3 is sy^ Renault Espace 1.9 dTi Authentique Mercedes Sports Coupé AutoTest li o Rij-impressie Qvan der boom DNK F Meer dan genoeg F Meer dan zomaar een hatchback JF? .C Iburg Automobielbedrijf De Ster B.V. Tl DE AUTOMAAT* DONDERDAG 22 FEBRUARI 2001 «PAGINA 3 DE TILBURGSE KOERIER BRUARI2001 «PAGINA2 Minder wild Matra it tot I pel va loor ze n r de acht Cilinderinhoud: 1870 cc 80 x 93 mm Vakmanschap en service als traditie sinds 1936 Aanhanggewicht: Prestaties: et RENAULT Verbruik: CRÉATEUR D'AUTOMOBILES Prijs: £74.995,= et. V Mercedes-Benz 15 VANAF 23 MAART IN ONZE SHOWROOM et. it. Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Renault Espace 1.9 dTi Authentique 4 in lijn Op de AutoRAI debuteerde de nieuwe Mercedes C- klasse Sports Coupé op de Nederlandse markt. Deze kleinste telg uit de C-klasse mag vanaf maart in de showrooms verwacht worden. Diverse varianten voel den we reeds aan de tand van een model waarvan Mercedes niet eerder een voorloper maakte. 1994 1994 1993 1999 1992 1997 1995 1997 1997 1996 2000 1993 1994 1991 1991 1993 1995 1999 1996 1997 1999 1999 1998 1998 1992 1993 1993 1995 1995 1995 1996 1999 1998 1995 2000 2001 1999 1995 1996 1997 1996 1995 1995 1993 1988 1995 1961 1998 1996 1993 1996 1989 de prijslijst opslaan. Wie denkt dat Mercedes de C Sports Coupé bedoeld heeft als concurrent voor een dure VW Golf of een Audi A3, komt bedrogen uit. Het prijsverschil met de sedan bedraagt slechts vierduizend gulden en daarom begint de C180 Sports Coupé bij £69.900,=. Voor de C200 Kom- pressor is men £75.900,= kwijt en voor £82.900,= wordt de C230 Kompressor voorgereden. Voor hetzelfde geld heeft men een C220.CDI. En tel daarna maar eens op. De koper zal altijd voor bijna vijf mille het comfortpak- ket nemen met automatische airco, audio-installatie en alarm en wie dan nog even verder win kelt voor het panorama dak, een sportpakket en een automaat is probleemloos ruim honderddui zend gulden kwijt. Dat moet vol gens Mercedes voor zo’n 1100 Nederlandse kopers dit jaar geen enkel probleem vormen. .Tilburg, «JF schot Tilburg Oisterwijk Goirle A Is Europese uitvinder van de ruimtewagen blijft Renault met de Espace een voortrek- ^TjL>kersrol vervullen. Het modellenprogramma werd recent onder de loep genomen, zonder ingrij pende zichtbare wijzigingen. Wel introduceerde Re nault nieuwe dieselmotoren. G A RAGE D E MISSEN Welke occasion? Welk bouwjaar? Welk ideringen voor het jaar horen onder wieldoppen en hel- ■n. In het interi- dere bekledings- ist die minder Mi. De Au- a heeft een stof in een Sxpres- o krijgt Technische gegevens: Merk en type: Aantal cilinders: I een aflosringser^ «nlegnrentie ENTER '■maand ....260,- ....105,- 143,-. .DEMO ....260,- 95,- ....165,- 298,- Of kom gewoon kijken in de Kraaivenstraat 18. Tel.: (013^465 iSm De Hoogt 13, 5175 AX Loon op Zand, tel. 0416 - 36 15 53 Jagersheuvelstraat 2,5222 BJ 's Hertogenbosch, tel. 073 - 62 19 100 James Wattlaan 9, 5151 DP Drunen, tel. 0416 - 32 06 66 Internet: ster-mb.nl, E-mail: ster@ster-mb.nl tie leverbaar met de Sequentro- nic, een automatisch gestuurde handbak, die in de praktijk niet kon overtuigen. De schakelmo- menten in de automatische mo dus zijn lang niet altijd logisch en in bergachtig terrein heeft de bak moeite met hellingtrekken. De grootste deceptie komt als we stadscyclus 8,2 liter/100 km Buitenwegcyclus 5,7 liter/100 km Gecombineerd 6,6 liter/100 km an de levert i met vijf zit- i de achterste „atsenver- uden. Een ;de stoelen ar zijr nauwelijks sneller. Onderstel technisch is er op wat fijnaf- stemming na niets ten opzichte jb sedan veranderd. De auto elatief stug geveerd, maar dat past goed bij deze als spor tief bedoelde variant. Standaard zijn onder meer ABS met remas- sistent en ESP. De auto is als op- Isolatie Daarom is de Espace er nu ook met de 1,9 liter dTi motor, de bekende direct ingespoten tur bodiesel die ook in andere Re- nault-modellen kan worden aangetroffen. Overigens was deze motor op de Franse markt al wat langer leverbaar. Deze bekende ruwtoliestoker levert in de Espace een vermogen van Variabele beenruimte Het uiterlijk van de begin 1997 geïntroduceerde Renault Espace is nog steeds bij de tijd. Al sinds het eerste model in 1984 wordt ....180,- ....352,- 1115,- 1....190,- [....188,- [....164,- [....270,- 285,- [....316,- ,....155,- [....155,- AUTOBEDRIJVEN Goirkestraat 25 Tel. (013) 5364011 Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Nobeistraat 7 (ind Tijvoon) Tel. (013) 534 12 61 De Renault Dealer in Midden Brabant 100 pk bij 4000 tr/min 190 Nm by 2000 tr/min lengte 4,517 m., breedte 1,81 m. 1495 kg 1560 kg (geremd) topsnelheid 167 km/ii Acceleratie 0-100 in 15 sec. >9?S Tijdens carnavals- maandag en -dinsdag zijn wij geopend van 9-17 uur 9.95H- 28.950,- Bij de veranc nieuwe modelja»' meer nieuwe wio dere koplampen, eur worden andei stoffen toegepasu wild zijn dan voorheer thentique uitvoering 1 enigszins gevlekte sto grijs/groen. Deze stof komen we ook tegen op de portieren en de rand van het dashboard. Het digitale instru mentarium bestaat uit een pro minente snelheidsmeter, brand- stofineter, klok, display met controlesymbolen en een gecom bineerde motortemperatuur/oliepeilme- ter. Het stuurwiel kan in hoogte worden versteld. De voorportier ruiten worden elektrisch geo pend en gesloten. De bediening van de temperatuur is per wa- genhelft gescheiden. De auto wordt geleverd met een handbe diende airco. Twee airbags en zijairbags zijn standaard, terwijl bij een aanrij ding de brandstoftoevoer wordt onderbroken. Aan de carrosse- riestructuur is niets veranderd, Renault scoorde bij de laatste Euro NCAP botsproeven voor grote ruimtewagens als een van de weinige een maximale score. De voorwielen van de Espace zijn opgehangen volgens het McPherson principe en zijn voorzien van een stabilisator- stang. Achter maakt de Espace gebruik van een halfstarre as met schroefveren en eveneens een stabilisator. Deze oplossing biedt voldoende comfort of de auto nu leeg is of flink beladen en neemt niet overdreven veel ruimte in, zodat er veel bagage ruimte overblijft. precies 100 pk bij 4000 tr/min en komt tot een relatief bescheiden koppel van 190 Nm bij 2000 tr/min. De dTi-motor staat be kend als levendig, maar niet be paald stil. Toch is de isolatie in de Espace beslist op niveau, waardoor het geluid nooit irri tante vormen aanneemt. Deze 1,9 dTi-motor is uitsluitend te combineren met de normale wielbasis en de uitrustingsni veaus Authentique en Expres sion. De Espace weegt rijklaar 1495 kg en dat kan de 1,9 liter redelijk de baas, maar zeker niet meer dan dat. Er is een top mogeiyk van ruim 160 km/u en in zo’n 15 seconden accelereert dit ruimtewonder naar de 100 km/u. De voorwielen worden aangedreven via een handge- Kompressor Mercedes start het programma van de C Sports Coupé met drie benzine-en één dieselmotor. Aan de basis staat de C180 die net als bij de sedan is voorzien van een 2 liter 16-klepper met een vermogen van 129 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 190 Nm bij 4000 tr/min. Kijken we naar de prestaties, dan kun je je met recht afvragen of je nog meer nodig hebt. De versie met handgeschakelde zesbak haalt een top van 210 km/u en accele- het neerklappen van de achter bank tot maximaal 1100 liter. Een specifieke optie voor de Sports Coupé is het panorama schuifdak volledig van glas. Hiervan kan het voors te deel over het achterste geschoven worden. Bovendien kan het dak elektrisch door mooie rolgordij nen worden afgeschermd. Tot nu toe werd de Renault Es pace aangeboden met een 2,2 liter 12V turbodiesel. Deze mo tor wordt nu door twee diesels opgevolgd. Allereerst is dat de splinternieuwe 2,2 liter com mon rail diesel (dCi) met een vermogen van 130 pk die niet alleen krachtiger, maar ook prijziger is geworden. reert in 11 seconden naar de 100 km/u. Ook is een vijftraps auto maat met handschakelmogelijk heid verkrijgbaar. Boven deze basismotor zitten twee Kom pressor motoren met 2 liter en 2,3 liter inhoud. Deze leveren vermogens van 163 en 197 pk en halen een koppel van 230 tot 280 Nm. In beide gevallen worden deze hoge waardes behaald over een breed toerenbereik van 2500 tot 4800 tr/min. Dat betekent dat deze motoren een grote soup lesse hebben. Dat een Kompres sor een volledig ander karakter van de heeft dan een turbomotor, blijkt *s relati wel uit het feit dat qua geluid en moment van aangrijpen niets van de aanwezigheid van de Kompressor te merken is. Met de 230 Kompressor zal Mercedes het vooral moeten gaan opne men tegen de nieuwe BMW 3-se- rie Compact die ongetwijfeld met een 6 cilinder motor op de proppen zal komen. Het begint onderhand vervelend te Worden, maar wat is ook in het geval van de C Sports Coupé de fijnste motor? Juist, de krach tige CDI common rail diesel. Voorlopig is er alleen een 2,2 li ter van 143 pk met een koppel van 315 Nm tussen 1800 en 2600 tr/min. We reden deze auto in combinatie met de 5-traps auto maat, een gouden combinatie. De motor lijkt nauwelijks zijn best te hoeven doen voor goede prestaties en is met uitzonde ring van de lage toerentallen voorbeeldig stil. De automaat trekt in 10,5 seconden naar de 100 km/u en haalt maximaal 2lf km/u. De versie met 6-bak is de Espace bij Matra gebouwd. De auto heeft een volledig in een dompelbad verzinkte carrosse- riestructuur met kunststof bui tenbeplating. Hierdoor wordt een zeer lange levensduur gega randeerd. De auto is met een lengte van 4,52 meter nog best compact te noemen en daardoor behoorlijk handelbaar in druk verkeer. Het enorme glasopper vlak zorgt voor een uitstekende overzichteiykheid. De hoofd steunen op de stoelen achterin kunnen over de rugleuning wor den geschoven, waardoor ze niet onnodig het zicht door de achter uitkijkspiegel belemmeren. >orin heeft men enorm veel ruimte een effect dat nog eens i schieten. Na- extra WOrdt versterkt door het rt de grotere 2,2 ormgegeven dash- nodig is het ab- board t in het6m6idden ge. live als men plaatst digitaal instrumentari- ..1fde9Ira^dEs;i um. Typisch Espace is ook het 1 T galnt 1fideh gemad' gigantische dashboardkastje le brandstofverbruik van de *a6ast de nodi be kken buitenspiegels en ruitenwissers. Het front draagt niet het Merce- des-logo als vizier, maar zoals bij alle sportief bedoelde modellen van ‘das Haus’ zit de ster op de grille. De koplampen lijken in vorm op die van de sedan, maar zijn ook opnieuw vormgegeven, waardoor het front er compact sportief uitziet en dat is precies wat de ontwerpers voor ogen hadden. Het profiel is een beetje wennen. De taillelijn loopt naar achteren behoorlijk hoog op, waardoor de achterspoiler vrij wel halverwege de hoogte van de voorruit uitkomt. Die achterzij de ziet er overigens behoorlijk fantasievol uit, maar vooral op dit punt zullen de smaken ver schillen. De daklijn loopt bol naar achteren door en uiteraard is deze Sports Coupé voorzien van een derde deur om de baga geruimte te bereiken. De aan de schakelde vijfbak die wordt be diend mét een redelijk lange vloerpook met niet overdreven lange schakelwegen. De motor mlK] geeft vooral rust aan de bestuur- y(K)t der, die toch het idee heeft rede- ruimte lijk op te kunnen schieten. Na- tuurlijk presteert 1 liter beter, maan soluut niet, behal graag een verlengde Pa.c? a giganuscneaasnooaraKasq delde brandstofverbruik van de *a6ast de nodi b akkel, 19 liter motor ligt rond de 1 op de rti „nder|n aan de 13 en dat is voor een grote ruim- sto£len en de flanken van d€ tewagen normaal. bagageruimte. Standaard L Renault de Espace met vijf plaatsen, waarvan de ad»TO« drie stoelen op vijf plaat?™ grendeld kunnen worden. groot voordeel is dat de stoel volledig uitwisselbaar zijn en daar kan menig concurrent nog wat van leren. De vloer is na het verwijderen van de stoelen vol ledig vlak en het bagagevolume varieert van 275 liter bij 7 zit plaatsen (met twee optionele stoelen extra) tot 2850 liter met alleen de voorstoelen in gebruik. De zitplaatsen achterin bieden geen optimale ruimte. Het dak is op hoofdhoogte voorzien van een versteviging die de hoofd ruimte iets beperkt. De been ruimte is variabel afhankelijk van de gekozen stand van de stoelen. randen afgeronde achterlichten lopen aan de bovenkant vloeiend over in een achterspoiler die de ruit in tweeën lijkt te delen. Ui teraard hebben we hier te ma ken met een extra achterruit on der in de klep, die in zeer beperkte mate bijdracht aan een verbeterd zicht naar achteren. Het is een groot gemis dat de achterruit niet is voorzien van een wisser, vooral bij regenach tig weer rijdend in de stad is dat extra hinderlijk. Panorama dak In het interieur zijn een aantal bekende elementen te vinden, die door kleine wijzigingen een eigen uitstraling hebben gekre gen. Zo is het dashboard inte graal van de sedan overgeno men, maar de overkapping en het instrumentarium zijn weer opnieuw vormgegeven. Boven dien wordt de middenconsole in een metaalfinish afgewerkt en is de Sports Coupé voorzien van een sportief driespaaks stuur wiel met een opvallend compact middenkussen. Het interieur is in diverse kleuren verkrijgbaar afgestemd op de gekozen buiten- kleur. Speciaal voor dit model ontwikkelde Mercedes een paar nieuwe kleuren die niet op de se dan leverbaar zijn. De bagageruimte is goed toegan kelijk via de redelijk brede derde deur die niet overdreven diep is uitgesneden. Minimaal is er een volume beschikbaar van 310 li ter en dat is uit te breiden door Als we zo’n tien jaar geleden naar Mercedes kijken, dan was het programma opgebouwd uit drie belangrijke modellijnen. Dat is anno 2001 helemaal an ders en bestaat het grotere aan tal modelseries ook uit meer car- rosserievarianten. Bij de C-klasse zien we nu de sedan, Combi en Sports Coupé. Geen wisser Aan de wielbasis kunnen we di rect afleiden dat de Sports Coupé op hetzelfde onderstel staat als de sedan. Toch is de to tale carrosserielengte bijna twintig centimeter korter en is deze nieuwe telg ook enkele cen timeters lager. De auto heeft een volledig eigen carrosserie, waar bij nauwelijks onderdelen wor den gebruikt die we ook van de sedan kennen, of er moet worden gedacht aan kleine zaken zoals DeEsj auto volgens een ijzersterk con cept. Renault maakt er geen ge heim van dat in de loop van 2002 een opvolger van de huidi ge Espace op de markt wordt ge bracht. Dit model krygt dezelfde strak ke vormgevingsdetails als de nieuwe Laguna en de grote Vel Satis en wordt ook op hetzelfde onderstel gebaseerd. Dat bete kent overigens dat deze auto niet meer bij Matra gebouwd gaat worden en dat wordt afge stapt van de unieke bouwwijze met kunststof carrosserie. De 1,9 liter dTi-motor is vooral in het programma opgenomen omdat de nieuwe 2,2 liter fors duurder is dan de bestaande diesel. Maar de dTi heeft meer kwali teiten dan een simpele instap per en zal voor menig Espace- rijder meer dan goed voldoen. De Espace 1,9 dTi kost £74.995,= als Authentique 1 komt op £78.995,= in de Ex sion uitvoering. Deze auto L onder meer dakrailings, radio/CD, buitentemperatuur meter, met leer bekleed stuur wiel, extra tapijt, velours bekle ding, draaibare voorstoelen met armsteun en verwarmde buiten spiegels. L73-GD-PD aard ng |SSCL51t n ittt

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 23