaya ulajeedada diintiisa kü
mashquulasan yahay daganaansho. Taasi waa tusaale ka
mid ah isaga mid ahaanshaha labada diimood.
De familie Azzam woont in een
ROA-huis. Volgens de ROA-rege-
traal opgevangén in woningen.
Deze regeling bestaat al niet
meer s5”'’"