VII.VSI IICICI I
a
o
Citroën C5
I
Suzuki Liana
nieuw in
Genève
Verlengde versie
Mercedes A-klasse
Extreme Opel
Astra Coupé
OPC
hXxvv 1
Bertens Tilburg BV
■i
■i
Hydropneumatiek in optima forma
r\str
1
UARI 2001 - PAGINA 2d
Jaargang 13 nr 02» Donderdag 22 februari 2001 Oplage 107.300
Autotest Renault Espace 1.9 dTi Authentique
Deze week
DEALERS
.01315422133
..01315423030
.01315943943
.01315053944
le hist
id mei
.01315802020
...04161361553
.01315443330
01314652100
lische
.01314634355
.01315347771
.01315364011
01315420143
.01314647676
.01315363924
.01315355575
-.073/5355655
.073/5357035
Uiteraard krijgt de verlengde I
klasse alle wijzigingen die ook
Tony Vos
Oplettende
burger
In het druk bevochten D-segment met auto’s als de
VW Passat en Ford Mondeo komt Citroen binnen
met de nieuwe C5, die gezien mag worden als de op
volger van de huidige Xantia, die overigens in een
aantal basisversies nog enige tijd leverbaar blijft.
We reden de C5 in drie motorvarianten.
rschillende certificaten
pen. Zo heeft HJW het
/oldoen alle producten
e besturingssystemen
ren en roldeuren. Onze
Fdeling staat bovendien
tachts de rolluiken van
st weigeren, dan zijn
lum van tijd ter plekke
en. Dit blijkt onder an-
alles in eigen beheer
nisniveau, opgebouwd
BMW
Renova
Chrysler
Chrysler L. op Zand...04161363993
Citroën
Bertens....
Daewoo
Auto Braat Tilb01314680044
Daihatsu
Ad v.d. Wouw04161363412
Ford
P.v.d.Ven
Ford
Van Rijn.......
Honda
De Graaff....
Kia
Schapendonk01315331206
Mercedes Benz
De Ster.
Mitsubishi
Kluitmans....
Nissan
Denissen
Opel
Gebr. Vul lings01314680468
Peugeot
Collaris
Peugeot
Spijkers Goirle
Renault
Van der Boom...
Rover
Seat/Saab
Zuidoost
Seat
Auto Noordhoek.,.01314553678
Skoda
Elan
Subaru
Dekkers
Suzuki
Gijsbers
Toyota
Autonova
Volvo
Van Roosmalen01315840000
VW/Audi
Van Mossel01315321411
I
met een i
Het inter
teert van i
de ca
besti
^?r59«30T30ür9’
e-mail: info@bertenstill
www.bertenstilburg.nl
in beeld? Bel voor meer
aar De Tilburgse Koerier,
013 536 88 05
ifszekerheid."
SERVICE
e innovatie beschouwt!
De carrosserie is tussen de
wielen met 17 centimeter ver
lengd, waardoor niet alleen de
beenruimte achterin is toege-
CITROËN
tilburg.nl
I, waardoori
snruimte achti
Redactie:
Tony Vos
Tel. 0495/430930
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Er werd al heel lang over ge
sproken, maar binnenkort gaat
Mercedes dan toch echt de ver
lengde versie van de compacte
A-klasse leveren.
jden met de 2 Eter HPi
benzine-inspuiting.
werkt volgens het
rn principe en is binnen
laid toerengebied extra
Zes airbags
Het interieur is aardig inge
richt. In het dashboard en de
portierpanelen zijn licht gebo
gen lijnen verwerkt die goed
nomen, maar het bagagevolume
groeit tot maximaal 1530 Eter.
De lengte is gegroeid naar 3,78
meter. Uiteraard is de achter
bank op verschillende manieren
te gebruiken, maar liefst in 36
verschillende variaties.
in Nederland met een
let samengaan van tra-
moderne technologie!
op de korte variant worden door
gevoerd, zowel aan in- als exte
rieur. De A160 CDI is er alleen
in de korte versie. Standaard is
in alle gevallen ESP, terwijl als
nieuwe optie windowairbags be
schikbaar komen en een nieuw
ontwikkelde airco die ook de
luchtvochtigheid regelt.
worden gekozen, waarbij kleine
wegoneffenheden voelbaar wor
den doorgegeven, maar de bewe
gingen van de carrosserie verder
worden beperkt. Het voUedige
veersysteem is voor 200.000 km
vrij van onderhoud. Liefhebbers
van het typische Citroen veer-
comfort komen toch een beetje
bedrogen uit, omdat de auto
merkbaar stugger is geveerd
njnoogtes. een aeroaynamiscn omdat dit eenmaal door de
gunstige, lage stand wordt auto- ™arkt wordt gevraagd
matisch gekozen als op de snel- 1 u i
weg wordt gereden. De normale
stand gebruikt men bij lagere
snelheden en op een ruige on
dergrond kan men nog enkele
centimeters omhoog. De duurde
re varianten hebben een.veer
systeem met twee extra veerbol-
len die in- of uitgeschakeld
kunnen worden. Hiermee kan
een extra sportieve afstemming
van 143 pk en koppel van 192
Nm komen goed tot hun recht
ook in bergachtig gebied. De mo
tor is mooi stil en pakt vanuit
lage toerentallen soepel op.
Deze versie haalt 210 km/u en
trekt in 10,6 seconden naar de
100 km/u. De meest krachtige
benzinemotor is de 2,9 liter V6
24V die in de C5 210 pk levert
en goed is voor 285 Nm. We re
den deze motor met enige reser
ve gekoppeld aan een vijftraps
automaat met sequentiële be
diening. In tegenstelling tot an
dere ervaringen met deze combi
natie bleek de software van de
automaat in de C5 perfect op de
motor afgestemd te zijn. Geen
onverwachte en onlogische scha-
kelmomenten dus! De V6 haalt
met automaat 232 km/u en acce
lereert in 9,8 seconden naar de
100 km/u. Uiteraard is ook een
vijfbak leverbaar.
De diesels zullen bij de C5 een
belangrijke rol gaan spelen. De
2,2 liter HDi 16V is het topmo-
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Zeven motoren
Citroen heeft vier benzinemoto
ren en drie diesels klaar staan.
De 1,8 en 2,0 liter 16-klepper
stonden evenals de 90 pk en 110
pk HDi niet tot onze beschik
king. Wel konden we voor het
eerst rijden met de 2 Eter HPi
met directe benzine-inspuiting.
Deze motor werkt volgens het
lean-burn j
een bepaai
zuinig en schoon. Het vermogen
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en Oms
treken, verschijnt in geheel Til
burg, Goirle, Riel, Loon op Zand,
Udenhout, Berkel Enschot, Oister-
wijk, Moergestel en Hilvarenbeek.
roën past ook in de C5 zoge
naamde multiplex bedrading
toe, een relatief eenvoudig elek
trisch systeem met meer moge
lijkheden. Daardoor zijn er foef
jes verkrijgbaar als automatisch
sluitende portierruiten bij re
gen, automatisch inklappende
buitenspiegels als de deuren
worden gesloten, detectie van
lage bandenspanning, parkeer-
hulp, regensensor, automatisch
inschakelende verlichting en
een blackpanel dashboard. Ver
der is het meest uitgebreide na
vigatiesysteem met de stem te
bedienen.
Op basis van de Astra Coupé
heeft Opel een extreme sportwa
gen gebouwd, de Coupé OPC X-
Treme. Het is een tweezitter die
in principe geschikt is voor ge
bruik op de weg en is afgeleid
van de Astra Coupé V8 racewa
gen die het afgelopen seizoen
werd ingezet tijdens het Duitse
Toerwagenkampioenschap
DTM. De technische overeen
komst gaat heel ver. In de X-
Treme ligt dezelfde 4 Eter V8
motor die via een sequentiële 6-
bak de achterwielen aandrijft.
De DTM-techniek is volledig ge-
Tijdens de persdagen van de Au
tosalon van Genève (27 en 28 fe
bruari) debuteert de Suzuki Lia
na, een model dat in het
programma boven de nieuwe Ig
nis komt te staan. De Liana gaat
in de richting van een midi-MPV
en is wellicht nog het best te ver
gelijken met de Mitsubishi
Space Star. Suzuki is een spe
cialist op het gebied van comp
acte auto’s en dat wordt met de
nieuweling wederom bewezen.
Het front is herkenbaar aan
driehoekige koplampen waarin
vrijwel alle lichtfuncties ver
enigd zijn. Het interieur is vol
gens eigen zeggen een hoogte
punt op het gebied van
Ruime auto
Het profiel van de nieuwe gro
te Citroën oogt als een sedan
met traditionele kofferbak,
maar in werkelijkheid beschikt
de nieuweling over een flinke
vijfde deur. De auto is met zijn
lengte van 4,62 meter bovenge
middeld lang en scoort ook met
zijn grote hoogte. Het front van
de C5 heeft bekende elementen
zoals de hoog doorgetrokken
koplampen en de grote grille
met centraal een chromen bies
en fors Citroën logo. Aan het
profiel vallen de grote over
hang voor en juist korte over
hang achter op alsmede een
Echtjes naar achter oplopende
taillelijn. Aan de achterkant is
aan de vorm van de lichtunits
te zien dat men gestreefd heeft
om de opening van de vijfde
deur zo breed mogelijk te ma
ken. Deze opent tot op de bum
per en geeft toegang tot een
mooie rechthoekige laadbak
l inhoud van 456 liter,
srieur van de C5 profi-
n de extra hoogte van
jarrosserie. Voorin hebben
ucotuurder en passagier niet te
klagen en is de nieuwe Citroën
een bijzonder ruime auto. Ach
terin loopt de dakbekleding
precies boven de hoofden van
de inzittenden naar beneden
en beperkt daar enigszins de
ruimte, al scoort de Citroën op
dit punt in vergelijking met
zijn concurrenten niet slecht.
Veersysteem
De Citroën C5 is vooral bijzon
der op technisch vlak. In dit mo
del past Citroën de Hydractief
III vering toe, een computer ge
stuurd hydropneumatisch veer
systeem. De computer houdt de
snelheid en weggesteldheid in
de gaten en regelt aan de hand
hiervan de vering en schokdem-
ping. De auto kent verschillende
rijhoogtes. Een aërodynamisch
met elkaar harmoniëren. Zo
vloeien instrumentarium en
middenconsole in elkaar over.
Citroën past normale analoge
klokken toe. In het midden zit
een extra display met onder
meer plaats voor het navigatie
systeem dat als optie kan wor
den verkregen. Er is zelfs een
zeer uitgebreide versie met
kleurenscherm en bediening
van telefoon en audio. De stoe
len lijken relatief vlak, maar
zijn zodanig uitgebreid verstel
baar dat een hoogstaand com
fort kan wordén verkregen.
Mede dankzij het in hoogte en
diepte verstelbare stuurwiel
kan vrijwel iedereen de juiste
zitpositie vinden. Citroën gaat
de C5 leveren in drie uitrus-
tingsvarianten: Ligne Séduc-
tion, Ligne Prestige en Exclusi
ve. De basisversie beschikt
onder meer over ABS, mistlam
pen voor, elektrisch bediende
voorportierruiten, centrale ver
grendeling met afstandsbedie
ning, elektrische buitenspiegels,
velours bekleding, drie hoofd
steunen achter die keurig over
de rugleuning schuiven (maar
helaas niet hoog genoeg komen),
zes airbags en een grote hoeveel
heid opbergvakken.
ruimtegebruik en design. We la
ten ons graag in Genève daar
van overtuigen. Er komen twee
motoren beschikbaar, een 1,3 li
ter van zo’n 90 pk en een 1,6 li
ter goed voor 105 paardenkrach
ten. De auto staat op een nieuwe
bodemgroep met zowel voor als
achter McPherson veerpoten.
De 1,6 Eter versies kunnen wor
den voorzien van permanente
vierwielaandrijving. Twee air
bags zijn uiteraard standaard,
zijairbags behoren tot de moge
lijkheden. De naam Liana staat
voor Life In A New Age en in die
sfeer zal Suzuki dit nieuwe mo
del ook gaan neerzetten.
Zeer opvallend is het gebruik
van vleugeldeuren die met be
hulp van gasveren soepel open
en dicht gaan. De auto staat op
speciale 20 inch wielen met
265/30 ZR 20 banden voor en
305/25 R 20 achter.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Al vanaf het bekend worden
van de eerste foto is er een le
vendige discussie losgebarsten
over de vormgeving van de
auto. De één vind ‘m saai, de
ander juist elegant. Lelijk is de
Citroën C5 in geen geval, maar
gezien de historie van het
merk had men wat meer fanta
sie mogen verwachten.
schikt gemaakt voor gebruik op
de normale weg, en dan doelt
men vooral op de Autobahn. Met
zijn motor van 444 pk en een
koppel van 530 Nm haalt deze
Astra een top van ruim boven de
300 km/u.
rijk aspect van ons be-j
lening zich richt op pro-!
e leveren maatwerk dat; Gelukkig, ze zijn er nog, de oplet-
ficatie van opdrachtge- tende burgers die durven tege-
i geen artikelen op voor1
tuigen als men iemand iets ver-
KWALITEIT keerds ziet doen. Heel toevallig
i-Wayers onderscheidt loop je zo nu en dan tegen zo’n
man of vrouw uit duizenden
aan. Zo verging het mij op de
iworpen. Cees Hoefna- laatste vrijdag van de AutoRAI.
op kwaliteit en dat pro- jk had de auto in de parkeerga
rage gezet, netjes tussen twee an
dere auto’s in. Toen ik ‘s avonds
is bij ons aanwezig. De laat terugkwam, trof is de vier
wieler uiteraard keurig op de
zelfde plek aan. Bij het openen
male normen voor kwa- van de bestuurdersdeur viel er
een papiertje omlaag. Ik maakte
mijn handen vrij en las de in
een sterke kant van het Een meneer had
□ver een eigen elektra- gezien dat een groene auto een
poging had gedaan om het vrije
plaatsje naast mijn auto in te ne
et opheffen van storin- maar door de krappe draai
was dat niet meteen gelukt. Hij
zag het recht voor zijn ogen ge
beuren dat de groene auto langs
MONT AGE mijn achterbumper schampte en
el is onze montage-af- daar een aardige kras achterliet.
lijks rijden er tien mon-
naar de verschillende HlJ had groepen en de dame
is pas 'af als het goed op de bijrijdersstoel hadpanie-
‘I hangt. En wie kunnen keriggereageerd. Maar de be-
1 goed opgeleide mon stUurder zette zijn voertuig gede
cideerd in de achteruit, reed
vrolijk zwaaiend verder en par
keerde zijn auto enkele tientallen
meters verderop en in een blijk
baar ruimer vak. De ‘getuige’
had inmiddels het kenteken ge
noteerd en dit onder mijn ruiten
wisser gestoken. Toen hij later
die dag terugkwam, zag hij dat
het briefje onder de ruitenwisser
was verdwenen. Dat kon twee
dingen betekenen; ik was bij de
auto teruggekomen en had het
briefje verwijderd, of de schuldi
ge van dit voorval had gezien dat
er een briefje was achtergelaten
met zijn kenteken erop en dacht
door het wegnemen de dans te
ontspringen. Maar dan had hij
nog geen rekening gehouden met
de eerlijkheid van de getuige.
Deze had het kenteken nog op
een ander papiertje staan en
schreef een extra uitgebreid
briefje en wurmde dat tussen de
spleet van de deur door. De ge
tuige heb ik inmiddels zeer har
telijk bedankt en de ‘dader’zal
door de verzekering wel worden
aangesproken...
del. Deze krachtbron is ook al
leverbaar in de Peugeot 607 en
levert 138 pk bij 4000 tr/min en
314 Nm bij 2000 tr/min. Hier
mee haalt de auto 205 km/u en
sprint in 10,9 seconden naar de
100 km/u. De 2,2 liter HDi is er
ook met de sequentiële auto
maat en dat is absoluut de fijn
ste combinatie in de hele C5-
reeks.
Kracht en souplesse gaan hier
samen met een enorme rust in
het interieur. Maar dat hadden
we eigenlijk ook niet anders
verwacht.
Het C5-programma gaat op 3
april as. officieel van start in
10 uitvoeringen. De basis is de
1,8 16V Ligne Séduction vanaf
f.45.990,=. De 2 liter 16V start
als Prestige bij f.52.490,= de
HPi Exclusive kost f.58.090,=.
Wie een V6 wil is minimaal
f.74.690,= kwijt en vanaf een
keurige f.53.490,= wordt de 90
pk HDi Séduction voorgereden.