L n! Sr Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition ERS 'ij-impressïi ;oed. Uitverkochte Hightech Milieuvriendelijke Nissan Internationale erkenning voor Honda Insight Philips toont lichttechnologie in Autotron ;ervk£ atis leenauto) 20.00 UUR J K Honda Insight haalt Guinness Book of Records "Engine of the Year" Award voor Toyota Yaris en Prius Aj|oparcb7 DE AUTOMAAT» DONDERDAG 29 JUNI 2000 «PAGINA 5 29 JUNI 2000 «PAGINA 4 DE TILBURGSE KOERIER 4 Mercedes-Benz roken. Optieprijs Je kunt j e alleen af vragen waar -Benz 11,41 laleji 1996 19.950, 1998 22.950,- 1997 17.950, 1998 19.950, La landen; V.C. ouwjaar 1- el. ramen, irachtiging, t dat de ver langzaam zullen ance Aut., rbekrachti- m. velgen, (Marge) ibi Esprit, r metallic, ning, elek- 0 dingt tieve j verbr t-'93, zilver m, lm. vel- 0,- (BTW) nee Auto- 51.000 km, Igen, élek- 150,- 10 UUR istreken eigenu optiep- remmt zbride Toy 1998 gebi tandr bestaan. W TT Tïe nu op zak loopt met een bedrag van 330.000 Duitse Marken (nog even af gezien F F van onze BPM) en op zoek is naar een zeer exclusieve Mercedes, zal nog even verder moeten speuren, want alle 55 exemplaren van de bijzondere CL 55 AMG F1 Limited Edition zijn al verkocht. Men zit bij deze attractie in een echte autostoel waarin de bewe gingen van de auto worden door gegeven. Samen met het beeld en geluid doet dit een beroep op ogen, oren en tastzit. Stabiliteit Van de exact 55 exemplaren, waarvan de eerste auto aan Ber nie Ecclestone wordt geleverd, stonden er twee klaar om door benzine sneller en gaan zowel brandstofverbruik als de emis sie omlaag. vellicht met een beetje 5 zilvergrijze coupé zooronder de 5,5 li- die door AMG niet is voorzien van een grote- uderinhoud maar tevens is »'“»pt tot een vermogen pk bij 5500 tr/min en een koppel van 530 Nm tussen 3150 en 4500 tr/min. De achter- snaren worden geleverd. De .eprijs voor keramische imen is nog niet bekend. 1997 16.950, 1999 18.950, 1997 14.950, 1993 25.950, 1992 14.950,- 1997 24.950, 1998 1996 -1994 1995 19.950,- 1994 12.950, 1996 11.950, 1998 14.950,- v.a. 14.950,- v.a. 9.950, v.a. 17.950,- v.o. 27.950, v.a. 18.950, - v.a. 21.950,- v.a. 15.950,- 7.950, - 9.950, - 19.950, - Uw officiële Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o. Oe Hoogt 13, Loon op Zand 0416-361553 Mercedes hoopt i koopaantallen la toenemen, zodat de prijs ook stilaan kan dalen. raalvormige werveling in de ver- brandingskamer wordt ver groot. Hierdoor verbrandt de De jury van de Engine of the Year Awards bestaat uit journa listen en experts uit Europa, Amerika en Australië. Er zijn auto is dat de keramische schij ven een veel betere warmte-af- gifte kennen, zodat bij veelvul dig hard achter elkaar remmen de betrouwbaarheid van het remsysteem behouden blijft. We hebben bij Mercedes gekozen voor alleen keramische remmen op de vooras, omdat hier zo’n 80 procent van de remkracht wordt geproduceerd en slechts 20 pro cent op de achteras. En tot slot kunnen met dit nieuwe remsys teem veel hogere remkrachten worden opgewekt. We hebben dit bijzondere remsysteem in ei gen huis ontwikkeld.” Philips heeft met het Autotron een vijfjarig sponsorcontract af gesloten en dat heeft geleid tot een nieuwe attractie in het Auto- Dome, het museumgedeelte van het park. Via de “Philips Auto motive On The Road Experien ce” wil het bedrijf aan de bezoe- de internationale pers over een korte afstand te worden be proefd. Letwel, deze twee auto’s (nummer 2 en 3) worden na deze sessies gewoon aan klanten af geleverd, w«”‘ korting. De heeft in het vc ter V8 motor alleen is recilinde opgezweept van 360 pk ssociatie voor sport en Milieu verkoos on- i de Nissan Primera met 1,8 liter motor tot de meest milieu vriendelijke auto in zijn klasse. Hierbij kijkt de organisatie niet alleen naar zaken als brandstof verbruik en emissies, maar ook naar de maximale snelheid en het geluid. De 34-koppige jury van de Inter national Engine of the Year Awards 2000 was zeer onder de indruk van de 1 liter VTEC-ben- zinemotor gekoppeld aan een 10 kW elektromotor uit de Honda Insight. In de categorieën “tot 1 liter” en “zuinigste brandstof verbruik” wist de Honda-con- structie diverse respectabele concurrenten te verslaan. Bo vendien won Honda in de diver se deelcategorieën met de 1,8 li ter krachtbron uit de Accord en de 2 liter uit de S2000. kers de laatste stand van zaken tonen met betrekking tot auto- verlichting. Jaren geleden werd de autolamp vervangen als ie stuk ging en dat was ook prima omdat er weinig keus in auto- lampen was. Tegenwoordig zijn er meerdere soorten verlichting leverbaar zo als BlueVision, Premium en All- weather. Als we bedenken dat 60% van de ongevallen in het verkeer gebeuren onder slechte weersomstandigheden, dan is zien en gezien worden van le vensbelang. Eigen ontwikkeling Het belangrijkste element vor men de remmen. Voor het eerst wordt een personenauto gele verd met keramische voorrem men en daarmee loopt deze auto op een trend vooruit. Mer cedes verwacht dit remsysteem begin volgend jaar als optie te kunnen aanbieden op de S- klasse en CL 55 AMG Coupé. Wie een blik door de vijf spa- krachtbron uitstekend door een vlotte acceleratie en uitgebalan ceerd karakter. Het hybridecon- cept uit de Honda Insight zal tot de belangrijkste aandrijftech- nieken van de komende jaren gaan behoren. Honda heeft met het IMA-concept een goede tech niek in huis om de efficiency van verbrandingsmotoren te verbe teren en tegelijk de uitstoot aan schadelijke gassen verder terug te dringen. hierbij acht inhoudsklassen en extra prijzen voor de zuinigste motor, meest milieuvriendelijke motor en het beste concept. De beoordeling komt tot stand aan de hand van testritten en de technische kenmerken van de krachtbronnen. De juryleden letten op brandstofverbruik, ge luidsproductie, prestaties en souplesse. De 1.0 liter IMA mo tor van Honda werd overall win naar en bleef onder meer de Fer rari 5,5 liter V12, Alfa 2.5 V6, BMW 3.0 6-cilinder en de 4.0 V8 turbodiesel voor. In de Philips Automotive On The Road neemt men plaats in een denkbeeldige auto en maakt daarmee een reis door de tijd, vanaf het eerste vervoermiddel lot satelliet gestuurde auto’s. De auto komt tijdens deze tocht te recht in verschillende weersom standigheden zoals onweer, mist, regen en sneeuw. In deze gevallen wordt uitgelegd welke lamp het meest ge,schikt is. ken van de AMG wielen werpt, ziet ogenschijnlijk normale rem- schijven, maar het is de schijn bedriegt. De keramische ijven zien er onder de irmaal’ uit. Maar de ver- Bovendien waren de rijders af komstig uit diverse disciplines en dus niet geroutineerd. Het merendeel reed voor het eerst in de Insight. Deze compacte coupé van Honda is voorzien van een zeer zuinige 1 liter benzinemo- semjven, maai die hier bedrie remschij' auto ‘non schillen worden al snel duide lijk, als één van de technici van het merk het woord neemt. “Er zijn diverse voordelen aan dit remsysteem. Een normale rem- schijf voor de CL weegt zo’n 12 kg en de keramische schijf komt op slechts 6 kg per stuk uit en dat zorgt voor een reductie van het onafgeveerde gewicht. Ver der hebben deze keramische schijven een levensduur van maar liefst 300.000 km en ook de remblokken gaan twee keer zolang mee als conventionele exemplaren. Van groot belang rijk bij een dergelijk sportieve De 1,8 liter 16 klepper in de Nis san Primera is een nieuwe krachtbron die aan de Europese emissie-eisen van 2005 voldoet. De motor is ook te vinden in de Almera en later dit jaar tevens de Tino ruimtewagen. De wervelklep in het inlaatka- naal, oorspronkelijk bedoeld voor dieselmotor, is een belang rijke toevoeging die het milieu dient. Tijdens de opwarmperiode en bij lage snelheden is de klep gesloten en legt de lucht een lan gere weg af, waardoor de spi- wordt verkregen met posi- e gevolgen voor prestaties en men in Europa nog de mogelijk heden heeft de geweldige kwali teiten van de CL 55 AMG tot z’n recht te laten komen. Af en toe een circuit afhuren is eigenlijk nog de enige optie. De Mercedes CL 55 AMG F1 Li mited Edition heeft een aantal specifieke kenmerken. De auto wordt alleen geleverd in zilvergrijs met specifieke type- plaatjes op de stootstrips. De sportieve voorstoelen worden bekleed met een combinatie van zwart/zilver leer, terwijl de mid denconsole wordt gesierd door een paneel in carbon fiber net als een deel van de pookknop. Op diverse plekken wordt mel ding gemaakt dat men werkelijk met de F1 Limited Edition op stap is met zelfs het serienum mer op de middenconsole. Maar zoals al in het begin ge zegd, deze bijzondere auto met technisch innovatief remsys teem is volledig uitverkocht en zal in de herfst aan de 55 trotse De Zwitserse Asso Transport en Mi 1 ie langs de Nissan P liter motor tot de Met deze technisch hoogstaan de auto legt Mercedes een link tussen haar personenauto’s en de activiteiten op de F1 cir cuits. Er is uitgegaan van de beslist niet te versmaden CL 55 AMG die van een aantal de tails is voorzien die ook te vin den zijn op de CL 55 AMG safe ty car. De hybride Toyota Prius maakt sinds 1998 gebruik van een hightech aandrijfsysteem met een 1,5 liter benzinemotor en een elektromotor. In zijn nieuw ste generatie komt deze auto dit najaar op de Nederlandse markt. De auto kiest geheel au tomatisch afhankelijk van de rij- omstandigheden de meest effi ciënte aandrijfvorm, elektrisch, benzine of een combinatie. Bij de “Engine of the Year” scoorde de Prius voor het tweede achter eenvolgende jaar als winnaar in de categorie meest milieuvrien delijke motor. De Insight functioneert ondanks de op zuinigheid afgestemde Het gebeurt niet vaak dat de zelfde producten meerdere ke ren achter elkaar dezelfde titel krijgen toebedeeld. Dat is wel het geval bij de “Engine of the Year” waarbij twee prijzen naar Toyota gingen, voor motoren die vorig jaar ook al de titel wisten te behalen. Het gaat om de WT- i motor uit de Yaris en de hybri- de-technologie in de Prius. In de klasse van 1 tot 1,4 liter koos een internationale jury van au- tojoumalisten de 1,3 liter krachtbron met variabele klepti- ming uit de Yaris en Yaris Verso als overall winnaar. De WT-i techniek wordt door Toyota ove rigens ook toegepast in de Corol la, Celica, Previa en MR2. WT-i staat voor variabele kleptiming, waarmee onder diverse omstan digheden een optimale verbran- wielen worden aangedreven via een vijftraps automaat met se quentiële bediening. Het contact met de weg wordt verzorgd door 19 inch lichtmetalen wielen met voor 255/40 ZR 19 en achter 285/35 ZR 19 Bridgestone ban den. De achterschermen zijn iets meer uitgeklopt en natuur lijk heeft deze auto het ABC-sys- teem waarbij de carrosserie in bochten kaarsrecht boven de weg wordt gehouden. Na het starten komt de motor brullend tot leven en zo zal het blijven totdat hij weer tot stop pen wordt gedwongen. Door de enorme krachten die bij het accelereren op de achterwie len worden losgelaten, lijkt het even alsof men ook iets opstijgt. De prestaties zijn uiteraard ge lijk aan die van de ‘normale’ CL 55 AMG, zoals de elektronisch afgeregelde top van 250 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in slechts 6 seconden. De enorme power van de motor past prima bij de stabiliteit die door het ABC-systeem wordt ge geven. De remkracht is inder daad enorm en zelfs als men in een bocht flink op de ho-ijzers gaat staan, blijft de auto uiterst bestuurbaar en rustig. Sportief rijdend laat men het automa tisch schakelen voor wat het is en bepaald men liever zelf de overbrengingen tor en een vliegwiel waarin een elektromotor is geïntegreerd, die dienst doet als startmotor en dynamo en ook de verbrandings motor ondersteunt. Opzet was om de auto onder realistische omstandigheden in te zetten. Marco van Oort, chef werk plaats bij een Honda-dealer, merkt hierover op: “Naar mate we langer reden, leerden we de Insight met zijn IMA-motor be ter kennen en het resultaat had best nog beter gekund. We over wegen om volgend jaar weer op pad te gaan.” Voor een vermel ding in het Guinness Book of Re cords is dat niet meer nodig. Over een afstand van maar liefst 5600 km langs de Britse kustlijn hebben negen equipes een gemiddeld verbruik weten te halen van 1 liter benzine op 36 km met de nieuwe Honda In sight en daarmee werd het beste verbruiksresultaat neergezet voor een niet gemodificeerde fa- brieksauto op een dergelijk gro te afstand over normale, publie ke wegen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 25