RS
i!L
Skoda Fabia Combi 1.9 TDi Elegance
AutoTest
l G
x Itl
fSUB?5
I i -
F
't is ‘n wonder
r
i
nee!!
Kom 'm zien en rijden bij
Dieselmotor voor
Peugeot406 Coupé
Meer dan 1 miljoen quattro's van Audi
Automobielbedrijven
P. van de Ven
Samenwerking Land Rover en
Brits modehuis Mulberry
Veel belangstelling cursus
Pech Onderweg
AUTOMOBIELBEDRIJF ELAN
r.sl
-
5 APRIL 2001 «PAGINA 2
jóWl]
n garantie.
Functionele verschijning
Goudgeel
Tussenacceleraties
Technische gegevens:
Zuinig!
f.
Prestaties:
Verbruik:
Prijs:
üer
Motorisch kan er worden geko
zen uit de 4.0 SE met V8-motor
en de 2.4 DSE met 6 cilinder
turbodiesel.
)UUR
IUR
P. van de Ven. Al met al een zeer
geslaagde en niet te vergeten leer
zame avond die zeker voor herha
ling vatbaar is!
Zuid Oosterstraat 22A
5014 BB Tilburg
Tel.: 013-5363924
Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Elegance
4 in lijn
1896 cc
79,5 x 95,5 mm
100 pk bij 4.000 tr/min
240 Nm bij 1900 tr/min
lengte 4,22 meter, breedte 1,646 meter
1.180 kg
oorraad.
2 8 6 9 0 0
TB Jfet de Fabia slaat Skoda een brug tussen het
compacte en middenklasse segment en
JL waar het de nieuwe Fabia Combi betreft,
kunnen we gezien de afmetingen en het ruimteaan-
bod gerust spreken van een volwaardige midden
klasser. Voorzien van een krachtige pompverstuiver
TDI zet Skoda met deze auto vele concurrenten op
achterstand.
beige ol
Coupé
Op het portierpaneel aan be-
stuurderszijde zitten de knop-
1
Audi levert al haar sportieve
modellen tegenwoordig stan
daard als quattro: S3, S4, RS4,
S6, S8 en TT met 225 pk motor.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 1.000 kg (geremd)
topsnelheid 185 km/u
Acceleratie 0-100 in 11,5 sec.
stadscyclus 6,5 liter/100
Buitenwegcyclus 4,1 liter/100 km
Gecombineerd 5,1 liter/100 km
£47.280,=
TDI-
thoor-
minde
1. En wie
laai ge-
jrme soepele
heeft ge-
geval nooit
I onde
Na een i
leiding i
5.950,-
6.950,-
6.950,-
7.950,-
7.950,-
8.950,-
8.950,-
9.950,-
15.950,-
17.950,-
28.950,-
29.950,-
19.950,-
24.950,-
19.950,-
17.950,-
14.950,-
14.950,-
- i
Een automaat is hierbij stan
daard. Het Oxfordleather interi
eur is leverbaar in grijs of beige,
terwijl de standaarduitrusting
verder onder meer een Highline
audiosysteem, een navigatiesys
teem, elektrische stoelverstel-
ling met geheugen en een hou
ten stuurwiel met leerdetails
omvat.
De 4.0 SE kost f.l76.900,= en de
2.5 DSE komt op f.l79.900,=.
een met leer bekleed sportstuur.
Ook is er een Pack-uitvoering met
lederen bekleding, JBL Hifi-sys-
teem met CD-wisselaar, elektrisch
bediende voorstoelen met geheugen
en automatisch inklappende buiten
spiegels.
Op beschaafde wijze wordt in het in
terieur met kleur gespeeld, de stof
fen bekleding is leverbaar in grijs of
zwart en bij de optie leer kan een
keuze worden gemaakt uit zwart,
i of rood. Peugeot levert de 406
HDi vanaf £83.300,=.
pen voor het bedienen van de
vier elektrische zijruiten en de
buitenspiegels. De airconditio
ning werkt automatisch, men
hoeft alleen maar de AC-knop in
te drukken en de gewenste tem
peratuur in de stellen. Als het
erg koud is, biedt de standaard
stoelverwarming een comforta
bele oplossing. Standaard zijn
verder centrale vergrendeling
met afstandsbediening, ver
warmde ruitensproeiers en bui
tenspiegels, een digitaal klokje
en een toerenteller. Hierin is bo
vendien een digitale boordcom
puter opgenomen met informa
tie over het verbruik en
bijvoorbeeld de nog te rijden af
stand tot een lege tank.
En die lege tank, dat duurt bij
de 1.9 TDI behoorlijk lang voor
dat die bereikt is, ondanks de
bescheiden inhoud van 45 liter.
Skoda levert in de Fabia Combi
naast de turboloze SDI alleen
een pompverstuiver TDI. Deze
krachtbron is goed voor een ver
mogen van 100 pk bij 4000
tr/min en een koppel van maar
liefst 240 Nm bij 1900 tr/min.
Fabia Combi duidelijk aan te
zien dat ie gelijk met de vjjf-
deurs is ontwikkeld. Aan de ach
terkant heeft de Combi een bre
de klep die keurig tot de laag
geplaatste bumper loopt. De
lichtunits hebben helder glas en
de achterruit staat onder een re
delijke hoek met keurig erboven
het derde remlicht. Al bij al is de
Fabia Combi een leuke en tege
lijk functionele verschijning.
De monteurs lieten vervolgens
verschillende soorten bandenslij-
tage zien, terwijl daarnaast duide
lijk werd uitgelegd welke onderde
len onder de motorkap door de
klant zelf gecontroleerd kunnen
worden: de onderdelen met gele
dop. Aan bod kwamen onder ande
re onderwerpen als koeling (koel
vloeistof), smering (olie), banden
(spanning, profiel), accu (startpro
blemen), electrische componenten
(lampen, zekeringen), remmen
(remvloeistof) en veiligheid (nood
zaak onderhoud, veiligheidsre
gels).
Deavi
avond werd afgesloten met een
korte samenvatting, een diploma
voor iedere deelnemer, enkele gra
tis autoreinigingsmiddelen en een
boekje over Automobielbedrijven
In de Verenigde Staten verkoopt
Audi bijna uitsluitend quattro-
uitvoeringen (90%), terwijl het
itimeter langer
dan zijn vijfdeurs soortgenoot,
"s Combi heefteen strakke, mo
derne vormgeving. De motorkap
loopt lichtjes op en het volledige
front is opmerkelijk kort, de rest
van de lengte is voor passagiers
en bagage bedoeld. De voorzijde
kenmerkt zich door een recht
hoekige grille met dikke chro
men lijst en strak uitgesneden
koplampen met helder glas. De
meegespoten voorbumper met
zwarte stootstrip is voorzien van
mistlampen. Dezelfde stoots-
trips zien we ook op de flanken.
De buitenspiegels worden in de
carrosseriekleur gespoten, ter
wijl de portiergrepen juist weer
zwart zijn. De Elegance staat
standaard op 14 inch lichtmeta
len wielen, die wellicht een
maatje groter hadden mogen
zijn. Gelukkig is er als optie een
15 inch variant met zes spaken
te leveren. De lichte boiling van
de daklijn wordt naar achteren
netjes voortgezet en het is de
Na het openen van de achter
klep kijken we in de diepte.
Deze compacte stationwagen
heeft een standaard bagagevolu-
me van maar liefst 426 liter keu
rig onder een rolhoes. Na het
verwijderen van de hoes en het
in delen neerklappen van de
achterbank groeit dit zelfs tot
1225 liter en daarmee vindt de
Fabia inderdaad aansluiting bij
de middenklasse. De vrijwel
vlakke laadvloer heeft bij neer
geklapte bank een lengte van
1,5 meter. Er is voorzien in sjor-
ogen om bagagestukken vast te
kunnen leggen. De bagageruim
te is keurig afgewerkt en netjes
rechthoekig van vorm. Prakti
sche bruikbaarheid voert deze
Fabia hoog in het vaandel.
Het interieur van deze Elegan-
ce-uitvoering mag er wezen. Ons
testexemplaar was voorname
lijk uitgevoerd in zwart en grijs,
zonder dat dit erg saai is. In de
Land Rover heeft samen met
het Britse modehuis Mulberry
een speciale uitgave van de
Range Rover ontwikkeld.
De gelimiteerde Range Rover
Mulberry is specifiek voor de
Nederlandse markt samenge
steld en is aan de buitenkant
herkenbaar aan de Mulberry
badge, de Hurricane velgen en
de Java Black of Blenheim Sil
ver lak.
De Range Rover heeft niet al
leen een extra complete uitrus
ting, maar wordt tevens gele
verd met een stijvolle tas,
portefeuille en sleutelhanger
van Mulberry.
In maart 1980 int
Audi op de,
ve de eerste Qi
die tijd hebben
joen klanten voor deze
nente vierwielaandrip
zen.
Het aandeel quattro’s in de tota
le verkoopaantallen van het
merk neemt gestaag toe. Recent
werd de 1 miljoenste, een allro-
En zuinig dat is de Fabia Combi
TDI zeker, gemiddeld haalden
we bij hoge snelheden op de
Duitse autobaan probleemloos
boven de 1 op 17 en bij rustiger
rijden is de beloofde 1 op 20 ab
soluut mogelijk. Het remsys-
teem is standaard voorzien van
ABS. De Fabia heeft een volle
dig nieuwe bodemgroep die de
komende jaren bij meerdere mo
dellen uit de VW Groep zal wor
den toegepast. De auto heeft een
McPherson voorwielophanging
en een ophanging achter waar
bij de spiraalveren en dempers
uit elkaar zijn geplaatst. Dit
zorgt voor een stevige, maar ze
ker niet te harde afvering. De
grijze middenbaan van de stoe
len, achterbank en van de por-
tierbekleding zijn speelse fi
guurtjes opgenomen die lijken
op rennende, dansende of sprin
gende personen. Deze stof is in
meerdere kleuren leverbaar
waaronder zelfs goudgeel. De
stoelen zijn niet overdreven
groot, maar bieden vanwege de
uitstekende verstelbaarheid
toch een prima zit, ook op lange
afstanden. De hoogte kan bijna
traploos worden aangepast en
ook het stuurwiel kan in twee
richtingen van stand verande
ren. Als we dan één kritiekpunt
moeten noemen, dan is het wel
licht de wat harde kunststof
waaruit de bovenkant van het
dashboard is gemaakt, maar
storend is dit zeker niet. Het ge
hele dashboard is net als de bui
tenkant behoorlijk strak van
vormgeving en zakelijk van in
deling.
itroduceerde
i Autosalon van Genè-
- Quattro en sinds
m meer dan 1 mil-
ze perma-
ijvinggeko-
carrosserie helt in bochten nau
welijks over en vooral op lange
ritten, waarvoor deze TDI toch
bij uitstek geschikt is, is de Fa
bia Combi een fantastische auto.
Waarom wil men nog een grote
re auto rijden? Het moge duide
lijk zijn dat Skoda met de Fabia
Combi TDI op de schaal van 1
tot 10 een dikke 9 scoort.
Prijstechnisch is de Fabia Com
bi eeö zeer interessante aanbie
ding. De door ons gereden Ele
gance 1.9 TDI is de duurste uit
markt waar de quattro’s met
een aandeel van 13% scoren. Vo
rig j aar bedroeg het quattro-
aandeel in de productie 30,8
procent en dat betekent dat dit
aandeel sinds 1997 ruim is ver
dubbeld.
Aan de oproep in het eigen klan
tenbulletin van Automobielbedrij
ven P. van de Ven om deel te ne
men aan de gratis cursus Pech
Onderweg, gaven heel wat men
sen gehoor.
Op 1 en 8 maart jl. vonden in de
vestigingen van resp. Vessem en
Tilburg de cursussen plaats. In
beide gevallen ging het om zo’n 30
belangstellenden, veelal vrouwe
lijke deelnemers, die van de gele
genheid gebruik maakten om wat
meer te weten te komen over hoe
te handelen wanneer er onver
hoopt sprake mocht zijn van pech
ierweg.
i openingswoord en korte in-
j over een aantal technische
aspecten was het de hoogste tijd
voor een bezoek aan de werkplaats
waar een Ford Ka, een Fiesta, een
Focus en een Mondeo gereed ston
den. Per auto waren 2 monteurs
aanwezig voor de nodige tekst en
quattro-aandeel in Nederland
slechts 10% is.
De bruikbaarheid van het quat-
tro-concept werd direct bewezen
in diverse rallies en races.
Peugeot biedt de 406 Coupé HDi
standaard aan met automatische
airco, elektrisch bediende portier
ruiten en buitenspiegels, regensen-
sor, boordcomputer, vier airbags en
ad quattro, overhandigd aan de
100-jarige Schweizer Alpen-
Club SAC, die deze auto zal
gaan inzetten bij de bergings-
dienst. Met de quattro heeft
Audi in Duitsland een markt
aandeel van 25% in het segment
vierwielaangedreven personen
auto’s en is daarmee marktlei
der en hetzelfde kan worden
verteld over de totale Europese
uitleg. Cursisten mochten o.a. een
wiel verwisselen, olie peilen en
een lamp en zekering vervangen.
gingsverhoudingen van de vijfbak
zijn aangepast. De auto heeft een
gecombineerd verbruik van 6,4 liter
diesel op 100 km en dat zorgt samen
met de 70 liter tank voor een forse
actieradius. De motor maakt ge
bruik van een roetfilter om de uit
stoot aan roetdeeltjes terug te drin
gen.
Wie tien jaar geleden had ge- Combi die 26 centi
roepen dat er ooit nog eens een is dan zijn vijfdeui
compacte Skoda zou komen De r
die voorzien van een dieselmo- der
tor op de teller bijna 200 km/u
zou gaan aangeven, zou me
teen in een inrichting opgeslo
ten zijn. Maar zo zien we maar
wat de vooruitgang allemaal
met zich mee kan brengen.
Skoda wès vele jaren een pro
ducent uit het Oost-blok met
verouderde technieken en een
kwaliteitsniveau dat niet met
Westerse producten meekon.
Maar Skoda is anno 2001 een
volwaarde Volkswagen-doch-
ter met een modellenprogram
ma dat op het gebied van prijs,
kwaliteit en rijgedrag iedere
vergelijking aankan en niet
zelden als winnaar naar boven
komt.
Neem nu de nieuwe Fabia
De fraaie, door Pininfarina ontwor
pen coupéversie van de Peugeot 406
is vanaf nu verkrijgbaar met een
dieselmotor. Van de 70.000 perso
nen die sinds de introductie in 1997
een 406 Coupé hebben gekocht,
blijkt een belangrijk deel meer dan
35.000 km per jaar te rijden en in
dat geval is een dieselmotor zeer in
teressant. Inmiddels is de diesel-
technologie zover dat het rijplezier
van een benzinemotor wordt over
troffen, dus waarom geen moderne
common rail diesel in een auto als
de 406 Coupé. Tot nu toe was er bij
dit model de keuze uit de 138 pk
sterke 2 liter 16V en een krachtige
2,9 liter V6 goed voor 210 pk. De 406
Coupé HDi krijgt een 2,2 liter 16V
turbodiesel met een variabele lucht
inlaat. Het vermogen van 136 pk
wordt bij 4.000 tr/min ontwikkeld en
het maximale koppel van 314 Nm is
bij 2000 tr/min paraat. Hierdoor
presteert de Coupé uitstekend met
een top van 208 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 in 10,9 seconden. Door
toepassing van een zogenaamde
voorinspui ting wordt het geluidsni
veau van deze dieselmotor sterk te
ruggedrongen, terwijl twee balans
assen voor een trillingsvrije loop
zorgen.
Het hoge koppel zorgt er bovendien
voor dat tussenacceleraties bijna
even snel worden afgewerkt als bij
de V6. De auto wordt standaard
voorzien van een snelheidsafhanke
lijke stuurbekrachtiging, ABS,
noodremassistent en de onderstelaf-
stemming van de V6. Ook heeft de
HDi hetzelfde remsysteem en
wiel/bandcombinatie. De overbren-
Ondanks het feit dat een 1
motor doorgaans redelijk 1
baar is, is de krachtbror
Fabia netjes geïsoleerd,
eenmaal op het gaspeda
trapt heeft en de enon"<
kracht van de motor heeft i
voeld, wil in ieder l
meer een benzinemotor. De auto
haalt moeiteloos een top van 185
km/u en wijst dan zo rond de 200
km/u op de teller aan. De accele
ratie van 0 tot 100 duurt minder
dan 12 seconden. Nog plezie
riger verlopen de tussenaccele
raties die zonder veel schakelen
vliegensvlug worden afgewerkt.
de reeks voor f.47.280,= maar
daarvoor wordt een wel zeer
compleet uitgerust auto voor
gereden.
De Comfort-uitgave met de
zelfde motor kost f.41.495,=. De
Fabia Combi begint als Classic
1.4 bij £26.320,= en dat komt
dan neer op een meerprijs van
£1.715,=.
Meer dan nette prijzen voor
een in dit segment bijna unieke
auto.