öai geschiedenis en tneknmst Hoe komt een stad als Tilburg tot stand: Duurzaamheid” Fietsti 1 LA MEUBELHUIS WOONWINKEL DE TILBURGS ■DONDERDAG 28 JUNI 2001 - PAGINA 10 Bloemkool en bielzen De wijk Jeruzalem, een van de eerste antwoorden op de naoorlogse woningnood. Romeinse legerkampen toegankelijkheid Bees hof Het Julianapark met de voor Tilburg typerende driehoekige vorm. Cirkels op de plattegrond en rondingen in straten vormen een kenmerk van een nieuwer deel van Reeshof Het Schotelplein en het Vondelplein, beide onderdeel van het plan Rückert. Hu Steef Luijten, voorzitter Bond van Nederlandse Architecten, Kring Midden-Brabant: Een stratenpatroon dat typerend is voor de jaren zeventig. X Rabobank Rabobank Tilburg Midden in de samenleving Becht wilde nog meer slopen Zorgvlied: ontsnappingskans voor de rijken adviseerd af te zien van een soortgelijk plan: die wilde het Elisabethziekenhuis in het cen trum en daarvoor flink slopen in de richting van St. Anna." Vromans en de zijnen konden aan de slag en maakten het Structuurplan Oude Stad (SOS). Dat werd in 1976 door de raad goedgekeurd. Dankzij deze mil joenenoperatie vind je tegen woordig binnen de ringbanen tal oud en nieuw en de omgeving maken van Tilburg een aantrek- seerdis." Ondanks die grote inspanning van het SOS, waardoor er aan de 25.000 gebouwen van de oude stad tienduizend woningen toe gevoegd werden, zijn er nog ge bieden die op herstructurering wachten: de NS-werkplaats, de voormalige AaBe-fabrieken en het Voltterrein. nieuwste stadsdeel zijn verschil lende stedenbouwkundige vor men te herkennen, legt Vromans uit. "Uitgangspunt was het vrij wel compleet afzweren van hoogbouw. In Gesworen Hoek, verbindingszone of via grote ge baren aan elkaar geknoopt." op de rem, maar die zal zich moeten voegen naar de maat schappelijke behoeften." In mogelijke bestemmingen van gebieden komt ook meer duide- wenste scherpe grenzen mag stellen aan verstedelijking (rode) en natuur (groene gren zen) in zijn definitieve Vijfde Nota. Vromans: "Een duidelijke rood-groene grens maakt ten minste helder wanneer Brabant vol is en dus hoe zuinig we moe ten zijn met het laatste stuk be- Technlsche i via hulsmeesl Alle dagen open van 11 TBV Wonen Spoorlaan43l 5038 CG Tllb Telefoon 013 Fax 013-594 Corresponds Postbus 356 5000AJT1lbu Internet: www E-mail: lnfo®> Inbreiding In de jaren zeventig en tachtig derden niet alleen plannen ge maakt voor verdere uitbreiding van de stad in westelijke rich ting, maar ging er ook veel aan dacht naar de 'oude' stad. Voor Vervolg van pagina 9. èbuwden ze teveel van hetzelf de, dan verslapte de aandacht, hadden ze er geen zin meer in. Ook waren er bouwstromen: eerst de ploegen van fundering- leggers, de metselaars daar ach teraan. Verschillende groepen trokken zigzag achter elkaar door zo'n wijk en lieten een Stroom van huizen achter zich. Zo ontstonden ideale bouwblok- jes van zes tot tien woningen. De Blaak heeft een stratenpatroon dat typerend is voor de jaren zeventig. Vromans: "Een bloemkoolstructuur noemen steden bouwkundigen dat: een wirwar van straten waarin je steeds ver der moet doordringen en die je een eeuwigheid kost om er weer uit te komen. Je vindt ze op vrijwel elke Nederlandse stadsplat tegrond." Ook kenmerkend voor deze wijken en de stadsvernieuwings buurten uit die tijd is het streven naar gezelligheid in de open bare ruimte, bijvoorbeeld door het veelvuldig gebruik van spoorbielzen. Wonlngzoeki Dagelijks tele van 09.00-11 Telefoon 013 is bang dat juist het tegenover gestelde zal gebeuren: dat we meteen opmaken wat nog over is." De Tilburgse ambtenaar denkt dat plannen voor verdere uit breiding dan alleen Noord-oost nodig zijn. Vromans ziet in Bra bant door blijvende immigratie in de toekomst agglomeraties ontstaan als Eindhoven-Hel- mond, Oss-Den Bosch-Waalwijk en Tilburg-Breda. Om ruimtegebruik door bedrij ven te beperken wordt nu hard gestudeerd op mogelijkheden om die meer in de hoogte te bouwen en ook in de diepte, de bodem in. "Dat levert wel tijd winst op, maar biedt uiteindelijk geen soelaas", is zijn wat droef geestige conclusie. Expansie is een constante factor, de, vindt Jaap Vromans. "Alleen is het jammer, dat van het ge- reali- Voor spoedgt bulten kantoo Telefoon 013 Duurzame si gen het ther gebruikelijk kring een pi zien bij Inte de zaterdag fietstocht di voert die du stedenbouw Het thema is zitter Steef Li Midden-Brab; politieke age: venterrein Vc noordwestrar 750 bij 250 m voor bedrijve opslag- en di1 duurzaam we denbrabants ten (bureaus^ vraagd ontwc maken, waarl omgespronge met de ruimt zeggen dat d< wen uit mins lagen moeter en dat parket slim opgelost den. Verder v het terrein w zonne-energi wekt. Opgevê genwater wo: zomaar afge\ op een natuv nier gereinig transporteen nabijgelegen tuurgebied L lieuvriendeli fret transport Hat er een co hrinal voor bi isluitingen op inaar De Spin Expositie I Zestien arch I hebben mee vraag. Daara eerst de textielfabrieken van Van Dooren en Dams en van Die pen stonden, Drömoff achter het Textielmuseum aan de Goir- DE TILBURGSE KOERIER - i open van 10-19 uur, Zaterdag en zondag 10-18 uur. Dinsdag gesloten. "Voor het huisvesten van economische functies is veel ruimte nodig. Mede doordat veel bedrijfslocaties in bestaand stedelijk gebied moeilijk aan deze eis kunnen voldoen, is een trek naar nieuwe locaties waarneembaar. Vandaar dat we dit jaar voor onze tweejaarlijkse pres tigieuze prijsvraag hebben gekozen voor het actuele thema "intensief ruimtegebruik op bedrijventerreinen". De uitdaging is een ontwerp te maken voor bedrijventerrein Vossenberg West II. Met het sponsorschap van Rabobank Tilburg zijn we uiteraard zeer ingenomen. Wat mij opvalt en wat de Rabobank ook duidelijk onderscheidt van andere financiële partijen, is haar betrokkenheid bij de samenleving. Haar participatie bij dit project getuigt hiervan." Tilburg was dat logisch, omdat tal van fabrieksterreinen braak lagen door de neergang van tex tielindustrie. Maar ook landelijk was de stedenbouw gericht op herstructurering en vernieu wing. Er kwamen financiële sti mulansen van het rijk voor deze inbreiding: 80 procent Recon- structiebijdrage op aankoop en sloop van oude fabrieken plus De grote flats aan de randen van ben we burgemeester Becht ge- de wijken in Noord hadden tot gevolg dat op de grond veel ruimte overbleef voor groen en vooral voor verkeer." tuur". Dat betekent dat de bo dem en de natuurlijke water huishouding bepalend zijn voor de bestemming van de grond. Daarnaast spelen ook ecologie en bestaande stad, als we de rood groene grens bereikt hebben. De stedelijke bevolking kan zo eeu wen verder genieten van een magistraal Brabants park." van nieuwbouwwijkjes. Voor- vaak nog extra subsidie voor wo- beelden: de Korvelse Hofjes waar rtïngbouw op die leeggekomen plekken. Aan het begin van die ontwikke ling kwam Jaap Vromans met zijn twee studiegenoten, afge studeerd op een van de eerste stadsvernieuwingsplannen, in Tilburg terecht. "Dat was in de tijd dat de bestuurders hier een sombere visie hadden over oude- sephstraat. Die variatie tussen re huizen. De Koningswei was plat gegaan, hoewel et op dat moment nog onvoldoende inves- kelijke stad met toekomstwaar- teerders waren voor nieuwbouw. En er lag een plan om ruim een kwart van de oude stad te slopen plande groen veel niet gen en te vervangen door nieuw bouw. Tijdens een etentje heb- kestraat, de woningen en flats op de oude sloperij van Van Raak in Campenhoef hebben we bij de Piushaven, Brouwerslaken probeerd iets van de oude 1 in het westelijk deel van het centrum, BeKa aan de St.Jo- nieuwe hoofdlijnen voor het ruimtelijk beleid vast. Daarin moet klaarheid komen over een van de inmiddels klas sieke strijdpunten als het gaat om zuinig grondgebuik: de ver dichting van de stad. In de oude stad ligt die in sommige buurten op circa vijftig woningen per hectare; in West en Noord gemid- houwbare ruimte. Maar het rijk deld op dertig; in Reeshof op 25 woningen per hectare. In het nieuwe uitbreidingsgebied Noord-oost tussen Tilburg, Ber- kel-Enschot en Udenhout zal dat volgens Vromans niet hoger lig gen. Want er moet rekening ge houden worden met de woon- lagen Na het Stadsbeheerplan uit 1990 (het laatste Structuurplan), mo derne stadsvernieuwing aan de hand van Wijkontwikkelings- plannen en de Stadsvisie wordt nu gewerkt aan een Ruimtelijk Ontwikkelingsbeeld (ROB). Dat wordt flexibeler dan een Struc tuurplan, maar dient wel te spo ren met het beleid op verschil lende terreinen, zoals verwoord in het Tilburgs Verkeers- en Ver- üjkheid, hoopt Vromans, als mi nister Pronk de door hemzelf ge- ordening en architectuur.' wensen van de toekomstige be woners en met de lagenbenade ring, de nieuwe grondslag voor "een duurzame ruimtelijke struc- zo leert de geschiedenis, stelt Vromans. "Daarmee moeten we dus rekening houden. Dat moe ten we in goede banen leiden, eventueel met hoogbouw in de cultuurhistorie een rol in wat en hoe erop gebouwd mag worden. Dat er behoefte is aan Noord oost, staat wel vast, aldus Jaap Vromans. "De provincie trapt wel En of de bebouwing er mooier op wordt, als er nog meer uitge breid gaat worden? "De visie op wat goed of mooi is, verandert voortdurend. Dat gebeurt met alles, zelfs met wiskundige for mules. Dus ook met ruimtelijke ‘nn pn arrhitprtnnr Autorijdende Reeshofbewoners mopperen nogal eens over de toegankelijkheid van hun wijk. De gemeente doet daar in hun ogen veel te laat wat aan. Het gebrek aan toegangswegen daar is geen echte fout, vindt Jaap Vromans. "Het heeft te maken met de woningbouwprognoses die erg op en neer golfden; dat heeft Reeshof veel parten gespeeld. Rond 1985 sloeg het den ken in Nederland helemaal om: men dacht dat er helemaal niet meer uitgebreid hoefde te worden. De woningbehoefte kon wel door herstructurering van de bestaande steden gerealiseerd worden. Die terugval van de woningbehoefte hing natuurlijk ook samen met de economie die toen een stuk slechter was." "De Reeshof zou volgens het plan uit 1976 achtduizend huizen krijgen tot op de hoogte waar nu de Reeshofweg ligt, maar viel terug tot zesduizend huizen. Gevolg daarvan was dat de geplan de aansluiting van de ringweg op de Bredaseweg geschrapt werd. In plaats daarvan kwam een soort noodweg via de Huibe- vendreef, dwars door de bebouwing heen met geluidsschermen erlangs, naar de Van Voorst tot Voorstweg. Later is er weer een versnelling in de uitbreiding gekomen, zodat er uiteindelijk veertienduizend huizen in Reeshof komen te staan. Als je al kunt spreken van een fout in de planning van de verkeersstruc- tuur, was het dat we het geloof in de expansie op dat moment kwijt waren, terwijl dat toch over langere tijd gezien de enige constante factor is." Huibeven en ook nog een beetje ge- Til burgse structuur in te brengen met driehoekige pleinen. Huibe ven, Campenhoef en Heerevel- den hebben verder een recht hoekige structuur gekregen die in de late jaren zeventig en later in de mode was; die vind je ook in veel andere steden. Die vorm grijpt terug op de Griekse kolo- niesteden en de Romeinse leger kampen. Aan dat laatste hebben steden als Nijmegen deels hun binnenstadsstructuur te dan ken: rechthoekig, hoofdassen van noord naar zuid en oost naar west en verder alles keurig in blokken verdeeld. Het is hier wel wat saai geworden", erkent Vro mans, "vooral omdat geen ge bruik gemaakt is van de variatie die de gemeente in de bestem mingen mogelijk had gemaakt. Manhattan bijvoorbeeld is ook rechthoekig, maar boeiend door zijn gevarieerde bebouwing." Meer levendig dan de eerste de len van de Reeshof doen de vor men en architectuur in de rest van deze nieuwbouwwijk aan. "De ronde vormen op de platte grond zijn de invloed van men sen als de bekende architect/stedenbouwkundige Ashok Balotra van Kuiper Com pagnons. Die ontwerpen uitbrei dingswijken op een andere ma nier, vaak via metaforen: stukken stad krijgen bepaalde symbolieken. Er worden beelden gebruikt om een karakteristiek aan een deelgebied te geven. Zo vind je er een 'centraal dorp': tuindorp De Kievit." "Balotra is ook betrokken ge weest bij de structuurschets voor Noordoost. Daar kwam hij met het idee voor De Eeuwige Laan en bosstroken. Deelgebieden Het SOS ging dus ongeveer gelijk worden er via een ecologische op met de eerste concrete plan nen voor de Reeshof. In het OPRUIMING SHOWROOMMODELLEN zowel in onze woon- als slaapwinkel TILBURGSEWEG 64 (slaapwinkel) Zandkuilstraat 23 (woonwinkel) POPPEL-BELGIE www.poppelsmeubelhuis.com voerpslan, de Woonvisie en het nog af te sluiten akkoord over de Groene Mal. Daarnaast krijgt de gemeente te maken met de opgaven van de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening van het rijk en het nieuwe Streekplan van de provincie. Jaap Vromans zet momenteel de tweede fase van het ROB op een rijtje. Na in spraak begin volgend jaar stelt de gemeenteraad in juli 2002 de Openingstijd» maandag tot» van 09.00-11 SPECIAL --V ”1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 10