L
n!
Sr
Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition
ERS
'ij-impressïi
;oed.
Uitverkochte Hightech
Milieuvriendelijke Nissan
Internationale erkenning
voor Honda Insight
Philips toont
lichttechnologie
in Autotron
;ervk£
atis leenauto)
20.00 UUR
J K
Honda Insight haalt Guinness Book
of Records
"Engine of the Year" Award
voor Toyota Yaris en Prius
Aj|oparcb7
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 29 JUNI 2000 «PAGINA 5
29 JUNI 2000 «PAGINA 4
DE TILBURGSE KOERIER
4
Mercedes-Benz
roken.
Optieprijs
Je kunt j e alleen af vragen waar
-Benz
11,41
laleji
1996 19.950,
1998 22.950,-
1997 17.950,
1998 19.950,
La
landen;
V.C.
ouwjaar 1-
el. ramen,
irachtiging,
t dat de ver
langzaam zullen
ance Aut.,
rbekrachti-
m. velgen,
(Marge)
ibi Esprit,
r metallic,
ning, elek-
0
dingt
tieve j
verbr
t-'93, zilver
m, lm. vel-
0,- (BTW)
nee Auto-
51.000 km,
Igen, élek-
150,-
10 UUR
istreken
eigenu
optiep-
remmt
zbride Toy
1998 gebi
tandr
bestaan.
W TT Tïe nu op zak loopt met een bedrag van
330.000 Duitse Marken (nog even af gezien
F F van onze BPM) en op zoek is naar een zeer
exclusieve Mercedes, zal nog even verder moeten
speuren, want alle 55 exemplaren van de bijzondere
CL 55 AMG F1 Limited Edition zijn al verkocht.
Men zit bij deze attractie in een
echte autostoel waarin de bewe
gingen van de auto worden door
gegeven. Samen met het beeld
en geluid doet dit een beroep op
ogen, oren en tastzit.
Stabiliteit
Van de exact 55 exemplaren,
waarvan de eerste auto aan Ber
nie Ecclestone wordt geleverd,
stonden er twee klaar om door
benzine sneller en gaan zowel
brandstofverbruik als de emis
sie omlaag.
vellicht met een beetje
5 zilvergrijze coupé
zooronder de 5,5 li-
die door AMG niet
is voorzien van een grote-
uderinhoud maar tevens is
»'“»pt tot een vermogen
pk bij 5500 tr/min en
een koppel van 530 Nm tussen
3150 en 4500 tr/min. De achter-
snaren worden geleverd. De
.eprijs voor keramische
imen is nog niet bekend.
1997 16.950,
1999 18.950,
1997 14.950,
1993 25.950,
1992 14.950,-
1997 24.950,
1998
1996
-1994
1995 19.950,-
1994 12.950,
1996 11.950,
1998 14.950,-
v.a. 14.950,-
v.a. 9.950,
v.a. 17.950,-
v.o. 27.950,
v.a. 18.950, -
v.a. 21.950,-
v.a. 15.950,-
7.950, -
9.950, -
19.950, -
Uw officiële Mercedes-Benz-dealer
voor Tilburg e.o.
Oe Hoogt 13, Loon op Zand
0416-361553
Mercedes hoopt i
koopaantallen la
toenemen, zodat de prijs ook
stilaan kan dalen.
raalvormige werveling in de ver-
brandingskamer wordt ver
groot. Hierdoor verbrandt de
De jury van de Engine of the
Year Awards bestaat uit journa
listen en experts uit Europa,
Amerika en Australië. Er zijn
auto is dat de keramische schij
ven een veel betere warmte-af-
gifte kennen, zodat bij veelvul
dig hard achter elkaar remmen
de betrouwbaarheid van het
remsysteem behouden blijft. We
hebben bij Mercedes gekozen
voor alleen keramische remmen
op de vooras, omdat hier zo’n 80
procent van de remkracht wordt
geproduceerd en slechts 20 pro
cent op de achteras. En tot slot
kunnen met dit nieuwe remsys
teem veel hogere remkrachten
worden opgewekt. We hebben
dit bijzondere remsysteem in ei
gen huis ontwikkeld.”
Philips heeft met het Autotron
een vijfjarig sponsorcontract af
gesloten en dat heeft geleid tot
een nieuwe attractie in het Auto-
Dome, het museumgedeelte van
het park. Via de “Philips Auto
motive On The Road Experien
ce” wil het bedrijf aan de bezoe-
de internationale pers over een
korte afstand te worden be
proefd. Letwel, deze twee auto’s
(nummer 2 en 3) worden na deze
sessies gewoon aan klanten af
geleverd, w«”‘
korting. De
heeft in het vc
ter V8 motor
alleen is
recilinde
opgezweept
van 360 pk
ssociatie voor
sport en Milieu verkoos on-
i de Nissan Primera met 1,8
liter motor tot de meest milieu
vriendelijke auto in zijn klasse.
Hierbij kijkt de organisatie niet
alleen naar zaken als brandstof
verbruik en emissies, maar ook
naar de maximale snelheid en
het geluid.
De 34-koppige jury van de Inter
national Engine of the Year
Awards 2000 was zeer onder de
indruk van de 1 liter VTEC-ben-
zinemotor gekoppeld aan een 10
kW elektromotor uit de Honda
Insight. In de categorieën “tot 1
liter” en “zuinigste brandstof
verbruik” wist de Honda-con-
structie diverse respectabele
concurrenten te verslaan. Bo
vendien won Honda in de diver
se deelcategorieën met de 1,8 li
ter krachtbron uit de Accord en
de 2 liter uit de S2000.
kers de laatste stand van zaken
tonen met betrekking tot auto-
verlichting. Jaren geleden werd
de autolamp vervangen als ie
stuk ging en dat was ook prima
omdat er weinig keus in auto-
lampen was.
Tegenwoordig zijn er meerdere
soorten verlichting leverbaar zo
als BlueVision, Premium en All-
weather. Als we bedenken dat
60% van de ongevallen in het
verkeer gebeuren onder slechte
weersomstandigheden, dan is
zien en gezien worden van le
vensbelang.
Eigen ontwikkeling
Het belangrijkste element vor
men de remmen. Voor het eerst
wordt een personenauto gele
verd met keramische voorrem
men en daarmee loopt deze
auto op een trend vooruit. Mer
cedes verwacht dit remsysteem
begin volgend jaar als optie te
kunnen aanbieden op de S-
klasse en CL 55 AMG Coupé.
Wie een blik door de vijf spa-
krachtbron uitstekend door een
vlotte acceleratie en uitgebalan
ceerd karakter. Het hybridecon-
cept uit de Honda Insight zal tot
de belangrijkste aandrijftech-
nieken van de komende jaren
gaan behoren. Honda heeft met
het IMA-concept een goede tech
niek in huis om de efficiency van
verbrandingsmotoren te verbe
teren en tegelijk de uitstoot aan
schadelijke gassen verder terug
te dringen.
hierbij acht inhoudsklassen en
extra prijzen voor de zuinigste
motor, meest milieuvriendelijke
motor en het beste concept. De
beoordeling komt tot stand aan
de hand van testritten en de
technische kenmerken van de
krachtbronnen. De juryleden
letten op brandstofverbruik, ge
luidsproductie, prestaties en
souplesse. De 1.0 liter IMA mo
tor van Honda werd overall win
naar en bleef onder meer de Fer
rari 5,5 liter V12, Alfa 2.5 V6,
BMW 3.0 6-cilinder en de 4.0 V8
turbodiesel voor.
In de Philips Automotive On The
Road neemt men plaats in een
denkbeeldige auto en maakt
daarmee een reis door de tijd,
vanaf het eerste vervoermiddel
lot satelliet gestuurde auto’s. De
auto komt tijdens deze tocht te
recht in verschillende weersom
standigheden zoals onweer,
mist, regen en sneeuw. In deze
gevallen wordt uitgelegd welke
lamp het meest ge,schikt is.
ken van de AMG wielen werpt,
ziet ogenschijnlijk normale rem-
schijven, maar het is de schijn
bedriegt. De keramische
ijven zien er onder de
irmaal’ uit. Maar de ver-
Bovendien waren de rijders af
komstig uit diverse disciplines
en dus niet geroutineerd. Het
merendeel reed voor het eerst in
de Insight. Deze compacte coupé
van Honda is voorzien van een
zeer zuinige 1 liter benzinemo-
semjven, maai
die hier bedrie
remschij'
auto ‘non
schillen worden al snel duide
lijk, als één van de technici van
het merk het woord neemt. “Er
zijn diverse voordelen aan dit
remsysteem. Een normale rem-
schijf voor de CL weegt zo’n 12
kg en de keramische schijf komt
op slechts 6 kg per stuk uit en
dat zorgt voor een reductie van
het onafgeveerde gewicht. Ver
der hebben deze keramische
schijven een levensduur van
maar liefst 300.000 km en ook
de remblokken gaan twee keer
zolang mee als conventionele
exemplaren. Van groot belang
rijk bij een dergelijk sportieve
De 1,8 liter 16 klepper in de Nis
san Primera is een nieuwe
krachtbron die aan de Europese
emissie-eisen van 2005 voldoet.
De motor is ook te vinden in de
Almera en later dit jaar tevens
de Tino ruimtewagen.
De wervelklep in het inlaatka-
naal, oorspronkelijk bedoeld
voor dieselmotor, is een belang
rijke toevoeging die het milieu
dient. Tijdens de opwarmperiode
en bij lage snelheden is de klep
gesloten en legt de lucht een lan
gere weg af, waardoor de spi-
wordt verkregen met posi-
e gevolgen voor prestaties en
men in Europa nog de mogelijk
heden heeft de geweldige kwali
teiten van de CL 55 AMG tot z’n
recht te laten komen. Af en toe
een circuit afhuren is eigenlijk
nog de enige optie.
De Mercedes CL 55 AMG F1 Li
mited Edition heeft een aantal
specifieke kenmerken.
De auto wordt alleen geleverd in
zilvergrijs met specifieke type-
plaatjes op de stootstrips. De
sportieve voorstoelen worden
bekleed met een combinatie van
zwart/zilver leer, terwijl de mid
denconsole wordt gesierd door
een paneel in carbon fiber net
als een deel van de pookknop.
Op diverse plekken wordt mel
ding gemaakt dat men werkelijk
met de F1 Limited Edition op
stap is met zelfs het serienum
mer op de middenconsole.
Maar zoals al in het begin ge
zegd, deze bijzondere auto met
technisch innovatief remsys
teem is volledig uitverkocht en
zal in de herfst aan de 55 trotse
De Zwitserse Asso
Transport en Mi 1 ie
langs de Nissan P
liter motor tot de
Met deze technisch hoogstaan
de auto legt Mercedes een link
tussen haar personenauto’s en
de activiteiten op de F1 cir
cuits. Er is uitgegaan van de
beslist niet te versmaden CL
55 AMG die van een aantal de
tails is voorzien die ook te vin
den zijn op de CL 55 AMG safe
ty car.
De hybride Toyota Prius maakt
sinds 1998 gebruik van een
hightech aandrijfsysteem met
een 1,5 liter benzinemotor en
een elektromotor. In zijn nieuw
ste generatie komt deze auto dit
najaar op de Nederlandse
markt. De auto kiest geheel au
tomatisch afhankelijk van de rij-
omstandigheden de meest effi
ciënte aandrijfvorm, elektrisch,
benzine of een combinatie. Bij de
“Engine of the Year” scoorde de
Prius voor het tweede achter
eenvolgende jaar als winnaar in
de categorie meest milieuvrien
delijke motor.
De Insight functioneert ondanks
de op zuinigheid afgestemde
Het gebeurt niet vaak dat de
zelfde producten meerdere ke
ren achter elkaar dezelfde titel
krijgen toebedeeld. Dat is wel
het geval bij de “Engine of the
Year” waarbij twee prijzen naar
Toyota gingen, voor motoren die
vorig jaar ook al de titel wisten
te behalen. Het gaat om de WT-
i motor uit de Yaris en de hybri-
de-technologie in de Prius. In de
klasse van 1 tot 1,4 liter koos
een internationale jury van au-
tojoumalisten de 1,3 liter
krachtbron met variabele klepti-
ming uit de Yaris en Yaris Verso
als overall winnaar. De WT-i
techniek wordt door Toyota ove
rigens ook toegepast in de Corol
la, Celica, Previa en MR2. WT-i
staat voor variabele kleptiming,
waarmee onder diverse omstan
digheden een optimale verbran-
wielen worden aangedreven via
een vijftraps automaat met se
quentiële bediening. Het contact
met de weg wordt verzorgd door
19 inch lichtmetalen wielen met
voor 255/40 ZR 19 en achter
285/35 ZR 19 Bridgestone ban
den. De achterschermen zijn
iets meer uitgeklopt en natuur
lijk heeft deze auto het ABC-sys-
teem waarbij de carrosserie in
bochten kaarsrecht boven de
weg wordt gehouden.
Na het starten komt de motor
brullend tot leven en zo zal het
blijven totdat hij weer tot stop
pen wordt gedwongen.
Door de enorme krachten die bij
het accelereren op de achterwie
len worden losgelaten, lijkt het
even alsof men ook iets opstijgt.
De prestaties zijn uiteraard ge
lijk aan die van de ‘normale’ CL
55 AMG, zoals de elektronisch
afgeregelde top van 250 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in
slechts 6 seconden.
De enorme power van de motor
past prima bij de stabiliteit die
door het ABC-systeem wordt ge
geven. De remkracht is inder
daad enorm en zelfs als men in
een bocht flink op de ho-ijzers
gaat staan, blijft de auto uiterst
bestuurbaar en rustig. Sportief
rijdend laat men het automa
tisch schakelen voor wat het is
en bepaald men liever zelf de
overbrengingen
tor en een vliegwiel waarin een
elektromotor is geïntegreerd,
die dienst doet als startmotor en
dynamo en ook de verbrandings
motor ondersteunt. Opzet was
om de auto onder realistische
omstandigheden in te zetten.
Marco van Oort, chef werk
plaats bij een Honda-dealer,
merkt hierover op: “Naar mate
we langer reden, leerden we de
Insight met zijn IMA-motor be
ter kennen en het resultaat had
best nog beter gekund. We over
wegen om volgend jaar weer op
pad te gaan.” Voor een vermel
ding in het Guinness Book of Re
cords is dat niet meer nodig.
Over een afstand van maar
liefst 5600 km langs de Britse
kustlijn hebben negen equipes
een gemiddeld verbruik weten
te halen van 1 liter benzine op
36 km met de nieuwe Honda In
sight en daarmee werd het beste
verbruiksresultaat neergezet
voor een niet gemodificeerde fa-
brieksauto op een dergelijk gro
te afstand over normale, publie
ke wegen.