'Visie op wat mooi is, verandert voortdurend' Bouwspecial hout metaal plastic alas steen beton speciflhot metaal plastic glas steen hout Komend weekend speciale verkoopdagen LS Hoe komt een stad als Tilburg tot stand: geschiedenis en toekomst I Bouw Westpoint Wing tegelijk met woontoren I 2001 - PAGINA 8 -DONDERDAG 28 JUNI 2001 - PAGINA 9 DE TILBURGSE KOERIER ingbaan öost aan het begin van de vorige eeuw. ff^TO^EMEE^TC? inburger van de eeuw TEKST: KAREL LUIIJF - FOTOGRAFIE: PETER LIGTENBERG deze eerste wijken in west en F jen Lees verder op pagina 10 P Art-impression: Westpoint Tower en Westpoint Wing. L3 Van Structuurplannen tut Ruimtelijk Ontwikkelingsbeeld Het bouwterrein ligt braak, dam- wanden zijn geplaatst, nu de bouwvak nog en de bouw van Westpoint kan beginnen. Trok de sloop van het oude gebouw al veel aandacht, met de bouw, die tot spectaculaire hoogte reikt, zal dit niet anders zijn. Wat bij voorbeeld te denken van het bo ren van de gaten waarin beton voor de fundering wordt gestort. De toren rust straks op maar liefst 411 palen met een lengte van 9,6 kilometer. Er wordt 3475 m3 beton gebruikt. Na het officiële startschot van Westpoint op 15 januari jl., gaat binnenkort de feitelijke bouw van het complex van start. Dat moment valt samen met de aan- planologische deskundigheid denkt hij na en adviseert hij vang van de grondwerkzaamhe den, die beginnen zodra de sloop volledig is voltooid. Voor dat met het graven van de bouwput wordt gestart moeten eerst stalen damwanden worden ingebracht. Dat gebeurt in die volgorde om grondverschuiving over het gemeentelijk beleid op wat langere termijn, samen met men kennismaken met de overi ge Westpoint-kopers. Plaats van handeling is 'Westpoint Transf er', de nieuwe design-verkoop- ruimte in het gebouw van de Ka mer van Koophandel, schuin tegenover de plek waar West point verrijst. ontwerp van de ringbanen heeft gemaakt, dat de woonwijken op een beweging die al eindjaren twintig van start was gegaan en waarvan Le Corbusier een be kend vertegenwoordiger was. Reeshof is: de auto moet er zoveel mogelijk uit. Hij mag wel bij de voordeur komen, maar de grotere wegen moeten aan de buitenkant van de wijk liggen." In de jaren negentig richtte de aandacht zich vooral op de oude stad: het autogebruik daar zou teruggedrongen moeten worden. Ook vol gens het huidige beleid zou het autoverkeer niet door de wijken, maar zoveel mogelijk via tangenten, ringbanen en andere ringwegen ge leid moeten worden. Beperking van de automo biliteit staat echter niet meer voorop. Wel ko men er vervoersknooppunten die het aantrekkelijk moeten maken op het openbaar vervoer (over) te stappen. echt rekening met bomen. Het was woeste grond die je vrijelijk kon bebouwen. Normaal was het toen: helemaal kaal maken, vanaf 1965 ook in noord is dat ze stedenbouwkundig zijn opge zet volgens een parochiestruc tuur. Volgens de landelijk heers ende mode werd er gedacht en gepland in de hiërarchie wijken, buurten, het blok, de straat. Vromans: "Daar zat de opvatting achter over hoe je de samenle ving organiseerde, in herkenba re eenheden. Het idee van de parochiestructuur in de uitbrei dingen had te maken met de be langrijke rol die de katholieke kerk hier speelde. De parochies waren de sociale eenheden waar uit de stad opgebouwd was. In 't Zand en de Reit vormde de Wes- termarkt het centrum. Op een bepaald punt daar kon je vier kerktorens zien die het beeld bepaalden." (Waaronder de al weer afgebroken Magere Josje, en het Zeilschip van de parochie St. Maarten in De Reit: red.) In Noord werden in de jaren ze stig en zeventig achtereenvol gens Stokhasselt, Heikant en Quirijnstok gebouwd. "Nog veel meer dan in West werd daar in de wedloop tegen de woningnood rationeel gebouwd", legt Vro mans uit. "Als je per keer te wei nig bouwde, deden de bouwvak arbeiders te weinig routine op. Parochiestructuur Vanaf de jaren vijftig is de stads uitbreiding in Tilburg, net als el ders in het land, hard gegaan. Na de Tweede Wereldoorlog was er immers ruim dertig jaar spra ke van kwantitatieve woning nood: er waren te weinig huizen voor de bestaande bevolking, en dus ook om de bevolkingsgroei op te vangen. Mede dankzij de gunstiger economie begon eind jaren tachtig de behoefte aan meer kwaliteit toe te nemen, wat in De Blaak en Reeshof dui delijk zichtbaar is. De sprong westwaarts begon na 1955 en ging verder in de jaren zestig, 't Zand als eerste en ver volgens de Cobbenhagenlaan in het verlengde van de Spoorlaan met de Reit eromheen. Daarna volgden het Wandelbos en in dustrieterrein Kraaiven. De stedenbouwkundige ideeën in die tijd werden beïnvloed door het Congrès International d'Architecture Moderne (CIAM), Auto's Als er iets is dat de laatste 25 jaar grote invloed heeft gehad op het werk van planologen is het wel de auto. Vromans: "Maar de benadering is veranderd, van 'je moet die auto de ruimte ge ven' naar 'de auto moet bedwongen worden'. Op oude foto's van 't Zand zie je een paar auto's in de straat staan; van de enkeling die het zich kon veroorloven of van de dokter die op huisbe zoek kwam. Noord is echt voor de auto ge bouwd. Dat was in de tijd van de Tweede Nota Ruimtelijke Ordening, die plannen bevatte voor misschien wel vijf keer zoveel snelwegen als er nu daadwerkelijk liggen. De oliecrisis van 1973 bracht er goed de schrik in en zorgde voor ver anderingen. De filosofie bij het ontwerp van de den; hij was een echte voortrek ker." "Met Berlage ging hij af en toe in debat, want ze hadden niet de zelfde uitgangspunten: Rückert had een technische en Berlage een esthetische invalshoek. Maar uiteindelijk kwamen ze dicht bij elkaar uit met dezelfde vormele menten. Dat zie je bijvoorbeeld aan het St. Pietersplein, de Raup- pstraat, het Schotelplein, Rubens- plein, Laurens Kosterplein. Maar natuurlijk had Rückert hier min der 'materiaal' in handen dan Ber lage in Amsterdam." "De ringbanen heeft Rückert be doeld als begrenzing van de stad. Met ronde hoeken, zoals nu nog bij de overgang van Ringbaan Oost in Ringbaan Noord. Een wan delroute, waar je op zondag ook met een koetsje overheen kon rij den. De daadwerkelijke voltooiing ervan is te danken aan het auto verkeer." stad, de voormalige dorpjes en de tentakels van lintbebouwing daartussen. Voorbeelden van zulke "gatenvullerij" zijn allerlei kleine buurtjes als rond het Von- delplein, de Schildersbuurt, de buurt rond het Molenbochtplein en Merode, dat vrijwel volgens hetzelfde stratenpatroon is her bouwd. "Mooi, maar minder ge raffineerd", luidt Vromans' oor deel over die operatie. Vromans: "Ik denk dat die bun deling van de bebouwing door Rückert ervoor gezorgd heeft dat Tilburg uiteindelijk zo'n enorme expansie heeft doorge maakt. Het is zijn verdienste dat te voorkomen. Na het inbrenge van de damwanden wordt het zand uit de 'bak' geschept. Informatie- en verkoopweekend Wie benieuwd is naar de gebou wen en de appartementen kan komend weekend -op zaterdag 30 juni en zondag 1 juli- tussen 11.30 en 14.00 uur terecht tij dens de speciale Westpoint in formatie- en verkoopdagen. Op beide dagen staan fraaie ma quettes van alle typen apparte menten opgesteld, geven bin nenhuisarchitecten een toelichting op hun werk en kan Tower en Wing In Westpoint Tower komen 156 zeer luxe appartementen in acht typen, met een vloeroppervlak van ca 120 m2 tot ca 300 m2. De verschillende typen zijn ge noemd naar beroemde Neder landse kunstschilders. Van de appartementen is nog éénderde te koop. Westpoint Wing telt straks 42 zeer luxe appartemen ten en acht penthouses, in vijf typen, met een vloeroppervlak van ca 110 m2 tot ca 180 m2. De verschillende typen dragen de namen van majestueuze zeevo gels. De verkoop start komend weekend. De prijzen van de luxe appartementen in de Westpoint Wing zijn vanaf 492.500.- vrij op naam. Behalve maquettes en interieur ontwerpen is daar ook een mo del op ware grootte te zien van twee glazen puien (samen der tien meter breed en in hoogte van vloer tot plafond), compleet met 'uitzicht'. De grotere Tower- appartementen beschikken over drie of vier van dergelijke puien. De afmeting geeft een indruk van de schaal van de woningen én een idee van het spectaculai re uitzicht dat de toekomstige bewoners te wachten staat. Grote belangstelling De verkoop van de nog resteren de Tower-appartementen en de appartementen in Westpoint Wing is in handen van Meeüs Makelaars en Van de Water Ma kelaardij. Tijdens eerdere ver- koopweekends was de belang stelling overweldigend. Komend weekend valt te verwachten dat het met de verkoop - ook van de chique appartementen in de Wing - wederom hard zal gaan. P. Jacobs, verantwoordelijk ma kelaar bij Van de Water Makel aardij, verwacht dat de belang stelling voor de appartementen nog verder zal toenemen zodra de contouren van het complex zichtbaar worden. "Onze erva ring leert dat een project pas écht emoties oproept als er daadwerkelijk wordt gebouwd. In veel gevallen zijn mensen dan te laat omdat in die fase meestal alles is verkocht. Helaas kunnen we met Westpoint niet hoger gaan dan 47 verdiepingen". Tegelijk met Westpoint Tower verrijst op de hoek van de Ring- baan-West en de Hart van Brabantlaan Westpoint Wing, een vleugel van elf verdiepingen aan de 140 meter hoge toren. Aan vankelijk zou eerst de toren worden gebouwd en dan pas de vleugel, maar nu reeds tweederde van de 156 appartementen in de toren is verkocht, heeft ontwikkelaar Ballast Nedam beslo ten de bouw van de Wing naar voren te halen. Hoe richt je je stad zo verstandig mogelijk in? Al bij de Azteken en de Maya's dachten ze erover na drie collega's die de economi- en brachten ze hun ideeën in praktijk. Bij hen speelde ook de stand van de sterren een rol, maar daarnaast ging het gewoon om praktisch én mooi gebruik van de beschikbare ruimte. Dichterbij huis hielden de oude Romeinen er zich ook al mee bezig. Waar leg je de toegangswe gen aan, op welke plaatsen bouw je woningen en openbare voorzieningen als marktpleinen, tem pels, pleinen en fonteinen? Ruimtelijke ordening is dus oud. Ook nu, of liever gezegd juist nu, hebben we ermee te maken. Wat is efficiënt ruimtegebruik in ons drukke landje en hoe zorgen we ervoor dat het er ook nog een beetje prettig uitziet? En hoe komt zo'n stad als Tilburg tot stand? De Tilburgse Koerier sprak met Jaap Vromans (56), die als ambtenaar al 29 jaar betrokken is bij de Structuurplannen en die bezig is met de eerste versie van de plannen voor de komende vijftien jaar. flats) met groen eromheen: dat was het ideaal. In Amsterdam werd zo de Bijlmer gebouwd. En overal in Nederland herken je de genlijk hield men in die tijd niet CIAM-principes in de scheiding tussen wonen en werken in wij ken en industrieterreinen. In Tilburg werd de moderne ste- Lictit, lucht en ruimte De eerste van dat soort plannen in Nederland stammen uit het begin van de vorige eeuw. Uit breidingsplannen werden ver plicht voor steden met meer dan hij naar Weens voorbeeld het tienduizend inwoners. Een tien tal jaren eerder (1902) was de Woningwet in werking getreden, open plekken in de bestaande een reactie op de vaak schanda lige huisvesting van arbeiders gezinnen en andere armen in te kleine bedompte woningen. Nieuwe architectuur en steden bouw deden hun intrede. Uit gangspunt daarbij was het scheppen van licht, lucht en ruimte. Bekende Nederlandse vertegenwoordigers van die stroming waren Berlage (Am sterdam) en Oud (Rotterdam). Tilburg kreeg Rückert, een mili tair ingenieur die als steden bouwkundige in Leiden werkte. In 1913 werd hij in Tilburg direc teur van Publieke Werken. Zijn Algemeen Uitbreidingsplan der gemeente Tilburg uit 1917 was de aanzet om één geheel te ma ken van het centrum van de Voor Jaap Vromans was steden bouwkundige ingenieur J. Rüc kert dé Tilburger van de twintig ste eeuw. "Hij is enorm bepalend geweest voor hoe de stad er nu uitziet met de ringbanen en de wijken daarbinnen. Rückert was een van de eerste planologen: hij maakte berekeningen over de maatschappelijke behoeften, hoe veel arbeidsplaatsen en woningen er nodig waren de eerstkomende tien, twintig, dertig jaar. En hij heeft niet alleen een exacte basis gelegd onder de planologie, maar hij was ook een estheet en gevoe lig voor de vorm van de stad. Vaak zit er symmetrie in de platte grond, pleintjes met straten die daar op uitkomen. Verder staan in zijn Uitbreidingsplan woning- plattegronden voor verschillende lagen van de bevolking. Ik denk dat het voor heel Nederland een voorbeeld was voor hoe planologie in die tijd bedreven moest wor stad er kwamen en de industrie zone tussen de Ringbaan Noord en Oost en het kanaal. Het wille keurige bouwen in het open land was hem een doorn in het oog, maar hij maakte één uit zondering: voor Zorgvlied. Dat kon wel aan de andere kant van de ringbanen komen, omdat hij wist dat de rijken zich toch niet zouden storen aan de regels. Dus heeft hij tevoren voor hen een ontsnappingsmogelijkheid inge bouwd." Jaap Vromans: "En rood-groene grens maakt helder wanneer Brabant vol is en dus hoe zuinig we moeten zijn met het laatste stuk bebouwbare grond." Het is natuurlijk de politiek, eerst het college van BenW en daarna de gemeenteraad, die de beslissingen neemt.. Maar daarvóór zijn ambtenaren, in op dracht van die politiek, al gerui me tijd bezig met ideeën over de vormgeving van de stad. Pas afgestudeerd in de richting Bouwkunde aan de Technische Hogeschool Delft kwamen in 1972 drie jonge mannen op uit nodiging van BenW bij de ge meente Tilburg werken: Jo Jon gen, Louis Houët en Jaap Vromans. Als trio speelden ze tot 1988 bij de afdeling Stads ontwikkeling van Publieke Wer ken een belangrijke rol in de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente. Inmiddels werkt Jon gen als directeur bij de dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting bij de gemeente Rotterdam en is Houët in Tilburg hoofd Ruimte lijke Inrichting bij de dienst Wijkzaken. Vromans is ook hier gebleven en sinds 1999 procesmanager stra tegisch beleid: vanuit zijn sche, sociale en bestuurlijke in valshoeken voor hun rekening nemen. Daarnaast doet Jaap Vromans wat "klussen", zoals hij dat noemt, als interimhoofd van de afdeling Structuurplanning. Momenteel werkt hij aan het Ruimtelijk Ontwikkelingsbeeld, waarin de hoofdlijnen voor de ruimtelijke ordening van Tilburg tot circa 2015 komen te staan. denbouwkundige soep in de ja- nieuw plan en bouwen maar. ren vijftig en vroege jaren zestig Karakteristiek Tilburgs voor nog wat minder heet gegeten dan opgediend. "Het aardige van Veel gestapelde woningen (hoge het Wandelbos, Zand en de Reit", stelt Jaap Vromans, "is dat je er nog oude bomen ziet, stuk jes natuur, lichte golvingen. Ei- '•M.lvr' Wlwti, i "oost. Sfs- Wijken als 't Zand werden gebouwd volgens parochiestructuur. In de voormalige kerk is nu het wijkcentrum gevestigd. BRON STADSVORM TILBURG HISTORISCHE ONTWIKKELING 11993) Voorgestelde nieuwe straten in het plan van Rückert uit 1917; niet alles is precies zo gerealiseerd.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 9