L s e r CHRYSLER B C-klasse Combi 8 Wereldrecord voor nieuwe Chrysler Voyager Saab 9-5 Estate Rescue Car LOON OP ZAND De ótgr in uw regio Volvo rechtstreeks in contact met de klant SS; s 459.0ob S: X 37.000,- 5*3 5*3 Toyota start met testprogramma Formule 1 m// DE STER ITT' S; SS 3; SS - MM DE AUTOMAAT *DONDERD AG 15 MAART 2001 »PAGINA$ 1 AART2001 «PAGINA4 DE TILBURGSE KOERIER Jonge kopers IA Geen prestatieverschil Elegance en Avantgarde AMG-versie Vanaf 23 maart staat de nieuwe C-Combi in onze showroom groen NAF. ding, lederen n 15" licht- Rover :n Rover 25 V. sp. 164-196 g/km. De Hoogt 12A - Loon op Zand 0416-36 39 93. www.chrysler-lopz.com Met de komst van de Combi op basis van de nieuwe C-klasse zijn de twee modellen uit de vorige genera tie vervangen. Het merk positioneert de Combi als een Mercedes voor een gemiddelde jongere doelgroep dan de sedan. Meer dan een stationwagon Mercedes De nieuwe Chrysler Voyager Niets is hetzelfde 997 999 van 312 Nm km/u en acc 122.000 73.000 16.000 113.000 160.000 97.000 1998 1999 2000 1997 1996 iter V6 motor als de ai dan aangevuld met jressor. De prijs, BOUWJ. 1999 1997 1997 1998 1996 1996 1995 1996 1992 1993 1991 1995 1997 1997 2001 1994 2000 1999 1998 !000 !000 998 !000 !000 !000 995 995 996 996 998 998 !000 994 998 998 998 999 !000 36.000 196.000 170.000 140.000 95.000 1996 1997 1999 blauw groen zwart bord.rood deller ten. E ven ti Motor bruiki Mercedes-Benz bord.rood blauw grijs zwart groen rsten t comfortpah sgeerde aircor i een verbruik van -fabriek in het iropese hoofd- door naar Ca- Je mogel J -, Aan de v>o.30meteen -ivoor 5 in a.-Lyv» secor de zesversnen meerprijs maat. En 163 pk sor die 1 teger De tv zwart groen zwart b.rood rood blauw blauw beige blauw blauw zwart groen wit blauw Cherokee 2.5 TD Cherokee 2.5 TD Cherokee 4.0 V6 Grand Cherokee 4.0 Grand Cherokee 4.0 Grand Cherokee 5.2 V8 Chrysler - TYPE 300 M 2.7 V6 Neon 2.0 Ie Neon 2.0 ie aut. Stratus cabrio 2.5 Stratus 2.0 ie dernei i ren. ‘t CD' s 53.000 257.000 136.000 100.000 151.000 230.000 61.000 87.000 136.000 367 119.000 50.000 14.000 133.000 22.000 103.000 ■1 langs voor Chrysler Dodge Dodge Dodge Chrysler 1384 liter. Vergelijken we dat volume met andere stationwa gons, dan blijkt Mercedes inder daad afgezet tegen lengte niet voor een maximaal volume geko zen te hebben. Toch is onder meer aan de brede laadopening en de afwerking van de laad vloer en zijkanten te zien, dat de extra gebruiksmogelijkheden wel degelijk een belangrijk aan- koopargument zijn. Onder de vloer is een uitneembare opberg- box te vinden, terwijl de rolhoes een nieuwe en eenvoudige bedie ning kent. Nooit meer een slap hangend geheel, maar een altijd strak zittende afscheiding. Ook heeft de Combi een veiligheids net om bij sterk remmen eventu eel schuivende lading tegen te houden. mma te presen- “t Lab Volvo mogelijkheid MERK Chrysler Chrysler Chrysler Chrysler Chrysler Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Overige merken BMW BMW BMW Landrover Mazda Mercedes Mercedes Mercedes Mercedes MG Range Rova; Renault Renault Toyota Volkswagen Volkswagen Grijs kenteken Voyager 3.3 SE Van Ram Van 2.5 TD H.R. Ram Van 2.5 TD H.R. Ram Van 2.5 TD Voyager 2.5 TD Van Waar de nieuwe Sports Coupé op basis van de C-klasse wel het onderstel deelt met de sedan, maar vrijwel geen enkel uiter lijk detail gemeen heeft, is de nieuwe Combi veel meer volgens het evenbeeld van de vierdeurs geschapen. Tot en met de voor- portieren zijn beide auto’s volle dig identiek. via internet actief bij te dragen aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Concept Lab Volvo kan ook ideeën over nieuwe mo- 'en in een vroeg stadium tes- Een voorproefje werd gege- tijdens de Detroit arshow waar internetge bruikers van over de hele wereld aanmerkingen konden geven op twee conceptstudies. Hierop kwamen meer dan duizend inge vulde vragenlijsten binnen die meteen doorgespeeld zijn naar de twee projectteams. Via de nieuwe site kan iedereen vragen stellen of onderwerpen aan de 3201 cabrio 5251 Touring aut. 318 TDS Touring a E 320 cabrio aut. E 200 sedan C 220 D combi 4.0 V8 Scenic 1.6 RXT Twingo Picnic 2.2 TD Golf Cabriolet Motorisch biedt de C-Combi de zelfde mogelijkheden als de se dan. Aan de basis staat de 2 liter C180 met een vermogen van 129 pk, goed voor 206 km/u en 0-100 in 11,3 seconden. Standaard is ;esversnellingsbak en tegen -ijs een vijftraps auto- u. En trapje hoger staat de “k sterke 2 liter Kompres- u,e het vooral moet opnemen m 6 cilinder concurrenten. De twee krachtigste benzinever sies beschikken over een V6 mo tor met 2,4 en 3,2 liter inhoud en vermogens van-170 en 218 pk. De C320 is er uitsluitend met een automaat. Ronduit de meeste exemplaren van de Combi zullen in ons land worden verkocht met een mo derne common rail dieselmoto- Mercedes biedt in de C200 I een 116 pk sterke 16-klep- per met een koppel van 250 Nm tussen 1400 en 2600 tr/min. Hiermee haalt de instapdiesel een top van 197 km/u en accele reert in 12,6 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Een motor die tijdens onze testrit uitstekend bleek te voldoen en dat hadden we ook niet anders verwacht. In combinatie met een vijftraps automaat is de C- Combi zelfs bijzonder rustge- orde brengen, die door de ver antwoordelijke personen zullen worden opgepakt. Elke maan dag tot en met donderdag kun nen internetgebruikers tussen 16.00 en 18.00 uur vragen stel len aan een forum over een voor af vastgesteld onderwerp, zoals design, veiligheid, milieu of rij- eigenschappen. Iedere keer schuiven tien experts van Volvo achter de computer aan. Volvo- president Hans Olov Olsson wil op deze manier de goede band met Volvo-rijders verder verbe- Bij de Combi is zoals we van een dergelijk model mogen verwach ten de daklijn verder doorge trokken en is de auto voorzien van een vijfde deur waarvan de ruit behoorlijk vlak is geplaatst. In dit segment gaat het bij een stationwagon niet alleen om een zo groot mogelijk bagagevolume, maar telt de uitstraling in be langrijke mate mee. En met die uitstraling is er niets mis. De auto zal vooral gekocht worden door relatief jonge kopers met een succesvolle baan en een ac tieve invulling van de vrije tijd. De bumper van de Combi is keu rig uitgesneden, waardoor baga- gestukken slechts beperkt opge- Nadat op 23 maart as. de eerste Toyota Formule 1 auto op het beroemde Grand Prix circuit van Paul Ricard is gepresen teerd, zal een elf maanden durend test programma starten om de racewagen met V10-motor gereed te maken voor het eer ste Formule 1 seizoen (2002). Toyota heeft zich tot doel gesteld zo spoedig mogelijk Formule 1-wedstrijden en het Wereld kampioenschap op haar naam te schrij ven. Het testprogramma zal op Paul Ri card voor een belangrijk deel worden afgewerkt en het circuit dient tevens als thuisbasis voor de toeleveranciers. Hier toe heeft Toyota Motorsport GmbH (TMG) een overeenkomst met het circuit onderte kend. Toyota maakte al eerder van Paul Ricard gebruik om de GT-One racewagen vend te noemen. In het rijden is overigens maar bar weinig te merken van het extra volume dat er aan de achterkant is bij gekomen. Een trapje hoger in het dieselprogramma staat de C220 CDI met 143 pk en fractio neel betere prestaties. En het absolute feest van souplesse heet bij de C-Combi C270 CDI voorzien van een 5 cilinder die sel met een vermogen van 170 pk en een koppel van 370 Nm tussen 1600 en 2800 tr/min. Wie kiest voor de vijftraps automaat krijgt nog eens 30 Nm extra kado. Dat verklaart ook dat er eigen lijk geen prestatieverschil be staat tussen beide bakvarian- ten: een top van 224 en 220 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 9,3 of 9,4 seconden. Sinds kort kunnen Volvo-rijders over de hele wereld in direct contact treden met belangrijke personen binnen de Volvo-orga- nisatie. Daartoe is de internetsi te www.conceptlabvolvo.com ge opend. Onder het motto ReVolvolution wordt de beleids- koers bij Volvo op allerlei ma nieren veranderd en het merk wil daarbij internet als een ac tief medium inzetten en niet al leen gebruiken om via de elek tronische weg haar modellenprogramnu teren. Het Concept L geeft klanten de mo' andere bekleding, ander hout, met leer bekleed stuurwiel, lichtmetalen wielen, meegespo ten flankbescherming en dito portiergrepen. De Avantgarde biedt weer een specifieke bekle- dingsstof, aluminium sierlijs ten, leer op het stuur, andere lichtmetalen wielen en meeges poten stootstrips. Beide pakketten kos f.4.950,= extra. Het comfortpak- ket omvat de felbegeerde aircon ditioning, een alarm en een au- dio-installatie met CD-wisselaar voor f.4.950,=. tild dienen te worden om in de bagageruimte te worden ge plaatst. Het bagagevolume be draagt 470 liter achter de bank en onder de keurige rolhoes. Dit kan worden uitgebreid door de achterbank in ongelijk delen neer te klappen waarna er een capaciteit beschikbaar is van zijn bij rampen en grote ongelukken, een ho- gedruk brandblusser, scharen om een auto wrak open te knippen en een extra genera tor met 220 volt uitgang. Er is ook draagbare knipapparatuur voorhanden voor als een auto van de weg is geraakt en alleen te voet bereikbaar is. De vier Rescue Cars werden in nauwe sa menwerking met de Zweedse autosportfede- ratie Svenska Bilsportförbundet ontwik keld. De auto’s werden gebouwd samen met Anders Norstedt, brandweerman en ver maard autosporter met onder meer een Eu ropese titel rallycross in een Saab 900 op voor de 24 uur van Le Mans van 1998 te testen. De Formule 1-auto is volledig in eigen huis ontwikkeld samen met de nieuwe V10-motor. Als testcoureurs zijn Mika Salo en Scot Allan McNish aangetrokken die intensief gaan werken aan de snelheid en betrouwbaarheid van de Toyota Fl. Technici van racepartners Michelin en Exxon Mobil zullen zich daarom ook regel matig op Paul Ricard melden. Mika zal vooral op het Franse circuit werken aan de verdere ontwikkeling van de auto. Hij brengt daartoe 7 jaar Formule 1-ervaring mee. Allan is met name aangetrokken om testritten op nieuwe circuits uit te voeren. De uitdaging voor Toyota kan nu begin nen. Van de eerste C-klasse Combi werden er sinds de introductie in het voorjaar van 1996 250.000 stuks verkocht en dat aantal moet door de tweede generatie makkelijk worden overschreden. Tot nu toe koos eenderde van de C-klasse kopers voor de Combi. De Combi heeft vele features die bij de sedan nieuw waren. De auto krijgt zijairbags, gordij- nairbags en adaptieve airbags voor de voorpassagiers. De kop lampen kennen een automati sche inschakeling en vanaf het stuurwiel kunnen diverse func ties van de auto worden bediend. Met een aantal knoppen wandelt men zo bijvoorbeeld kinderlijk eenvoudig door een uitgebreid repertoire instellingen en afle zingen van de boordcomputer. Als optie zijn onder meer ver krijgbaar Linguatronic, een stemgestuurd controle systeem en Thermotronic, een luxueus klimaat controlesysteem. Net als bij de sedan kan de C- Combi worden gekozen in drie uitrustingsvarianten, Classic, Elegance of Avantgarde. De Classic is al behoorlijk compleet met onder meer ABS en Brake Assist, antenne in de achterruit, armsteunen voor en achter, cen trale vergrendeling met af standsbediening, dakreling, elektrische ruiten en spiegels, gedeeltelijk elektrisch verstelba re voorstoelen, ESP, houtafwer- king, regensensor en een in twee richtingen verstelbare stuurko- lom. Zaken als lichtmetalen wie len en airconditioning zijn stan daard niet van de partij. Airco is er standaard overigens wel op de 240,270CDI en 320. Alle motor- varianten kunnen worden ge combineerd met de Elegance- uitvoering met onder meer Mercedes rekent een meerprijs van zo’n f.5.500,= ten opzichte van dé sedan en daarvoor biedt de Combi vooral een meer spor tieve uitstraling en grotere ba gagemogelijkheden. De C180 is daarom te koop vanaf £78.500, Dieselrijders zijn minimaal f.85.500,= kwijt voor de C200 CDI. De duurste diesel is de C270 CDI vanaf £105.000,= en aan de benzinetop staat de C320 voor minimaal £116.000,=. Mer cedes introduceert ook meteen een zeer sportieve AMG-versie met opgewaardeerde motor en richting sportiviteit uitgebreide standaarduitrusting (sporton derstel, remmen, wielen, stoe len, spoilers etc.) De AMG-variant is voorzien van dezelfde 3,2 lit C320, maar da een Komprecs £190.500,=. Tijdens de afgelopen Rally van Zweden ston den vier Saab’s 9-5 Estate klaar als red- dingsauto’s om levens te redden als er zich een ongeval met een coureur mocht voor doen. De vier Saab’s zijn wat betreft uitrus ting en bemanning speciaal voor deze taak uitgerust. De bemanning bestaat per auto uit drie personen met ieder een eigen specia lisatie op het gebied van hulpverlening. De chauffeur is goed bekend met reddingswerk zaamheden en medische verzorging. Hij of zij wordt bijgestaan door een arts en een professionele brandweerman. De auto zelf staat bol van de veiligheidsvoorzieningen zoals alle verzorgingsmiddelen die nodig Nog voordat de sterk vernieuwde Chrysler Voyager bij de dealer in de showroom staat, heeft deze auto voorzien van een common rail turbodieselmotor al diverse wereldrecords verbroken. Zo legde deze auto een afstand van maar liefst 1724 ki lometer op één tank af en dat is een wereldrecord voor een in serie geproduceerde auto. Bij een gemiddelde snelheid van 76 km/u komt dit neer op ei 4,35 liter op 100 km. Het traject voerde van de DaimlerChrysler-f Oostenrijkse Graz waar de Voyager wordt geproduceerd naar het Eui kwartier van Chrysler en Jeep in Brussel. Vandaar reed de auto nog c lais en toen was er nog voldoende dieselolie over om terug te rijden naar Brussel. Drie coureurs van het Chrysler Viper Racing Team stuurden dezelfde Voyager CRD 24 uur lang over het testcircuit in het Italiaanse Nardo en legden een afstand af van 4304 km, een wereldrecord voor dieselaangedreven Minivans. De gemiddel de snelheid bedroeg hier 179 km/u. De nieuwe 2,5 liter CRD motor levert een ver mogen van 140 pk en een koppel van 312 Nm bij 1800 tr/min. Hiermee haalt de nieuwe Voyager een top van 185 km/u en accelereert in 12 seconden vanuit stil stand naar 100 km/u. 1SCT406Ó1 1 Vb - &6221 KLEUR antraciet blauw blauw grijs

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 25