■1VIIVII ICICIli E n Ford Focus TDCi V! Mazda MX-5 met automaat Ewidé\ènH Nieuwe Nissan bestelauto gebaseerd op Renault Trafic Spyker- aandeel voor Spyker In de voorste linie jiL-J en ES 2001 - PAGINA 24 Jaargang 13 nr 12* Donderdag 22 maart 2001 Oplage 107.300 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Autotest: Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi Privilege pag.3 Deze week DEALERS Geknepen Wie houdt wie voor de gek Dat .01315422133 vroeg ik me recent af toen ik had .01315423030 .01314680044 aantal vermoedens. Zo ben ik er al lange tijd van overtuigd dat .01315943943 .01315053944 wat verbruik betreft is afgestemd .01315802020 .01315331206 het gemiddelde verbruik van 1 op 33 kan worden gehaald. Nou, Intelligente injectoren maakt u borst maar nat, want er .01315443330 komen nog meer van deze ‘gekne- Toekomstige milieueisen .01314652100 sen? De auto’s zijn door strenge re eisen op dit gebied stiller ge- .01314634355 worden. Dat gaat overigens lang .01315364011 snelheid tussen de 50 en 60 Strengere emissienormen .01315420143 .01314647676 .01315363924 ARATUUR u met uw auto zo’n 50 km u rijdt .01315355575 01315355655 beurt? Daar heb je het al, de auto Vier carrosserievarianten ..01315351035 om binnen de geluidsnormen te .01315321411 sportwagen heeft een dubbel uit laatsysteem alleen maar om aan de geluidsnormen te voldoen binnen de gestelde snelheidsli mieten. Tot 50 km !u en boven 60 km u buldert deze Italiaanse auto nooit boven een bepaalde Tech- ke eis is, want de auto maakt niet alleen zelf herrie. Het heeft ook te maken met de banden en bijvoorbeeld het wegdek. Maar paalde limieten waaraan auto’s tasievol op in. U bent gewaar- schuwd... Tony Vos gië 59413 lwww.elbe.nl 6.01.34 personenauto’s had gewerkt. Het bevestigde overigens wel een zitten praten met iemand die lange tijd in de ontwikkeling van bijvoorbeeld een auto als de Volkswagen Lupo 3 liter precies op de officiële EG-verbruikscy- clus en dat alleen op die manier pen’ zuinigheidswonders aan. En wat te denken van geluidsei- niet voor alle auto’s op. Wat is namelijk de wettelijk eis? Bij een en u vol het gas intrapt, dat er dan een paar seconden niets ge- geluidslimiet uit zo mogen ko men. Ik weet dat dat een moeilij- wordt precies het aantal wette lijk gestelde seconden geknepen blijven. En neem nu eens een Ferrari 360 Modena. Deze pure wel of juist niet mogen voldoen, spelen de ontwikkelingsafdelin- gen daar desgevraagd zeer fan volbloed er lustig op los. Het zou toch veel realistischer zijn dat zolang we in Europees verband vreemde eisen stellen aan be- Het duurt nog tot september, maar dan komt Ford met haar eerste common rail dieselmotor op de proppen, volgens het merk zelfs een krachtbron uit de tweede generatie. Zeer vroegtijdig konden we met de Focus TDCi kennismaken en constateerden dat er veel goed werk verricht is. stuurbekrachtiging zijn bij de prijs inbegrepen. De prijs is nog niet bekend. Op dit moment begint de 90 pk diesel bij f.42.995,=. Als we naar de meerprijzen bij een aantal concurrenten kijken, dan zou Ford tussen de £3.000,= en f.4.000,= meer mo gen gaan vragen. ertenties: iur ensde -Nis tallen keurig en soepel op en geeft zijn vermogen probleem loos af. Veel schakelen hoeft helemaal niet, want onder alle omstandigheden geeft de mo tor meteen thuis. Uiteraard gaat Ford deze motor aanbie den in combinatie met de vier carrosserievarianten: hatcback drie- en vijfdeurs, sedan en wa gon en de drie bestaande uit- rustingsniveau’s Trend, Am- biente en Ghia. iabel in Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom.. Rover Bink Seat/Saab Zuid Oost Seat Auto Noordhoek.,.013 4553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen01315840000 VW/Audi Van Mossel !l. 0416-277717 lag koopavond •BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën r\AT 1 w rail diesel ontwikkel, en toekom kunnenVu nieuwe Ford-motor varial tijd, waardoor de elektror nog fijner kan regelen. dels werden 34 nieuwe S{ kocht, wai recentelijl coupé-ven Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg distrusting be- i over een zwarte In het interieur wordt het dash board gedomineerd door spor tieve witte wijzerplaten, die ‘s avonds rood verlicht zijn. Een lederen Nardi stuurwiel, stoe len met geïntegreerde hoofd steunen, bekerhouders en een modulaire radio inclusief spea kers en tweeters en een electri- sche antenne zijn standaard in- www.spykercars.com tentoonstellen gebouwd. I voor iedere geïnteresseerde. AUTOMOBELBEDRUF Vessem Tel. 0497-591766 Oisterwijk Tel. 013-5282680 Oirschot Tel. 0499-571350 Waalwijk Tel. 0416-568686 Tilburg Tel. 013-5943943 Dongen Tel. 0162-316571 Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Wilhelminalaan 3 Bedrijfsweg 19 Industrieweg 28b Havenweg 23 Kraaivenstraat 20 Steenstraat 7a Op de weg blijkt de Focus TDCi mooi stil te zijn, zonder dat het dieselgeluid verdwenen is. De motor pakt vanuit lage toeren- Sluitingstijd: red^tie en ad4pr dinsdag 22.00 fiu Het bestaande motorblok werd inwendig verstevigd en voorzien van een flexibel vliegwiel, waar door de koppeling soepel oppakt ondanks de grote motorkrach- ten. Er zijn speciale oliekanalen in de zuigers aangebracht voor een betere koeling. De Garrett turbocompressor werkt met een maximale druk van 1,2 bar en heeft een variabele geometrie ook weer om zich perfect aan wijzigende omstandigheden aan te passen. In de luchttoevoer heeft Ford ook nog een vacuüm bediende klep geplaatst die bij het uitzetten van de motor me teen de luchttoevoer afsluit. Hierdoor dieselt de motor niet meer na. In de toekomst is het Als we de verkopen in Ameri ka en Europa bij elkaar optel len, blijkt de Ford Focus de meest verkochte auto in de wereld te zijn. Waar de na druk in ons werelddeel vooral ligt op de hatchback en wa gon, is in de Verenigde Staten vooral de sedan erg populair zeker bij jonge mensen. softtop met verwarmbare glazen achterruit en een zwarte afdek- hoes. Een in kleur meegespoten hard top verwisselt van eigenaar voor f.4.000,=. De MX-5 Exclusive is tevens standaard voorzien van een windscherm, elektrisch be- dienbare en verwarmbare bui tenspiegels, bumpers in carros- seriekleur en roestvrij stalen dorpelbeschermers. Ook ABS, twee airbags, een startonderbre- ker, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening^oor de portieren en de kofferklep en Tijdens de Cabrio-beurs 2001, die op 7 en 8 april a.s. in het Au- totron te Rosmalen plaatsvindt, zal de Mazda MX-5 met vier- trapsautomaat voor het eerst in Nederland te bewonderen zijn. Deze automaat-versie van de MX-5 is leverbaar als 1.8i liter Exclusive en heeft een vermo gen van 140 pk bij 6.500 tr/min. Er wordt een koppel bereikt van 170 Nm bij 5.000 tr/min. De verkoopprijs is vastgesteld op £72.795,=. In de standaardi schikt de MX-51 a top van 193 srt in 10,8 secoi stand naar de Prima cijfers waarme eens voorop! middenklass km u mag de auto een aantal se- I conden niet boven een gestelde geluidslimiet uitkomen. Geen probleem voor de techneuten van diverse autofabrikanten. Hebt u wellicht wel eens gemerkt dat als Daewoo Auto Braat Tilb. Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven Ford Honda De Graaff. Kia Schapendonk Mercedes Benz DeSter04161361553 Mitsubishi Kluitmans Nissan Denissen Opel Gebr. Vollings01314680468 Peugeot gevraagd. Daardoor ontstaat er geen pompverlies. Tot zo’n 2100 tr/min loopt de druk op tot een maximum van 1400 bar en dat blijft dan verder zo over het res terende toerenbereik. In het sys teem zit een druksensor die in formatie doorgeeft over hoeveel brandstof er precies opgepompt moet worden. Delphi ontwikkelde zeer intelli gente injectoren die ongelofelijk nauwkeurig aangestuurd kun nen worden. In de injector zit een snel reagerende klep waar mee de voorinspuiting variabel kan worden toegepast. De voor inspuiting bestaat uit een kleine hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten vöör de werkelijke verbranding. Hiermee wordt de harde dieselklop uit de motor gehaald. Deze voorinspuiting (pilot injection) is bij deze In de loop van volgend jaar gaat Nissan een nieuwe bestel auto op de markt brengen die in grote lijn identiek is aan de Renault Trafic en Opel Vivaro. De Opel en Renault verschij nen tegen het einde van de zo mer van dit jaar en worden ge maakt in de Opel/Vauxhall-fabriek in Lu ton in de regio Londen. Daar zullen jaarlijks 86.000 voertui gen van de band lopen, maar dat zal niet voldoende zijn. Daarom start begin 2003 de Nis- san-fabriek in Barcelona met de productie van de Trafic, Vivaro en eigen Nissan-versie. Jaar lijks zullen er hier 64.000 eenhe den worden gemaakt. De Nissan versie zal worden gekenmerkt door een afwijkende grille, rich tingaanwijzers en stoelen. Tech nisch zijn de drie auto’s gelijk met common rail diesels, zesver snellingsbak en een hoog veilig- mogelijk om deze Ford motor meerdere voorinjecties te geven of zelfs een na-inspuiting om aan strengere emissienormen te kunnen voldoen. En dan de har de cijfers. De 1,8 liter TDCi le vert een maximaal vermogen van 115 pk bij 3800 tr/min en komt tot een koppel van 250 Nm bij 1850 tr/min. Bij accelereren wordt het koppel indien nodig geheel automatisch verhoogd tot 280 Nm. Hiermee haalt de Fo cus een top van 193 km/u en ac celereert in 10,8 seconden van uit stilstand naar de 100 km/u. lee Ford in- loopt in dit drukke ssesegment. Dieselrijders hebben in de Fo cus tot nu toe de beschikking over een 1,8 liter turbo met di recte inspuiting die gebaseerd, is op het oude, vertrouwde motorblok dat al uit de voor laatste Escort stamt. Deze machine levert 90 pk bij 4.000 tr/min en een koppel van 200 Nm bij 2000 tr/min. Ten op zichte van zijn directe concur renten komt ie keurig mee met een top van 185 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 12,9 seconden. Maar de tijd staat niet stil en ook de con currentie blijft niet op z’n stoel wachten. De nieuwe common heidsniveau. Het is overigei eerste auto uit de Renault-b san alliantie die onder twee merknamen verkocht gaat wor den. Nissan krijgt de beschik king over alle carrosserievarian ten: bestel, combi, minibus en platform-cabine. Renault en Nissan hebben overigens geen plannen om deze zogenaamde cross-badging op personenauto’s te gaan toepassen. Spyker Automobielen te Baam heeft op de recent te Breukelen gehouden veiling van oude waardepapieren -ge organiseerd door Scriporama First Dutch van Kees Monen- de hand we ten te leggen op één aandeelbewijs met nummer 079, nominale waarde 1.000 gulden (in het maatschappelijk kapitaal groot 500.000 gulden) van de Naamlooze Vennootschap Rijtuigfa- briek voorheen Gebroeders Spijker. Het veilingbedrag beliep 7.300 gulden exclusief veilingkosten, nagenoeg drie keer de inzet. Het aandeelbewijs is door beide broers, Jacobus en Hend- rik-Jan ondertekend. De Rijtuigfabriek werd in 1891 door de gebroeders Spijker opgericht te Amsterdam en bouwde aanvankelijk koetsen en rijtuigen. De bekendste daarvan is wel de Gouden Koets, een geschenk van de Amsterdamse bevol king aan koningin Wilhelmina in 1898. Elk jaar is de Gouden Koets nog in volle glorie te bewonderen op Prinsjesdag. Eveneens in 1898 bouwde de Rijtuig fabriek haar eerste Spijkerauto voor zien van een Benz benzinemotor. In 1903 bouwde Spijker -dat haar naam wijzigde in Spyker in verband met een eenvoudiger uitspraak in de ex portlanden- de 60 HP GrandPrix racer, de eerste auto ter wereld met een 6-cilinder motor en vierwielaan- drijving. Veel Spyker modellen volg den en ten behoeve van de Eerste We reldoorlog werden tijdelijk gevechtsvliegtuigen gebouwd. De laatste Spykers verlieten de fa briek in 1925, totdat Spyker Automo bielen in oktober 2000 de Spyker C8 Spyder introduceerde op de Britse Motorshow te Birmingham. Inmid- Spykersver- v aaronder 8 C8 Laviolettes, de ijk op de AutoRAI onthulde ersie van de Spyder. Spyker Automobielen zal dit unieke aandeel bewijs spoedig op haar website sel in de Focus is vooral -eld om aan de huidige en toekomstige milieueisen te kunnen voldoen, het verbruik terug te dringen, de prestaties te verbeteren en het geluidsni veau naar beneden te brengen. Ford kan de dieselmarkt niet links laten liggen, want alleen al in ons land is het dieselaandeel in het Focus-segment al zo’n 40%. Ford gaat de nieuwe diesel in het Britse Dagenham produ ceren en spreekt van de tweede generatie common rail. Het is de eerste common rail diesel die geen gebruik maakt van het in- jectiesysteem van Bosch, maar Ford heeft haar systeem ontwik keld samen met de eigen doch ter Delphi. Delphi heeft een sys teem bedacht dat afwijkt van het product van Bosch. Zo pompt de hogedrukpomp con stant brandstof naar de ‘rail’ maar in tegenstelling tot het Bosch-systeem precies de hoe veelheid die door de motor wordt De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 25