MLVI
A2 1.2 TDI
Renault innoveert met de Vel Satis
Showdebuut voor Rover 75 Tourer
n
n
□g^VANHOKEL TILBURG BV
Spektakelstuk van
Mitsubishi in nieuw jasje
Les in zuinigheid
'L
Jaargang 13 nr 09 Donderdag 1 maart 2001 Oplage 107.300
Autotest BMW 520i Executive
pag. 5 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
DEALERS
Genève
De autosalon van Genève heeft
.01315422133
internationaal een enorm goede
naam. Iedereen die zich maar
.01315423030
enigszins met de autowereld be
moeit, moet er geweest zijn en
.01314680044
liefst op de persdagen die op
voorafgaan aan de officiële ope-
.01315943943
..01315053944
grote hamen tegen het lijf loopt
.01315802020
zoals diverse president-directeu-
.01315331206
ren van grote autofabrikanten,
maar ook ontwerpers als bijvoor
beeld Pininfarina die ik ‘s mid-
.01315443330
dags op de Renault-stand aan-
..01314652100
trof waar hij de nieuwe Vel Satis
met een kennersoog bekeek.
.01314634355
Ik ga al sinds 1986 ieder jaar
naar Genève en afgezien van de
.01315364011
Gewichtsreductie
andere auto’s die er staan, is er
in die tijd weinig veranderd. Zo
.01315420143
sprak ik met twee mensen die
.01314647676
voor het eerst naar de Zwitserse
stad waren afgereisd. Twee za-
.01315363924
ken waren hen in negatieve zin
opgevallen. Allereerst de enorme
01315355655
drukte op zo’n persdag. Bij de
AutoRAI kun je er een kanon af-
.01315351035
schieten zonder iemand te raken,
1
.01315840000
maar in Genève zou diezelfde
Lees verder bladzijde 5
.01315321411
handeling een slagveld tot ge
volg hebben. Bovendien verkoopt
de organisatie van de tentoon
stelling aan publiek tegen
schrikbarende bedragen toe
gangskaarten, maar dat is voor
menig rijke Zwitser geen belem
mering. Daarnaast is de tentoon
stellingshal relatief bescheiden
van afmetingen en toch is ieder
een er te vinden. Onder één dak
staan alle merken, maar ook car
rosseriebouwers, accessoireleve-
ranciers etc. Genève is en blijft
een feestje voor de incrowd, maar
op mijn voeten tel, vraag ik me
toch af wat ‘feestelijke’ van het
geheel is...
iten
i.Ui-
Tony Vos
Audi heeft een primeur: de eerste vijfdeurs
drieliter-auto. Let wel even op het woordje
‘vijfdeurs’, want de drieliter-auto op zich is na
tuurlijk al een bekend fenomeen. Vraag bij dé
Volkswagen-dealer maar eens naar de Lupo 3-liter.
Maar ja, dat is maar een driedeurs. Primeur is
primeur, dus krijgt ook de Audi A2 drieliter alle
respect die hij verdient. En dat is nogal wat, want
vooruitstrevende techniek die comfortabel rijden
aan een hoge mate van milieuvriendelijkheid
koppelt, mag in de etalage gezet worden.
dat de Tourerj
formule van de
)930
- 5000 AK Tilburg
I V
ien
sun-
als ik ‘s avonds thuis de blaren
gereden. le-
staat vast in
fen toe snel
ning. Het is altijd leuk datje er
r past binnen de
ie sedan.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Alle moderne elektrische zaken wor
den leverbaar zoals automatische
koplampen, parkeerhulp, ESP, ban-
denspanningscontrole, acht airbags
etc. Over prijzen en uitrustingsni
veaus is nog niets bekend.
wil v<
door, --
hebben we in Spanje, n.
en daar een heuveltje, r
gen programma gezet,
schiet de boordcomputc
gauw naar de 4,8 liter p
km. Overigens nog een
goede verbruiksscore.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430E
Postbus 410-1
soorten ondergrond worden afge
stemd, asfalt, gravel en sneeuw. De
vijfbak werd van de Evolution VI
overgenomen, maar wordt van stér
kere materialen gemaakt en be
schikt over een kortere eerste over
brenging. De nieuw afgestemde
vijfde overbrenging zorgt voor een
lager toerental bij hogere snelhe
den. Dit verhoogt het comfort en
verlaagt het brandstofverbruik. De
auto beschikt tevens over een grote
re koppeling om het toegenome
prestatieniveau beter aan te kt
i ‘m al mo
lten toen
sinds
de verkoopstart voor het Vere
Koninkrijk en op het Europesi
tinent respectievelijk midden
jaar en in september gepland.
Al irSl TILBURG OISTERWIJK
J Ringbaan Noord 65 Sprendlingenstraat 1 2
TeL 013-532141 1 Tel. 013-5283226
De Vel Satis maakt gebruik van een
McPherson voorwielophanging en.
achter een ‘trigonaal’ multi-link op
hanging. De bodemgroep is inmid
dels bekend van de Laguna, maar
heeft bij de Vel Satis andere afme
tingen.
kocht.
Deze krachtbron levert in de Vel Sa
tis 180 pk en een koppel van 350
Nm al bij 1800 tr/min. Beide moto
ren drijven de voorwielen aan via
een vijftraps Pro-actieve automaat
met sequentiële bediening. Maar er
komt beslist ook een 2,2 liter dCi en
een nieuwe 2 liter benzine-turbo.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Tussen al het MG-nieuws zouden
we bijna vergeten dat in de loop van
dit jaar de fraai gelijnde Rover 75
Tourer op de markt komt. Deze zo
genaamde compact-executive estate
wordt op de Autosalon van Genève
voor het eerst aan het publiek ge
toond. Het is Rover’s eerste in serie
gebouwde estate in het coïnpact-exe-
cutive segment en vormt een vervolg
op de toonaangevende elementen
die de sedanuitvoering een stevige
positie in de top van deze klasse
hebben bezorgd. De combinatie van
een stijlvol voorkomen, comfort,
flexibiliteit en een genereuze baga
geruimte met een maximale inhoud
van ruim 1.200 liter, zorgt ervoor
•BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...O4161363993
Citroën
Bertens
Daewoo
Auto Braat Tilb.
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
•Ford
P. v.d. Ven
•Ford
Van Rijn
Honda
De Graaff.
Kia
Schapendonk
Mercedes Benz
De Ster04161361553
Mitsubishi
Kluitmans.
Nissan
Denissen...
Opel
Gebr. Vullings01314680468
Peugeot
Collaris....
Peugeot
Spijkers Goirle01315347771
Renault
Van der Boom.
Rover
•Seat/Saab
Zuid Oost
•Seat
Auto Noordhoek...01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers01315355575
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen
VW/Audi
Van Mossel
opzichte van de A2 1.4 TDI. In
totaal weegt de 1.2 TDI 855 ki
logram en dat is zo’n 135 kilo
gram minder dan de 1.4 TDI.
zegt een lachende Erich Schmitt
van de raad van bestuur van
Audi tijdens ons bezoek. Het feit
dat er een zuinigheidsrit was
uitgeschreven, heeft hier zeker
aan meegeholpen. Want, zo te
kenden wij op tijdens deze
‘druppeltest’, ideaal rijden kan
zelfs een verbruik van 2,41 liter
per 100 km qpleveren.
Maar ja, ideaal wordt er in het
dagelijks leven niet g
dereen heeft haast, si
het verkeer, moet af
aptrekken en hard remmen en
wil verloren tijd goed maken
jvur even gas te geven. Zo’n rit
1 e in Spanje, met hier
op ons eL
t. En dan-
■'puter toch al
iter per 100
ccn bijzonder
Onlangs werd in Longbridge i
cesvolle wijze en eerder dan v
wacht de nieuwe carrosseriea
in gebruik genomen en alle R
sedanuitvoeringen worden in
bridge volgens dezelfde hoge 1
teitsnormen gebouwd. De Rm
Tourer wordt in dezelfde fabr
“Toen pomphouders hoorden
dat Audi in hun omgeving een
perspresentatie zou organise
ren, zal er vast en zeker extra
brandstof ingeslagen zijn.
Maar nu, na ruim een week
hebben we 60 liter diesel ver
bruikt. Teleurstelling alom”,
belangrijke factor is in de strijd
om de zuinigheid. De Lupo werd
aan allerlei kanten van alumini
um en magnesium voorzien om
zo te vermageren. Bij de A2 was
minder werk nodig, want de
auto wordt sowieso al met een
aluminium carrosserie geleverd.
De A2 zelf, daarover hoeven we
het eigenlijk niet meer te heb
ben. Waar het bij dit specifieke
model om gaat, is de bijzondere
techniek.
Want 1 op 33 rijd je niet zomaar.
Bij de Lupo zagen we al dat bij
voorbeeld gewichtsreductie een
nen. Voor zien we een McPherson
ophanging en achter een multi-link
constructie. De auto staat op lage
banden met een stijf karkas. De
bandenmaat is gegroeid naar
235/45R17 om hogere G-krachten
in bochten te kunnen bereiken. Ui
teraard zijn ook de wielen iets bre
der.
Op dit moment is het nog niet be
kend of de Lancer Evolution VII ook
naar Europa komt, dit zal met
name afhangen of er voldoende be
langstelling voor bestaat.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
Begin januari hebben we
gen bekijken, maar mocht
nog geen foto’s maken. Maar l
26 februari jl. is de sluier Volledig we 3 liter V6 24-klepf
weggehaald van de nieuwe Renault rail diesel die bij Isuz
Vel Satis. Met deze 4,86 meter lange
vijfdeurs wil Renault een compleet
ander product neerzetten in de top
klasse naast meer behoudende mo
dellen als de Peugeot 607, Audi A6,
Volvo S80 en de vertrouwde BMW 5-
serie en Mercedes E-klasse. Renault
doet dat in de eerste plaats met een
vijfdeurs model en dat is inmiddels
uniek in dit segment. Verder is de
auto aanzienlijk hoger dan de mees
te concurrenten, waardoor een forse
toename van de interieurruimte
wordt bereikt. De rugleuning van de
stoelen en achterbank kunnen hier
door rechtop geplaatst worden,
waardoor vanzelf ook meer been-
ruimte ontstaat.
De nieuwe Renault Vel Satis, die te
gen het einde van dit jaar leverbaar
wordt, is een directe nazaat van con
ceptstudies als de Initiale en gelijk
namige Vel Satis Coupé. Dit is het
nieuwe gezicht van Renault dat we
in de nabije toekomst öok op andere
modellen zullen gaan terugzien. Re
nault maakt in eerste instantie al
leen melding van de grootste moto
ren, een 3,5 liter V6 24-klepper met
In Genève presenteert Mitsubishi
de zevende evolutieversie van de
Lancer, een ultieme sportsedan met
nog betere prestaties dan de vorige
generaties. Als basis wordt de Lan
cer Cedia gebruikt, een model dat
vorig jaar in Japan een facelift on
derging. Onder de motorkap huist
de bekende 2 liter turbomotor met
intercooler .waarvan het koppel ver
der is opgeschroefd naar 383 Nm bij
3500 tr/min. Het is belangrijk dat
deze enorme trekkracht vrijkomt in
i toerengebied.
„uvouMiShi ontwikkelde een nieuw
centraal differentieel dat volledig
geïntegreerd is met het slipcorrige-
rend AYC-systeem. Hierdoor is de
explosieve acceleratiekracht onder
extreme omstandigheden prima
handelbaar. De auto heeft nieuwe
Brembo remmen speciaal ontwik
keld voor auto’s met vierwielaan-
drijving. De carrosserie is op diverse
punten extra verstevigd, terwijl te
gelijk aan een verlaging van het ge
wicht is gewerkt.
De vierwielaandrijving maakt ge
bruik van een elektronisch geregel
de meervoudige platenkoppeling die
de viscokoppeling vervangt. Trap
loos worden de motorkrachten over
voor- en achterwielen verdeeld. Het
systeem kan op drie verschillende
variabele kleptiming met een ver
mogen van 235 pk afkomstig van
Nissan. De tweede is een gloednieu-
]3 liter V6 24-klepper common
izu wordt inge-
mate controle komen uit de Laguna
net als de sleutelkaart. Nieuw in de
Vel Satis is een volledig elektronisch
bediende handrem die automatisch
wordt aangetrokken als het contact
wordt uitgeschakeld.
Drieliter staat in dit kader
overigens voor een verbuiks-
waarde, niet voor de motorin-
houd. De A2 1.2 TDI verbruikt
namelijk slechts drie liter die
sel per 100 km. Zuinigheid
waar zelfs Zeeuws meisje ja
loers op is. En de pomphou
der, want die ziet heel wat 1.2
TDI’tjes voorbij rijden. Ook in
de omgeving van het Spaanse
Torrent waar de presentatie
werd gehouden.
Slechts op detailpunten, zoals
bij het onderstel, is de A2 1.2
TDI minder vet: aslichamen,
dwarsdraagarmen, remzadels,
achterremtrommels en veerpo-
ten van aluminium in plaats
van staal leverden bijvoorbeeld
al 80 kilogram voordeel op tén
Het interieur valt niet alleen op
door zijn ruimte, maar ook vanwege
de fra'aie details. Zo loopt de dash-
boardoverkapping over de volle
breedte van de auto. Het instrumen
tarium en de bediening van de cli-
|Itël/4Ï30i