3
is
sy^
Renault Espace 1.9 dTi Authentique
Mercedes Sports Coupé
AutoTest
li
o
Rij-impressie
Qvan der boom
DNK
F
Meer dan genoeg
F
Meer dan zomaar een hatchback
JF?
.C
Iburg
Automobielbedrijf De Ster B.V.
Tl
DE AUTOMAAT* DONDERDAG 22 FEBRUARI 2001 «PAGINA 3
DE TILBURGSE KOERIER
BRUARI2001 «PAGINA2
Minder wild
Matra
it tot I
pel va
loor ze n
r de acht
Cilinderinhoud:
1870 cc
80 x 93 mm
Vakmanschap en service als traditie sinds 1936
Aanhanggewicht:
Prestaties:
et
RENAULT
Verbruik:
CRÉATEUR D'AUTOMOBILES
Prijs:
£74.995,=
et.
V
Mercedes-Benz
15
VANAF 23 MAART IN ONZE SHOWROOM
et.
it.
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Renault Espace 1.9 dTi Authentique
4 in lijn
Op de AutoRAI debuteerde de nieuwe Mercedes C-
klasse Sports Coupé op de Nederlandse markt. Deze
kleinste telg uit de C-klasse mag vanaf maart in de
showrooms verwacht worden. Diverse varianten voel
den we reeds aan de tand van een model waarvan
Mercedes niet eerder een voorloper maakte.
1994
1994
1993
1999
1992
1997
1995
1997
1997
1996
2000
1993
1994
1991
1991
1993
1995
1999
1996
1997
1999
1999
1998
1998
1992
1993
1993
1995
1995
1995
1996
1999
1998
1995
2000
2001
1999
1995
1996
1997
1996
1995
1995
1993
1988
1995
1961
1998
1996
1993
1996
1989
de prijslijst opslaan. Wie denkt
dat Mercedes de C Sports Coupé
bedoeld heeft als concurrent
voor een dure VW Golf of een
Audi A3, komt bedrogen uit.
Het prijsverschil met de sedan
bedraagt slechts vierduizend
gulden en daarom begint de
C180 Sports Coupé bij
£69.900,=. Voor de C200 Kom-
pressor is men £75.900,= kwijt
en voor £82.900,= wordt de C230
Kompressor voorgereden. Voor
hetzelfde geld heeft men een
C220.CDI. En tel daarna maar
eens op. De koper zal altijd voor
bijna vijf mille het comfortpak-
ket nemen met automatische
airco, audio-installatie en alarm
en wie dan nog even verder win
kelt voor het panorama dak, een
sportpakket en een automaat is
probleemloos ruim honderddui
zend gulden kwijt. Dat moet vol
gens Mercedes voor zo’n 1100
Nederlandse kopers dit jaar
geen enkel probleem vormen.
.Tilburg,
«JF
schot
Tilburg
Oisterwijk
Goirle
A Is Europese uitvinder van de ruimtewagen
blijft Renault met de Espace een voortrek-
^TjL>kersrol vervullen. Het modellenprogramma
werd recent onder de loep genomen, zonder ingrij
pende zichtbare wijzigingen. Wel introduceerde Re
nault nieuwe dieselmotoren.
G A RAGE
D E MISSEN
Welke occasion?
Welk bouwjaar?
Welk
ideringen voor het
jaar horen onder
wieldoppen en hel-
■n. In het interi-
dere bekledings-
ist die minder
Mi. De Au-
a heeft een
stof in
een
Sxpres-
o krijgt
Technische gegevens:
Merk en type:
Aantal cilinders:
I een aflosringser^
«nlegnrentie
ENTER
'■maand
....260,-
....105,-
143,-.
.DEMO
....260,-
95,-
....165,-
298,-
Of kom gewoon kijken in de
Kraaivenstraat 18. Tel.: (013^465 iSm
De Hoogt 13, 5175 AX Loon op Zand, tel. 0416 - 36 15 53
Jagersheuvelstraat 2,5222 BJ 's Hertogenbosch, tel. 073 - 62 19 100
James Wattlaan 9, 5151 DP Drunen, tel. 0416 - 32 06 66
Internet: ster-mb.nl, E-mail: ster@ster-mb.nl
tie leverbaar met de Sequentro-
nic, een automatisch gestuurde
handbak, die in de praktijk niet
kon overtuigen. De schakelmo-
menten in de automatische mo
dus zijn lang niet altijd logisch
en in bergachtig terrein heeft de
bak moeite met hellingtrekken.
De grootste deceptie komt als we
stadscyclus 8,2 liter/100 km
Buitenwegcyclus 5,7 liter/100 km
Gecombineerd 6,6 liter/100 km
an de
levert
i met vijf zit-
i de achterste
„atsenver-
uden. Een
;de stoelen
ar zijr
nauwelijks sneller. Onderstel
technisch is er op wat fijnaf-
stemming na niets ten opzichte
jb sedan veranderd. De auto
elatief stug geveerd, maar
dat past goed bij deze als spor
tief bedoelde variant. Standaard
zijn onder meer ABS met remas-
sistent en ESP. De auto is als op-
Isolatie
Daarom is de Espace er nu ook
met de 1,9 liter dTi motor, de
bekende direct ingespoten tur
bodiesel die ook in andere Re-
nault-modellen kan worden
aangetroffen. Overigens was
deze motor op de Franse markt
al wat langer leverbaar. Deze
bekende ruwtoliestoker levert
in de Espace een vermogen van
Variabele beenruimte
Het uiterlijk van de begin 1997
geïntroduceerde Renault Espace
is nog steeds bij de tijd. Al sinds
het eerste model in 1984 wordt
....180,-
....352,-
1115,-
1....190,-
[....188,-
[....164,-
[....270,-
285,-
[....316,-
,....155,-
[....155,-
AUTOBEDRIJVEN
Goirkestraat 25 Tel. (013) 5364011
Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Nobeistraat 7 (ind Tijvoon) Tel. (013) 534 12 61
De Renault Dealer in Midden Brabant
100 pk bij 4000 tr/min
190 Nm by 2000 tr/min
lengte 4,517 m., breedte 1,81 m.
1495 kg
1560 kg (geremd)
topsnelheid 167 km/ii
Acceleratie 0-100 in 15 sec.
>9?S
Tijdens carnavals-
maandag en
-dinsdag zijn wij
geopend
van 9-17 uur
9.95H-
28.950,-
Bij de veranc
nieuwe modelja»'
meer nieuwe wio
dere koplampen,
eur worden andei
stoffen toegepasu
wild zijn dan voorheer
thentique uitvoering 1
enigszins gevlekte sto
grijs/groen.
Deze stof komen we ook tegen op
de portieren en de rand van het
dashboard. Het digitale instru
mentarium bestaat uit een pro
minente snelheidsmeter, brand-
stofineter, klok, display met
controlesymbolen en een gecom
bineerde
motortemperatuur/oliepeilme-
ter. Het stuurwiel kan in hoogte
worden versteld. De voorportier
ruiten worden elektrisch geo
pend en gesloten. De bediening
van de temperatuur is per wa-
genhelft gescheiden. De auto
wordt geleverd met een handbe
diende airco.
Twee airbags en zijairbags zijn
standaard, terwijl bij een aanrij
ding de brandstoftoevoer wordt
onderbroken. Aan de carrosse-
riestructuur is niets veranderd,
Renault scoorde bij de laatste
Euro NCAP botsproeven voor
grote ruimtewagens als een van
de weinige een maximale score.
De voorwielen van de Espace
zijn opgehangen volgens het
McPherson principe en zijn
voorzien van een stabilisator-
stang. Achter maakt de Espace
gebruik van een halfstarre as
met schroefveren en eveneens
een stabilisator. Deze oplossing
biedt voldoende comfort of de
auto nu leeg is of flink beladen
en neemt niet overdreven veel
ruimte in, zodat er veel bagage
ruimte overblijft.
precies 100 pk bij 4000 tr/min en
komt tot een relatief bescheiden
koppel van 190 Nm bij 2000
tr/min. De dTi-motor staat be
kend als levendig, maar niet be
paald stil. Toch is de isolatie in
de Espace beslist op niveau,
waardoor het geluid nooit irri
tante vormen aanneemt. Deze
1,9 dTi-motor is uitsluitend te
combineren met de normale
wielbasis en de uitrustingsni
veaus Authentique en Expres
sion. De Espace weegt rijklaar
1495 kg en dat kan de 1,9 liter
redelijk de baas, maar zeker
niet meer dan dat. Er is een top
mogeiyk van ruim 160 km/u en
in zo’n 15 seconden accelereert
dit ruimtewonder naar de 100
km/u. De voorwielen worden
aangedreven via een handge-
Kompressor
Mercedes start het programma
van de C Sports Coupé met drie
benzine-en één dieselmotor.
Aan de basis staat de C180 die
net als bij de sedan is voorzien
van een 2 liter 16-klepper met
een vermogen van 129 pk bij
5500 tr/min en een koppel van
190 Nm bij 4000 tr/min. Kijken
we naar de prestaties, dan kun
je je met recht afvragen of je nog
meer nodig hebt. De versie met
handgeschakelde zesbak haalt
een top van 210 km/u en accele-
het neerklappen van de achter
bank tot maximaal 1100 liter.
Een specifieke optie voor de
Sports Coupé is het panorama
schuifdak volledig van glas.
Hiervan kan het voors te deel
over het achterste geschoven
worden. Bovendien kan het dak
elektrisch door mooie rolgordij
nen worden afgeschermd.
Tot nu toe werd de Renault Es
pace aangeboden met een 2,2
liter 12V turbodiesel. Deze mo
tor wordt nu door twee diesels
opgevolgd. Allereerst is dat de
splinternieuwe 2,2 liter com
mon rail diesel (dCi) met een
vermogen van 130 pk die niet
alleen krachtiger, maar ook
prijziger is geworden.
reert in 11 seconden naar de 100
km/u. Ook is een vijftraps auto
maat met handschakelmogelijk
heid verkrijgbaar. Boven deze
basismotor zitten twee Kom
pressor motoren met 2 liter en
2,3 liter inhoud. Deze leveren
vermogens van 163 en 197 pk en
halen een koppel van 230 tot 280
Nm. In beide gevallen worden
deze hoge waardes behaald over
een breed toerenbereik van 2500
tot 4800 tr/min. Dat betekent
dat deze motoren een grote soup
lesse hebben. Dat een Kompres
sor een volledig ander karakter van de
heeft dan een turbomotor, blijkt *s relati
wel uit het feit dat qua geluid en
moment van aangrijpen niets
van de aanwezigheid van de
Kompressor te merken is. Met
de 230 Kompressor zal Mercedes
het vooral moeten gaan opne
men tegen de nieuwe BMW 3-se-
rie Compact die ongetwijfeld
met een 6 cilinder motor op de
proppen zal komen.
Het begint onderhand vervelend
te Worden, maar wat is ook in
het geval van de C Sports Coupé
de fijnste motor? Juist, de krach
tige CDI common rail diesel.
Voorlopig is er alleen een 2,2 li
ter van 143 pk met een koppel
van 315 Nm tussen 1800 en 2600
tr/min. We reden deze auto in
combinatie met de 5-traps auto
maat, een gouden combinatie.
De motor lijkt nauwelijks zijn
best te hoeven doen voor goede
prestaties en is met uitzonde
ring van de lage toerentallen
voorbeeldig stil. De automaat
trekt in 10,5 seconden naar de
100 km/u en haalt maximaal 2lf
km/u. De versie met 6-bak is
de Espace bij Matra gebouwd.
De auto heeft een volledig in een
dompelbad verzinkte carrosse-
riestructuur met kunststof bui
tenbeplating. Hierdoor wordt
een zeer lange levensduur gega
randeerd. De auto is met een
lengte van 4,52 meter nog best
compact te noemen en daardoor
behoorlijk handelbaar in druk
verkeer. Het enorme glasopper
vlak zorgt voor een uitstekende
overzichteiykheid. De hoofd
steunen op de stoelen achterin
kunnen over de rugleuning wor
den geschoven, waardoor ze niet
onnodig het zicht door de achter
uitkijkspiegel belemmeren.
>orin heeft men enorm veel
ruimte een effect dat nog eens
i schieten. Na- extra WOrdt versterkt door het
rt de grotere 2,2
ormgegeven dash-
nodig is het ab- board t in het6m6idden ge.
live als men plaatst digitaal instrumentari-
..1fde9Ira^dEs;i um. Typisch Espace is ook het
1 T galnt 1fideh gemad' gigantische dashboardkastje
le brandstofverbruik van de *a6ast de nodi be kken
buitenspiegels en ruitenwissers.
Het front draagt niet het Merce-
des-logo als vizier, maar zoals bij
alle sportief bedoelde modellen
van ‘das Haus’ zit de ster op de
grille. De koplampen lijken in
vorm op die van de sedan, maar
zijn ook opnieuw vormgegeven,
waardoor het front er compact
sportief uitziet en dat is precies
wat de ontwerpers voor ogen
hadden. Het profiel is een beetje
wennen. De taillelijn loopt naar
achteren behoorlijk hoog op,
waardoor de achterspoiler vrij
wel halverwege de hoogte van de
voorruit uitkomt. Die achterzij
de ziet er overigens behoorlijk
fantasievol uit, maar vooral op
dit punt zullen de smaken ver
schillen. De daklijn loopt bol
naar achteren door en uiteraard
is deze Sports Coupé voorzien
van een derde deur om de baga
geruimte te bereiken. De aan de
schakelde vijfbak die wordt be
diend mét een redelijk lange
vloerpook met niet overdreven
lange schakelwegen. De motor mlK]
geeft vooral rust aan de bestuur- y(K)t
der, die toch het idee heeft rede- ruimte
lijk op te kunnen schieten. Na-
tuurlijk presteert 1
liter beter, maan
soluut niet, behal
graag een verlengde
Pa.c? a giganuscneaasnooaraKasq
delde brandstofverbruik van de *a6ast de nodi b akkel,
19 liter motor ligt rond de 1 op de rti „nder|n aan de
13 en dat is voor een grote ruim- sto£len en de flanken van d€
tewagen normaal. bagageruimte. Standaard L
Renault de Espace met vijf
plaatsen, waarvan de ad»TO«
drie stoelen op vijf plaat?™
grendeld kunnen worden.
groot voordeel is dat de stoel
volledig uitwisselbaar zijn en
daar kan menig concurrent nog
wat van leren. De vloer is na het
verwijderen van de stoelen vol
ledig vlak en het bagagevolume
varieert van 275 liter bij 7 zit
plaatsen (met twee optionele
stoelen extra) tot 2850 liter met
alleen de voorstoelen in gebruik.
De zitplaatsen achterin bieden
geen optimale ruimte. Het dak
is op hoofdhoogte voorzien van
een versteviging die de hoofd
ruimte iets beperkt. De been
ruimte is variabel afhankelijk
van de gekozen stand van de
stoelen.
randen afgeronde achterlichten
lopen aan de bovenkant vloeiend
over in een achterspoiler die de
ruit in tweeën lijkt te delen. Ui
teraard hebben we hier te ma
ken met een extra achterruit on
der in de klep, die in zeer
beperkte mate bijdracht aan een
verbeterd zicht naar achteren.
Het is een groot gemis dat de
achterruit niet is voorzien van
een wisser, vooral bij regenach
tig weer rijdend in de stad is dat
extra hinderlijk.
Panorama dak
In het interieur zijn een aantal
bekende elementen te vinden,
die door kleine wijzigingen een
eigen uitstraling hebben gekre
gen. Zo is het dashboard inte
graal van de sedan overgeno
men, maar de overkapping en
het instrumentarium zijn weer
opnieuw vormgegeven. Boven
dien wordt de middenconsole in
een metaalfinish afgewerkt en is
de Sports Coupé voorzien van
een sportief driespaaks stuur
wiel met een opvallend compact
middenkussen. Het interieur is
in diverse kleuren verkrijgbaar
afgestemd op de gekozen buiten-
kleur. Speciaal voor dit model
ontwikkelde Mercedes een paar
nieuwe kleuren die niet op de se
dan leverbaar zijn.
De bagageruimte is goed toegan
kelijk via de redelijk brede derde
deur die niet overdreven diep is
uitgesneden. Minimaal is er een
volume beschikbaar van 310 li
ter en dat is uit te breiden door
Als we zo’n tien jaar geleden
naar Mercedes kijken, dan was
het programma opgebouwd uit
drie belangrijke modellijnen.
Dat is anno 2001 helemaal an
ders en bestaat het grotere aan
tal modelseries ook uit meer car-
rosserievarianten. Bij de
C-klasse zien we nu de sedan,
Combi en Sports Coupé.
Geen wisser
Aan de wielbasis kunnen we di
rect afleiden dat de Sports
Coupé op hetzelfde onderstel
staat als de sedan. Toch is de to
tale carrosserielengte bijna
twintig centimeter korter en is
deze nieuwe telg ook enkele cen
timeters lager. De auto heeft een
volledig eigen carrosserie, waar
bij nauwelijks onderdelen wor
den gebruikt die we ook van de
sedan kennen, of er moet worden
gedacht aan kleine zaken zoals
DeEsj
auto volgens een ijzersterk con
cept. Renault maakt er geen ge
heim van dat in de loop van
2002 een opvolger van de huidi
ge Espace op de markt wordt ge
bracht.
Dit model krygt dezelfde strak
ke vormgevingsdetails als de
nieuwe Laguna en de grote Vel
Satis en wordt ook op hetzelfde
onderstel gebaseerd. Dat bete
kent overigens dat deze auto
niet meer bij Matra gebouwd
gaat worden en dat wordt afge
stapt van de unieke bouwwijze
met kunststof carrosserie.
De 1,9 liter dTi-motor is vooral
in het programma opgenomen
omdat de nieuwe 2,2 liter fors
duurder is dan de bestaande
diesel.
Maar de dTi heeft meer kwali
teiten dan een simpele instap
per en zal voor menig Espace-
rijder meer dan goed voldoen.
De Espace 1,9 dTi kost
£74.995,= als Authentique 1
komt op £78.995,= in de Ex
sion uitvoering. Deze auto L
onder meer dakrailings,
radio/CD, buitentemperatuur
meter, met leer bekleed stuur
wiel, extra tapijt, velours bekle
ding, draaibare voorstoelen met
armsteun en verwarmde buiten
spiegels.
L73-GD-PD
aard
ng
|SSCL51t
n ittt