RS i!L Skoda Fabia Combi 1.9 TDi Elegance AutoTest l G x Itl fSUB?5 I i - F 't is ‘n wonder r i nee!! Kom 'm zien en rijden bij Dieselmotor voor Peugeot406 Coupé Meer dan 1 miljoen quattro's van Audi Automobielbedrijven P. van de Ven Samenwerking Land Rover en Brits modehuis Mulberry Veel belangstelling cursus Pech Onderweg AUTOMOBIELBEDRIJF ELAN r.sl - 5 APRIL 2001 «PAGINA 2 jóWl] n garantie. Functionele verschijning Goudgeel Tussenacceleraties Technische gegevens: Zuinig! f. Prestaties: Verbruik: Prijs: üer Motorisch kan er worden geko zen uit de 4.0 SE met V8-motor en de 2.4 DSE met 6 cilinder turbodiesel. )UUR IUR P. van de Ven. Al met al een zeer geslaagde en niet te vergeten leer zame avond die zeker voor herha ling vatbaar is! Zuid Oosterstraat 22A 5014 BB Tilburg Tel.: 013-5363924 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Elegance 4 in lijn 1896 cc 79,5 x 95,5 mm 100 pk bij 4.000 tr/min 240 Nm bij 1900 tr/min lengte 4,22 meter, breedte 1,646 meter 1.180 kg oorraad. 2 8 6 9 0 0 TB Jfet de Fabia slaat Skoda een brug tussen het compacte en middenklasse segment en JL waar het de nieuwe Fabia Combi betreft, kunnen we gezien de afmetingen en het ruimteaan- bod gerust spreken van een volwaardige midden klasser. Voorzien van een krachtige pompverstuiver TDI zet Skoda met deze auto vele concurrenten op achterstand. beige ol Coupé Op het portierpaneel aan be- stuurderszijde zitten de knop- 1 Audi levert al haar sportieve modellen tegenwoordig stan daard als quattro: S3, S4, RS4, S6, S8 en TT met 225 pk motor. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: 1.000 kg (geremd) topsnelheid 185 km/u Acceleratie 0-100 in 11,5 sec. stadscyclus 6,5 liter/100 Buitenwegcyclus 4,1 liter/100 km Gecombineerd 5,1 liter/100 km £47.280,= TDI- thoor- minde 1. En wie laai ge- jrme soepele heeft ge- geval nooit I onde Na een i leiding i 5.950,- 6.950,- 6.950,- 7.950,- 7.950,- 8.950,- 8.950,- 9.950,- 15.950,- 17.950,- 28.950,- 29.950,- 19.950,- 24.950,- 19.950,- 17.950,- 14.950,- 14.950,- - i Een automaat is hierbij stan daard. Het Oxfordleather interi eur is leverbaar in grijs of beige, terwijl de standaarduitrusting verder onder meer een Highline audiosysteem, een navigatiesys teem, elektrische stoelverstel- ling met geheugen en een hou ten stuurwiel met leerdetails omvat. De 4.0 SE kost f.l76.900,= en de 2.5 DSE komt op f.l79.900,=. een met leer bekleed sportstuur. Ook is er een Pack-uitvoering met lederen bekleding, JBL Hifi-sys- teem met CD-wisselaar, elektrisch bediende voorstoelen met geheugen en automatisch inklappende buiten spiegels. Op beschaafde wijze wordt in het in terieur met kleur gespeeld, de stof fen bekleding is leverbaar in grijs of zwart en bij de optie leer kan een keuze worden gemaakt uit zwart, i of rood. Peugeot levert de 406 HDi vanaf £83.300,=. pen voor het bedienen van de vier elektrische zijruiten en de buitenspiegels. De airconditio ning werkt automatisch, men hoeft alleen maar de AC-knop in te drukken en de gewenste tem peratuur in de stellen. Als het erg koud is, biedt de standaard stoelverwarming een comforta bele oplossing. Standaard zijn verder centrale vergrendeling met afstandsbediening, ver warmde ruitensproeiers en bui tenspiegels, een digitaal klokje en een toerenteller. Hierin is bo vendien een digitale boordcom puter opgenomen met informa tie over het verbruik en bijvoorbeeld de nog te rijden af stand tot een lege tank. En die lege tank, dat duurt bij de 1.9 TDI behoorlijk lang voor dat die bereikt is, ondanks de bescheiden inhoud van 45 liter. Skoda levert in de Fabia Combi naast de turboloze SDI alleen een pompverstuiver TDI. Deze krachtbron is goed voor een ver mogen van 100 pk bij 4000 tr/min en een koppel van maar liefst 240 Nm bij 1900 tr/min. Fabia Combi duidelijk aan te zien dat ie gelijk met de vjjf- deurs is ontwikkeld. Aan de ach terkant heeft de Combi een bre de klep die keurig tot de laag geplaatste bumper loopt. De lichtunits hebben helder glas en de achterruit staat onder een re delijke hoek met keurig erboven het derde remlicht. Al bij al is de Fabia Combi een leuke en tege lijk functionele verschijning. De monteurs lieten vervolgens verschillende soorten bandenslij- tage zien, terwijl daarnaast duide lijk werd uitgelegd welke onderde len onder de motorkap door de klant zelf gecontroleerd kunnen worden: de onderdelen met gele dop. Aan bod kwamen onder ande re onderwerpen als koeling (koel vloeistof), smering (olie), banden (spanning, profiel), accu (startpro blemen), electrische componenten (lampen, zekeringen), remmen (remvloeistof) en veiligheid (nood zaak onderhoud, veiligheidsre gels). Deavi avond werd afgesloten met een korte samenvatting, een diploma voor iedere deelnemer, enkele gra tis autoreinigingsmiddelen en een boekje over Automobielbedrijven In de Verenigde Staten verkoopt Audi bijna uitsluitend quattro- uitvoeringen (90%), terwijl het itimeter langer dan zijn vijfdeurs soortgenoot, "s Combi heefteen strakke, mo derne vormgeving. De motorkap loopt lichtjes op en het volledige front is opmerkelijk kort, de rest van de lengte is voor passagiers en bagage bedoeld. De voorzijde kenmerkt zich door een recht hoekige grille met dikke chro men lijst en strak uitgesneden koplampen met helder glas. De meegespoten voorbumper met zwarte stootstrip is voorzien van mistlampen. Dezelfde stoots- trips zien we ook op de flanken. De buitenspiegels worden in de carrosseriekleur gespoten, ter wijl de portiergrepen juist weer zwart zijn. De Elegance staat standaard op 14 inch lichtmeta len wielen, die wellicht een maatje groter hadden mogen zijn. Gelukkig is er als optie een 15 inch variant met zes spaken te leveren. De lichte boiling van de daklijn wordt naar achteren netjes voortgezet en het is de Na het openen van de achter klep kijken we in de diepte. Deze compacte stationwagen heeft een standaard bagagevolu- me van maar liefst 426 liter keu rig onder een rolhoes. Na het verwijderen van de hoes en het in delen neerklappen van de achterbank groeit dit zelfs tot 1225 liter en daarmee vindt de Fabia inderdaad aansluiting bij de middenklasse. De vrijwel vlakke laadvloer heeft bij neer geklapte bank een lengte van 1,5 meter. Er is voorzien in sjor- ogen om bagagestukken vast te kunnen leggen. De bagageruim te is keurig afgewerkt en netjes rechthoekig van vorm. Prakti sche bruikbaarheid voert deze Fabia hoog in het vaandel. Het interieur van deze Elegan- ce-uitvoering mag er wezen. Ons testexemplaar was voorname lijk uitgevoerd in zwart en grijs, zonder dat dit erg saai is. In de Land Rover heeft samen met het Britse modehuis Mulberry een speciale uitgave van de Range Rover ontwikkeld. De gelimiteerde Range Rover Mulberry is specifiek voor de Nederlandse markt samenge steld en is aan de buitenkant herkenbaar aan de Mulberry badge, de Hurricane velgen en de Java Black of Blenheim Sil ver lak. De Range Rover heeft niet al leen een extra complete uitrus ting, maar wordt tevens gele verd met een stijvolle tas, portefeuille en sleutelhanger van Mulberry. In maart 1980 int Audi op de, ve de eerste Qi die tijd hebben joen klanten voor deze nente vierwielaandrip zen. Het aandeel quattro’s in de tota le verkoopaantallen van het merk neemt gestaag toe. Recent werd de 1 miljoenste, een allro- En zuinig dat is de Fabia Combi TDI zeker, gemiddeld haalden we bij hoge snelheden op de Duitse autobaan probleemloos boven de 1 op 17 en bij rustiger rijden is de beloofde 1 op 20 ab soluut mogelijk. Het remsys- teem is standaard voorzien van ABS. De Fabia heeft een volle dig nieuwe bodemgroep die de komende jaren bij meerdere mo dellen uit de VW Groep zal wor den toegepast. De auto heeft een McPherson voorwielophanging en een ophanging achter waar bij de spiraalveren en dempers uit elkaar zijn geplaatst. Dit zorgt voor een stevige, maar ze ker niet te harde afvering. De grijze middenbaan van de stoe len, achterbank en van de por- tierbekleding zijn speelse fi guurtjes opgenomen die lijken op rennende, dansende of sprin gende personen. Deze stof is in meerdere kleuren leverbaar waaronder zelfs goudgeel. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden vanwege de uitstekende verstelbaarheid toch een prima zit, ook op lange afstanden. De hoogte kan bijna traploos worden aangepast en ook het stuurwiel kan in twee richtingen van stand verande ren. Als we dan één kritiekpunt moeten noemen, dan is het wel licht de wat harde kunststof waaruit de bovenkant van het dashboard is gemaakt, maar storend is dit zeker niet. Het ge hele dashboard is net als de bui tenkant behoorlijk strak van vormgeving en zakelijk van in deling. itroduceerde i Autosalon van Genè- - Quattro en sinds m meer dan 1 mil- ze perma- ijvinggeko- carrosserie helt in bochten nau welijks over en vooral op lange ritten, waarvoor deze TDI toch bij uitstek geschikt is, is de Fa bia Combi een fantastische auto. Waarom wil men nog een grote re auto rijden? Het moge duide lijk zijn dat Skoda met de Fabia Combi TDI op de schaal van 1 tot 10 een dikke 9 scoort. Prijstechnisch is de Fabia Com bi eeö zeer interessante aanbie ding. De door ons gereden Ele gance 1.9 TDI is de duurste uit markt waar de quattro’s met een aandeel van 13% scoren. Vo rig j aar bedroeg het quattro- aandeel in de productie 30,8 procent en dat betekent dat dit aandeel sinds 1997 ruim is ver dubbeld. Aan de oproep in het eigen klan tenbulletin van Automobielbedrij ven P. van de Ven om deel te ne men aan de gratis cursus Pech Onderweg, gaven heel wat men sen gehoor. Op 1 en 8 maart jl. vonden in de vestigingen van resp. Vessem en Tilburg de cursussen plaats. In beide gevallen ging het om zo’n 30 belangstellenden, veelal vrouwe lijke deelnemers, die van de gele genheid gebruik maakten om wat meer te weten te komen over hoe te handelen wanneer er onver hoopt sprake mocht zijn van pech ierweg. i openingswoord en korte in- j over een aantal technische aspecten was het de hoogste tijd voor een bezoek aan de werkplaats waar een Ford Ka, een Fiesta, een Focus en een Mondeo gereed ston den. Per auto waren 2 monteurs aanwezig voor de nodige tekst en quattro-aandeel in Nederland slechts 10% is. De bruikbaarheid van het quat- tro-concept werd direct bewezen in diverse rallies en races. Peugeot biedt de 406 Coupé HDi standaard aan met automatische airco, elektrisch bediende portier ruiten en buitenspiegels, regensen- sor, boordcomputer, vier airbags en ad quattro, overhandigd aan de 100-jarige Schweizer Alpen- Club SAC, die deze auto zal gaan inzetten bij de bergings- dienst. Met de quattro heeft Audi in Duitsland een markt aandeel van 25% in het segment vierwielaangedreven personen auto’s en is daarmee marktlei der en hetzelfde kan worden verteld over de totale Europese uitleg. Cursisten mochten o.a. een wiel verwisselen, olie peilen en een lamp en zekering vervangen. gingsverhoudingen van de vijfbak zijn aangepast. De auto heeft een gecombineerd verbruik van 6,4 liter diesel op 100 km en dat zorgt samen met de 70 liter tank voor een forse actieradius. De motor maakt ge bruik van een roetfilter om de uit stoot aan roetdeeltjes terug te drin gen. Wie tien jaar geleden had ge- Combi die 26 centi roepen dat er ooit nog eens een is dan zijn vijfdeui compacte Skoda zou komen De r die voorzien van een dieselmo- der tor op de teller bijna 200 km/u zou gaan aangeven, zou me teen in een inrichting opgeslo ten zijn. Maar zo zien we maar wat de vooruitgang allemaal met zich mee kan brengen. Skoda wès vele jaren een pro ducent uit het Oost-blok met verouderde technieken en een kwaliteitsniveau dat niet met Westerse producten meekon. Maar Skoda is anno 2001 een volwaarde Volkswagen-doch- ter met een modellenprogram ma dat op het gebied van prijs, kwaliteit en rijgedrag iedere vergelijking aankan en niet zelden als winnaar naar boven komt. Neem nu de nieuwe Fabia De fraaie, door Pininfarina ontwor pen coupéversie van de Peugeot 406 is vanaf nu verkrijgbaar met een dieselmotor. Van de 70.000 perso nen die sinds de introductie in 1997 een 406 Coupé hebben gekocht, blijkt een belangrijk deel meer dan 35.000 km per jaar te rijden en in dat geval is een dieselmotor zeer in teressant. Inmiddels is de diesel- technologie zover dat het rijplezier van een benzinemotor wordt over troffen, dus waarom geen moderne common rail diesel in een auto als de 406 Coupé. Tot nu toe was er bij dit model de keuze uit de 138 pk sterke 2 liter 16V en een krachtige 2,9 liter V6 goed voor 210 pk. De 406 Coupé HDi krijgt een 2,2 liter 16V turbodiesel met een variabele lucht inlaat. Het vermogen van 136 pk wordt bij 4.000 tr/min ontwikkeld en het maximale koppel van 314 Nm is bij 2000 tr/min paraat. Hierdoor presteert de Coupé uitstekend met een top van 208 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10,9 seconden. Door toepassing van een zogenaamde voorinspui ting wordt het geluidsni veau van deze dieselmotor sterk te ruggedrongen, terwijl twee balans assen voor een trillingsvrije loop zorgen. Het hoge koppel zorgt er bovendien voor dat tussenacceleraties bijna even snel worden afgewerkt als bij de V6. De auto wordt standaard voorzien van een snelheidsafhanke lijke stuurbekrachtiging, ABS, noodremassistent en de onderstelaf- stemming van de V6. Ook heeft de HDi hetzelfde remsysteem en wiel/bandcombinatie. De overbren- Ondanks het feit dat een 1 motor doorgaans redelijk 1 baar is, is de krachtbror Fabia netjes geïsoleerd, eenmaal op het gaspeda trapt heeft en de enon"< kracht van de motor heeft i voeld, wil in ieder l meer een benzinemotor. De auto haalt moeiteloos een top van 185 km/u en wijst dan zo rond de 200 km/u op de teller aan. De accele ratie van 0 tot 100 duurt minder dan 12 seconden. Nog plezie riger verlopen de tussenaccele raties die zonder veel schakelen vliegensvlug worden afgewerkt. de reeks voor f.47.280,= maar daarvoor wordt een wel zeer compleet uitgerust auto voor gereden. De Comfort-uitgave met de zelfde motor kost f.41.495,=. De Fabia Combi begint als Classic 1.4 bij £26.320,= en dat komt dan neer op een meerprijs van £1.715,=. Meer dan nette prijzen voor een in dit segment bijna unieke auto.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 25