■1VIIVII ICICIli
E
n
Ford Focus TDCi
V!
Mazda MX-5
met automaat
Ewidé\ènH
Nieuwe Nissan bestelauto
gebaseerd op Renault Trafic
Spyker-
aandeel
voor
Spyker
In de voorste linie
jiL-J
en
ES
2001 - PAGINA 24
Jaargang 13 nr 12* Donderdag 22 maart 2001 Oplage 107.300
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Autotest: Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi Privilege
pag.3
Deze week
DEALERS
Geknepen
Wie houdt wie voor de gek Dat
.01315422133
vroeg ik me recent af toen ik had
.01315423030
.01314680044
aantal vermoedens. Zo ben ik er
al lange tijd van overtuigd dat
.01315943943
.01315053944
wat verbruik betreft is afgestemd
.01315802020
.01315331206
het gemiddelde verbruik van 1
op 33 kan worden gehaald. Nou,
Intelligente injectoren
maakt u borst maar nat, want er
.01315443330
komen nog meer van deze ‘gekne-
Toekomstige milieueisen
.01314652100
sen? De auto’s zijn door strenge
re eisen op dit gebied stiller ge-
.01314634355
worden. Dat gaat overigens lang
.01315364011
snelheid tussen de 50 en 60
Strengere emissienormen
.01315420143
.01314647676
.01315363924
ARATUUR
u met uw auto zo’n 50 km u rijdt
.01315355575
01315355655
beurt? Daar heb je het al, de auto
Vier carrosserievarianten
..01315351035
om binnen de geluidsnormen te
.01315321411
sportwagen heeft een dubbel uit
laatsysteem alleen maar om aan
de geluidsnormen te voldoen
binnen de gestelde snelheidsli
mieten. Tot 50 km !u en boven 60
km u buldert deze Italiaanse
auto nooit boven een bepaalde
Tech-
ke eis is, want de auto maakt
niet alleen zelf herrie. Het heeft
ook te maken met de banden en
bijvoorbeeld het wegdek. Maar
paalde limieten waaraan auto’s
tasievol op in. U bent gewaar-
schuwd...
Tony Vos
gië
59413
lwww.elbe.nl
6.01.34
personenauto’s had gewerkt. Het
bevestigde overigens wel een
zitten praten met iemand die
lange tijd in de ontwikkeling van
bijvoorbeeld een auto als de
Volkswagen Lupo 3 liter precies
op de officiële EG-verbruikscy-
clus en dat alleen op die manier
pen’ zuinigheidswonders aan.
En wat te denken van geluidsei-
niet voor alle auto’s op. Wat is
namelijk de wettelijk eis? Bij een
en u vol het gas intrapt, dat er
dan een paar seconden niets ge-
geluidslimiet uit zo mogen ko
men. Ik weet dat dat een moeilij-
wordt precies het aantal wette
lijk gestelde seconden geknepen
blijven. En neem nu eens een
Ferrari 360 Modena. Deze pure
wel of juist niet mogen voldoen,
spelen de ontwikkelingsafdelin-
gen daar desgevraagd zeer fan
volbloed er lustig op los. Het zou
toch veel realistischer zijn dat
zolang we in Europees verband
vreemde eisen stellen aan be-
Het duurt nog tot september, maar dan komt Ford
met haar eerste common rail dieselmotor op de
proppen, volgens het merk zelfs een krachtbron uit
de tweede generatie. Zeer vroegtijdig konden we
met de Focus TDCi kennismaken en constateerden
dat er veel goed werk verricht is.
stuurbekrachtiging zijn bij de
prijs inbegrepen.
De prijs is nog niet bekend. Op
dit moment begint de 90 pk
diesel bij f.42.995,=. Als we
naar de meerprijzen bij een
aantal concurrenten kijken,
dan zou Ford tussen de
£3.000,= en f.4.000,= meer mo
gen gaan vragen.
ertenties:
iur
ensde
-Nis
tallen keurig en soepel op en
geeft zijn vermogen probleem
loos af. Veel schakelen hoeft
helemaal niet, want onder alle
omstandigheden geeft de mo
tor meteen thuis. Uiteraard
gaat Ford deze motor aanbie
den in combinatie met de vier
carrosserievarianten: hatcback
drie- en vijfdeurs, sedan en wa
gon en de drie bestaande uit-
rustingsniveau’s Trend, Am-
biente en Ghia.
iabel in
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom..
Rover
Bink
Seat/Saab
Zuid Oost
Seat
Auto Noordhoek.,.013 4553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen01315840000
VW/Audi
Van Mossel
!l. 0416-277717
lag koopavond
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
r\AT
1 w
rail diesel
ontwikkel,
en toekom
kunnenVu
nieuwe Ford-motor varial
tijd, waardoor de elektror
nog fijner kan regelen.
dels werden 34 nieuwe S{
kocht, wai
recentelijl
coupé-ven
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
distrusting be-
i over een zwarte
In het interieur wordt het dash
board gedomineerd door spor
tieve witte wijzerplaten, die ‘s
avonds rood verlicht zijn. Een
lederen Nardi stuurwiel, stoe
len met geïntegreerde hoofd
steunen, bekerhouders en een
modulaire radio inclusief spea
kers en tweeters en een electri-
sche antenne zijn standaard in- www.spykercars.com tentoonstellen
gebouwd. I voor iedere geïnteresseerde.
AUTOMOBELBEDRUF
Vessem Tel. 0497-591766
Oisterwijk Tel. 013-5282680
Oirschot Tel. 0499-571350
Waalwijk Tel. 0416-568686
Tilburg Tel. 013-5943943
Dongen Tel. 0162-316571
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Wilhelminalaan 3
Bedrijfsweg 19
Industrieweg 28b
Havenweg 23
Kraaivenstraat 20
Steenstraat 7a
Op de weg blijkt de Focus TDCi
mooi stil te zijn, zonder dat het
dieselgeluid verdwenen is. De
motor pakt vanuit lage toeren-
Sluitingstijd:
red^tie en ad4pr
dinsdag 22.00 fiu
Het bestaande motorblok werd
inwendig verstevigd en voorzien
van een flexibel vliegwiel, waar
door de koppeling soepel oppakt
ondanks de grote motorkrach-
ten. Er zijn speciale oliekanalen
in de zuigers aangebracht voor
een betere koeling. De Garrett
turbocompressor werkt met een
maximale druk van 1,2 bar en
heeft een variabele geometrie
ook weer om zich perfect aan
wijzigende omstandigheden aan
te passen. In de luchttoevoer
heeft Ford ook nog een vacuüm
bediende klep geplaatst die bij
het uitzetten van de motor me
teen de luchttoevoer afsluit.
Hierdoor dieselt de motor niet
meer na. In de toekomst is het
Als we de verkopen in Ameri
ka en Europa bij elkaar optel
len, blijkt de Ford Focus de
meest verkochte auto in de
wereld te zijn. Waar de na
druk in ons werelddeel vooral
ligt op de hatchback en wa
gon, is in de Verenigde Staten
vooral de sedan erg populair
zeker bij jonge mensen.
softtop met verwarmbare glazen
achterruit en een zwarte afdek-
hoes.
Een in kleur meegespoten hard
top verwisselt van eigenaar voor
f.4.000,=. De MX-5 Exclusive is
tevens standaard voorzien van
een windscherm, elektrisch be-
dienbare en verwarmbare bui
tenspiegels, bumpers in carros-
seriekleur en roestvrij stalen
dorpelbeschermers. Ook ABS,
twee airbags, een startonderbre-
ker, centrale deurvergrendeling
met afstandsbediening^oor de
portieren en de kofferklep en
Tijdens de Cabrio-beurs 2001,
die op 7 en 8 april a.s. in het Au-
totron te Rosmalen plaatsvindt,
zal de Mazda MX-5 met vier-
trapsautomaat voor het eerst in
Nederland te bewonderen zijn.
Deze automaat-versie van de
MX-5 is leverbaar als 1.8i liter
Exclusive en heeft een vermo
gen van 140 pk bij 6.500 tr/min.
Er wordt een koppel bereikt van
170 Nm bij 5.000 tr/min.
De verkoopprijs is vastgesteld
op £72.795,=.
In de standaardi
schikt de MX-51
a top van 193
srt in 10,8 secoi
stand naar de
Prima cijfers waarme
eens voorop!
middenklass
km u mag de auto een aantal se-
I conden niet boven een gestelde
geluidslimiet uitkomen. Geen
probleem voor de techneuten van
diverse autofabrikanten. Hebt u
wellicht wel eens gemerkt dat als
Daewoo
Auto Braat Tilb.
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven
Ford
Honda
De Graaff.
Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
DeSter04161361553
Mitsubishi
Kluitmans
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vollings01314680468
Peugeot
gevraagd. Daardoor ontstaat er
geen pompverlies. Tot zo’n 2100
tr/min loopt de druk op tot een
maximum van 1400 bar en dat
blijft dan verder zo over het res
terende toerenbereik. In het sys
teem zit een druksensor die in
formatie doorgeeft over hoeveel
brandstof er precies opgepompt
moet worden.
Delphi ontwikkelde zeer intelli
gente injectoren die ongelofelijk
nauwkeurig aangestuurd kun
nen worden. In de injector zit
een snel reagerende klep waar
mee de voorinspuiting variabel
kan worden toegepast. De voor
inspuiting bestaat uit een kleine
hoeveelheid brandstof die wordt
ingespoten vöör de werkelijke
verbranding. Hiermee wordt de
harde dieselklop uit de motor
gehaald. Deze voorinspuiting
(pilot injection) is bij deze
In de loop van volgend jaar
gaat Nissan een nieuwe bestel
auto op de markt brengen die
in grote lijn identiek is aan de
Renault Trafic en Opel Vivaro.
De Opel en Renault verschij
nen tegen het einde van de zo
mer van dit jaar en worden ge
maakt in de
Opel/Vauxhall-fabriek in Lu
ton in de regio Londen. Daar
zullen jaarlijks 86.000 voertui
gen van de band lopen, maar
dat zal niet voldoende zijn.
Daarom start begin 2003 de Nis-
san-fabriek in Barcelona met de
productie van de Trafic, Vivaro
en eigen Nissan-versie. Jaar
lijks zullen er hier 64.000 eenhe
den worden gemaakt. De Nissan
versie zal worden gekenmerkt
door een afwijkende grille, rich
tingaanwijzers en stoelen. Tech
nisch zijn de drie auto’s gelijk
met common rail diesels, zesver
snellingsbak en een hoog veilig-
mogelijk om deze Ford motor
meerdere voorinjecties te geven
of zelfs een na-inspuiting om
aan strengere emissienormen te
kunnen voldoen. En dan de har
de cijfers. De 1,8 liter TDCi le
vert een maximaal vermogen
van 115 pk bij 3800 tr/min en
komt tot een koppel van 250 Nm
bij 1850 tr/min. Bij accelereren
wordt het koppel indien nodig
geheel automatisch verhoogd tot
280 Nm. Hiermee haalt de Fo
cus een top van 193 km/u en ac
celereert in 10,8 seconden van
uit stilstand naar de 100 km/u.
lee Ford in-
loopt in dit drukke
ssesegment.
Dieselrijders hebben in de Fo
cus tot nu toe de beschikking
over een 1,8 liter turbo met di
recte inspuiting die gebaseerd,
is op het oude, vertrouwde
motorblok dat al uit de voor
laatste Escort stamt. Deze
machine levert 90 pk bij 4.000
tr/min en een koppel van 200
Nm bij 2000 tr/min. Ten op
zichte van zijn directe concur
renten komt ie keurig mee
met een top van 185 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in
12,9 seconden. Maar de tijd
staat niet stil en ook de con
currentie blijft niet op z’n stoel
wachten. De nieuwe common
heidsniveau. Het is overigei
eerste auto uit de Renault-b
san alliantie die onder twee
merknamen verkocht gaat wor
den. Nissan krijgt de beschik
king over alle carrosserievarian
ten: bestel, combi, minibus en
platform-cabine. Renault en
Nissan hebben overigens geen
plannen om deze zogenaamde
cross-badging op personenauto’s
te gaan toepassen.
Spyker Automobielen te Baam heeft
op de recent te Breukelen gehouden
veiling van oude waardepapieren -ge
organiseerd door Scriporama First
Dutch van Kees Monen- de hand we
ten te leggen op één aandeelbewijs
met nummer 079, nominale waarde
1.000 gulden (in het maatschappelijk
kapitaal groot 500.000 gulden) van de
Naamlooze Vennootschap Rijtuigfa-
briek voorheen Gebroeders Spijker.
Het veilingbedrag beliep 7.300 gulden
exclusief veilingkosten, nagenoeg drie
keer de inzet. Het aandeelbewijs is
door beide broers, Jacobus en Hend-
rik-Jan ondertekend.
De Rijtuigfabriek werd in 1891 door
de gebroeders Spijker opgericht te
Amsterdam en bouwde aanvankelijk
koetsen en rijtuigen. De bekendste
daarvan is wel de Gouden Koets, een
geschenk van de Amsterdamse bevol
king aan koningin Wilhelmina in
1898. Elk jaar is de Gouden Koets nog
in volle glorie te bewonderen op
Prinsjesdag.
Eveneens in 1898 bouwde de Rijtuig
fabriek haar eerste Spijkerauto voor
zien van een Benz benzinemotor. In
1903 bouwde Spijker -dat haar naam
wijzigde in Spyker in verband met
een eenvoudiger uitspraak in de ex
portlanden- de 60 HP GrandPrix
racer, de eerste auto ter wereld met
een 6-cilinder motor en vierwielaan-
drijving. Veel Spyker modellen volg
den en ten behoeve van de Eerste We
reldoorlog werden tijdelijk
gevechtsvliegtuigen gebouwd.
De laatste Spykers verlieten de fa
briek in 1925, totdat Spyker Automo
bielen in oktober 2000 de Spyker C8
Spyder introduceerde op de Britse
Motorshow te Birmingham. Inmid-
Spykersver-
v aaronder 8 C8 Laviolettes, de
ijk op de AutoRAI onthulde
ersie van de Spyder. Spyker
Automobielen zal dit unieke aandeel
bewijs spoedig op haar website
sel in de Focus is vooral
-eld om aan de huidige
en toekomstige milieueisen te
kunnen voldoen, het verbruik
terug te dringen, de prestaties
te verbeteren en het geluidsni
veau naar beneden te brengen.
Ford kan de dieselmarkt niet
links laten liggen, want alleen al
in ons land is het dieselaandeel
in het Focus-segment al zo’n
40%. Ford gaat de nieuwe diesel
in het Britse Dagenham produ
ceren en spreekt van de tweede
generatie common rail. Het is de
eerste common rail diesel die
geen gebruik maakt van het in-
jectiesysteem van Bosch, maar
Ford heeft haar systeem ontwik
keld samen met de eigen doch
ter Delphi. Delphi heeft een sys
teem bedacht dat afwijkt van
het product van Bosch. Zo
pompt de hogedrukpomp con
stant brandstof naar de ‘rail’
maar in tegenstelling tot het
Bosch-systeem precies de hoe
veelheid die door de motor wordt
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.