4
li
i
i
1
Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi Privilege
AutoTest
it
»il
wrif
BI
Qvan der boom
Frans elegant
it
Nissan Denissen introduceert Primera Business Edition
f/V
Mercedes-dealer De Ster
volop in het nieuws
IRG
Lenteshowbij de
Toyota-dealer
Autonova
Openingsshow
Autoboulevard Kraaiven!
L900.
I I
LiriDHI
ML.k
ëtte
Üfg
tn
PHI.
Kh
tf-'aT ~^1
DE AUTOMAAT» DONDERDAG 22 MAART 20001«PAGINA 3
DE TILBURGSE KOERIER
Radio Renault
Sleutelbos
Elektronische systemen
Aluminium details
likt
Technische gegevens:
Vakmanschap en service als traditie sinds 1936
RENAULT
Verbruik:
De Renault Dealer in Midden Brabant
Prijs:
iceertdeTil-
245/
9
4
ïlburge.o.
CRÉATEUR D'
een a
triset
buite
X
[002
uw bereik is.
howroom en
e Toyota-
Iburgse
doen aan een puzzelactie waar
mee een scooter ter waarde van
f.3.199,= kan worden gewonnen.
Deelnameformulieren hiervoor
zijn verkrijgbaar in de
showrooms van de deelnemende
dealerbedrijven. De genoemde
actie geldt overigens op gebruik
te auto’s vanaf f. 15.000,=.
:>ur is ten c
iback aan i
4 motoren,
3 carrosserievarianten
aat 20
LBURG
13
Onlan
dealer
klein transport
Tilburg
Oisterwijk
Goirle
Goirkestraat
Beneluxstr-:
Nobelstraat 7 (ind njvoort)
ction
117.000 km
EUWÜ
"W Tïz een matig succes van de vierkante 21 ver-
baasde Renault in 1994 vriend en vijand
JL w met de Laguna, die met name in het zakelijk
segment direct in de armen werd gesloten. Inmid
dels is de tweede generatie Laguna aangetreden, die
volgens inschatting van de importeur vooral als
Grand Tour (break) zal worden verkocht.
i: Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi Privilège
4 in lijn
1870 cc
80 x 93 mm
120 pk bij 4000 tr/min
270 Nm bij 2000 tr/min
lengte 4,695 meter, breedte 1,772 meter
1420 kg
i kg (geremd)
topsnelheid 197 km/u
acceleratie 0-100 in 10,9 sec.
stadscyclus 7,2 liter/100 km
buitenwegcyclus 4,8 liter/100 km
gecombineerd 5,6 liter/100 km
f.67.495,=
las op het testexemplaar
bekennen waren. De
sn en
rgrijs uit-
t con-
zitten
lp en pend en gesloten (op
ehtme- jje de motorelektroni
voorg
moeti
MAART2000UPAGINA2
s
De openingsshow van Autobou
levard Kraaiven wordt gehou
den op donderdag 22, vrijdag 23
en zaterdag 24 maart as.
showroom van De Ster in Loon
op Zand. Allereerst gaat het om
de C-klasse Combi die in alle
motor- en uitrustingsvarianten
jmatisch
el, een
iban-
?isch Re
lde
tngs leverde Martin Kleinherenbrink van de Tilburgse
er Autonova de eerste Prius hybride auto af aan de Tilb
Waterleiding Maatschappij (TWM).
sgkilo-
etwijfeld
Renault
.aguna van
van de bestaande sedan ver
schijnt, maar door zijn extra
ruimte meer mogelijkheden
biedt. Helemaal nieuw voor
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht: 15001
Prestaties:
AUTOBEDRIJVEN
af 25 Tel. (013) 536 40 11
straat 8 Tel. (013) 528 39 05
aat 7 (ind njvoort) Tel. (013) 534 12 61
1998
2000
1994
1996
1996
1998
1998
1996
1991
1993
J997
‘"'.■’".’.'.’.'.1997
1997
i1997
1997
......1995
1996
„..1997
1994
■.’".■"".’.’.’1995
1994
1998
1999
1995
1995
1995
standsbediening op de centrale por-
tiervergrendeling en een midden-
annsteun met opbergvak. De Busi
ness Edition Luxury voegt hier nog
i aantal zaken toe zoals elek-
ich verstelbare en verwarmde
uuitenspiegels, middenarmsteun
achter, anti-hyjacksysteem en mist
lampen voor. En de Luxury plus
heeft bovendien fraaie lichtmetalen
velgen en een achteruitrijbegelei-
dingssysteem toe.
Deze auto heeft met name een
aantal detailwijzigingen onder
gaan. Uiterlijk is dit model al
leen door de kenner te onder
scheiden, maar wie een blik in
het interieur werpt, ziet meteen
het verschil. Met name de ge
bruikte materialen zijn er flink
op vooruit gegaan.
4
achterruit ligt behoorlijk vlak,
waardoor de Grand Tour door
veel mensen erg mooi gevonden
wordt. Over het geheel genomen
komt de Laguna behoorlijk fors
over en dat beeld wordt aan de
voorzijde verkregen door de flin
ke koplampen, strakke grille en
lage motorkap. Het is een kwes
tie van smaak of de grijze rand
onder langs de motorkap wel of
niet wordt gewaardeerd. In ie
der geval doet de vorm van de
kap nog aan de vorige Laguna
denken. De door ons gereden
auto is uitgevoerd in het Privilè
ge uitrustingsniveau, maar om
dat het een vroege productie-
auto betreft, zijn er wat
verschillen met de definitieve
variant. In ieder geval beschikt
de Privilège, en dat staat voor
het op één na hoogste niveau,
over een aantal aluminium de
tails zoals de portiergrepen, het
typeplaatje en de dakrailings
De Primera Business Edition is le
verbaar als stijlvolle 4-deurs sedan,
een sportieve 5-deurs hatchback of
fraai gestileerde Estate. Tevens is er
keuze uit maar liefst 3 moderne 16
kleppen injectiemotoren met een in
houd van 1.6,1.8 en 2.0 liter. De ver
mogens van deze krachtbronnen va
riëren van 100 pk voor de 1,6 liter
tot maar liefst 140 pk voor de 2,0 li
ter. Op deze laatste is tevens een au
tomatische transmissie leverbaar
(CVT). Daarnaast levert Nissan in
de Primera een 2.0 TD met een ver
mogen van 90 pk. Het onderstel van
de Primera is zeer geavanceerd met
zowel voor als achter een multi-link
systeem dat voor extra grip zorgt.
De internationale autopers om
beter dan de vijfdeurs hatch
back. De uitrusting van de Pri-
's zeer compleet met zes
“bags, in twee richtingen ver
stelbare stuurkolom, armsteu-
nen voor en achter, een warmte
werende voorruit,
Xenon-koplampen, auton
dimmende binnenspiegel
controlesysteem voor de l
denspanning en een typis
nault detail, de sprekend
boordcomputer.
rantie en natuurlijk de Nationa
le Autopas voor maximale kilo-
meterzekerheid. Dat betekent
dus een gebruikte auto kopen
met de zekerheid van een
nieuwe. Bovendien bieden de
deelnemende bedrijven aan Au
toboulevard Kraaiven een aan
trekkelijk actie, dus kom kijken
en pak uw voordeel. Wie dit
weekend een gebruikte auto
aanschaft krijgt een minimale
inruil van f.3.000,= op zijn of
haar huidige auto. Ook kan men
desgewenst kiezen voor zes
maanden uitgestelde betaling of
een jaar gratis onderhoud. Bo
vendien lyunnen bezoekers mee-
De Business Edition is gebaseerd op
de toch al complete Comfort uitvoe
ring en de nog luxueuzere Luxury
en Luxury plus uitgaves. De Com
fort uitvoering van Nissan’s mid
denklasser is standaard al uitgerust
met de volgende veiligheid- en com-
fortverhogende zaken: ABS-remsys-
teem, 4 airbags, climate control,
elektrische raambediening, centrale
portiervergrendeling, warmtewe
rend glas en een in hoogte verstelba
re bestuurdersstoel met lendensteu-
ninstelling. De Business Edition
heeft als extra’s een navigatiesys
teem met radio en CD functie, af-
velijk na een maand of week
weer worden ingeleverd. Alle an
dere deelnemers krijgen als
troostprijs een Toyota accessoi-
recheque t.w.v. f.250,
Vanaf komende zaterdag 24
maart zijn maar liefst drie be
langrijke noviteiten van Merce
des te bewonderen in de
In het interieur van de nieuwe
Laguna overheerst de rust. Dit
effect wordt onder meer verkre
gen doordat er op het dashboard
nauwelijks bedieningsknoppen
aanwezig lijken te zijn. De au-
dioinstallatie zit achter een
klepje net als bij het vorige mo
del en wordt netjes aan hi
onttrokken. De volledig a
tisch geregelde airco heef
staan om in te grijpen.
Prijstechnisch heeft Renault de
Laguna erg gunstig in de
markt gezet. De 1.9 dCi 120 pk
is er in alle vijf de uitrustings
niveaus vanaf f.57.995,= voor
deAuthtentique.
De meest luxueuze is de Initia
le voor f.75.995,= en de Privilè
ge zit daar met f.67.495,= een
trapje onder. Naast de 120 pk
dCi-motor komt er later dit
jaar nog een basis 105 pk dCi
en een 2,2 liter 16V dCi. De
Laguna Grand Tour begint bij
£46.495,= voor de 1.6-16V Au-
thentique.
Het dashboard heeft aan de bo
venzijde zeer vloeiend verlopen
de vormen. Het instrumentari
um is zeer compleet onder
andere met een uitgebreide
boordcomputer. De uitlezing
van de radiofrequenties vinden
we recht boven de middenconso
le. De Privilège heeft een officië
le Radio Renault met bediening
aan de stuurkolom. Het dash
board en de portierpanelen zijn
in twee kleuren uitgevoerd, vilège is
waarbij in het geval van de Pri- airbags, i
vilège uit drie kleuren kan wor
den gekozen: lichtgrijs, blauw of
terra. De stoelen zijn aan de
randen met leer bekleed, terwijl
de middenbaan in velours is uit
gevoerd. Het ziet er allemaal be
hoorlijk luxueus uit en dat is
niet alleen maar schone schijn.
De stoelen sluiten goed aan en
zijn zeker niet te hard. De hoofd
steunen zijn perfect af te stellen
en vangen het hoofd bij een aan
rijding van achteren zeer vroeg
tijdig op, Voorin biedt de Lagu
na meer dan voldoende ruimte.
Op de achterbank is het alle
maal heel behoorlijk gesteld en
scoort de Grand Tour duidelijk
De Grand Tour heeft een grote
achterklep die toegang geeft tot
de laadruimte die in volume va
rieert van 475 tot 1512 liter.
Daarmee is de Laguna niet de
grootste in zijn segment, maar
slaat ie zeker geen slecht figuur,
e dieselmotor die op dit
t leverbaar is, is de 1,9 li-
mon rail met een vermo-
120 pk bij 4000 tr/min
brs koppel van 270 Nm
i tr/min. Deze motor is
sen zeer krachtig en soe-
ir maakt een voornaam
lat nog niet in de verste
m een diesel doet den-
auto haalt een top van
'u en accelereert in 10,9
m naar de 100 km/u. Het
elde verbruik van onge-
p 14 is normaal en wie
met zijn rechter voet
of vooral snelweg
rijdt, zal onget’
er uitkomen. R
t. de nieuwe Lag
Franse merken zijn altijd al
sterk geweest op het gebied
van stationwagons of liever
breaks. Toch heeft Renault be
wust gekozen voor een andere
naam, Grand Tour. Hiermee
wil het merk aangeven dat de
nieuwe Laguna niet zomaar
een stationwagon is, maar een
model dat afzonderlijk van de
hatchback moet worden neer
gezet.
McPherson veerpoten aan de
voorzijde en een H-vormige ach
teras met meesturend effect. De
Laguna is hiermee een prima al
lrounder die voor liefhebbers
van ouderwets Frans comfort
wellicht wat te stug is afge
stemd. Overhellen in bochten is
er niet meer bij en over het ge
heel genomen is de auto behoor
lijk comfortabel. Alleen zou de
besturing iets communicatiever
mogen zijn. Renault rust de
Laguna standaard uit met ABS
en EBV en de Privilège boven
dien nog met ESP. Dat betekent
dat het met de veiligheid van de
Laguna uitstekend is gesteld en
dat in noodgevallen de nodige
elektronische systemen klaar
De winter heeft zich gewonnen
gegeven en daarom nodigt Toyo
ta-dealer Autonova u uit voor de
lenteshow onder het motto
‘Nieuwe Energie’. U kunt daar
namelijk kennis maken met de
Toyota’s van de 21ste eeuw, zo
als de Yaris, Corolla en Avensis
met hun efficiënte WT-i en D4-
D motoren en niet te vergeten de
Toyota Prius die met zijn hybri-
detechniek volledig in de schijn
werpers staat.
Wie meedoet aan de Nieuwe
Energie-prijsvraag maakt bo
vendien kans om zo’n Prius te
winnen. Deze auto heeft een mi-
lieu-etiquettering A en is uitzon
derlijk zuinig en milieuvriende
lijk.
Om kans te maken op deze auto
moet u bij de dealer een aantal
vragen beantwoorden en de Toy
ota Energy-song op gepaste wij
ze afmaken. De twintig beste in
zenders worden op 17 mei
uitgenodigd om op het Circuit
Park Zandvoort een Prius-zui-
nigheidstest te doen en wie dan
als zuinigste uit de bus komt,
krijgt de £53.665,= kostende
auto mee naar huis. Wie op de
tweede en derde plaats eindigt
gaat ook met een Prius naar
huis, maar die moeten respectie-
Dit weekeinde introduceert de Til
burgse Nissan dealer Denissen een
speciale uitgave van de Nissan Pri
mera, de Business Edition. De Pri
mera is een royale middenklasse
auto waarvan uiteraard een groot
deel wordt verkocht in de zakelijke
klasse. De Business Edition van de
Prifnera is uiteraard op deze doel
groep gericht, maar ook op de parti
culiere koper zal de rijke uitrusting
van deze Primera zijn aantrekking
kracht hebben. Voor de interessante
meeruitvoering van deze Business
Edition die een waarde van zo’n
£5000,= vertegenwoordigd brengt
Nissan dealer Denissen de consu
ment niets in rekening.
Mercedes is de C-klasse Sports
Coupé, een driedeurs variant
die technisch volledig staat op
de bekende C-klasse basis, maar
die met zijn korte, sportieve car-
rosserievorm een totaal andere
uitstraling heeft. Mercedes gaat
de Sports Coupé voorlopig al
leen leveren met vier cilinder
motoren, waaronder twee Kom-
pressor krachtbronnen en na
tuurlijk een krachtige CDI.
Maar daarmee is De Ster nog
niet klaar, ook de vernieuwde
Mercedes A-klasse is aan De
Hoogt in Loon op Zand te zien.
Dit weekend houden de dealers
die gevestigd zijn op de Auto
boulevard Kraaiven in Tilburg
een spectaculaire openings
show. Op de nog steeds groeien
de autoboulevard zijn gevestigd
Auto Braat (Daewoo), Collaris
(Peugeot), Gebr. Vullings
(Opel), P. v.d. Ven (Ford), Denis
sen (Nissan) en Smolders
(Hyundai) alsmede Used Cars
World, een gespecialiseerd occa
sioncentrum. Samen bieden zij
een keuze uit 1001 gebruikte
auto’s van alle gerenommeerde
merken en in diverse prijsklas
sen. Al deze auto’s worden keu
rig afgeleverd met BOVAG ga-
I
De Grand Tour is ten opzichte
van de hatchback aan de ach
terzijde met 12 centimeter ver
lengd. De achterkant van de
auto neigt veel meer naar zoge
naamde lifestyle stationwa
gons dan naar modellen waar
bij gestreefd is naar een
maximaal bagagevolume. De
die helaa
niet te bekennen waren, vc
stootstrips op de flanken en
bumpers zijn in donkergrijs 1
gevoerd en zorgen voor het
trast. In de achterbumper
de ogen van de parkeerhulp
de auto staat op 16 inch licht___
talen velgen en niet de 17 inch
exemplaren van de door ons ge
reden auto.
schreef de Primera als een echte rij
ders auto, met andere woorden een
auto waarin je gereden moet heb
ben.
De prijslijst van de Primera Bussi-
ness Edition start bij f 42.495,-voor
de 1.6 Comfort. Zoals iedere Nissan
heeft ook deze Primera 3 jaar of
100.000 km fabrieksgarantie inclu
sief een 24 uurs alarmservice door
geheel Europa zodat u mobiliteit
optimaal gegarandeerd is. Nissan
onderstreept hiermee de hoog
staand kwaliteit van de door haar
geleverde producten. Opvallend
hierbij is dat de Primera (evenals
Almera en Micra) geproduceerd
wordt in de meest productieve auto
mobielfabriek van Europa in het
Engelse Sunderland.
De nieuwe Primera Business Edi
tion is te zien en te testen bij Nissan
Dealer Denissen aan de Kraaiven-
straat 18 te Tilburg (Noord).
bescheiden digitaal display en
een compact bedieningspaneel.
De rode knop voor de alarmlich-
ten zit tussen de stoelen naast
de handrem en aan de stuurko
lom komen we de bekende sprie
ten tegen. Spiegels en zijruiten
worden op het linker porti erpa-
neel bediend. Een opvallende
knop is de start/stop knop op de
plaats waar men normaal het
contactslot aantreft. Dit is een
van de technische innovaties
van de Laguna. De auto kent
geen normale sleutel, maar een
soort creditcard waarmee de
portieren kunnen worden geo-
afstand) en
lica vrijgeeft
gebruik. Na het instappen
t de kaart in een speciaal
daartoe bestemde gleuf worden
geschoven. In het geval van onze
diesel verschijnt op het centrale
display dat de motor aan het
voorgloeien is en enkele luttele
seconden later worden we ver
zocht de startknop in te druk
ken. Het enige wat wellicht wat
onhandig is, is dat de kaart niet
aan een sleutelbos kan worden
gehangen.
^06-GN-XD