VII.VSI IICICI I a o Citroën C5 I Suzuki Liana nieuw in Genève Verlengde versie Mercedes A-klasse Extreme Opel Astra Coupé OPC hXxvv 1 Bertens Tilburg BV ■i ■i Hydropneumatiek in optima forma r\str 1 UARI 2001 - PAGINA 2d Jaargang 13 nr 02» Donderdag 22 februari 2001 Oplage 107.300 Autotest Renault Espace 1.9 dTi Authentique Deze week DEALERS .01315422133 ..01315423030 .01315943943 .01315053944 le hist id mei .01315802020 ...04161361553 .01315443330 01314652100 lische .01314634355 .01315347771 .01315364011 01315420143 .01314647676 .01315363924 .01315355575 -.073/5355655 .073/5357035 Uiteraard krijgt de verlengde I klasse alle wijzigingen die ook Tony Vos Oplettende burger In het druk bevochten D-segment met auto’s als de VW Passat en Ford Mondeo komt Citroen binnen met de nieuwe C5, die gezien mag worden als de op volger van de huidige Xantia, die overigens in een aantal basisversies nog enige tijd leverbaar blijft. We reden de C5 in drie motorvarianten. rschillende certificaten pen. Zo heeft HJW het /oldoen alle producten e besturingssystemen ren en roldeuren. Onze Fdeling staat bovendien tachts de rolluiken van st weigeren, dan zijn lum van tijd ter plekke en. Dit blijkt onder an- alles in eigen beheer nisniveau, opgebouwd BMW Renova Chrysler Chrysler L. op Zand...04161363993 Citroën Bertens.... Daewoo Auto Braat Tilb01314680044 Daihatsu Ad v.d. Wouw04161363412 Ford P.v.d.Ven Ford Van Rijn....... Honda De Graaff.... Kia Schapendonk01315331206 Mercedes Benz De Ster. Mitsubishi Kluitmans.... Nissan Denissen Opel Gebr. Vul lings01314680468 Peugeot Collaris Peugeot Spijkers Goirle Renault Van der Boom... Rover Seat/Saab Zuidoost Seat Auto Noordhoek.,.01314553678 Skoda Elan Subaru Dekkers Suzuki Gijsbers Toyota Autonova Volvo Van Roosmalen01315840000 VW/Audi Van Mossel01315321411 I met een i Het inter teert van i de ca besti ^?r59«30T30ür9’ e-mail: info@bertenstill www.bertenstilburg.nl in beeld? Bel voor meer aar De Tilburgse Koerier, 013 536 88 05 ifszekerheid." SERVICE e innovatie beschouwt! De carrosserie is tussen de wielen met 17 centimeter ver lengd, waardoor niet alleen de beenruimte achterin is toege- CITROËN tilburg.nl I, waardoori snruimte achti Redactie: Tony Vos Tel. 0495/430930 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Er werd al heel lang over ge sproken, maar binnenkort gaat Mercedes dan toch echt de ver lengde versie van de compacte A-klasse leveren. jden met de 2 Eter HPi benzine-inspuiting. werkt volgens het rn principe en is binnen laid toerengebied extra Zes airbags Het interieur is aardig inge richt. In het dashboard en de portierpanelen zijn licht gebo gen lijnen verwerkt die goed nomen, maar het bagagevolume groeit tot maximaal 1530 Eter. De lengte is gegroeid naar 3,78 meter. Uiteraard is de achter bank op verschillende manieren te gebruiken, maar liefst in 36 verschillende variaties. in Nederland met een let samengaan van tra- moderne technologie! op de korte variant worden door gevoerd, zowel aan in- als exte rieur. De A160 CDI is er alleen in de korte versie. Standaard is in alle gevallen ESP, terwijl als nieuwe optie windowairbags be schikbaar komen en een nieuw ontwikkelde airco die ook de luchtvochtigheid regelt. worden gekozen, waarbij kleine wegoneffenheden voelbaar wor den doorgegeven, maar de bewe gingen van de carrosserie verder worden beperkt. Het voUedige veersysteem is voor 200.000 km vrij van onderhoud. Liefhebbers van het typische Citroen veer- comfort komen toch een beetje bedrogen uit, omdat de auto merkbaar stugger is geveerd njnoogtes. een aeroaynamiscn omdat dit eenmaal door de gunstige, lage stand wordt auto- ™arkt wordt gevraagd matisch gekozen als op de snel- 1 u i weg wordt gereden. De normale stand gebruikt men bij lagere snelheden en op een ruige on dergrond kan men nog enkele centimeters omhoog. De duurde re varianten hebben een.veer systeem met twee extra veerbol- len die in- of uitgeschakeld kunnen worden. Hiermee kan een extra sportieve afstemming van 143 pk en koppel van 192 Nm komen goed tot hun recht ook in bergachtig gebied. De mo tor is mooi stil en pakt vanuit lage toerentallen soepel op. Deze versie haalt 210 km/u en trekt in 10,6 seconden naar de 100 km/u. De meest krachtige benzinemotor is de 2,9 liter V6 24V die in de C5 210 pk levert en goed is voor 285 Nm. We re den deze motor met enige reser ve gekoppeld aan een vijftraps automaat met sequentiële be diening. In tegenstelling tot an dere ervaringen met deze combi natie bleek de software van de automaat in de C5 perfect op de motor afgestemd te zijn. Geen onverwachte en onlogische scha- kelmomenten dus! De V6 haalt met automaat 232 km/u en acce lereert in 9,8 seconden naar de 100 km/u. Uiteraard is ook een vijfbak leverbaar. De diesels zullen bij de C5 een belangrijke rol gaan spelen. De 2,2 liter HDi 16V is het topmo- Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Zeven motoren Citroen heeft vier benzinemoto ren en drie diesels klaar staan. De 1,8 en 2,0 liter 16-klepper stonden evenals de 90 pk en 110 pk HDi niet tot onze beschik king. Wel konden we voor het eerst rijden met de 2 Eter HPi met directe benzine-inspuiting. Deze motor werkt volgens het lean-burn j een bepaai zuinig en schoon. Het vermogen pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Oms treken, verschijnt in geheel Til burg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oister- wijk, Moergestel en Hilvarenbeek. roën past ook in de C5 zoge naamde multiplex bedrading toe, een relatief eenvoudig elek trisch systeem met meer moge lijkheden. Daardoor zijn er foef jes verkrijgbaar als automatisch sluitende portierruiten bij re gen, automatisch inklappende buitenspiegels als de deuren worden gesloten, detectie van lage bandenspanning, parkeer- hulp, regensensor, automatisch inschakelende verlichting en een blackpanel dashboard. Ver der is het meest uitgebreide na vigatiesysteem met de stem te bedienen. Op basis van de Astra Coupé heeft Opel een extreme sportwa gen gebouwd, de Coupé OPC X- Treme. Het is een tweezitter die in principe geschikt is voor ge bruik op de weg en is afgeleid van de Astra Coupé V8 racewa gen die het afgelopen seizoen werd ingezet tijdens het Duitse Toerwagenkampioenschap DTM. De technische overeen komst gaat heel ver. In de X- Treme ligt dezelfde 4 Eter V8 motor die via een sequentiële 6- bak de achterwielen aandrijft. De DTM-techniek is volledig ge- Tijdens de persdagen van de Au tosalon van Genève (27 en 28 fe bruari) debuteert de Suzuki Lia na, een model dat in het programma boven de nieuwe Ig nis komt te staan. De Liana gaat in de richting van een midi-MPV en is wellicht nog het best te ver gelijken met de Mitsubishi Space Star. Suzuki is een spe cialist op het gebied van comp acte auto’s en dat wordt met de nieuweling wederom bewezen. Het front is herkenbaar aan driehoekige koplampen waarin vrijwel alle lichtfuncties ver enigd zijn. Het interieur is vol gens eigen zeggen een hoogte punt op het gebied van Ruime auto Het profiel van de nieuwe gro te Citroën oogt als een sedan met traditionele kofferbak, maar in werkelijkheid beschikt de nieuweling over een flinke vijfde deur. De auto is met zijn lengte van 4,62 meter bovenge middeld lang en scoort ook met zijn grote hoogte. Het front van de C5 heeft bekende elementen zoals de hoog doorgetrokken koplampen en de grote grille met centraal een chromen bies en fors Citroën logo. Aan het profiel vallen de grote over hang voor en juist korte over hang achter op alsmede een Echtjes naar achter oplopende taillelijn. Aan de achterkant is aan de vorm van de lichtunits te zien dat men gestreefd heeft om de opening van de vijfde deur zo breed mogelijk te ma ken. Deze opent tot op de bum per en geeft toegang tot een mooie rechthoekige laadbak l inhoud van 456 liter, srieur van de C5 profi- n de extra hoogte van jarrosserie. Voorin hebben ucotuurder en passagier niet te klagen en is de nieuwe Citroën een bijzonder ruime auto. Ach terin loopt de dakbekleding precies boven de hoofden van de inzittenden naar beneden en beperkt daar enigszins de ruimte, al scoort de Citroën op dit punt in vergelijking met zijn concurrenten niet slecht. Veersysteem De Citroën C5 is vooral bijzon der op technisch vlak. In dit mo del past Citroën de Hydractief III vering toe, een computer ge stuurd hydropneumatisch veer systeem. De computer houdt de snelheid en weggesteldheid in de gaten en regelt aan de hand hiervan de vering en schokdem- ping. De auto kent verschillende rijhoogtes. Een aërodynamisch met elkaar harmoniëren. Zo vloeien instrumentarium en middenconsole in elkaar over. Citroën past normale analoge klokken toe. In het midden zit een extra display met onder meer plaats voor het navigatie systeem dat als optie kan wor den verkregen. Er is zelfs een zeer uitgebreide versie met kleurenscherm en bediening van telefoon en audio. De stoe len lijken relatief vlak, maar zijn zodanig uitgebreid verstel baar dat een hoogstaand com fort kan wordén verkregen. Mede dankzij het in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel kan vrijwel iedereen de juiste zitpositie vinden. Citroën gaat de C5 leveren in drie uitrus- tingsvarianten: Ligne Séduc- tion, Ligne Prestige en Exclusi ve. De basisversie beschikt onder meer over ABS, mistlam pen voor, elektrisch bediende voorportierruiten, centrale ver grendeling met afstandsbedie ning, elektrische buitenspiegels, velours bekleding, drie hoofd steunen achter die keurig over de rugleuning schuiven (maar helaas niet hoog genoeg komen), zes airbags en een grote hoeveel heid opbergvakken. ruimtegebruik en design. We la ten ons graag in Genève daar van overtuigen. Er komen twee motoren beschikbaar, een 1,3 li ter van zo’n 90 pk en een 1,6 li ter goed voor 105 paardenkrach ten. De auto staat op een nieuwe bodemgroep met zowel voor als achter McPherson veerpoten. De 1,6 Eter versies kunnen wor den voorzien van permanente vierwielaandrijving. Twee air bags zijn uiteraard standaard, zijairbags behoren tot de moge lijkheden. De naam Liana staat voor Life In A New Age en in die sfeer zal Suzuki dit nieuwe mo del ook gaan neerzetten. Zeer opvallend is het gebruik van vleugeldeuren die met be hulp van gasveren soepel open en dicht gaan. De auto staat op speciale 20 inch wielen met 265/30 ZR 20 banden voor en 305/25 R 20 achter. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Al vanaf het bekend worden van de eerste foto is er een le vendige discussie losgebarsten over de vormgeving van de auto. De één vind ‘m saai, de ander juist elegant. Lelijk is de Citroën C5 in geen geval, maar gezien de historie van het merk had men wat meer fanta sie mogen verwachten. schikt gemaakt voor gebruik op de normale weg, en dan doelt men vooral op de Autobahn. Met zijn motor van 444 pk en een koppel van 530 Nm haalt deze Astra een top van ruim boven de 300 km/u. rijk aspect van ons be-j lening zich richt op pro-! e leveren maatwerk dat; Gelukkig, ze zijn er nog, de oplet- ficatie van opdrachtge- tende burgers die durven tege- i geen artikelen op voor1 tuigen als men iemand iets ver- KWALITEIT keerds ziet doen. Heel toevallig i-Wayers onderscheidt loop je zo nu en dan tegen zo’n man of vrouw uit duizenden aan. Zo verging het mij op de iworpen. Cees Hoefna- laatste vrijdag van de AutoRAI. op kwaliteit en dat pro- jk had de auto in de parkeerga rage gezet, netjes tussen twee an dere auto’s in. Toen ik ‘s avonds is bij ons aanwezig. De laat terugkwam, trof is de vier wieler uiteraard keurig op de zelfde plek aan. Bij het openen male normen voor kwa- van de bestuurdersdeur viel er een papiertje omlaag. Ik maakte mijn handen vrij en las de in een sterke kant van het Een meneer had □ver een eigen elektra- gezien dat een groene auto een poging had gedaan om het vrije plaatsje naast mijn auto in te ne et opheffen van storin- maar door de krappe draai was dat niet meteen gelukt. Hij zag het recht voor zijn ogen ge beuren dat de groene auto langs MONT AGE mijn achterbumper schampte en el is onze montage-af- daar een aardige kras achterliet. lijks rijden er tien mon- naar de verschillende HlJ had groepen en de dame is pas 'af als het goed op de bijrijdersstoel hadpanie- ‘I hangt. En wie kunnen keriggereageerd. Maar de be- 1 goed opgeleide mon stUurder zette zijn voertuig gede cideerd in de achteruit, reed vrolijk zwaaiend verder en par keerde zijn auto enkele tientallen meters verderop en in een blijk baar ruimer vak. De ‘getuige’ had inmiddels het kenteken ge noteerd en dit onder mijn ruiten wisser gestoken. Toen hij later die dag terugkwam, zag hij dat het briefje onder de ruitenwisser was verdwenen. Dat kon twee dingen betekenen; ik was bij de auto teruggekomen en had het briefje verwijderd, of de schuldi ge van dit voorval had gezien dat er een briefje was achtergelaten met zijn kenteken erop en dacht door het wegnemen de dans te ontspringen. Maar dan had hij nog geen rekening gehouden met de eerlijkheid van de getuige. Deze had het kenteken nog op een ander papiertje staan en schreef een extra uitgebreid briefje en wurmde dat tussen de spleet van de deur door. De ge tuige heb ik inmiddels zeer har telijk bedankt en de ‘dader’zal door de verzekering wel worden aangesproken... del. Deze krachtbron is ook al leverbaar in de Peugeot 607 en levert 138 pk bij 4000 tr/min en 314 Nm bij 2000 tr/min. Hier mee haalt de auto 205 km/u en sprint in 10,9 seconden naar de 100 km/u. De 2,2 liter HDi is er ook met de sequentiële auto maat en dat is absoluut de fijn ste combinatie in de hele C5- reeks. Kracht en souplesse gaan hier samen met een enorme rust in het interieur. Maar dat hadden we eigenlijk ook niet anders verwacht. Het C5-programma gaat op 3 april as. officieel van start in 10 uitvoeringen. De basis is de 1,8 16V Ligne Séduction vanaf f.45.990,=. De 2 liter 16V start als Prestige bij f.52.490,= de HPi Exclusive kost f.58.090,=. Wie een V6 wil is minimaal f.74.690,= kwijt en vanaf een keurige f.53.490,= wordt de 90 pk HDi Séduction voorgereden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 2001 | | pagina 21