L
s
e
r
CHRYSLER
B
C-klasse Combi
8
Wereldrecord voor nieuwe Chrysler Voyager
Saab 9-5 Estate Rescue Car
LOON OP ZAND
De ótgr in uw regio
Volvo rechtstreeks
in contact met de klant
SS;
s
459.0ob
S:
X
37.000,-
5*3
5*3
Toyota start met
testprogramma Formule 1
m// DE STER
ITT'
S;
SS
3;
SS
-
MM
DE AUTOMAAT *DONDERD AG 15 MAART 2001 »PAGINA$
1 AART2001 «PAGINA4
DE TILBURGSE KOERIER
Jonge kopers
IA
Geen prestatieverschil
Elegance en Avantgarde
AMG-versie
Vanaf 23 maart staat de nieuwe
C-Combi in onze showroom
groen
NAF.
ding, lederen
n 15" licht-
Rover
:n Rover 25
V.
sp. 164-196 g/km.
De Hoogt 12A - Loon op Zand
0416-36 39 93. www.chrysler-lopz.com
Met de komst van de Combi op basis van de nieuwe
C-klasse zijn de twee modellen uit de vorige genera
tie vervangen. Het merk positioneert de Combi als
een Mercedes voor een gemiddelde jongere doelgroep
dan de sedan.
Meer dan een
stationwagon
Mercedes
De nieuwe Chrysler Voyager
Niets is
hetzelfde
997
999
van 312 Nm
km/u en acc
122.000
73.000
16.000
113.000
160.000
97.000
1998
1999
2000
1997
1996
iter V6 motor als de
ai dan aangevuld met
jressor. De prijs,
BOUWJ.
1999
1997
1997
1998
1996
1996
1995
1996
1992
1993
1991
1995
1997
1997
2001
1994
2000
1999
1998
!000
!000
998
!000
!000
!000
995
995
996
996
998
998
!000
994
998
998
998
999
!000
36.000
196.000
170.000
140.000
95.000
1996
1997
1999
blauw
groen
zwart
bord.rood
deller
ten. E
ven ti
Motor
bruiki
Mercedes-Benz
bord.rood
blauw
grijs
zwart
groen
rsten
t comfortpah
sgeerde aircor
i een verbruik van
-fabriek in het
iropese hoofd-
door naar Ca-
Je mogel
J -, Aan de
v>o.30meteen
-ivoor 5
in a.-Lyv» secor
de zesversnen
meerprijs
maat. En
163 pk
sor die 1
teger
De tv
zwart
groen
zwart
b.rood
rood
blauw
blauw
beige
blauw
blauw
zwart
groen
wit
blauw
Cherokee 2.5 TD
Cherokee 2.5 TD
Cherokee 4.0 V6
Grand Cherokee 4.0
Grand Cherokee 4.0
Grand Cherokee 5.2 V8
Chrysler
- TYPE
300 M 2.7 V6
Neon 2.0 Ie
Neon 2.0 ie aut.
Stratus cabrio 2.5
Stratus 2.0 ie
dernei
i ren.
‘t CD'
s
53.000
257.000
136.000
100.000
151.000
230.000
61.000
87.000
136.000
367
119.000
50.000
14.000
133.000
22.000
103.000
■1 langs voor
Chrysler
Dodge
Dodge
Dodge
Chrysler
1384 liter. Vergelijken we dat
volume met andere stationwa
gons, dan blijkt Mercedes inder
daad afgezet tegen lengte niet
voor een maximaal volume geko
zen te hebben. Toch is onder
meer aan de brede laadopening
en de afwerking van de laad
vloer en zijkanten te zien, dat de
extra gebruiksmogelijkheden
wel degelijk een belangrijk aan-
koopargument zijn. Onder de
vloer is een uitneembare opberg-
box te vinden, terwijl de rolhoes
een nieuwe en eenvoudige bedie
ning kent. Nooit meer een slap
hangend geheel, maar een altijd
strak zittende afscheiding. Ook
heeft de Combi een veiligheids
net om bij sterk remmen eventu
eel schuivende lading tegen te
houden.
mma te presen-
“t Lab Volvo
mogelijkheid
MERK
Chrysler
Chrysler
Chrysler
Chrysler
Chrysler
Jeep
Jeep
Jeep
Jeep
Jeep
Jeep
Jeep
Overige merken
BMW
BMW
BMW
Landrover
Mazda
Mercedes
Mercedes
Mercedes
Mercedes
MG
Range Rova;
Renault
Renault
Toyota
Volkswagen
Volkswagen
Grijs kenteken
Voyager 3.3 SE Van
Ram Van 2.5 TD H.R.
Ram Van 2.5 TD H.R.
Ram Van 2.5 TD
Voyager 2.5 TD Van
Waar de nieuwe Sports Coupé
op basis van de C-klasse wel het
onderstel deelt met de sedan,
maar vrijwel geen enkel uiter
lijk detail gemeen heeft, is de
nieuwe Combi veel meer volgens
het evenbeeld van de vierdeurs
geschapen. Tot en met de voor-
portieren zijn beide auto’s volle
dig identiek.
via internet actief bij te dragen
aan de ontwikkeling van nieuwe
producten. Concept Lab Volvo
kan ook ideeën over nieuwe mo-
'en in een vroeg stadium tes-
Een voorproefje werd gege-
tijdens de Detroit
arshow waar internetge
bruikers van over de hele wereld
aanmerkingen konden geven op
twee conceptstudies. Hierop
kwamen meer dan duizend inge
vulde vragenlijsten binnen die
meteen doorgespeeld zijn naar
de twee projectteams. Via de
nieuwe site kan iedereen vragen
stellen of onderwerpen aan de
3201 cabrio
5251 Touring aut.
318 TDS Touring
a
E 320 cabrio aut.
E 200 sedan
C 220 D combi
4.0 V8
Scenic 1.6 RXT
Twingo
Picnic 2.2 TD
Golf Cabriolet
Motorisch biedt de C-Combi de
zelfde mogelijkheden als de se
dan. Aan de basis staat de 2 liter
C180 met een vermogen van 129
pk, goed voor 206 km/u en 0-100
in 11,3 seconden. Standaard is
;esversnellingsbak en tegen
-ijs een vijftraps auto-
u. En trapje hoger staat de
“k sterke 2 liter Kompres-
u,e het vooral moet opnemen
m 6 cilinder concurrenten.
De twee krachtigste benzinever
sies beschikken over een V6 mo
tor met 2,4 en 3,2 liter inhoud en
vermogens van-170 en 218 pk.
De C320 is er uitsluitend met
een automaat.
Ronduit de meeste exemplaren
van de Combi zullen in ons land
worden verkocht met een mo
derne common rail dieselmoto-
Mercedes biedt in de C200
I een 116 pk sterke 16-klep-
per met een koppel van 250 Nm
tussen 1400 en 2600 tr/min.
Hiermee haalt de instapdiesel
een top van 197 km/u en accele
reert in 12,6 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u. Een
motor die tijdens onze testrit
uitstekend bleek te voldoen en
dat hadden we ook niet anders
verwacht. In combinatie met
een vijftraps automaat is de C-
Combi zelfs bijzonder rustge-
orde brengen, die door de ver
antwoordelijke personen zullen
worden opgepakt. Elke maan
dag tot en met donderdag kun
nen internetgebruikers tussen
16.00 en 18.00 uur vragen stel
len aan een forum over een voor
af vastgesteld onderwerp, zoals
design, veiligheid, milieu of rij-
eigenschappen. Iedere keer
schuiven tien experts van Volvo
achter de computer aan. Volvo-
president Hans Olov Olsson wil
op deze manier de goede band
met Volvo-rijders verder verbe-
Bij de Combi is zoals we van een
dergelijk model mogen verwach
ten de daklijn verder doorge
trokken en is de auto voorzien
van een vijfde deur waarvan de
ruit behoorlijk vlak is geplaatst.
In dit segment gaat het bij een
stationwagon niet alleen om een
zo groot mogelijk bagagevolume,
maar telt de uitstraling in be
langrijke mate mee. En met die
uitstraling is er niets mis. De
auto zal vooral gekocht worden
door relatief jonge kopers met
een succesvolle baan en een ac
tieve invulling van de vrije tijd.
De bumper van de Combi is keu
rig uitgesneden, waardoor baga-
gestukken slechts beperkt opge-
Nadat op 23 maart as. de eerste Toyota
Formule 1 auto op het beroemde Grand
Prix circuit van Paul Ricard is gepresen
teerd, zal een elf maanden durend test
programma starten om de racewagen met
V10-motor gereed te maken voor het eer
ste Formule 1 seizoen (2002). Toyota heeft
zich tot doel gesteld zo spoedig mogelijk
Formule 1-wedstrijden en het Wereld
kampioenschap op haar naam te schrij
ven. Het testprogramma zal op Paul Ri
card voor een belangrijk deel worden
afgewerkt en het circuit dient tevens als
thuisbasis voor de toeleveranciers. Hier
toe heeft Toyota Motorsport GmbH (TMG)
een overeenkomst met het circuit onderte
kend. Toyota maakte al eerder van Paul
Ricard gebruik om de GT-One racewagen
vend te noemen. In het rijden is
overigens maar bar weinig te
merken van het extra volume
dat er aan de achterkant is bij
gekomen. Een trapje hoger in
het dieselprogramma staat de
C220 CDI met 143 pk en fractio
neel betere prestaties. En het
absolute feest van souplesse
heet bij de C-Combi C270 CDI
voorzien van een 5 cilinder die
sel met een vermogen van 170
pk en een koppel van 370 Nm
tussen 1600 en 2800 tr/min. Wie
kiest voor de vijftraps automaat
krijgt nog eens 30 Nm extra
kado.
Dat verklaart ook dat er eigen
lijk geen prestatieverschil be
staat tussen beide bakvarian-
ten: een top van 224 en 220
km/u en acceleratie van 0 tot
100 in 9,3 of 9,4 seconden.
Sinds kort kunnen Volvo-rijders
over de hele wereld in direct
contact treden met belangrijke
personen binnen de Volvo-orga-
nisatie. Daartoe is de internetsi
te www.conceptlabvolvo.com ge
opend. Onder het motto
ReVolvolution wordt de beleids-
koers bij Volvo op allerlei ma
nieren veranderd en het merk
wil daarbij internet als een ac
tief medium inzetten en niet al
leen gebruiken om via de elek
tronische weg haar
modellenprogramnu
teren. Het Concept L
geeft klanten de mo'
andere bekleding, ander hout,
met leer bekleed stuurwiel,
lichtmetalen wielen, meegespo
ten flankbescherming en dito
portiergrepen. De Avantgarde
biedt weer een specifieke bekle-
dingsstof, aluminium sierlijs
ten, leer op het stuur, andere
lichtmetalen wielen en meeges
poten stootstrips.
Beide pakketten kos
f.4.950,= extra. Het comfortpak-
ket omvat de felbegeerde aircon
ditioning, een alarm en een au-
dio-installatie met CD-wisselaar
voor f.4.950,=.
tild dienen te worden om in de
bagageruimte te worden ge
plaatst. Het bagagevolume be
draagt 470 liter achter de bank
en onder de keurige rolhoes. Dit
kan worden uitgebreid door de
achterbank in ongelijk delen
neer te klappen waarna er een
capaciteit beschikbaar is van
zijn bij rampen en grote ongelukken, een ho-
gedruk brandblusser, scharen om een auto
wrak open te knippen en een extra genera
tor met 220 volt uitgang. Er is ook
draagbare knipapparatuur voorhanden voor
als een auto van de weg is geraakt en alleen
te voet bereikbaar is.
De vier Rescue Cars werden in nauwe sa
menwerking met de Zweedse autosportfede-
ratie Svenska Bilsportförbundet ontwik
keld. De auto’s werden gebouwd samen met
Anders Norstedt, brandweerman en ver
maard autosporter met onder meer een Eu
ropese titel rallycross in een Saab 900 op
voor de 24 uur van Le Mans van 1998 te
testen.
De Formule 1-auto is volledig in eigen
huis ontwikkeld samen met de nieuwe
V10-motor. Als testcoureurs zijn Mika
Salo en Scot Allan McNish aangetrokken
die intensief gaan werken aan de snelheid
en betrouwbaarheid van de Toyota Fl.
Technici van racepartners Michelin en
Exxon Mobil zullen zich daarom ook regel
matig op Paul Ricard melden. Mika zal
vooral op het Franse circuit werken aan
de verdere ontwikkeling van de auto. Hij
brengt daartoe 7 jaar Formule 1-ervaring
mee. Allan is met name aangetrokken om
testritten op nieuwe circuits uit te voeren.
De uitdaging voor Toyota kan nu begin
nen.
Van de eerste C-klasse Combi
werden er sinds de introductie in
het voorjaar van 1996 250.000
stuks verkocht en dat aantal
moet door de tweede generatie
makkelijk worden overschreden.
Tot nu toe koos eenderde van de
C-klasse kopers voor de Combi.
De Combi heeft vele features die
bij de sedan nieuw waren. De
auto krijgt zijairbags, gordij-
nairbags en adaptieve airbags
voor de voorpassagiers. De kop
lampen kennen een automati
sche inschakeling en vanaf het
stuurwiel kunnen diverse func
ties van de auto worden bediend.
Met een aantal knoppen wandelt
men zo bijvoorbeeld kinderlijk
eenvoudig door een uitgebreid
repertoire instellingen en afle
zingen van de boordcomputer.
Als optie zijn onder meer ver
krijgbaar Linguatronic, een
stemgestuurd controle systeem
en Thermotronic, een luxueus
klimaat controlesysteem.
Net als bij de sedan kan de C-
Combi worden gekozen in drie
uitrustingsvarianten, Classic,
Elegance of Avantgarde. De
Classic is al behoorlijk compleet
met onder meer ABS en Brake
Assist, antenne in de achterruit,
armsteunen voor en achter, cen
trale vergrendeling met af
standsbediening, dakreling,
elektrische ruiten en spiegels,
gedeeltelijk elektrisch verstelba
re voorstoelen, ESP, houtafwer-
king, regensensor en een in twee
richtingen verstelbare stuurko-
lom. Zaken als lichtmetalen wie
len en airconditioning zijn stan
daard niet van de partij. Airco is
er standaard overigens wel op de
240,270CDI en 320. Alle motor-
varianten kunnen worden ge
combineerd met de Elegance-
uitvoering met onder meer
Mercedes rekent een meerprijs
van zo’n f.5.500,= ten opzichte
van dé sedan en daarvoor biedt
de Combi vooral een meer spor
tieve uitstraling en grotere ba
gagemogelijkheden. De C180 is
daarom te koop vanaf £78.500,
Dieselrijders zijn minimaal
f.85.500,= kwijt voor de C200
CDI. De duurste diesel is de
C270 CDI vanaf £105.000,= en
aan de benzinetop staat de C320
voor minimaal £116.000,=. Mer
cedes introduceert ook meteen
een zeer sportieve AMG-versie
met opgewaardeerde motor en
richting sportiviteit uitgebreide
standaarduitrusting (sporton
derstel, remmen, wielen, stoe
len, spoilers etc.)
De AMG-variant is voorzien van
dezelfde 3,2 lit
C320, maar da
een Komprecs
£190.500,=.
Tijdens de afgelopen Rally van Zweden ston
den vier Saab’s 9-5 Estate klaar als red-
dingsauto’s om levens te redden als er zich
een ongeval met een coureur mocht voor
doen. De vier Saab’s zijn wat betreft uitrus
ting en bemanning speciaal voor deze taak
uitgerust. De bemanning bestaat per auto
uit drie personen met ieder een eigen specia
lisatie op het gebied van hulpverlening. De
chauffeur is goed bekend met reddingswerk
zaamheden en medische verzorging. Hij of
zij wordt bijgestaan door een arts en een
professionele brandweerman. De auto zelf
staat bol van de veiligheidsvoorzieningen
zoals alle verzorgingsmiddelen die nodig
Nog voordat de sterk vernieuwde Chrysler Voyager bij de dealer in de showroom
staat, heeft deze auto voorzien van een common rail turbodieselmotor al diverse
wereldrecords verbroken. Zo legde deze auto een afstand van maar liefst 1724 ki
lometer op één tank af en dat is een wereldrecord voor een in serie geproduceerde
auto. Bij een gemiddelde snelheid van 76 km/u komt dit neer op ei
4,35 liter op 100 km. Het traject voerde van de DaimlerChrysler-f
Oostenrijkse Graz waar de Voyager wordt geproduceerd naar het Eui
kwartier van Chrysler en Jeep in Brussel. Vandaar reed de auto nog c
lais en toen was er nog voldoende dieselolie over om terug te rijden naar Brussel.
Drie coureurs van het Chrysler Viper Racing Team stuurden dezelfde Voyager
CRD 24 uur lang over het testcircuit in het Italiaanse Nardo en legden een afstand
af van 4304 km, een wereldrecord voor dieselaangedreven Minivans. De gemiddel
de snelheid bedroeg hier 179 km/u. De nieuwe 2,5 liter CRD motor levert een ver
mogen van 140 pk en een koppel van 312 Nm bij 1800 tr/min. Hiermee haalt de
nieuwe Voyager een top van 185 km/u en accelereert in 12 seconden vanuit stil
stand naar 100 km/u.
1SCT406Ó1
1 Vb -
&6221
KLEUR
antraciet
blauw
blauw
grijs