emeentemeuws
d^°p na&
GE
Waarom ook alweer TOP?
Concept Programma van Eisen
>n
UD
Drie markten,
drie producten
II 1 c
;fer
R 2001 - PAGINA 6
DONDERDAG 20 SEPTEMBER 2001 - PAGINA 7
DE TILBURGSE KOERIER
o!
3EGOR
Dit is een publicatie van de gemeente Tilburg
Zoals u weet heeft de gemeente Tilburg in 2000 een nieuw
Tilburgs Openbaar Vervoer Plan (TOP) gemaakt. Het is de
bedoeling dat vanaf 1 juli 2003 het openbaar vervoer
volgens TOP wordt uitgevoerd. In de raadsvergadering
van 10 september jl. is daarvoor het Concept
Programma van Eisen vastgesteld. Op deze gemeentepagina
krijgt u in het kort uitgelegd wat de functie van de Expresselijnen en de T-buslijnen zijn. Ook wordt uitgelegd welke
hoofdkeuzes zijn gemaakt en wat de belangrijkste eisen zijn voor beide lijnen. Voordat de gemeente het concept
Programma van Eisen definitief vaststelt, wil zij graag weten wat u ervan vindt. Daarom ligt het concept program
ma ter inzage van 24 september a.s. tot 31 oktober 2001. Tijdens inloop inspraakavonden is het mogelijk vragen
te stellen hierover. Tevens kunt u inspraakreacties geven op de klaarliggende inspraakformulieren.
Op deze pagina vindt u wanneer en waar de avonden worden georganiseerd.
geven.
(trouw)
r.i
Concept Programma van Eisen ter inzage
(Kenya)
t 39
013-543 44 23
leeshof
1
31 okt. 2001
begin 2002
NU
izilië,
i, India
jlkaar
21.45 uur
uur
Het is de wens van de gemeente dat toegankelijk materieel wordt ingezet.
De gemeente heeft dit uitdrukkelijk op dit moment niet als eis gesteld,
omdat eerst bekeken wordt wat dit voor gevolgen heeft voor de uitvoering
van het busvervoer.
Het TOP gaat uit van drie soorten open
baar vervoer. Uit resultaten van het
marktonderzoek onder de inwoners en
bezoekers van Tilburg bleek dat er be
hoefte is aan doelgroepgericht open
baar vervoer. In het TOP zijn deze sig
nalen meegenomen, zo wordt in het
TOP voorgesteld een Expressenet, een
T-busnet en de Combitax in te stellen.
Onderlinge afstemming
De vervoerder moet de dienstregelingen van het Expresse-net en
het T-busnet zodanig op elkaar afstemmen, dat ten minste bij de
belangrijke overstappunten een goede aansluiting is.
Het is de wens van de gemeente dat toegankelijk materieel wordt
ingezet. De gemeente heeft dit uitdrukkelijk op dit moment niet als
eis gesteld, omdat eerst bekeken wordt wat dit voor gevolgen heeft
voor de uitvoering van het busvervoer.
Informatievoorziening
De vervoerder draagt zorg voor de verstrekking van informatie aan
het publiek over structuur van het lijnennet, de locaties van de
haltes en de dienstregeling.
Deze zaken moeten in een dienstregelingboekje worden
opgenomen.
De vervoerder moet een klachtenregeling opstellen en deze aan
de klanten bekendmaken.
fop naar I
TOP’ I
*“|l I
Insp
van
De inspraakreacties worden eind 2001 behandeld. Alle personen die schriftelijk reageren krijgen
persoonlijk antwoord op hun reactie. Uiterlijk begin 2002 wordt het definitieve Programma van Eisen
aan het college ter vaststelling aangeboden.
Naar aanleiding van een besluit van de raad in juli 1998 over het Ver-
keers Circulatieplan (VCP)-centrum is besloten een studie uit te voeren
naar een mogelijke herstructurering van het openbaar
vervoer. Het verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng BV heeft daarop
in opdracht van de gemeente het TOP opgesteld. Dit is een visie op het
openbaar vervoer in de nabije toekomst (±2003) en het geeft een door
kijk naar het openbaar vervoer op langere termijn (±2015). Deze visie is
in juni 2000 vastgesteld en is uitgewerkt in het Concept Programma van
Eisen. Het concept Programma van Eisen is opgesteld in samenwerking
met het adviesbureau MuConsult. Hierbij is gekeken naar de functies
van het Expresse-net (verbindende lijnen tussen wijken) en het T-busnet
(ontsluitende lijnen in de wijken) en het basisvoorzieningenniveau dat
in de gemeente minimaal gehandhaafd moet worden.
I College van b w besluit over Programma
van Eisen openbaar busvervoer
oelde
oelde
's 1899,
an twee
Ie
tlicht,
De gemeente stelt een pakket op van eisen en randvoorwaarden waarbinnen het openbaar busvervoer uitgevoerd moet worden. Het totale
pakket wordt gevormd door het Programma van Eisen en het pakket van wensen. In het pakket van wensen worden extra zaken opgenomen die
de gemeente graag uitgevoerd zou willen zien. Dit moet nog nader worden uitgewerkt. In de onderstaande tekst wordt een samenvatting
gegeven van het Programma van Eisen.
NS Station Tilburg West
Gemeentehuis Tilburg
Stadswinkel Noord
Stadswinkei Reeshof
Stadswinkel Berkel-Enschot
Stadswinkel Udenhout
Gemeentehuis Goirle
Onderwijsgebied Stappegoor
Onderwijsgebied Reitse-
hoevenstraat
KUB
Zorgcentrum Het Laar
b. Winkelcentra met een minimaal winkeloppervlak van 5000 m?
c. Middelbaar en hoger onderwijsinstellingen met een minimaal
aantal leerlingen van 300. Het gaat hierbij nadrukkelijk om de
ontsluiting van de hoofdgebouwen, niet van de dependances.
d. Verzorgingscentra met minimaal 250 bezoekers per dag.
Locaties die hieraan voldoen zijn:
- Zorgcentrum West
- Winkelcentra
Bejaardentehuizen
- Scholen
De vervoerder moet zich in elk geval houden aan de minimale
frequenties (een halfuurdienst overdag doordeweeks en op zater
dag en een uurdienst 's avonds en op zondag). Het is wel toege
staan dat de vervoerder vaker rijdt.
De vervoerder moet ervoor zorgen dat de eerste ritten zodanig
gepland zijn dat het NS-Station vóór bepaalde tijdstippen wordt
bereikt (maandag t/m vrijdag voor 6:25 uur, zaterdag voor 7:25
uur en zon- en feestdagen voor 9:25).
Vanaf 24 september tot en met 31 oktober a.s. ligt het Concept Programma van Eisen ter inzage:
in het Gemeentelijk Informatiecentrum, Stadhuisplein 132: op maandag van 13.00 tot 18.00 uur, dinsdag,
woensdag en vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur, donderdag van 09.00 tot 20.00 uur en zaterdag van 12.00 tot
16.00 uur;
bij de balie Bouwen en Wonen in het Gemeentelijk Informatiecentrum op maandag van 13.00 tot 18.00 uur,
dinsdag, woensdag en vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur, en donderdag van 09.00 tot 20.00 uur;
in de stadswinkels Udenhout (Slimstraat 2) en Berkel-Enschot (Generaal Eisenhowerweg 2): op maandag van
13.00 tot 18.00 uur, dinsdag tot en met donderdag van 09.00 tot 12.00 uur en vrijdag van 13.00 tot 20.00
uur;
in de stadswinkels Reeshof (Kerkenbosplaats 2) en Noord (Brücknerlaan 20a): op maandag van 13.00 tot 18.00
uur, dinsdag tot en met donderdag van 09.00 tot 18.00 uur en vrijdag van 09.00 tot 20.00 uur;
bij de receptie van het gemeentehuis van Goirle aan het Oranjeplein 1van maandag tot en met vrijdag van
9.00 tot 12.30 uur.
in alle bibliotheken.
Gedurende de periode dat het plan ter inzage ligt, heeft u de mogelijkheid bezwaar (zienswijze) te maken bij
de gemeente Tilburg. U kunt uw schriftelijke reactie sturen naar Gemeente Tilburg, t.a.v. College van b&w,
Postbus 717, 5000 AS Tilburg.
Eisen aan het Expressenet
De gemeente Tilburg stelt hiervoor de lijnvoering en haltelocaties vast.
De vervoerder mag hiervan alleen maar afwijken na uitdrukkelijke toestem
ming van de gemeente en alleen onder strikte randvoorwaarden met betrek
king tot de gevolgen voor de reissnelheid, het aantal reizigers en het karakter
van het Expressenet.
De vervoerder moet zich in elk geval houden aan de minimale frequenties
(een halfuurdienst overdag doordeweeks en op zaterdag en een uurdienst
’s avonds en op zondag). Het is wel toegestaan dat de vervoerder vaker rijdt.
De vervoerder moet ervoor zorgen dat de eerste ritten zodanig gepland zijn
dat het NS-Station vóór bepaalde tijdstippen wordt bereikt (maandag t/m
vrijdag voor 6:25 uur, zaterdag voor 7:25 uur en zon- en feestdagen voor
9:25).
Inloop/lnspraakavonden
Mocht u vragen of opmerkingen hebben over de Hoofdlijnen Aanbesteding Openbaar Vervoer en het Concept
Programma van Eisen, dan kunt u ook één van de inloop- inspraakavonden bezoeken. Op deze avonden is
mevrouw I. Mul van de afdeling Structuurplanning (dienst Stadszaken) aanwezig om toelichting te geven op het
plan. Zij is tijdens kantooruren ook telefonisch te bereiken onder het telefoonnummer 013 542 88 34.
De inloop- inspraakavonden vinden plaats op:
dinsdag 2 oktober, van 19.00 tot 21.00 uur in wijkcentrum Heyhoef (Kerkenbosplaats 2)
donderdag 4 oktober, van 19.00 tot 21.00 uur in het gemeentehuis van Goirle (Oranjeplein 1
dinsdag 9 oktober, van tot 19.00 tot 21.00 uur in zalencentrum Ridderhof (Leharstraat 110)
donderdag 11 oktober, van 19.00 tot 21.00 uur in Hotel Mercure (Heuvel 300)
Juli
'2003
TOP’S
T straf
in de
el
sn,
EL
der"
ier
24 sept. 2001 1 okt. 2001
Afstemming met andere OV-diensten
De vervoerder moet bij het opstellen van de dienstregeling
rekening houden met aansluitingen op het spoorvervoer, waarbij
de prioriteitsvolgorde als volgt is:
1 IC-treinen
2 Sneltreinen
3 Overige treindiensten, waarbij de aansluitingen ook op station
Tilburg West kunnen worden gerealiseerd.
In dé dienstregeling moet de vervoerder waar mogelijk rekening
houden met de aansluitingen van en naar het streekvervoer.
Eisen aan het T-busnet
De vervoerder kan zelf de routes en haltelocaties van het T-busnet vast
stellen binnen de randvoorwaarden van de oppervlaktedekking (het
aantal adressen dat wordt bereikt), de structuur van het netwerk, de locatie-
eisen en de eisen van het materieel. Uitzondering op de routes zijn de
lijnen in de Reeshof en Goirle, daar stelt de gemeente de route zelf vast. De
vervoerder kan in deze gebieden niet afwijken van de route, tenzij men
uitdrukkelijk schriftelijke toestemming van de gemeente heeft gehad.
De route en haltelocaties van het T-busnet moeten zodanig worden geko
zen, dat de afstand tot een halte van het T- of Expressenet voor minstens
85 van de woonadressen binnen de bebouwde kommen van Tilburg,
Berkel-Enschot en Udenhout ten hoogste 350 meter bedraagt. Deze afstanden
worden hemelsbreed gemeten. In geval een deel van het invloedsgebied van
een halte (een cirkel met een straal van 350 meter) als gevolg van een
barrière -in de vorm van een kanaal, spoorlijn of ringbaan- feitelijk op meer
dan 7 minuten lopen van die halte ligt, mag dit deel niet worden mee
gerekend als bediend gebied.
De onderstaande bestemmingen moeten door het T-busnet worden ontsloten
met een halte binnen een straal van 100 meter hemelsbreed:
a. Ziekenhuizen
b. Wijkwinkelcentra
c. Treinstations
d. Gemeentelijke instellingen met minimaal baliefuncties voor burgerzaken
en/of sociale zaken
e. Medische centra met minimaal 500 bezoekers per dag
f. Middelbaar en hoger onderwijsinstellingen met minimaal
750 leerlingen.
Locaties die hieraan voldoen zijn:
- St. Elisabeth ziekenhuis
- Tweestedenziekenhuis
- Winkelcentrum Heyhoef
- Winkelcentrum Wagnerplein
- Winkelcentrum Westermarkt
- Winkelcentrum Eikenbosch
(Berkel-Enschot)
- Winkelcentrum Udenhout
Centrum (Udenhout)
- Winkelcentrum Korvelse weg
- Winkelcentrum Besterdring
Stadscentrum de Heuvel
- NS Centraal Station
De onderstaande bestemmingen moeten door het T-busnet worden ontsloten
met een halte binnen een straal van 200 meter hemelsbreed:
a. Medische centra met minimaal 250 bezoekers per dag
1 okt: Opening busbanen Jozef Platteweg en Burg.
Baron van Voorst tot Voorstweg voor expresselijn Rt
.praakpcriocli- m ept hihmic "T
n Eisen openbaar busvervoer
anenzang
in jou
drang -
i van jou”
oet
loed
TOP-knooppunt
- Nootdzuidexpi es