MLVI A2 1.2 TDI Renault innoveert met de Vel Satis Showdebuut voor Rover 75 Tourer n n □g^VANHOKEL TILBURG BV Spektakelstuk van Mitsubishi in nieuw jasje Les in zuinigheid 'L Jaargang 13 nr 09 Donderdag 1 maart 2001 Oplage 107.300 Autotest BMW 520i Executive pag. 5 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week DEALERS Genève De autosalon van Genève heeft .01315422133 internationaal een enorm goede naam. Iedereen die zich maar .01315423030 enigszins met de autowereld be moeit, moet er geweest zijn en .01314680044 liefst op de persdagen die op voorafgaan aan de officiële ope- .01315943943 ..01315053944 grote hamen tegen het lijf loopt .01315802020 zoals diverse president-directeu- .01315331206 ren van grote autofabrikanten, maar ook ontwerpers als bijvoor beeld Pininfarina die ik ‘s mid- .01315443330 dags op de Renault-stand aan- ..01314652100 trof waar hij de nieuwe Vel Satis met een kennersoog bekeek. .01314634355 Ik ga al sinds 1986 ieder jaar naar Genève en afgezien van de .01315364011 Gewichtsreductie andere auto’s die er staan, is er in die tijd weinig veranderd. Zo .01315420143 sprak ik met twee mensen die .01314647676 voor het eerst naar de Zwitserse stad waren afgereisd. Twee za- .01315363924 ken waren hen in negatieve zin opgevallen. Allereerst de enorme 01315355655 drukte op zo’n persdag. Bij de AutoRAI kun je er een kanon af- .01315351035 schieten zonder iemand te raken, 1 .01315840000 maar in Genève zou diezelfde Lees verder bladzijde 5 .01315321411 handeling een slagveld tot ge volg hebben. Bovendien verkoopt de organisatie van de tentoon stelling aan publiek tegen schrikbarende bedragen toe gangskaarten, maar dat is voor menig rijke Zwitser geen belem mering. Daarnaast is de tentoon stellingshal relatief bescheiden van afmetingen en toch is ieder een er te vinden. Onder één dak staan alle merken, maar ook car rosseriebouwers, accessoireleve- ranciers etc. Genève is en blijft een feestje voor de incrowd, maar op mijn voeten tel, vraag ik me toch af wat ‘feestelijke’ van het geheel is... iten i.Ui- Tony Vos Audi heeft een primeur: de eerste vijfdeurs drieliter-auto. Let wel even op het woordje ‘vijfdeurs’, want de drieliter-auto op zich is na tuurlijk al een bekend fenomeen. Vraag bij dé Volkswagen-dealer maar eens naar de Lupo 3-liter. Maar ja, dat is maar een driedeurs. Primeur is primeur, dus krijgt ook de Audi A2 drieliter alle respect die hij verdient. En dat is nogal wat, want vooruitstrevende techniek die comfortabel rijden aan een hoge mate van milieuvriendelijkheid koppelt, mag in de etalage gezet worden. dat de Tourerj formule van de )930 - 5000 AK Tilburg I V ien sun- als ik ‘s avonds thuis de blaren gereden. le- staat vast in fen toe snel ning. Het is altijd leuk datje er r past binnen de ie sedan. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Alle moderne elektrische zaken wor den leverbaar zoals automatische koplampen, parkeerhulp, ESP, ban- denspanningscontrole, acht airbags etc. Over prijzen en uitrustingsni veaus is nog niets bekend. wil v< door, -- hebben we in Spanje, n. en daar een heuveltje, r gen programma gezet, schiet de boordcomputc gauw naar de 4,8 liter p km. Overigens nog een goede verbruiksscore. Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430E Postbus 410-1 soorten ondergrond worden afge stemd, asfalt, gravel en sneeuw. De vijfbak werd van de Evolution VI overgenomen, maar wordt van stér kere materialen gemaakt en be schikt over een kortere eerste over brenging. De nieuw afgestemde vijfde overbrenging zorgt voor een lager toerental bij hogere snelhe den. Dit verhoogt het comfort en verlaagt het brandstofverbruik. De auto beschikt tevens over een grote re koppeling om het toegenome prestatieniveau beter aan te kt i ‘m al mo lten toen sinds de verkoopstart voor het Vere Koninkrijk en op het Europesi tinent respectievelijk midden jaar en in september gepland. Al irSl TILBURG OISTERWIJK J Ringbaan Noord 65 Sprendlingenstraat 1 2 TeL 013-532141 1 Tel. 013-5283226 De Vel Satis maakt gebruik van een McPherson voorwielophanging en. achter een ‘trigonaal’ multi-link op hanging. De bodemgroep is inmid dels bekend van de Laguna, maar heeft bij de Vel Satis andere afme tingen. kocht. Deze krachtbron levert in de Vel Sa tis 180 pk en een koppel van 350 Nm al bij 1800 tr/min. Beide moto ren drijven de voorwielen aan via een vijftraps Pro-actieve automaat met sequentiële bediening. Maar er komt beslist ook een 2,2 liter dCi en een nieuwe 2 liter benzine-turbo. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Tussen al het MG-nieuws zouden we bijna vergeten dat in de loop van dit jaar de fraai gelijnde Rover 75 Tourer op de markt komt. Deze zo genaamde compact-executive estate wordt op de Autosalon van Genève voor het eerst aan het publiek ge toond. Het is Rover’s eerste in serie gebouwde estate in het coïnpact-exe- cutive segment en vormt een vervolg op de toonaangevende elementen die de sedanuitvoering een stevige positie in de top van deze klasse hebben bezorgd. De combinatie van een stijlvol voorkomen, comfort, flexibiliteit en een genereuze baga geruimte met een maximale inhoud van ruim 1.200 liter, zorgt ervoor •BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...O4161363993 Citroën Bertens Daewoo Auto Braat Tilb. Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 •Ford P. v.d. Ven •Ford Van Rijn Honda De Graaff. Kia Schapendonk Mercedes Benz De Ster04161361553 Mitsubishi Kluitmans. Nissan Denissen... Opel Gebr. Vullings01314680468 Peugeot Collaris.... Peugeot Spijkers Goirle01315347771 Renault Van der Boom. Rover •Seat/Saab Zuid Oost •Seat Auto Noordhoek...01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers01315355575 Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen VW/Audi Van Mossel opzichte van de A2 1.4 TDI. In totaal weegt de 1.2 TDI 855 ki logram en dat is zo’n 135 kilo gram minder dan de 1.4 TDI. zegt een lachende Erich Schmitt van de raad van bestuur van Audi tijdens ons bezoek. Het feit dat er een zuinigheidsrit was uitgeschreven, heeft hier zeker aan meegeholpen. Want, zo te kenden wij op tijdens deze ‘druppeltest’, ideaal rijden kan zelfs een verbruik van 2,41 liter per 100 km qpleveren. Maar ja, ideaal wordt er in het dagelijks leven niet g dereen heeft haast, si het verkeer, moet af aptrekken en hard remmen en wil verloren tijd goed maken jvur even gas te geven. Zo’n rit 1 e in Spanje, met hier op ons eL t. En dan- ■'puter toch al iter per 100 ccn bijzonder Onlangs werd in Longbridge i cesvolle wijze en eerder dan v wacht de nieuwe carrosseriea in gebruik genomen en alle R sedanuitvoeringen worden in bridge volgens dezelfde hoge 1 teitsnormen gebouwd. De Rm Tourer wordt in dezelfde fabr “Toen pomphouders hoorden dat Audi in hun omgeving een perspresentatie zou organise ren, zal er vast en zeker extra brandstof ingeslagen zijn. Maar nu, na ruim een week hebben we 60 liter diesel ver bruikt. Teleurstelling alom”, belangrijke factor is in de strijd om de zuinigheid. De Lupo werd aan allerlei kanten van alumini um en magnesium voorzien om zo te vermageren. Bij de A2 was minder werk nodig, want de auto wordt sowieso al met een aluminium carrosserie geleverd. De A2 zelf, daarover hoeven we het eigenlijk niet meer te heb ben. Waar het bij dit specifieke model om gaat, is de bijzondere techniek. Want 1 op 33 rijd je niet zomaar. Bij de Lupo zagen we al dat bij voorbeeld gewichtsreductie een nen. Voor zien we een McPherson ophanging en achter een multi-link constructie. De auto staat op lage banden met een stijf karkas. De bandenmaat is gegroeid naar 235/45R17 om hogere G-krachten in bochten te kunnen bereiken. Ui teraard zijn ook de wielen iets bre der. Op dit moment is het nog niet be kend of de Lancer Evolution VII ook naar Europa komt, dit zal met name afhangen of er voldoende be langstelling voor bestaat. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Begin januari hebben we gen bekijken, maar mocht nog geen foto’s maken. Maar l 26 februari jl. is de sluier Volledig we 3 liter V6 24-klepf weggehaald van de nieuwe Renault rail diesel die bij Isuz Vel Satis. Met deze 4,86 meter lange vijfdeurs wil Renault een compleet ander product neerzetten in de top klasse naast meer behoudende mo dellen als de Peugeot 607, Audi A6, Volvo S80 en de vertrouwde BMW 5- serie en Mercedes E-klasse. Renault doet dat in de eerste plaats met een vijfdeurs model en dat is inmiddels uniek in dit segment. Verder is de auto aanzienlijk hoger dan de mees te concurrenten, waardoor een forse toename van de interieurruimte wordt bereikt. De rugleuning van de stoelen en achterbank kunnen hier door rechtop geplaatst worden, waardoor vanzelf ook meer been- ruimte ontstaat. De nieuwe Renault Vel Satis, die te gen het einde van dit jaar leverbaar wordt, is een directe nazaat van con ceptstudies als de Initiale en gelijk namige Vel Satis Coupé. Dit is het nieuwe gezicht van Renault dat we in de nabije toekomst öok op andere modellen zullen gaan terugzien. Re nault maakt in eerste instantie al leen melding van de grootste moto ren, een 3,5 liter V6 24-klepper met In Genève presenteert Mitsubishi de zevende evolutieversie van de Lancer, een ultieme sportsedan met nog betere prestaties dan de vorige generaties. Als basis wordt de Lan cer Cedia gebruikt, een model dat vorig jaar in Japan een facelift on derging. Onder de motorkap huist de bekende 2 liter turbomotor met intercooler .waarvan het koppel ver der is opgeschroefd naar 383 Nm bij 3500 tr/min. Het is belangrijk dat deze enorme trekkracht vrijkomt in i toerengebied. „uvouMiShi ontwikkelde een nieuw centraal differentieel dat volledig geïntegreerd is met het slipcorrige- rend AYC-systeem. Hierdoor is de explosieve acceleratiekracht onder extreme omstandigheden prima handelbaar. De auto heeft nieuwe Brembo remmen speciaal ontwik keld voor auto’s met vierwielaan- drijving. De carrosserie is op diverse punten extra verstevigd, terwijl te gelijk aan een verlaging van het ge wicht is gewerkt. De vierwielaandrijving maakt ge bruik van een elektronisch geregel de meervoudige platenkoppeling die de viscokoppeling vervangt. Trap loos worden de motorkrachten over voor- en achterwielen verdeeld. Het systeem kan op drie verschillende variabele kleptiming met een ver mogen van 235 pk afkomstig van Nissan. De tweede is een gloednieu- ]3 liter V6 24-klepper common izu wordt inge- mate controle komen uit de Laguna net als de sleutelkaart. Nieuw in de Vel Satis is een volledig elektronisch bediende handrem die automatisch wordt aangetrokken als het contact wordt uitgeschakeld. Drieliter staat in dit kader overigens voor een verbuiks- waarde, niet voor de motorin- houd. De A2 1.2 TDI verbruikt namelijk slechts drie liter die sel per 100 km. Zuinigheid waar zelfs Zeeuws meisje ja loers op is. En de pomphou der, want die ziet heel wat 1.2 TDI’tjes voorbij rijden. Ook in de omgeving van het Spaanse Torrent waar de presentatie werd gehouden. Slechts op detailpunten, zoals bij het onderstel, is de A2 1.2 TDI minder vet: aslichamen, dwarsdraagarmen, remzadels, achterremtrommels en veerpo- ten van aluminium in plaats van staal leverden bijvoorbeeld al 80 kilogram voordeel op tén Het interieur valt niet alleen op door zijn ruimte, maar ook vanwege de fra'aie details. Zo loopt de dash- boardoverkapping over de volle breedte van de auto. Het instrumen tarium en de bediening van de cli- |Itël/4Ï30i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 19