4 li i i 1 Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi Privilege AutoTest it »il wrif BI Qvan der boom Frans elegant it Nissan Denissen introduceert Primera Business Edition f/V Mercedes-dealer De Ster volop in het nieuws IRG Lenteshowbij de Toyota-dealer Autonova Openingsshow Autoboulevard Kraaiven! L900. I I LiriDHI ML.k ëtte Üfg tn PHI. Kh tf-'aT ~^1 DE AUTOMAAT» DONDERDAG 22 MAART 20001«PAGINA 3 DE TILBURGSE KOERIER Radio Renault Sleutelbos Elektronische systemen Aluminium details likt Technische gegevens: Vakmanschap en service als traditie sinds 1936 RENAULT Verbruik: De Renault Dealer in Midden Brabant Prijs: iceertdeTil- 245/ 9 4 ïlburge.o. CRÉATEUR D' een a triset buite X [002 uw bereik is. howroom en e Toyota- Iburgse doen aan een puzzelactie waar mee een scooter ter waarde van f.3.199,= kan worden gewonnen. Deelnameformulieren hiervoor zijn verkrijgbaar in de showrooms van de deelnemende dealerbedrijven. De genoemde actie geldt overigens op gebruik te auto’s vanaf f. 15.000,=. :>ur is ten c iback aan i 4 motoren, 3 carrosserievarianten aat 20 LBURG 13 Onlan dealer klein transport Tilburg Oisterwijk Goirle Goirkestraat Beneluxstr-: Nobelstraat 7 (ind njvoort) ction 117.000 km EUWÜ "W Tïz een matig succes van de vierkante 21 ver- baasde Renault in 1994 vriend en vijand JL w met de Laguna, die met name in het zakelijk segment direct in de armen werd gesloten. Inmid dels is de tweede generatie Laguna aangetreden, die volgens inschatting van de importeur vooral als Grand Tour (break) zal worden verkocht. i: Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi Privilège 4 in lijn 1870 cc 80 x 93 mm 120 pk bij 4000 tr/min 270 Nm bij 2000 tr/min lengte 4,695 meter, breedte 1,772 meter 1420 kg i kg (geremd) topsnelheid 197 km/u acceleratie 0-100 in 10,9 sec. stadscyclus 7,2 liter/100 km buitenwegcyclus 4,8 liter/100 km gecombineerd 5,6 liter/100 km f.67.495,= las op het testexemplaar bekennen waren. De sn en rgrijs uit- t con- zitten lp en pend en gesloten (op ehtme- jje de motorelektroni voorg moeti MAART2000UPAGINA2 s De openingsshow van Autobou levard Kraaiven wordt gehou den op donderdag 22, vrijdag 23 en zaterdag 24 maart as. showroom van De Ster in Loon op Zand. Allereerst gaat het om de C-klasse Combi die in alle motor- en uitrustingsvarianten jmatisch el, een iban- ?isch Re lde tngs leverde Martin Kleinherenbrink van de Tilburgse er Autonova de eerste Prius hybride auto af aan de Tilb Waterleiding Maatschappij (TWM). sgkilo- etwijfeld Renault .aguna van van de bestaande sedan ver schijnt, maar door zijn extra ruimte meer mogelijkheden biedt. Helemaal nieuw voor Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: 15001 Prestaties: AUTOBEDRIJVEN af 25 Tel. (013) 536 40 11 straat 8 Tel. (013) 528 39 05 aat 7 (ind njvoort) Tel. (013) 534 12 61 1998 2000 1994 1996 1996 1998 1998 1996 1991 1993 J997 ‘"'.■’".’.'.’.'.1997 1997 i1997 1997 ......1995 1996 „..1997 1994 ■.’".■"".’.’.’1995 1994 1998 1999 1995 1995 1995 standsbediening op de centrale por- tiervergrendeling en een midden- annsteun met opbergvak. De Busi ness Edition Luxury voegt hier nog i aantal zaken toe zoals elek- ich verstelbare en verwarmde uuitenspiegels, middenarmsteun achter, anti-hyjacksysteem en mist lampen voor. En de Luxury plus heeft bovendien fraaie lichtmetalen velgen en een achteruitrijbegelei- dingssysteem toe. Deze auto heeft met name een aantal detailwijzigingen onder gaan. Uiterlijk is dit model al leen door de kenner te onder scheiden, maar wie een blik in het interieur werpt, ziet meteen het verschil. Met name de ge bruikte materialen zijn er flink op vooruit gegaan. 4 achterruit ligt behoorlijk vlak, waardoor de Grand Tour door veel mensen erg mooi gevonden wordt. Over het geheel genomen komt de Laguna behoorlijk fors over en dat beeld wordt aan de voorzijde verkregen door de flin ke koplampen, strakke grille en lage motorkap. Het is een kwes tie van smaak of de grijze rand onder langs de motorkap wel of niet wordt gewaardeerd. In ie der geval doet de vorm van de kap nog aan de vorige Laguna denken. De door ons gereden auto is uitgevoerd in het Privilè ge uitrustingsniveau, maar om dat het een vroege productie- auto betreft, zijn er wat verschillen met de definitieve variant. In ieder geval beschikt de Privilège, en dat staat voor het op één na hoogste niveau, over een aantal aluminium de tails zoals de portiergrepen, het typeplaatje en de dakrailings De Primera Business Edition is le verbaar als stijlvolle 4-deurs sedan, een sportieve 5-deurs hatchback of fraai gestileerde Estate. Tevens is er keuze uit maar liefst 3 moderne 16 kleppen injectiemotoren met een in houd van 1.6,1.8 en 2.0 liter. De ver mogens van deze krachtbronnen va riëren van 100 pk voor de 1,6 liter tot maar liefst 140 pk voor de 2,0 li ter. Op deze laatste is tevens een au tomatische transmissie leverbaar (CVT). Daarnaast levert Nissan in de Primera een 2.0 TD met een ver mogen van 90 pk. Het onderstel van de Primera is zeer geavanceerd met zowel voor als achter een multi-link systeem dat voor extra grip zorgt. De internationale autopers om beter dan de vijfdeurs hatch back. De uitrusting van de Pri- 's zeer compleet met zes “bags, in twee richtingen ver stelbare stuurkolom, armsteu- nen voor en achter, een warmte werende voorruit, Xenon-koplampen, auton dimmende binnenspiegel controlesysteem voor de l denspanning en een typis nault detail, de sprekend boordcomputer. rantie en natuurlijk de Nationa le Autopas voor maximale kilo- meterzekerheid. Dat betekent dus een gebruikte auto kopen met de zekerheid van een nieuwe. Bovendien bieden de deelnemende bedrijven aan Au toboulevard Kraaiven een aan trekkelijk actie, dus kom kijken en pak uw voordeel. Wie dit weekend een gebruikte auto aanschaft krijgt een minimale inruil van f.3.000,= op zijn of haar huidige auto. Ook kan men desgewenst kiezen voor zes maanden uitgestelde betaling of een jaar gratis onderhoud. Bo vendien lyunnen bezoekers mee- De Business Edition is gebaseerd op de toch al complete Comfort uitvoe ring en de nog luxueuzere Luxury en Luxury plus uitgaves. De Com fort uitvoering van Nissan’s mid denklasser is standaard al uitgerust met de volgende veiligheid- en com- fortverhogende zaken: ABS-remsys- teem, 4 airbags, climate control, elektrische raambediening, centrale portiervergrendeling, warmtewe rend glas en een in hoogte verstelba re bestuurdersstoel met lendensteu- ninstelling. De Business Edition heeft als extra’s een navigatiesys teem met radio en CD functie, af- velijk na een maand of week weer worden ingeleverd. Alle an dere deelnemers krijgen als troostprijs een Toyota accessoi- recheque t.w.v. f.250, Vanaf komende zaterdag 24 maart zijn maar liefst drie be langrijke noviteiten van Merce des te bewonderen in de In het interieur van de nieuwe Laguna overheerst de rust. Dit effect wordt onder meer verkre gen doordat er op het dashboard nauwelijks bedieningsknoppen aanwezig lijken te zijn. De au- dioinstallatie zit achter een klepje net als bij het vorige mo del en wordt netjes aan hi onttrokken. De volledig a tisch geregelde airco heef staan om in te grijpen. Prijstechnisch heeft Renault de Laguna erg gunstig in de markt gezet. De 1.9 dCi 120 pk is er in alle vijf de uitrustings niveaus vanaf f.57.995,= voor deAuthtentique. De meest luxueuze is de Initia le voor f.75.995,= en de Privilè ge zit daar met f.67.495,= een trapje onder. Naast de 120 pk dCi-motor komt er later dit jaar nog een basis 105 pk dCi en een 2,2 liter 16V dCi. De Laguna Grand Tour begint bij £46.495,= voor de 1.6-16V Au- thentique. Het dashboard heeft aan de bo venzijde zeer vloeiend verlopen de vormen. Het instrumentari um is zeer compleet onder andere met een uitgebreide boordcomputer. De uitlezing van de radiofrequenties vinden we recht boven de middenconso le. De Privilège heeft een officië le Radio Renault met bediening aan de stuurkolom. Het dash board en de portierpanelen zijn in twee kleuren uitgevoerd, vilège is waarbij in het geval van de Pri- airbags, i vilège uit drie kleuren kan wor den gekozen: lichtgrijs, blauw of terra. De stoelen zijn aan de randen met leer bekleed, terwijl de middenbaan in velours is uit gevoerd. Het ziet er allemaal be hoorlijk luxueus uit en dat is niet alleen maar schone schijn. De stoelen sluiten goed aan en zijn zeker niet te hard. De hoofd steunen zijn perfect af te stellen en vangen het hoofd bij een aan rijding van achteren zeer vroeg tijdig op, Voorin biedt de Lagu na meer dan voldoende ruimte. Op de achterbank is het alle maal heel behoorlijk gesteld en scoort de Grand Tour duidelijk De Grand Tour heeft een grote achterklep die toegang geeft tot de laadruimte die in volume va rieert van 475 tot 1512 liter. Daarmee is de Laguna niet de grootste in zijn segment, maar slaat ie zeker geen slecht figuur, e dieselmotor die op dit t leverbaar is, is de 1,9 li- mon rail met een vermo- 120 pk bij 4000 tr/min brs koppel van 270 Nm i tr/min. Deze motor is sen zeer krachtig en soe- ir maakt een voornaam lat nog niet in de verste m een diesel doet den- auto haalt een top van 'u en accelereert in 10,9 m naar de 100 km/u. Het elde verbruik van onge- p 14 is normaal en wie met zijn rechter voet of vooral snelweg rijdt, zal onget’ er uitkomen. R t. de nieuwe Lag Franse merken zijn altijd al sterk geweest op het gebied van stationwagons of liever breaks. Toch heeft Renault be wust gekozen voor een andere naam, Grand Tour. Hiermee wil het merk aangeven dat de nieuwe Laguna niet zomaar een stationwagon is, maar een model dat afzonderlijk van de hatchback moet worden neer gezet. McPherson veerpoten aan de voorzijde en een H-vormige ach teras met meesturend effect. De Laguna is hiermee een prima al lrounder die voor liefhebbers van ouderwets Frans comfort wellicht wat te stug is afge stemd. Overhellen in bochten is er niet meer bij en over het ge heel genomen is de auto behoor lijk comfortabel. Alleen zou de besturing iets communicatiever mogen zijn. Renault rust de Laguna standaard uit met ABS en EBV en de Privilège boven dien nog met ESP. Dat betekent dat het met de veiligheid van de Laguna uitstekend is gesteld en dat in noodgevallen de nodige elektronische systemen klaar De winter heeft zich gewonnen gegeven en daarom nodigt Toyo ta-dealer Autonova u uit voor de lenteshow onder het motto ‘Nieuwe Energie’. U kunt daar namelijk kennis maken met de Toyota’s van de 21ste eeuw, zo als de Yaris, Corolla en Avensis met hun efficiënte WT-i en D4- D motoren en niet te vergeten de Toyota Prius die met zijn hybri- detechniek volledig in de schijn werpers staat. Wie meedoet aan de Nieuwe Energie-prijsvraag maakt bo vendien kans om zo’n Prius te winnen. Deze auto heeft een mi- lieu-etiquettering A en is uitzon derlijk zuinig en milieuvriende lijk. Om kans te maken op deze auto moet u bij de dealer een aantal vragen beantwoorden en de Toy ota Energy-song op gepaste wij ze afmaken. De twintig beste in zenders worden op 17 mei uitgenodigd om op het Circuit Park Zandvoort een Prius-zui- nigheidstest te doen en wie dan als zuinigste uit de bus komt, krijgt de £53.665,= kostende auto mee naar huis. Wie op de tweede en derde plaats eindigt gaat ook met een Prius naar huis, maar die moeten respectie- Dit weekeinde introduceert de Til burgse Nissan dealer Denissen een speciale uitgave van de Nissan Pri mera, de Business Edition. De Pri mera is een royale middenklasse auto waarvan uiteraard een groot deel wordt verkocht in de zakelijke klasse. De Business Edition van de Prifnera is uiteraard op deze doel groep gericht, maar ook op de parti culiere koper zal de rijke uitrusting van deze Primera zijn aantrekking kracht hebben. Voor de interessante meeruitvoering van deze Business Edition die een waarde van zo’n £5000,= vertegenwoordigd brengt Nissan dealer Denissen de consu ment niets in rekening. Mercedes is de C-klasse Sports Coupé, een driedeurs variant die technisch volledig staat op de bekende C-klasse basis, maar die met zijn korte, sportieve car- rosserievorm een totaal andere uitstraling heeft. Mercedes gaat de Sports Coupé voorlopig al leen leveren met vier cilinder motoren, waaronder twee Kom- pressor krachtbronnen en na tuurlijk een krachtige CDI. Maar daarmee is De Ster nog niet klaar, ook de vernieuwde Mercedes A-klasse is aan De Hoogt in Loon op Zand te zien. Dit weekend houden de dealers die gevestigd zijn op de Auto boulevard Kraaiven in Tilburg een spectaculaire openings show. Op de nog steeds groeien de autoboulevard zijn gevestigd Auto Braat (Daewoo), Collaris (Peugeot), Gebr. Vullings (Opel), P. v.d. Ven (Ford), Denis sen (Nissan) en Smolders (Hyundai) alsmede Used Cars World, een gespecialiseerd occa sioncentrum. Samen bieden zij een keuze uit 1001 gebruikte auto’s van alle gerenommeerde merken en in diverse prijsklas sen. Al deze auto’s worden keu rig afgeleverd met BOVAG ga- I De Grand Tour is ten opzichte van de hatchback aan de ach terzijde met 12 centimeter ver lengd. De achterkant van de auto neigt veel meer naar zoge naamde lifestyle stationwa gons dan naar modellen waar bij gestreefd is naar een maximaal bagagevolume. De die helaa niet te bekennen waren, vc stootstrips op de flanken en bumpers zijn in donkergrijs 1 gevoerd en zorgen voor het trast. In de achterbumper de ogen van de parkeerhulp de auto staat op 16 inch licht___ talen velgen en niet de 17 inch exemplaren van de door ons ge reden auto. schreef de Primera als een echte rij ders auto, met andere woorden een auto waarin je gereden moet heb ben. De prijslijst van de Primera Bussi- ness Edition start bij f 42.495,-voor de 1.6 Comfort. Zoals iedere Nissan heeft ook deze Primera 3 jaar of 100.000 km fabrieksgarantie inclu sief een 24 uurs alarmservice door geheel Europa zodat u mobiliteit optimaal gegarandeerd is. Nissan onderstreept hiermee de hoog staand kwaliteit van de door haar geleverde producten. Opvallend hierbij is dat de Primera (evenals Almera en Micra) geproduceerd wordt in de meest productieve auto mobielfabriek van Europa in het Engelse Sunderland. De nieuwe Primera Business Edi tion is te zien en te testen bij Nissan Dealer Denissen aan de Kraaiven- straat 18 te Tilburg (Noord). bescheiden digitaal display en een compact bedieningspaneel. De rode knop voor de alarmlich- ten zit tussen de stoelen naast de handrem en aan de stuurko lom komen we de bekende sprie ten tegen. Spiegels en zijruiten worden op het linker porti erpa- neel bediend. Een opvallende knop is de start/stop knop op de plaats waar men normaal het contactslot aantreft. Dit is een van de technische innovaties van de Laguna. De auto kent geen normale sleutel, maar een soort creditcard waarmee de portieren kunnen worden geo- afstand) en lica vrijgeeft gebruik. Na het instappen t de kaart in een speciaal daartoe bestemde gleuf worden geschoven. In het geval van onze diesel verschijnt op het centrale display dat de motor aan het voorgloeien is en enkele luttele seconden later worden we ver zocht de startknop in te druk ken. Het enige wat wellicht wat onhandig is, is dat de kaart niet aan een sleutelbos kan worden gehangen. ^06-GN-XD

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 27